تحقیق مقاله آموزش ذهنی و روانی برای مسابقات تنیس

تعداد صفحات: 56 فرمت فایل: word کد فایل: 5948
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله تربیت بدنی
قیمت قدیم:۸,۶۰۰ تومان
قیمت: ۵,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله آموزش ذهنی و روانی برای مسابقات تنیس

    1- ویژگی های روانشناختی مسابقه ی تنیس
    مسابقه ی رقابتی تنیس در بر گیرنده یک چالش ذهنی علیه حریف و گاهی چالشی علیه خود بازیکن است . اغلب حالت ذهنی و روانی بازیکن تاثیر چشمگیری بر حالت جسمانی وی دارد .

    ویژگی های روانشناختی تنیس شامل عوامل زیر است :

    . تنیس یک ورزش انفرادی است و این گونه ورزش ها ( تنیس ) نسبت به ورزشهای تیمی باعث ایجاد استرس بیشتری می گردند.
    . تنیس ورزشی دشواری است که نیازمند در جات بالای هماهنگی است و گاهی اوقات نیز ممکن است بسیار ناکام کننده باشد.
    . دوره های اتلاف وقت بسیاری ( بین امتیازات و تعویض زمین) وجود دارد.
    . هیچ وقت اضافه یاتعویضی در کار نیست .
    . در بعضی از ضربات مشخص ( سرویس ها- اسمش ) بازیکن قبل از زدن ضربه دارای مقدار زمان کوتاهی برای فکر کردن است.
    . در بعضی سطوح خاص ، برای بازی داور رسمی وجود ندارد ، شمابرای آگاهی از خارج یاداخل بودن ضربه خود به صداقت و راستی قضاوت حریفان متکی خواهید بود .
    . نظام امتیاز دهی و امتیاز گیری بدین معناست که بازیکن هر گز ایمن نیست .
    . در اکثر مسابقات مربی اجازه ی هدایت شماراندارد .
    . نظام بازی بر اساس ضربه ی نهایی است . معمولاهیچ جلسه بعدی ، دلداری یاامید دوباره ای برای باخت پس از بازی وجود ندارد.
    . در سطح حرفه ای : مسابقات هفته ای ، وجود مسافرتهای برون شهری ، یاحتی قاره ای متعدد در همه ی فصول وجود دارد.
    . تغییر شرایط ، فرسوده کننده است ، منظور وجود انواع زمین های متفاوت ، توپها، قالب و سبکهای بازی و غیره است.
    . شماهرگز نمی دانید بازی راچه موقع شروع خواهید کرد ، زیرامسابقه ی تنیس بر حسب مسابقات وابسته به دیگری بر نامه ریزی می شود.
    . بازیکنان حرفه ای می بایست قسمت مهمی از زندگی اشان راصرف بازی تنیس نمایند .( 4 الی 6 ساعت تمرین روزانه ، مسابقه ، مسافرتهاو غیره ).
    . والدین اغلب به طور کامل در گیر حرفه ی بازیکن می شوند.

    بازیکنان حرفه ای و همین طور مربیان آنهاعقیده دارند که بعد ذهنی و روانی تنیس بی نهایت مهم است ، بویژه زمانی که تواناییهای جسمانی حریفان برابر باشد . به علاوه ، در طی مدت انتظار برای بهبود زمینه های تکنیکی و فنی کارهای اندکی می توان انجام داد ، امااز لحاظ روانی و ذهنی اعمال مختلفی رامی توان به انجام رساند .
    در مطالعه ای که توسط موران ( 1996 ) در باره ی عقاید مربیان نسبت به فنون روانشناختی در تنیس انجام پذیرفت ، نتایجی بدست آمده که بعضی از آنهاعبارتند از :
    . 90 %از مربیان که باآنهامصاحبه شده ، عقیده دارند که مهارتهای روانی در مسابقات تنیس عامل بسیارمهمی در تعیین موفقیت هستند .
    . 90 % از مربیانی که باآنهامصاحبه شده ، گزارش نموده اند هر هفته مقدار زمانی راصرف بحث و تحلیل مهارتهای روانی می کنند .
    . مربیان گزارش نموده اند که انگیزش ، تمرکز ، اعتماد به نفس ، آمادگی ذهنی ، کنترل اضطراب ، مهار خشم یاعصبانیت و تجسم سازی مهمترین مهارتهای ذهنی در تنیس هستند .

    - مربیان گزارش کرده اند گفتگو باخود ، مثبت گرا، تجسم سازی ذهنی ، ایجاد اهداف عملکردی ، کشیدن نفسهای عمیق و همین طور کاهش تدریجی فشار رفتار ، در زمره ی مفید ترین روشهای روانشناختی در تنیس است
    نکته شگفت آور این است که بعد روانی بازی تنیس مانند جنبه های فنی ، تاکتیکی و جسمانی آن مورد توجه و عمل قرار نگرفته است . دلایل آن می تواند شامل موارد زیر باشد :
    - در نظر بسیاری از مردم ، مهارتهای روانشناختی به غلط ، ذاتی انگاشته می شوند .بسیاری بر این باورند که اگر بازیکن از نظر روانی ضعیف باشد ، امکان تغیر آن وجود نخواهد داشت .
    - این مساله نیز دشوار است که روانشناسان ورزشی متخصصی رادر زمینه ی ورزش تنیس پیداکنیم .
    - به نظر می رسد که در گذشته مهارتهای ذهنی چندان مورد نیاز نبود ، پس چرا امروزه اینجنین شده است ؟ امادر مسابقات گذشته ی تنیس نیز ( تیلدن ، لیور و غیره ) بدون اینکه از آن اگاه باشند ، راهبرد های ذهنی رابکار می برده اند ( برای مثال ، تحت شرایط اب و هوایی مغایر یامو قعیتهای پر سر وصداتمرین می کرده اند ) .
    مهمترین چیز برای مربیان پذیرش این نکته است که مهارتهای روانشناختی در صورتیکه به طور منظم تمرین کردند ، می تواند آموخته شده و بهبود یابند . لازم به ذکر است که این مهارتهاارثی نبوده و مربیان می توانند بعد ذهنی و روانی راهم در هنگام انجام بازی در زمین و هم زمانیکه هنوز بازی شروع نشده است لحاظ کرده و در نظر داشته باشند .

    2- ویژگی های روانشناختی قهرمانان تنیس
    الف- بازیکنان آنچه رادر باره آن می اندیشند ،انجام می دهند ( وینبرگ1988، لوهر 1990)
    در زیر فهرستی از ویژگیهای روانشناختی اظهار شده توسط قهر مانان تنیس وجود دارد که چگونگی و چیستی احساس آنهادر هنگام انجام بهترین بازی اشان راتعریف می کند :
    . دارای حالت روانی پایا( مهار هیجانات خود ) هستند . یعنی اینکه در حوزه و حیطه زمین بازی می کند .
    . از لحاظ ذهنی و روانی بسیار نیرومند و مصمم است .
    . مثیت گراو واقع گرااست .
    . دارای اطمینان و اعتماد بالابوده ، باانرژی و آماده برای عمل است.
    . تمرکزش معطوف به بازی بوده و از نظر جسمانی آرام و راحت است .
    . در خود احساس ترس نمی کند و از نبرد ( پیکار ) لذت می برد .
    . تحت کنترل ومسو لیت کامل است .
    . شاد وبانشاط است .
    . احساس نیاز بالابرای پیشرفت و وجود سائق برای برنده و پیروز شدن دارد .
    . بی نهایت رقابت طلب بوده و انجام بازی یامسابقه راباشدت تمام اجرامی کند .
    ب- گزیده ای از توانائیهای ذهنی و روانی برای بازیهای مسابقه ای عبارتند از
    مهارتهای ذهنی و روانی مورد نیاز بازیهای مسابقه ای موارد ذیل است :
     

    بازگشت به فهرست مطالب

    2- انگیزش

    1- تعریف و اهمیت ( ال تی ای ، رابرتز 1992) :
    انگیزش میل برای شروع و سپس پافشاری و تداوم فعالیت است موتور همه ی رفتار هااست . بدون انگیزش هیچ عملی وجود نخواهد داشت . آن مربوط است به:

     

    دلایلی مبنی بر اینکه چراافراد تنیس بازی می کنند دلایلی عمده درباره اینکه چراافراد از بازی تنیس دست بر می دارند
      . فشار بیش از حد
    . تعامل اجتماعی .  تنفر از مربی
    . سر گرمی و بر انگیختگی . اتلاف وقت
    . احساس تسلط . درسهای کسل کننده
    . مشخص ساختن لیاقت و شایستگی . فقدان وقت برای بازی و ورزش
    . یاد گیری ویابهبود مهارتها . عدم بهبودی در مهارتهاو دشواری در یاد گیری
    . احساس ارزشمندی و ارضاء حاصل شده از بهبودی و پیشرفت . شرکت در یک ورزش دیگر که چالش کمتری دارد .
    . بودن بادوستان و پیداکردن دوستان جدید  . کنارگذاشته شدن این ورزش از سوی سایر دوستان
    . قسمتی از عضو یک تیم یاگروه بودن و ...   

     

    انگیزش به تعهد نیز مربوط می شود . بازیکنان متعهد سخت تر کار می کنند ، میل به بازی و پیشرفت دارند ، برای تمرین اشتیاق نشان می دهند . هدف مربی باید فهم و ایجاد ( تکمیل ) نیاز های انگیزشی برای بازیکنان باشد و نیز باید بابرنامه ی آموزشی مناسبی بازیکنان رابه تحرک وادارد .

    2- انواع ( مارتینز 1978)
     انگیزش درونی و بیرونی
    آن دسته از بازیکنانی که به طور درونی دارای انگیزه هستند ، تنیس رابه خاطر عشق به بازی و نفس ورزش انجام می دهند . این افراد می خواهند در این تکلیف یاوظیفه مسلط و موفق باشند . آنهابه خاطر افتخار و غرور درونی بازی می کنند . به طور محض از خود این ورزش و بازی لذت برده ، رضایت دارند ( ارضاء می شوند ) ، احساس سرگرمی می کنند ، کنجکاو هستند و غیره . دلایل مذکور از سوی اکثر تنیس بازان به عنوان مهمترین انگیزه هابرای بازی تنیس مورد اشاره قرار گرفته و درجه بندی شده است . بازیکنان که به طور بیرونی دارای انگیزه شده اند ، افرادی هستند که می خواهند به چیزهای ملموس و غیره ( جایزه ، پول و غیره ) . پاداشهای غیر عینی و ملموس ( شناخته شدن ، و مورد احترام و قدر دانی قرار گرفتن ) دست یابند . این دلایل از سوی اکثر بازیکنان تنیس به عنوان کم اهمیت ترین انگیزه هابرای بازی تنیس در نظر گرفته شده است . ذکر این نکته نیز لازم است مبنی بر اینکه امکان دارد بازیکنان هم برای پاداش بیرونی و هم برای پاداش درونی بازی کنند . پاداشهای درونی بهترین روش و وسیله برای حفظ و باقیماندن بر انگیزش مطلوب و مناسب است ، در حالیکه پاداشهای بیرونی برای رساندن یک بازیکن به علاقمندی اولیه در باره ی تنیس سود مند هستند .

    پاداشهای بیرونی زمانی خوب و مؤثر خواهد بود که :
    . در انتقال انگیزش بیرونی به انگیزش درونی کمک کند .
    . از سوی مربی تعیین و تثبیت نشده باشد بلکه بوسیله ی خود بازیکن ایجاد شده باشد .
    . در باره شایستگی بازیکن ، باعث فراهم آوری اطلاعات شود نه ایجاد کنترل ، .
    . این گونه پاداشهابه کیفیت عملکرد داده شوند نه به نتیجه ی عملکرد .
    . به نسبت مناسب ارائه شوند .
    مربیان می توانند بااعطای پاداش به کار و تلاش بیشتر بازیکن نسبت به دادن پاداش به توانائیهای هوشمندانه ( مهارتهای حرکتی ) او ، انگیزش رادر وی افزایش دهند . توانائیهایامهارتهای حرکتی ذاتی بوده و به همین خاطر بازیکنان می بایست سپاسگزار این وضعیت باشند ، امابه هر حال بازیکن می بایست به خاطر تلاش و کوشش مجدانه ی خود مفتخر و مغرور باشد.

    3- انواع مسائل و مشکلات انگیزش
    الف- فقدان انگیزش :
    . عدم وجود انگیزش برای تمرین در طی دوره های تمرین شدید .
    . عدم وجود انگیزش در هنگام شرکت در مسابقات سطح پایین
    . ادراک بازیکن در باره ی کسل کننده ویکنواخت بودن تمرینات
    . باتوجه به ابعاد دیگر ، برای مثال مجمو عه باختهای مکرر ، تغییر مربی ،مشکلات شخصی ، آسیب دیدگی و غیره انگیزش بامشکل روبرو می گردد .
    ب- فزونی و افزایش انگیزش :
    . هنگام رویاروئی بامسابقات بزرگ .
    . هنگام مسابقه و بازی برای یک جایزه ی بزرگ .
    . پس از زنجیره ای از پیروزی های بزرگ .
    ج- انگیزش منفی :
    . ترس از بر د و باخت
    . ترس از مسابقات یاحریفان خاص
    . ترس از آسیب
    . ترس از واکنشهای دیگران ( والدین ، مربی ، همسالان و غیره )
    د- انگیزش نادرست :
    . انگیزه ضعیف : تنیس همه چیز من است . من نمی توانم بدون ان زندگی کنم . اگر این مسابقه راببازم ، دیگر ادامه نخو اهم داد .
    . انگیزش بیرونی ضعیف : من تنهازمانی انگیزه دارم که برای پول بازی کنم . فرقی نمی کند در جلوی یک جمعیت انبوه باشد یابرای کسب جایزه از مربی .
    . نظام خود پاداش دهی ضعیف : پس از هر برد ، من همیشه برای خودم یک هدیه می خرم . من باید همیشه در طی مسابقه خودم رامورد انتقاد قرار دهم . هنگامی که می بازم ، همیشه خودم راسر زنش می کنم .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله آموزش ذهنی و روانی برای مسابقات تنیس

    فهرست:

    مطالب مورد نظر در 8 فصل به شرح زیر تدوین شده است .

    مقدمه

    انگیزش

    تمرکز

    کنترل هیجانی (برانگیختگی): فعال سازی و آرامش

    کنترل رفتارها و افکار: اعتماد به نفس

    عمکرد ذهنی در مسابقات

    برخورد با والدین

    کاربردهای عملی

     

    منبع:

    ندارد

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت