پایان نامه بررسی تاثیر انگیزه های درونی بر موفقیت تحصیلی دانشجویان ورودی سال 1385 دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر

تعداد صفحات: 118 فرمت فایل: word کد فایل: 1000160
سال: 1386 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۱۶,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی تاثیر انگیزه های درونی بر موفقیت تحصیلی دانشجویان ورودی سال 1385 دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر

    پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی رشته روانشناسی 

    چکیده

    هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر انگیزه های درونی بر روی موفقیت تحصیلی دانشجویان ورودی 85 دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر است که فرضیه های عنوان شده عبارتند از فرضیه کلی عبارتند از اینکه بین انگیزه های درونی و موفقیت تحصیلی رابطه معنی داری وجود دارد و فرضیه های جزئی عبارتند از سنجش وضعیت اقتصادی خانوده، روابط خانواده از نوع کنترل شده ایجاد محیط دوستانه با همسالان و هم سنان و تاثیر این عوامل بر موفقیت تحصیلی که جامعه موردمطالعه عبارتند از دانشجویان ورودی سال 85 دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر است که در حدود 2100 نفر بوده که 120 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیده که جهت آزمون فرضیه ها از پرسش نامه انگیزه های درونی استفاده گردیده که دارای 30 سوال دو گزینه ای بله و خیر است که جهت آزمون فرضیه ها از روش آماری خی دو استفاده گردیده که نتایج بدست آمده نشان می دهد که بین انگیزه های درونی و زیر عوامل آن با موفقیت تحصیلی رابطه وجود دارد به غیر از ایجاد محیط هم سن و سال با دوستان که گاهی باعث می شود فرد نتواند به موفقیت برسد و همه این فرضیه ها در سطح 5% معنی دار است.

    مقدمه

    انگیزه های درونی فرد  را نمی توان ا ز موقعیت های اجتماعی و فرهنگی و آموزشی آن جدا کرد. منشا بررسی انگیزه های درونی به یونانیان باستان، سقراط، افلاطون و ارسطو بر می گردد. افلاطون معتقد است که انگیزه ها ی درونی از روح یه ذهن و روان سه جزئی که به صورت سلسله مراتبی تربیت یافته است، ناشی می شود و در سطح ابتدایی، جنبه اشتهاآور روح است که به اشتها و امیال بدن، مانند گرسنگی و ... کمک می کند و در سطح دوم جنبه رقابت وجود دارد که معیارهای ارتجاعی مانند احساس افتخار یا شرمندگی دخالت دارد در عالی ترین سطح، جنبه حسابگری دارد که به توانایی های تصمیم گیری، روح، مانند عقل و انتخاب کمک می کند و در ضمن هر جنبه عالی می تواند انگیزه های جنبه های پائین را تنظیم کند. ارسطو از روح سه جزئی افلاطون که به صورت سلسله مراتبی تربیت یافته بود (اشتهاآور، رقابت جو و حسابگر) حمایت کرد، ولی اسامی متفاوت تغذیه ای، احساسی و عقلانی را ترجیح داد، جنبه تغذیه ای بسیار تکانگی، غیر منطقی و شر حیوانی است که این جنبه به امیال بدن که برای حفاظت  از زندگی ضروری هستند، کمک می کند. جنبه احساسی نیز به بدن مربوط است ولی لذت و درد را تنظیم می کند ، عنصر عقلانی منحصر به انسان هاست با عقاید ارتباط دارد و مشخصه اراده است. اراده به عنوان عالی ترین سطح روح عمل نموده و از قصد و انتخاب استفاده می کند. از نظر دکارت عالیترین نیروی انگیزه اراده بود. دکارت تصور می کرد که اگر بتواند اراده را بشناسد بعدا می تواند انگیزه های درونی را درک کند و اراده عمل را آغاز و هدایت می کند و تصمیم می گیرد که آیا عمل کند و وقتی عمل می کند چه کاری انجام دهد. نیازها، هوس ها و لدت ها و دردهای بدن تکانه هایی را برای عمل کردن ایجاد می کنند ولی این تکانه ها فقط اراده را تحریک می کنند، اراده قدرت ذهن است که با به کار بردن نیروی تصمیم گیری خود امیال و هوس های بدن را به خاطر فضیلت و رستگاری کنترل می کند. دکارت با واگذارکردن نیروی انحصاری انگیزه به اراده اولین نظریه بزرگ را برای انگیزه های درونی تامین کرد. جبرگرایی زیستی چارلز داروین دو تاثیر عمده بر تفکر عملی داشت که مهمترین مفهوم، یعنی تکامل را برای زیست شناسی به ارمغان آورد و جبرگرایی زیستی راهی است برای رسیدن به موفقیت با آموزش دیدن و رفتارهای آموخته شده و سازگاری با محیط که می تواند در رسیدن به موفقیت نقش به سزایی داشته باشد و انگیزه های درونی فرد مانند وضعیت اقتصادی و عاطفی و کنترل والدین به طور حساب شده می تواند در رسیدن به موفقیت ها ی تحصیلی به گفته داروین تاثیرگذار باشد (لطف آبادی. 1383.ص 29).

     

     

     

    بیان مسئله

    خیلی از افراد تصور می کنند انگیزه های درونی مفهوم واحدی است و ویژگی اصلی انگیزه، مقدار یا سطح شدت آن است از نقطه نظر عموم مردم، تنها مسئله درباره انگیزه درونی مقدار آن است بنابراین انگیزه به عنوان یک ساختار واحد از مقدار صفر تا کم، متوسط، زیاد، خیلی زیاد، نوسان دارد. در مقابل شماری از نظر پردازان انگیزه معتقدند که انگیزه های درونی انواع مختلفی دارند که به عنوان نمونه، آمیس، 1987 و آمپر، 1988 و اتلیکنون، 1964 و ... برای مثال انگیزه بیرونی را با انگیزه درونی متفاوت دانسته و انگیزه را یاد گرفتن را با انگیزه یاد دادن متفاوت می داند. همیشه مطالعات نشان داده است که انگیزه ها علاوه بر شدت گاهی از نظر نوع نیز تفاوت دارند. مثلا انگیزه عصبانیت و انگیزه ترسیدن که در دو طیف مخالف هستند و همین طور که تحقیق حاضر و مساله موردنظرشان می دهد گاهی اوقات انگیزه درونی بر رسیدن به موفقیت به عواملی نیاز دارد که درصد این نیازها خانواده، محیط آموزشی و تحصیلی دو نوع برخورد با استادان و مربیان می تواند قرار بگیرد. رسیدن به موفقیت و انگیزه رسیدن به هدف اصلی جز مساله مورد نظر ماست که می تواند همیشه خوب و موثر باشد. انگیزه درونی فرد را نمی توان از موقعیت اجتماعی که در آن قرار دارد، جدا کرد. یعنی انگیزش کودک یا نوجوان باید تحت تاثیر اطرافیان و والدین او قرار بگیرد. و باید در این راستا اصول انگیزه های درونی و اهداف را طوری به کار بست که انگیزه درونی افراد را شکوفا کند. (سید عیسی محمدی، 1385، ص19)

    اهمیت و ضرورت تحقیق

    بررسی انگیزه های درونی معلوم می کند که چرا افراد چیزهای خاصی را می خواهند و موضوع اصلی انگیزه های درونی و موفقیت گاهی به هیجان آنچه که میل داریم یا می خواهیم و یا نیاز داریم مربوط می شود و سوال هایی در ذهنمان ایجاد می کند نظریه های انگیزه های درونی با مشخص کردن ویژگی های مشترک در بین افراد فرهنگ های گوناگون، تجربیات زندگی مختلف و استعدادهای ژنتیکی متفاوت، آنچه را که در تلاش های همه انسان ها مشترک هستند آشکار می سازد که گاهی اوقات رسیدن به موفقیت در صدر جدول قرار می گیرد که همه این موقعیت ها به عاملی همچون انگیزه های درونی و بیرونی بستگی دارد که انگیزه های درونی مانند مسائل عاطفی، اقتصادی، آمادگی زیستی و خلق و خوهای والدین و نوع تربیت و تمام این مسائل در رسیدن به موفقیت می تواند تاثیرگذار باشد یا بالعکس. امید است با ارائه این تحقیقات بتوانیم جوانان بخصوص دانشجویان عزیز را در رسیدن به موفقیت تحصیلی مدد رسانیم و از طرف دیگر با شناساندن انگیزه های درونی و هدایت کردن آنها در خط مثبت و درست بتوانیم در موفقیت دانشجویان و دانش آموزان مملکت قدم مهمی برداریم که با ارائه این گونه تحقیقات در مسائل آموزشی و نهاد خانواده میتوان نقش مثبتی در رسیدن به اهداف در جوانان برداشت.

     

    اهداف تحقیق

    هدف از تحقیق حاضر، بررسی تاثیر انگیزه های درونی بر روی موفقیت های تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر است که انگیزه های درونی مانند وضعیت اقتصادی خانواده و مرفه بودن و یا خود خانواده، وضعیت عاطفی خانواده، دوری از محیط خانه، که تمام این عوامل جزء انگیزه های درونی فرد به حساب می آید. می تواند هر کدام تاثیر مثبت یا منفی بر روی موفقیت دانشجو بگذارد یا نه.

    هدف کلی:

    بررسی انگیزه درونی بررسی موفقیت تحصیلی دانشجویان

    هدف جزئی:

    بررسی عواملی که انگیزه  درونی را شامل می شود. مانند خانواده، وضعیت اقتصادی و وضعیت عاطفی، تاثیر دوستان و همسالان د رکنار هم، بر روی موفقیت تحصیلی دانشجویان.

     

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی تاثیر انگیزه های درونی بر موفقیت تحصیلی دانشجویان ورودی سال 1385 دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر

    فهرست:

    چکیده                                                                                        1

    فصل اول : کلیات تحقیق                                                                  2

    مقدمه                                                                                        3

    بیان مسئله                                                                                  5

    اهمیت و ضرورت تحقیق                                                                7

    اهداف تحقیق                                                                               8

    فرضیه های تحقیق                                                                        9

    تعاریف نظری و عملیاتی  واژه ها و مفاهیم                                         10

    فصل دوم : پیشینه و ادبیات تحقیق                                                    11 

    انگیزش های درونی و بیرونی                                                                   12 

    مشوق ها و پیامدها                                                                       17

    زیان های نهفته پاداش                                                                             24

    پاداش های مورد انتظار و مادی                                                       28

    معانی ضمنی                                                                               30

    مشوق ها و پاداش ها                                                                    31

    نظریه ارزیابی شناختی                                                                   36

    دو نمونه از رویدادهای کنترل کننده و اطلاع رسان                               43

    منافع کمک کردن به انگیزش درونی                                                  46

    درک مفهوم / یادگیری با کیفیت عالی                                                           47

    عملکرد مطلوب و سلامتی                                                                48

    انگیزش برای سازگاری مفید است                                                    50

    انگیزه ها توجه را هدایت می کنند                                                      52

    انواع انگیزش وجود دارد                                                                55

    هیچ چیزی به اندازه یک نظریه خوب مفید نیست                                   64

    منشا فلسفی مفاهیم انگیزشی                                                           66

    اراده : اولین نظریه بزرگ                                                               68

    سایق : سومین نظریه بزرگ                                                            76

    نظریه سایق فروید                                                                        77

    نظریه سایق هال                                                                           79

    زوال نظریه سایق                                                                         82

    سال های پس از نظریه سایق                                                                    83

    پیدایی نظریه های کوچک                                                                87

    ماهیت فعال انسان                                                                         89

    فصل سوم : تعیین روش تحقیق                                                        91

    جامعه مورد مطالعه تحقیق                                                              92

    روش آماری مربوط به فرضیه ها                                                     93

    معرفی ابزار اندازه گیری تحقیق                                                       94

    فصل چهارم : یافته ها و تجزیه و تحلیل داده ها                                    96

    فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری                                                       103

    پیشنهادات                                                                                   106

    محدودیت ها                                                                                107

    ضمائم : پرسش نامه انگیزه های درونی در موفقیت تحصیلی                            108

    پرسش نامه انگیزه های درونی و تاثیر در موفقیت تحصیلی                    109

    منابع و ماخذ                                                                               112

     

    .

    منبع:

    آزاد – حسین – 1384 – آسیب روانی جلد اول – انتشارات البرز – تهران

    بیانی – احمد – 1384 – روش تحقیق در علوم تربیتی – انتشارات نی – تهران

    دلاور – علی – 1383 – روش تحقیق در علوم انسانی – انتشارات رشد – تهران

    دلاور – علی – 1383 – آمار استنباطی – انتشارات رشد – تهران

    شعبانی – محمد – 1384 – انگیزش – انتشارات بهار – تهران

    شفیع زاده – رسول – 1385 – انگیزه های درونی و بیرونی – انتشارات نور – تهران

    کریم زاده – رفیع – 1382 – هیجان و انگیزش – انتشارت فرهنگ – تهران

    لطف آبادی – حسین 1383- روان شناسی رشد – انتشارات رشد – تهران

    منصور – محمود – 1384- روان شناسی شخصیت – انتشارات سمت – تهران

    محمدی – سید یحیی – 1385 – انگیزش و هیجان – انتشارات ارعبز – تهران 

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت