تحقیق مقاله معیار های شادی

تعداد صفحات: 16 فرمت فایل: word کد فایل: 6866
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله روانشناسی
قیمت قدیم:۵,۰۰۰ تومان
قیمت: ۲,۹۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله معیار های شادی

    درآمد

    شادی، از مهم‏ترین احساسات و نیازهای بشر به شمار می‏رود. هر ملتی با توجه به باورهایش به گونه‏ای ابراز غم و شادی می‏کند. اسلام نه تنها این احساسات را سرکوب نمی‏کند، بلکه بر اساس برخی آیه‏ها و روایت‏ها آن را امری ضروری می‏داند و البته برای آنها حد و مرزی قایل شده است تا بدین طریق، کنترل مثبتی شوند. در این مجموعه ابتدا شادی را تعریف می‏کنیم و سپس به ضرورت و شرایط و معیارهای این بحث در چهار چوب اسلام، همچنین به عوامل و آثار شادی اسلامی می‏پردازیم.

    تعریف شادی

    شادی؛ در لغت به معنای، خوشحالی، سلامتی و فرح آمده است. آنچه در این نوشتار مورد نظر ماست، همان معنای نخست، یعنی خوشحالی و مسرت است.

    در تعریف اصطلاحی شادی، شهید مطهری رحمه‏الله می‏فرماید:

    سرور، حالت خوش و لذت‏بخشی است که از علم و اطلاع بر اینکه یکی از هدف‏ها و آرزوها انجام یافته است یا انجام خواهد یافت، به انسان دست می‏دهد.

    یکی از دانشمندان در این‏باره می‏گوید: «شادی، عبارت است از مجموع لذت‏ت‏های بدون درد.» نویسنده کتاب «انگیزش و هیجان» نیز در تعریف شادی چنین می‏نویسد: « شادی احساس مثبتی است که از حس رضایت‏مندی و پیروزی به‏دست می‏آید».

    به طور کلی می‏توان گفت: سرور، حالت خاصی از لذت است که این لذت موجب جلای درون از غم و ناراحتی می‏شود. این امر درونی گاهی نشانه‏هایی نیز در بیرون از خود دارد؛ مانند خنده یا گریه شوق، از جمله گریه مادری که طفل گم‏شده خود را می‏یابد. البته اگر مسائلی همچون مال و ثروت و شهرت، تنها لذت و سروری این چنین را به دنبال داشته باشند، مایه خرسندی است.

    ;شادی آن شادی است که از جان رویدت

    ;تا درون از هر ملالی شویدت

    ;ور نه آن شادی که از سیم و زر است

    ;آتشی دان کاخرش خاکستر است

    ادیب

    ضرورت شادی

    شادی یکی از نیازهای اساسی زندگی و عاملی برای رشد و موفقیت است. نظام هستی به گونه‏ای است که اسباب شادی را برای انسان فراهم می‏کند؛ بهار طرب‏انگیز، آبشارهای زیبا، گل‏های رنگارنگ، صحنه طلوع خورشید، باران لطیف، پرندگان زیبا و نغمه‏سرایی آنها و بسیاری دیگر از پدیده‏های شگفت‏انگیز جهان، شادی را برای ما به ارمغان می‏آورند.

    ;حق تو را از بهر شادی آفرید

    ;تا ز تو آرامشی گردد پدید

    ;پس در آرامش نمایی زندگی

    ;وارهی از مشکلات زندگی

    حاجی کمال مشک ساز

    البته دین ما یعنی دین فطرت و طبیعت، پیروان خود را به شادی‏ های مثبت و سازنده دعوت می‏کند. امام علی علیه‏السلام می‏فرماید:

    این دل‏ها همانند بدن‏ها خسته و افسرده می‏شوند و نیاز به استراحت دارند، در این حال، نکته‏های زیبا و نشاط‏انگیز برای آنها انتخاب کنید.

    امام رضا علیه‏السلام می‏فرماید:

    اوقات خود را به چهار بخش تقسیم کنید: بخشی را برای عبادت، بخشی را برای کار و فعالیت و برای تأمین زندگی، بخشی را برای معاشرت و هم‏صحبتی با برادران مورد اعتماد و کسانی که شما را به عیب‏هایتان آگاه سازند و بخشی را به تفریحات و لذایذ خود اختصاص دهید و از مسرت و نشاط ساعت تفریح و شادی، نیرو و توان انجام وظیفه‏های خود را تأمین کنید.

    بزرگ‏مرد تاریخ، امام خمینی رحمه‏الله اهمیت خاصی به تفریح می‏داد و به بعضی از فرزندانش سفارش می‏کرد که تفریح داشته باش و اگر تفریح نداشته باشی، نمی‏توانی خودت را برای تحصیل آماده کنی و هنگامی که می‏دید بعضی از فرزندانش در روز تعطیلی مشغول درس خواندن هستند، می‏فرمود: «به جایی نمی‏رسی؛ چون باید موقع تفریح، تفریح کنی» و نیز می‏فرمود: «من در طول زندگی نه یک ساعت تفریح را برای درس گذاشتم و نه یک ساعت درس را برای تفریح».

    کنترل شادی

    سرور و شادی، همانند دیگر حالت‏های روحی نیاز به کنترل دارد و اگر مهار نشود، به طور حتم زیان‏هایی را به دنبال خواهد داشت. چه بسیار جوانانی که برای ارضای چنین نیازی خود را به مرداب شهوت‏رانی و دام اعتیاد می‏اندازند که اگر این افراد از ابتدا برای شادی و نشاط خود قانون و ضابطه‏ای تعیین کنند و به حد اعتدال آن قانع شوند، هرگز به چنین انحرافاتی کشیده نمی‏شوند. اگر اسلام شادی را ضروری می‏داند، در جای دیگر به مراقبت نفس و محاسبه اعمال دستور می‏دهد تا هر میلی در جهت مثبت و هدف‏مند خود به حرکت درآید و بیراهه نرود.

    آداب و شرایط شادی

    گرچه شادی از نیازهای اولیه انسان است، هر شادمانی و نشاطی مطلوب اسلام نیست. بعضی گمان می‏کنند با ثروت‏اندوزی از راه حرام، استفاده از موسیقی‏های مبتذل، شرکت در مجالس گناه و فساد و با تمسخر و غیبت می‏توانند خوشی و شادی واقعی و بی‏پایانی را برای خود فراهم کنند، در حالی که هر کدام از این موارد موجب غم و اندوه درونی در دنیا و حسرت و پشیمانی در آخرت است. آنچه اسلام آن را شادی می‏نامد و ضروری می‏داند، نشاط و شادمانی‏ای است که با رعایت آداب و موازین اسلامی و شرعی آن به دست آمده باشد و از آن جمله به این موارد اشاره می‏کنیم:

    1. گناه و معصیت نباشد

    مجالس شادی باید از هر گونه گناه و معصیت خالی باشند. در بیشتر مجالس عروسی، افراد شرکت کننده برای اینکه رضایت عروس و داماد و خانواده آنها را جلب کنند، به رقاصی و لهو و لعب می‏پردازند و خود را با این استدلال پوچ قانع می‏سازند که اگر این کار را نکنم، فردا از من گلایه می‏شود. امام صادق علیه‏السلام در جایی می‏فرماید: «خداوند را به غضب درنیاورید به خاطر رضایت و خشنودی احدی از مردم و نزدیک نشوید به مردم به وسیله دوری از خدا.» به بعضی دیگر از شرکت کننده‏ها که ناظر این افراد هستند، وقتی گفته می‏شود: چرا در چنین مجالسی شرکت می‏کنید؟ می‏گویند: ما که گناهی انجام نمی‏دهیم، فقط یک گوشه برای خود نشسته‏ایم. امام صادق علیه‏السلام دراین‏باره فرموده است: « سزاوار نیست برای مؤمن در مجلسی بنشیند که معصیت خدا در آن می‏شود و او نمی‏تواند جو مجلس را عوض کند».

    2. همراه با اذیت و آزار نباشد

    یکی دیگر از شرایط شادی این است که با اذیت و آزار دیگران همراه نباشد. در بسیاری از موارد افراد آن‏چنان غرق تمسخر و غیبت دیگران هستند که آن را از بهترین وسایل سرگرمی و شادی خود می‏پندارند، در حالی که قرآن کریم می‏فرماید: «ویل لکل همزه لمزه ؛ وای بر هر عیب‏جوی هرزه‏زبان.» (همزه:1) امام صادق علیه‏السلام سخن تکان‏دهنده‏ای در نکوهش غیبت دارد: «غیبت، در محو دین، از مرض خوره در شکم انسان سریع‏تر عمل می‏کند».

    و یا افرادی که با صدای موسیقی و آهنگ‏های مبتذل، خواب را از چشم همسایگان می‏ربایند و یا با مزاحمت‏های تلفنی، آسایش را از دیگران سلب می‏کنند، باید بدانند که با این کارها دل پیامبر را آزرده می‏سازند، چرا که پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله می‏فرماید: «کسی که مؤمنی را آزار دهد، مرا آزار داده است.» هشام ابن سالم هم می‏گوید: از امام صادق علیه‏السلام شنیدم که می‏فرمود، خداوند فرموده است: «آن کس که بنده مؤمن مرا بیازارد، به من اعلان جنگ می‏دهد.» چه فرد عاقلی حاضر می‏شود برای چند لحظه شادی کاذب و زود گذر، به خداوند متعال اعلان جنگ کند؟!

    نکوهش تمسخر و استهز

    آنهایی که خود را با تمسخر و استهزای دیگران شاد می‏کنند، این گونه می‏پندارند که از افراد مورد تمسخر برترند و با این دید خود را به ریشخند و تمسخر آنان مجاز می‏دانند. خداوند متعال در قرآن کریم در این مورد می‏فرماید: «ای مؤمنان! گروهی از شما گروه دیگر را مسخره نکنند، چه بسا که آنها بهتر از ایشان باشند.»(حجرات: 1) و پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله چه زیبا حال این افراد را در قیامت توصیف می‏کند:

    کسانی که مردم را مسخره می‏کنند، در مقابلشان دری از درهای بهشت گشوده می‏شود و به آنها گفته می‏شود بشتابید، بشتابید. وقتی آنها با تمام غم و غصه خود را به در می‏رسانند، در بسته می‏شود و پیوسته این عمل تکرار می‏شود تا جایی که وقتی در به روی آنها گشوده می‏شود و می‏گویند بشتابید، آنها دیگر از جای خود تکان نمی‏خورند.

    3. لهو نباشد

    در آیین اسلام، سرگرمی‏های زیان‏بار و تمام عوامل بازدارنده از پیشرفت‏های معنوی، ممنوع است. « موسیقی و غنا»، یکی از سرگرمی‏های مضر است که آدمی را از توجه به خدا و آخرت بازمی‏دارد. استعمارگران نیز با تمام قدرت خود می‏کوشند در قلمرو نفوذ خود، جامعه را به غفلت و بی‏خبری بکشانند تا دیگر، کسی به فکر مسائل حیاتی و مهم واقعیت‏های زندگی نباشد. بدین منظور، تلاش می‏کنند از عواملی که انسان را در هاله‏ای از غفلت و بی‏خبری می‏کشاند، استفاده کنند؛ مانند: مشروبات الکلی، فحشا، قمار، آزادی جنسی، بی‏بند و باری، رقص، موسیقی و... .

    شگفت‏آور است که برخی ناآگاهانه به موسیقی همراه با غنا پناه می‏برند و آن را غذای روح می‏پندارند. در بحار الانوار آمده است:

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله معیار های شادی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    منبع: www.hawzah.net

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت