فصل اول :
مقدمه و تاریخچه
1-1- مقدمه :
مدیریت تجهیز و تخصیص منابع در بازار پول را بانکداری میگویند.مجموعهای از فعالیتها در عملیات بانکی، شامل سیاستگذاری و برنامهریزی و سازماندهی و اجرا نظام بانکداری نام دارد. کهنترین شکل بانکداری مربوط به دوران هخامنشیان و در میانرودان (بخشی از ایران آن زمان) است که در آنجا یهودیان عهدهدار امور بانکداری بودهاند. مدارکی از این ناحیه به دست آمدهاست که کاملا حکم چک را دارند. واژهٔ «بانک» نیز در آن زمان به کار میرفتهاست و واژهٔ «چک» نیز از آن روزگار تا به امروز باقی ماندهاست. در نوشتههای ساسانیان به زبان پهلوی به واژهٔ چک برمیخوریم و همین واژه از ایران به دیگر نقاط جهان راه یافتهاست.
گونههای بانکداری
بانکداری شعبهای
فعالیت بانکی با مجوز تأسیس شعبه
بانکداری بیشعبه
فعالیت بانکی بدون مجوز تأسیس شعبه
بانکداری سرمایهگذاری
واسطهگری مالی در خرید اوراق بهادار دست اول و عرضه به سرمایهگذاران در بازار سرمایه.
عمدهبانکداری
انجام عملیات بانکی توسط یک بانک برای یک بنگاه مالی یا بانک دیگر
خردهبانکداری
انجام عملیات توسط یک بانک برای بنگاهها و اشخاص
1-2- تاریخچه
بانک سینا از ابتدای شروع فعالیت خود با نام موسسه مالی و اعتباری بنیاد در سال 1364 با هدف اولیه انجام عملیات پولی، مالی و اعتباری و تامین نیازهای مالی بنگاه های اقتصادی و جذب سپرده های عمومی در جهت اعطای تسهیلات اعتباری به بخش های مختلف اقتصادی با سرمایه 10 میلیارد ریال تاسیس گردید و از همان ابتدا با افتتاح شعب در برخی مناطق اقدام به بهره برداری و انجام عملیات بانکی نمود.
در جهت دستیابی به سطح استانداردهای مورد پذیرش ازطرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و با توجه به تصویب افزایش سرمایه تا سطح 2000 میلیارد ریال، ابتدا سرمایه از مبلغ 70 میلیارد ریال به مبلغ 500 میلیارد ریال و سپس در دو مقطع به مبلغ 1500 و2000 میلیارد ریال افزایش یافته و در مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام مورخ 23/3/86 همزمان با تغییر نام بنیاد به سینا به تصویب رسید و در تاریخ 14/6/1386 مجوز ورود به بورس اوراق بهادار تهران نیز با نماد "وسینا" با کد بورسی شماره 05-19-65 صادر گردید.
بانک سینا در روزهای پایانی سال 87 موفق به دریافت مجوز فعالیت بانکی خود از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گردید. فعالیتهای بانک سینا مطابق اساسنامه، شامل انجام کلیه عملیات پولی، مالی و اعتباری و فعالیت در بخش های مختلف اقتصادی با اشخاص حقیقی و حقوقی باشد.
احترام به مشتری، خلاقیت و نوآوری، صداقت و درستکاری و گسترش روزافزون شعب، برنامه های استراتژیک بانک سینا است.
بانک سینا با توجه به ضرورت فعالیت هر چه بیشتر در بازار پول و لزوم رقابت در ارائه خدمات، در کنار توسعه شعب خود در تهران، نسبت به توسعه شبکه شعب در سایر نقاط کشور نیز اقدام نمود. که در حال حاضر با 260 شعبه فعال در سراسر کشور به هموطنان عزیز خدمات پولی و بانکی ارائه می نماید.
1-3- معرفی
بانک سینا در تاریخ 28/12/87 موفق به دریافت مجوز تاسیس گردید . این بانک قبل از این به عنوان موسسه مالی و اعتباری سینا فعالیت می کرد. موسسه مالی و اعتباری سینا (تحت نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی) در سال 1364 با هدف تامین نیازهای مالی واحدهای مختلف تولیدی، تجاری و خدماتی و جمع آوری سپرده های عمومی در جهت اعطای تسهیلات اعتباری به بخشهای مختلف اقتصادی بخصوص بخش تولید، تاسیس و خوشبختانه هم اکنون پس از گذشت23 سال و در آستانه ورود به بیست وچهارمین سال فعالیت خود به رشد چشمگیر و بی سابقه ای دست یافته است. بطوریکه آمارها و نمودار های گوناگون در این مجموعه بیانگر رشد افزونی طی این مدت بخصوص طی 5 ساله اخیر می باشد.
این بانک طی سالیان گذشته همگام با سیاستهای کلان اقتصادی و اهداف و برنامه های تولیدی در حوزه صنایع بزرگ و کوچک حرکت نموده و در این راستا موارد ذیل محورهای اصلی موفقیت در دستیابی به اهداف بوده است :
1-4- مکان کارآموزی
بانک سینا
1-5- چارت سازمانی
1-6- هیئت مدیره
وضعیت شبکه شعب و نیروی انسانی
بانک سینا با دایر نمودن حدود 260 شعبه در سراسر کشور و بهره گیری از 2033 نفر نیروی انسانی تا پایان شهریور 88 شاغل در صف و ستاد و نیز استفاده از امکانات و تجهیزات مدرن و مکانیزه، مشغول خدمات دهی به هموطنان عزیز می باشد.
فصل دوم :
اهداف و رویکردهای بانک سینا
2-1- چشم انداز
برخورداری از فناوری پیشرفته، نیروی انسانی توانا و مبتکر طرح های نوین بانکی
پیشتاز در ارائه خدمات پولی و بانکی در بین بانکهای کشور، با هدف ایجاد ارزش آفرینی بیشتر برای ذینفعان
تبدیل شدن به یکی از نهادهای معتبر پولی و بانکی منطقه ( خاورمیانه و آسیای غربی)
2-2- اهداف
ارائه خدمات مالی و بانکی متنوع و با کیفیت و منطبق با استانداردهای جهانی ( با بهره گیری از فناوری نوین)
کسب سود و ارزش آفرینی بالاتر برای سهامداران خود نسبت به رقبای درون مرکزی
اهمیت دادن به نیروی انسانی و کارگروهی
کمک به رشد و شکوفایی اقتصاد کشور
رشد افزون تر منابع از طریق بازاریابی و تلاش مجدانه کارکنان
پرداخت تسهیلات به طرحهایی که از توجیه کافی برخوردار می باشند
توجه به خواست، انتظارات مشتریان و جلب رضایت مشتریان
افزایش نظارت و کنترل های داخلی در سطح شعب
فصل سوم :
تشریح خدمات وعملیات بانکی
3-1- انواع خدمات پولی و بانکی در بانک سینا
- گشایش انواع حسابهای قرض الحسنه پس انداز و جاری ( ریالی و ارزی)
- گشایش انواع حسابهای سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت ( روز شمار و ویژه)
- گشایش انواع حسابهای سپرده سرمایه گذاری بلند مدت ( یک الی پنج ساله (
- ارائه خدمات به دارندگان حساب در کلیه شعب بانک سینا بصورت online real time شامل واریز، برداشت، انتقال وجه بین حسابهای بانکی و بین بانکی و...
- گشایش انواع حسابهای سپرده ارزی به ارزهای معتبر با منشاء داخلی یا خارجی با پرداخت سود علی الحساب
- ارائه خدمات ارزی شامل خرید و فروش ارز، حوالجات ارزی و...
-صدور و قبول انواع چکهای بانکی، رمزدار بین بانکی و ایران چک
- وصول چک ها و بروات مشتریان، عهده سایر بانکها
- پرداخت انواع تسهیلات اعطایی در قالب عقود اسلامی