پایان نامه تاثیر مهد کودک بر رشد هوش علمی کوکان 7 تا 9 ساله شهرستان ابهر

تعداد صفحات: 162 فرمت فایل: word کد فایل: 1000162
سال: 1386 مقطع: کارشناسی دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۲۲,۸۰۰ تومان
قیمت: ۲۰,۷۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه تاثیر مهد کودک بر رشد هوش علمی کوکان 7 تا 9 ساله شهرستان ابهر

    پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی رشته روانشناسی عمومی

    چکیده

    این تحقیق به منظور بررسی تأثیر مهد کودک در بالا بردن هوش عملی مقاطع اول و دوم و سوم ابتدایی که قبل از ورود به مدرسه دوره مهد کودک و پیش دبستانی را طی کرده اند انجام گرفته است .

    برای نمونه برداری از بین دانش آموزان شهرستان ابهر ، ناحیه یک آموزش و پرورش این شهر تعداد 96 نفر در مقاطع تحصیلی اوّل ، دوّم ،

    سوّم به طور تصادفی خوشه ای گزینش شدند که از این تعداد نیمی پسر و نیمی دختر هستند .

    فرضیه های اساسی این پژوهش عبارتند از :

    رشد هوش عملی کودکان برخوردار از آموزش های مهد کودک بیش از رشد عملی کودکان محروم از آموزشهای مهد کودک است .

      بین کودکان دختر و پسر برخوردار از آموزشهای مهد کودک بر رشد هوش عملی تفاوت معناداری وجود دارد .

    نتایج بدست آمده از تحقیق حاکی از آن بود که تفاوت بین دو گروه معنادار نبود .نتایج حاصل از آزمونt محاسبه شده مربوط به نمره های حاصل ازمکعبهای کهس  نشان داد که فرض صفردر هردو گروه از پسران و دختران تایید می شود و فرض خلاف رد می شود این بدان معنا است که رشد هوش عملی در دو گروه مهد رفته یا نرفته معنی دار نبود به عبارت دیگر فرضیه پژوهش مبنی بر تفاوت این گروه تاکید نمی شود.در کل یافته های این پژوهش می توان نتیجه  گرفت که آموزشهای مهد کودک بر رشد هوش عمل تاثیری ندارد و بین رشد هوش عمل کودکان مهد کودک رفته و نرفته تفاوت معنا داری وجود ندارد.

    مقدمه

    همه روزه در روزنامه ها آگهی تشکیل دوره هایی را می خوانیم که ادعا می شود گذراندن آنها موجب بالا رقتن نمره های داوطلب در آزمونهایی نظیر استعداد تحصیلی ، آزمون ورودی دوره های بعد از لیسانس و ...... می شود .

    آماده سازی داوطلبان برای گذراندن اینگونه آزمونها به کسب و کار سوادآوری تبدیل شده است که نوعی از آن را می توان در مهد کودک مشاهده کرد . براساس تجربیات و بررسیهای روان شناختی و تربیتی ، سال های اولیه زندگی کودکان نقش اساسی در رشد و پرورش آنان ایفا می کند چرا که 80 درصد شخصیت کودک ظرف 6 سال اولیه حیات شکل می گیرد و بر این اساس آموزش و پرورش پیش دبستانی از اهمیت ویژه ای برخوردار بود . و تلاش عمده دولت ها براین بوده است که هر روزه تعداد بیشتری از کودکان تحت پوشش آموزشهای این دوره قرار گرفته و با توجه به ویژگیها و نیازهای فردی از آموزشهای مناسب و سازنده برخوردار گردند . اینکه آماده سازی تا چه حد می تواند نمره های آزمونها را بهبود بخشید خود مسله بحث انگیزی است (مفیدی ، 1368) ؟

    اگر بخواهیم در قرن 21 که قدرت کشورها در نیروی انسانی نهفته است به پیشرفت همه جانبه در زمینه های فردی ، اجتماعی ، اقتصادی ، صنعتی ، علمی و فرهنگی نایل شویم به شخصیت های رشد یافته انسان های متفکر و دست های ماهر و توانا نیازمندیم و چنین شخصیت هایی به جهت بالندگی همه جانبه باید تربیت شوند . (اشتری 1383) .

    انسان از بدو تولد تا شش هفت سالگی حساس ترین و مهمترین مراحل رشد خود را طی می کند این سالها مرحله شکل گیری شخصیت است که با حساسیت زیاد کودک نسبت به پیرامون خود شخص می شود و زمان آموزش قبل از دبستان است نفوذ تأثیر این منطقه می تواند دائمی باشد . ثابت شده است کودکانی که مراکز پیش دبستانی را طی کرده اند آسان تر از کودکانی که از این امتیاز محروم بوده اند وارد دبستان و مرحله بعدی تحصیل می شوند بنابراین گذراندن دوره پیش دبستانی عامل مهمی در موفقیت تحصیلی به حساب می آید هرگاه مراکز پیش دبستانی نظیر مهد کودک ها یا کودکستانها دارای برنامه های با کیفیت بالا باشند کمی ضروری  برای خانواده ها در دنیای امروزی به شمار می آید . (باز اللهی 1381) .

    لذا کودکانی که از حدود سه تا شش سالگی به مراکزی می روند که در آنجا بازی تفریح  و آزمایشات هوشی بر روی آنها انجام می شود ، با این فرض ها باید دارای معلومات و تواناییهای بیشتری باشند .

    در این تحقیق ، بررسی تأثیر آموزشهای مهد کودک بر رشد کودکان به عنوان اصلی در پژوهش حاضر است .

    بیان مسئله : (سوال پژوهشی)

    متخصصان عقیده دارند که شخصیت هر انسان در شش سال اول زندگی شکل می گیرد و لذا سال های اولیه زندگی کودک از نظر تعلیم وتربیت بسیار پر اهمیت می باشد که کوتاهی  در مورد آن زیان بار است . امروزه جهت رشد و بالندگی بهتر کودکان از مراکزی نظیر مهد کودک ها استفاده می شود که هدف از ایجاد این مراکز کمک به رشد جسمانی ، ذهنی ، عاطفی  و اجتماعی کودکان و در نهایت کمک به شکوفایی استعدادها و علایق آنان می باشد . (پارسا و 1374) .

    از طرفی آموزش و پرورش هم مانند بسیاری دیگر از امور زندگی پیوسته در حال تغییر و تحول است از این رو مسئولان تعلیم و تربیت یک جامعه بخصوص معلمان و مربیانی که با کودکان در ارتباط هستند باید به تحولات تعلیم و تربیت و روش های پیشرفته تر آگاهی یافته و روش کار خود را اصلاح و تغییر دهند . (برقک ، 1372) .

    تنها با تشخیص مراکز توجه و کانون ررغبت کودک می توانیم مطلب مورد نیاز او را به وی بیاموزیم ، می توان فعالیت هایی که در برنامه روزانه ، هفتگی و ماهانه کلاس های آمادگی و یا ضمیمه مهد کودک ها پیش بینی شده است را نظیر فعالیت های زبان آموزی ، آموزش مفاهیم و علوم اجتماعی ، دینی و اخلاقی و هر نوع فعالیت را که در اطراف یک موضوع متمرکز شده را مرکز فعالیت کودکان قرار دهیم (برقک ، 1372) .

    لذا با توجه به آنچه توصیف شده در این پژوهش سعی می شود بررسی شود که آیا بین کودکانی که از آموزش های مهد کودک برخوردار بوده اند با کودکانی که از این آموزشها برخوردار نبوده اند تفاوت معناداری در رشد هوش عملی وجود دارد ؟ .

    آیا بین کودکان دختر و پسر برخوردار از آموزش های مهد کودک بر رشد هوش عملی تفاوت معناداری وجود دارد ؟  .

  • فهرست و منابع پایان نامه تاثیر مهد کودک بر رشد هوش علمی کوکان 7 تا 9 ساله شهرستان ابهر

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

     . مفیدی ، فرخنده «مدیریت در مراکز آموزش قبل از دبستان» هفت گفتار درباره آموزش قبل از دبستان دفتر اول نشریه سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش وزارت آموزش و پرورش . چاپ اول زمستان 1368 .

    2 . مینا کاری ، محمود سرآمدها انتشارات مرکز نشر دانشگاهی ، چاپ سوم 1375 .

    3 . مهدی زاده ، سیامک رضا ، چگونه کودکانی سرآمد داشته باشیم ، انتشارات راهگشا تابستان 1369 .

    4 . طالب زاده نوبریان ، محسن ، اصول برنامه ریزی آموزش و پرورش پیش از دبستان انتشارات رشد چاپ اول بهار 1385 .

    5 . اللهیاری ، عباسعلی و همکاران اصول مبانی آموزش و پرورش در مراکز پیش دبستانی ، 1380 .

    6 . پارسا ، محمد روان شناسی تربیتی انتشارات بعثت چاپ دوم ، زمستان 1371 .

    7 . برقک ، رحیم الگوی پیشنهادی برای آموزش در مراکز پیش دبستانی و آمادگی 1372 .

    8  . علاقه بند ، علی اصول مدیریت آموزشی دانشگاه پیام نور 1379 .

    9  . مفیدی ، فرخنده ، آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستان ، دانشگاه پیام نور 1370 .

    10 . احمدی ، محسن اگر فرزند باهوش می خواهید . انتشارات شهید حسین فهمیده اصفهان چاپ سوم 1383 .

    11 . ماتورت ، آلفرد ضریب هوشی خود را سنجید ، ترجمه دکتر فرهاد همت خواه مهناز همت خواه . انتشارات عصر کتاب ، چاپ پنجم 1384 .

    12 . سلیمی ، مسعود آزمون های هوش و استعداد انتشارات ابتدا دانش فن چاپ اول 1378 .

    13 . کول ، وینتا ، برنامه آموزش و پرورش در دوره پیش از دبستان ترجمه فرخنده مفیدی .انتشارات سمت ، چاپ اول 1377 .

    14 . سینگر ، دورتی و آرنسن ، سینگر مقدمه ای بر نظریه تحولی شناختی ژان پیاژه : تعیین شکل گیری تفکر کودک بر پایه فرآیندهای تحول روانی پیاژه با استفاده از ادبیات جهانی کودک ترجمه دکتر پرویز شریفی در آمدی چاپ 1380 .

    15 . نظری نژاد ، محمد حسین «آموزش در دوران کودکی» انتشارات معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی مشهد بهمن ماه 1366 .

    16  . پایان نامه  خانم فاطمه قلی تبار (تأثیر مهد کودک بر رشد هوش عملی) پائیز 1381   .

    17 . میرهادی ، توران کتاب کاربردی کودک (برنامه سالانه مربی در مهد کودک در کودکستان) انتشارات آگاه چاپ ششم ، زمستان 1372 .

    18 . بازاللهی ، محمد ، مدیریت مراکز پیش از دبستان چاپ اول . 1381 .

    19 . اشتری ، کورس راهنمای اولیاء کودکان پیش دبستانی و مهدهای کودک انتشارات نویسند چاپ سوم 1383 .

    20 . سیف ، علی اکبر روان شناسی پرورشی (روان شناسی یادگیری و آموزش) انتشارات آگاه ، 1380 .

    21 . شریدان مری دوروتی بازی و رشد کودکان مترجمان رضا توکلی ، هر روز سنایی نصب ، مزید براتی سده انتشارات رشد 1382 .

    22 . میلانی فر بهروز روان شناسی کودکان و نوجوانان استثنایی ، نشر قوس ، چاپ ششم 1374 .

    23 . شریدان ، ماری دی ، بازی در اوایل کودکی  (از تولد تا شش سالگی) ترجمه مهدی سهرات نمرت خداشناس انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد 1380 .

    24 . استادان طرح جامع آموزش خانواده خانواده فرزندان در دوره ابتدایی کتاب سوم آموزش خانواده انتشارات انجمن اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی ایران چاپ سیزدهم اسفند 1379 .

    25 . گنجی ، حمزه روان شناسی و تفاوتهای فردی انتشارات بعثت تابستان 1371 .

    26 . استاپرد ، میریام همه کودکان تیز هوشند اگر ... ترجمه : دکتر سهراب سوری ، امیر صادقی باتلان انتشارات دانش ایران چاپ چهاردهم ، اسفند 1381 .

    27 . هارتلی بروئر ، الیزابت ایجاد انگیزه در کودکان (ابزارها و روش های برای کمک به خود جوش بودن کودکان) ترجمه احمد ناهیدی . چاپ اول 1384 ، انتشارات جوانه رشد .

    28 . بِرک ، لوراای . روان شناسی رشد (از ارتقاح تا کودکی) چاپ اول مترجم یحیی سیّد محمدی انتشارات ارسباران چاپ دوم زمستان 1382 .

    29 . ماسن ، پاول هنری کیگان ، جروم هوستون ، آلتاکارول کانجر ، جان جین وی رشد وشخصیت کودک ترجمه مهشید یاسایی انتشارات نشر مرکز ، کتاب ماد 1380 .

    30 . فیض ، جواد رفتار من با کودک من انتشارات صنوبر ، چاپ 1370 .

    31 . ز ت اریچ ، ویرجینیا کودکان تیز هوش مترجم اکرم کلانی انتشارات پیشروان چاپ سوم 1377 .

    32 . استرنبرگ ، رابرت و دیگران (فورساید ، جورج هدلند ، جنیفر هاروث ، جوزف واگنر ، ریچارد ریلیافر، وندی اسنوک ، اسکات ، گریگورنکو ، النام «هوش عملی در زندگی روزمره»مترجم دکتر الهه حجازی و یاسمین عابدینی انتشارات آگاه چاپ اول زمستان 1385  ) .

    33 . احدی ، حسن بنی جمال ، شکوه السارات روان شناسی رشد (مفاهیم بنیادی در روان شناسی کودک) انتشارات (پردیس 57) . چاپ شانزدهم 1385 .

    34 . براهنی ، محمد نقی سیف ، علی اکبر عابدی ، جمال باطنی ، محمد رضا کریمی ، یوسف گاهان ، نیسان آوادیسیانس ، هامایاک بامدادی ، جلال واژه نامه روان شناسی و زمینه های وابسته .

    انتشارات فرهنگ معاصر چاپ دوازدهم 1384 .

    35 . سیف ، علی اکبر اندازه گیری ، سنجش و ارزشیابی آموزشی انتشارات دوران چاپ نوزدهم (چاپ اول ویرایش چهارم)  تابستان 1385 .

    36 . گنجی ، حمزه آزمونهای روانی (مبانی نظری وعملی) انتشارات ساوالان چاپ هشتم پاییز 1381 .

    37 . کرمی ، ابوالفضل آشنایی با آزمون سازی و آزمون های روانی انتشارات روان سنجی چاپ اول زمستان 1382 .

    38 . دلاور ، علی احتمالات و آمار کاربردی (در روان شناسی و علوم تربیتی) 1 انتشارات رشد چاپ هفتم 1382 .

    39 . روشهای تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی دلاور ، علی انتشارات دانشگاه پیام نور چاپ سیزدهم خرداد 1368 .

    40 . لوین ، دیان کتاب درس دادن به کودکان کوچک مترجم ساناز فرهنگی 1385 .

    41 . مهجور ، سیامک رضا روان شناسی بازی چاپ چهارم زمستان 1374  .

    42 . شکوهی ، غلامحسین مبانی اصول آموزش و پرورش نشر آستان قدس رضوی 1385 .

    43 . علاقه بند ، علی مقدمات مدیریت آموزشی نشر روان زمستان 1385 .

     

     

    « منابع لاتین »

    1. Science Direct , Elena L. Grigorenko , Robert  J.stemberg  and Sidney Strauss . « Pratical intelligence » and elementary- school teacher effectiveness in the united states and lsrael: measuring the predictive power of tacit Knowledge » . Availiable online 18 January 2006 .

    2. Scince Direct , MORRIS , BERNIECE E . , MORRIS, GEORGE L.1966.

    3. Science Direct , Jennifer Hedlund , Jeanne M , Kristina Nebel , Susan J.Ashford And Robert J.Stenberg . «Assessing Practical intelligence in business school admissiond : Asupplement to the graduate management admissions test » . Availiable Online 29 August 2005 .

    4. Science Direct com , Linda S.Goftfredson . «Diss ecting Practicol intelligence theory Its claims and evidence » . Available online 20 june 2002.

    5. Science Direct com , Elena L.Grigorenko , Linda Jarvin , Guillermo Gill , Michael E , Drebot and Robert J.Sternberg. « Practical intelligence » and tacit Knowledge : Advancements in the measurement of developing expertise. Available online 2 june 2006 .

    6. Science Direct com . Robert J.Sternberg . Catherine Nokes , P.Wenzel Geissler , Ruth Prince , Frederick okatcha , Donalek A.Bundy and Elena L.Grigorenko . « the relationship between academic and practical intelligence a case study in Kenya . Available online 22 August 2001.

    7. Science Direct com. Stemberg et al. (Stemberg R.J.Forsythe G.B. Hedlund . J . Horvath J.A. Wagner R.K.  Williams W.M.snook S.A ,GrigorenkoEL.(2000 ) . Practical intelligence in ererydaynfe .  Available online June 2000.

    8. Science Direct com.Deborah L.Speece , Kristen D.Ritchey , David H.Cooper, Fromap . Roth and Christopher schatschneider .

    « Growth in early reading skills from Kindergarten to third grade . Available online 2 October 2003.

    9. Science Direct com. Joyce M.Alexander , Kathy E.Johnson , Mary E.leibham and christiane DeBauge . «Constructing  domain – Specific knowledge in kindergarten : relations among knowledge , intelligence and strategic Performance.Available online 14 August 2004.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت