فهرست و منابع پایان نامه سنجش آمادگی تحصیلی کودکان 6 ساله بدو ورود به دبستان و عوامل موثر بر این آمادگی در استان قزوین در سال 1385
فهرست:
فصل اول : کلیات تحقیق
مقدمه ................................................................................................................ 2
بیان مسئله .......................................................................................................... 4
هدف پژوهش .................................................................................................... 6
ضرورت پژوهش ............................................................................................... 7
فرضیه پژوهش ................................................................................................... 8
تعاریف اصطلاحات ............................................................................................ 9
فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق
مقدمه ................................................................................................................ 12
مفهوم و تعریف های مختلف هوش ..................................................................... 13
تعریف تربیتی هوش ........................................................................................... 18
تعریف تحلیلی هوش........................................................................................... 18
تعریف کاربردی هوش ........................................................................................ 19
انواع هوش از دیدگاه ثراندایک ............................................................................. 19
انواع هوش از دیدگاه اسپیرمن .............................................................................. 20
انواع هوش از دیدگاه ترستون ............................................................................... 20
تقسیم بندی هوش به انواع کلامی و عملی ............................................................ 21
انواع هوش از دیدگاه اشترن برگ ......................................................................... 21
انواع هوش از دیدگاه گاردنر ................................................................................ 22
هوش از دیدگاه رشد ........................................................................................... 22
تاریخچه مطالعات مربوط به هوش ....................................................................... 23
تاریخچه آزمون های هوش .................................................................................. 24
سیرتحول نظری های زیربنایی تست های هوش .................................................... 25
عوامل موثر بر هوش ........................................................................................... 31
محیط و تاثیر آن در پیشرفت تحصیلی................................................................... 31
اهمیت خانواده ................................................................................................... 32
تاثیر محیط خانواده در هوش ............................................................................... 32
عوامل بیولوژیکی ................................................................................................ 33
خانواده با وضعیت اقتصادی مطلوب ..................................................................... 34
خانواده با وضعیت اقتصادی نامطلوب ................................................................... 34
موفقیت اجتماعی خانواده .................................................................................... 35
میزان تحصیلات والدین ...................................................................................... 37
کم خونی و فقر آهن و اثر آن بریادگیری .............................................................. 38
غلبه طرفی ......................................................................................................... 39
تفاوتهای جنسیتی................................................................................................ 41
سنجش و ارزیابی کودکان پیش دبستانی ............................................................... 43
طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی کودکان بدو ورود به دبستان در ایران 48
نتایج پژوهشهای انجام شده در ایران ..................................................................... 55
نتایج پژوهشهای انجام شده در خارج.................................................................... 59
فصل سوم: روش تحقیق
جامعه آماری....................................................................................................... 64
نمونه و روش نمونه گیری ................................................................................... 64
روش نمره گذاری .............................................................................................. 65
روایی و اعتبار تست ........................................................................................... 65
دستور اجرای آزمون ............................................................................................ 67
روش آماری ....................................................................................................... 67
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه.................................................................................................................. 69
جداول یک بعدی................................................................................................ 70
الف- توصیف متغیرها.......................................................................................... 70
ب- تحلیل داده ها............................................................................................... 79
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
محدودیت ها و مشکلات..................................................................................... 105
پیشنهادها............................................................................................................ 105
پیشنهادهای کاربردی............................................................................................ 105
پیشنهادهای پژوهش ........................................................................................... 105
منابع و ماخذ ...................................................................................................... 106
منابع انگلیسی
چکیده انگلیسی
.
منبع:
احدی، حسن ، بنی جمالی ، شکوه سادات،(1368) بهداشت روانی عقب ماندگی ذهنی، چاپ دوم، انتشارات بنیاد.
- احدی، حسن، بنی جمالی ، شکوه سادات،(1385) روانشناسی رشد ، چاپ نشر بنیاد.
- آزاد، حسین، (1383)، روانشناسی مرضی کودک، تهران انتشارات پازنگ.
- استرنبرگ و رابرت، (1386) ، هوش عملی در زندگی روزمره (چاپ یکم)، ترجمه الهه حجازی و یاسمن عابدینی، تهران: انتشارات آگاه.(تاریخ انتشارات به زبان اصلی 1349)
- آناستازی، آن،(1383) ، روان آزمایی، ترجمه براهنی، محمدتقی، انتشارات دانشگاه تهران.
- بازالهی ، محمد، (1381) ، مدیریت مراکز بیش از دبستان، چاپ اول ( پیشینه آموزش و پرورش پیش از دبستان در جهان)
- برادبری، تراویس و گریوز ، جین،(1384) ، آزمون های هوش هیجانی ،(چاپ اول ) ترجمه مهدی گنجی، تهران: انتشارات ساوالان.
- پرهیزگاری ، اسفندیار، (1380) پیشرفت تحصیلی دانش آموزان چه رابطه ای با تحصیلات علمی والدین آنها دارد، پایان نامه تحصیلی کارشناسی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی.
- ثرندایک، آر، ال .(1385) روانسنجی کاربردی، (چاپ سوم)، ترجمه حیدرعلی هومن، تهران : انتشارات دانشگاه تهران.(تاریخ انتشار به زبان اصلی 1982) .
- جزوه شماره شش مجموعه آموزش تغذیه کودکان در سنین مدرسه برای کارکنان درمانی در نظام شبکه های بهداشتی درمانی کشور، اداره تغذیه، معاونت بهداشتی، وزارت بهداشت.
- جیمز برگ. هربرت، اوپر، سیلویا ، (1371)، رشد عقلانی کودک از دیدگاه پیاژه، ترجمه حقیقی، فریدون ، شریفی، فریدون .
- حمیدی، نظام(1371) . بررسی اثرات وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خانواده ها و کیفیت تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دبیرستان در منطقه 8 آموزش و پرورش تهران، پایان نامه تحصیلی کارشناسی، دانشگاه آزاد تهران.
- خسروی، طیبه (1383) ، بررسی تاثیر آموزشهای مهدکودک بر رشد مفهوم سازی کودکان در شهر قزوین، پایان نامه تحصیلی کارشناسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی.
- دفترچه راهنمای اجرای آزمون سنجش آمادگی و توانایی های ذهنی کودکان، مرکز تحقیقات آموزش(1384) .
- ژان، پیاژه .(1340) ، شالوده تربیت در جهان امروز، ترجمه منصور محمود،تهران: انتشارات فرهنگ و هنر یونسکو.
- سازمان ملل متحد (یونیسف)، (1380)، رشد و تکامل کودکان خردسال (پایه گذاری یادگیری)، ترجمه معشوره، عالی پور،تهران: انتشارات صندوق کودکان سازمان ملل متحد ( یونیسف) .
- سیف نراقی، مریم - نادری، عزت الله .(1374)، آموزش و پرورش کودکان استثنائی، تهران؛ انتشارات دانشگاه پیام نور.
- شاملو ، سعید . (1385) ، بهداشت روانی، تهران: انتشارات چهره.
- شریفی، حسن پاشا - نجفی زند، جعفر، (1383) ، روش های آمار در علوم رفتاری ، انتشارات دانا.
- شریفی ، حسن پاشا، (1383) ، اصول روانسجی، (چاپ نهم)، تهران: انتشارات رشد.
- شریفی ، حسن پاشا،(1382) . نظریه و کاربرد آزمون های هوش و شخصیت ،(چاپ سوم)، تهران: انتشارات سخن.
- شریفی، حسن پاشا،(1383) ، روانشناسی هوش و سنجش آن، از سری انتشارات دانشگاه پیام نور (متون درسی: طرح درس نامه ).
- شریفی، حسن پاشا - نجفی زند، جعفر، (1384) . روش های آماری در روانشناسی علوم تربیتی ، اجتماعی ...(علوم رفتاری، آمار توصیفی و استنباطی، انتشارات دانا).
- شریفی ، حسن پاشا - شریفی، نسترن،(1383) ، روش های تحقیق در علوم رفتاری(چاپ سوم). تهران: انتشارات سخن.
- شریعتمداری ، (1385)، روان شناسی تربیتی، تهران، انتشارات امیرکبیر.
- شولتز و دوان، پی، و شولتز، سیدنی، الن(1386) ، تاریخ روان شناسی نوین، (چاپ اول)، ترجمه علی اکبر سیف، حسن پاشا شریفی.
- خدیجه، علی آبادی و جعفر نجفی زند، تهران:انتشارات آگاه (تاریخ انتشار به زبان اصلی 1996).
- عظیمی، سیروس ،(1380) ، اصول روانشناسی عمومی، تهران: انتشارات معرفت.
- فرجاد، محمدحسین، (1383) ، آسیب شناسی اجتماعی و جامعه شناسی انحرافات ، تهران: انتشارات خوارزمی.
- قرائنی مقدم ،(1375) ، جامعه شناسی آموزش و پرورش ، تهران: انتشارات کتابخانه .
- کارسون، روث، هارت اوپلین(1960)، تربیت کودکان تیزهوش، ترجمه محمدتقی براهنی، تبریز: انتشارات امیر(1343) .
- گنجی، حمزه، (1386)، روان شناسی تفاوت های فردی ، تهران: انتشارات بعثت .
- مان، نرمان، ل،(1386)، اصول روانشناسی ، ترجمه اقتباس محمود ساعتچی، تهران: انتشارات امیرکبیر.
- مارنات، گری گرات،(1385) ، راهنمای سنجش روانی،(چاپ سوم)، ترجمه حسن پاشا شریفی و محمدرضا نیکخو، تهران: انتشارات رشد.
- مصاحبه ای با ژان پیاژه (1382)، مجله روانشناسی شماره 1 ، آموزش و پرورش استثنائی.
- موسوی، علیمحمد،(1369)، بررسی شکل گیری مفهوم در کودکان طبیعی 15-7 سال ، کارشناس ارشد رشته روانشناسی عمومی، دانشگاه تربیت مدرس.
- پژوهش های روان شناختی ،(1371)، رابطه تحصیلات والدین با هوش بهر سازمان آموزش و پرورش، دوره 1 ، شماره 3/4/1371.
- میرزا حسن وحید، بهمن دخت،(1369)، رابطه بین سطح خودپنداری، سطح درآمد خانواده، پیشرفت تحصیلی دانشگاه آزاد واحد تهران.
- میلانی، فاطمه (1365)، بررسی وضع اقتصادی خانواده در تحصیل دانش آموزان 10 تا 14 ساله دبستانهای دامغان، پایان نامه تحصیلی کارشناسی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی.
- میلانی فر، بهروز، (1387)، روان شناسی کودکان و نوجوان استثنایی، نشر قومس.
- نائینیان، محمدرضا - اللهیاری، عباسعلی- مداحی، ابراهیم(1374) ، راهنمای آماری و تشخیص اختلالات روانی، تهران : انتشارات دانشگاه شاهد.
- نظری نژاد، محمدحسن،(1383) ، آموزش و پرورش در کودکستان، مولف آلن ، ک، آیلین، هارت، بتی، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی .
- وان ، وایکن، ویلهم، (1375) ، ترجمه محمدعلی قرائی ، دفتر تحقیقات و برنامه ریزی درسی، تهران.
- هرینگتون ، ای میریس، و پارک واس دی(1373) ، روان شناسی کودکان از دیدگاه سامر، ترجمه جواد طهوریان و همکاران، انتشارات آستان قدس رضوی، (چاپ اول).
- هفت گفتار درباره آموزش و پرورش پیش از دبستان ،(1384) ، چاپ اول، تدوین گروه آموزش قبل از دبستان، دفتر تحقیقات و برنامه ریزی ، تهران، وزارت آموزش و پرورش.
- هنری ماسن، پاول و دیگران،(1386)، رشد و شخصیت کودک، ترجمه بابائی، مهشید، انتشارات مرکز.
- هومن، حیدرعلی،(1386)، استنباط آماری در پژوهش رفتاری، تهران: انتشارات پارسا.
- هومن، حیدرعلی،(1380) ، روش تهیه آزمون هوشی،(چاپ دوم). تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- هومن، حیدرعلی،(1385) ، تحلیل داده های چند متغیری در پژوش رفتاری، چاپ اول، تهران، انتشارات پارسا.
- یزدان شناس، حشمت الله، و جوان ، هایده،(1361)، پیشرفت تحصیلی در روابط با وضعیت خانوادگی دانش آموزان، پایان نامه کارشناسی دانشگاه تهران.
منابع انگلیسی
- American Association for Higher Education(1992).Principles of good practice for assessing student learning .Washington . DC: Author.
- Bagnato, S. J .& Neisworth , J. J.(1994). A national study of the social and treatment “invalidity” of intelligence testing for early intervention. School Psychology Quarterly ,9(2) ,pp.81-102.
- Benner, S.M.(1992) .Assessing young children with special needs: An ecological perspective. New York : Longman.
- Barmrind, D.(1993). The average expectable environment is not good enough : A response to Scarr. Child Development , 64, 1299-1317.
- Berenbaum ,S . A., & Hines , M.(1992) . Early androgens are related to childhood sex- typed toy preferences. Psychological Science, 3 , 203 -206.
- Ceci, S. J.(1990) . On intelligence,,, more or less: A bioecological treatise on intellectual development. Englewood Cliffs , NJ: Prentice Hall.
- Dube, E.F.(1982). Literacy .cultural familiarity . and “ intelligence” as determinants of story recall. In U. Neisser (Ed) , Memory observed: Remembring in natural contexts.(pp.274-292) New York : Freeman.
- Green, R.L., Hoffman ,L.T.,Morse, R., Hayes , M.E., B Morgan , RF. (1964).The educational status of children in a district without public schools (Cooperative Research Project No.23211).Washington,D.C. :Office of Education .U . S. Department of Health. Education, and Welfare.
- Hines, M., Chiu , L., McAdams, L.A, Bentler , M. P ., & Lipcamon, J. (1992). Cognition and the corpus callosum : Verbal fluency, visuospatial ability , language lateralization related to midsagittal surface areas of the corpus callosum. Behaveoral Neuroscience, 106,3-14.
- Hyde,J., Febbena. E.,& Lamon , S.J.(1990). Gender differences In mathematics performance: A meta- analysis. Psychological Bulletin, 107,139-155.
- Held, J. D ., Alderton. D. E., Poley, P. P ., & Segall . D . O .(1993) . Arithmetic reasoning gender differences : Explanations found in the Armed Services Vocational Aptitude Battery (ASVAB). Learning and Individual Differences 5 . 171-186.
- Jackson, J. F . (1993). Human behavioral genetics, Scarr’s theory , and her views on interventions : A critical review and commentary on their Implications for African American children. Child Development, 64,1318-1332.
- Linder , T . W .(1993) . Transdiscplinary Play – based Assessment : A functional approach to working with young chileren . Baltimore , MD : Paul H. Brookes.
- Law , D.J..Pellegrino , J. W., & Hunt , E. B . (1993) . Comparing the tortoise and the hare : Gender differences and experience in dynamic spatial reasoning tasks. Psychological Science , 4 , 35 40 . Kohn , M. L . & Schooler , C. (1973).
- Linn , M. C ., & Petersen , AC .(1985) , Emergence and characterization of sex differecces in spatial ability : A meta- analysis . Child Development , 56 , 1479 – 1498.
- Lynn, R.(1993). Oriental Americans: Their IQ , educational attainment , and socio – economic status . Personality and lndividual Differences 15. 237-242.
Scarr, S .(1992) , Developmental theories for the 1990 s : Development and individral differences. Child Development, 63. 1-19.
- Scarr , S , (1993) . Biological and cultural diversity : The legacy of Darwin for development . Child Development , 64.1333-1353.
- Streissguth , A.P ., Barr , H.M., Sampson , P . D ., Darby , B. L ., & Martin , D.C.(1989) . IQ at age 4 in relation to maternal alcohol use and smoking during pregnancy. Developmental Psychology . 25 , 3-11.
- Stanley , J.(1993) . Boys and girls who reason well mathematically . In G.R. Beck and K. Ackrill (Eds.), The origins and development of high ability. Chichester. England : W fley.
- Sigman , M.(1995). Nutrition and child development : More food for thought . Current Directions in Psychological Science , 4 , 52-55.
- Waller , J. H.(1971) .Achievement and social mobility : Relationships among IQ score , edrcation , and occupation in two generations . Social Biology , 18 , 252-259 .
- Wortham , S.C.(1990). Test and measurement in early childhood education Columbus, OH : Merrill.
.