روش تحقیق خواب و مرگ و مقایسه‌ی آن دو

تعداد صفحات: 60 فرمت فایل: word کد فایل: 10001259
سال: 1387 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۱۲,۶۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۵۰۰ تومان
دانلود فایل
کلمات کلیدی: خواب - قبض روح - مرگ
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق خواب و مرگ و مقایسه‌ی آن دو

    چکیده :

    در این تحقیق به بررسی خواب و مرگ و مقایسه‌ی آن دو پرداخته شده است.

    خواب : حالتی است که در اثر از کار افتادن موقتی بعضی از مراکز عصبی و دفاعی در بدن پدید می‌آید و در این هنگام تنها یک قسمت از مراکز دفاعی از فعالیت باز می‌ماند و بقیه‌ی قسمت‌های دفاعی و سایر دستگاه‌های بدن به کار مشغولند ولی حواس پنجگانه از کار می‌افتد و تنها قوه‌ای که در هنگام خواب از کار نمی‌افتد قوه‌ی تخیل است.

    مرگ : خواب شدید و بزرگ در هر دو مرحله‌ی روح و نفس است که انسان از نشئه‌ای به نشئه‌ی دیگر انتقال می‌یابد با این تفاوت که در حین خواب انسان غالباً توجه ندارد و هنگامی که بیدار می‌شود نمی‌داند که حقیقتاً از سفری بازگشته است برخلاف حالت مرگ .

    مقایسه‌ی خواب و مرگ : درخواب قبض روح به صورت کامل انجام نمی‌گیرد ولی در مرگ قبض روح کامل صورت می‌گیرد و تعلق روح نسبت به بدن بطور کامل از بین می‌رود.

    ج

     

    هدف از انجام این تحقیق : 1- ایجاد تحول در دیدگاه انسان نسبت به زندگی در این جهان و جهان آخرت

    و بی ارزش دانستن جهان فانی صورت پذیرفته است.

    روش تحقیق به صورت کتابخانه‌ای انجام شده است.

    با توجه به بررسی‌هایی که در این زمینه به عمل آمده از دیدگاه علمای اسلام و همچنین بررسی آیاتی که در این زمینه‌ها (خواب و مرگ) آمده است و نظریات دانشمندان می‌توان این نتیجه را گرفت که انسان با تمام تلاشهایی که نموده است باز هم نتوانسته به اسرار پیچیده‌ی این دو آیت خداوندی دست پیدا کند ولی با این وجود می‌توان این نتیجه را گرفت که خواب و مرگ هر دو از جنس واحدی است که در خواب قبض روح کامل صورت نمی‌گیرد ولی در حالت مرگ قبض روح کامل صورت می‌گیرد و در هنگام خواب کسانی که اجلشان نرسیده باشد خداوند آنها را قبض روح نمی‌کند تا زمانی که مدت مقرر آنها فرا رسد و این تحقیق و بررسی در این مورد باعث می‌شود به انسان این دانش را بدهد که همیشه جاودان نخواهد ماند و جاودانه‌ی مطلق خداست و اینکه انسان غافل باید از این دو آیتی که خداوند برای او آفریده است استفاده کند و در راه باطل گام ننهد و بداند که زندگی دنیوی فانی است. و باید برای رضای خداوند قادر همیشه تلاش نماید و برای جامعه فردی مفید واقع گردد.

    فصل اول

     طرح تحقیق

    1-1) مقدمه :

    به نام او که هستی و کائنات را آفرید. به نام او که با نشانه‌هایی انسانهای غافل را از خواب غفلت بیدار می‌دارد. خواب و مرگ آیت خداوندی است که همواره مورد توجه دانشمندان و بشر بوده است. وقتی به حدیثی که در این رابطه آمده است می‌نگریم «الناس ینام و اذا ماتوا انتبهوا (رسول) مردم در خوابند وقتی می‌میرند از خواب بیدار می‌شوند، نشان می‌دهد که انسانها در غفلت بسر می‌برند. مانند زمانی که مرگ یکی از عزیزان اتفاق می‌افتد ذره‌ای به خود می‌اندیشند ولی مدتی بعد به دنبال سرگرمیهای زندگی می‌روند و دوباره غرق در لذتهای دنیوی می‌شوند و خود را در دنیا جاودانه احساس می‌کنند. پس  باید با غفلت مبارزه کرد تا دچار پشیمانی نشد.

    (1-2) بیان مسئله :

    خواب چیست؟ حالتی است که دراثر ازکار افتادن موقتی بعضی از مراکز عصبی و دفاعی در بدن پدید می‌آید و در این هنگام تنها یک قسمت از مراکز دفاعی از فعالیت باز می‌ماند و بقیه قسمتهای دفاعی و سایر دستگاه‌های بدن به کار مشغولند ولی حواس پنجگانه از کار می‌افتد و تنها قوه‌ای که درهنگام خواب از کار نمی‌افتد قوه‌ی تخیل است.

    مرگ : خواب شدید و بزرگ، در هر دو مرحله روح و نفس که انسان از نشئه‌ای به نشئه‌ی دیگر انتقال می‌یابد با این تفاوت که در حین خواب انسان غالباً توجه ندارد و هنگامی که بیدار می‌شود نمی‌داند که حقیقتاً از سفری بازگشته است. بر خلاف حالت مرگ .

    (1-3) مقایسه خواب و مرگ :

    درخواب قبض روح به صورت کامل انجام نمی‌گیرد ولی در مرگ قبض روح کامل صورت می‌گیرد و تعلق روح نسبت به بدن بطور کامل از بین می‌رود.

    ضرورت تحقیق:

    آشنایی با مفهوم واقعی خواب و مرگ و ایجاد تحول در دیدگاه انسان نسبت به زندگی در این جهان و جهان آخرت و بی ارزش داشتن جهان فانی و اینکه انسان جاودان نیست پس باید در زندگی برای رضای خداوند قادر تلاش نماید و برای جامعه فردی مفید واقع گردد.

    (1-4) اهداف تحقیق :

    1- ایجاد تحول در دیدگاه انسان نسبت به زندگی در این جهان و جهان آخرت 2- بی ارزش دانستن جهان فانی

    در این پژوهش محقق به دنبال آن است تا برای سوالات زیر پاسخ‌های مناسبی پیدا نماید.

    1- ماهیت خواب چیست؟

    2- مکانیسم خواب از نظر فروید چیست؟

    3- نظریات برخی روانشناسان در مورد خواب رؤیا چیست؟

    4- رؤیا چیست و انواع رؤیا کدام است؟

    5- رؤیاهای ذکر شده در قرآن کدام است؟

    6- خواب و رویا از منظر آیات قرآن چیست؟

    7- وجه تمایز خواب و بیداری چیست؟

    8- خواب‌های الهام دهنده چیست؟

    9- خواب از دیدگاه دین اسلام چیست؟

    10- چگونه هنگام خواب روح از بدن جدا می‌شود؟

    11- تفاوت نفس از نظر قرآن و فلاسفه چیست؟

    12- تفاوت خواب و مرگ چیست؟

    13- وجوه اشتراک و اختلاف خواب و مرگ از نظر قرآن چیست؟

    14- ماهیت مرگ در نگرش قرآنی چیست؟

    15- واکنش انسانها در برابر مرگ چیست؟

    16- مرگ از دیدگاه اولیای خدا چیست؟

    17- ارتباط خواب با نفس و روح و مرگ چیست؟

    (1-5) تعاریف واژه‌ها :

    معنای لغوی خواب و مرگ :

    خواب : حالتی توأم با آسایش و آرامش که  بر اثر از کار بازماندن حواس ظاهر در انسان و حیوان پدید می‌آید و معانی مختلفی دارد: 1- یقظه 2- نوم 3- غفلت 4- پرز جامه 5- غفلت و مغافل که به منزله‌ی خواب است 6- گروه خفتگان

    مرگ : فنا و نیستی، فوت. توفی : فلانی مرد، فلانی در گذشت

    معنای اصطلاحی : نوم کلمه‌ای است عربی و در فارسی به معنای خواب می‌باشد و در اصطلاح «خواب» آن حالتی است که قسمتی از حواس انسان به واسطه عوامل طبیعی خاصی به هنگام آن رکود پیدا می‌کند. (شریعتمداری، 74، ص 54)
    «لا تأخذه سنه و لا نوم» (بقره 225) منام نیز به معنی خواب است. «من آیاته منامکم باللیل و النهار» (روم 23) از جمله آیات خدا خواب شما در شب و روز است. «و هو الذی جعل لکم اللیل لباساً و النوم سباتاً» (فرقان 47)

    زندگی امروز بشر، بدون خواب و تجدید قوا غیر ممکن است و خواب در موجودات زنده از قبیل انسان، حیوان، حشرات و نباتات عمومیت دارد. بیشتر گلها و برگها در روز روشن مقابل آفتاب بسته می‌شوند و صبح شکفته می‌شوند یعنی آنها پس از خواب و تجدید قوا زندگی را از سر گرفته‌اند. (قرشی، 86، صص 132 و 133) توفی از باب تفعل به معنی اخذ به طور کامل و تمام است «التوفی اخذ الشئ و علی ایتام» توفی و استیفاء هر دو به یک معنی‌اند. از اینجاست که به مرگ وفات گفته شده که انسان از طرف خدا بکلی اخذ شده و از بین می‌رود. (بندر ریگی، سال 60، ص 87)

    «فامسکوهن فی البیوت حتی یتوفهن الموت» (نساء 15) آنها را در خانه‌ها نگاه دارید تا مرگ آنها را بگیرد.

    «و هو الذی یتوفا کم باللیل و یعلم ما جرحتم بالنهار» (انعام 60) در این آیه خوابیدن به توفی اطلاق شده است زیرا انسان در خواب رفتن از طرف خدا گرفته می‌شود و فهم و ادراک او مانند یک مرده از بین می‌رود یعنی خدا همان است که در شب می‌میراند و در خواب می‌برد و روز آنچه کرده‌اید می‌داند. (طیبیان، 63، ص 94) 

  • فهرست و منابع روش تحقیق خواب و مرگ و مقایسه‌ی آن دو

    فهرست:

    فصل اول : طرح تحقیق

    مقدمه

    بیان مسئله

    ضرورت تحقیق

    اهداف تحقیق

    تعاریف واژه‌ها

    فصل دوم : گستره‌ی نظری و پیشینه پژوهش

    خواب چیست

    مکانیسم خواب از نظر فروید

    نظریات برخی روانشناسان درباره‌ی خواب و رؤیا

    رؤیا و انواع آن

    رؤیاهای ذکر شده در قرآن

    خواب و رؤیا از منظر آیات قرآن

    وجه تمایز خواب و بیداری

    خوابهای الهام دهنده

    خواب از دیدگاه دین اسلام

    جدایی روح از بدن در هنگام خواب

    تفاوت نفس از نظر قرآن و فلاسفه

    تفاوت خواب و مرگ

    وجوه اشتراک و اختلاف خواب و مرگ در قرآن

    ماهیت مرگ در نگرش قرآنی

    واکنش انسان‌ها در برابر مرگ

    مرگ از دیدگاه اولیای خدا

    ارتباط خواب با نفس، روح و مرگ

    پیشینه‌ی عملی تحقیق در ایران

    فصل سوم : روش اجرای تحقیق

    ابزار تحقیق

    روش جمع آوری داده‌ها

    نوع تحقیق

    فصل چهارم : تجزیه و تحلیل اطلاعات

    معانی موت و اجل در قرآن مجید

    آیات در رابطه بالفظ توفی

    آیاتی که در زمینه خواب آمده است

    فصل پنجم

    بحث و نتیجه گیری

    پیشنهادها

    فهرست منابع و مآخذ 

    .

    منبع:

    طه، عثمان. (1382) قرآن کریم، تهران: اکسیر، 1382

    بهشتی ، سیدمحمد حسین (-) . شناخت از دیدگاه قرآن، تهران: بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله دکتر بهشتی، (-)

    حسینی تهرانی، سیدمحمد حسین(-) . معادشناسی، تهران: حکمت .

    رضوان طالب، محمدرضا. (1379) رؤیا از نظر دین و روانشناسی، قم: شفق، 1379

    شریعتمداری، جعفر. (1384) شرح و تفسیر لغات قرآن، مشهد: آستان قدس رضوی. 1374

    طیبیان، سیدحمید (1363). فرهنگ لاروس عربی به فارسی، تهران: امیرکبیر، 1363.

    علیخواه، محمدمهدی (1372). خواب و رؤیا روح، تهران: جمال الحق.

    علامه حلی. (-) کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، قم: شفق.

    علامه طباطبایی (-). تفسیر المیزان، قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه.

    قرشی، سید علی اکبر (1352). قاموس قرآن، تهران: دارالکتب الاسلامیه.

    معنوی و فدایی، عزالدین و فربد (1367). خواب و رؤیا از دیدگاه پزشکی، تهران: دانشگاه.

    مکارم شیرازی، ناصر (-) تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه.

    منتظری، علی. (1383) خواب و رؤیا بررسی و تحلیل از نگاه قرآن و حدیث، تهران: هستی نما، 1383.

    www.fa.wikipedia.org.[14feb2009]

    www.fourm.choogh.com [14feb2009]

    www.qodsian.parsi blog.com[8feb2009]

    www.tahoorkotob.com[4jan2009]

    www.tebyan.net[4jan2009]

    www.tasnim.ir[8jan2009]

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت