پایان نامه مقایسه اضطراب میان دانشجویان دختر و پسر رشته مشاوره دانشگاه ابهر

تعداد صفحات: 79 فرمت فایل: word کد فایل: 1000126
سال: 1386 مقطع: کارشناسی دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۴,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۲,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه مقایسه اضطراب میان دانشجویان دختر و پسر رشته مشاوره دانشگاه ابهر

    پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی رشته مشاوره 

    مقدمه :

    اضطراب یکی از شایعترین اختلالات انسان است و به قول Avden قرن 20 قرن اضطراب می باشد.

    اگر چه اضطراب و دلهره از زمان های گذشته به عنوان یکی از اختلالات عمده شناخته شده است. با این وجود تنها چند دهه اخیر به عنوان یک مسئله جدی مورد توجه روان پزشکان و روان شناسان و دیگر دست اندر کاران بیمارهای روانی قرار گرفته است .

    اضطراب بهایی است که بشر کنونی برای تمدن می پردازد به نظر می رسد که در این عصر به اصطلاح تمدن مشکلات انسان همواره روبه تزاید بوده اسن. جنگها ، زندگی شخصی و خانوادگی بشر را به مخاطره انداخته اورا در ادوه و نا آرامی اجتماعی رها ساخته است. جزر و مدهای اقتصادی و تغییرات تکنولوژیایی تاثیرات خود را به صورت بیکاری ، از دست دادن موقعیت های شغلی و فقر و تنگدستی برای میلیونها تن از افراد بشر نمایان ساخته است. انفجار جمعیت ، مسائل و تنشهای اجتماعی خاصی را به همراه داشته است.

    آلودگی هوا و محیط زندگی و اجتماعی به طرز خطرناک کوجبات اضمحلال ، فساد و فرسودگی بشر را فراهم ساخته امنیت روانی آنان را به مخاطره انداخته است. جامعه شهری با تحرک زیاد و نامشخص خود ، نبود روابط خانوادگی نزدیک و وسیع ، فشار روانی فزاینده ای را برافراد تحمیل نموده است. ازداوج های ناموفق و ناخشنود کننده ازهم گستگی خانوادگی ، طلاق و داغ های هیجانی که بروالدین و کودکان باقی می گذارند، ناراحتی های بشر کنونی را افزایش داده اند . توجه به معنویات جای خود را به رقابت های افراطی و جلوه های خیره کننده زندگی صنعتی بخشیده و اضطراب بشر کنونی را عمیق تر ساخته است.

    اضطراب پدیده روانی و مفهومی نظری روانشناسی است که در آن شناخت و عاطفه دخالت اساسی دارد.

    اضطراب وقتی بروز می کند که فرد نتواند فشار ئ تهدید حاصله را دفع یا با طریقی مناسب با آن کنار بیاید .

    تشدید شرایط اضطراب و یا استمرار آن موجب بروز علائم گوناگونی چون خستگی – افسردگی ، گناه ، سردرد ، مشکلات جنسی ، احساسات کهتری و بی کفایتی می شود . در چنین شرایطی یا خود شخص تصمیم می گیرد به روانکاو یا به وی توصیه می شود که به روانشناس مراجعه کند. سید احمدجمالی ( سال 1378 ص 45)

    شاید اغراق نباشد که اگر اضطراب به عنوان یک حالت مستقل همراه با اختلالات روحی دیگر به خصوص افسردگی را شایعترین بیماری قرن حاضر به حساب می آوریم . احساس نگرانی مخصوصا در مورد آینده ، ناراحتی عمده بیمار به حساب می آید در این رابطه شاید بی تناسب نباشد اگر اضطراب ها را التهاب آینده معرفی کنیم . این اصطلاح در لغت نامه معروف عمید آشفتگی ، لزیدن ، بی قراری معرفی شده است.

    بیان مسئله :

    مهمترین عاملی که براساس نظریه تحلیل عاملی روانی محسوب می شود ، اضطراب است . مفهوم اضطراب در مکتب تحلیل روانی نقش برجسته دارد یعنی به همان صورت که اگر بدن دچار زخم به التهاب و بیماری گردد، اولین نشانه آن به صورت تب ظاهر می شود . اگر فرد از نظر روانی دچار مسئله و مشکل شود ، اولین نشانه آن به صورت اضطراب جلوه گر می شود . اضطراب هم علت محسوب می شود و هم معلول یعنی علت بسیاری از ناراحتیهای روانی اضطراب است. همچنین اگر هرگاه با یک مسئله و مشکل روانی مواجهه گردد، موجب به هم خوردن تعادل روانی می شود.

    در این تحقیق به بررسی اضطراب در بین دختران و پسران پرداخته که آیا اضطراب و دلهرگی در بین دخران به علت ضعیف تر بودن آن تفاوت دارد که این میاله مورد توجه قرار می گیرد . که دختران به علت توانایی کمتر وبرخورد با مشکلات دچار ترس و تشویش می شود یانه ؟

    سوال مسئله :

    آیا بین میزان اضطراب امتحان دختران رشته روانشناسی با پسران رشته روانشناسی تفاوت معنی داری وجوددارد؟

    آیا بین میزان اضطراب دختران رشته روانشناسی بیشتر است یا در پسران رشته رواشناسی ؟

    آیا بین میزان اضطراب دانشجویان دختر وپسر رشته روانشناسی با دانشجویان سایررشته ها تفاوت وجوددارد .

    فرضیه:

    میزان اضطراب در دانشجویان دختر روانشناسی بیشتر از دانشجویان پسر رشته رونشناسی است.

    میزان اضطراب در دانشجویان پسر رشته روان روانشناسی کمتر از دانشجویان دختر روان شناسی است.

    اضطراب دختران به طور کلی بیشتر از پسران می باشد.

    اضطراب در دختران مجرد بیشتر از دختران متاهل می باشد.

    متغیرهای تحقیق :

    اضطراب                    متغیر وابسته

    در گروه دختران و پیران رشته روانشناسی متغیر مستقل در دو گروه مستقل

    تعریف نظری و عملیاتی :

    اضطراب : تپش قلب ، مشکلات تفسی – لرزه – احساس سستیدرپاها و پاره ای موارد میل به ادرار کردن می تواند به این بحران پایان بخشد.

    تعریف عملیاتی :

    عبارت است از نمره ای که آزمدنی ها از تست اضطراب سنج کتل به دست آمده اند.

    اهداف تحقیق :

    هدف کلی تحقیق حاضر تحقیق مقایسه اضطراب بین دختران و پسران رشته روان شناسی دانشجو است این به معنی آنست که آیا دختران نسبت به پسران دارای اضطراب بالایی هستند یانه ؟ پسران از دختران اضطرابشان بالاتر است ؟ و یا تفاوتی وجود ندارد؟ و آیا اضطراب بالا باعث مشکلاتی می شودیانه ؟

    اهمیت و ضرورت تحقیق :

    اضطراب هایی است بشر کنونی برای تمدن می پردازد وبه نظر می رسد که در این عصر به اصطلاح تمدن مشکلات انسان همواره روبه تزاید بوده است. جنگل ها زندگی شخصی و خانوادگی بشر را به مخاطره انداخته واو را در اندوه ونا آرامی احتماعی رها ساخته و خزر ومدهای اقتصادی و تغییرات تکنولوژیایی برای میلیونها تن از افراد بشر نمایان ساخته است و این مشکلات ممکن است که در دختران و پسران به کونه ای متفاوت دچار استرس و اضطراب بکند که طی تحقیقات انجام شده باید راه حلهای مناسبی را جهت اضطراب جوانان به کار برد که باعث مشکلات بعدی نشود.

     

    ( مروری برتحقیقات انجام شده تحقیقات پیشین در ارتباط با موضوع )

    در سال 1381 پژوهشی توسط خانم مژگان لایقی فر تحت عنوان مقایسۀ اضطراب میان دانشجویان دختر و پسر رشته مشاور دانشگاه آزاد ابهر صورت گرفته است ونتایج اوحاکی از این است که ازلحاظ آماری بین هردو دانشجواضطراب وجود دارد. طبق پژوهش های انجام شدۀ اودر تعبیر و تفسیر حالات عاطفی واز آن جمله اضطراب به سادگی نمی توان حکم کرد زیر عوامل متعددی در این قفیه دخالت  دارد طبعا این دشواری در مقایسه اضطراب دو جنس نیز به چشم می خورد وحتی می توان گفت به علل و عوامل چند آن را تشدید می کند قرار دادی بودن واژههای بهنجار و ناهنجار که معمولا با حالات عاطفی همراه است میزان تحمل انسان در مقابله با مشکلات وحوادث اشتغال ذهنی انسان به انواع اندیشه ، وجنسی فرهنگ عمومی جامعه وخرده فرهنگهایی که در جامع ای تفلیر ایران تجلیات آن را به تعداد فراوان می توان مشاهده کرد توانایی اشخاص نوجونان در شناخت اوضاع و احوال روابط خانوادگی انجم از ارتباط والدین با یکدیگر با وسایل ارتباط دهی به ویژه تلویزیون ، همسلان ، محیط مادی و معتوی دهها عامل دیگر می تواند در هیجانهای انسان اثرات منفی یا مثبت داشته باشد . بی شک اگر اثر این تاثیر واقعا مثبت باشد نه تنها زمانی متوجه صاحب آن نیست بلکه از جهات مختلف می تواند مدد کار و راهنمایی او باشد اما منفی باشد. عواتب ناخوشایندی به بارمی آورد که گاه جبران آن مشکل به نظر می رسد . و پیشنهاد او اگر فرزندان ها راهنمایی خوبی داشته باشند دچار اضطراب نمی شوند وبه مادران و پدران و معلمان توصیه می کنم که بیشتر مراقب فرزندان خود و جامعه باشند .در سال 138 پژوهشی دیگر توسط خانم صغری آزادی در دانشگاه آزاد اسلامشهر تحت عنوان مقایسه اضطراب میان دانشجویان دختر و پسر رشته مشاوره صورت گرفت اسن و نتایج اوحاکی از این است که از لحاظ آماری بین هردو دانشجو اضطراب وجود دارد.در سال 1379 در دانشگاه اهواز پژوهشی تحت عنوان مقایسه اضطراب میان دانشجویان دختر و پسر رشته روانشناسی صورت گرفته است و نتایج اوحاکی از این است که از لحاظ آماری بین هردو دانشجواضطراب وجود دارد. 

  • فهرست و منابع پایان نامه مقایسه اضطراب میان دانشجویان دختر و پسر رشته مشاوره دانشگاه ابهر

    فهرست:

    فصل اول: بیان موضوع تحقیق                                                       7         

    مقدمه                                                                                           8                                                                                      

    بیان مسئله                                                                                   10                                                                                 

    فرضیه                                                                                         11      

    اهداف تحقیق                                                                                12

    فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق                                                  14                                             

    تعریف اضطراب                                                                           16    

    تشخیص بالینی اضطراب                                                               18     

    توصیف اختلالهای اضطرابی                                                          22    

    جدول 1-7 نشانه های وحشت زدگی درد ( DSM-IV)                     24                        

    جدول 2-7 خلاصه سنجشی اختلال وحشت زدگی                            26                           

    گذر هراسی                                                                                 27

    جدول 3-7 خلاصه سنجش گذر هراسی                                          28                                         

    جدول 4-7 ملاکهای تشخیص هراس اجتماعی براساس ( DSM-IV) 29 

    اختلال اضطراب فراگیر                                                                  31

    مشکل ترسهای مقاوم و اضطراب فراگیر                                         33                                           

    باز آموزی تنفس                                                                          34

    مشکلات مرتبط بارم ناکافی                                                           35                                                          

    مهار کردن اضطراب کنترل و پیش بینی پذیری                                 37                               

    تفکیک ترس از اضطراب                                                                39

    مولفه های رفتاری اضطراب                                                          40                                                         

     اهداف بلند مدت                                                                           41

    ملاحظه های درمانی                                                                     42

    اختلال اضطرابی ناشی از مواد                                                       43                                                       

    اختلال اضطراب – افسردگی مختلط                                                44                                               

    درمان دارویی                                                                              46                                                                             

    فصل سوم: روش اجرایی پژوهش                                                  47                                               

    تعیین و تعریف جامعه                                                                   48                                                                  

    ابزار اندازگیری در تحقیق                                                              49                                                              

    دستور اجرای پرسشنامه                                                               50                                                           

    طرح پژوهش                                                                                51                                                                             

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل نتایج                                                   54                                            

    آمار بدست آمده از آزمون کتل دانشجویان پسر                              55                           

    جدول 4-1 نمرات خام آزمونهای دو گروه پسران                            57                       

    جدول 2-3 مقایسه اضطراب در بین دختران و پسران                       59                 

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری                                                      60                                                 

    نتیجه گیری                                                                                  61                                                                             

    محدودیت ها                                                                                 62                                                                            

    پیشنهادات                                                                                    62                                                                                

    ضمائم                                                                                        63                                                                                      

    منابع                                                                                           64                                                                                                    

    پاسخگویی                                                                                   65                                                                                

     

    .

    منبع:

    - ترور. ج. انرایت 1376. کنترل اضطراب و استرس و « روش های مقابله با اضطراب و استرس » ( مترجمان : احسن توزنده جانی – نسرسن کمال پور ) نشر : مرندیر

    2- کلاپلان – سادوک . 1382. خلاصه روانپزشکی ( علوم رفتاری – روانپزشکی ) ( ترجمه : دکتر نصرت الله پور افکاری ) نشر : آینده سازان – شهر آب

    3- کیم پالگ – آرتور جاسنگی . 1381 . راهنمای کاربردی روان درمانی گروهی ( ترجمه : زینب رزوان – نرگس جانزاده ) ناشر : موسسه انتشاراتی تیمورزاده . نشر طبیب .

    4- اس . جی ئی . لیتدزی . جی . ئی . پاول . 1379. تشخیص ودرمان اختلالهای روانی بزرگسالان در روان شناسی بالینی ( ترجمه . دکتر محمد رضا نیکخو و هامایاک آوادیس یانس ) نشر شابک

    5- دلاور . علی (1376) روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی . تهران نشر ویرایش

    6- شریفی . حسن پاشا و نجفی زند ( جعفر 1375) روش های آماری در علوم رفتاری ، تهران نشر دانا

    7- آزاد ، حسین – آسیب شناسی روانی 2، 1377 ، تهران انتشارات بعثت

     

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت