پایان نامه اثرات تکلیف شب برای دانش آموزان

تعداد صفحات: 140 فرمت فایل: word کد فایل: 10001005
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه مهندسی عمران
قیمت قدیم:۲۰,۶۰۰ تومان
قیمت: ۱۸,۵۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه اثرات تکلیف شب برای دانش آموزان

    مقدمه:

       تکلیف همواره به عنوان یکی از عوامل مهم در تحقق یادگیری مطرح بوده و در هر دوره متناسب با برداشتی که از یادگیری وجود داشته، شکل و نوع تکلیف نیز متفاوت بوده است. شاید در گذشته اگر دانش آموزی صرفاً موفق به محفوظاتی در ذهن خویش می شد، تصور می رفت که یادگیری در او تحقق یافته است. اما امروزه، با تعریفی که از یادگیری می شود توقع اهدافی فراتر از آن وجود دارد. یکی از متغیرهای رایج در مورد یادگیری به شرح زیر است: «یادگیری تغییری است که در توانایی انسان ایجاد می شود و برای مدتی باقی می ماند و نمی توان آن را به سادگی به فرآیندهای رشد کسب شده نسبت داد.»[1]

    به همین دلیل از تکالیف خانه به عنوان تمرین جهت یادگیری و توانایی استفاده می گردد و تکلیف خانه به آن دسته از فعالیت های درسی اطلاق می شود که در یادگیری های کلاسی جهت انجام دادن در خارج از کلاس درس و مدرسه برای دانش آموزان تعیین می شود.

    تاکنون صدها تحقیق در مورد تکلیف خانه و نقش آن در موفقیت های تحصیلی انجام شده است. برای نمونه قدمت این تحقیقات به نود سال پیش می رسد و آنها در مجموع تکلیف را جزء جدایی ناپذیر یادگیری می دانند. مطالعات نظرات معلمین، محصلین و والدین متخصصین در سالهای اخیر نشان می دهد که همگی معتقدند که تکلیف شب دانش آموزان را در کسب نمرات بهتر یاری می‌نماید. از جمله متخصصینی که انجام تکالیف درسی را مفید می داند دکتر علی اکبر سیف می باشد وی در مورد اهمیت و نقش تکلیف در تحقق یادگیری معتقد است:

    «بخش عهده یادگیری باید در کلاس انجام گیرد و فعالیت های خارج از مدرسه باید مکمل یادگیری و فعالیت های مدرسه باشد. در شرایطی، توضیحاتی که در کلاس داده می شود برای یادگیری بعضی از دانش آموزان کفایت می کند، اما برای بعضی دیگر ممکن است چنین نباشد و لذا به تمرین ومرور بیشتری نیاز داشته باشند، در این صورت می توان با تعیین تکالیفی مناسب با نیاز هر دانش آموز او را در این امر یاری کرد» (سیف، 1374)

    تکلیف شب از وظایفی است که از تاسیس مدارس همگانی عمدتاً به منظور تکمیل آموزش مدرسه و گاه به عنوان وسیله ای در دستیابی به اهداف دیگر آموزش و پروش مانند عادت به کار مستقل، رشد، مسئولیت، عادت به مطالعه برای دانش آموزان در کشورها معمول بوده است.

    امروزه با توجه به تحولات جوامع با پیدایش نظریه‌های تربیتی و وجود رسانه‌هایی که اوقات فراغت دانش اموزان را به خود اختصاص می دهد، ضرورت تکلیف شب در بسیاری از کشورها مورد سوال قرار گرفته و راههای دیگری برای پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در خانه تدبیر می گردد.

    در بعضی از جوامع از جمله در ایران- تکلیف شب هنوز جایگاهی سنتی و ارزشی خود را حفظ نموده است و از آن جا که گروه های مختلفی درگیر آن می باشند، این مسئله هنوز به عنوان یک موضوع روز مطرح بوده و طیف وسیعی از افکار و عقاید مختلف و گاه متضادی را در بر می گیرد. تکلیف شب چنان با تار و پود نظام آموزش و پرورش کشورمان آمیخته است که تصور مدرسه بدون تکلیف برای بسیاری از ما ممکن نیست. تکلیف به عنوان فعالیتی که دانش آموزان و والدین آنها را درگیر ساخته از دیدگاه های مختلف و حتی متضاد مورد بررسی قرار گرفته است.

    موافقان معتقدند اگر دقت لازم در تعیین نوع تکلیف صورت پذیرد و اگر این فرایند مورد ارزشیابی دقیق واقع شود نه تنها مزاحم یادگیری مدرسه ای نیست بکله تداومی مناسب برای آن محسوب می شود. مخالفان این فعالیت بیشتر وضعیت اجرایی نامناسب آن را در چه مرحله تعیین تکلیف و چه در مراحل اجرا و ارزشیابی دلیلی برای بیهوده بودن این فعالیت دانسته اند. با وجود این نقش تکلیف شب به عنوان یک حلقه ارتباطی بین خانه و مدرسه انکار ناپذیر است و تکلیف شب می تواند به عنوان وسیله ای جهت ارتباط بین والدین و شاگرد و معلم به کار گرفته شود.

    آنچه در این ارتباط حائز اهمیت است چگونگی تکرار مطالب و تمرین آموخته‌هاست. روشن است تمرین یا تکرار درس های آموزشگاهی زمانی می تواند مفید واقع گردد که عوامل موثر در یادگیری و پیشرفت تحصیلی نیز مورد توجه قرار گیرد. وقتی دانش آموزان در شرایط یکسان در مقایسه با دانش آموزانی که علاقه آشکار ندارند آن موضوع را به سهولت و با سرعت بیشتری می آموزند. دانش آموزان ممکن است با یک نوع تکلیف برخورد مثبت و با نوعی دیگر تکلیف برخورد منفی داشته باشند. چنین دانش آموزی احتمالا در تکلیفی که نسبت به آن نگرش مثبت دارد پیشرفت بیشتری خواهد داشت.

    منظور از مشق شب یا تکلیفی که دانش آموز باید برای تکمیل آموزش و پرورش مهارت ها و توانمندی های خود انجام دهد چیست؟ آیا دانش آموزی که مجبور است چهار بار از درس رونویسی کند به اهداف شناختی، عاطفی و رفتاری آموزشی و پرورش در ارائه مشق شب یا تکالیف شبانه دست می یابد؟ مشق شب تا چه اندازه سبب بالندگی آموزشی در رشد تحصیلی دانش آموزان می شود؟ آیا معلم با دادن تکالیف اجباری، سنگین، خسته کننده، ملال آور، غیر ضروری موجب افزایش انگیزش تحصیلی و رشد خلاقیت او می شود؟

    آیا تنها یک نوع سنتی و کلیشه ای مشق شب در جریان آموزش و پرورش ما متداول است؟ آیا معلمان و متخصصان تعلیم و تربیت نمی خواهند با روشی دیگر از طریقی تازه تر، مشکلات مشق شب را در نظام آموزشی برطرف کنند؟

    جای تردید نیست که مشق شب باعث پایدار شدن یادگیری ها و آموزشهای کودکان دبستانی می شود ولی نباید فراموش کنیم که کودک دبستانی در هنگام نوشتن مشق شب در حال گذراندن زندگی خود نیز هست. پس مشق شب باید با زندگی او تناسب داشته باشد.

    آنچه محقق را به انجام چنین تحقیقاتی وا می دارد ارزیابی دقیق از عملکرد آموزگاران در باره‌ی تعیین تکالیف برای دانش آموزان و چگونگی نحوه‌ی بررسی این تکالیف و بررسی تاثیر انواع تکلیف در یادگیری دانش آموزان است. شکی نیست که هنوز عده‌‌ی کثیری از معلمان، به شیوه‌ی سنتی تکلیف شب می‌گویند و هراز گاهی اگر فرصت دست بدهد بر روی تکالیف یا آخر تکلیف علامت هایی از خط زدن و یا امضا نمودن ثبت می نمایند و این روش تعیین تکلیف برای تمامی دانش آموزان و نحوه‌ی بررسی آن تا چه حد می‌تواند بر میزان تثبیت یادگیری دانش آموزان موثر باشد. و بررسی این نکته به نظر ضروری می رسد که چند درصد از معلمان ما از شیوه های نوین در تهیه‌ی تکالیف و بررسی آن سهم دارند و چگونه می توان این روش ها را بسط و گسترش داد.

     

    [1]- تکلیف شب از دیدگاه متخصصین تعلیم و تربیت، معارف آموزشی اداره کل سال 1372

  • فهرست و منابع پایان نامه اثرات تکلیف شب برای دانش آموزان

    فهرست:

    فصل اول

     

    مقدمه

    1

    بیان مسئله

    7

    ضرورت و اهمیت پژوهش

    10

    متغیرهای پژوهش

    13

    تعریف عملیاتی متغیرها

    14

    فرضیه های تحقیق

    15

    فصل دوم

     

    مقدمه

    18

    قوانین یادگیری از نظر روانشناسان

    21

    تاثیر تکلیف در یادگیری

    23

    آیا تکلیف شب یک ضرورت تربیتی است؟

    24

    ملاک های تعیین تکلیف شب

    26

    تناسب نوع تکلیف با نوع درس

    28

    جایگاه تکلیف

    28

    تصحیح تکلیف

    29

    تشریح اهداف تکلیف

    30

    فواید و مضرات تکلیف

    30

    اهداف تکلیف

    31

    انواع  تکلیف

    32

    حجم تکلیف

    33

    رابطه تکلیف با میزان هوش و استعداد دانش آموزان و پیشرفت تحصیلی آنها

    35

    تاریخچه تکلیف شب در جهان

    36

    تکلیف شب به عنوان یک تجربه یادگیری

    38

    اثرات تکلیف شب

    40

    نظریات مختلف درباره تکلیف شب

    41

    تاریخچه تکلیف شب

    44

    تحقیقات انجام شده در ایران

    52

    فصل سوم

     

    روش تحقیق

    56

    نوع تحقیق

    56

    جامعه آماری

    57

    نمونه آماری

    57

    روش نمونه گیری

    57

    ابزار تحقیق

    57

    روش تجزیه و تحلیل اطلاعات

     

    فصل چهارم

     

    الف- آمار توصیفی

    61

    مقدمه و بیان افراد نمونه آماری بر اساس مدرک سابقه، جنسیت و منطقه جغرافیایی

    61

    بیان فرضیه ها و سوالات مربوط به آن

    62

    سوالات پرسشنامه و جداول مربوط به فرضیه شماره یک

    101-63

    سوالات پرسشنامه و جداول مربوط به فرضیه شماره دو

    101-63

    سوالات پرسشنامه و جداول مربوط به فرضیه شماره سه

    101-63

    سوالات پرسشنامه و جداول مربوط به فرضیه شماره چهار

    101-63

    سوالات پرسشنامه و جداول مربوط به فرضیه شماره پنج

    101-63

    سوالات پرسشنامه و جداول مربوط به فرضیه شماره شش

    101-63

    سوالات پرسشنامه و جداول مربوط به فرضیه شماره هفت

    101-63

    تجزیه و تحلیل و بیان روش مقایسه ای ارائه تکلیف شب سنتی و فعال

    101

    آمار استنباطی

    105

    بحث و نتیجه گیری

    109

    فصل پنجم

     

    خلاصه پژوهش

    112

    عنوان و اهداف پژوهش

    112

    فرضیه های پژوهش

    112

    نوع پژوهش

    114

    پیشنهادات

    115

    محدودیت ها و موانع

    116

    پیوست ها

     

    منابع و مأخذ

    119

    فهرست جداول

    121

    نمونه فرم پرسشنامه

    124

    .

    منبع:

    تکلیف شب  از دیدگاه متخصصین تعلیم و تربیت، معاونت آموزشی اداره کل سال 1372

     نشریه ماهانه آموزشی تربیتی پیوند شماره 124

     رشد معلم، سال دهم، چاپ 1370 – شماره 1

    فصلنامه تعلیم و تربیت، سال دهم، شماره 2 تابستان 73 شماره مسلسل 38

    پیوند، نشریه ماهانه تربیتی و پرورشی چاپ 1370 – نگرش دوباره به مشق‌های شب یا تکالیف درسی

    توکلی، مهین، تکلیف شب از دیدگاه تحقیقات تربیتی

    فصل نامه تعلیم و تربیت شماره مسلسل 25 بهار 1370

    ماهنامه تربیت ، سال دهم، شماره نهم

     مجله پیوند، دکتر زهرا بازرگان، سال 1370 شماره 147

    10- سیف، علی اکبر (مترجم) – مقدمه ای بر نظریه های یادگیری ج 1

    11- ماهنامه آموزشی و تربیتی پیوند، شماره 150 سال 1371

    12- ماری آن دویل ترجمه حقیقی، قزوینی فاطمه، تکلیف شب به عنوان یک تجربه یادگیری

    13- ماهنامه آموزشی تربیتی پیوند شماره 152 سال 1370

    14- رشید پور، احسان، معنی دار کردن تکالیف برای دانش آموزان

    15- رشد آموزش ابتدائی اسفند ماه 1377 شماره 14

    16- روزنامه سلام، سال هفتم چاپ 1376 شماره 1942

    17- نامعلی، علی محمد، روانشناسی آموزش خواندن

    18- ماری ان دویل تیس باربر، تکلیف شب به عنوان یک تجربه یادگیری، ترجمه فاطمه فقیهی، تهران، مرکز تحقیقات آموزش.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت