روش تحقیق بررسی علل فرار دختران

تعداد صفحات: 60 فرمت فایل: word کد فایل: 10001286
سال: 1383 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۲,۶۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۵۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق بررسی علل فرار دختران

    مقدمه :

    همه روزه شاهد درج عکسهایی از کودکان و نوجوانان در جراید رسمی کشور هستیم که بدون اطلاع والدین، خانه و کاشانه خود را ترک نموده و به دیگر سخن اقدام به فرار از خانه نموده‌اند و چشمان مضطرب خانواده‌ای را بی‌صبرانه در انتظار بازگشت خویش به دور انداخته‌اند. البته این تنها بخش کوچکی از جامعه آشنا با مطبوعات را شامل شده که دسترسی به جراید داشته و با درج آگهی در آن، ملتمسانه مردم را در یافتن فرزند خویش به استمداد طلبیده‌اند در صورتیکه بسیاری از خانواده‌های بحران زده آشنایی چندانی با جراید نداشته تا بنابر دلایلی! «بالاخص در ترس از آبرو» از درج آگهی در مطبوعات خودداری نموده‌اند. بعلاوه هیچ آمار دقیقی از تعداد فراریان از منزل در ایران وجود ندارد و مسئولین اداره آگاهی نیز از ارئه آمار به دلایل مختلف طفره رفته‌اند. همچنین مشخص نیست از میان فراریان نوجوانان، چه تعدادی دوباره پس از برخورد با مشکلات خود به منزل مراجعت می‌کنند؟ یا آنکه بوسیله نیروهای انتظامی دستگیر شده و به والدین تحویل می‌گردند؟ یا با در پیش گرفتن کاری شرافتمندانه مستقل از والدین خانواده به زندگی خود ادامه می‌دهند؟ وتعداد زیادی نیز پس از ارتکاب جرمی دستگیر شده و پس از تشکیل پرونده تحویل کانون اصلاح و تربیت گردیده تا اقدامات تعلیمی و تربیتی لازم در مورد آنان صورت گیرد و این تنها قسمتی است که در صورت همکاری مقامات زیربط در آگاهی آمار دقیقی دارد که متأسفانه ارائه نگردیده است.

     

    فصل اول :کلیات تحقیق

    اهمیت مسأله:

    در تحقیقی که در سال 1365 بوسیله انجمن اولیاء و مربیان در مورد علل انحرافات، اخلاقی و فرار دختران  انجام گرفته است متوسط سن فرار 16 سال می‌باشد. دلایلی چون: اختلافات شدید خانوادگی، عاشق شدن، داشتن رابطه نامشروع و ترس از برملا شدن آن، داشتن نامادری، ناپدری و بدرفتاری والدین را برای فرار آنها ذکر نموده‌اند. «فراهانی، 1365» بنابر گزارش سازمان بهداشت جهانی، یکصد میلیون کودک و نوجوان در جهان وجود دارد که در کوچه‌ها و خیابانها زندگی می‌کنند و در برابر مواد مخدر و خشونتهای جسمی آسیب پذیرند. موضوع مهم در این فرارها یافتن پاسخ برای سئوالات زیر است:

    1 . نوجوانان چرا خانه‌های خود را ترک می‌کنند؟

    2 . نوجوانان در مدتی که خانه را ترک می‌کنند کجا بسر می‌برند؟

    3 . اوقات خود را چگونه و با چه کسانی سپری می‌کنند؟

    4 . هزینه‌های زندگی خود را از چه محلی تأمین می‌کنند؟

    گروه فراریان دختران از خانه و کاشانه رقم عمده‌ای را تشکیل می‌دهند. آنها به هر علتی از خانه فرار کرده باشند امروزه در وضعیتی قابل مطالعه بسر می‌برند. اختلافات خانوادگی، وضع مدرسه و تحصیل، روابط بین دوستان و اطرافیان همه مسائلی هستند که ممکن است به امنیت، استقلال و شخصیت نوجوانان لطمه بزنند و آنها را دچار نگرانی کنند و در این موارد است که ما باید آنها را درک کنیم و به آنها کمک کنیم تا بتوانند استقلال و امنیت از دست رفته خود را باز یابند. این کار ارزش آن را دارد که قبلاً مورد توجه قرار گیرد و از آن پیشگیری گردد.

     

    تعریف علمی واژه‌ها:

    فرار بخشی از رفتار ناسازگارانه‌ای است که کودکان و نوجوانان مرتکب می‌شوند که ابتداء برای رفع نیازهای عادی خود یا پرکردن اوقات فراغت و سپس به اعمال ناهنجار دیگری از قبیل دزدی، ولگردی، روی می آورند. از همه مهمتر یافتن افراد همسن و سال خود در پارکها و کوچه‌ها و خیابنها به تشکیل گروههای بزهکاری مبادرت می‌ورزند.

    نوجوانی:نوجوانی به دوره‌ای اطلاق می‌شود که حدفاصل بین کودکی و میانسالی است 18 – 12 سالگی و آغاز بزرگسالی، به عبارت دیگر فرد از کودکی به بزرگسالی، از مرحله‌ای می‌‌ گذرد که نوجوانی گویند «نوایی‌نژاد، 1366».

    بحرانی‌ترین ادوار زندگی به حساب می‌آید. چون عوامل زیست، روانی، اجتماعی، تواماً در بروز نوجوانی دخالت دارند. تعیین سن دقیقی برای آغاز و پایان آن امکان‌پذیر نیست ولی معمولاً نوجوانی در دختران سنین 15 – 11 و در پسران 16 – 12 سالگی را شامل می‌شود.

    کجروی یا انحراف: انحراف نوعی درد، عارضه یا بیماری است که آن را آسیب اجتماعی نام نهاده‌اند. بدین خاطر که آثار و عوارض آن در اجتماع ظهور می‌یابد

    فصل دوم :فرار دختران از خانه

    مقام زن در جهان‌بینی اسلامی:

    اگر بخواهیم ببینیم نظر قرآن درباره خلقت زن و مرد چیست؟ لازم است به مسأله سرشت زن و مرد که در سایر کتب مذهبی نیز مطرح است توجه کنید، قرآن نیز در این موضوع سکوت نکرده است، قرآن با کمال صراحت در آیات متعددی می‌فرماید که زنان را از جنس مردان و از سرشتی نظیر سرشت مردان آفریده‌ایم یکی دیگر از نظریات تحقیرآمیزی که در گذشته وجود داشته است و در ادبیات جهان آثار نامطلوبی بجا گذاشته است این است که زن عنصر گناه است و از وجود زن شر و وسوسه برمی‌خیزد. قرآن داستان بهشت آدم را مطرح کرده ولی هرگز نگفته است که شیطان یا مار، حوا را فریفت و حوا ادم را، قرآن نه حوا را به عنوان مسئول اصلی معرفی می‌کند و نه او را از حساب خارج می‌کند قرآن می‌گوید: به آدم گفتیم خودت و همسرت در بهشت مسکن گزینید و از میوه‌های آن بخورید قرآن آنجا که پای وسوسه شیطانی را به میان می‌کشد ضمیرها را به شکل تثنیه می‌‌آمد و می‌گوید: شیطان آن دو را وسوسه شیطانی را به میان می‌کشد ضمیرها را به شکل تثنیه می‌ آورد و می‌گوید: شیطان آن دو را وسوسه کرد یا شیطان آن دو را به فریب راهنمایی کرد و یا شیطان در برابر هر دو سوگند یاد کرد که جز خیر آنها را نمی‌خواهد.

    در قانون اساسی کشورمان در بسیاری قوانین تساوی مرد و زن به وضوح دیده می‌شود. برای مثال بند 14 از اصل 3 قانون اساسی «تأمین تساوی عموم در برابر قانون» با اصل بیستم «همه افراد ملت» اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند.

    ولی مطابق برخی اصول، زنان اجازه ورود به برخی حیطه‌ها را ندارند برای نمونه طبق اصل 115، رئیس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی انتخاب گردد. البته در این پژوهش مجالی نیست تا به تحلیل قانون اساسی و سایر قوانین مدنی، حقوقی و کیفری و یا مقرارت فقهی بپردازیم فقط به این مقدار بسنده می‌کنیم که در حال حاضر در جامعه‌مان زنان با محدودیت‌هایی مواجه هستند بدون آنکه دلیلی برای آن وجود داشته باشد. با توجه به تمام مطالب به نظر می‌رسد جامعه ما به متمایز بودن وظیفه مردان و زنان معتقد است و انتظار دارد زنان در خانه نقش بارزتری را ایفاء کنند.

     

    فرار دختران از خانه:

    فرار نوجوانان و جوانان از خانواده امروزه در جهان به عنوان یک مسأله و مشکل اجتماعی توجه صاحبنظران را به خود جلب کرده است اهمیت این مسأله از آنجا بیشتر آشکار می‌شود که جامعه‌‌شناسان بقاء جامعه را در گرو بقای خانواده و موفقیت و شکست جامعه را در سلامت و یا گسستگی نهاد خانواده، یافته‌اند خانواده به عنوان سازمان اجتماعی کوچکی برخوردار از روابط تعاملی والدین فرزندان است و روابط فرزندان، والدین و سایر اعضاء خانواده چون شبکه و نظامی در هم پیچیده است که افراد آن در کنش متقابل با یکدیگر و این نظام در مجموعه‌ای از نظامهای اجتماعی بزرگتر قرار گرفته است جامعه بزرگتر خود جزئی از زمینه فرهنگی برای الگوهای رفتاری خانواده است و در تثبیت یا تزلزل آن تأثیر دارد.

    کانون خانواده، اساسی‌ترین سهم را در آن دارد. مسیر رشد، دوره بلوغ و نوجوانی از حساس‌ترین مراحل زندگی است که از آن به عنوان دوره بحران یا دوره بی‌سر و سامانی روحی تعبیر می‌شود، در این مرحله اگر والدین درک و شناخت درستی از شرایط روحی، عاطفی و جسمانی فرزندان نداشته باشند و برای گذر بی‌مخاطره و کم مخاطره این بحرانها او را مشتاقانه و آگاهانه همراهی نکند امکان بروز کجروی و رفتارهای نابهنجار از سوی آنان افزایش خواهد یافت، فرار نوجوانان و جوانان از خانه یک زنگ خطر و هشدار است که علاقمندان و دلسوزان جامعه را برای حفظ کیان خانواده و سلامت و تعادل جامعه به چاره‌اندیشی فرار می‌خواند.

  • فهرست و منابع روش تحقیق بررسی علل فرار دختران

    فهرست:

    مقدمه

    فصل اول: کلیات تحقیق

    اهمیت مسئله

    تعریف علمی واژه‌ها

    نوجوانی

    کجروی یا انحراف

    فصل دوم: فرار دختران از خانه

    مقام زن در جهان‌بینی اسلامی

    فرار دختران

    نقش عوامل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و خانوادگی در انحراف

    نقش مسائل اجتماعی در انحراف

    تراکم جمعیت

    محل سکونت

    مناطق جرم‌خیز

    مهاجرت

    ماهیت زندگی شهری

    دوستان و رفقا

    تأثیر عوامل فرهنگی بر انحراف

    تأثیر عوامل اقتصادی بر انحراف

    خانواده و انحراف

    خشونت والدین و اثرات آن

    فساد و آلودگی والدین

    فصل سوم: علل فرار

    چه کسانی از خانه فرار می‌کنند؟

    شرایط عمومی افراد فراری

    از نظر خانوادگی

    از نظر اجتماعی

    اقسام فرار

    علل فرار

    فقدان یکی یا هر دو والدین

    جدایی و طلاق

    وجود ناپدری یا نامادری

    فقر عاطفی

    شکست تحصیلی و نگرانی از سرزنش یا تنبیه والدین

    سخت‌گیری و وجود شرایط تنبیه

    تمایل به دیدن نقاط دیدنی

    فصل چهارم: نحوه ارائه خدمات به دختران فراری

    نحوه ارائه خدمات در ایران به افرادی که از خانه فرار می‌کنند

    مرکز بازپروری زنان و دختران آسیب‌دیده اجتماعی

    خانه سلامت

    اهداف

    شرایط پذیرش

    نحوه پذیرش

    کمیته امور آسیب‌دیدگان اجتماعی استان

    شرایط و مراحل ترخیص و تحویل به خانواده یا بستگان

    شرایط و مراحل زندگی مستقل

    شرایط ترخیص از طریق ازدواج

    شرایط ترخیص از طریق ادامه تحصیل

    فصل پنجم: بحث و نتیجه‌گیری

    توصیه و پیشنهادات برای مسئولین

    چند توصیه به والدین

    نتایج پژوهش‌هایی که در خصوص دختران انجام شده است

    .

    منبع:

    زواره‌ای، فاطمه: بررسی علل خانوادگی و اجتماعی فرار دختران «2014» ساله از منزل.

     پایان‌نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی «نصرت‌الله نوروزی» با راهنمایی دکترمحمود ساعتچی در دانشگاه علامه‌طباطبایی تدوین شده است.

     گدازنده، زهرا: بحران و فرار «تعریف، علل و پیشنهادهایی برای پیشگیری و درمان»، مقاله، مرکز مداخله در بحرانهای اجتماعی شهیدنواب صفوی. 1380.

     اقلیما، مصطفی: بررسی عوامل مؤثر در بازگشت مجدد زنان و دختران آسیب‌دیده اجتماعی به مراکز بازپروری سازمان بهزیستی، معاونت پژوهشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی 1380.

    رفیع‌پور: فرامرز: کندوکاوها و پنداشته‌ها، تهران: شرکت سهامی انتشار، چاپ دهم 1378.

     توسلی، غلام‌عباس: نظریه‌های جامعه‌شناسی، انتشارات سخت، چاپ پنجم، بهار 74.

    دلاور، علی: مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران: انتشارات رشد، چاپ سوم 1378.

    پاکدل‌سلطانی، علی‌اصغر و پرویز شمس: ریشه‌های مفاهیم مدکاری اجتماعی در ادب فارسی، تهران: انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، چاپ اول 1374.

     ارونسون، الیوت: روانشناسی اجتماعی، ترجمه حسین شکرشکن، انتشارات رشد.

    آلافیلیپ، دانیل و دیگران، درآمدی بر روانشناسی اجتماعی، مجموعه ضرورت‌های جامعه‌شناسی‌روانی، ترجمه درتضی کتبی، تهران نشرنی، چاپ اول 1379.

    بولتن‌ها و مقالت سازمان بهزیستی، بررسی عوامل مؤثر در بازگشت مجدد دختران آسیب دیده اجتماعی «فراری» به مراکز بازپروری.

     دکتر محمود بهرانی عضوء هیأت علمی دانشگاه شیراز، بررسی چگونگی گذراندن اوقات فراغت در بین دختران و پسران. 

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت