پایان نامه بررسی میزان شیوع اختلالات روانی در مدیران دبیرستان های دخترانه شهر تهران

تعداد صفحات: 118 فرمت فایل: word کد فایل: 10001208
سال: 1385 مقطع: کارشناسی دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۱۶,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی میزان شیوع اختلالات روانی در مدیران دبیرستان های دخترانه شهر تهران

     کارشناسی در رشته روانشناسی با گرایش عمومی 

    چکیده:

    w هدف تحقیق حاضر، بررسی میزان شیوع اختلالات روانی در مدیران دبیرستانهای دخترانه شهر تهران می باشد.

    w با توجه به موضوع پژوهش سوالاتی در این پژوهش تدوین گردیده است که به بررسی میزان شیوع اختلالات روانی در مدیران دبیرستانهای دخترانه شهر تهران بر حسب سه فاکتور (سن، میزان تحصیلات و سابقه کاری) می پردازد.

    w روش این تحقیق، روش توصیفی است که با روش زمینه یابی به اجرا در می آید و بهترین شیوه برای سنجش، آزمون MMPI بوده که هشت مقیاس (هیپوکندری، خودبیمار انگاری، هیستری، پسیکوپاتی، پارانویا، پسیکاستنی، اسکیزوفرنیا و هیپومانی) را مورد سنجش قرار می دهد.

    w جامعه آماری، شامل کلیه مدیران دبیرستانهای دخترانه شهر تهران می باشد.

    w نمونه آماری، شامل 50 نفر از مدیران دبیرستانهای دخترانه شهر تهران می باشد.

    w در مجموع نتایج این پژوهش نشان می دهد که بالاترین میزان شیوع اختلالات مشاهده شده مربوط به اختلال هیپوکندری با 6 درصد، اختلال هیستری با 18 درصد و اختلال پارانویا با 2 درصد می باشد و بیشترین میزان شیوع مربوط به مدیرانی است که در دامنه سنی 49-45 سال قرار دارند و دارای تحصیلات لیسانس می باشند و سابقه خدمت 24-20 سال دارند

    مقدمه

    اختلالات روانی مشکلات جدی و شایعی هستند که در سراسر دنیا مشاهده می شود. 14 درصد از تمامی ناتوانایی ها به علت اختلالات روانی، اجتماعی و عصبی بوده است و این موارد 20 درصد از کل مراجعین به مراکز بهداشتی عمومی را تشکیل می دهند.

         افزون بر آنها بر پایه برآوردهای سازمان جهانی بهداشت (1993) در دنیا حدود 500 میلیون نفر از اختلالات روانی رنج می برند که از این عده حدود 25 میلیون نفر مبتلا به اسکیزوفرنی نزدیک به 150 میلیون نفر مبتلا به اختلالات نوروتیک می باشند. و بیشتر این موارد در کشورهای در حال توسعه دیده می شود. از طرفی همین سازمان معتقد است حجم مسائل رفتاری و روانی در این کشورها رو به فزونی است و این افزایش تا حدود زیادی وابسته به رشد جمعیت و تغییرات سریع اجتماعی مانند شهرنشینی و فروپاشی خانواده های گسترده و تغییر در شیوه های زندگی مردم و مشکلات اقتصادی می باشد. (منبع 15 ، ص19)

         مروری بر مطالعات همه گیرشناسی که طی 3 دهه گذشته انجام شد نشان می دهد که میزان شیوع اختلالات روانی در کشورها و فرهنگهای مختلف به علت تفاوت در روشهای نمونه گیری، متنوع بودن ابزارهای مورد استفاده، تکنیکهای مختلف مصاحبه و نوع نظامهای طبقه بندی، متفاوت گزارش گردیده است.

         اختلالات روانی نه تنها در جامعه ما بلکه در همه جوامع بشری از متمدن و غیرمتمدن به صورت آشکار و نهان وجود دارد و نمونه هایی از آن در بین مردان- زنان- جوانان- بزرگسالان و حتی سالمندان به صورتهای مختلف مشاهده می شود ولی برخی از اختلالات روانی در بین گروههای مختلف سنی و جنسی بیشتر است اینگونه افراد که مبتلا به اختلال روانی هستند بیشتر از همه مبتلا به اضطراب و تشویش هستند. اختلالات روانی آرامش و تعادل روانی و رفتاری را از بیمار سلب کرده و فرد را در سازگاری با محیط دچار اشکال می سازد که در بعضی از این اختلالات عدم تعادلها دارای صورتی آشکار هستند. (منبع30 ، ص18)

    بیان مسئله

     شکی نیست آموزش و پرورش یکی از حساس ترین و مهمترین سازمانهای موجود در کشور است از طرفی اهداف این سازمان مهم و حساس از طریق عملکرد مدیران، قابل دسترسی و ارزشیابی است. و طبیعی است عوامل متعددی در عملکرد مدیران نقش دارد از آن جمله: رضایت شغلی، انگیزش، شرایط اجتماعی، سیاسی و سلامت روان.

         توجه به خصیصه سلامت روان در مدیریت آموزش بسیار مهم است. زیرا مدیری که می خواهد در سازمان آموزشی او، اصول بهداشت روانی رعایت گردد، خود باید اختلالات روانی نداشته باشد. دلسردی وافسردگی، زود رنجی و اضطراب زیاد و رفتارهای تهاجمی داشتن می تواند نشانه هایی از نابسامانی روان مدیران باشد. یک مدیر نابهنجار می تواند رفتار افراد یک مدرسه اعم از معلمان، دانش آموزان، اولیاء و کارکنان را به رفتار نابهنجار تبدیل کند. مدیری که به علت عقده های روانی احساس حقارت یا حس خود بزرگ بینی، عدم اعتماد به دیگران و بدبینی نسبت به همه چیز، شخصیت افراد را تخریب وجلوی رشد آنها را می گیرد نمی تواند مدیر موفقی باشد. (منبع18، ص40)

         بدین منظور تحقیق حاضر به بررسی میزان شیوع اختلالات روانی در مدیران دبیرستانهای دخترانه شهر تهران می پردازد.

     

     

     

     

     

     

     

    اهمیت و ضرورت پژوهش

      شکی نیست، نهادی که در تربیت انسان نقش دارد پس از خانواده، نهاد عظیم و وسیع آموزش و پرورش است. حتی به تعبیری می توان خانواده را حذف نموده و به آموزش و پرورش اولویت داد. چرا که اگر فرض بر این باشد که همه افراد جامعه تحت پوشش آموزش و پرورش همگانی قرار گیرند می توان اذعان داشت که، پدران و مادران نیز حاصل این نهاد عظیم و برجسته در جامعه اند. پس اثر آن در کودکان قبل از دبستان نتیجه تربیتی است که خود از آموزش و پرورش اخذ کرده اند.       

         بطور کلی آموزش و پرورش یکی از حساس ترین سازمانهای کشور به حساب می آید و از طرفی با توجه به اهداف مهم سازمان شاید بتوان ادعا نمود که مهمترین رسالت هر کشور را نهاد آموزش و پرورش به عهده دارد. و نیز در هر سازمان نقش مدیر، یک نقش اساسی و بنیادی است. بطور مثال به وسیله مدیر اجزاء هماهنگ شده و به طرف هدف مشترک هدایت می شوند، بدین لحاظ در سازمان آموزش و پرورش نیز بیشترین نقش به عهده مدیر مدرسه است. مدیر مدرسه مهمترین رسالت را در تبدیل منابع انسانی به سرمایه های انسانی دارد و این نقش و رسالت در عملکرد او مشخص می شود یعنی از عملکرد مدیران می توان متوجه شد که مدیر مدرسه به رسالت حیاتی خود عمل کرده است یا نه؟ (منبع17، ص79)

         طبیعی است عوامل متعددی در عملکرد مدیران نقش دارد، از آن جمله: رصایت شغلی ، انگیزش، شرایط اجتماعی سیاسی و سلامت روان لذا با توجه به اهمیت عملکرد مدیران در تحقق رسالت مدرسه این موضوع پژوهشی انتخاب شده و هدف از انجام این تحقیق آن است که بتوان میزان شیوع و نوع اختلالات روانی را در مدیران دبیرستانهای دخترانه شهر تهران تعیین و با انجام چنین تحقیقی بتوان اطلاعات موثر و مفیدی در اختیار مسئولان آموزش و پرورش قرارداد.

     

    اهداف پژوهش

    هدف کلی: بررسی میزان شیوع اختلالات روانی در مدیران دبیرستانهای دخترانه شهر تهران

    اهداف ویژه

    تعیین میزان شیوع اختلالات روانی در مدیران دبیرستانهای دخترانه شهر تهران بر حسب سابقه کار.

    تعیین میزان شیوع اختلالات روانی در مدیران دبیرستانهای دخترانه شهر تهران بر حسب سن.

    تعیین میزان شیوع اختلالات روانی در مدیران دبیرستانهای دخترانه شهر تهران بر حسب میزان تحصیلات.

    تعیین میزان فراوانی انواع اختلالات روانی.

    متغییرهای پژوهش

    نظر به اینکه در این پژوهش رابطه متغییرها مورد سنجش قرار نمی گیرد لذا از ذکر متغیرهای مختلف (مستقل- وابسته و غیره) خودداری می شود.

    تعاریف نظری مفاهیم

    شیوع: عبارت است از تعداد موارد یک بیماری در جامعه ای معین و در زمانی خاص که اغلب به عنوان میزان شیوع نیز به کار می رود.

    میزان شیوع: مجموع همه افراد مبتلا به یک بیماری در زمان خاص تقسیم بر جمعیت در معرض خطر ابتلا به آن بیماری درهمان مقطع زمانی می باشد. (منبع31، ص159)

    اختلال روانی: طبق تعریفR Ш DSM  اختلال روانی به سندرم رفتاری یا روان شناختی مهم بالینی که در شخص روی می دهد و با ناراحتی یا ناتوانی همراه بوده و فقط واکنش مورد انتظار در مقابل رویدادی خاص نباشد اطلاق می گردد. (منبع11، ص65)

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی میزان شیوع اختلالات روانی در مدیران دبیرستان های دخترانه شهر تهران

    فهرست:

    چکیده

     

    فصل اول:   

         مقدمه                                                                                                                         1    

          بیان مسئله                                                                                                                2    

         اهمیت و ضرورت پژوهش                                                                                           3    

         اهداف پژوهش                                                                                                            4         

        تعاریف نظری                                                                                                               4  

        تعاریف عملیاتی                                                                                                           5    

         سوالات پژوهش                                                                                                          6      

    فصل دوم:

         نظام آموزش و پرورش                                                                                                9

         تاریخچه مدیریت                                                                                                       10

         انواع مدیریت                                                                                                             11         

         ویژگیهای مدیریت آموزشی                                                                                       12   

         بهداشت روانی                                                                                                           15  

         پیشگیری از بیماریهای روانی                                                                                     16

         اختلال روانی                                                                                                             18

         توصیف و طبقه بندی اختلالات روانی                                                                        19

         نوروز                                                                                                                         20

         روان پریشی (پسیکوز)                                                                                              20

         اختلال شخصیت                                                                                                       22

         معلولیت روانی                                                                                                          23    

         اختلالات عاطفی                                                                                                       23

     

    تعاریف نظری اختلالات روانی

            پارانوئید                                                                                                                 24

            اسکیزوفرنی                                                                                                          25

            افسردگی                                                                                                               26

            هیپومانی                                                                                                               27

            هیستری                                                                                                               28

            هیپوکندری                                                                                                           28

            پسیکوپات                                                                                                             29  

            پسیکاستنی                                                                                                           30

         پیشینه تحقیق                                                                        31

         تاریخچه آزمونها                                                                                                       34

         آزمونهای روانی                                                                                                         35                                                                                                                       

         پرسشنامه های شخصیتی                                                                                         36

         پرسشنامه شخصیت سنج چند وجهی مینه سوتا (MMPI)                                    37  

         استاندارد جدید MMPI                                                                                           41

         فرم کوتاه شده MMPI                                                                                            41

         فرم کوتاه شده MMPI در ایران                                                                             43

    فصل سوم:

         جامعه و نمونه آماری                                                                                                 44

         روش نمونه گیری                                                                                                      44

         ابزار اندازه گیری                                                                                                       44

         اعتبار و روایی                                                                                                           47

         روش گرد آوری داده ها                                                                                            48 

         روش تجزیه و تحلیل داده ها                                                                                    48     

    فصل چهارم:

         داده های توصیفی                                                                                                     49

    فصل پنجم:

         نتیجه گیری                                                                                                              89

         مقایسه داده های پژوهش حاضر با تحقیقات گذشته                                                  90

         پیشنهادات                                                                                                                91

         محدودیتها                  .

    منبع:

    ال، دیوید روزنهان و همکاران. آسیب شناسی روانی. سید محمدی، یحیی. انتشارات ارسباران.1380

    آزاد، حسین. آسیب شناسی روانی جلد 1. انتشارات دانشگاه پیام نور. 1381

    آزاد، حسین. آسیب شناسی روانی جلد 2. انتشارات دانشگاه پیام نور. 1382

    اکبری، مهدی. بررسی میزان سلامت روان معلمان زن مقطع ابتدایی شهر تهران (با بیش از 10 سال سابقه کار). دانشگاه پیام نور. 1384

    آناستازی، ا. روان آزمایی. براهنی، محمد تقی. انتشارات دانشگاه تهران. 1379

    بهرامی، هادی. آزمون های روانی (مبانی نظری و فنون کاربردی). انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی. 1377

    تی بک، آرون. شناخت درمانی و مشکلات روانی. قراچه داغی، مهدی. انتشارات نشر و پخش وس. 1370

    حسینی، ابوالقاسم. اصول بهداشت روانی در مکتب اسلام. انتشارات آستان قدس رضوی. 1374

    حاج بابائی، مرتضوی. درخشان پور، فیروزه. نقابیان، محمد رضا و همکاران. شناخت بیماری ها و توصیه های پزشکی. انتشارات ما و شما. 1384

     دادستان، پریرخ. روانشناسی مرضی تحولی (از کودکی تا بزرگسالی). انتشارات سمت. 1384

     دیویسون، نیل. آسیب شناسی روانی. دهستانی، مهدی. انتشارات ویرایش. 1384

    12- راسل، دیرک. دیویس. درآمدی به آسیب شناسی روانی. پورافکاری، نصرت ا... . انتشارات سینا. 1370

     شاملو، سعید. آسیب شناسی روانی. انتشارات رشد، 1375

     شریفی، پاشا. اصول روان سنجی و روان آزمایی. انتشارات رشد. 1381

     شاه محمدی، داوود. ادغام بهداشت روانی در مراقبتهای بهداشتی اولیه روستاهای شهر کرد. 1379

     صادقی، مجید. عظیمی کیا، عباس. رئیسی، فیروزه. درمان قدم به قدم اختلالات روان پزشکی. انتشارات برای فردا. 1378

     صافی، احمد. سازمان و مدیریت در آموزش و پرورش. انتشارات رشد. 1379

     صافی، احمد. سازمان و اداره امور مدارس. انتشارات رشد. 1380

    علیزاده، مصطفی. اضطراب، افسردگی، وسواس. انتشارات هیرمند. 1379

     علاقه بند، علی. مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی. انتشارات روان. 1378

     علاقه بند، علی. مقدمات مدیریت آموزشی. اتتشارات روان. 1378

    22- فرجاد، محمد حسین. مشکلات و اختلالهای روانی. انتشارات بدر. 1377

    23- کردستانی، رهنما. چکیده اسکیزوفرنی. دانشگاه شاهد. 1373

    24-گنجی، حمزه. آزمونهای روانی. انتشارات بنیاد فرهنگی رضوی. 1370

    25- گنجی، حمزه. روانشناسی عمومی. انتشارات دانشگاه پیام نور. 1381

    26- لطف آبادی، حسین. سنجش و اندازه گیری در علوم تربیتی و روانشناسی. انتشارات حکیم فردوسی. 1374

    27- لادون، لوین. سونی. چکیده اسکیزوفرنی. رهنما،اکبر. کردستانی، داوود. انتشارات دانشگاه شاهد. 1373

    28-محمدی رودسری، کتایون. مقایسه و بررسی ویژگیهای شخصیتی دانش آموزان دختر تک فرزند و غیر تک فرزند دبیرستانهای شهر تهران. دانشگاه پیام نور. 1381

    29- میلانی فر، بهروز. بهداشت روانی. انتشارات قومس. 1382

     ملیون، راجادیویس. اختلالات رواین در زندگی مدرن. مهرابی، مهناز. قربان زاده، محمد. حمزه لو، علی. انتشارات رشد. 1370

     مارنز، جودیت س. بان، آنتیاک. اصول اپیدمیولوژی. ملک افضلی، حسین. ناصری، کیومرث. 1363

    32- مرادی، شهرام. بررسی سلامت روانی معلمان و کارکنان سازمان آموزش و پرورش شهرتهران. وزارت آموزش و پرورش. 1384

    33- نیکخو، محمدرضا. آوادیس یانس، هامایاک. متن تجدید نظر شده راهنمای تشخیص و آماری اختلالهای روانی. انتشارات سخن. 1381 

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت