پایان نامه بررسی تاثیر شیوه‌های فرزند پروری بر رشد اجتماعی کودکان

تعداد صفحات: 90 فرمت فایل: word کد فایل: 10001342
سال: 1387 مقطع: کارشناسی دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۵,۶۰۰ تومان
قیمت: ۱۳,۵۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی تاثیر شیوه‌های فرزند پروری بر رشد اجتماعی کودکان

    پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی

    رشته روان شناسی گرایش کودکان استثنائی

    چکیده :

    در پژوهش‌ حاضر به بررسی تاثیر شیوه‌های فرزند پروری بر رشد اجتماعی کودکان (    )پرداخته شده است . در پژوهش تعداد 60 نفر به عنوان گروه نمونه به شکل انتخاب در دسترس دبستان کیمیای سعادت منطقه 3 تهران انتخاب شده است.

     برای سنجش روش فرزند پروری از آزمون بامریند و برای سنجش رشد اجتماعی کودکان از آزمون وایلند استفاده گردیده است و بدین منظور هر دو آزمون توسط والدین پاسخ داده شده است و داده های آماری بدست آمده توسط روش‌های آماری توصیفی و استنباطی محاسبه گردیده است .

     نتایج پژوهش حاکی از آن است که در بین سه سبک فرزند پروری ( مستبدانه ، سهل گیرانه ، آزاد منشانه ) فقط بین سبک فرزند پروری آزاد منشانه با رشد اجتماعی ارتباط معناداری وجود دارد . به این معنا که انتخاب سبک فرزند پروری آزاد منشانه از سوی والدین به افزایش رشد اجتماعی کودکان منجر می شود .

     

     

    فصل اول :

    کلیات پژوهش

     

    مقدمه :

     خانواده پایه و اساس اجتماع وسلول سازنده‌ی زندگی و حیات بشری است و در وسیع‌ترین مفهوم کلمه ، خاستگاه اصلی اعضای خویش و پناهگاه آن است . پناهگاهی که نخستین تجربه‌ی انسان برای « اجتماعی زیستن » در آن صورت می گیرد . از خانواده است که فرد بر می‌خیزد و به خانواده است که فرد روی می آورد ، تا در آنجا با گروهی که با یکدیگر پیوندی نزدیک و صمیمی دارد آرام گیرد .

     خانواده از مهم‌ترین و کهن‌ترین واحدهای اجتماعی است که بر نهادی به نام ازدواج بنا نهاده شده است . ( جامعه شناسی مفاهیم کلیدی ، قنادان ، مطیع ، 1383)

    شیوه‌های تربیتی ،کنترل و اداره‌ی کودکان توسط والدین ، بدون شک یکی از مهمترین عوامل به وجود آمدن مشکلات رفتاری کودکان است . اغلب والدین اطلاعات و آشنایی کافی در زمینه‌ی شیوه‌ی برخورد و تربیت فرزندان خود را ندارند و این امر هم به علت فقر فرهنگی و تربیتی والدین ، سرپرستی ناقص یکی از والدین ، نابسامانی‌های خانوادگی یا دعوا و جدایی والدین است .

     کودکان در جریان اجتماعی شدن مهر و صحبت ، فداکاری و گذشت ، خشم و نفرت ، حسادت و شک و کینه‌توزی را در کنار والدین و خواهران و برادران خود تجربه می‌کنند . خانواده آن قدر به هم وابسته‌اند که هر نوع مشکل یا مساله یک عضو خانواده به طور مستقیم بر زندگی سایر اعضاء تاثیر می‌گذارد .

    روان شناسان سالهاست با ابداع روش‌های ویژه کوشیده‌اند تاثیر خانواده را بر چگونگی رشد شخصیت روشن کنند .( احدی ، جمهوری ، 1380)

    در ابتدا ، نوزاد ،‌موجودی است ناتوان متکی به دیگران و این والدین هستند که باید نیازها و احتیاجات جسمی و روانی او را تأمین کنند . اما با رشد و نمو جسمی ،ذهنی و روانی کودک آرام آرام روند دلبستگی و وابستگی خود را تغییر می‌دهد و به جای دیگران فقط به خودش متکی می شود . ( سیف نراقی ، نادری ، 1380)

     

    طرح مسأله :

     زندگی برای انسان از راه تعامل و ارتباط ممکن می شود و اصلی‌ترین منبع ارتباط والدین هستند خانواده بیش از تمام محیط‌های اجتماعی در رشد و تکامل فرد تاثیر دارد و کودک بیش از آن که از اوضاع اجتماع متأثر شود ،تحت تاثیر شیوه های تربیتی خانواده است .

     والدین به عنوان الگوی فرزندان و خانواده بوده و فرزندان سعی می نمایند که اعمال و رفتارشان را با آنها مطابقت دهند( خادمان ، 1383).

     والدین از عوامل مهمی هستند که به فرزندان کمک می‌کنند تا از عهده‌ی آن چه که لازمه‌ی مستقل شدن است برآیند و تبدیل به بزرگسالی توانا ،‌ متکی به خود دارای تصویر مثبت از خود شوند . والدین برای بدست گرفتن ابتکار عمل و انجام وظیفه لزوماً اطلاعات خود را هر روز غنی‌تر کنند تا بتوانند بر کودکان خود مؤثر واقع شوند . والدین ، باید بدانند که کودکان در هر سنی توانایی انجام دادن چه کارهایی را دارند و متناسب با توانایی آنها ، از آنها انتظار داشته باشند .( احدی ،محسنی ،1376)

    پژوهشگران معتقدند رابطه‌های والد فرزندی بر جهت یابی‌های تشخیص و رشد نیازهای روان شناختی و سایر خصوصیات فردی تاثیر میگذارد و شیوه‌های فرزند پروری والدین در برگیرنده‌ی الگوهای گسترده‌ای از تربیت کودک و ارزش‌ها و رفتارهای خاص تربیتی والدین است که در رشد و شکوفایی فرزندان و هم چنین طرز رفتار فرزندان نفوذ فراوانی دارند .( قربانی ، 1383)

     

    ضرورت و اهمیت پژوهش

    شیوه ای که والدین در مورد تربیت فرزندان به کار می‌گیرند ، در شخصیت فرزند و ویژگی‌های شناختی او تاثیر به سزایی دارد . با توجه به اهمیت و نقش والدین در تربیت فرزندان و الگوپذیری کودکان ، آشنایی والدین با شیوه‌های صحیح فرزند پروری و نحوه‌ی برخورد با کودکان درجهت بهداشت روانی خانواده و یافتن رابطه و تعامل والدین با فرزند خویش ما را بر آن وامی‌دارد که با بررسی بیشتر این الگوها ، خانواده‌ها را در قرار گرفتن روند صحیح فرزند پروری یاری دهیم و بهتر کردن شیوه‌های فرزند پروری و تربیتی والدین و به دنبال آن رشد اجتماعی بهتر کودکان و به کار بستن روش‌های صحیح و برخوردهای منطقی‌تر از طرف والدین اهمیت و ضرورت این تحقیق را آشکار می‌سازد .

     این تحقیق می‌تواند رابطه‌ی بین شیوه‌های فرزند پروری و رشد اجتماعی کودکان را مورد آزمون قرار دهد و اعلام دارد چه روشی در پرورش کودکان به رشد اجتماعی بالاتر می انجامد .

     

    اهداف پژوهش :

    اما چگونه شیوه‌های فرزند پروری والدین در کیفیت و چگونگی رشد اجتماعی افراد ایفای نقش می‌کنند؟

     اینکه بتوان نقش فرزند پروری والدین را در تولید رشد اجتماعی تعیین کرد ، مساله بسیاری مهمی است که این نکته می‌تواند گامی درتحقیق این هدف باشد زیرا که در ای تحقیق همبستگی بین سبک فرزند پروری و رشد اجتماعی فرزندان مورد بررسی قرار می‌گیرد که می‌تواند مشخصاً رابطه‌ی بین این دو را بیان کند .

    این کشف رابطه می‌تواند در مراکز مشاوره مورد استفاده قرار بگیرد ، بدین صورت که از آن جهت که یکی از رسالت های مراکز مشاوره ایجاد رشد و ارتقای سلامت در مراجعین است به صورتی که می‌توان از این راه برای زوج‌ها مشخص کرد که با توجه به روشی که در تربیت فرزند خود انتخاب می‌کنند چه تاثیری در شکل‌گیری شخصیت فرزند خود می‌توانند داشته باشند و این روش چه نتایجی برای فرزندان در ساختار خانواده به وجود خواهد آورد .

     بدین ترتیب می‌توان آن‌ها را در جهت اتخاذ روحیات ، باورها و رفتارهایی که در زمینه شیوه‌ی مناسب و کارآمد است یاری دهند .

     خانواده اولین زمینه‌های رشد و تکوین کودک را فراهم می آورد ، کودک زبان را از افراد خانواده می آموزد و ارزش‌های اخلاقی را از آنان یاد می گیرد و روابط اجتماعی آینده متاثر از چگونگی روابطش با اعضای خانواده است .

     گذشته از این شاهد تغییراتی در افراد از نظر الگوی زندگی خود در طول رشد هستیم که از یک حالت خودمداری کودکی آغاز و باطی فرایند ازدواج و تشکیل خانواده مجدداً به یک خود مداری « والد مأبانه » منجر می‌شود و در این فرایند باز شاهد هستیم که ویژگی‌های محیط خانواده است که بیشترین میزان تاثیر را در رفتار و تصمیم‌گیری‌های شخصی دارد .

     از این نظر پژوهش‌ حاضر می‌تواند به شناسایی یکی دیگر از تاثیرات اجتماعی خانواده بر قابلیت‌های فرزندان یعنی رشد اجتماعی آنان کمک کند .

     

    پرسش پژوهش :

     آیا بین شیوه‌های فرزند پروری با رشد اجتماعی کودکان تفاوت معناداری وجود دارد ؟

     

     

    فرضیه‌های پژوهش :

     1- بین شیوه‌های فرزند پروری سهل‌گیرانه با رشد اجتماعی کودکان تفاوت معناداری وجود دارد .

     2- بین شیوه‌های فرزند پروری مستبدانه با رشد اجتماعی کودکان تفاوت معناداری وجود دارد .

    3- بین شیوه‌های فرزند پروری آزاد منشانه با رشد اجتماعی کودکان رابطه معناداری وجود دارد .

     

    متغیرهای پژوهشی :

     متغیر مستقل : شیوه‌های فرزند پروری

    متغیر وابسته : رشد اجتماعی کودکان

     

    تعاریف پژوهشی :

     منظور نحوه‌ی ارتباط و طرز برخورد والدین نسبت به فرزندان و احساسات و علاقه‌ی آن‌ها به یکدیگر و چگونگی دخالت یا عدم دخالت آنها در کارهای مهم و همکاری با فرزندان خود شیوه‌های تربیتی در این پژوهش به سه دسته :

    1- سهل گیر            2- مقتدرانه             3- استبدادی

    تقسیم شده‌اند .( شریعتمداری ، 1376 به نقل از شفیع نصب 1386) 

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی تاثیر شیوه‌های فرزند پروری بر رشد اجتماعی کودکان

    فهرست:

    چکیده ........................................................................................................................

    فصل اول : کلیات پژوهش .........................................................................................

    مقدمه ........................................................................................................................

    طرح مسئله ................................................................................................................

    ضرورت و اهمیت پژوهش .......................................................................................

     اهداف پژوهش .........................................................................................................

     پرسش‌های پژوهش .................................................................................................

    فرضیه های پژوهش .................................................................................................

    متغیرهای پژوهش .....................................................................................................

    تعاریف پژوهش ........................................................................................................

    فصل دوم ..................................................................................................................

    مقدمه ........................................................................................................................

    الف ) رشد اجتماعی ..................................................................................................

    رشد اجتماعی در دوران های مختلف .......................................................................

    رشد اجتماعی در دوره‌ی پیش دبستانی ...................................................................

    رشد اجتماعی در دبستان .........................................................................................

    رشد اجتماعی در نوجوانی ........................................................................................

    اهداف رشد اجتماعی .................................................................................................

    نظریه یادگیری اجتماعی بندورا ................................................................................

    مطالعات عروسک بلوبد .............................................................................................

    تاریخچه‌ی فرزند پروری ..........................................................................................

     شیوه‌ی فرزند پروری ازنظر باوم مریند .................................................................

    شیوه مقتدرانه ...........................................................................................................

     شیوه سهل انگاری ...................................................................................................

    شیوه خودکامه ..........................................................................................................

    الگوی جدید فرزند پروری بام مریند ........................................................................

    نظریه‌های مربوط به شیوه‌ی فرزند پروری .............................................................

     پژوهش‌های انجام شده در خارج و داخل کشور ....................................................

    فصل سوم .................................................................................................................

    مقدمه ........................................................................................................................

     جامعه آماری پژوهش .............................................................................................

    نمونه و روش نمونه‌گیری .........................................................................................

    ابزار پژوهش ............................................................................................................

    الف) مقیاس شیوه‌های فرزند پروری ........................................................................

    روایی ........................................................................................................................

    پایایی .........................................................................................................................

    تهیه نسخه فارسی .....................................................................................................

    نمره گذاری ...............................................................................................................

    مقیاس رشد اجتماعی و ایلند .....................................................................................

    پایایی .........................................................................................................................

    اعتبار .........................................................................................................................

    روش جمع آوری داده‌ها ...........................................................................................

    روش آماری .............................................................................................................

    فرمول ضریب هم بستگی پیرسون ...........................................................................

    تحلیل داده‌ها ..............................................................................................................

    فصل چهارم ..............................................................................................................

     مقدمه .......................................................................................................................

    بخش اول : توصیف نمرات به دست آمده از آزمون‌های رشد اجتماعی
    وایلند و روش فرزند پروری باوم مریند ..................................................................

    1- نتایج بدست آمده از روش فرزند پروری ...........................................................

    2- داده های آماری مربوط به آزمون رشد اجتماعی وایلند ....................................

    3- داده‌های آماری مربوط به آزمون فرزند پروری سهل گیرانه ...........................

    4- داده‌های آماری مربوط به آزمون فرزند پروری مستبدانه ................................

    5-داده‌های آماری مربوط به آزمون فرزند پروری آزاد منشانه ............................

     بخش دوم : بررسی فرضیه‌های پژوهش ................................................................

    1- بررسی فرضیه اول پژوهش ...............................................................................

    2- بررسی فرضیه دوم پژوهش ..............................................................................

    3- بررسی فرضیه سوم پژوهش .............................................................................

    فصل پنجم :................................................................................................................

    بحث و نتیجه گیری ...................................................................................................

    محدودیت‌های پژوهش ..............................................................................................

    پیشنهادها ..................................................................................................................

    فصل ششم ................................................................................................................

    خلاصه پژوهش ........................................................................................................

     فهرست منابع ...........................................................................................................

    .

    منبع:

    احدی – حسن ، جمهوری ، فرهاد ( 1380) ، روان شناسی رشد ، نوجوانی بزرگسالی تهران ، انتشارات پردیس .

    ای برک ، لورا ( 1381) ، روان شناسی رشد ،جلد اول ، مترجم یحیی سید محمدی ، تهران ، نشر ارسباران .

    اکبری ، بررسی تاثیر سبک های تربیتی مادران بر بزهکاری نوجوانان و نیز شرایط خانوادگی ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی ( 1379)

    پاشا شریفی ،حسن ( 1384) ، اصول روان سنجی و روان آزمایی ، تهران ، انتشارات رشد .

    دلاور ، علی ( 1381) ، احتمالات و آمار کاربردی در روان شناسی و علوم تربیتی ، تهران ، انتشارات دسته.

    شهیدی ، شهریار ، حمیدیه مصطفی ، ( 1382) ، اصول و مبانی بهداشت روانی ، تهران ، انتشارات سمت .

    شولتر ، دوان ، سیدنی آلن ، شوارتز ( 1385) ، نظریه های شخصیت ، ترجمه یحیی سید محمدی ، تهران ،موسسه نشر ویرایش .

    صاحب الزمانی ، زهرا ، بررسی رابطه هوش ، وضعیت خانوادگی و رفتار والدین با افت تحصیلی دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی ، شهرستان اراک ، کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی ( 75-74)

    فرگوسن ، جرج ، تاکانه ، یوشیوتا ( 1380) ، تحلیل آماری در روان شناسی و علوم تربیتی ، ترجمه دکتر علی دلاور ، سیامک نقش بندی ، نشر ارسباران .

    ماسن ، پاول هنری و همکاران ( 1380) رشد و شخصیت ترجمه :مهشید یاسایی ، تهران ، نشر مرکز کتاب ماد .

    میلانی فر ، بهروز ( 1386) ، روان شناسی کودکان و نوجوانان استثنائی ، تهران ،نشر شمس .

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت