تاریخچه محل کارآموزی
محل کارآموزی شرکت آسانسورسازی برج پیما که تأسیس کننده آن عبدالمجیدکرمی است که در سال 1380 تأسیس گردیده است که شماره ثبت شرکت 181737میباشد که کار اصلی شرکت نصب و راه اندازی آسانسور و تعمیرات و سرویسآسانسور است که این شرکت دارای 9 اکیپ کاری است که هرکدام یک کار مخصوصی راانجام میدهند. که برخی کار آهنکاری و برخی کارهای ریلی عدهای کار مکانیکی و عدهایکار نصب راه اندازی را انجام میدهند که نصب راه اندازی یک آسانسور را در دو هفته بهاتمام میرسانند. این شرکت با کارخانههای بزرگی از قبیل شرکت تابلوسازی آرمان فرازعبدداقی - ارسی - شرکت در اتوماتیک بیابانی همکاری میکند و تمامی آسانسورها رابعد از کار استاندارد تا یکسال گارانتی میکنند.
حمد و سپساس ایزد منان را که با الطاف بیکران خود این توفیق را به ما ارزانیداشت تا بتوانیم در راه دانش و فرهنگ این مرز و بوم گامهایی هرچند کوچک برداشته ودر انجام رسالتی که برعهده داریم مؤثر واقع شویم. گستردگی علوم برقی و توسعهروزافزون آن شرایطی را به وجود آورده هر روز شاهد تحولات اساسی چشمگیر درسطوح جهانی هستیم. در اینجا از مربیان کارآموزی بنامهای آقای حسین جهانی و آقایسعید نصیری و استاد گرامی خود استاد امیر احمدی نژاد تشکر و قدردانی میکنم.
آسانسور Elevator
تاریخچه آسانسور:
آدمی همواره کوشیده است برخی شیوههای ساده برای بلندکردن خود و موادمورد استعمال و بازخود را بالا ببرد. یکی از نخستین آسان اختراع آن ثبت شده به وسیلهریاضیدان پرآوازه. ارشمیدس در حدود 253 ق .م. بود. آسانسور وی یک بلندکن دستیبود که برای حمل یک شده بود. در مصر باستان احتمالاً نمونهای از نیروی بلندکردن بهوسیله بردگان برای ساختمان اهرام استفاده میکردند.
آوردهاند که چنگیزخان مغول برای رفتن به طبقات بالای یک ساختمان از آسانسوراستفاده میکرد اما این آسانسور را نیروی بردگان و اسیران میبرد. اما تا زمانی که آدمیساختمانهای خیلی بلند نساخته بود نیازی به آسانسور نداشت و از وقتی آسانسورموردنیاز احساس گشت ایجاد بناهای بلند آغاز گردید.
بعدها به فکر ساختن آسانسوری افتادند که با نیروی باد، آب، برق و غیره کار کند وسرانجام در سال 1850 آسانسور آبی با هیدرو ساختمانهای سه، چهار طبقه ساخته شد.در این روزگار آسانسورهای زمختی برای حمل بار ساخته و به کار مشغول شد. اینآسانسورها نمیتوانست بالا ببرد، علاوه بر این خیلی کند بالا میرفت. نخست اینآسانسورها با موتورهای بخار و بعدها با موتورهای هیدرولیک به کار موتورهاینخستین هیدرولیک یک Plunger (ستون فولادی) به کار میرفت. دستگاه پایین و بالا باستون فولادی پایینتر از آسانسور قرار میگرفت تلمبه فشار آب را با فشار به دستگاهپایین فرو برنده داخل یک سیلندر عمودی میکرد. افزایش فشار روی دستگاه پایین وفروبرنده آسان میکندو بالا میبرد.
فشار حقیقی موردنیاز در این آسانسور را به پایین بردن تأمین میکند. در اینآسانسور همچنین یک سیستم دستگاه وزنه تعادل که مانع وزنه داخلی آسانسور ومحموله آن میشود، دارد. دستگاه فروبرنده Plunger به طور عملی برای ساختمانهایبلند مناسب نبود زیرا نیاز به زیادی داشت. بعدها به بکاربردن یک ریسمان گیردهندهآسانسور هیدرولیکی با تعداد زیادی قرقره تکامل وتوسعه یافت.
در 1853 الیشا گرویس از اوتیس از مردم نیویورک، نخستین دستگاه بلندکننده یابالابر با یک نوع ایمنی خودکار برای نگهداری سکوی آسانسور (اگر ریسمان بالابر پارهشود) اختراع کرد.
آسانسور Elevator
آسانسور دستگاهی است که مردم و بار را به طبقات بالای یک ساختمان میرساند.یک اتومبیل یا جعبه و یا بسته باری را نیز بالا و پایین میبرد. آسانسور با گسترش وارتفاع آسمان خراشهای مدرن امکانپذیر ساخته است. پیش از اختراع آسانسور مردممجبور بودند طبقات متعدد ساختمان بلند را پیاده بالا و پایین بروند. برخی از اشخاصآسانسور را در خانههای خود نصب کردهاند، مخصوصاً اگر یک شخص علیل و ناتوان درآنجا زندگی کند.
یک آسانسور مسافربر چطور کار میکند؟
یک آسانسور حمل مسافر در حدود 2300 کیلوگرم وزن دارد. این آسانسور حدود1600 کیلو را حمل میکند. در یک ساختمان بلند، آسانسور، موردنیاز را بالا و پایینمیبردکه وزنش 1400 کیلو یا بیشتر میباشد.
کنترلها
برخی از آسانسورها به وسیله اپراتورهائی که در داخل آسانسور سوار هستندکنترل میشوند. سوئیچ موتوری که استارت حرکت و توقف میزند به جعبه بلند میکند،آسانسور پایین میرود و یا میایستد.
انواع جدیدتر آسانسور به طور خودکار، کار میکند و نیازی به اپراتور نیست. اینگونه آسانسورها به طور وسیع و گستردهای در ساختمانهای آسما خراشها کاربردیافته است.
مسافران دکمه بیرون آسانسور را فشار میدهند تا آسانسور را به طبقه دلخواه،مثلاً همکف بیاورد. در این هنگام درها به طور خودکار باز میمانند. هنگامی است کهآسانسور به آن طبقه برسد، مسافر که در درون اتاقک است، درها به طور خودکار بازمیشود واین هنگامی است که آسانسور
نگاهی گذرا بر مخترعان آسانسور
از نخستین آسانسورها که اختراع آن ثبت شده به وسیله ریاضیدان پرآوازه،ارشمیدس در حدود 253 ق .م. بود. آسانسور وی یک بلندکن دستی بود که برای حمل یکمسافر طراحی شده بود. در مصر باستان احتمالاً نمونهای از نیروی بلندکردن به وسیلهبردگان برای ساختمان اهرام استفاده میکردند.
آوردهاند که چنگیزخان مغول برای رفتن به طبقات بالای یک ساختمان از آسانسوراسیرخچه آسانسور آدمی همواره کوشیده است برخی شیوههای ساده برای بلندکردنخود و مواد متفاده میکرد اما این آسانسور را نیروی بردگان و اسیران بالا و پایینمیبرد. اما تا زمانی که آدمی ساختمانهای خیلی بلند نساخته بود نیازی به آسانسورنداشت و از وقتی آسانسور موردنیاز احساس گشت که کار ایجاد بناهای بلند آغاز گردید.
بعدها به فکر ساختن آسانسوری افتادند که با نیروی باد، آب، برق وغیره کار کند وسرانجام در سال 1850 آسانسور آبی یا هیدرولیکی برای ساختمانهای سه، چهار طبقهساخته شد. در این روزگار آسانسورهای زمختی برای حمل بار ساخته و به کار مشغولشد. این آسانسورها باز پر وزنی را نمیتوانست بالا ببرد، علاوه بر این خیلی کند بالامیرفت. نخست این آسانسورها با موتورهای بخار و بعدها با موتورهای هیدرولیک بهکار میرفت. موتورهای نخستین هیدرولیک یک plunger (ستون فولادی) به کار میرفت.دستگاه پایین و بالا با ستون فولادی پایینتر از آسانسور قرار میگرفت. یک تلمبه فشارآب را با فشار به دستگاه پایین فرو برنده داخل یک سیلندر عمودی میکرد. افزایش فشارروی دستگاه پایین و فروبرنده آسانسور را بلند میکند و بالا میبرد.
فشار حقیقی موردنیاز در این آسانسور را به پایین بردن تأمین میکند. در اینآسانسور همچنین یک سیستم دستگاه وزنه تعادل که مانع بلندشدن وزنه داخلیآسانسور و محموله آن میشود، دارد. دستگاه فروبرنده Plunger به طور عملی برایساختمانهای بلند مناسب نبود زیرا نیاز به یک گودی زیادی داشت. بعدها با به کار بردنیک ریسمان گیردهنده آسانسور هیدرولیکی با تعداد زیادی قرقره تکامل و توسعه یافت.
در 1853 الیشا گرویس از اوتیس از مردم نیویورک، نخستین دستگاه بلند کننده یابالابر با یک نوع ایمنی خودکار برای نگهداری سکوی آسانسور از سقوط (اگر ریسمانبالابر پاره شود) اختراع کرد.
آسانسور Elevator
آسانسور دستگاهی است که مردم و بار را به طبقات بالای یک ساختمان میرساند.یک اتومبیل یا جعبه و یا بسته باری را نیز بالا و پایین میبرد.
آسانسور، با گسترش و ارتفاع آسمان خراشهای مدرن امکانپذیر ساخته است.پیش از اختراع آسانسور مردم مجبور بودند طبقات متعدد ساختمانهای بلند را پیاده بالاو پایین بروند. برخی از اشخاص آسانسور را در خانههای خود نصب کردهاند،مخصوصاً اگر یک شخص علیل و ناتوان در آنجا زندگی کند.
یک آسانسور مسافربر چطور کار میکند؟
یک آسانسور حمل مسافر در حدود 2300 کیلوگرم وزن دارد. این آسانسور حدود1600 کیلو را حمل میکند. در یک ساختمان بلند، آسانسور ماشینآلات موردنیاز را بالا وپایین میبرد که وزنش 1400 کیلو یا بیشتر میباشد.
کنترلها
برخی از آسانسورها به وسیله اپراتورهائی که در داخل آسانسور سوار هستندکنترل میشوند. سوئیچ موتوری که استارت حرکت و توقف آسانسور را میزند به جعبه بلند میکند، آسانسور پایین میرود و یا میایستد. این سیستم در حال حاضر بیشتر جهتبالابرهای موقت استفاده میشود.
انواع جدیدتر آسانسور به طور خودکار، کار میکند و نیازی به اپراتور نیست.اینگونه آسانسورها به طور وسیع و گستردهای در ساختمانهای آپارتمانی و آسمانخراشها کاربرد یافته است.
مسافران دکمه برون آسانسور را فشار میدهند تا آسانسور را به طبقه دلخواه،مثلاً همکف بیاورد. در این هنگام درها به طور خودکار باز میشود و این هنگامی است کهآسانسور به آن طبقه برسد، مسافر که در درون اتاقک است، درها به طور خودکار بازمیشود و این هنگامی است که آسانسور به آن طبقه مسافر که درون آسانسور قرارگرفته، با زدن دکمهای درها بسته شده و به طبقه دلخواه میبرد. آسانسور به طور خودکاردر آن طبقه میایستد، درها باز میشود، مسافر آسانسور را ترک میکند و درها دوبارهبسته میشود.
آسانسور در ساختمانهای شلوغ، کنترلهای الکترونیک دارد و در آن تکنیکهایکامپیوتری برای مراقب آسانسورها و رفت و آمد موردنیاز کار گذاشتهاند. برای نمونه،هنگامی که اشخاص بسیاری آسانسور را هنگام شب ترک میکنند، آسانسور به آخرینطبقه میرود و به طور مستقیم به طبقه اصلی بدون توقف میرود.
مراقبت خودکار و کنترلهای الکترونیک را میتوان به آسانسورهای قدیمی وصلکرد. از این راه در ساختمانهای قدیمی آسانسورهای جدید به کار میافتد و خدماتموردنیاز را میدهد.
ماشین آلات
آسانسورهای مدرن برقی هستند و نمونه استاندارد آسانسور در ساختمانهایبلند به نام direct - traction elevator یک دستگاه موتور برقی در بالای شافت آسانسورکه بالا و پایین میرود قرار میدهند، میباشد. موتور کنترل کننده وزن Counter weightسنگین دارد. این بسته سنگین به پشت شافت آسانسور وصل است. و بالانس و تعادلوزن دستگاه آسانسور را حفظ میکند. با یک کنترل کننده وزن آن موتور به بالا حرکتنمیکند. این بالارفتن تنها میان اختلاف وزن بار آسانسور و با کنترل کننده وزن حرکتمیکند. هنگامی که آسانسور حرکت میکند کنترل کننده وزن در نقطه مقابل حرکتمیکند. برای نمونه هنگامی که آسانسور به سوی بالا میرود کنترل کننده وزن به سویپایین میرود.
جنبهها و کیفیتهای ایمنی
قوانینی ایمنی شهرهای بزرگ ایجاب میکند که آسانسورها نمونهها و گونههادرهای دستگاههای آسانسور باید پیش از حرکت آسانسور بسته باشد. تدبیر و طرحایمنی و حفاظت خودکار اطمینان بدهد که درها بسته در سقف هر آسانسور وجود داشتهباشد. به علاوه، در بسیاری از آسانسورها یک پانل در کنار دستگاه وجود داشته باشد.سایر زمینهها و جنبههای ایمنی شامل فرمان دهنده سرعت خودکار میباشد، به طوریکه بتوان از سرعت آن ماست یا بر سرعت آسانسور افزود. علاوه بر این سرویس مرتب ومنظم و رفع عیوب احتمالی خیلی اهمیت دارد. ماشین اوتیس با نیروی بخار کار میکرد.این آغاز مسافربرهای مدرن با آسانسورهای ایمنی بود. در 1857، اوتیس یک آسانسوربرای پنج طبقه برای یک شرکت چینی و شیشه در شهر نیویورک نصب کرد. Screwe که بهطور عمودی داخل شافت آسانسور حرکت میکرد، اختراع کردند.
این Screwe آهنی از وسط دستگاه عبور میکرد. یک موتور بخار در زیرزمینScrewe را که آسانسور را بالا یا به آهستگی پایین میآورد، کار میکرد.
افتخار نصب اولین آسانسور برقی به کمپانی برادران اوتیس داده شد که به وسیلهپسران الیشا اوتیس نظارت و اداره میشد. از این آسانسورها در سال 1889 در یکساختمان نیویورک نصب گردید و تا سال 1920 که این ساختمان تخریب شد اینآسانسور کار میکرد.
آسانسور سیلو
برای تخلیه و بارگیری از کامیون به سیلو یا خالی کرد غله از سیلو به کامیون وکشتی و غیره از این گونه آسانسور استفاده میشود.