پایان نامه بررسی ارتباط میان استرس های روزانه دانشجویان و سلامت عمومی آن ها

تعداد صفحات: 98 فرمت فایل: word کد فایل: 10001144
سال: 1388 مقطع: کارشناسی دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۶,۴۰۰ تومان
قیمت: ۱۴,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی ارتباط میان استرس های روزانه دانشجویان و سلامت عمومی آن ها

    جهت اخذ درجه کارشناسی

    رشته مشاوره وراهنمایی

    فصل اول

    مقدمه  

    بدون شک با ارزش­ترین و اساسی­ترین ویژگی موجودات، سلامتی یا سالم بودن آنهاست. تمامی موجودات اعم از جاندار و غیر جاندار تنها درصورت سالم بودن می­توانند کارایی­هایی که بنابر ویژگی­های موجودیتشان برایشان تعریف شده را بطور کامل بروز دهند و مسلما در صورت به مخاطره افتادن وضعیت سلامتشان، به همان نسبت از کارایی آنها کاسته می­شود. با کمی تعمق در ویژگی­های ساختاری و عملکردی ساده­­ترین موجودات تا پیچیده­ترین آنها، می­توان دریافت که بارزترین ویژگی مشترک، همانا هماهنگی و نظم است. بنابراین هرگونه عاملی که باعث آسیب به ساختار و عملکرد یک مجموعه ملکولی یا سلولی-  ملکولی منظم و هماهنگ شود، می­تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

    امروزه بدلیل زحمات و تحقیقات فراوانی که توسط دانشمندان علوم
    روان­شناسی، عصب شناسی و زیست شناسی سلولی-  ملکولی صورت گرفته است، نقش ملکولی بیوشیمیایی در بدن که مسوول انجام یک یا چند وظیفه حیاتی بوده و تحت تاثیر سیستم عصبی هستند، بیش از پیش محسوس گشته است. مقدار و میزان این واسطه­های بیوشیمیایی در خون بسیار حائز اهمیت بوده و در صورت کاهش یا افزایش معنی دار هر یک از آنها، باید منتظر بروز عواقب و علل مربوط به تغییرات آنها در بدن بود.

    با توجه به شیوه زندگی افراد در این روزگار، ضرورت تأمل و تحقیق در باب ظرائف سالم بودن و مهم­تر از آن سالم زیستن بویژه در کشورهای در حال توسعه و فقیر، بسیار احساس می­شود. بطور کلی عوامل متعددی می­توانند مخل سلامتی شوند و در مبحث مذکور دخیل باشند، اما در میان آنها عواملی وجود دارند که شاید در ظاهر قابل توجه نباشند و سهل انگاشته شوند ولی با مرور زمان آثار جبران ناپذیری که می­توانند برگشت ناپذیر هم باشند، هویدا می­گردد. از  جمله این موارد می­توان به فشارهای عصبی و اضطراب اشاره کرد که به دلیل فعالیت مداوم و نامتناسب اعصاب، منجر به آزاد سازی واسطه­های بیوشیمیایی خاص خود در بدن شده و بر حسب نوع، شدت یا زمان اینگونه فشارها، آثار نامطلوب آنها برروز پیدا می­کند.

    بدین ترتیب بررسی جوامع مختلف انسانی از جنبه­ های گوناگون (شغل، جنسیت، جغرافیا) و همینطور ویژگی­های فشار عصبی که بر آن جوامع در حال وارد شدن است، می­تواند در تعیین بروز ناهنجاری و عوارض ناشی از این فشارها بسیار سودمند واقع شود. یکی از این جوامع دانشجویان هستند که اغلب در آینده صاحبان مشاغل متفاوت تخصصی خواهند بود. بنابراین بررسی و تفحص در مورد ارتباط میان استرس روزانه دانشجویان با سلامتی آنها نه تنها خالی از لطف نخواهد بود، بلکه بسیار هم واجب به نظر می­رسد.

    هنگامی که در رابطه با سلامتی یک دانشجو صحبت می­کنیم و با خودمی­اندیشیم که کدام یک از ابعاد سلامتی یک دانشجو می­تواند بیشتر حائز اهمیت باشد، اولین گزینه، سلامتی و آرامش ذهن و روان به نظر می­رسد. از سوی دیگر اولین عاملی هم که قادر است این سلامتی و آرامش فرد را بر هم زند، استرس است. استرس ضمن تاثیرات نامطلوب بر جسم، ناراحتی­ها و پریشانی­های متفاوت شخص را تشدید می­کند.

    به بیان روشن تر افرادی مانند دانشجویان که فعالیت مغزی و فکری آنها نسبت به سایر افراد بالاتر است هم به فضای ذهنی آرام نیاز دارند و هم به جسمی سالم تا توانایی­های ذهنی خود را تقویت نمایند. لذا اهمیت بررسی عوامل برهم زننده اینگونه تعادلات بسیار بالاست.

    پژوهش حاضر در راستای یافتن ارتباط معنی دار میان استرس روزانه و سلامت دانشجویان انجام شده است تا ضمن مشخص شدن اهمیت این رابطه، ماهیت یکی از ناهنجاری­های روانی و تاثیرات آن تا حدی مشخص­ترگردد.

     

    بیان مسأله

    استرس روانی که برحسب شرایط اجتماعی ناگوار، رویدادهای ناخوشایند یا گرفتاری­های روزمره ارزیابی می­شود،‌ با انواع مسائل تندرستی ارتباط دارد (لازاروس 1985، 1991).

    در واقع مسأله مهم همین شناسایی عوامل استرس زا و روش­های مقابله با آنهاست. استرس می­تواند منجر به مشکلات جسمانی گرددکه به طور مشخص می­توان از افزایش  فشار خون، بیماری های قلبی و عروقی، اختلال در سیستم ایمنی بدن و مشکلات جدی گوارشی نام برد.

    در راستای شناسایی عوامل استرس زا مسائل مختلفی را می­توان شناسایی نمود که هر یک از اهمیت خاصی برخوردارند و بر حسب شرایط زمانی،‌ فرهنگی، جغرافیایی، اجتماعی و ... متفاوت هستند. به عنوان نمونه می­توان به پاره­ای از این عوامل به ترتیب زیر اشاره نمود.

     انطباق با محیط جدید اجتماعی برای تازه واردها: بدون شک  ورود به دانشگاه یکی از تغییرات اساسی در زندگی اجتماعی یک انسان تحصیلکرده است که در بدو ورود مانند هر ورود دیگری به فضاییناآشنا،
    می­تواند اضطراب­ ها و استرس­های خاص خود را داشته باشد، به عنوان مثال،می­توان از تطابق با مقررات، حضور همکارانی با جنسیت متفاوت، انجام امور اداری و به طور کلی برخورد با سطحی جدی­تر از سطوح پیشین آموزشی و اجتماعی شخص نام برد.

     سکونت و امرار معاش دانشجویان غیر بومی:  فردی که محل زندگی خودرا به قصد ادامه تحصیل ترک می­کند و به مکانی کاملاً جدید و ناشناس مهاجرت می­کند، بی هیچ تردیدی نیاز به فراهم­کردن حداقل شرایط گذران زندگی برای خود دارد و در این راستا دغدغه­هایی چون تهیه مسکن و مکانی برای اقامت، تهیه مخارج زندگی و شهریه و کلاً رویارویی با تمام  مشکلات یک زندگی مستقل را تجربه خواهد کرد.

     نوع رابطه  با اساتید و سایر دانشجویان:  این عامل می­تواند بیشتر افراد غیر بومی را تحت تاثیر قرار دهد و بیشتر به شکل معضلی جدی درآید.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی ارتباط میان استرس های روزانه دانشجویان و سلامت عمومی آن ها

    فهرست:

    مقدمه پژوهش

    عنوان                                                                          صفحه

    مقدمه                                                                                9

    بیان مساله                                                                         12

    اهمیت و ضرورت پژوهش                                                       15

    اهداف پژوهش                                                                    17

    پرسش پژوهش                                                                    19

    فرضیه پژوهش                                                                   19

    متغیر­های پژوهش                                                                 19

    تعریف اصطلاحات و مفاهیم پژوهش                                            20

     

    فصل دوم

    پیشینه پژوهش

    شاخص­های سلامتی و سلامت روانی                                            22

    دچار شدن به استرس در زندگی                                                 24

    استرس چیست؟                                                                    24

    شناسایی عوامل استرس­زا                                                        26

    انطباق اجتماعی                                                                   28

    جنبه­های روانی –  اجتماعی استرس                                            29

    منابع استرس                                                                      31

    تشخیص نشانه­های اولیه استرس                                                 36

    اختلالات اضطرابی                                                               37

    ماهیت اختلال­های اضطرابی                                                     38

    تاثیر استرس بر سلامت                                                          48

    استرس، رفتار و بیماری                                                         50

    اختلال استرس حاد و اختلال استرس پس از آسیب                             54

    عوامل روانی اجتماعی تعدیل کننده استرس                                     56

    کنترل فردی و سلامت                                                            60

    شخصیت مقاوم                                                                    63

    مقاوم بودن و سلامت                                                             64

    چگونه می­توان استرس را کاهش داد؟                                           65

    استرس می­تواند مفید باشد؟                                                       68

     

    فصل سوم

    روش پژوهش

    مقدمه                                                                              72

    جامعه آماری                                                                      72

    روش نمونه گیری                                                                72

    نمونه پژوهش                                                                     73

    ابزار پژوهش                                                                     73

    روش اجرا                                                                        77

    روش آماری                                                                       77

    تحلیل داده­ها                                                                       77

     

    فصل چهارم

    یافته­های پژوهش

    مقدمه                                                                              80

    الف) توصیف داده­ها                                                             80

    توصیف حجم نمونه از لحاظ میزان استرس­های روزانه                       85

    ب) استنباط داده­ها                                                                88

     

    فصل پنجم

    نتایج پژوهش

    خلاصه پژوهش                                                                   91

    محدودیت­های پژوهش                                                            92

    پیشنهادهای پژوهش                                                               92

     

    .

    منبع:

    روان­شناسی سلامت، ادوارد پ. سارافینو، ترجمه گروه مترجمان  زیر نظر دکتر الهه میزائی،‌ چاپ اول 1384، ‌انتشارات رشد.

    آسیب شناسی روانی، ریچارد پی. هالجین، سوزان کراس ویتبورن،‌ ترجمه یحیی سید محمدی،‌ چاپ اول، ‌پائیز 1383، نشر روان.

    روان­شناسی رشد،‌ لورا ای. برک، ترجمه یحیی سید محمدی، ‌چاپ پنجم، بهار 1385، ‌نشر ارسباران.

    اصول بیوشیمی نینجر، مایکل ام. کاکسو، دیوید ال، نلسون، چاپ دوم، زمستان 1382، نشر آییژ.

    سایت­های اینترنتی:

    http://daneshnameh. roshd.ir

    http://www.schoolnet.ir

    http://richardweinsteinde.com

    http://Persian.usinfo.state.gov

    http://www.jamejamonline.ir

    ماهنامه روان­شناسی جامعه، شماره 32، 20 اردیبهشت تا 20 خرداد 1385، سال دوم.

    ماهنامه روانشناسی جامعه،  شماره  33، 20 خرداد تا 20 تیر 1385، ‌سال سوم.

    مجموعه مقالات سومین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان،‌3 و4 خرداد 1385.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت