گزارش کارآموزی سیستم توزیع برق فولاد آذربایجان در کارخانه فولاد آذربایجان میانه

تعداد صفحات: 74 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 500003715
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: گزارش پروژه کارآموزی مهندسی برق
قیمت قدیم:۱۰,۲۰۰ تومان
قیمت: ۷,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی سیستم توزیع برق فولاد آذربایجان در کارخانه فولاد آذربایجان میانه

    کارشناسی ناپیوسته برق قدرت

    مقدمه

    برق کارخانه از طریق پست 230 KV   شهرستان میانه تامین شده و به 63 KV   تبدیل می گردد و از طریق خط انتقال 63 KV   دو مداره به پست 63 KV کارخانه انتقال می یابد در پست 63 KV  ولتاژ از طریق دو دستگاه ترانسفورماتور به ولتاژ 6.6  KV   تبدیل می گردد و به ترانسهای توزیع جهت تبدیل به ولتاژ 6.6 KV / 400 V , 600 V   انتقال می یابد . در کارخانه فولاد آذربایجان میانه دو نوع موتور بکار برده شده است که عبارتند از :

    1- موتورهای DC   تحریک جداگانه برای محرک استندهای خط نورد بکار برده می شود .

    2- موتورهای AC   سه فاز برای محرک رولرهای شارژ کوره ، دشارژ کوره ، لوپرها ،پمپ های آب ، کمپرسور باد ، موتورهای مبدل فرکانسی برای دورهای متغیر مانند رولرهای خروجی خط نورد و موتورهای جرثقیل ها و .... بکار برده شده است .

    برای تغذیه موتورهای DC  از ترانسهای دو خروجی که ولتاژ  6.6 KV  را به ولتاژ 600 V تبدیل می کنند و با یکسو کردن آن از طریق ادوات الکترونیک صنعتی ( یکوساز تمام موج تمام کنترل شده ) تهبه می شود استفاده شده است .

    برای تغذیه موتورهای AC   سه فاز از ترانس هایی که ولتاژ  6.6 KV  را به ولتاژ 600 V تبدیل می کنند استفاده شده است

    در کارخانه فولاد تابلو برق های بکار رفته عبارتند از :

    1 تابلوهای 6.6KV METAL  CLAD  SWITCHBOARD 

    2- تابلوهای POWER  CENTER 

    3- تابلوهای ( MCC) MOTORS CONTROL CENTER  

    4- تابلوهای درایو مبدل فرکانس

    5- تابلوهای درایوهای  DC

    6- - تابلو های اتوماسیون

    خط نورد شامل 18 قفسه می باشد که برای محرک استندها از موتورهای DC تحریک جداگانه استفاده شده است و تغذیه و کنترل دور موتورهای DC بکار رفته در خط نورد ، از طریق ادوات الکترونیک صنعتی ( یکسو کننده های تمام کنترل شده ) مهیا می گردد و کنترل دور موتورهای DC  توسط ادوات الکترونیک صنعتی و از طریق فیدبک گرفتن از جریان و فیدبک گرفتن از سرعت موتور ( توسط تاکوژنراتور ) تنظیم می گردد .

    برای حمل محصول تولید شده بعد از استندها ( خط نورد ) به بستر خنک کننده از رولرها که محرک آنها موتورهای آسنکرون ( القائی ) هستند استفاده می شود و بسته بع نوع محصول باید سرعت خاصی داشته باشند که از طریق مبدل فرکانس ( سیکلو کنورتر ) دور موتورهای آسنکرون کنترل می شود انجام می گیرد و بعد از آنجا به واحد بسته بندی انتقال یافته و محصول بدست آمده بسته بندی می گردد که تمام این فرآیندها توسط اتوماسیون صنعتی PLC   بطور اتوماتیک کنترل می گردد .

     

    تاریخچه کارخانه

    کارخانه در 5 کیلو متری جنوب شرقی میانه جنب ایستگاه راه آهن با 476  هکتار مساحت واقع شده است .

    در فروردین  1379  نصب تجهیزات تمام شده و در بهمن 1379 راه اندازی شده وبه بهره برداری کامل رسیده است . ظرفیت اسمی کارخانه 550 هزار تن در سال می باشد و تولیدات کارخانه به عبارت زیر می باشد :

    50 %  میلگرد آجدار

     20 %  میلگرد ساده 

    10 %  ناودانی

     10 %  نبشی

      10 %  تسمه می باشد .

    شرح مختصری از فرآیند تولید و ظرفیت کارخانه :

    ظرفیت اسمی کارخانه 550000  تن در سال تولید مقاطع سبک و میلگردهای ساختمانی و صنعتی است که 50 % میلگرد آجدار ، 20% میلگرد ساده ، 10 % ناودانی ، 10 % نبشی و 10 % تسمه خواهد بود . که مواد اولیه مصرفی آن شمش های فولادی به سطح 130 * 130  و  150 * 150 میلیمتر مربع و بطول 6 الی 12 متری است . که نوع فولادهای مواد اولیه از نوع فولادهای ساختمانی st – 50 , st – 44 , st – 37    و فولادهای کم کربن ، متوسط کربن و کم آلیاژی است که بیشتر در ساختمان ، پیچ و مهره ، الکترود ، میخ ، پرچ ، تورهای حصاری ، سیم خاردار ، صنایع فلزی و ماشین سازی کاربرد دارند .

    شمش های خریداری شده از داخل یا خارج از کشور و حمل توسط قطار یا تریلی ها بعد از انبار شدن در انبار شمش توسط جرثقیل سقفی در قسمت شارژینگ روی میز روله قرار داده می شود سپس داخل کوره هدایت می شوند و ظرفیت کوره 110 تن در ساعت می باشد که در این دمای 600 تا 1150 و حداکثر تا 1200 درجه سانتیگراد رسانده می شود و سپس بعد از رسیدن به دمای مورد نظر شمش از کوره خارج می شود و چون شمش سرخ شده ، در مجاورت هوا شدیدا اکسیده می گردد ، لذا پس از خروج از کوره عمل پوسته زدایی زیر غلتکها همراه پاشیدن آب انجام می شود و سپس بکمک غلتکهای کشنده بطرف نورد اولیه هدایت می شود ، شمش پس از عبور از نورد اولیه ، میانی و نهایی  شکل مورد نظر تسمه ، میلگرد ، ناودانی و با نبشی به خود می گیرد .

    خط نورد در مجموع از 18 قفسه استند تشکیل شده است که بصورت افقی و عمودی پشت سر هم مرتب شده اند و محرک اصلی این استندها موتورهای DC  تحریک جداگانه می باشد .

    طراحی خط بگونه ای است که هیچگونه پیچش و یا کششی ایجاد نمی شود و خط همواره با سرعتی معادل 2.5 الی 18 متر بر ثانیه می تواند محصول تولید نماید . بدلیل تنوع تولیدات استندهای 12 و 14 و 16 و 18 قابلیت چرخش از حالت افقی به عمودی و بالعکس را دارند در طی فرآیند تولید ، قیچی های پروانه ای عملیات قیچی کردن ابتدا و انتهای شمش در حال نورد را بدلیل سرد شدن بر عهده دارند .

    محصول نورد شده  بمنظور خنک شدن ، داخل قسمت بنام Queching خنک کاری می شود و در صورتی که مصرف صنعتی نداشته باشند به قسمت برش گرم هدایت خواهد شد . در مرحله برش گرم محصولات خروجی توسط یک قیچی پروانه ای برای سایزهای کوچک و با قیچی لنگ برای سایزهای بزرگ به قطعاتی با طول 96 متر تبدیل خواهد شد .

    در طول بستر خنک کننده شمش نورد شده محصول 96 متری بوسیله بستر حرکت عرضی و گام به گام به انتهای دیگر منتقل شده و در این راه آب یا هوا در بستر خنک کننده سرد شده و پس از تراز شدن یک طرفه ، محصولات به منظور ورود به دستگاه تاب گیر از روی بستر خنک کننده به روی زنجیرهای نقاله تخلیه می شوند که در ادامه بطور اتوماتیک لایه ای از محصولات به تعداد مشخص به روی روله های مغناطیسی هدایت و با چرخش روله ها محصولات به درون تاب گیر می روند سپس بطور متناوب در خروجی بوسیله قیچی پاندولی در طولهای  6 یا 12 متری بریده می شوند . محصولات برش خورده بطور اتوماتیک بطرف محل شمارش و بسته بندی هدایت    می شوند .

    هر دسته از محصولات بمقدار معینی به سیستم بازوی های هیدرولیکی بمنظور فشردن و چفت کردن محصولات تحویل داده می شوند . در حین این عمل چنگاله های متحرک باندل فشرده شده را به دستگاه گره زن تحویل داده و در طول های مساوی روی باندل عمل گره زدن انجام می شود سپس هر بسته از محصولات بطور منظم به قسمت توزین انتقال داده شده و پس از توزین همزمان توسط کارگران بطور دستی پلاک هایی را بمنظور شناسایی محصول درانتهای آنها نصب می گردد محصولات توسط جرثقیل به انبار محصول و از آنجا توسط تریلی ها به محل مصرف حملمی شوند      

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی سیستم توزیع برق فولاد آذربایجان در کارخانه فولاد آذربایجان میانه

    فهرست:

    مقدمه                                                                                                  1

    تاریخچه کارخانه                                                                                                               2

    شرح مختصری از فرآیند تولید و ظرفیت کارخانه                                                                      3

    واحدهای کارخانه                                                                                                              5

    دیاگرام تک خطی برق کارخانه                                                                                             6

    پست برق کارخانه                                                                                                             7

    تجهیزات موجود در داخل پست 63  KV                                                                              8

    ترانسهای بکار رفته در کارخانه                                                                                              10

    حفاظت ترانس ها                                                                                                              10

    انواع تابلوهای برق                                                                                                             13

    انواع موتورهای بکار رفته در کارخانه                                                                          20

    طریقه وصل موتورهای  DC  به برق                                                                                     21

    طریقه تغذیه موتورهای  DC                                                                                                22

    روش ترمزی معکوس                                                                                                         25

    کنترل دور حلقه بسته موتورهای  DC                                                                                    26

    جزئیات بلوک های مختلف موتورهای  DC                                                                             32

    روش های کنترل دور موتور های القائی سه فاز                                                                          34

    حفاظت موتورها                                                                                                                42

    راه اندازی موتورهای القائی سه فاز                                                                                         44

    مدارهای قدرت برخی از موتورهای القائی سه فاز                                                                       46

    طریقه تنظیم درجه حرارت داخل کوره                                                                                   49

    طریقه تنظیم فشار داخل کوره                                                                                               50

    ساختار PLC                                                                                                                  54

    مراجع( References )                                                                                                     67

     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت