پایان نامه مقایسه سبک های دلبستگی و سبک های هویتی بین دانشجویان افسرده و غیرافسرده دانشگاه آزاد شهرستان آستارا

تعداد صفحات: 102 فرمت فایل: word کد فایل: 1000110
سال: 1392 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه علوم تربیتی
قیمت قدیم:۱۶,۸۰۰ تومان
قیمت: ۱۴,۷۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه مقایسه سبک های دلبستگی و سبک های هویتی بین دانشجویان افسرده و غیرافسرده دانشگاه آزاد شهرستان آستارا

    پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی (M.A)

    هدف از پژوهش حاضر مقایسه سبک های دلبستگی و بین دانشجویان افسرده و غیرافسرده دانشگاه آزاد شهرستان آستارا است جامعه آماری در این پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد آستارا در سال تحصیلی 92-91 می باشد که تعداد کل آنها تقریبا 3895 نفر میباشد . از بین آنها 200 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده است.سپس از بین آنها تعداد 50 دانشجو که بالاترین نمره را در مقیاس افسردگی بک کسب کرده بودند به عنوان نمونه افسرده و 50 نفر که کمترین نمره را در مقیاس افسردگی بدست آورده بودند به عنوان نمونه غیر افسرده انتخاب شدند در نهایت سبک دلبستگی و سبک هویت این دو گروه با همدیگر مقایسه شد . برای گرد آوری اطلاعات از پرسشنامه های افسردگی بک، سبک هویت برزونسکی و دلبستگی بزرگسالان هازن و شاور استفاده شده است . داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه تحلیل قرار گرفته است .برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های موجود در آمار توصیفی(میانگین، انحراف معیار و واریانس) و آمار استنباطی( آزمون تی و مانوا) استفاده شده است. نتایج نشان  داد که: سبک دلبستگی و سبک هویت در دانشجویان افسرده و غیر افسرده متفاوت است . به گونه ای که سبک دلبستگی نا ایمن ، نا ایمن – دوسوگرا در دانشجویان  افسرده و سبک دلبستگی ایمن در دانشجویان نرمال بالا گزارش شد. همچنین در بررسی سبک هویتی نیز هویت هنجاری و تعهد در دانشجویان نرمال و هویت سردرگم در دانشجویان  افسرده بالا گزارش شد.

     

    مقدمه

    افسردگی یکی از شایعترین اختلالات روانی است که به علت شیوع زیاد آن در میان افراد عادی در روان نژندی گاهی از آن به عنوان «سرما خوردگی روانی» یاد می شود. بیشتر افراد نوسانات شدید خلق و خوی خویش را که مولد احساس موقت اندوه و نداشتن انرژی برای انجام فعالیت های روزانه است را تجربه کرده اند با این حال نشانگان بالینی افسردگی ترکیبی از مشکلات به هم تنیده از عملکرد فرد در زمینه های عاطفی، حرکتی، اجتماعی و بیولوژیکی را ارائه می دهد و در صورت شدت داشتن وجدی بودن موجبات بی کفایتی یعنی عدم قابلیت فرد را فراهم می سازد و حتی می تواند زندگی فرد را تهدید کند. اطلاعات موجود در علل تشخیص و درمان افسردگی بزرگسالان از سالها قبل رو به افزایش است. لیکن تحقیق در مورد افسردگی در مورد افراد هیجده ساله از دو دهه پیش به طور منظم شروع شده است وهنوز بر روی این مسئله تمرکز دارد که آیا نشانه های افسردگی را می توان از سایر اختلالات رفتاری در این گروه سنی تشخیص داد. (لیف کوریت[1] و بیورتون[2] 1991).

    در قرن های پیشین انسان ها بیش تر در معرض بیماری های واگیردار قرار داشتند. اما امروزه وجود اختلالات روانی با انواع و شدت های بیشتر به چشم می خورد. بیماری های روانی طیف وسیعی از اضطراب، افسردگی، استرس و جنون خفیف تا شدید را در برمی گیرد که شایع ترین آنها در ایران و جهان افسردگی است(دهستانی و همکاران، 1386).

    شیوع این اختلالات در هر طیفی از افراد وجود دارد اما در میان افراد در حال تحصیل و دانشجویان بسیار زیاد است حدود 78 درصد از دانشجویان از نشانه های افسردگی رنج می برند و تا 46 درصد هم نیازمند درمان تخصصی هستند (بک[3] و یانگ[4] ، 1979).

    دلبستگی یک پیوند عاطفی است که با تمایل به جستجو در مجاورت یک فروپاشی و ماندن در کنار آن، که در موقعیت استرس زا مشخص می شود تعریف میشود. (بالبی[5] ، 1969، برگ [6]، لورا[7]؛ 2007).تحقیقات متعددی ارتباط سبک های دلبستگی با اختلالات روان شناختی بویژه اختلال افسردگی را نشان داده‌اند احمدی طهور سلطانی و همکاران، (1390)؛ جهان‌بخش و همکاران، (1390)؛ خراشادیزاده و همکاران، (1390). در طی تحقیقی تحت عنوان رابطه سبک های دلبستگی و افسردگی در دانشجویان، نشان دادند که افراد افسرده از سبک دلبستگی ناایمن دوسوگرا و افراد غیر افسرده از سبک دلبستگی ایمن برخوردارند.

    هویت[8] یکی از مسائل عمده ای است که هر فرد با آن روبرو می شود.اریکسون[9] (1950و 1968) اولین کسی بود که هویت را به عنوان دستاورد مهم شخصیت نوجوانی و گامی مهم به سوی تبدیل شدن به فردی ثمر بخش و خشنود، تشخیص داد.اریکسون (1956)، هویت را ایجاد هماهنگی میان تصور فرد از خود به عنوان یک فرد بی نظیر و دارای ثبات و تصور دیگران می داند. دیدگاه اریکسون در مورد رشد هویت را بسیاری از متخصصان گسترش داده اند. از جمله این افراد می توان به مارسیا[10] (1996) اشاره کرد. در مدل وی، رشد هویت نتیجه دو بعد اکتشاف معرف میزانی است که فرد در جستجو جهت ارزش ها، اعتقادات و اهداف مشخص خود درگیر شود و تعهد، پایبندی به مجموعه ای از اعتقادات، اهداف و ارزش ها است.

    براساس مفهوم هویت اریکسون، (1968) یعنی «هویت در برابر سردرگمی نقش» مارسیا (1996)، با استفاده از مصاحبه نیمه سازمان یافته الگوی چندگانه ای را مشخص کرد که در سنین 18-25 سالگی (سال های تحصیل در دانشگاه) موضوع تلاش هویت یابی جوانان است. این چهار وضعیت هویت عبارتند از: کسب هویت[11]، وقفه هویت[12]، ضبط هویت[13]، پراکندگی هویت[14]. خیلی از نوجوانان با هویت ضبط شده و پراکنده شروع می کنند، ولی در اواخر نوجوانی به سمت وقفه و کسب هویت پیش می روند مارسیا، (1980)، به نقل از برگ 2001، ترجمه سید محمدی، (1385) البته باید گفت که گرچه شکل گیری طبیعی هویت در شرایطی مطلوب و مساعد روی می دهد، با این حال هویت نتیجه یک توالی از مراحل رشدی است که فرایندهای مربوط به کودکی در آن نقش دارد (کروگر[15]، 1966). پس هویت یک فرایند رشدی است که در نوجوانی به اوج خود می رسد. هدف از این پژوهش مقایسه انواع سبک های هویتی و سبک های دلبستگی بین دانشجویان افسرده و غیر افسرده می باشد.

    بیان مسئله

    .در سطح معمول بالینی افسردگی نشانگانی است که تحت سلطه خلق افسرده است و بر اساس بیان لفظی یا غیر لفظی عواطف غمگین، اضطرابی و با حالتهای برانگیختگی نشان داده می شود(بلاک برن و کوتر[17]، 1990، به نقل از اکبری، 1387). این بیماری با عدم احساس لذت، دوری گزیدن از افراد خانواده و دوستان، نداشتن انگیزه و عدم تحمل شکست و علائم نباتی شامل کاهش میل جنسی، کم یا زیاد شدن اشتها و وزن، کاهش انرژی و خستگی زودرس، اختلال خواب، اختلال قاعدگی، یبوست، خشکی دهان و سردرد مشخص می شود.

    دو عامل که می­تواند با افسردگی مرتبط باشد یکی موضوع دلبستگی و دیگری هویت است.  اریکسیون هویت را تعادل بین تعهد و سردرگمی نقش (نقشی که فرد در جامعه بر عهده می گیرد) می داند .از نظر برزونسکی هویت بر آن دسته از فرایندهای اجتماعی- شناختی مبتنی است که طی آن افراد براساس شیوه­ی ترجیحی پردازش اطلاعات مربوط به خود، گفتگو درباره­ی موضوعات مربوط به هویت و تصمیمات فردی، در وضعیت های متفاوت قرار می گیرند (برزونسکی،1990؛ به نقل از شکری، 1386). فرایندهای متفاوت فرض شده، حداقل در سه سطح (اطلاعاتی، هنجاری و سردرگم-اجتنابی) به کار می­رود. اکثر اجزا اساسی آنها شامل پاسخهای شناختی- رفتاری خاصی است که افراد در زندگی روزمره­ی خود به کار می برند. برزونسکی،(2004). سبک هویت موفق بیشترین ارتباط را با شادی و سبک هویت سردرگم/ اجتنابی دارای ارتباط منفی با شادی دانشجویان است(جوکار،1390).

    اساسی­ترین تکلیف هر فرد در زندگی آگاهی و پذیرش خود می­باشد به این معنا که فرد در تلاش است کیستی خود را در یابد . کسب هویت و وقفه­ی هویت راه های سالمی به  سوی خود وصفی  پخته هستند، در حالی که ضبط و پراکندگی هویت ناسازگارانه هستند. افرادی که در ضبط هویت گرفتار شده اند، متحجر ، متعصب و انعطاف ناپذیر هستند، از خانواده و جامعه خود منزوی شده­اند ممکن است به فرقه ها یا سایر گروه های افراطی ملحق شوند و چشم بسته راه و رسمی را بپذیرند که با گذشته­ی آنان تفاوت دارد. افرادی که به مدت طولانی هویت پراکنده دارند، در پرورش هویت بسیار ناپخته هستند. آنها معمولاً خود را به دست سرنوشت و شانس می­سپارند،  نگرش « برایم مهم نیست» دارند، در نتیجه آنان دچار شکست و ناکامی و در نهایت دچار افسردگی می شوند و یا به احتمال زیاد مواد مخدر مصرف می­کنند. برخی از پژوهشها آشکار ساخته اند که بین سبک های هویت و افسردگی رابطه معنی دار وجود دارد. برای مثال بین سبک هویت سردرگم / اجتنابی با علائم افسردگی رابطه مثبت وجود دارد. استون و رابرت (2006) . همچنین هویت موفق بالاترین سطح سلامت روانی را داشته و هویت سردرگم پایین ترین سطح سلامت روانی را نشان می دهد. برزونسکی و همکاران(2003). همچنین پایگاه هویت تعلیق و سردرگم بیشترین رابطه را با افسردگی و اضطراب و وابستگی نورتیک دارد.موضوع دیگر دلبستگی است دلبستگی پیوند عاطفی عمیقی است که با افراد خاصی در زندگی خود داریم که باعث میشود وقتی با آنها تعامل میکنیم لذت ببریم و در مواقع استرس از نزدیکی آنها احساس آرامش کنیم (لورابرک[18] ،2007) . روابط والدین با فرزندانشان تأثیر بسیار مهمی بر زندگی شخصی، روابط آینده و به ویژه ارتباطش با همسالان دارد. با وجودی که سبک دلبستگی که در دوران بزرگسالی نشان داده میشود لزوماً مشابه دوران کودکی نیست اما پژوهش ها نشان داده اند که دلبستگی اولیه می­تواند تأثیر قوی بر روی روابط بعدی داشته باشد برای مثال، کسانی که در دوران کودکی دلبستگی مطمئن دارند بعداً دارای اعتماد بنفس مناسب، رابطه عاطفی قوی و قابلیت خود بیانگری خواهند بود سبک دلبستگی روشهای مواجهه فرد با موقعیت های تنیدگی زا را از هم متاثر می سازد(سروفو واتر،1998).افراد ایمن ضمن تصدیق موقعیت به سادگی از دیگران کمک میگیرند، اجتنابگرها در تصدیق موقعیت و جستجوی کمک و حمایت با مشکل مواجه می شوند و نشان برجسته دوسو گرا ها حساسیت بیش از از حد نسبت به عواطف منفی و سبک های دلبستگی است به گونه ای که سد راه خود مختاری آنها می شود (کوبک و سیری[19]، 1988). افراد افسرده بیشتر در سبک دلبستگی نا ایمن اجتنابی و نا ایمن دوسوگرا نمرات بالاتری از افراد غیر افسرده دارند(سلطانی،1391).شکل گیری دلبستگی تدریجی است و نوزاد میل دارد دلبستگی خود را به فردی معطوف کند که مطلوب اوست و توانایی کاستن از اضطراب، تنش و ناراحتی های او را دارد و در رفع نیاز های او کوشا است. دلبستگی گذشته از آن که تعامل بین مادر و کودک را تسهیل می کند، نوعی احساس ایمنی نیز در کودک به وجود میآورد. پس از آن که دلبستگی به واسطه نزدیکی و تعامل ویژه والد و نوزاد شکل گرفت، خود دلبستگی عاملی خواهد شد که به حفظ نزدیکی والد و نوزاد کمک میکند (خانجانی،1384) به نظر جان بالبی (1969)  دلبستگی باعث تکامل و ضامن بقای کودکان است چون باعث می شود مراقبان کودک از او محافظت کنند و زمینه ساز رشد وی شوند (کاپلان[20]، 1386) اینزورث[21]  نیز اثبات کرد دلبستگی به کاهش اضطراب کمک میکند. آن چه او تاثیر پایه ایمنی می نامد کودک را قادر می سازد تا شخص مورد دلبستگی را ترک کند و در محیط پیرامون خود به جستجو بپردازد. حساسیت و پاسخ دهی مادر عوامل اصلی دلبستگی ایمن هستند ولی هنگامی که دلبستگی ناایمن است نوعی احساس عدم اطمینان( دوریگزینی، اضطراب و تردید) در مزاج کودک پدید می آید (کاپلان و سادوک، 1387 ) شکل گیری دلبستگی نیاز به زمان دارد و همپای توانایی های شناختی کودکان عمیق تر می شود. به اعتقاد اریکسون 1963 ، ایجاد حس اعتماد به مراقبان نقش مهمی در رشد کودک دارد چون مبنای رفع دیگر بحران های روانی و اجتماعی خواهد شد. حس اعتماد وقتی در خردسالان ایجاد می شود که نیازهای جسمی و هیجانی آن ها با مهربانی و به طور یکنواخت ارضا شود. در غیر این صورت، در کودک بی اعتمادی به وجود می آید که بر روابط میان فردی آتی او تاثیر منفی خواهد گذاشت(کاپلان ،1386).تحقیقات نشان داده در نوجوانانی که دارای سبک های دلبستگی نا ایمن اجتنابی و ناایمن دو سوگرا هستند بیشترین مشکلات را در افسردگی و سو مصرف مواد از خود نشان می دهد (ویلیامز وکلی،2005)  مسأله ای که پژوهش حاضر به آن پرداخته است مقایسه سبک های دلبستگی و سبک های هویتی بین دانشجویان افسرده و غیرافسرده می­باشد. این پژوهش در پی دستیابی به این نتیجه بود که آیا سبک های دلبستگی و سبک های هویت بین دانشجویان افسرده و غیرافسرده متقاوت است.این تفاوت در کدامیک از مؤلفه های دلبستگی و هویت بیشتر می­باشد.

     

     

    [1] - Lefkowit

    [2] - Bverton

    [3] Beck

    [4] Young

    [5] Bowlby

    [6] Brg

    [7] Lora

    [8] . Identity

    [9] . Erickson

    [10] . Marcia

    [11] . Identity achienvement

    [12] . identity moratorium

    [13] . identity foreclosure

    [14]. Identity difusion

    [15] . kruger

    [16]- Depresion

    [17]. Belakbern&cuter

    [18] Loraberg

    [19] Kobeck & Sierri

    [20] Kaplan

    [21] Ainsworth 

  • فهرست و منابع پایان نامه مقایسه سبک های دلبستگی و سبک های هویتی بین دانشجویان افسرده و غیرافسرده دانشگاه آزاد شهرستان آستارا

    فهرست:

    چکیده 1

    فصل اول (کلیات پژوهش)

    مقدمه. 3

    بیان مسئله. 5

    اهمیت و ضرورت پژوهش... 8

    اهداف پژوهش... 9

    هدف کلی.. 9

    اهداف ویژه 9

    فرضیه ها 10

    تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیر های پژوهش... 11

    فصل دوم (ادبیات و پیشینه پژوهش)

    افسردگی.. 11

    سبک دلبستکی.. 11

    سبک هویت.. 12

    مقدمه. 15

    افسردگی.. 15

    تاریخچه. 18

    طبقه بندی اختلال های خلقی.. 18

    اختلال افسردگی اساسی.. 19

    همه گیر شناسی.. 19

    تشخیص... 19

    ویژگی های بالینی.. 20

    تشخیص افتراقی.. 20

    سیر و پیش آگهی.. 20

    نظریه های افسردگی.. 21

    نظریه های زیست شناختی.. 21

    اساس نوروشیمیایی افسردگی.. 21

    اساس کالبد شناختی اعصاب افسردگی.. 22

    دیدگاه روان تحلیل گری.. 22

    نظریه تحلیلگران یونگی.. 23

    دیدگاه فمنیستی.. 24

    نظریه پردازش اطلاعات افسردگی.. 24

    نظریه افسردگی بک... 25

    سبک هویت.. 27

    هویت و انواع آن. 27

    نظریه های هویت.. 28

    نظریه اریکسون. 28

    نظریه مارسیا 29

    دیدگاه کگان. 33

    نظریه برزونسکی.. 33

    تعهد هویت.. 35

    سبک دلبستگی.. 36

    تعریف دلبستگی.. 37

    انواع سبک های دلبستگی در بزرگسالان. 40

    نگرش ها و باور های مربوط به دلبستگی.. 41

    مفروضه‌های اساسی نظریه دلبستگی.. 41

    ارتباط نظریه دلبستگی با نظریات دیگر. 43

    نظریه روان تحلیل گری.. 43

    نظریه رفتار گرایی.. 44

    دیدگاه کردار شناسی.. 45

    پژوهش‌های هارلو. 47

    دلبستگی و آسیب شناسی روانی.. 47

    نظریه درمانی دلبستگی.. 48

    مروری بر ادبیات و پیشینه پژوهش... 49

     

     

    فصل سوم(روش شناسی پژوهش)

    روش کار. 56

    الف- روش پژوهش... 56

    ب- روش گرد آوری اطلاعات.. 56

    ج- ابزار گرد آوری اطلاعات: 56

    پرسشنامه افسردگی بک: 56

    پرسشنامه سبک ها ی هویت.. 57

    پرسشنامه سبک های دلبستگی بزرگسالان. 58

    د- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 59

    فصل چهارم(یافته های پژوهش)

    الف-ویژگی های جمعیت شناختی.. 61

    ب- یافته های توصیفی.. 65

    ج- یافته های استنباطی.. 67

    فصل پنجم(بحث و نتیجه گیری)

    بحث در خصوص فرضیه های پژوهش... 74

    محدودیت های پژوهش... 76

    پیشنهادهای پژوهش... 76

    منابع. 78

     

     

     

    .

    منبع:

    ابوالقاسمی، عباس؛ نریمانی، محمد(1384)آزمون های روان شناختی، اردبیل: باغ و رضوان.

    اتکنیسون هیلگارد. زمینه روانشناسی ج۱، دکتر براهنی و .... انتشارات رشد، ۱۳۷۸

    امیدیان ، مرتضی ؛ شکر کن ، حسین ( 1381 ) . 'بررسی حالت های هویت در ابعاد اعتقادی و    روابط  بین فردی و حوزه های فرعی این ابعاد در دانشجویان پسر دانشگاه شهید چمران اهواز'.ویژه نامه مجله دانشگاه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی.

    احمدی و کریمی ،دانشپور(1390) ،رابطه سبک های دلبستگی و افسردگی در دانشجویان دانشگاه آزاد تهران،مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سبزوار دوره 18 شماره 3

    اسلامی، محمد؛ فشارکی، محمد؛ فرمیهن فراهانی، بهناز؛ اسماعیل پور، جاجیه. بررسی ارتباط افسردگی با رفتارهای خود مراقبتی در بیماران افسرده و غیر افسرده مبتلا به دیابت. مجله دیابت و لپید ایران1389؛ دوره 10(شماره3).

    افخم ابراهیمی ا، بیرشک ب، مکنون ن. (1387).شیوه های دلبستگی و ارتباط آن با مدل های خود و دیگران و صفات شخصتی دانشجویان دانشکده های مختلف علوم پزشکی. تازه های علوم شناختی، 10، 3؛ 44-34

    باعزت ف، ایزدی فرد ر، پیوسته نگر م. (1388). مقایسه سبک های دلبستگی دانش آموزان مبتلا به اختلال رفتاری، نارساخوان و عادی. مجله علوم رفتاری، 3(3)، 236-231

    بهزادی پور س، پاکدامن ش، بشارت م ع. (1389). رابطه بین سبک دلبستگی و نگرانی های مربوط به وزن در دختران نوجوان. مجله علوم رفتاری، 4،1؛ 76-69

    -بهرام جوکار (1390)،بررسی رابطه سبک های هویت و شادی در دانشجویان دانشگاه شیراز ،نشریه روانشناسی و علوم تربیتی سال هفتم شماره 11

    بنیامین، جیمز (سادوک)؛ خلاصه روانپزشکی، ترجمه رفیعی، حسن. انتشارات ارجمند سال ۱۳۷۲

    بشارت، محمدعلی؛ شریفی، ماندانا؛ وایروانی، محمد؛ (۱۳۸۰). بررسی رابطه سبک‌های دلبستگی و مکانیسم‌های دفاعی؛ مجله روانشناسی شماره ۱۹، ص ۴۵-۳۳

    بنیامین؛ جمیز؛ خلاصه روانپزشکی؛ ترجمه پورافکاری، نصرت‌اله؛ جلد اول؛ انتشارات شهرآب؛ ۱۳۸۴

    بهرامی ،باقری (1388) رابطه بین سبک های دلبستگی با نوع هویت و زندانیان 15   تا 30 ساله تهران : فصلنمه روانشناسی کاربردی سال سوم شماره 3(1)

    بنفشه فرزین راد(1386)اثربخشی آموزش  روش حل مساله برتغییرنمره سبک هویت ومهارت های مقابله ای  وافسردگی دانشجویان:تازهای علوم شناختی سال9شماره4

    برک، لورای؛ روانشناسی رشد جلد 1 و 2. ترجمه : یحیی سیدمحمدی، تهران نشر ارسباران 1383.

    بهنام، بهناز؛ قربانی،راهب. خصوصیات اپیرمیولوژیکی افسردگی در بیماران دیابتی غیر وابسته به انسولین در شهر سمنان. پژوهش در پزشکی1384؛ دوره29(شماره1):49-45.

    پشت مشهدی م، محمدخانی م، پورشهباز ع، خوشابی ک. (1389). اثربخشی مداخله ترکیبی درمان دلبستگی و آموزش فرزندپروری در مادران دلبسته ناایمن بر نشانه های کودکان مبتلا به اختلال فزون کنشی/ نارسایی توجه. مجله روانشناسی بالینی ؛1 (3) 76- 63

    تهمتن ، کلثوم  (1377 ) . 'بررسی رابطه شیوه های فرزند پروری والدین و انگیزش پیشرفت در دانش آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی شهرستان فسا' ، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز

    طاهری م. (1388). رابطه سبک دلبستگی مادران و بلوغ اجتماعی دانش آموزان عقب مانده ذهنی پسر مقطع راهنمایی شیراز. پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه بهزیستی و توانبخشی

    عارف نظری م، مظاهری م ع . (1384). سبک های دلبستگی و شیوه همسر گزینی (چندهمسری- تک همسری). خانواده پژوهی ،1 (4)، 405-395

    جیمز اً، پروچسکا، جان سی نورکراس، نظام های روان درمانی، ترجمه یحیی سید محمدی، تهران: انتشارات نشر روان،1387.

    جیمزاو، یروچاسکا، سی، نورکراس، نظریه‌های روان‌درمانی. ترجمه سید محمدی، یحیی، انتشارات رشد، ۱۳۸۱

    چلبیانلو ، غلامرضا ؛ کاظمی ، حمید (1382 ) . بررسی رابطه ابعاد هویتی با صفات شخصیتی در    نوجوانان بزهکار بر اساس مدل 5 عاملی' . ویژه نامه مجله دانشگاه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی

    حضوری، رقیه(1389) بررسی رابطه بین آلکسی تالیما و تجربیات تجزیه ای با اضطراب و افسردگی در بین دانشجویان استان اردبیل. پایان نامه ی کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اردبیل، دانشکده علوم.

    حضوری،رقیه؛ حسنعلی زاده، مهدیه(1384). بررسی مقایسه ای سلامت روانی و سبک های مقابله ای در افراد همودیالیزی و دیابتی و نرمال. پایان نامه ی کارشناسی روان شناسی بالینی، دانشکده آزاد اردبیل، دانشکده پزشکی.

    دهقانی ، عبدالله .( 1379 ) . 'مقایسه بین شیوه های فرزند پروری و خود تنظیمی تحصیلی و تاثیر آن بر موفقیت تحصیلی در درس های فارسی و ریاضی دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه . پایان نامه کارشناسی ارشد '. دانشگاه شیراز ، رشته روانشناسی تربیتی .

    دادستان، پریرخ، روان شناسی مرضی تحولی. سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها سمت)، ۱۳۷۶

    دهقانی، فهمیه؛ نشاط دوست، حمید طاهر؛ مولی، حسین؛ نیلفروش زاده، محمدعلی، اثر بخشی درمان شناختی رفتاری مدیریت استرس بر اضطراب و افسردگی زنان مبتلا به آلوپسی آرئاتا. مجله روان شناسی بالینی. سال اول شماره2 تابستان1388.

    دلاور، علی (1386) روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران: ویرایش .

    دلبستگی و مشکلات شخصی، مجله اندیشه و رفتار سال هشتم شماره 4، صفحات 81- 74.

    راتوس؛ اسپنسر؛ روانشناسی عمومی جانوران؛ ترجمه گنجی، حمزه؛ تهران؛ نشر ویرایش؛ (۱۳۷۸)

    رابط، رحیم؛ رابطه بین سبک‌های دلبستگی با هوش هیجانی و اضطراب امتحان در دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان ماهنشان؛ شهریور ۱۳۷۸؛ دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)

    روز نهان، دیوین، سلیگمن، مارتین ای. پی.1382. روان شناسی نابهنجاری آسیب شناسی روانی. ترجمه یحیی سید محمدی. تهران: انتشارات ساوالان.

    سادوک؛ بنیامین؛ سادوک ویرجینا(1382). خلاصه روان پزشکی: علوم رفتاری روان پزشکی؛ ترجمه ی نصرت الله پورافکاری، تهران: شهر آب آینده سازان (تاریخ انتشار به زبان اصلی1933).

    سادوک، بنجامین جیمز. 1386. دستنامه روان پزشکی بالینی کاپلان و سادوک. ترجمه محسن ارجمند. تهران: ارجمند،چاپ دوم(تاریخ انتشارات اثر به زبان اصلی2005).

    شکر کن ، حسین ؛ امیدیان ، مرتضی ؛ نجاریان ، بهمن ؛ حقیقی ، جمال ( 1380 ) .' بررسی و مقایسه انواع هویت در ابعاد اعتقادی و روابط بین فردی در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه شهید چمران اهواز مجله علوم تربیتی و روانشناسی . دانشگاه شهید چمران اهواز ، دوره سوم ، سال هشتم ، شماره 1 و 2

    شوشتری ، مژگان (1376 ) . 'رابطه جو عاطفی و سازگاری فردی و اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه سوم مدارس راهنمائی اهواز ، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه اهواز'

    غفاری، سید محمد؛ شهبازیان، حاجیه؛ خلقی، مهدی؛ حق دوست، محمد رضه. بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی وافسردگی در بیماران دیابتی مجله علمی پزشکی، زمستان1388؛ دوره8(شماره4).

    کارگر شولی ، هدایت ؛ پاکنژاد ، فاطمه (1382 ) . 'خانواده نخستین عامل تاثیر گذار بر هویت دانش آموزان ' . ویژه نامه مجله دانشگاه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی

    کرین؛ سی ویلیام؛  پیشگامان روان‌شناسی رشد؛ فدایی، فربد؛ تهران؛ انتشارات اطلاعات؛ (۱۳۷۹)

    کرین، ویلیام؛ نظریه‌های رشد (مفاهیم و کاربردها)؛ ترجمه خوی نژاد، غلامرضا؛ تهران؛ انتشارات رشد؛ (۱۳۸۴)

    گلشن  ابراهیمی ، گلرخ .( 1359(  . 'خصوصیات روش های تربیت فرزند والدین از دیدگاه دانش آموزان دختر و پسر دوره راهنمائی شهرستانهای شیراز' . پایان نامه فوق لیسانس دانشگاه شیراز

    لطفی کاشانی، فرح؛ وزیری، شهرام؛ روانشناسی بالینی کودک، انتشارات ارسباران، ۱۳۸۰

    محمدی ، زهره ( 1384 ) . 'بررسی قدرت پیش بینی کنندگی ابعاد هویتی فرزندان توسط ابعاد فرزندپروری والدین در بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه شیراز '. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز

    - ماسن، پاول هنری؛ کیگان، جروم؛ هوستون، آلتاکارول؛ کانجر، جان جین وی؛  رشد و شخصیت کودک، ترجمه: مهشید یاسایی، تهران: نشر مرکز، 1380.

    - مریم زبردست یوسف آباد ( 1390). مقایسه سبک های دلبستگی و ابعاد شخصیت در زنان قربانی خانگی و زنان عادی پایان نامه کارشناسی ارشد اردبیل.

    - محمد،ابوالقاسمی(1381)آزمون های روانشناختی ،انتشارات باغ رضوان.چاپ نخست                                                                                                                                                               

    - میررامین خاتمی ( 1390) پیش بینی مکانیزم های دفاعی براساس متغیرهای هویت و هوش هیجانی در بین دانشجویان پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه اردبیل.

    -شیوا خوش نسب(1386)،بررسی ارتباط بین سبک های دلبستگی و پایگاه هویت در نوجوانان ،نشریه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران سال 39، شماره 2

    - ولی اله رمضانی و همکاران(1385) بررسی پیامدهای هیجانی سبک های دلبستگی در دانشجویان : پژوهش در سلامت روانشناختی ،دانشگاه تربیت معلم تهران،قطب های روانشناسی استرس،دوره اول شماره اول

    ولز، آدریان. راهنمای عملی درمان فراشناخت اضطراب و افسردگی، مترجم: شهرام محمد خانی. تهران: انتشارات ورای دانش1388.

    هاشمینان، کیانوش. ابوحمزه الهام. روانشناسی رشد. انتشارات شرکت تعاونی سازمان سنجش، ۱۳۸۱

    هیبتی ، خلیل (1381 ) . 'بررسی شیوه های فرزند پروری والدین و رابطه آن با شیوه های مقابله با استرس دانش آموزان دختر و پسر سال سوم دبیرستان های رشد زرقان' . پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشگاه شیراز

    هاشمی،زهره؛محمود علیلو،مجید،هاشمی نصرت آباد، تورج.اثر بخشی درمان فراشناختی بر اختلال افسردگی اساسی(گزارش موردی).مجله روان شناسی بالینی، سال دوم، شماره3 پاییز1389.

    یعقوب خوانی غیاثوند ، مرضیه ( 1372 ) . 'رابطه محیط خانوادگی و پیشرفت تحصیلی' . پایان نامه فوق لیسانس ، دانشگاه شیراز .

    Adams , G . R . ( 1985 ) .' Family corrclates of female adolescents , ego    identity development '. Journal of adolescence : Vol 8 . P P . 69      – 82

    Adams , G . R ., Dyk , P. A . H ., & Bennion , L . D . (1987 ) . ' Parent – adolescent            relationship and identity formation' Family perspective , 21 , 249 – 260

    Adams . G . R . , and Gullotta , T . P . ( 1994 ) . Adolescent life experiences .         California : Wadsworth , Ink .

    Archer , S . L . ( 1992 ) . 'A feminist s approach to identity  research ' In    G . R . Adams , T . P . Gullotta , & R . Montemayor ( Eds ) ,        Adolescent identity formation ( Advances in adolescent   development , vol 4) . Newbury park   , CA : sage .

    Bourne , E . ( 1978 ) . The state of research on ego identity : A review and appraisal (        part ) . Journal of youth and adolescence , 7 (3) , 223 – 247

    Brewer , M . B. & Gardner , W. (1996) .' Who is this 'we' Levels of         collective identity and selp representations' , Journal of        personalityand social psychology , 71, 1, 83-93

    Berzonsky, M. d. ( 2003). I dentity style and well-being: Does commitment matter? Identity: An International Journal of Theory and Research, 3 (2), 131-142.

    Berzonsky, M. D., & Kuk, L. ( 2000). Identity status and identity processing style, and the transition to university. Journal of Adolescent Research, 15 (1),  81-98.

    Cervantes , C . A . & Callanan , M . A . ( 1998 ) . Labels and explanations in mother –      child emotion talk : Age and gender different- tiation . Developmental psychology , 34 , 88 -98 .

    .Beck,A.T.(1979)Depnession:cause and treatment.philade lphia, penrsylvania:university of pensnylvani a press.

    .Beck, A.T.(1967).Depression:clinical,experimental,and theorical aspacts. New York:Hoeber.

    Broberg AG, Hjalmers I, Nevonen I. Eating disorders, attachment and interpersonal difficulties: A comparison between 18 to 24 years old patients and normal controls.

    Biederman J, Newcom J, Sprich S. Comorbidity of attention deficit hyperactivity disorder with conduct, depression, anxiety and other disorders. Am J Psychiatry 1991; 148: 564.

    Charlotte J, Mandy C, Jeneva O. Mothers attribution for behavior in no problem boys, boys with attention deficit hyperactivity disorder and boys with attention deficit hyperactivity disorder and oppositional defiant behavior. J Clin Adolesc Psychol. 2006;35(1):60-71.

    Daividson.R.J.Schaffer.C.E.Saron.C.(1985).Effacts of lateralized presentation of faceson self-reports of emotion and EEG asymmetry in depressed and non –depressed subjects. Psycho phisyolojy-22(3):353-64.

    Dapaul GJ, McGoey KE, Eckert TL, Van Brakle J. Preschool children with attentiondeficit/ hyperactivity disorder: Impairments in behavioral, social and school functioning. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2001; 40: 508-15.

    Danforth JS, Barkley RA, Stokes TF. Observation of parent-child interactions with hyperactive children: Research and clinical implications. Clin Psychol Rev 1991; 11: 703-27.

    Ditzen B, Schmidt S, Strauss B, Nater UM,Ehlert U, Heinrichs M. Adult attachment and social support interact to reduce psychological but not cortisol responses to stress. J of Psychosomatic Res. 2008; (64 suppl5): 479- 486.

    Dodd S. Understanding autism. Elsvier. Australia; 2005, pp: 30-88

    Grotevant , H. D . and Cooper , C.R. (1986) . ' individuation in family        relationship ' , Human development , vol . 29 , p . 82-100

    Hazan and Phillip Shaver(1987). Romantic Love Conceptualized as an Attachment Process.

    Holenstein.T.(2004).Rigidity in parent-child interaction early childhood Journal of Abnormal Child Psychology , 32 (4),595-607.

    Kobayashi, R. (2000) Affective communication of infant with autistic spectrum disorder and internal representation of their mothers. Psychiatry and Clinical Neurosciences, 54, 235- 243. .

    Lustman P.J.Griffith L.S,Freedland KE,Kissel SS,clouse RE:cognitive behavioral therapy for depression in type 2 diabetes mellitus.A randomized, cantroll trial Ann intern Med 1998, 129:913-621

    Lustman.P.J,clous.R.E.Depnession in diabetic patients and the relation between mood and glycemic control.J,D iabetes camlications 2005,19:22-113.

    Lewis A. Child and adolescent psychiatry: A comprehensive textbook. 1st ed. Philadelphia: Lippincott Williams and Wilkins; 2002: 645-70.

    Lewis A. Child and adolescent psychiatry: A comprehensive textbook. 3rd ed. Philadelphia: Lippincott Williams and Wilkins; 2007: 430-54.

    Lieberman, A. (2003). The treatment of attachment disorder in infancy and early childhood: Reflections from clinical intervention with later-adopted foster care children. Attachment and Human Development, 5, 279-282. Mazaheri MA. Role of adult attachment in marriage act productivity. Psychol J. 2000; 4(15):286-318. [Persian]

    Lomeo , C . M . ( 1999 ) . ' Identity development : The links between        coping style , sibling relationships and parenting style '        DissertationAbstracts international       : Section B : The sciences &   Engineering , 59 , 3737

    Mikulincer M, Shaver PR, Pereg D. Attachment theory and affect regulation: Psychodynamics, development, and cognitive consequences of attachment related strategies. Motivation and Emotion. 2003; 27: 77- 102.

    Marcia J . E.( 1966 ) . Development and validation of ego edentity status .          Journal of           personality and social psychology , 3 (5) , 551- 558

    Meeus , W . & Dekovic , M . (1995 ) . ' Identity development , parental and peer   support in adolescence : results of a national dutch survey ' Adolescence , 30 (120 ) , 931 – 944 .

    Wells, A, Fisher P, Samuel M.Trishanpatel, Chris R, Brewin. Metacogritive therapgin Recurrent and Persistent Depression. Cogn Ther Res2006.

    O’Connor, T. G., & Zeanah, C. H. (2003). Attachment disorders: Assessment strategies and treatment approaches. Attachment and Human Development, 5, 223-244.

    Stoven and Rabert (2006),comprision of identiysyles between depressed and non-depressed students of university jurnal of clinical psychology

    Wiliams & Kelly.md(2005) , attachment styles and abuse of narcotic substances , jurnal of personality and social psychology

    Vleioras, G., & Bosma, H. A. (2005). Are identity stylesimportant for psychological well-being? Journal of Adolescence , 28 (3), 397-409

    Sadock BJ, Sadock VA. Synopsis of psychiatry, behavioral sciences/clinical psychiatry. 10th ed. USA: Williams and Wilkins; 2007. P. 237.

    Simpson AJ, Collins WA, Tran S, Haydon KC. Attachment and the experience and expression of emotions in romantic relationships: A developmental perspective. J Pers Soc Psychol. 2007; 92(2):355-67.

    Saydmohammadi Y. Developmental psychology: From conception to childhood. Tehran: Arasbaran Publication; 2004.

    Schmitt, D. P., Alcalay, L., Allensworth, M., Alllik, J., Ault, L., Austers, M., Bennett, K, L., Bianchi, G., Boholst, F., Borg Cunen, M. N., Braeckman, J., Brainerd, E. G., & Caral, L. G. L. (2004). Patterns and universals of adult romantic attachment across 62 cultural regions: Are models of self and other pancultural constructs? Journal of Cross-Cultural psychology, 35,367-402.

    Sibley, C. G. (2007). The association between working models models of attachment and Personality: Toward an integrative framework operationalizing global relational Models. Journal of Research in Personality, 41, 90-109.

    Sanders MR, Wooly ML. The relationship between maternal self-efficacy and parenting practices: Implications for parent training. Child Care Health Dev 2005; 31(1): 65-73.

    Saydmohammadi Y. Developmental psychology: From conception to childhood. Tehran: Arasbaran Publication;2004.

    Schulthesis , D . P & Blustein , D . L . ( 1994 ) . ' Contributions of family   relationships factors to the identity formation process ' Journal of    counseling   and development , 73 , 159 – 166 .

    Sigelman , C .K. (1999) .' Life – span human development '. Brooks        Cole   publishing           Company.p. 267-296

    Todes , S . K. Nel , Z . G . ( 2000 ) . Cross cultureal , Ceoss – Gender aspects of identity formation in south African youth , Rand Africans University , South Africa .

    Waterman , A . s . (1982 ) . Identity development from adole scence to adulthood : an extention of theory        and a review of research . Developmental psychology , 18 ( 3 ) , 341 – 358 .

    Waterman , A. S. (1989) .' Curricula intervenetion for identity change :        Substantive and ethical considerations'. Journal of adolescence ,    12, 389 – 400 .

    Walter , s . & Stinnett , N . 9 1971 ) . parent – child relationship : A decate review of         reaserch' Journal of marrige & the family 33 , 70 – 110 .

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت