پایان نامه دوره کارآموزی کاردانی
رشته:
مکانیک
گرایش:
خودرو
گزارش کار
تعویض لنت چرخ های جلو :
ابتدا چرخهای جلو را باز کرده، سپس با بیرون آوردن خار نگهدارنده، پین را از جای خود بیرون آورده و پس بلند کردن درب نگهدارنده لنتها و جدا کردن سیمهای هشدار دهنده اتمام لنتها، لنتها را از جای خود بیرون آورده و برای جا زدن لنتهای جدید ابتدا با ابزار مخصوص سیلندر چرخ جلو بر شماره فنی out 109011 T پیستون را چرخانده تا به انتها برسد که در انتها باید شیارهای روی پیستون بر حالت + درآید در غیر اینصورت درب نگهدارنده لنتها بسته نمیشود، جا زدن لنت جدید همانند باز کردن لنت فرسوده میباشد، یعنی سیمهای هشدار اتمام لنت جدید را دوباره وصل میکنیم و پس از بستن درب نگهدارنده لنت، پین را در جای خود قرار میدهیم و خار نگهدارنده آن را جا میزنیم، سپس چرخها را که با آچار 19 BOX میلیمتر بسته میشوند را سرجای خود میبندیم.
تعویض لنت چرخ های عقب :
برای تعویض لنتهای عقب هم ابتدا چرخها را باز کرده سپس با باز کردن پیچ و مهره 8 میلیمتر صفحه نگهدارنده لنتها را جدا کرده ولنتها را خارج میکنیم و لنت های جدید را هم به همین صورت جا میزنیم.
تعویض ریسک چرخ جلو :
برای تعویض ریسکهای جلو، پس از باز کردن چرخها، ابتدا دو عدد پیچ T20 را که روی ریسک بسته شده را باز میکنیم، بعد شروع به باز کردن پیچهای کالیپر که با آچاربکس T50 باز میشود میکنیم. حالا دیسک آزاد شده، فقط کافی است با زدن چند ضربه چکش به اطراف ریسک، ریسک را از جای خود بیرون بیاوریم و نحوه بستن آن هم عیناً مانند باز کردن آن میباشد.
تعویض ریسک چرخ های عقب :
برای تعویض ریسکهای عقب ابتدا پیچ های کالیپر را که پیچهای 16mn است را باز کرده سپس با باز کردن پیچهای روی ریسک که با بوکس 5mm باز میشوند، ریسک را از جای خود خارج میکنیم بستن آن همانند باز کردن آن میباشد.
تعویض پروژکتورهای داخل سپر جلو
ابتدا دو عدد پیچ T20 را که در هرطرف 1 عدد است را باز کرده، سپس پیچهای 10mm را که در هر طرف 1 عدد است را باز کرده و پیچهای زیر سپر، بعد از این مراحل سپر را کشیده و در میآوریم، پروژکتورهای در داخل سپر با سه عدد پیچ 10mn مهار شدهاند که یک عدد از آنها به صورت کشویی میباشد، با باز کردن آنها پروژکتورها جدا شده و برای جداسازی کامل آنها موکت آنها را هم بیرون میکشیم، برای بستن سپر هم ابتدا سپر را بر روی هدایت کنندههای سپر که در طرفین قرار دارند گذاشته و فشار میدهیم و بعد شروع به بستن پیچهای باز شده مینمائیم.
تعویض پمپ هیدرولیک
ابتدا قاب E.C.U را باز کرده و آن را کنار میگذاریم سپس تسمه را جدا کرده و با آلن 6mn پیچ پولی را بازکرده تا پمپ آزاد شود بعد پیچهای لولههای روغن را باز کرده که یکی از این لولهها روغن مربوط به فرمان هیدرولیک را تامین میکند و دیگری روغن کل مداد را، این پمپ یک پمپ 8 سیلندر میباشد که 6 سیلندر آن در اختیار فرمان هیدرولیک قرار دارند و 2 سیلندر آن متعلق به مجموعه مدار میشود.
از عیبهای عمده آن نشتی میباشد که در بیشتر اوقات با تعویض اورینگهای مربوط که یکی سبز رنگ و دیگری مشکی رنگ است این عیب برطرف میشود.
اما زمانی که نشتی به دلیل خورده شدن نشیمنگاه اورینگها بیش از حد باشد که با تعویض اورینگها نمیتوان نشتی را برطرف کرد باید کل مجموعه پمپ هیدرولیک را تعویض کرد که این مورد هم بسیار شایع است.
تعویض تسمه تایمینگ :
ابتدا چرخ جلو راست را باز کرده، کاورهای دور گلگیر را جدا کرده، سپس دو عدد مهره روی قاب تسمه تایمینگ را باز کرده و بعد از آن 5 عدد T25 را از روی قاب تسمه تایمینگ باز میکنیم، حالا دسترسی به تسمه پیدا میکنیم، برای درآوردن تسمه با قرار دادن یک دسته بوکس تسمه سفت کن را برطرف کن جلو میکشیم تا تسمه آزاد شود، توجه میکنیم قبل از بیرون آوردن تسمه ابتدا موتور را در وضعیت تایم قرار میدهیم به این صورت که از مادگی پولی 5 دندانه به بالا شروع به شمارش میکنیم که باید دندانه پنجم روبروی شاخص قرار گیرد بعد از اینکه این کار را انجام دادیم تسمه تایم را از جای خود بیرون میآوریم.
مراحل بستن عیناً مراحل باز کردن میباشد.
تعویض شمع ها
ابتدا سوکت کوئل دوبل را بیرون کشیده سپس با باز کردن 6 عدد پیچ T30، کوئل دوبل را از جای خود بیرون آورده و دسترسی به شمعها پیدا میکنیم، حالا برای باز کردن شمع از بکس شمع با اندازه 16mn استفاده میکنیم. مراحل بستن همانند باز کردن آن میباشد.
تعویض سیستم ترمز دستی :
ابتدا چرخهها را باز کرده سپس سر کابل را از نگهدارنده آن که روی کالیپر است جدا میکنیم بعد نگهدارنده سیستم ترمز دستی که زیر اتاق با دو پیچ 10 مهار شده را باز میکنیم و هر دو سیم را از جای خود بیرون میآوریم. قابل توجه است که کابلها هر دو سیم را از جای خود بیرون میآوریم. قابل توجه است که کابلها هر دو به یک اندازه بیشتر بلکه اندازه بزرگتر برای چرخ جلو راست است که در قسمت بالایی نگهدارنده سیم ترمز دستی نصب میشود و دیگری که کوتاه است برای چرخ سمت چپ است و در قسمت پائینی نصب میشود. در ضمن ترمز دستی زانتیا بر خلاف سایر خودروها بر روی چرخهای جلوی آن نصب گردیده.
دلیل نصب ترمز دستی زانتیا بر روی چرخهای جلو :
این خودرو چون مجهز به سیستم تنظیم ارتفاع میباشد به همین دلیل در هنگام تغییر ارتفاع محور عقب این خودرو حرکت چرخشی حول محور انجام میدهد و به همین دلیل نمیتوان ترمز دستی را روی چرخهای عقب نصب کرد چون مانع بالا و پائین رفتن عقب خودرو میشود.
تعویض فیلتر تعویض فن :
این فیلتر در داخل اتاق و در قسمت شاگرد درزیر داشبورد قرار گرفته که برای تعویض آن ابتدا کاورنمدی که توسط 4 پیچ T20 مهار شده را باز کرده به محل آن دسترسی پیدا میکنیم، حال برای درآوردن فیلتر از جای خود یک نوار پلاستیکی که به صورت کشویی روی فیلتر قرار میگیرد را با حرکت دادن به سمت عقب از جای خود بیرون کشیده و فیلتر را برمیداریم، برای جا زدن فیلتر جدید هم عیناً مراحل سمت عقب از جای خود بیرون کشیده و فیلتر را بر می داریم، برای جا زدن فیلتر جدید هم عیناً مراحل قبلی را تکرار میکنیم.
در صورت کثیف شدن و گرفتگی این فیلتر سیستم کولر اتومبیل بازدهی کامل را نداشته یعنی هوای خنک به داخل اتاق وارد نمیشود و به همین دلیل دمای داخل اتاق اشتباهی گزارش شده و کمپرسور به طور مرتب کلاج میکند.
تعویض سنسور دمای محیط :
برای تعویض این سنسور پیچهای T20 , T10 پانل را باز کرده و سنسور دمای محیط را که در کنار ساعت قرار گرفته را از جای خود در میآوریم.
تعویض دسته سیم داخل اتاق :
این دسته سیم بر روی فرمان و در داخل قاب فرمان قرار گرفته که باید پیچهای T20 قاب فرمان را باز کرد و قاب فرمان را جدا کرد سپس پیچهای T10 که دسته سیم را روی فرمان نگه داشته را باز میکنیم و با جدا کردن سوکتهای دسته سیم، دسته سیم را از محل خود بیرون میآوریم.
به چه دلیل دسته سیم را عوض میکنیم :
یکی از دلایل که دسته سیم را تعویض میکنیم روشن ماندن چراغ ABS ایربگ میباشد که این علائم هشدار دهنده هرگز با دستگاه دیاگ و پاک کردن کدهای خطا خاموش نمیشوند. و در این صورت باید دسته سیم را تعویض کرد.
تعویض بومشهای کلاج :
خودروی زانتیا دارای 2 عدد بوش کلاج میباشد که یکی در قسمت بالای گیربکس است و برای تعویض آن باید ابتدا سیم کلاج را آزاد کرد سپس خار نگهدارنده شفت دو شاخه کلاج را جدا میکنیم و اهرم آن را در میآوریم سپس با پیچ گوشتی بوش را از جای خود در میآوریم و برای جا زدن بوش جدید ابتدا دور شفت را روغنکاری میکنیم بعد بوش جدید را جا میزنیم اما برای تعویض بوش پایین حتماً باید گیربکس از روی ماشین جدا شود و با بیرون کشیدن شفت بوش پائین را تعویض کرد.
دلایل تعویض بوش کلاج :
هر وقت صدای غیر عادی مانند صدای جیر جیر هنگام کلاج گرفتن به گوش رسد، ابتدا دو محل نشت سیم کلاج را چرب کرده و اگر صدا قطع نشد حتما باید بوش کلاج تعویض شود.
تعویض گویهای تعلیق :
این قطعه در صورت عدم انعطاف کافی تعلیق مورد نظر تعویض میشود که این امر به دلیل پارگی دیافراگم داخل گوی یا نشتی از اطراف کاسه نمه آن اتفاق میافتد که باعث میشود عملگر تعلیق در آن سمت با مشکل مواجه شود.
در قسمت هیدرولیک زانتیا دو عدد آکومالاتور وجود دارد که یکی در قسمت جلوی خودرو نصب شده و دیگری در قسمت عقب آن که وظیفه آکومالاتور جلویی کنترل فشار کل مدار هیدرولیکی میباشد و وظیفه آکومالاتور عقبی کنترل فشار مدارات ترمز میباشد.
درصورت معیوب بودن گویهای تعلیق، بعد از خاموش کردن موتور ممکن است ارتفاع خودرو در آن سمتی که گوی آن خراب است نشت کند که اگر این نشت در هر دو چرخ جلو باشد عیب از شیر ضد نشت جلو می باشد و اگر این اتفاق در چرخهای عقب خودرو افتاد عیب از شیرضد نشت عقب میباشد.
آشنایی با سیستم هیدروپنوماتیک زانتیا و XM
مقدمه:
در این مقاله به معرفی اصول اولیه کارکرد و طرح کلی سیستم پنوماتیکی، ترمز و سیستم فرمان خودروهای زانتیا می پردازیم. این مقاله هم برای نمایندگان سیتروئی و هم متخصصان سیتروئن مفید خواهد بود.
وظیفه سیستم تعلیق در یک خودرو جلوگیری از انتقالات تکان ها و نوسانات ناشی از سطح جاده به بدنه خودرو به منظور راحتی سرنشین و رانندگی مطمئن می باشد. جهت کسب بهترین نتیجه سیستم تعلیق باید نرم و انعطاف پذیر باشد. که بدین ترتیب امکان حرکت بیشتری برای چرخ ها فراهم می شود. از سوی دیگر برای پایداری بیشتر خودرو، در تماس باقی ماندن چرخها با سطح جاده و نیز کنترل نوسانات در هنگام حرکت بر روی سطوح ناهموار ضروری می باشد.
در سیستم های متداول تعلیق مکانیکی، برآورده کردن تمام این شرایط مشکل می باشد. در خودروی زانتیا فنر لول و کمک فنر با یک گوی هیدروپنوماتیکی جایگزین شده است.
اساس کار سیستم هیدروپنوماتیک، همانطور که از نام آن بر می آید بر پایه دو جزء اصلی آن یعنی یک گاز و یک مایع قرار دارد و این نکته مهم به خاطر داشته باشید که یک گاز تراکم پذیر بوده و در حالی که یک مایع غیر قابل تراکم است. در سیستم هیدروپنوماتیک CITROE از Nitrogen به عنوان گاز و از روغن LHM به عنوان مایع سیستم استفاده شده است.
کلمه LHM به اختصار به معنای مایع هیدرولیک معدنی یا Liquide Hydraulique Mineral می باشد. این ماده یک مایع یا روغن هیدرولیکی سبز رنگ بوده که آب را به خود جذب نمی کند. یک دیافراگم از جنس لاستیک مصنوعی، گاز را از مایع در داخل گوی تعلیق جدا کرده و گوی توسط یک پیستون و سیلندر به چرخ متصل می گردد. این گاز همانند یک فنر در سیستم های معموی مکانیکی عمل می کند. هنگامی که باری بر روی خودرو قرار می گیرد گاز مشابه فنر متراکم شده و حجم آن کاهش می یابد و هنگامی که بار برداشته میشود گاز منبسط شده و سیستم به وضعیت اولیه خود باز میگردد.
چنانچه بخواهیم ارتفاع خودرو پس از قرار دادن بار بر روی آن ثابت باقی بماند می بایست مقداری روغن اضافی با فشار بالا به سیستم تزریق گردد. بنابراین با کم یا زیاد کردن مقدار روغن سیستم می توان ارتفاع خودرو را در حد مطلوب نگه داشت تا بدین ترتیب ملزومات یک رانندگی راحت و مطمئن تأمین شود. قسمتی که این وظیفه را بر عهده دارد تصحیح کننده ارتفاع (Height Corrector) نام دارد.