فصل اول
1- مقدمه:
آب قسمت اعظم و مهمی از رژیم غذایی متعادل روزانه به شمار میآید و بدن برای انجام یکسری از فعل و انفعالات و واکنشها به آب نیاز دارد که میتوان هضم و جذب غذا و نهایتاً دفع مواد زائد، تنظیم درجه حرارت بدن جذب اکسیژن در ششها و دفع انیدریک و تغییرات شیمیایی درون عضلات و نرم شدن مفصلها را نام برد.
بدن روزانه به 8 لیوان آب نیاز دارد که مقداری از آن از طریق غذاهای مختلف به بدن میرسد و 5 الی 6 لیوان دیگر برحسب عادات غذایی و به صورتهای مختلف وارد بدن میشود.
نوشیدن شیر بسیار مطلوب است ولی متأسفانه به حد کفایت موجود نبوده است. آب میوه هم به علت گرانی درحد نسبتاً کمی در مقایسه با نوشابههای دیگر مصرف میشود و در برخی از شهرها مانند تبریز، شیراز و مشهد و ... عرقیات که عصاره تقطیر بعضی از گیاهان است رواج دارد. آشامیدنیهای دیگر مانند آب معدنی، قهوه، نسکافه و ... به مقدار کم مصرف میشود.
در کشور آمریکا نسکافه با شیر یا کافیمیت، در انگلیس چای، در فرانسه شراب، در برزیل قهوه و در پاکستان شیر مصرف میشود. اما در 200 سال اخیر در رژیم غذایی مردم دنیا نوشابههای غیرالکلی یا سبک رواج پیدا کرده است که این محصولات غذایی دارای دو خصوصیت عمده میباشند:
1- این محصولات بصورت مایع و برای رفع عطش مصرف میشوند.
2- محصولاتی هستند که گذشته از قند موجود در آن که ارزش کالریزایی دارد، معمولاً ارزش غذایی دیگری ندارند.
اصطلاح نوشابه حدود 30 سال است که در زبان فارسی رواج پیدا کرده است. نوشابهها جزء نوشیدنیها به حساب میآیند تفاوت نوشیدنیها با آشامیدنیها این است که آشامیدنیها گذشته از جنبه فرحبخش بودن نیاز بدن را تأمین میکنند اما در مورد نوشیدنیها هیچ کوششی جهت اثبات مغذی بودن آنها انجام نمیشود.
فرهنگ مصرف نوشابه در بین مردم ایران و در غذای روزمره به غلط یا صحیح بسیار جا افتاده است و روز به روز بیشتر میشود و به همین دلیل کارخانههای تولیدکننده تمامی توان خود را در افزایش راندمان تولید به کار میبرند و زمانی که کمیت افزایش یابد، کیفیت فدای کمیت شده و تا زمانی که کیفیت محصولات داخلی در سطح جهانی نباشد نمیتوان از واردات نوشابههای خارجی جلوگیری کرد که این امر مستلزم سرمایهگذاری و ارتقاء سطح علمی و گسترش خطوط تولید است.
به همین منظور کیفیت نوشابهها باید به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد و امکان تولید نوشابههایی با استفاده از امکانات داخلی و استفاده از مواد سنتی بهخصوص عرقیات سنتی مورد توجه قرار گیرد.
تاریخچه نوشابهسازی در جهان:
از زمانی که بشرعلاوه بر مصرف آب نوشیدنی توانست موادی چون طعم دهنده ها و شیرینکنندهها را به آب اضافه کند تاریخ نوشابهسازی شکل گرفت، گرچه تاریخ دقیق پیدایش آن به درستی مشخص نیست ولی تصور بر آن است که ابتدا در خاورمیانه و بویژه در نواحی جنوبی ایران و در خوزستان روشهایی برای حرارت دادن نیشکر و تهیه کارامل ابداع کرده بودند با رقیق کردن آن، شربتهایی تهیه میکردند که بیشتر جنبه درمانی داشت که این به 2500 سال پیش برمیگردد. شاید بتوان گفت که نیشکر سوخته و یا کارامل رقیق شده جزء اولین نوشابههایی باشد که حاوی طعم کارامل و شکر است. بعدها که مصرف شیرینکنندهها متداول گشت، طعمدهندههایی نظیر، لیمو، آلبالو، زرشک، آلو، انجیر و بسیاری از عرقیات نظیر، نعناع، آویشن، بهارنارنج و ... بهطور طبیعی در نوشیدنیهای مصرفی در ایران مورد مصرف قرار گرفت، اما متأسفانه تکنیک استفاده از عرقیات و استخراج اسانس در حقیقت امولسیون طعمدهنده در آب تا امروز در ایران پیشرفتی نداشته است واز این رو تهیه شربتها و نوشابهها در کشورهایی نظیر ایران، مصر، هندوستان متوقف و دامنه توسعه آن به اروپا و آمریکا کشیده شد.
استفاده از گاز کربنیک در آبهای معدنی و تلاش برای تهیه مصنوعی که در ابتدا از طریق اسیدکردن بیکربنات سدیم و ی کربنات سدیم صورت میگرفت که البته امروزه روشی منسوخ شده است و نام نوشابههای سودا هم به همین دلیل به آنها اطلاق میگردد، به قرن شانزده میلادی در اروپا برمیگردد که شروعی برای گسترش نوشابهسازی در دنیا محسوب میشود. با وجود آنکه آشامیدنیهای حاوی گازکربنیک مانند، آب معدنیها، آب چشمهها قرنها مورد استفاده بوده است ولی گسترش واقعی آن عملاً از سال 1865 شروع شده است.
تاریخ پیدایش نوشابه در کشور آمریکا به زمانی برمیگردد که دانشمندان آمریکایی مانند Rush در فیلادلفیا به مطالعه بر روی آبهای معدنی و شیمی آبها علاقه نشان دادند. در آبتدای قرن هفدهم بخاری که به صورت حباب از آبهای معدنی خارج میگردید با نام گاز یا حباب محبوس شناخته شد.
تهیه و تولید نوشابه های غیرالکلی گازدار به صورت بهداشتی و در بستهبندی مطمئن نخستین بار توسط جان پمبرتون در شهر آتلانیا در سال 1886 جامه عمل پوشید و با نام کوکاکولا و فروش روزانه 6 بطری وارد بازار شد که امروزه با گذشت بیش از 100 سال نوشابهها در انواع مختلف و چندصد میلیون بطری فروش روزانه در سراسر جهان عرضه میشود. در اواخر قرن نوزدهم یک داروساز به نام Brodham در شمال کارولینا نوشابهای ساخت و نام تجارتی پپسیکولا را برای نوشابه خود انتخاب نمود. در سال 1910 آقای برادهام پپسیکولا را به 280 تولیدکننده عرضه کرد و بعد از سال 1930 به توزیع فروش بینالمللی پپسیکولا همچون کوکاکولا افزایش یافت که بعدها به منظور جلب مشتری، پپسیکولای رژیمی (Diet) را به بازار عرضه کرد.
با پیشرفت تکنولوژی مصرف نوشابه های گازدار افزایش پیدا کرد و به علت عرضه راههای جدید به حد قابل ملاحظهای رسید. تولیدکنندگان از هرگونه طعمهای امکانپذیر مختلف برحسب ذائقه عموم استفاده نمودند که این تنوع یکی از دلایل عمومیت پیدا کردن مصرف نوشابه به عنوان یک فرآورده نیروبخش گردید و از دلایل دیگر آن در دسترس بودن و چگونگی به سهولت یافت شدن آنها میباشد، امروزه علاوه بر نوشابههای رژیمی، تولید نوشابههای ایزوتونیک یا ورزشی بازار مناسب دیگری برای نوشابهها به شمار میآیند.
تاریخچه نوشابهسازی در ایران:
سابقه نوشابهسازی به معنای جدید آن به سال 1331 برمیگردد، قبل از این تاریخ نوشابههای گازدار سنتی نظیر لیموناد و ... اغلب بصورت غیربهداشتی تهیه و به بازار عرضه میشد ودر این تاریخ کارخانه زمزم محصول تولیدی خود را با نام پپسیکولا به بازار عرضه کرد و در سال 1333 کارخانه کوکاکولا و در سال 1334 شرکت ساسان محصولات تولیدی کانادادرای و سوپرکولا را به بازار ارائه کردند. نوشابههای دیگر مانند اسو، شوئپس، آلپاین و فانتا نیز به بازار عرضه شدند که پس از مدتی یا تعطیل شدند و یا در دو کارخانه زمزم و ساسان ادغام گردیدند.
به علت عدم تطبیق نوشابهها با ذائقه مردم و ماهیت و وابستگی تولیدکنندگان این کارخانهها و حکم تحریف مصرف نوشابه گسترش بازار مصرف این محصول متوقف شد و جا افتادن نوشابه به عنوان الگوی مصرف سالها طول کشید، اما امروزه نوشابه یک کالای پرمصرف میباشد. مصرف نوشابه در ایران بعد از انقلاب به سرعت بالا رفت و نزدیک به دو برابر شد و این روند افزایش تا به امروز ادامه داشته است.
تاریخچه کارخانه زمزم:
در سال 1333 کارخانه زمزم تهران به ثبت رسید و تحت لیسانس پپسیکولا بینالمللی اقدام به تولید پپسیکولا کرد، در ابتدا مردم از این نوشابهها تنها به عنوان دارو یاد میکردند و موفقیتی به دست نیاوردند، این امر سبب توزیع مجانی و در مراحل بعدی توزیع همراه با جوایز صورت گرفت و از طرفی به خاطر ممنوعیت شرعی آن قبل از انقلاب فروش زیادی نداشت. در طول رشد مصرف نوشابههای غیرالکلی در ایران انواع نوشابههای نظیر آن پاین، فیشن و کالیفرنیا و ... به بازار عرضه شد. البته با رقابتهای شرکتهای بزرگتر با عدم موفقیت روبرو گردید و تا اینکه در سال 1359 اقدام به ایجاد واحد تحقیقات و توسعه نمود که در تاریخ اول اردیبهشت ماه سال 1360 آزمایشگاه این واحد راهاندازی شد. این آزمایشگاه تمام تلاش خود را در فرموله کردن و تهیه اسانسها و مواد لازم جهت عصارهسازی به کاربرد و نهایتاً در شهریور سال 1360 موفق به فرموله کردن عصاره پپسی گردید، اما به دلایل متعدد موفق به تولید آن نشد و متعاقب عصاره پپسی، عصاره پرتقالی را نیز فرموله کرد و بنا به دلایل صنعتی و ممنوع بودن رنگهای خوراکی از آن صرفنظر کرد.
در اواخر سال 1360 زوم برآن شد تا نوشابه ساده و بیرنگی را فرموله کند و به موفقیت هم رسید این نوشابه که کولاب نام دارد. از آبان سال 61 با موافقت وزات بهداری و صنایع تولید گردید و اکنون نیز ادامه دارد، عصاره کولاب که براساس نوشابههای سنتی ساخته شد. امروزه از نظر حجم، 70% با منابع داخلی تأمین میشود و فقط چند مورد از منابع آن از خارج از کشور وارد میشوند. زمزم از سال 1358 اقدام در جهت رهایی از وابستگی در زمینه مواد اولیه نوشابه را شروع نمود و اولین اقدام در این زمینه تغییر نام شیشههایی با مارک پپسی بود که به تدریج با مارک زمزم و قالب جدید به بازار عرضه شد، همزمان، زمزم منابع عصاره خود را نیز تعویض نمود و خود را از قرارداد استعماری هر عصاره به مبلغ 300 دلار رها نمود و عصارههایی با قیمت بسیار ارزانتر، حتی در مواردی قیمت پپسی را تهیه نمود.
شرکت زمزم ایران جهت خودکفا نمودن مواد اولیه عصاره کولا به بررسی پرداخت و به دنبال آن جهت عدم وابستگی به شکر خارجی طرح تهیه شکر از ملاس چغندر را در مراحل مختلف به اتمام رسانده و موفق به کسب اجازه تأسیس کارخانه گردیده است.
مشخصات کلی کارخانه زمزم شرق تهران:
مالکیت: بنیاد مستضعفان و جانبازان تعداد کارکنان: 218 نفر در مهرماه
نام مسئول واحد تولیدی: جلالالدین مکاری
محصولات: نوشابه های غیرالکلی گازدار به شماره استاندارد 1249 شامل نوشابههای گازدار دارای عصاره کولا، پرتقالی، لیمون لایم، رژیمی، کلاسیک و ایزوتونیک یا ورزشی در بطری و قوطی عرضه میگردد و با هدف تولید کلاسیک پرتقالی
موقعیت جغرافیایی: میدان رسالت، خیابان هنگام، خیابان دانشکده، مقابل دانشگاه علم و صنعت.
فضا: مساحت زمین واحد تولیدی 10050 متر مربع- بطریشویی 450 مترمربع
ظرفیت: 1600 جعبه در ساعت- 3500 پت در ساعت
ساعت کار: شیشه: ساعت 30/14- 30/6 صبح
بطری cc300 و lit5/1: 30/14- 30/6 صبح: 30/22-30/14 و صبح 30/6-30/22
اهمیت مصرف نوشابه:
یک نوشابه 250 میلیلیتری دارای 100 کالری انرژی میباشد و از آنجائیکه نوشابهها دارای شکر هستند، بنابراین خیلی سریع به انرژی تبدیل میشوند و به همین دلیل است که نوشابهها به ویژه پس از فعالیت بدنی یا اغلب بعدازظهرها نشاطآور هستند. نوشابهها دارای 90 درصد آب خالص میباشند و یک نوشابه با طعم خوب ضمن رفع عطش کمک به آشامیدن مایعات میکند. اغلب پزشکان نوشابهها را برای سرماخوردگی و جلوگیری از دفع آب بدن در آلودگیهای ویروسی تجویز مینمایند و از آنجائیکه آب موجود در نوشابهها از سالمترین آبهاست. لذا مصرف نوشابه در مناطقی که دسترسی به آب آشامیدنی وجود ندارد از نظر بهداشتی حائز اهمیت است، دربرخی از نوشابهها به دلیل وجود املاح علاوه بر رفع عطش و تأمین آب بدن به عنوان یک الکترولیت برای تنظیم یونهای بدن در مناطق گرمسیری عمل میکنند، با این وجود نوشابههای نوع کولا به دلیل داشتن کافئین و اسید فسفریک و پایین بودن PH و حتی داشتن کارامل نمیتوانند در مصرف بسیار زیاد عاری از عوارض جانبی باشند، از این رو پیشنهاد میشود حتیالامکان از دادن نوشابههای نوع کولا به کودکان خودداری گردد.
نوشیدن نوشابهها توسط کودکان ضمن بیمیل کردن آنها به خوردن غذا به دلیل مصرف اسید فسفریک و گاز برای معده و دندانهای آنها زیانآور است. بویژه کافئین که اعتیاد موقت ایجاد میکند و بلافاصله بر اعصاب جهاز هاضمه تأثیر میگذارد و به همین دلیل است که فرد هر لحظه میل به نوشیدن نوشابه را دارد. کافئین نه تنها برای کودکان بلکه مصرف زیاد آن برای بزرگسالان نیز عاری از عوارض جانبی نخواهد بود، که متأسفانه ایران از جمله کشورهایی است که بالاترین میزان مصرف نوشابه را دارد و نرخ رشد مصرف نوشابه در کشور ما روز به روز در حال ترقی است.