پایان نامه مولانا

تعداد صفحات: 244 فرمت فایل: word کد فایل: 10001577
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۳۱,۰۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۹۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه مولانا

    فصل اول :

    کلیات – مولوی – دین و مسلک او

    مثنوی چیست ؟

    1  مقدمه :

    با نام خدا و با درود و سلام به محضر آقا امام زمان ( عج ) و با سلام به روان پاک شهدا از شهدای صدر اسلام گرفته تا شهدای کربلاهای ایران و جهان  ، در طول تاریخ اقوام هر دوره ای دارای انبیاء و دین و مذهبی بوده اند که این انبیاء و پیام آوران و دین آنان یا مبتنی بر یکتاپرستی یا غیر یکتاپرستی بوده است که پیوسته منجر به اختلاف نظرها و بحث پیرامون یکتاپرستی و طاغوت کشیده است هر یک از انبیاء بنابر مصلحت و براساس یک مکتب و مشرب یک دین و آیینی را پدید آورده و رهبرانی هم پیرو آن دین داشته و پدید آمده است که افکار و عقاید آن بانیان مکتب و مشرب برای پیروان خود بصورت آیینه هایی بجا مانده است که هدف از تهیه این پایان نامه تحقیقی این بوده است که از طریق معرفی دیدگاه مولوی و سایر افراد درباره این مکتب ها ما برای افراد جامعه و خوانندگان آن فرصتی باشد برای تشخیص حق از باطل و اینکه ریشه این اختلافات عقیدتی و دینی برای افراد مشخص گردد و در این رهگذر سعی گردیده که جایگاه انبیاء و اولیاء دین الهی از منظر گاه مولوی هویدا گشته و علل تسلسل انبیاء و اولیاء یکی پس از دیگری برای امتهای طول تاریخ معین گردد و همانطوری که منابع و متون اسلامی از جمله قرآن کریم بیان کرده ، در طول تاریخ وظیفه انبیاء تصدیق و تأیید پیامبران قبل از خود و کامل نمودن دین و مسلک آنان بوده و اگر هم بظاهر تفاوتی باشد این تفاوت به سطح تعلیمات و مقتضیات زمان امتها و آداب و رسوم و عرف و حجیتی است که خاص نبی آن زمان می باشد .

     

     

    2- بیان مسئله

    در این پایان نامه این سؤال و مسئله مطرح است که نظر و اعتقاد مولوی از نظر شخصی و کلی نسبت به فرستادگان الهی و وحی و الهام و دستورات آنها تحت عنوان دین چیست و مولوی تا چه اندازه به این گفته ها و مطالب و امورات دین اعتقاد داشته و عمل کرده و اینکه دین از نظر مولوی تعبدی یا تحقیقی است و علت تسلسل انبیاء و اولیاء الهی چه بوده و چرا مطالب و موضوعات انبیاء در زمانها و مکانهای مختلف دارای تفاوت بوده و اینکه آیا این تفاوت تأثیری در تضاد و اختلاف بین انبیاء داشته و اینکه چرا عده ای از افراد دین را بصورت نظری و نسبی دانسته و دین واقعیت یکسان و مطلق و واقعیتی ثابت برای همه انسانها در طول زمانها و مکانها قائل نبوده و اصطلاح پلورالیسم و برداشتهای شخصی و فردی که این برداشت نشأت گرفته از اعتقاد افراد و سازنده اعمال و رفتاری الهی و انسانی افراد هم گشته است بیان کرده اند .

     

    3- هدف تحقیق

    در این پایان نامه سعی شده است جایگاه و ارزش و اعتبار انبیاء و اولیاء و جایگاه دین الهی که توسط انبیاء جهت سعادت و رفاه دنیا و آخرت انسانها از طرف خداوند بصورت وحی و الهام و دستور سری و مخفی در طول دوران مختلف در هر عصر و مصری از ابتدای خلقت انسان و اینکه دارای تکلیف بوده مشخص شود و ارزش و اعتبار دانشمندانی مثل مولوی و هم عصران او جهت این پیام آوران الهی قائل بوده اند به تصویر و تبیین کشیده شود .

     

    4- سؤالات تحقیق :

    در این پایان نامه  سعی بر آن بوده که سؤالات و مطالبی جهت روشن شدن اذهان عمومی بیان کرد از جمله : آیا مولوی دین از آدم تا خاتم یکی دانسته اگر جواب مثبت بوده اسم این دین کلی چیست – آیا مولوی اختلاف و تضاد میان انبیاء را قبول دارد یا تفاوت ، اگر تفاوت را قبول دارد به چه دلیل و چرا تفاوت میان انبیاء الهی که همگی از طرف خدا برای راهنمایی انسان آمده اند وجود دارد – آیا مقصد و هدف و شیوه رهبری انبیاء واحد است تبیین شده است – چه کسانی انبیاء الهی را مخالف هم می دانند و آیا دین الهی بصورت فطری و طبیعی و ساده و مادرزادی مورد قبول است یا بصورت تحقیقی و آگاهانه و براساس منطق و تعمق و سؤالات از این قبیل که بدرستی طراحی و تبیین گریده است .

     

    5- روش و قلمرو تحقیق

    چون شیوه و روش تحقیق جهت جمع آوری مطالب پایان نامه بصورت کتابخانه ای بوده و سعی بر آن شده است که کتابها و متون و منابعی که در دسترس بوده و امکان برداشت معنا و مفهوم و مرادی که از موضوع پایان نامه استنباط می شد از لابلای کتابها بیرون آورده و بصورت دسته بندی و هماهنگ و متناسب با هم کنار هم قرار داده و نظم و هماهنگی میان مطالب که مراد و مفهوم عنوان پایان نامه را اثبات کنند و قلمرو مطالعه و تحقیق مجموعه کتابهای موجود در کتابخانه های دانشگاههای آزاد و ملی و بحث و تبادل نظر با اساتید مطلع و افراد صاحب نظر بوده است

     

    6- پیشینه تحقیق

    با توجه به اینکه مولوی و دیدگاههای او درباره مسائل جهان هستی از جمله انسان ؛ دنیا و آخرت برای افراد جامعه مسلمان ایران وبرخی از کشورهای جهان بسیار مهم بوده و مولوی را در حل مسائل بنیادی جهان خلقت و رسیدن به واقعیت جهان هستی اثر گذار دانسته اند لذا درباره مولوی و اندیشه های او کتابها و مقالات و مطالب فراوانی نگاشته شده که با توجه به عنوان موضوع تحقیق ما و با توجه به ارتباط مطالب بیان شده در کتابها با مفهوم و معنای تحقیق این مطالب گلچین شده و در کار پایان نامه مورد استفاده قرار گرفته است  .

     

     

    1-1مولانا از دو دیدگاه:     -1    زندگی         2-    بندگی

    جلال الدین محمد ، که با عناوین خداوندگار ، مولانا ، مولوی ، ملای روم و گاه با تخلص خاموش در میان پارسی زبان شهرت یافته یکی از شگفتی های تبار انسانی است .

    معرفی این آتش افروخته در بیشه اندیشه و احساس و وصف این دریای ژرف ناپیدا کرانه بس دشوار است و برای نشاخت گوش باید چشم شود :

    آینه ام آینه ام مرد مقالات نیم       دیده شود حال من ار چشم شود گوش شما

    و براستی که این اعجوبه تاریخ بشری ، جوانمردی است که پیش از آنکه صبح معرفت از مشرق سرش بر دمد و « شمس » عشق در افق اقبالش طالع شود ، زاهدی با ترس ،سجاده نشینی با وقار ، شیخی زیرک ،مرده ای گریان و شمع جمع منبلان بود و وقتی در چنگال شیری « شیخ گیر» افتاد ودولت عشق را نصیب برد ، زنده ای خندان ، عاشقی پران ، یوسفی یوسف زاینده و آفتابی بی سایه شد .( سروش ،1379 ، صص 8-7)

    تغییرات او زنده و قوی است . از روح خود ، از تاثرات آنی و از غلیان احساسات همان دم خود الهام گرفته است . اشباح و تخیلاتی که در ذهن او لول می زند به شکل های گوناگون بیرون می ریزد:

    دوش چه خورده ای تبا ، راست بگر نهان مکن

                                                    چون خمشان بیگنه ، چشم بر آسمان مکن

    دوش شراب ریختی وزبر ما گریختی

                                                    بار درگ گرفتمت ، بار دگر چنان مکن

                                           ***

    ببستی چشم یعنی وقت خواب است

                                          نه خواب است ، این حریفان را جواب است .

                                          ***

    از خانه برون رفتم ، مستیم به پیش آمد

                                          اندر نگهش مضمر ، صد گلشن و کاشانه

    چون کشتی بی لنگر کژ می شد و مژ می شد

                                          وز حسرت اومرده صد عاقل و فرزانه

    گفتا زکجائی تو ، تخسر زد و گفتا من

                                          نیمیم ز ترکستان . نیمیم ز فرغانه

    اگر این جهش ر وحی مولانا را با معیارهائی که در دست داریم و قابل فهم ماست بسنجیم درخشندگی خاصی به چشم ما می خورد .

    ذات باریتعالی قابل درک نیست ، نه حواس ظاهری می توانند به این منطقه غامض و بی پایان راه یابند ، نه حواس باطنی ، پس ناچار باید فرض کنیم که این شور و آشوبی که در جان مولانا به تلاطم افتاده است متوجه صفات کمالیه ذات خداوند است . آنوقت نتیجه حتمی که از این سنجش به دست می آید عظیم است و مولانا را در نظر ما بزرگ و درخشان می کند ، زیرا جهش او به طرف زیبایی مطلق است و چنانکه می دانیم پیوسته :

    ذره ذره کاندرین ارض و سماست

                                          جنس خود را همچو گاه و کهرباست .

    جان وی از علائق دون و خسیس پاک شده ، غرایز حیوانی و زمینی ریخته شده و جان سبکبار به سوی اصل ملکوتی روی آورده است .

    سر بی اعتنایی وی به مرگ همین است زیرا راه وصول به مبدئیست :

    مرگ رادانم ولی تا کوی دوست

                                          راهی ار نزدیک تر داری بگو

    درباره ریاضتها و شب بیداری ها جلال الدین مطالب زیادی نوشته شده است که مجموعا دلالت می کند باینکه این مرد تنها به لذت دانشتن یک مشت مفاهیم و سپس منعکس ساختن آنها در اذهان افراد شایسته قناعت نورزیده بلکه خود در سیر وسلوک گام برداشته است .( جعفری ،1373 ، ص 30)

    مولوی تا می تواند ، ناامیدی ها را از دل می زداید و هر لحظه انسان را شایسته قرار گرفتن در پیشگاه خدا معرفی می نماید .

    مولوی هنگامی که به آن جنبه های منفی و مضر می رسد ، آدمی را به بن بست گیج کننده نمی اندازد .(جعفری ،1382 ، ص48).

    در حقیقت ، مولوی از دل سخن گفته است و برای او درک شده ها به دریافت شده ها تبدیل شده است . تصورات را – آنچه در ذهن می فهمید – دریافت کرده است . مثل اینکه ما می دانیم عسل شیرین است ولی وقتی آن رامی خوریم این واقعیت را حس کرده ایم و کاممان شیرین شده است . وقتی در حالت طبیعی سخن می گوید طوری حرف می زند که احساس می شود جای بحثی در سخن او نیست و این نشان می دهد که حقایق را دریافت کرده است .( همان ، ص 34)

     

    1-2 مولوی ملجاء همگان بود

    شخصیت جامع و فراگیر جلال الدین سبب شده بود تا شمع محفل بشری باشد و بنابر اخبار ، خلق جهان از وضیع و شریف و قوی و ضعیف و فقیه و فقیر و عالم و عامی و مسلمان وکافر و جمیع اهل ملل و ارباب مذاهب و دول روی بحضرت مولانا آورده و تمامت مردم شعر خوان و اهل طرب شدند و دائما لیلا و نهارا بسماع و تواجد مشغول شدند .(افلاکی ، ج 1 ، ص 89 )

    و اصلا در نزد مولانا هیچ اهمیتی نداشت که چه کسی یا کسانی گرد او را گرفتهاند و بدورش حلقه زده اند . بلکه همان سوز و گداز باطنی و اظهار ارادت ظاهری وی را کفایت می کرد . و هرگز بدنیال آن نبود که در قول و فعل ایشان به دیده تردید بنگرد و یا خط ناپاکی  بر سیمای آنها بکشد بلکه همواره بر صدق گفتارشان صحه می گذاشت ، در حالی که اگر به تاریخ گذشته نظری اجمالی بیفکنیم و خون دل خوردن عارفان رند مسلکی چون حافظ را بررسی کنیم در می یابیم که امثال آنان چه نامنصفانه و بی مرو تانه آماج اتهامات خشک مغزان ظاهر پرست ، تلخ خوی و قهر جوی واقع شده بودند که فریادشان تا به امروز هم به گوش جهانیان طنین انداز است :

    عیب رندان مکن ای زاهد پاکیزه سرشت

                                                    که گناه دگران بر تو نخواهند نوشت

     

    من اگر خوبم و گر بد تو برو خود را باش

                                                    هر کس آن درود عاقبت کار که کشت

    « حافظ»

    و همین دلیل قاطعی است به اینکه مولانا را همه امم دوست بدارند و در این باره از علم الدین قیصر پرسیدند که از مولانا چه کرامت دیده ای که تا این حد او را دوست داری و مرید وی گشته ای ؟

    جواب داد: هر پیامبری را امتی دوست دارند و هر شخصی را قومی مقید شدهاند . اما مولانا را جمیع امم و همه کس دوست دارند من چگونه دوست نداشته باشم ( سبحانی ،1363 ص،314).

     

    1-3 برخورد مولانا با پیروان سایر انبیاء

    او ( مولانا ) همه انبیاء را به یک چشم می نگرد و می گوید :

    حقیقت در روش هاست نه در حقیقت راه و معتقد است که :

    هر نبی و هر ولی را مسلکی است

                                          لیک با حق می برد ، جمله یکی است

    بنابراین او نه تنها دینداران و سرشناسان ، بلکه همه انسان ها حتی به افرادی که اجتماع به بدی شهره می داند یکسان می نگرد ومی گوید :« بد نماند چو نک نیکو شود »

    و می افزاید :

    عاشقی کالوده شد در خیر و شر

                                          خیر و شر منگر تو در همت نگر

    باز اگر باشد سپید و بی نظیر

                                          چونکه صیدش موش باشد شد حقیر

     ( سبحانی ،1363 ،ص309-308)

    آورده اند که ، روزی مولانا در سماع شوری عظیم به پا کرد و هر چه پوشیده بود . همه را به قوالان بخشید و هم چنان عریان سماع می کرد . علم الدین قیصر لباس های گرانبها آورده و به مولانا پوشانید . چون از مجلس سماع بیرون آمد در برابر شرابخانه ای ایستاد و به آواز رباب به چرخ زدن پرداخت . همه رنود شرابخانه بیرون آمدند و به پای مولانا افتادند .

    مولانا آن لباس های گرانبها و عاریتی را بدان رنود ایثار کرد . وگویند همه آنان ارمنی بودند ( سبحانی ،1363 ، ص309)

    همچنین است ، روزی سرگرم سماع بود . ناگاه مستی درآمده . شورها می کرد و خود را بیخود و ار به مولانا می زد . یازان او را رنجانیدند . فرمود که : شراب او خورده است بدمستی شما می کنید . گفتند : تو ساست . گفت : او ترساست ، شما چرا ترسا نیستید ؟ وقتی او می خواهد از انسان کامل ، از خود و از دین و مذهب سخن گوید . می گوید :

    تا ز روز و شب گذر کردم چنان

                                          که از اسپر بگذرد نوک سنان

    که از آن سو مولد و ملت یکیست

                                          صد هزاران سال و یکساعت یکی است ( همان ، ص309)

    لذا مولانا با اعمال همین تسامح چند مسیحی را مسلمان ساخته و چند تن دیگر را که چون کوهی در برابر او سینه مخالفت سپر کرده بودند ، به زانو درآورده ، چون خمیر نرمشان ساخته و به شکلی که خود می خواسته درآورده است .

    یونس امره به استناد این نوع تسامح گفته است

    جمله یار دیلمشان بر گوزایله باقیمان

                                          شرعین اولیاسی سه حقیقتده عاصید را

    دراینجا این مطلب را هم بگویم که این تسامح کران ناپذیر مولانا هر گز او را از محوده شریعت خارج نکرده است . او هیچ گاه با اتکاء به وحدت و جود ، مثل این عربی نگفته است که « بت پرست هم خداپرست است » . بعضی اشعار منسوب به او در صحیح ترین و کهن ترین نسخ دیوان او نیامده است ، واساسا این نوع اشعار از نظر شیوه بیان هم چنان اشعار ضعیف و بی نظام است که برازنده مولانا نیست . او می گوید :

    من بنده قرآنم اگر جان دارم

                                 من خاک ره محمد مختارم

    گر نقل کند جز این کس از گفتارم

                                          بیزارم ازو وزین سخن بیزارم

     ( سبحانی ،1363 ، صص 113-112)

     

    1-4 مولانا با هیچ مذهبی مشکل ندارد

    مولانا سراج الدین قونیوی صاحب صدر و بزرگ وقت بوده اما با مذمت مولوی خوش نبوده پیش وی تقریر کردند که مولانا گفته است که : « من با هفتاد وسه مذهب یکی ام » چون صاحب غرض بود . خواست که مولانا را برنجاند و بی حرمت کند .یکی را از نزدیکان خود که دانشمندی بزرگ بود ، بفرستاد که : « بر سر جمع از مولانا بپرس که تو چنین گفته ای؟ اگر اقرار کند او را دشنام بسیار بده و برنجان !» آنکس بیامد و بر ملا سوال کرد که : شما چنین گفتهاید که : من با هفتاد و سه مذهب یکی ام ؟» گفت : « گفته ام» آنکس زبان بگشاد و دشنام و سفاهت آغاز کرد . مولانا بخندید و گفت : « با این نیز که تو می گویی هم یکی ام » آن کس خجل شد و بازگشت ( عابدی ، چاپ سوم ، صص 463-462)

     

    1-5 مذهب مولانا

    مولانا در چهار چوب مذهب حنفی یا شافعی محصور نمانده . این تجربه های مختلف و گرایش به سوی عرفان ، گواهی می دهد که نخواسته در یک محدوده توقف کند و ما نیز نمی توانیم با انتساب او به یک مذهب از جنبه های جهان اندیشه های او بکاهیم .( افراسیاب پور ،1382، ص94)

    بنابراین وی ( مولوی ) در خصوص اختلاف مذاهب ، بسیار بلند نظر و آزاد اندیش بود . اما تساهل وی نباید ما را بفریبد و بپنداریم که تمام عقاید و باورها نزد وی یکسان تلقی می شده است .( فرهمند پور، 1383 ، ص 18)

  • فهرست و منابع پایان نامه مولانا

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    آشتیانی ، سید جلال الدین ، هستی از نظر فلسفه و عرفان ، نهضت زنان مسلمان ،

    اکبر آبادی ، ولی محمد ، 1377 ، دفتر پنجم اندیشه .

    آن ماری ، شیمل ، شکوه شمس ، ترجمه حسن لاهوتی ، انتشارات علمی و فرهنگی .

    آن ماری ، شمیل ، من بادم و تو آتش ، 1377 ، ترجمه دکتر فریدون بدره ای ، چاپ اول ، انتشارات طوس .

    ابراهیم زاده ، عبدالله ، دین شناسی ، انتشارات معاونت آموزشی نیرو ( پژوهشکده تحقیقات اسلامی )‌.

    ابطحی ، محمد علی ، افق های اندیشه ، 1378 ، چاپ اول ، انتشارات سروش .

    ابن سینا ، حسین بن علی ، الاشارات و التنبیهات ، 1403 ق ، قم ، دفتر نشر کتاب .

    ابن عربی ، محیی الدین ، فتوحات مکیه ، 1339 ، قاهره .

    ابوالمعالی ، محمد بن نعمت علوی فقیه بلخی به تصحیح محمد تقی دانش پژوه ، بیان الادیان ، 1376 ، انتشارات بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار  یزدی .

    ادوارد ژوزف ، طوطیان «‌ مثنوی معنوی مولانا جلال الدین محمد بلخی ، 1368 ، چاپ دوم ، دفتر اول ، انتشارات اساطیر .

    افلاکی ، احمد ، مناقب العارفین ، با تصحیحات و حواشی و تعلیقات بکوشش تحسین یازیجی ، جلد اول ، دوره 1 ، شماره 3 ، انتشارات انجمن تاریخ ترک .

    افراسیاب پور ، علی اکبر ، گفتگو با مولانا ، 1383 ، چاپ اول ، انتشارات زهیر ./

    باربور ، ایان ، علم و دین ، 1385 ، ترجمه بهاءالدین خرمشاهی ، چاپ پنجم ، مرکز نشر دانشگاهی .

    بریه ، امیل ، تاریخ فلسفه ، 1374 ، ترجمه : علی مراد داودی ، جلد اول مرکز نشر دانشگاهی .

    بیومی مدکور ، ابراهیم ، درباره فلسفه اسلامی روش و تطبیق آن ، 1361 ، ترجمه عبدالمحمد آیتی ، چاپ اول ، انتشارات امیر کبیر .

    بی آزار شیرازی ، عبدالکریم ، تفسیر کاشف ، 1379 ، جلد هفتم ، چاپ اول ، دفتر نشر فرهنگ اسلامی .

    پروفسور عبدالجواد فلاطوری ، ضرورت نبوت ، 1384 ، ترجمه مهدی دهندانی ، شماره 376 ، روزنامه همشهری ، دوشنبه 22 فروردین ، 1384 ، ص 9 .

    پلانتینگا ، الوین و دیگران ، کلام فلسفی ( مجموعه مقالات ) 1384 ، ترجمه ابراهیم سلطانی و احمد نراقی ، چاپ دوم ، مؤسسه فرهنگی صراط .

    پل تلیغ ، جرالدسی براوئیر ، آینده ادیان 1387 ، ترجمه : احمد رضا جلیلی ، چاپ اول ناشر : مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب .

    پورخالقی چترودی ، مه دخت ، فرهنگ قصه های پیامبران ، انتشارت آستان قدس رضوی .

    تالیا فرو ، جارلز ، فلسفه دین در قرن بیستم ، 1382 ، ترجمه انشاء الله رحمتی ، دفتر  پژوهش و نشر سهروردی .

    تدین ، عطاالله ، بدنبال آفتاب ، 1377 ، چاپ اول ، انتشارات تهران .

    جان هیک ، فلسفه دین ، 1373 ، ترجمه ،‌بهرام راد ، انتشارات بین المللی الهدی .

    جامی ، نور الدین عبد الرحمن ، تصحیح دکتر محمد عابدی ، چاپ سوم ، انتشارات اطلاعات .

    جامی عبدالرحمن ، نقد الفصوص فی شرح نقش الفصوص ، تعلیقات ویلیام چتیک ، انجمن فلسفی .

    جعفری ، محمد تقی ، عوامل جذابیت سخنان مولوی ، 1382 ، چاپ اول ، مؤسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری .

    جعفری ، محمد تقی ، تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی ، جلال الدین محمد مولوی ،1374 ، جلد 5 ، انتشارات اسلامی .

    جوادی آملی ، عبدالله ، شریعت در آیینه معرفت ، 1372 ، چاپ اول ، انتشارات نشر فرهنگی رجاء .

    حسن زاده آملی ، آیت الله حسن ، نصوص الحکم بر فصوص الحکم ، 1375 ، چاپ دوم ، انتشارات نشر فرهنگی رجاء .

    حکیمی ، محمدرضا ، دانش مسلمین ، ناشر : دفتر نشر فرهنگ اسلامی .

    خرمشاهی ، بهاء الدین ، قرآن پژوهی ( هفتاد بحث و تحقیق قرآنی ) ، 1373 ، چاپ دوم ، مرکز نشر فرهنگی مشرق .

    خمینی ( ره ) ، روح الله ، اسرار الصلوه معراج السالکین ، 1357 ، انتشارات : مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ( ره ) .

    خمینی ( ره ) روح الله ، صحیفه نور ، جلد 3 ، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ( ره )

    خوارزمی ، تاج الدین حسین ، شرح فصوص الحکم ، 1379 ، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی .

    دژاکام ، علی ، دیوان شمس ( مشهور به مولوی ) مقدمه و شرح حال بدیع الزمان فروزانفر ، 1362 ، چاپ ششم .

    دشتی ، علی ، دیوان شمس ( مشهور به مولوی ) مقدمه و شرح حال بدیع الزمان فروزانفر ، 1362 ، چاپ ششم .

    دیوان حافظ شیرازی ، 1378 ، چاپ ششم ، انتشارات کانون انتشارات پیام عدالت .

    راوندی ، مرتضی ، تاریخ اجتماعی ایران ، 1382 ، جلد نهم ، چاپ دوم ، انتشارات : روزبهان .

    رضایی ، مهین ، تئودیسه و عدل الهی ( مقایسه ای بین آراء لایب نیتس و استاد مطهری) ، 1380 ، دفتر پژوهش و نشر سهروردی .

    رضایی ، عبدالعظیم ، تاریخ ادیان جهان ، 1380 ، چاپ دوم ، انتشارات علمی .

    رینو لدالین ، نیکلسون ، شرح مثنوی معنوی مولوی ، 1374 ، انتشارات علمی و فرهنگی .

    رینو لدالین ، نیکلسون ، مقدمه رومی و تفسیر مولوی ، ترجمه : آوانسیان

    زرین کوب ، عبدالحسین ، جستجو در تصوف ایران ، 1363 ، چاپ دوم ، انتشارات امیر کبیر .

    زرین کوب، عبدالحسین ، کارنامه اسلام ، 1363 ، چاپ سوم ، انتشارات امیر کبیر .

    زرین کوب ، عبدالحسین ، پله پله تا ملاقات خدا ، 1377 ، چاپ دوازدهم ، انتشارات علمی .

    زرین کوب ، عبدالحسین ، ارزش میراث صوفیه ، 1377 ، چاپ هشتم ، انتشارات امیر کبیر .

    زرین کوب ، عبدالحسین ،  با کاروان حله ، 1374 ، چاپ نهم ، انتشارات علمی .

    زرین کوب ، عبدالحسین ، بحر در کوزه ، 1378 ، چاپ هشتم ، انتشارات علمی .

    زرین کوب ، عبدالحسین ، سرّ نی ، 1364 ، جلد دوم ، چاپ اول ، انتشارات علمی .

    زمانی ، کریم ، شرح جامع مثنوی معنوی ، 1377 ، دفتر سوم ، چاپ دوم ، انتشارات اطلاعات .

    سبزواری ، حاج ملاهادی ، شرح اسرار مثنوی مولانا جلال الدین محمد بلخی ، کتابخانه سیاسی .

    سراج طوسی ، ابونصر ، اللمع فی التصوف ، 1382 ، ترجمه : دکتر مهدی حجتی ، چاپ اول انتشارات اساطیر .

    سروش ، عبدالکریم ، ایدئولوژی شیطانی ، 1379 ، چاپ هشتم ، انتشارات : مؤسسه فرهنگی صراط .

    سروش ، عبدالکریم ، فربه تر از ایدئولوژی ، 1378 ، چاپ ششم ، انتشارات مؤسسه فرهنگی صراط .

    سروش ، عبدالکریم ، قصه ارباب معرفت ، 1376 ، چاپ چهارم ، انتشارات مؤسسه فرهنگی صراط .

    سروش ، عبدالکریم ، قمار عاشقانه ، 1379 چاپ چهارم ، انتشارات مؤسسه فرهنگی صراط .

    سروش ، عبدالکریم ، صراط های مستقیم ، 1377 ، چاپ دوم ، مؤسسه فرهنگی صراط .

    سروش ، عبدالکریم ، حکمت و معیشت ، ( دفتر دوم ) ، 1376 ، چاپ اول ، مؤسسه فرهنگی صراط .

    سروش ، عبدالکریم ، رازدانی و روشنفکری و دینداری ، 1379 ، چاپ پنجم ، مؤسسه فرهنگی طه .

    شبستری ، شیخ محمود ، گلشن راز ، به کوشش حسین روشندل .

    شبستری ، شیخ محمود ، مفاتیح الاعجاز فی شرح گلشن راز .

    شریعتی ، علی ، جامعه شناسی ادیان ، 1350 ، سلسله دروس تحقیقی علمی و دینی حسینیه ارشاد .

    شریعتی ، علی ، مذهب علیه مذهب ، 1336 ، انتشارات نشر و پخش سفیر.

    شریعتی ، علی ، تاریخ تمدن 2 و 1 ، 1350 ، جلد اول ، انتشارات : دفتر تدوین و تنظیم مجموعه آثار معلم شهید دکتر علی شریعتی .

    شفیعی کدکنی ، محمد رضا ، گزیده غزلیات شمس ، چاپ ششم ، شرکت سهامی کتابهای جیبی .

    شهیدی ، سید جعفر ، شرح مثنوی ، 1380 ، چاپ دوم ، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی .

    شیرازی ، ملاصدرا ، مبدأ و معاد ، 1362 ، ترجمه : احمد بن محمد الحسینی اردکانی و عبدالله نورانی ، مرکز نشر دانشگاهی .

    صادقی ، هادی ، درآمدی بر کلام جدید ، 1382 ، چاپ اول ، انتشارات : کتاب طه و نشر معارف .

    صحفی ، سید محمد ، تعالیم آسمانی اسلام ، 1361 ، چاپ اول ، انتشارات اهل بیت .

    صدر ، سید محمد باقر ، جهان بینی و فلسفه ها ، 1360 ، مترجم : سید حسین حسینی ، چاپ اول ، انتشارات بدر .

    طباطبائی ، علامه محمد حسین ، تفسیر المیزان ، ترجمه : عبدالکریم نیری بروجردی ، چاپ دوم ، جلد ششم ، انتشارات : دارالعلم .

    طباطبائی ، علامه محمد حسین ، علی و فلسفه الهی ، 1361 ، ترجمه : سید ابراهیم سید علوی انتشارات اسلامی .

    طباطبائی ، علامه محمد حسین ، شیعه در اسلام ، 1360 ، چاپ هشتم ، ناشر : بنیاد علمی و فکری علامه طباطبائی .

    طبرسی ، مجمع البیان ، جلد 10 ، قم .

    عبدالباقی ، گولپینارلی ، تصوف در یکصد پرسش و پاسخ ، 1380 ، مترجم دکتر توفیق سبحانی ، چاپ اول ، انتشارات احیاء کتاب .

    عبد الباقی ، گولپینارلی ، مولانا جلال الدین ( زندگانی ، فلسفه ، آثار و گزیده ای از آنها ) ، 1363 ، ترجمه : توفیق سبحانی ،مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی . 

    عبدالباقی ، گولیپینارلی ، مولویه بعد از مولانا ،  1366 ، ترجمه توفیق سبحانی ، چاپ اول ، انتشارات کیهان . 

    عبدالحکیم ، دکتر خلیفه ، عرفان مولوی ، ترجمه : احمد محمدی و احمد میر علایی ، انتشارات شورای عالی فرهنگ و هنر مرکز مطالعات و هماهنگی فرهنگی 23 .

    عسیران ، عفیف ، تمهیدات / عین القضاه ، 1341 ، انتشارات : دانشگاه تهران .

    عفیفی ، دکتر ابوالعلاء ، شرحی بر فصوص الحکم  ( شرح و نقد اندیشه ابن عربی ) 1380 ، نصرالله حکمت .

    فرانکلین ، دی . لوئیس ، مولوی دیروز و امروز ، شرق و غرب ، 1383 ، فرهاد فرهمند پور ، انتشارات ک نشر ثالث .

    فرزاد ، حمید رضا ، گفتگوی انتقادی با سکولاریسم ، روزنامه ایران ، سال یازدهم ، 3135 ، اردیبهشت 1384 .

    فروزانفر ، بدیع الزمان ، احادیث مثنوی ، 1361 ، چاپ سوم ، انتشارات امیر کبیر .

    فروزانفر ، بدیع الزمان ، شرح مثنوی شریف ، 1380 ، چاپ دهم ، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی .

    فروزانفر ، بدیع الزمان ، فی ما فیه / جلال الدین مولوی ، 1362 ، چاپ پنجم ، امیر کبیر .

    فیض الاسلام ، محمد ، نهج البلاغه ، 1351 ، خطبه 108 .

    فرهنگ معین ، 1371 ، جلد اول ، انتشارات امیر کبیر .

    قدران قرا ملکی ، محمد حسن ، کندوکاوی در سویه های پلورالیزم ، 1378 ، چاپ اول ، کانون اندیشه جوان ،

    قرآن کریم ، عثمان طه ، 1369 ، چاپ اول ، قم .

    قربانی ، زین العابدین ، تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی ، 1354 ، چاپ اول ، دفتر نشر فرهنگ اسلامی .

    قونوی ، صدرالدین ، کتاب الفلوک ، 1371 ، ترجمه محمد خواجوی ، انتشارات موسی .

    قیصری ، داود ، شرح فصوص الحکم ، 1416 ، تصحیح محمد حسن ساعدی ، منشورات انوار الهدی .

    کلینی ، محمد بن یعقوب ، اصول کافی ، ترجمه : سید کاظم محلاتی ، قم ، انتشارات اهل بیت .

    گلین ، ریچارد ، به سوی الهیات ناظر به همه ادیان ، 1380 ، رضا گندمی نصر آبادی و احمد رضا مفتاح ، چاپ اول ، ناشر : مرکز مطالعات تحقیقات ادیان و مذاهب .

    گواهر ، دکتر عبدالرحیم ، درآمدی بر تاریخ ادیان در قرآن ، 1376 ، چاپ اول ، دفتر  نشر و فرهنگ اسلامی .

    گواهی ، عبدالکریم ، واژه نامه ادیان فرهنگ و اصطلاحات دینی و عرفان ، 1381 ، چاپ سوم ، انتشارات دفتر ونشر فرهنگ اسلامی .

    هوری ، مولوی محمد رضا ، مکاشفات رضوی ، 1377 ، تصحیح و اهتمام کورش منصوری ، چاپ اول ، انتشارات روزنه .

    مارتین لینکر ، تصوف چیست ، 1379 ، ترجمه دکتر مرضیه ( لوئیز) شکایی و دکتر علی مهدیزاده نشر : مدحت .

    م. ا. به آذین ، بردریا کنار مثنوی و دید و دریافت ، 1377 ، چاپ اول ، انتشارات آیینه .

    100محمد ن لگنهاوزن ، اسلام و کثرت گرایی دینی ، 1379 ، ترجمه نرجس جوان دل ، چاپ اول ، انتشارات مؤسسه فرهنگی طه .

    101مشیر سلیمی ، علی اکبر ، یادنامه مولوی ، 1377 ، انتشارات کمیسیون ملی یونسکو .

    102. مصباح یزدی ، محمد تقی ، آموزش عقاید ( دوره کامل سه جلدی ) ، 1380 ، چاپ پنجم ، ناشر : شرکت چاپ و نشر بین المللی سازمان تبلیغات اسلامی  .

    103مطهری ، مرتضی ، بیست گفتار ، 1361 ، چاپ هفتم ، دفتر انتشارات اسلامی ،

    104 . مطهری ، مرتضی ،  وحی و نبوت ، انتشارات اسلامی .

    105 .  مطهری ، مرتضی ، عدل الهی ، 1382 ، چاپ هیجدهم ، انتشارات صدرا .

    106 . مطهری ، مرتضی ، مجموعه آثار ، بی تا ، انتشارات صدرا .

    107 . مطهری ، مرتضی ، ختم نبوت ، 1381 ، انتشارات اسلامی .

    108 . مظاهری ، عبدالرضا ، شرح نقش الفصوص محیی الدین بن عربی ، 1385 ، انتشارات خورشید باران .

    109 . موثقی ، سید احمد ، استراتژی وحدت در اندیشه سیاسی اسلام ، 1370 ، جلد اول ، قم ، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی قم .

    110 . موحد ، محمد علی ، اسطرلاب حق «گزیده فیه ما فیه » ، 1375 ، چا         پ اول ، انتشارات سخن .

    111 . موحد ، محمد علی ، شمس تبریزی ، 1379 ، چاپ سوم انتشارات طرح نو .

    112 . مولوی ، مولانا جلال الدین محمد ، مثنوی معنوی ، 1366 ، به سعی و اهتمام : رینو لدالین نیکلسون ، 1366 ، چاپ دهم ، انتشارات امیرکبیر .

    113 . میرداماد ، محمد بن محمد باقر ، قبسات ، 1367 ، به اهتمام دکتر مهدی محقق ، انتشارات دانشگاه تهران .

    114 . نبویان ، سید محمود ، پلورالیزم دینی ، 1381 ، چاپ اول ، مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر .

    115 . نصر ، سید حسین ، سه حکیم مسلمان ، 1371 ، ترجمه : احمد آرام ، چاپ پنجم ، انتشارات : شرکت سهامی کتابهای جیبی .

    116 . نصر ، سید حسین ، آرمان ها و واقعیت های اسلام ، 1382 ، ترجمه دکتر انشاءالله رحمتی ، چاپ اول ، انتشارات جامی .

    117 . و.ت التنیس ، عرفان و فلسفه ، 1361 ، ترجمه : بهاءالدین خرمشاهی ،چاپ دوم ، انتشارات سروش .

    118 . وزین پور ، نادر ، آفتاب معنوی ، 1365 ، چاپ اول ، انتشارات امیرکبیر .

    119 . ویلیام مونتگمری وات ، برخورد آرای مسلمانان و مسیحیان ، 1373 ، ترجمه : محمد حسین آریا ، چاپ اول ، انتشارات : نشر فرهنگ اسلامی ، تفاهمات و سوءتفاهمات .

    120 . همایی ، جلال الدین ، مولوی نامه ، 1362 ، چاپ پنجم ، انتشارات آگاه . 

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت