پایان نامه مقایسه ادراک از خود، آسیب پذیری روانی و تمایز خود در دانش آموزان زورگو و زور پذیر

تعداد صفحات: 122 فرمت فایل: pdf - word کد فایل: 1000109
سال: 1394 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۸,۸۰۰ تومان
قیمت: ۱۶,۷۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه مقایسه ادراک از خود، آسیب پذیری روانی و تمایز خود در دانش آموزان زورگو و زور پذیر

    پایان نامه کارشناسی ارشد (M.A.)

    رشته روانشناسی عمومی

    هدف پژوهش حاضر مقایسه ادراک از خود، آسیب پذیری روانی و تمایز خود در دانش آموزان زورگو و زور پذیر بود. این پژوهش از نوع علی _مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان شاغل به تحصیل در مقطع راهنمایی در مدارس شهر مهربان در سال 1393 می باشد. نمونه پژوهش شامل 120 دانش آموز زورگو و زورپذیر (60 نفر زورگو، 60 نفر زورپذیر) بود به صورت نمونه گیری تصادفی ساده از میان دانش آموزان انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامه  روابط همگنان (PRQ)، مقیاس ادراک از خود توسط هارتر ، مقیاس تمایز خود (DSI-R) اسکورون و فریدمن و پرسشنامه فرم کوتاه نشانه های روانی  دورا و همکاران استفاده شد. داده های پژوهش با روش تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) تجزیه و تحلیل شد.  نتایج پژوهش نشان دادند که ادراک از خود، آسیب پذیری روانی و تمایز خود در دانش آموزان زورگو و زور پذیر متفاوت است. این یافته ها حاکی از آنست که ادراک از خود، آسیب پذیری روانی و تمایز خود از متغیرهای تاثیر گذار در گرایش دانش آموزان به زورگویی است.

    - 1- مقدمه

    بیش از سه دهه است که زورگویی[1] در مدارس به عنوان یک مسئله اجتماعی، که به شکل جدی می تواند بر زندگی و عملکرد بسیاری از دانش آموزان دبستانی تاثیرمنفی بگذارد، به طورگسترده ای شناسایی شده است. اگر از بالغین در مورد مشکلات مدارس سؤال شود، ندرتاً ممکن است به زورگویی به عنوان یک مشکل اشاره نمایند، حال آن که زورگویی می‌تواند از مشکلات جدی در مدارس باشد. زورگویی سوء استفاده از قدرت است. پدیده‌ای است تکراری که در آن قوی‌ترها بر ضعیف‌ ترها غلبه می‌کنند زورگویی شکلی از رفتارتهاجمی است که در بین دانش آموزان پدیده ای شایع است واغلب با تکرار و عدم برابری قدرت مشخص می شود. زورگویی می تواند به اشکال مختلف ازقبیل نزاع فیزیکی با دیگران، هل دادن، فراخواندن دیگران با الفاظ تحقیر آمیز و یا به اشکال غیر مستقیم تر مانند طرد و شایعه سازی باشد (اولویوس[2]، 1993) در حال حاضر زورگویی مشکلی جهان شمول و بسیارمهم، به ویژه در سنین مدرسه است. یافته های پژوهشهای بین المللی در تمامی کشورها نشان می دهد که 4 تا 45 درصدکودکان، زورگو یا قربانی زورگویی هستند (فالمینگ[3]، 2009). از هر ده دانش آموز یک نفر زورگوست (ریگبی[4]، 1996).

    زورگویی از دیرباز در مدارس وجود داشته است و برخی از دانش آموزان به طور مکرر مورد آزار شدید قرار گرفته و می گیرند. بسیاری از بزرگسالان نیز چنین تجاربی از دوران مدرسه خود دارند.زورگویی از جمله مسائلی است که پیامد منفی آموزشی، روانی-اجتماعی برای دانش آموزان در این پدیده در بر دارد. زورگویی دربرگیرنده ی سه جزء است 1) نوعی رفتار منفی هدفمند، 2) تکرار در گذر زمان و 3)همراه باعدم موازنه قدرت (لو[5]، 2010). زورگویی در دوره ی دبستان شروع شده و در دوران راهنمایی و سال اول متوسطه تشدید می یابد،  اما بعد از کلاس نهم روند کاهشی دارد (بیران،2010) و اوج زورگویی در پایه ی ششم تا هشتم است (پلگرینی[6] و همکاران 2010). زورگویی در میان دانش آموزان ونوجوانان دارد به طوری که حدود 29 درصد دانش آموزان کلاس های ششم تا دهم به طور متوسط یا بیش از آن درگیر زورگویی بوده اند (نانسل[7] و همکاران، 2001).

    ادراک از خود تجربه یک فرد از خودش و باور های مربوط به خودش (از جنبه های جسمی، رفتاری و روانی) است که از انعکاس تجارب فرد از خودش ناشی می شود، هر دو (تجربه فرد و باورهای مربوط به خودش) به طور مستقل از دیگران ودر ارتباط با دیگران است (ماتسو موتو، 2009). ادراک از خود ابارت از یک جزء ارزیابانه از خود وعقاید شخصی یا تجدید شناختی خود و توانایی در تولید رفتارها و نتایج مطلوب است (جی، 2009). پژوهش های قبلی نقش مهم ادراک از خود را دررشد آسیب شناسی روانی مورد تاکید قرار داده اند تعداد زیادی از تحقیقات تجربی پیشنهاد میکنند که ادراک ازخود تحریف شده مسیر مهمی برای تجربه منفی کودکی و رشد عملکرد ناکارآمد روانی- اجتماعی فراهم می کند. اگرچه برخی از تحقیقات به ارتباط بین ادراک از خود و آسیب شناسی روانی توجه کرده اند، تنها تعداد کمی از تحقیقات به سوی نقش علی بین ادراک از خود و آسیب شناسی روانی با استفاده از تکنیک های تحلیلی سختگیرانه انجام شده اند علاوه بر این، ادبیات موجود یافته های متناقضی را در بین جهت دو ساختار پیدا کرده اند. درمورد این که آیا ادراک از خود منفی سبب آسیب شناسی روانی می شود (کول و همکاران،1999؛ ترم و کول،2000؛ اریکسون و همکاران،2006) و یا نشانه های آسیب شناختی روانی باعث به وجود آمدن دید منفی نسبت به خود می شود، اختلاف نظر وجود دارد (مک گراث وریپتی،2002). حتی مطالعه ای وجود دارد که ارتباط متقابل بین ادراک از خود و آسیب شناسی روانی را نشان می دهد (نلسون و همکاران، 1005؛ به نقل ازجی، 2009).

    آسیب پذیری روانی به استعداد و آمادگی افراد در جهت ابتلا به آشفتگی های روانی نظیر اضطراب و افسردگی اطلاق می شود (سادوک و سادوک، 2007؛ ترجمه رضاعی، 1389). برطبق تعریف dsm  آسیب یا اختلال روانی عبارت است از نشانگان یا الگوی رفتاری یا روانی که اهمیت بالینی دارد و در فرد یافت می شود ویا پریشانی فعلی (مثل نشانه ای عذاب آور) یا معلولیت (یعنی، اختلال دریک یا چند زمینه مهم عملکرد) یا با افزایش قابل ملاحظه خطر مرگ، درد، معلولیت، یا از دست دادن آزادی ارتباط دارد. به علاوه، این نشانگان یا الگو نباید صرفاً پاسخی قابل پیش بینی  و از لحاظ فرهنگی تایید شده به رویدادی خاص، مثل مرگ فردی عزیز، باشد (هالجین و ویتبورن، 2003؛ ترجمه سید محمدی، 1388). در مورد علائم وعلت های آسیب پذیری روانی دیدگاه های گونا گونی وجود دارد. لاستر (2001) علائم هشدار دهنده در مورد احتمال آسیب پذیری روان شناختی را تحریک پذیری، از دست دادن تمرکز، افسردگی، اضطراب، احساس تا آرامی، خستگی همیشگی، شکاک بودن، بی ادب بودن و کناره گیری از دوستان می داند. همچنین پاسخ کافی دادن یا ندادن فرد نسبت به استرس را تابع آسیب پذیری یا استعداد فرد برای ابتلا به اختلالات روانی

    عنوان کرده اند. در مورد علل آسیب پذیری نیز دو علت اساسی مطرح شده است: علل ژنتیک که در آن ژن های معیوب، استعداد برای ابتلا به اختلال روانی را به وجود آورند؛ و دیگری تجارب اوان زندگی که با نقص مراقبت پدر و مادری یا ناکافی بودن فرصت های یادگیری مشخص است. آسیب پذیری را می توان به طرق مختلفی نیز صورت بندی کرد. شیوع خانوادگی اختلالات روانی که از طریق معیار میزان انطباق قابل بر آورد است که یکی از این شاخص ها، وجود زیر ساخت های زیست شناختی برای اختلال و عارضه روانی خاص می باشد. در سطح روان شناختی نیز می توان به متغیر ها و عوامل معینی به عنوان شاخص های آسیب پذیری اشاره نمود: از جمله میزان رضایت از زندگی، حمایت اجتماعی، نگرش های ناکارآمد، سبک اسنادی خاص، صفات شخصیتی خاص وغیر (بخشی پور، پیروی و عابدیان، 1384).

    با توجه به مقدمه ذکر شده هدف پژوهش حاضر مقایسه ادراک از خود، آسیب پذیری روانی و تمایز خود در دانش آموزان زورگو وزورپذیر می باشد.

     

    1- 2- بیان مسئله

    زورگویی، شکل خاصی از رفتار سلطه جویانه است و می توان آن را به صورت موقعیتی که در آن، دانش آموز، به طور مکرر و مداوم در معرض اعمال منفی فرد دیگر قرار می گیرد، توصیف کرد (اولویوس[8]، 1993؛ به نقل از پور سید وهمکاران، 1391). این اعمال منفی موقعی اتفاق می افتند که عدم تعادل بین قربانی و مهاجم وجود دارد؛ به طوری که قربانی، در دفاع از خود، با مشکل مواجه می شود. به طورکلی، زورگویی شامل اشکال فیزیکی، کلامی، و یا اعمال غیرمستقیم منفی و یا پرخاشگری است (اسمیت و همکاران[9]، 2003). زورگویی فیزیکی مستقیم، ممکن است شامل هل دادن، لگد زدن، ضربه زدن یا به زور گرفتن اشیای دیگران باشد. زورگویی زبانی مستقیم، شامل رفتاری مانند با اسم بد خواندن، تهدید و مسخره کردن است. اشکال زورگویی غیرمستقیم، شامل توهین، پخش شایعه، طرد دیگران از لحاظ اجتماعی و ریاست روابط دوستانه است (کروزیر و اسکلیپیدو[10]، 2002). پژوهش ها در چندین کشور، شیوع 8 تا 46% را برای کودکان قربانی و 5 تا 30% را برای افرادی که  مرتباً زورگویی می کنند، نشان می دهند (نانسل و همکاران، 2001).

    یکی از تفکراتی که منجر به زور گویی و زورپذیری دانش آموزان می شود،  ادراک از خود است. از نظر دامون و هارت، تفکرات و نگرش های فرد مفهومی را شکل می دهند که «ادراک خود[11] » نامیده می شود. این مفهوم تمامی مواردی که فرد برای تعریف خود و تمایز از دیگران مطرح می کند را در بر می گیرد. که برخی از آنها عبارتند از: توانایی ها، فعالیت ها، عقیده ها وکیفیت های بدنی (دامون و هارت، 1991؛ به نقل از بهرامی، 1390). برخی از تحقیقات به ارتباط بین ادراک از خود و آسیب شناسی روانی با استفاده از تکنیک های تحلیلی سختگیرانه پرداخته اند (اریکسون[12]، 2006؛ به  نقل از بهرامی، 1390). نتایج پژوهش جی (2009) کاملاً از نقش واسطه ای ادراک از خود بین کودکان تجربه کننده زورگویی در نوجوانی حمایت کرد. تجربه بد رفتاری کودکی، ادراک از خود اجتماعی پایین را پیش بینی می کرد که ادراک از خود اجتماعی پایین به نوبه خود اضطراب تحقیر و اضطراب عملکرد را در زمان آینده پیش بینی می کرد. با بالا رفتن سن اضطراب اجتماعی گرایش به کاهش و ادراک از خود اجتماعی گرایش به افزایش داشت.

    طبق نظریه آسیب پذیری وقوع بیماری بستگی به عواملی نظیر روش تربیت کودکان، اختلالات جسمی، عوامل روانی استرس زا ، ژنتیک، و استرس زاهای اجتماعی مربوط است. هر فردی آستانه ای خاص برای آسیب پذیری و توانایی مدارا با استرس دارد و محققین تصور می کنند که هر واکنشی را می توان نسبت به محرکی شرطی نمود و روابط شرطی بر اساس " اصل آمادگی" روی می دهد. یعنی ارگانیسم برای برخی روابط نسبت به روابط دیگر آمادگی بیشتری دارد (پورافکاری، 1385). نتایج پژوهش اسچفار وهمکاران[13] (2004)  نشان داد  زورگویی یک رفتار پرخاشگرانه است که به صورت مکرر و نظام مند، در مقابل افراد ضعیف و آسیب پذیر اتفاق می افتد.

     

    [1] -bullying

    [2] -Olweus

    3 -arrington

    4 -Rigby

    [5] -Newgent

    6 -Pellegrini

    7-Nansel

    [8] -Aulvyus

    [9] -Smith et el

    [10] -Crozier & Asklypydu

    [11] -Self-Perception

    [12] -Ericsson

    [13] -Schafer

  • فهرست و منابع پایان نامه مقایسه ادراک از خود، آسیب پذیری روانی و تمایز خود در دانش آموزان زورگو و زور پذیر

    فهرست:

    چکیده 1

    فصل اول: کلیات پژوهش

    1- 1- مقدمه. 2

    1- 2- بیان مسئله. 5

    1- 3- اهمیت و ضرورت انجام پژوهش... 7

    1- 4- اهداف پژوهش... 8

    1- 4- 1- هدف کلی.. 8

    1- 4- 2- اهداف جزئی.. 8

    1- 5- سوال پژوهش... 9

    1- 6- فرضیات تحقیق. 9

    1- 7- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها 10

    1- 7-1- زورگویی.. 10

    1- 7-2- زورپذیری.. 10

    1- 7-3- ادراک از خود. 10

    1- 7-4- آسیب پذیری روانی.. 10

    1- 7-5- تمایز خود. 11

    فصل دوم:  ادبیات، مستندات، سابقه و پیشینه پژوهش

    2-1- مقدمه. 12

    2-2- مبانی نظری پژوهش... 13

    2-2-1- زورگویی و زورپذیری.. 13

    2-2-1-1- تاریخچه زورگویی.. 15

    2-2-2- انواع رفتار زورگویی.. 16

    2-2-3- علل زورگویی.. 19

    2-2-1-4- ویژگی های فردی زورگویان و زورپذیران. 21

    2-2-1-5- علائم زورگویی.. 23

    2-2-1-6-انواع زورگویی.. 24

    2-2-1-7- عناصر زورگویی شرورانه. 24

    2-2-1-7-اثرات رفتارهای زورگویی.. 25

    2-2-1-8-شیوع رفتار زورگویی در مدارس... 27

    2-2-1-9- پیامد زورگویی زورگویی بر فرد زورپذیر. 28

    2-2-1-10- پیامدهای زورگویی بر فرد زورگو. 29

    2-2-1-10-تاثیر زورگویی بر سلامت روانی.. 30

    2-2-1-11-تفاوت میان پرخاشگری و زورگویی.. 31

    2-2-1-12- روش های کاهش رفتار زورگویی.. 32

    2-2-2- ادراک از خود. 32

    2-2-2-1- چند مفهوم مرتبط با ادراک از خود. 32

    2-2-2-2- نظریه های ادراک خود. 33

    2-2-2-4-مبانی نظری ادراک از خود. 37

    2-2-2-5-نقش ادراک از خود در رشد آسیب شناسی روانی.. 42

    2-2-2-6-نقش ادراک از خود در رشد اختلال اضطراب اجتماعی.. 42

    2-2-2-7-مفاهیم «ادراک خود» «خود» ومبانی نظری مدل تحولی.. 44

    2-2-3- آسیب پذیری روانی.. 45

    2-2-3-1- دیدگاه های نظری در رابطه با آسیب پذیری روانی.. 47

    2-2-4- تمایز خود. 48

    2-2-4-1- تعاریف خود. 50

    2-2-4-2- تعاریفی ازدیدگاه های تجربی و پژوهشی.. 51

    2-2-4-3- «خود» در دیدگاههای مختلف روانشناختی.. 52

    2-2-4-4- هویت فردی وهویت اجتماعی.. 55

    2-2-4-5-گفتگوی درونی و شکل یابی مفهوم «خود» از: مورن و پوروشوتام. 57

    2-2-4-6-محتوای مفهوم خود چگونه کسب می شود وچگونه سازمان می یابد؟. 57

    2-2-4-6-پایداری یا نگاهداری «خود» 65

    2-2-4-7-پایداری یا «نگاهداری» «خود» در نوجوانی.. 68

    2-3- مبانی عملی پژوهش... 70

    فصل سوم: روش شناسی پژوهش

    3-1- مقدمه. 75

    3- 2- روش پژوهش... 75

    3- 3- جامعه آماری.. 75

    3- 4- حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 75

    3- 5- ابزارهای پژوهش... 76

    3- 6- روش اجرا 77

    3- 7- روش‌ تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 77

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها و بیان نتایج حاصل از آن

    4-1- مقدمه. 78

    4- 2- یافته های جمعیت شناختی.. 79

    4-3- یافته های توصیفی.. 82

    4-4- یافته های استنباطی.. 84

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

    5- 1- مقدمه. 91

    5- 2- بحث ونتیجه گیری.. 92

    5- 3- محدودیتها 94

    5- 4- پیشنهادات.. 95

    5- 4- 1- پیشنهادات پژوهشی.. 95

    5- 4- 2- پیشنهادات کاربردی.. 95

    منابع و مأخذ. 96

    منابع فارسی.. 96

    منابع انگلیسی.. 97

    پیوست ها

    پیوست الف) ادراک از خود. 100

    پیوست ب) آسیب پذیری روانی.. 100

    پیوست ج) پرسشنامه تمایز خود. 100

    چکیده انگلیسی.. 101

     

     

    منبع:

    منابع فارسی

    - ابراهیمی اردی، یوسف. (1390). نقش مکانیسم های دفاعی و تاب آوری در پیش بینی آسیب پذیری روانی مبتلایان به آسم. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل.

    -  امیری، شعله. (1384). بررسی پیشرفت تحصیلی در گروه های جامعه سنجی. مجله روان شناسی، سال نهم، شماره2، ص: 139- 150.

    - بزرگ زاده، مهدی. (1387). سنجش روحیه آمادگی دفاعی و آسیب پذیری روانی زنان پاسدار و بسیجی و مقایسه آن با زنان شاغل در نیروهای مسلح. فصلنامه مطالعات فرهنگی- دفاعی زنان، سال چهارم، شماره12، ص:43-69.

    -بشر پور، نظری، مهری و کمال آبادی. (1392) . مقایسه خود پنداره تحصیلی دانش آموزان در گیر در  مشکلات قلدری و دانش آموزان عادی. فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز.

    - بهرامی، محمد؛ ابوالقاسمی، عباس و نریمانی، محمد. (1391). مقایسه ادراک از خود و رفتارهای ایمنی در دانش آموزان دارای نشانه های اختلال اضطراب اجتماعی و بهنجار. مجله ی روان شناسی مدرسه، دوره دوم، شماره ی 1، ص: 79-62.

    - بهرامی، محمد. (1390). مقایسه رفتارهای اجتنابی، تنظیم شناختی هیجان وادراک از خود و رفتارهای ایمنی در دانش آموزان دارای نشانه های اختلال اضطراب اجتماعی و بهنجار. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلی .

    - پور افکاری،  نصرت الله. (1385).  فرهنگ جامع روانشناسی- روانپزشکی. تهران: انتشارات فرهنگ معاصر.

    - پلنگی، مریم؛ میرنسب ، محمود و واحدی، شهرام. (1391) . مقایسه سبک های فرزند پروری والدین و رگه های شخصیتی دانش- آموزان قلدر و غیر قلدر . فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز.

    - پورسید، رضا؛ امیری، شعله؛ مولوی، حسین و پورسید، مهدی. (1391). اثر بخشی برنامه آموزش مادران در میزان زورگویی دانش- آموزان پایه پنجم ابتدایی. یافته های نو در روان شناسی، سال هفتم، شماره 24، ص:143-131.

    - طبائیان، راضیه؛ امیری، شعله و مولوی، حسین. (1390). بررسی ساختار عامل، پایایی و روایی تشخیص پرسشنامه سنجش روابط همگنان (PRQ). مجله مطالعات آموزشی و یادگیری (علوم اجتماعی وانسانی دانشگاه شیراز)، دوره سوم، شماره 2، ص:83-63.

    - کاظمیان، سمیه و اسمعیلی، معصومه. (1391). اثر بخشی آموزش خود متمایز سازی بر کاهش اضطراب فرزندان خانواده های طلاق. فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی، دوره ششم، شماره 4، ص:53-58.

    - عبادی، سیده مریم. (1392). بررسی مقایسه ای هوش هیجانی، انگیزش و خودکارآمدی بر اساس شیوه های فرزند پروری در دانش- آموزان دخترمقطع متوسطه شهرستان گرمی. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز دانشکده علوم انسانی و تربیتی.

    - قاسمی، نظام الدین؛ ربیعی، مهدی؛ حقایق، عباس و پالاهنگ، حسن. (1390) . مقایسه سطح هیجان خواهی، راهبردهای مقابله ای و میزان آسیب پذیری در برابر استرس در بین معتادان تحت درمان نگهدارنه با متادون و افراد سالم.  فصلنامه اعتیاد پژوهی سوء مصرف مواد، سال پنجم، شماره18، ص: 7-20.

    - محسنیان، محمد؛ کرملو، سمیرا و گنجوی، آناهیتا. (1386). رابطه میان تمایز یافتگی خود و هوش هیجانی در متقاضیان طلاق. فصلنامه خانواده پژوهی، سال سوم، شماره 12، ص: 837-827.

    - نجفلویی، فاطمه. (1385). نقش « تمایزخود» در روابط زناشویی. اندیشه­های نوین، دوره­ی دوم، شماره­ی 3 و 4، ص 27-37.

    - نیک نفس، آمنه. (1392). مقایسه­ و بررسی تمایزخود، همسرآزاری و فنون حل تعارض با کیفیت روابط زناشویی زنان شاغل و غیرشاغل. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلی.

    - کاظمیان، سمیه و اسمعیلی، معصومه. (1391). اثر بخشی آمزش خود متمایز سازی برکاهش اضطراب فرزندان خانوداه های طلاق. فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی، دوره ششم، شماره 4، ص:53- 59.

    - پروچاسکا، جی، او؛ نورکراس، جی.سی. (1999). نظریه روان درمانی. ترجمه ی. یحیی سید محمدی. (1381). تهران: انتشارات رشد.

    منابع انگلیسی

    - Tuason, M.T., Friedlander, M.L. (2000). Do parents diifferntiation Leeevs predict those of terir adult children? And other tests of Bowen theory in Philippine sample. Journal of Counseling psychology, 47 (1), 27-35.

     

    Salovey, P., & Mayer, J. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition, and Personality, 9(3), 185-211.

    Jacques, F. J., & Kline, T. J. B. (2006). The role of self-differentiation in predicting emotional intelligence and leadership. International Journal of Work Organization and Emotion, 1(4), 379-398.

    -Skowron, E. A., & Dendy, A. K . (2004). Differentiation of self and attachment in adulthood: Relational correlated of effortful control. Contemporary Family Therapy, 26(3), 337-357.

    -Nichols, M. P., & Schwartz, R. C. (1995). Family therapy: Concepts and methods (3rded). Need ham Heights, MA: Allyn and Bacon.

    -Skoworn, E. A. (2000). The role of differentiation of self in marital adjustment. Journal of Counseling Psychology, 47, 229-237.

    -Jenkins, S. M., Bubolts, J. W. C., & Schwartz, P. J.(2005). Differentiation of self and psychosocial development. Contemporary Family Therapy, 27(2), 251-261.

    - Rodebaugh, T.L., Heimberg, R. G. Schultz, L.T., & Blackmore, M. (2010). The moderated effects of video feedback for social anxitety disorder. Journal of Anxtity Disorders. 24: 663-671.

    -Ji, J.Y. (2009). The impact child maltreatment on the mental health of adolescents: anlongitudinal study of social anxicty and self-perception. University of southern California.

    -Simon, C. H., & James, M. E. (1998). Appraisal and coping strategy use in victim of school bullying. Journal of Educational psychology, 74, 83-84.

    -Smith, P. K, Singer, M., Hoel, H., & Cooper, C. L. (2003). Victimization in the school and the workplace: Are there and links? British Journal of Psychology, 94(2), 175-188.

    -Schafer. M., Korn, S., Brodbeck, FC., Wolk, C., & Schalz, H. (2004). Victims and bully roles from primary to secondary school. Munich, Germany: Ludwig- Maximilians University; cited March. Available from: http://epub. Ub. Ub. Unimuenchen. De/322/1/FB_165.

    -Crozier, W, K, & Skliopidou, E. (2002). Adult recollections of name calling at school. Journal of Educational Psychology,22, 1130124.

    -Junger-Tas, J., & Van Kesteren, J. (1999). Bullying and Delinquency in a Dutch school Population. The Hague, The Netherlands: Kugler.

    -Matsumoto, D. (2009). The Cambridge Dictionary of psychology, Cambridge . Journal of University press, 480-492.

    -Nansel, T. R., Overpeek, M., Pilla, R. S., Ruam, W. J., Simons-Morton, B., & Scheidt, P. (2001). Bullying behaviors among US youth: Prevalence and association with psychosocial adjustment. Journal of American Medical Association, 285, 2094-2100.

    -Haynie, D., Nansel, T., Eitel, P., Crump, A., Saylor, K., & simons-Morton, B.G. (2001). Bullies, victims & bully / victims: Distinct groups at risk. journal of Early Adolescence, 21 (1), 29-50.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت