پایان نامه بررسی رابطه پرخاشگری و پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزان مقطع ابتدایی به جز مقطع اول دبستان شهرقزوین

تعداد صفحات: 111 فرمت فایل: word کد فایل: 1000135
سال: 1387 مقطع: کارشناسی دسته بندی: پایان نامه علوم تربیتی
قیمت قدیم:۱۷,۷۰۰ تومان
قیمت: ۱۵,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی رابطه پرخاشگری و پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزان مقطع ابتدایی به جز مقطع اول دبستان شهرقزوین

    پایان نامه جهت اخذ در جه کارشناسی رشته روانشناسی 

    چکیده

    هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه پرخاشگری والدین و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی به جز مقطع اول دبسیتان شهرستان قزوین است که فرضیه های عنوان شده عبارتند از اینکه بین پرخاشگری والدین و پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد و همین طور بین پرخاشگری دانش آموزان ضعیف و دانش آموزان ممتاز تفاوت وجود دارد و همین بین پرخاشگری مقاطع دوم و چهارو سوم و پنجم تفاوت وجود دارد که جامعه مورد مطالعه عبارتند از دانش آموزان مقطع ابتدایی به جز مقطع اول دبستان است که 90 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیده و جهت سنجش فرضیه ها از روش آماری t متغییر مستقل و ضریب بهم بستگی استفاده گردیده که نتایج بدست آمده حاکی از آن است که بین پرخاشگری والدین و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابه معنی داری وجود دارد و همین طور بین پرخاشگری دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی تفاوت وجود ندارد.

     

    مقدمه

    هر کودکی وقتی بداند که والدین او به آنچه می گویند عمل می کنند بهتر رفتار خواهد کرد . رفتار به خصوصی که انجام آن مجاز نیست باید با ترتیب به خصوصی دنبال شود مقررات شما باید روشن و فهم آنها ساده باشد .در این صورت کودک شما می داند که توقعات شما چیست و چه مقرر شده است شما تا به حال روی مقررات اولیه مصمم شده اید و آنها را با سادگی و واقع بینی با طفل خود در میان گذاشته اید . قانون تازه ای در خانه مقرر شده است از حالا به بعد تو اجازه نداری که کسی را کتک بزنی و اگر این کار را تکرار کنی با حبس شدن در اتاقت مجازات خواهی شد که پرخاشگری یکی از پدیده های مهم روانی – اجتماعی است که قسمت اعظم تاریخ مدون انسان پیرامون آن رقم خورده است . برخی سپده دم تاریخ را با بیان قتل  هابیل آلوده به پرخاشگری و خشونت می دانند . کواکسلی بر اساس پژوهشهای انجام شده خود می نویسد : از 5600 سال قبل تا امروز بشر فقط 292 سال در صلح و صفا گذرانیده و بقیه را در جنگ و ستیز بوده است . پرخاشگری را رفتاری تعریف کرده اند که هدف آن صدمه زدن به خود یادگیری باشد آنچه در این تعریف حائز اهمیت است ، قصد و نیت رفتار کننده است : یعنی آسیب رسانیدن تصادفی به شخص دیگر پرخاشگری نیست مثلاً اگر توپ فوتبال سهواً به بازیکن دیگر اصابت کند ، پرخاشگری نیست اما اگر فردی مخصوصاً بازیکنان را با پا بزند، هل بدهد ، تنه بزند و یا فحاشی کند ، پرخاشگری است . قدیمی ترین علت شناخته شده برای پرخاشگری حول محور این نظریه می چرخد که انساتها از نظر ماهیت زیست شناختی برای پرخاشگر برنامه ریزی شده اند و نخستین و معروفترین نظریه در این باره مربوط به زیگموند فروید را می توان نام برد فروید کلیه اعمال آدمی را با دو غریزه  زندگی و مرگ تحلیل می کند و می گوید غریزه مرگ هم باید به شکلی تخلیه شود  ( ستوده – 221 سال 385 )

    بیان مسأله

    زیست شناسان بر این باورند بیشترین تغییراتی که هنگام پرخاشگری در بدن و اعمال آن روی می دهد ، همانهایی که هنگام به کار افتادن امیال جنسی به وقوع می پیوندد در واقع باید گفت  که همانطور که میل جنسی ، جانور نر را به جنب و جوش می اندازد " او را متجاوز " تند یا پرخاشگر می سازد ، انسان هم از این قاعده مستثنی نیست البته پرخاشگری انسان در این مورد غالباً با نوازش و نرمش اثر بهتری دارد و اینکه آیا پرخاشگری پاسخی به نا کامی است به باور جان دالسر و همکارانش ، پرخاشگری همیشه پیامد نا کامی است و ناکامی همیشه منجر به پرخاشگری می شود هیچ یک نمی توانند بدون دیگری صورت گیرند و هر چیزی که مانع رسیدن به هدف شود نا کامی را سبب می گردد و گاهی محیط مدرسه و محل آموزشی می تواند تاثیر بسزایی در پرخاشگری کودک داشته باشد و گاهی هم روابط نا درست والدین و روحیه ستیزه جویی در بین والدین تاثیر منفی بر روی  دانش آموزان می گذارد و این باعث می شود که حتی در پیشرفت تحصیلی و در رسیدن به موفقیت تحصیلی تاثیر منفی بگذارد. و افراد ناکام همیشه با کلمات یا رفتار پرخاشگرانه واکنش نشان نمی دهند ؛ بلکه افرادی طیف وسیعی از واکنشها را نسبت به نا کامی از خود بروز می دهند

     

    سؤال مسئله

    آیا بین پرخاشگری والدین و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد.

    اهمیت و ضرورت تحقیق

    بر خلاف آنچه در بادی امر به نظر می رسد ، پرخاشگری همیشه ناپسند و زیان آور نیست بلکه اگر از حد اعتدال خارج نشود و هدف آن تسلط بر مشکلات زندگی و ترقی و تعالی و آسایش آدمی باشد ، نه تنها سودمند است بلکه ضرورت نیز دارد البته اشکال بزرگی در این جا وجود دارد این است که نمی توان میان پرخاشگری   ناپسند و زیان آور و آنهایی که برای زندگی ضرورت دارد و سودمند است ، حری معین کرد و خط  فاصلی کشید ولی در عین حال نشان می دهد که انگیزه ای او را به سوی استقلال ، که جزء ضروری و با ارزش رشد است رهبری کند بلکه اعمال آدمی را با دو غریزه  زندگی و مرگ تحلیل می کند می گوید غریزه مرگ  هم باید به شکلی تخلیه شود یا به بیرون به صورت پرخاشگری و دیگر و یا به درون به صورت اعمال خود تخریبی و خودکشی و به همین دلیل امید است با ارائه پژوهشهای انجام شده بتوانیم از میزان پرخاشگری والدین کاسته تا تأثیر منفی بر روی دانش آموزان دارد ننماید.

    اهداف تحقیق

    هدف از تحقیق حاضر عبارتند از بررسی پرخاشگری والدین و پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزان مقطع ابتدایی به جزء اول دبستان است و اینکه آیا پرخاشگری والدین می تواند در پیشرفت تحصیلی نقشی داشته باشد یا نه  و آیا روابط والدین با فرزندان خود باید شده و سنجیده باشد یا نه و از طرف دیگر آیا پرخاشگری در بین دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی با هم متفاوت است یا نه به این صورت که هر چقدر سن دانش آموزان بالا می رود پرخاشگری هم بیشتر می شود.

     

    فرضیه تحقیق

     بین پرخاشگری والدین و پیشرفت تحصیلی فرزندان مقطع ابتدایی رابطه وجود دارد .

    پرخاشگری در بین دانش آموزان مقطع دوم ابتدایی بیشتر از مقطع پنجم ابتدایی است.

      پرخاشگری در بین دانش آموزان مقطع سوم ابتدایی بیشتر از مقطع چهارم ابتدایی است

    پرخاشگری در بین  دانش آموزان ضعیف بیشتر از دانش آموزان ممتاز است .

    متغییر مساله تحقیق

    پرخاشگری متغییر وابسته

    پیشرفت تحصیلی متغیر مستقل

    دانش آموزان مقطع دوم و سوم و چهارم و پنجم : متغییر کنترل شده

    تعاریف عملیاتی واژه ها و مفاهیم

    پرخاشگری عبارتند از صدمه زدن به خود یا گیری باشدو آنچه حائز اهمیت است ، قصد ونیت رفتارکننده یعنی آسیب رسانیدن و رفتاری که به دیگران آسیب می رساند و به معنی در لغت به معنای ستیزه و تندی کردن آمده و معادل انگلیسی آن Aggression است اما در اصطلاح یک واکنش عمومی و پدیده نابهنجار اجتماعی است که به قصد آزار کسی یا آسیب رساندن به چیزی ابراز می شود. و در کل یک رفتار آسیب زا در صورتی پرخاشگری محسوب می شود که از روی قصد و عمد به منظور صدمه زدن به دیگری انجام پذیرد.

    و بالاخره عبارتند از نمره آزمودنی که از آزمون پرخاشگری  بدست آورده است .

    پیشرفت تحصیلی عبارتند از مؤفقیت و عرصه های آموزشی و تحصیلی دانش آموزان که جمع نمرات بدست آمده در یک سال تحصیلی به عنوان معدل یا میانگین به حساب می اید که در صورت مؤفقیت به آن پیشرفت تحصیلی در حد بالا عنوان می شود 

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطه پرخاشگری و پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزان مقطع ابتدایی به جز مقطع اول دبستان شهرقزوین

    فهرست:

    چکیده                                                                                      

    فصل اول(کلیات تحقیق)                                                                                        

    مقدمه                                                                                                 2

    بیان مسأله                                                                                          3

    اهمیت و ضرورت                                                                                4

    اهداف تحقیق                                                                                       5

    فرضیه تحقیق                                                                                      6

    فصل دوم(پیشینه و ادبیات تحقیق)                                                                      

    مقدمه فصل دوم                                                                                  9

    تعریف خشم                                                                                        10

    علل و ریشه های خشم                                                                         11

    علل شخصیتی                                                                                     13

    تظاهرات خشم                                                                                     14

    عملکردهای رایج پیرامون خشم                                                             15

    علل بروز پرخاشگری                                                                           16

    والدین و کودکان پرخاشگر                                                                   23

    تربیت منفی والدین                                                                               26

    تربیت مثبت والدین                                                                                27

    راه کارهای مناسب خشم                                                                      30

    نتیجه گیری                                                                                         33

    عوامل موثر بر پرخاشگری                                                                             34

    عوامل اجتماعی                                                                                    36

    عصبانیت                                                                                            38

    احساس گناه                                                                                       38

    بی کفایتی                                                                                           40

    غمزدگی و افسردگی، قربانی بودن                                                         41

    احساس در دام بودن                                                                            42

    مجازات نمادین                                                                                    44

    مقررات و انتظارات را مشخص و روشن بیان کنید                                   45

    چگونه تنبیه کنید                                                                                  46

    با طفل جر و بحث نکنید و چانه نزنید                                                      47

    جدی باشید                                                                                          49

    زیاده از حد گوش نکنید                                                                        50

    منطقی باشید                                                                                       52

    روشهای مجازات                                                                                 53

    تعریف پرخاشگری                                                                               58

    انواع پرخاشگری                                                                                  60

    علل و انگیزه های پرخاشگری                                                               63

    کروموزومهای جنسی و پرخاشگری                                                      66

    بلوغ جنسی و پرخاشگری                                                                     67

    درستی و نادرستی نظریه ناکامی- پرخاشگری                                       70

    نقش رسانه های گروهی و فبلمهای تلویزیونی در آموزش پرخاشگری      78

    کنترل پرخاشگری                                                                                81

    فصل سوم(روش تحقیق)                                                                      

    جامعه مورد مطالعه                                                                              86

     

    روش نمونه گیری                                                                                86

    ابزار اندازه گیری                                                                                 87

    روش آماری مربوط به زمینه                                                                88

    روش تحقیق                                                                                        88

    فصل چهارم(یافته ها و تجزیه و تحلیل داده ها                                       

    مقدمه                                                                                                 90

    جدول نمرات خام آزمودنی ها ازآزمون پرخاشگری معدلی                       91

    جدول بررسی رابطه بین پرخاشگری والدین و پیشرفت تحصیلی               93

    جدول مقایسه پرخاشگری در بین دانش آموزان دوم و پنجم ابتدایی           94

    جدول مقایسه پرخاشگری در بین دانش آموزان سوم و چهارم ابتدایی       95

    جدول مقایسه پرخاشگری در بین دانش آموزان ممتاز و ضعیف               96

    فصل پنجم(بحث و نتیجه گیری)

    بحث و نتیجه گیری                                                                               98

    محدودیت ها                                                                                        101

    پیشنهادات                                                                                           102

    منابع و مآخذ                                                                                       103

    ضمائم                                                                                    

     

     

    .

    منبع:

    آزاد – حسین – آسیب روانی – انتشارات رشد تهران 1384

    بهادری – احمد – نظریه های روان درمانی – انتشارات باران  تهران 1385

    پوررجبلی – مصطفی – پرخاشگری و کودکان – انتشارات نور تهران 1384

    سعیدی راد – بهمن – اختلالات روانی –انتشارات راهبرتهران1383

    ستوده- هدایت الله- روان شناسی اجتماعی – انتشارات بهارتهران1385

    شاملو- سعید-سلامت روانی- انتشارات ارجمند- تهران1384

    شعاری نژاد-علی اکبر- روان شناسی رشد-انتشارات ارسبادان تهران 1385

    رحیمیان – حوریه بانو – پرخاشگری و روشهای درمانی – انتشارات سحت –تهران 1385

    دعوی نژاد – بهادر – اختلالات رفتاری- انتشارات فرهنگیان – تهران 1385

    محمدی – سید یحیی – نظریه های روان درمانی – انتشارات سحت –تهران 1386

    ی – منیره – پرخاشگری – انتشارات – تهران 1383

    لطف آبادی – حسین- (1385) . روان شناسی شخصیت، تهران، انتشارات نور

    نوروزی- ابراهیم- (1383) پرخاشگری و راهکارهای آن، تهران، انتشارات بهار.

     

     

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت