مقطع و رشته تحصیلی
کارشناسی ساخت و تولید-طراحی نقشه کشی صنعتی
مقدمه:
بهترین راه پیش بینی آینده، ساختن آن است.
این جمله زیبا پیام اراده، عزم و سازندگی دارد. انسان مصمم، عازم و سازنده، مقهور دست سرنوشت نیست بلکه سرنوشتش را خود رقم می زند. این عزم، انسان را از در افتادن در گرداب انفعال خارج نموده و در مقابل تن دادن به روز مرگی رویین تن میگرداند. پس بجاست با گذراندن این دوره ی کارآموزی خود را از لحاظ ارتقای عملی بالا برده تا بتوان میان علوم دانشگاهی گذرانده و نیاز صنعت اشتراکی یافته و به پروراندن آن اشتراکات بپردازیم. این جانب در این دوره ی 240 ساعت با بهره گیری از دانش و تجربه ی صاحبان فن توانستم به آشنایی با اصول اولیه طراحی جیک و فیکسچرها و مدل سازی یک جیگ توسط نرم افزار CATIYA دست یابم و پس از آن با اندازه برداری توسط دوربین ATOS به فایلهای ایجاد شده ی ابر نقاط موجود در سیستم های کامپیوتری دست یافتم و بدین ترتیب با نحوهی مدل کردن فایلهای ابر نقاط آشنا شدم.
فصل اول:
تاریخچه
خلاصه تاریخچه:
شرکت سایپا دیزل در سال 1342 با انعقاد قرارداد انحصاری با شرکت ماک تراکس و با نام ایران کاوه فعالیت خود را با مونتاژ کامیون های ماک و ساخت انواع تریلر آغاز نمود.
تعداد کامیون های تولیدی ایران کاوه طی مدت همکاری با شرکت ماک تراکس تا سال 1357 به 5700 دستگاه بالغ گردید.
به دنبال توقف تولید کامیون های ماک در سال 1357، شرکت سایپا دیزل به منظور بهره گیری ازظرفیت های موجود در ایجاد اشتغال، مونتاژ سایر وسایل نقلیه در بخش حمل و نقل جاده ای بار و مسافر را در دستور کار خود قرار داد.
در سال 1363 پس از بررسی های انجام شده در خصوص راه اندازی خط جدید تولید کامیون، قرارداد ساخت و تولید ولوو F12 در مدل های 4×6 ، 2×6 و 2×4 با شرکت ولوو تراکس منعقد گردید، انعقاد قرارداد تولید تریلرهای کفی با شرکت گوشا یوگسلاوی، از دیگر اقدامات برجسته سایپا دیزل طی این سال بود.
در روند تولید مطمئن طی سال های 1363 تا 1380، تولید کامیون های ولوو NL12 و F12 به میزان بیش از 1000 دستگاه و با حدود 52% خودکفایی حاصل گردید.
اما در پی وضع استانداردهای زیست محیطی موسوم به استانداردهای یورو توسط اتحادیه اروپایی و عدم تجهیز کامیون های شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران به موتورهای دارای این استاندارد آلایندگی، شرکت سایپا دیزل به عنوان رکنی اساسی در صنعت حمل و نقل جاده ای با قریب به نیم قرن تجربه در این صنعت، با درک صحیح از شرایط و با عنایت به نقش خطیر خود در فائق آمدن به بحران حاصل از عدم مجوز تردد کامیون ها در جادههای اروپایی، با هدف بازسازی ناوگان حمل ونقل جاده ای کشور به ویژه در بخش ترانزیت، اقدامات گسترده ای را آغاز نمود و سرانجام پس از انجام بررسی ها و مذاکرات مقدماتی و انعقاد قرارداد جدید با شرکت ولوو تراکس، کامیون های ولوو مدل FH12 و NH12 که هم اکنون مجهز به موتورهای با استاندادرهای آلایندگی یورو 3 می باشد، در خط تولیدی محصولات سایپا دیزل جای گرفتند.
فناوری روز اروپا، کیفیت، ایمنی، راحتی، قدرت و استحکام کامیون های جدید ولوو، اختصاص بالغ بر 90% از سهم بازاردربخش کامیون های کشنده سنگین درسال81 را برای شرکت سایپا دیزل و بازار ایران به ارمغان آورد.
از طرف دیگر خلاء موجود در بخش نیمه سنگین و احساس نیاز مبرم به بازسازی ناوگان فرسوده داخل در این بخش از بازارمعرفی کامیون های به روز ولوو مدل FM9 و رنو MIDLUM را به دنبال داشته تا بدین ترتیب شرکت سایپا دیزل امروزه با تنوع محصول گسترده و با عرضه کامیون در تمامی بخش های سبک، متوسط، نیمه سنگین و سنگین در بیش از 23 مدل و همچنین انواع تریلر و اتاق بار، با سربلندی قادر به پاسخگویی به اطمینان مشتریان و جلب رضایت ایشان باشد.
ظرفیت تولید سایپا دیزل در حال حاضر، ساخت سالانه 20000 دستگاه انواع کامیون و 6000 دستگاه انواع تریلر و اتاق بار می باشد.
سرمایه گذاری و ظرفیت سازی در زمینه های تولیدی و تکنولوژیک، توسعه و ایجاد شرکت های تابعه، همکاری با شرکت های طراز اول جهانی در صنعت خودروهای تجاری، بازسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل داخلی و ترانزیت و عرضه محصولات به روز منطبق با استانداردهای جهانی به بازارهای صادراتی، کسب دو بار عنوان واحد نمونه صنعتی، استقرار سیستم مدیریت یکپارچه و اخذ گواهینامه های تطابق با استانداردهای استقرار سیستم مدیریت یکپارچه و اخذ گواهینامه های تطابق با استانداردهای 20000: 9001 ISD ، 2004: 14001 ISO و 18001 OHSAS و دریافت جایزه های ملی بهرهوری و تعالی سازمانی در سطح تقدیرنامه و کسب عنوان برترین شرکت گروه سایپا نه تنها جایگاه شرکت سایپا دیزل را به عنوان شرکت بلامنازع پیشروی بازار داخلی در بخش کامیون و تریلر تثبیت نموده بلکه دورنمای روشنی را در بازارهای منطقه برای این شرکت ترسیم نموده است.
هم اکنون نیز این شرکت در راستای نوسازی ناوگان حمل و نقل مسافری با ارائه محصولات به روز MIDIBUS و MINIBUS گامی مطمئن در راستای عرضه محصولات مسافری برداشته است.
سالنامه:
1357-1342
تاسیس شرکت با نام ایران کاوه
آغاز عملیات ساخت و مونتاژ کامیون های ماک
تولید تعداد 7152 دستگاه انواع مدل های کامیون های ماک
1363-1357
توقف تولید کامیون های ماک به دلیل قطع روابط سیاسی با ایالات متحده آمریکا
تولید محصولاتی همچون وانت پیکان و ماشین آلات کشاورزی به منظور جلوگیری از توقف تولید کارخانه و ایجاد اشتغال زایی
انعقاد قرارداد با شرکت گوشا یوگسلاوی سابق به منظور انتقال فناوری و تولید تریلر
1375-1363
انعقاد قرارداد با شرکت ولووی سوئد به منظور تولید محصول کامیون ولوو F12
راه اندازی خط تولید کامیون ولوو F12 با سرمایه ای بالغ بر 4000 میلیون ریال
تولید تعداد 10015 دستگاه کامیون ولوو F12
انتقال خط تولید کامیون های ولوو NL12 از شرکت زامیاد به شرکت ایران کاوه
تولید تعداد 441 دستگاه کامیون ولوو NL12
تاسیس شرکت کاوه خودرو به منظور ساخت و تامین قطعات محصولات تولیدی شرکت
اخذ گواهینامه ISO 9002 برای اولین بار در صنعت خودروی کشور در زمینه ساخت و مونتاژ کامیون ولوو F12
اخذ گواهینامه ISO 9001 در زمینه:
ساخت و مونتاژ کامیون F12
طراحی ، ساخت و مونتاژ تریلر کفی و چادری
انعقاد قرارداد با شرکت رنوتراکس در اسفندماه 1376 به منظور ساخت کامیون های سبک بادسان
1380-1375
طراحی کامیون سبک بادسان با همکاری فنی شرکت رنوتراکس در سال 1376
تولید اولین نمونه کامیون بادسان در آذرماه سال 1376
خرید اولین پارتی 500 دستگاهی قطعات منفصله کامیون های بادسان در سال 1377
انتخاب شرکت به عنوان صادر کننده نمونه در سال 1377
دریافت لوح تقدیر از ریاست محترم جمهوری به عنوان شرکت صادرکننده برتر در سال 1377
تولید انبوه کامیون های بادسان در سال 1377
تولید میدی باس 25 نفره مهسان با بهره گیری از پلت فرم مشترک کامیون بادسان در سال 1378
1383-1380
صادرات 500 دستگاه کامیون و 50 دستگاه تریلر به همراه قطعات یدکی به کشور عراق و کسب درآمد ارزی چشمگیر به میزان 35 میلیون دلار
راه اندازی خط تولید کامیون ولوو FH12 در سال 1380
انعقاد موافقت نامه همکاری انتقال دانش فنی با شرکت ولوو تراکس به منظور تولید کامیون های ولوو مدل FM9 در سال 1380
انعقاد موافقت نامه انتقال تکنولوژی کامیون های رنومیدلام با شرکت رنوتراکس در تاریخ 29 آذرماه سال 13812004 : 14001 ISO
صادرات تعداد 129 دستگاه کامیون ولوو و قطعات یدکی به ارزش حدود 10 میلیون دلار به کشورهای کویت و ایتالیا در سال 83
ثبت بهترین رکورد تولید تاریخ شرکت به میزان 13540 دستگاه انواع کامیون سبک، نیمه سنگین و سنگین
ایجاد و راه اندازی خط رباتیک نقاشی
استقرار سیستم جدید مدیریت انبارها به منظور سهولت بخشیدن به بخش تولید و جابجایی مواد
استقرار سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی و کسب گواهینامه OHSAS 18001
اخذ گواهینامه سیستم های مدیریت یکپارچه IMS
اخذ تندیس زرین گروه سایپا در تعالی سازمانی و اخذ رتبه برترین شرکت گروه در این زمینه
اخذ گواهینامه و تقدیرنامه جایزه ملی بهره وری و تعالی سازمانی
همکاری با شرکت رنو – نیسان در قالب قرارداد همکاری با شرکت چینی دانگ فنگ به منظور ارایه کامیون های نسبتا ارزان قیمت در بخش نیمه سنگین
همکاری با شرکت چینی یوتانگ به منظور تولید مینی بوس و میدی باس
آرشیو:
سال 1342
تاسیس شرکت با نام ایران کاوه
سال 1344
آغاز فعالیت تولید و مونتاژ کامیون ماک
ثبت سرمایه اولیه شرکت به میزان 80 میلیون ریال
سال 1348
انتقال کارخانه به محل فعلی خود واقع در کیلومتر 14 جاده مخصوص کرج
افزایش تولید به ده دستگاه کامیون ماک در روز
ساخت محصولات متفرقه از جمله مینی بوس جی ام سی (G.M.C) و اتوبوس به سفارش ارتش و شهربانی
سال 1357
تولید تعداد 7152 دستگاه کامیون ماک طی سالهای 1344 تا 1357
توقف تولید کامیون ماک بدلیل قطع روابط سیاسی با ایالات متحده امریکا
سال 1358
افزایش سرمایه شرکت از مبلغ 80 میلیون ریال به 1080 میلیون ریال
تولید وانت پیکان و تجهیزات تراکتور برای مصارف کشاورزی جهت جلوگیری از توقف تولید کارخانه و ایجاد اشتغال زایی
سال 1360
انعقاد قرارداد تولید 3100 دستگاه تریلر سه تن کشاورزی و 3000 دستگاه تیغه تراکتور با بنگاه توسعه ماشین های کشاورزی
مونتاژ کامیون های ولوو مدل N
سال 1361
اداره کارخانه توسط مدیریت دولتی
سال 1362
انعقاد قرارداد با شرکت گوشا یوگسلاوی سابق بمنظور ارتقای سطح کیفی تولید تریلر کفی
سال 1363
انعقاد قرارداد با شرکت ولوو سوئد برای تولید محصول کامیون ولوو F12 در ایران
سال 1364
توقف تولید شرکت به دلیل کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی و بحران ارزی کشور
سال 1368
انجام اقدامات لازم در جهت برنامه ریزی، تکمیل و راه اندازی مجدد خط تولید ولوو F12
سال 1369
آغاز فعالیت های دریافت سفارش و شروع عملیات تولید و مونتاژ کامیون های ولوو F12 و تریلر
سال 1370
تولید 1600 دستگاه کامیون F12 و ثبت بالاترین آمار تولید این کامیونها در مقایسه با سالهای پیش
سال 1371
تبدیل شرکت از سهامی خاص به سهامی عام
افزایش سرمایه شرکت از 1080 میلیون ریال به مبلغ سه میلیارد ریال
تولید 1240 دستگاه تریلر کفی و ثبت رکورد در تولیدات این محصول
سال 1372
پذیرفته شدن شرکت در سازمان بورس اوراق بهادار تهران
آغاز سیر نزولی فعالیت های تولیدی شرکت به دلیل وضع سیاستهای انقباضی در بخش مالی و ارزی
سال 1373
آغاز بررسی های فنی در خصوص تولید کامیون سبک
سال 1374
ورود به بازار آسیای میانه با صادرات 50 دستگاه کامیون ولوو F12 به کشور ترکمنستان
سال 1375
تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی به منظور گشایش اعتبار مجدد جهت واردات قطعات منفصله کامیون های ولوو F12 و بهبود نسبی فعالیتهای شرکت
انتقال خط تولید محصول کامیون ولوو NL12 از شرکت زامیاد به شرکت سایپا دیزل
تولید نمونه مدل های جدید تریلر از جمله تریلر جامبو و سه محور در جهت تنوع سازی محصولات تریلر
افزایش سرمایه شرکت از مبلغ 3 میلیارد ریال به 10 میلیارد ریال
دریافت پروانه ایجاد واحد تحقیق و توسعه از وزیر صنایع
سال 1376
ساخت نمونه محصول جدید کامیون بادسان با همکاری فنی شرکت رنو تراکس
تاسیس شرکت طرحی، مهندسی و تامین قطعات کاوه خودرو (سهامی خاص) با سرمایه اولیه یک
صد میلیون ریال به منظور ساخت و تامین قطعات محصولات تولیدی شرکت در داخل کشور
اخذ گواهینامه ISO 9002 برای اولین بار در صنعت خودروی کشور در زمینه ساخت مونتاژ کامیون ولوو F12
سال 1377
تولید انبوه محصولات جدید کامیون بادسان با بیش از 50% ساخت داخل
اخذ گواهینامه ISO 9001 در زمینه:
ساخت و مونتاژ کامیون ولوو F12
طراحی، ساخت و مونتاژ تریلر کفی و چادری
انتخاب شرکت به عنوان شرکت صادر کننده نمونه کشور و دریافت لوح تقدیر از ریاست محترم جمهور
سال 1378
تولید تعداد 441 دستگاه کامیون ولوو NL12 طی سالهای 1375 تا 1378
توقف تولید کامیون های NL12
سال 1379
تولید محصول جدید مینی بوس 25 نفره مهسان با حداکثر توان ساخت داخل
انعقاد قرارداد جدید با شرکت ولوو تراکس و اضافه نمودن محصولات جدید FH12 و NH12 به دامنه محصولات شرکت
ساخت نمونه محصول جدید تریلر کفی سه محور تک چرخ با زیربندی بادی
عقد قرارداد همکاری با سازمان پایانه ها به منظور ارائه تسهیلات بانکی ویژه به مشتریان و نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای ترانزیتی کشور
آغاز پروژه اخذ تسهیلات از بانک توسعه اسلامی
سال 1380
تولید تعداد 10015 دستگاه کامیون های ولوو F12 طی سالهای 1363 تا 1380
توقف تولید کامیون های F12
تولید انبوه محصول کامیون ولووی FH12
صادرات 500 دستگاه کامیون و 50 دستگاه تریلر به همراه قطعات یدکی به کشور عراق و ارزیابی قابل توجه به میزان 35 میلیون دلار
افزایش سرمایه شرکت از مبلغ 9/36 میلیارد ریال به 4/67 میلیارد ریال
اخذ گواهینامه ISO 9001/1994 در زمینه ساخت و مونتاژ محصول FH12
احراز رتبه اول در بین شرکت کنندگان سومین نمایشگاه بین المللی خودرو و قطعات تهران
سال 1381
انعقاد قرارداد انتقال تکنولوژی محصول ولوو FM9 با شرکت ولوو تراکس
انعقاد قرارداد انتقال تکنولوژی محصول رنو میدلام با شرکت رنو تراکس
راه اندازی سیستم رنگ ED (الکترودیپ)
راه اندازی پروژه های ایجاد سالن اتاق سازی و تریم برای محصولات سبک و سنگین
راه اندازی پروژه بهسازی و بالندگی منابع انسانی در سطح گسترده
افزایش سرمایه شرکت از مبلغ 226/67 میلیارد ریال به 150 میلیارد ریال
انتقال بخش تریلر سایپا دیزل به شرکت ایران کاوه و آغاز به کار این شرکت
اتمام پروژه اخذ تسهیلات از بانک توسعه اسلامی و جذب مبلغ 10 میلیون دلار
ثبت بهترین رکورد تولید شرکت با تعداد 3559 دستگاه انواع محصولات
سال 1382
خرید زمین شرکت های کفش ملی و کفش جم به منظور توسعه فضاهای اداری، تولیدی و تمرکز شرکت های تابعه
انتقال بخش فروش شرکت به محل کارخانه کفش ملی و آغاز به کار بخش جدید با نام سایپا دیزل 2
آغاز تولید انبوه کامیون های ولوو FM9
آغاز تولید انبوه کامیون های رنو میدلام
افزایش سرمایه شرکت به میزان دو برابر
افتتاح خط تولید کامیون میدلام توسط وزیر صنایع و معادن و آغاز تولید انبوه کامیون های میدلام
اخذ گواهینامه های سیستم مدیریت کیفیت در انطباق با استاندارد ISO9001 , 2000 و سیستم مدیریت زیست محیطی در انطباق با استاندارد ISO 14001
سال 1383
انتقال شرکت کاوه خودرو از سایپا دیزل به سایپا دیزل 2 به منظور گسترش
فعالیتها و ظرفیت های این شرکت
صادرات تعداد 129 دستگاه کامیون ولوو و قطعات یدکی به ارزش حدودا 10 میلیون دلار به کشورهای کویت و ایتالیا
ثبت بهترین رکورد تولید تاریخ شرکت به میزان 13540 دستگاه انواع کامیون سبک، نیمه سنگین و سنگین (7% افزایش نسبت به سال گذشته)
سال 1384
ایجاد و راه اندازی خط رباتیک نقاشی
استقرار سیستم جدید مدیریت انبارها به منظور سهولت بخشیدن به بخش تولید و جابجایی مواد
استقرار سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی
اخذ گواهینامه و جایزه ملی تعالی سازمانی و بهره وری
همکاری با شرکت رنو- نیسان در قالب قرارداد همکاری با شرکت چینی دانگ فنگ به منظور ارائه کامیونهای نسبتا ارزان قیمت در بخش نیمه سنگین
تولید اولین نمونه کامیون میدلام در آبان ماه سال 1382
افزایش سرمایه شرکت به میزان دو برابر
آغاز تولید انبوه کامیون های میدلام در آذرماه سال 1382
اخذ گواهینامه های سیستم مدیریت کیفیت در انطباق با استاندارد 2000 : 9001 ISO و سیستم مدیریت محیط زیستی در انطباق با استاندارد 7
توان تولیدی:
شرکت سایپا دیزل با حدود 000/23 مترمربع فضای تولیدی و 000/30 مترمربع فضای اداری و انبار با خطوط مجزای ساخت و تولید کامیون، سالن رنگ مجهز به سیستم الکترودیپ، سالن های قطعه سازی، پرسکاری، اتاقسازی، خطوط مجزای مونتاژ و انبارهای کلاسه بندی شده متناسب با انواع محصولات و آزمایشگاه های تخصصی، توان تولیدی مناسبی را برای تولید انواع محصولات ایجاد کرده است.
ظرفیت تولید سایپا دیزل در حال حاضر ساخت سالانه 3000 دستگاه کامیون سنگین،
2000 دستگاه کاموینت،4000 دستگاه تریلرو7000 دستگاه میدی باس دردوشیفت است.