رشته تحصیلی:
مهندسی برق – قدرت
مقدمه:
از انقلاب صنعتی اواخر قرن هیجدهم و اوایل قرن نوزدهم که کارهای دستی به صنایع ماشینی تبدیل می شود و ابزار ماشینی به سرعت تکامل می یابند، ماشین های ابزار به موتورهای الکتریکی مجهز می شوند، ماشین های الکتریکی جای خود را در میان صنایع سنگین مخصوصاً در جهت تولید و انتقال انرژی باز می کنند، با پیشرفت روز افزون ابزار تولید و نیاز در تسریع تولید فکر تبدیل صنایع به خود کار موتورهای الکتریکی مورد استفاده آنها ابعاد وسیعی پیدا می کند و از صنایع سنگین و پیچیده تا وسائل خانگی را در بر می گیرد و به این ترتیب شناخت انواع موتورهای الکتریکی از نظر ساختمان، اصول کار و مخصوصاً عیب یابی و تعمیر بسیار ضروری بنظر می رسد.
به امید پیشرفت روز افزون صنعت داخلی کشور و رسیدن به قله های افتخار.
فصل اول
آشنایی با مکان کارآموزی:
مکانی که اینجانب به عنوان کار آموزی انتخاب نموده ام بنام کارگاه سیم پیچی امین می باشد که همانطور که از نامش پیداست کارگاهیست برای سیم پیچی و تعمیر انواع الکتروموتورهای تکفاز، سه فاز، پمپ های شناور، موتوژن و موتورهای DC و انواع موتورهای دیگر.
این کارگاه در سال 1370 در شهر اردبیل در مکانی به مساحت 40 متر مربع توسط جناب آقای امین نصرتی در خیابان سعدی تاسیس گردید، این کارگاه در اوایل تاسیس توسط 2 نفر که شامل استاد کار و شاگرد اداره می شد، اما در حال حاضر با سعی و تلاش جناب آقای امین نصرتی که به عنوان سرپرست کارگاه می باشد با 7 نفر که شامل استادکار و شش تا شاگرد دیگر اداره می شود. و ساعات کار این کارگاه از 8 صبح تا 18 عصر می باشد و قسمت اداری ندارد و فقط توسط سرپرست کارگاه تمام امورات فنی و اداری چرخانده می شود.
فصل دوم
موتور های القاء تکفاز (انشعابی)
1- قسمت های اساسی موتور
موتور القاء تکفاز[1] موتور جریان متناوبی که با قدرت کسر اسب بخار که در ماشین های شستشو، مشعل های الکتریکی و پم های کوچک مورد استفاده قرار می گیرد. این موتور دارای 4 قسمت اساسی است که عبارتند از:
قسمت گردنده بنام روتور
قسمت ثابت یا استاتور
سپرهای طرفین که به وسیله پیچ و مهره به بدنه موتور بسته می شوند.
یک کلید گریز از مرکز که در داخل موتور قرار دارد.
انجمن ملی سازندگان وسائل برق (NEMA) موتور القاء انشعابی را به صورت موتور القاء تکفازی تعریف می کنند که با سیم پیچی کمکی مجهز شده که نسبت به سیم پیچی اصلی از نظر مغناطیسی فاصله داشته و با آن موازی است.
-2- روتور
( تصاویر در فایل اصلی موجود است)
روتوری که در شکل 2-2 نشان داده شده است شامل سه عنصر اصلی می باشد، یکی از این عناصر هسته ای است که از ورق های مرغوب ساخته شده و هسته مورق نام دارد. عنصر دیگر محوری است که هسته مورق روی آن قرار گرفته و فشرده شده است، عنصر سوم سیم پیچی قفس سنجابی است که از میله های مسی در دو طرف هسته بهم وصل شده اند. در بسیاری از موتور روتور از آلومینیوم ریخته شده تکه تشکیل می یابد. این روتور در شکل 2-2 نشان داده شده است.
2-2- استاتور
استاتور موتور القاء تکفاز از یک هسته آهعنی مورق با شیارهای نیمه بسته، یک بدنه فولادی یا جدنی که هسته آهنی داخل آن فشرده (پرس) شده و دو سیم پیچی از سیم های مسی عایق دار که درون شیارهای استاتور پیچیده شده تشکیل می یابد. این دو سیم پیچی بنام سیم پیچی اصلی (R.W) و سیم پیچی راه اندازی یا کمکی یا استارت (S.W) خوانده می شوند. در شکل 3-2 نمای ظاهری استاتور و در شکل 4-2 مدار دو سیم پیچی نشان داده شده است. در حالت راه اندازی هر دو سیم پیچی به خط تغذیه وصل می شوند بعد از اینکه موتور به سرعت معینی می رسد، سیم پیچی راه اندازی به طور خودکار توسط کلید گریز از مرکز از خط تغذیه قطع می گردد.
(تصاویر در فایل اصلی موجود است.)