ایران خودرو
الف ) آشنایی با قسمتهای مختلف کارخانه :
در حالت کلی کارخانه از دو قسمت اداری و محیط کارخانه ( خط تولید ) تشکیل شده بود .
درقسمت اداری دفاتر ریاست ، کار گزینی ، مدیریت عامل ، واحدارتباطات و ... به شکل زیر تشکیل شده است .
مدیر عامل
معاونت
مهندسین عملیاتی
مدیریت پیمانکاری
پیمانکاران
مهندسین ناظر
مدیر پروژه
مدیران عملیاتی
این واحد تولیدی تشکیل شده است از چندین سوله مختلف برای تولیدات و ماشین کاری قطعات تولیدی به عنوان مثال در یکی از سوله ها فقط پوسته کلاچ ها و پوسته سیلندر ها ( سیلندر پژو 405 ) تولید می شود و در سوله دیگر سر سیلندر همان خودرو تولیدمی شود و در سوله ای دیگر فقط کوره ها وجود دارند و آلیاژها در آنجا آماده می شوند همچنین در یکی دیگر از سوله ها دستگاه های سند پلاست و شات پلاست وجود داشت که این دستگاه ها جزیی از کارهای ماشین کاری را انجام می دهند .
و همچنین سوله های دیگری همچون سوله دستگاه های cnc سوله انبار و غیره وجود داشتند .
این کارخانه همچنین دارای قسمت تصفیه خانه نیز بود که در آنجا آب مصرفی کارخانه را تصفیه می کردند .
من بعداز گزینش و پر کردن فرم های لازم به قسمت تعمیرات HP ( High presser ) فرستاده شدم که مهندس سید طاهر حسینی مسئولیت مرا به عهده گرفتند . در قسمت HP دفاتری وجود داشت که عملکرد مسئولان در این قسمت به شرح زیر بود .
مدیران عملیاتی
اوپراتورها اوپراتورها
مهندس سید طاهر حسینی یکی از مهندسین ناظر قسمت HP بودند در هفته اول بنده مشغول کار خاصی نبودم و بیشتر اوقات در حال بررسی و بازدید از دستگاه های موجود در آن قسمت بودم . دستگاه هایی از قبیل دستگاه های پر فشار دامکیست DRA و همچنین دو دستگاه روسی و یک دستگاه دامکیست ژاپنی و یک چرثقیل مقفی بزرگ و همچنین دستگاه های ماشین ابزار از قبیل دستگاه های تراش ، دستگاه های برش دستگاه های NC و دستگله POWER PAC که برای پمپ کردن روغن به کار می رود بود در دستگاه های تراش کوچکتری نیز در آنجا وجود داشت که از آنها معمولاً برای جلا دادن نمونه ها و آماده سازی آنها برای آزمایشگاه استفاده می شد .
هفته دوم :
در هفته دوم کار اصلی بنده که کمک کردن مهندس ناظر در مواقع تعمیرات می بود آغاز شد . در این هفته در مواقعی که دستگاه ها دچار خرابی می شود و توقف اعلام می کردند من در تعمیرات شرکت داشتم و در همین امر از کارکرد دستگاه ها کم کم اطلاع پیدا کردم در اوایط هفته دوم به کتابخانه رفتم و توانستم کاتالوگهای مربوط به دو دستگاه ایدرا را که به ترتیب 2004 و 2002 بودند را بدست آورم . و آنها را مطالعه کنم . اساس کار این دستگاه ها هیدرولیک بود یعنی فشارهای لازم برای انجام کار های مختلف در این دستگاه های دایکست با استفاده اتز پمپ های هیدرولیکی بسیار قوی بود البته در بعضی از قسمتهای این دستگاه از پمپهای پنوماتیک نیز استفاده می شد .
هفته سوم
با توجه به این که در هفته پیش با عملکرد دستگاه ها بیشتر آشنا شده بودم در این هفته به بسیاری از اصطلاحات مهندسین و نام قسمتهای مختلف دستگاه های دایکست آشنا شدم . که یکی از قسمتهای این دستگاه که بسیار توجه من را جلب کرده بود قسمت سیستم شات کردن این دستگاه بود که می توانست مذاب را با فشار 20 تن به داخل قالب ( توسط سر پلانجه ) بفشارد و قطعه بتواند ایجاد شود . عملکرد شات دستگاه یکی از مهم ترین و قابل توجه ترین مسائلی است که نبایداز آنها چشم پوشی کرد چرا که اگر این سیستم به درستی عمل نکند و فشاری بیشتر یا معمولاً کمتر از فشار استاندارد وارد کند داخل قطعات تولید شده موک ( حفره ) ایجاد می شود که این حفره ها باعث پایین آمدن کیفیت قطعات و در برخی موار باعث جلوگیری از عملیات ماشین کاری می شوند . موکها را می توان در بخش MARY ( با استفاده از اشعه رادیو اکتیو ) مشاهده کرد و فهمید که قطعه در کجا مک دارد .
هفته چهارم
در این هفته کاملاً با سیستم تولید پوسته سیلندر و پوسته کلاچ آشنا شدم حال می خواهم روند تولید کردن پوسته سیلندر یا پوسته کلاچ را توضیح دهم. ابتدا شماتیک مراحل را رسم می کنیم :
تزریق در قالب
ریختن در کوره موقت
شمش آلومینیوم
کوره
اضافه کردن آلیاژ
اذوقه کردن
هواگیری کردن
شات پلاست کردن
ماشین کاری کردن
بیرون کشیدن قطعه از دستگاه
آزمایش درستی قطعات
کنترل کیفیت
استفاده
روند تولید یک پوسته سیلندر :
ابتدا شمش های آلومینیوم را در کوره ها ریخته و آلیاژهای آنها را به حالت استاندارد ایجاد می کنند سپس کار ازت را به این مذاب ها اضافه می کنند ( برای بهتر نشستن مذاب در قالب ها ) و سپس آنها را توسط راکهای مخصوص به کوره های موقتی که پشت دستگاه ها وجود دارند و با برق گرم می شوند هدایت می شوند و سپس به داخل قالب تزریق شده و بعد به قسمت ماشینکاری و هواگیری می روند . بعد از هواگیری آنها را به قسمت شات پلاست می برند در این قسمت بادستگاه های شات پلاست سنگ ریزه های زیادی به قطعه پرت می شود که این عمل باعث جلا پیدا کردن و زیبا شدن قطعه می شود سپس قطعه را به واحد کنترل کیفیت می فرستند و در آنجا کیفیت قطعه مورد مطالعه قرار می گیرد و بعد از آزمایش درستی قطعه آن را برای استفاده در خودرو های پژو 405 می برند .