پروژه کارآفرینی کارگاه تولید ظروف یکبار مصرف پت

تعداد صفحات: 49 فرمت فایل: word کد فایل: 400003546
سال: نامشخص مقطع: صنایع دسته بندی: طرح توجیهی کارآفرینی صنایع تبدیلی
قیمت قدیم:۷,۷۰۰ تومان
قیمت: ۴,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه کارآفرینی کارگاه تولید ظروف یکبار مصرف پت

    خلاصه طرح :

    در این طرح به بررسی تولید ظروف یکبار مصرف پت پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .

     

     

     

    فصل اول

    کلیات

    مقدمه :

    پلی اتیلن ترفتالات معروفترین و پرمصرف ترین پلی استر گرما نرم خطی است که از سال ١٩٧٧ به این طرف وارد بازار مواد پلیمری شده و به سرعت کاربردهای فراوانی در صنعت و مصارف خانگی پیدا کرده است.

    از جمله این کاربردها می توان به ساخت بطری نوشابه های گازدار، فیلم عکاسی، نوارهای مغناطیسی صوتی و تصویری، دیسکت های کامپیوتر، فیل مهای بسته بندی مواد غذایی، الیاف مصنوعی جهت پوشاک، پتو و دهها کاربرد دیگر اشاره نمود.

    اما از این میان، رشد وسیع این ماده در صنایع بطری نوشابه چشمگیر است. رمز موفیت PET در این صنعت، چقرمگی، شفافیت، قدرت شکل گیری و جهت گیری زنجیرها، عدم تأثیر گذاری بر روی مزه و طبیعت غیر سمی آن است. علاوه بر این بطری های نوشابه PET سبک، ارزان و قابل بازیافت م یباشند.

    ویژگیهای بطری پت وابسته به کیفیت ماده اولیه آن دارد. PET در مقابل قلیا و اسید رقیق مقاومت خوبی دارد، اما مقاومت آن در برابر اسیدها و بازهای غلیظ کم است. در برابر چربی ها و روغن ها نیز مقاومت خوبی از خود نشان می دهد.

    پلیمر PET با ویسکوزیته ذاتی ( Inherent Viscosity) حدود6/0 - 5/0  به روش پلیمریزاسیون پیوسته مذاب تولید می شود. در ادامه PET به شکل میله اکسترود شده و به قطعات کوچکتر (چیپس) بریده می شود که پلیمر اصلی برای ساخت الیاف پلی استر، فیلم و رزین مهندسی است و تحت نام پلیمر فاز مذاب (Melt Phase) یا چیپس PET شناخته می شود .

     

     

    جدول ١ برخی از ویژگیهای بطری PET را نشان می دهد.

    (جداول و نمودار در فایل اصلی موجود است)

    برای تولید بطری PET  رزین جامد  PET به روش قالبگیری تزریقی به شکل بطری پیش فرم در می آید. سپس تا دمای قالبگیری بادی گرم شده و وارد قالب مخصوص می شود. در مراحل بعد هوای فشرده وارد قالب شده و مواد را به دیواره قالب می فشارد و همزمان بوسیله میله های مخصوص در دو جهت کشیده می شود در نهایت محصول سرد شده و بطری از قالب خارج می گردد. بطری ساخته شده با این روش در جهت شعاعی نسبت به جهت محوری، آرایش یافتگی بیشتری دارد، بطوریکه استحکام ضربه ای و ترکیدگی آن در این جهت بیشتر است و بطری در هنگام ضربه یا فشار خرد نشده و نمی شکند.

    همچنین بطری PET   خزش پائینی دارد، چقرمه است و دی اکسید کربن، آب و اکسیژن براحتی از آن عبور نم یکنند. بالا بودن خواص مکانیکی ذکر شده این اجازه را میدهد که دیواره بطری نازک باشد و برای ساخت بطری با کارایی مطلوب پلیمر کمتری مصرف گردد. PET جامد باید بسیار خشک باشد تا از هیدرولیز آن جلوگیری شده و خواص فیزیکی و مکانیکی آن نیزحفظ گردد.  PET براقیت و شفافیت عالی دارد، ضمن آنکه نسبت به بطری های شیشه ای در وزن هر بطری بطور قابل ملاحظه ای صرفه جویی می شود.  از آنجائیکه حمل و نقل بطریهای PET مشکل میباشد، بنابراین این محصولات را بصورت پریفرم یا پری پت جابه جا میکنند.

    در واقع پریفرم محصولی است که در مرحله قالبگیری دمشی تبدیل به بطری PET میگردد.  در شکل ١ نمایی از پریفرم و بطری ساخته شده از آن ارائه گردیده است.

     

    نام کامل طرح و محل اجرای آن :

    تولید   ظروف یکبار مصرف PET

     

    دلایل انتخاب طرح :

    مهمترین مزیت استفاده از پت بعنوان بسته بندی در صنایع غذایی سازگاری مناسب آن با موا دغذایی می باشد و کوچکترین اثری بر روی مواد نمی گذارد. علاوه بر این به علت ضریب نفوذ بسیار پایین آن نسبت به انواع گازها در صنایع بسته بندی که نیاز به ایزولاسیون کامل است بسیار مناسب می باشد. از لحاظ زیست محیطی نیز محصولی است که به راحتی بازیافت می شود و از این بابت نیز نیز مزیت مهمی برای آن محسوب می شود.

     

    وضعیت و میزان اشتغالزایی :

    تعداد اشتغالزایی این طرح 24 نفر میباشد .

     

     

    تاریخچه و سابقه مختصر طرح :

    نام و کد محصولات

    محصولات این واحد شامل انواع پریفرم و بطریهای پت بوده و طبق لوح فشرده وزارت صنایع به ترتیب دارای کدهای ISIC ٢٥٢٠١٣٩٧ و ٢٥٢٠١٣٩٤  می باشد. کد ISIC انواع پریفرم و بطریهای پت در جدول 3 ارائه گردیده است.

    شماره تعرفه گمرکی

    انواع پریفرم تحت تعرفه  ٣٩٢٦٩٠ به کشور وارد و یا صادر میگردند. با توجه به این که بحث صادرات و واردات برای بطری پت به تنهایی وجود ندارد لذا کد مربوط به تعرفه گمرگی برای این محصول در ایران تعریف نشده است.

     

     

    شرایط واردات

    مبادلات انواع بطری پت به دلیل مشکلات حمل و نقل چندان رایج نیست و مبادلات این محصول بیشتر به شکل ابتدایی آن یعنی پریفرم رایج است . واردات انواع پریفرم تحت تعرفه گمرکی ٣٩٢٦٩٠٦٠ )سیستم هماهنگ شده توصیف و کدگذاری کالا ( با موافقت وزارت بازرگانی و با سود % ٢٥ انجام می پذیرد.

    در جدول ٤ شماره تعرفه گمرکی، کد زیر تعرفه، نوع کالا و سود بازرگانی محصول درج گردیده است.

    (جداول و نمودار در فایل اصلی موجود است)

     

     

    بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول

    قیمت فروش محصول بعنوان یکی از مهمترین فاکتورهای واحد تولید شناخته می شود

    بطری پت ٢٠٠ سی سی : ٣٥٠ ریال

    بطری پت ١٥٠٠ سی سی : ٧٥٠ ریال

    همانطور که ذکر شد بیشترین کاربرد رزین PET حالت جامد بعنوان بطری نوشیدنی هاست، که عمدتاً در اندازه های 1و2و3 لیتری م یباشند. موارد کاربرد این بطری ها عمدتاً با قوطی های آلومینیومی قابل مقایسه می باشند.

    سایر کاربردهای بطری PET تحت عنوان ظروف سفارشی می باشد که سایر بطری ها را که برای مصارفی غیر از نوشیدنی ها مورد استفاده قرار می گیرند، دربر میگیرد. برای ساخت ظروف دهن گشاد برای انواع سس، ترشی، ادویه جات، ظروف و قوطی های لوازم آرایشی، بطری شویند ههای مایع، قوطی های توپ تنیس، ظروف فر و قالب نان مخصوص فر نیز از PET جامد استفاده می شود. در ادامه موارد کاربرد این محصول بطور کامل مورد بررسی قرار گرفته است.

    بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول

    در کاربرد بطری های PET به عنوان بطری نوشابه های گازدار، بطری های شیشه ای و قوطی های آلومینیومی رقیب بطری های PET به شمار می آیند . در این زمینه روند مصرف بطر ی های شیشه ای رو به کاهش است ولی قوطی های آلومینیومی هنوز هم به صورت گسترده درکنار بطر ی های PET  مورد استفاده قرار می گیرند.

    همچنین بطری های ساخته شده از PVC می توانند جایگزین بطری های PET مصرفی در روغن های خوراکی، بطری های نگهداری رنگ روغن و مواد آرایشی باشند، ولی از آنجا که شفافیت و قابلیت بازیافت بطری های PET بالاتر است، در حال حاضر بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند .اما قیمت پایین تر PVC در مقایسه با PET همچنان باعث کاربرد نسبتا گسترده بطری های PVC در این زمینه شده است . در زمینه کاربردهای خاص PET که نفوذپذیری نسبت به گازهای محیطی از اهمیت خاصی برخوردار است میتوان از پلی اتیلن نفتالات نیز استفاده کرد.

     

    کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول

    کاربردهای روز افزون پلاستیک ها به دلیل ارزان بودن، حمل و نقل آسان، مقاوم بودن در تمامی زمینه های صنعتی و خانگی موجب رشد سریع تولید و مصرف آن فرآورده های پتروشیمیایی در جهان ١ درصد تولید هر بشکه نفت به پلاستیک تبدیل می شود و تقریبا نیمی از تولیدات / گردیده است . پتروشیمی در دنیا صرف تولید پلاستیک ها می شود. در بین پلاستیک ها، پلی الفی نها، پلی استایرین PVC و PET به پلیمرهای تجاری معروفند و سهمی حدود ٧٠ درصد از کل بازار جهانی مواد پلیمری را به خود اختصاص می دهند و تولید این مواد به موازات افزایش درآمد ملی کشورها افزایش یافته است . تولید پلاستیک های تجاری جهان در سال ٢٠٠١ برابر با ١٥٠ میلیون تن بوده و تا سال ٢٠٠٧ به ١٩٠ میلیون تن در سال برسد . همچنین تولید PET  در سال 2001 درصد تولید پلاستی کهای تجاری بوده است که از این مقدار ٢٦ درصد صرف تولید بطری شده است . پیش بینی می شود در سال ٢٠٠ , 21 درصد تولید  پلاستیک های تجاری را محصول PET به خود اختصاص دهد و از این مقدار PET ٣٠ درصد صرف تولید بطری گردد.  بیشترین نرخ رشد تولید و تقاضا در بین صنایع پلاستیک مربوط به PET میباشد.

    در سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۵ کل مصرف جهانی PET در کاربردهای مختلف بطری ، الیاف، فیلم و مهندسی به ترتیب به 5/53 و 5/67 میلیون تن پیش بینی شده است . در حالی که این رقم در سال5 ۲۰۰  میلادی به میزان ۴۰ میلیون تن بود  کشورها و شرکتهای دارای تکنولوژی خط تولید پریفرم و بطری پت -٩-١ در حال حاضر سازندگان بس یاری اقدام به تو لید و یا واردات این ماشین آلات در کشور می نمایند. عمده ماشین آلات موجود در بازار به قرار زیر است:

    ١- تولید داخل و با قطعات درجه یک اروپایی

    ٢- تولید داخل و با قطعات متوسط چینی

    ٣- ماشین آلات خارجی چینی

    ٤- ماشین آلات خارجی با کیفییت مطلوب )ساخت اروپا(

    موارد ٢و ٣ به دلیل اینکه کیفیت مطلوبی ندارند، از قیمت پایین و کارآیی کمی برخوردار می باشند. به دلیل هزینه استهلاک بالا و عدم کیفیت تولید این گونه ماشین آلات پیشنهاد نمی گردد. مگر با ظرفیت تولید و یا کیفیت پایین. بخش شماره ٤ نیز به دلیل هزینه های سرمایه گذاری بالا و قیمت بالای این گونه ماشین آلات مقرون به صرفه نیست. بخش شماره ١ به دو دلیل دارای مزیت میباشد

    (جداول و نمودار در فایل اصلی موجود است)

  • فهرست و منابع پروژه کارآفرینی کارگاه تولید ظروف یکبار مصرف پت

    فهرست:

    خلاصه طرح :............................................................................................................................................................. 4

    فصل اول..................................................................................................................................................................... 5

    کلیات........................................................................................................................................................................... 5

    مقدمه :......................................................................................................................................................................... 6

    جدول ١ برخی از ویژگیهای بطری PET را نشان می دهد..................................................................................... 7

    در جدول ٢ ارتفاع ایمنی سقوط برای بطر یهای ساخته شده از مواد مختلف با یکدیگر مقایسه شده است........... 8

    نام کامل طرح و محل اجرای آن :............................................................................................................................... 9

    محل اجرا :.................................................................................................................................................................. 9

    مشخصات متقاضیان :.................................................................................................................................................. 9

    دلایل انتخاب طرح :................................................................................................................................................... 9

    وضعیت و میزان اشتغالزایی :................................................................................................................................... 10

    تاریخچه و سابقه مختصر طرح :............................................................................................................................... 10

    نام و کد محصولات.................................................................................................................................................. 10

    شماره تعرفه گمرکی................................................................................................................................................. 10

    شرایط واردات.......................................................................................................................................................... 11

    بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول....................................................... 11

    موارد مصرف و کاربرد............................................................................................................................................. 11

    شمای کلی الگوی مصرف این گرید PET در نمودار ١ نشان داده شده است..................................................... 12

    بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول............................................................. 13

    کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول............................................................................................ 14

    شرایط صادرات........................................................................................................................................................ 16

    ظرفیت و میزان تولید داخلی انواع بطری پت......................................................................................................... 16

    ظرفیت و میزان تولید داخلی انواع پری پت............................................................................................................ 21

    واحدهای در دست احداث انواع بطری پت........................................................................................................... 23

    واحدهای در دست احداث انواع پریفرم پت.......................................................................................................... 23

    در جدول ١٦ ظرفیت های در دست اجرای تولید انواع پریفرم ثبت شده در آمار وزارت صنایع بررسی می شوند: 23

    بر اساس نتایج جداول بالا روند تولید انواع پری پت در حال حاضر و طی سالهای آتی بشرح جدول ١٨ می باشد....... 24

    بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا نیمه اول سال ٨٥.................................................................. 25

    روند واردات بطریهای پت....................................................................................................................................... 25

    روند واردات انواع پریفرم پت................................................................................................................................. 26

    بررسی روند مصرف از آغاز برنامه.......................................................................................................................... 26

    بررسی روند مصرف انواع بطری پت...................................................................................................................... 26

    بر اساس رابطه بالا مصرف ظاهری بطری پت طی سالهای گذشته در جدول زیر لیست شده است.................... 27

    بررسی روند مصرف انواع پریفرم............................................................................................................................ 28

    در جدول ٣٦ عرضه و تقاضای داخلی انواع پریفرم به همراه پیش بین ی آن تا سال ١٣٩٠ ارائه گردیده است.. 29

    بررسی روند صادرات محصول از آغاز برنامه سوم تا نیمه اول سال ٨٥ و امکان توسعه آن.................................. 29

    بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات تا پایان برنامه چهارم........................................................................... 30

    بررسی اجمالی تکنولوژی و روش های تولید و عرضه محصول در کشور و مقایسه آن با دیگر کشورها.............. 30

    در ادامه به بررسی این فرآیند پرداخته میشود:....................................................................................................... 31

    الف- دستگاه تزریق.................................................................................................................................................. 31

    قالب پریفرم.............................................................................................................................................................. 32

    قالبگیری دمشی........................................................................................................................................................ 33

    مجوز های قانونی :................................................................................................................................................... 34

    مراحل صدور جواز تاسیس :................................................................................................................................... 34

    شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس.......................................... 35

    1-   اشخاص حقیقی............................................................................................................................................... 35

    2-   اشخاص حقوقی.............................................................................................................................................. 35

    مدارک مورد نیاز:...................................................................................................................................................... 35

    اصلاحیه جواز تاسیس :........................................................................................................................................... 36

    تعریف:...................................................................................................................................................................... 37

    صدور پروانه بهره برداری :..................................................................................................................................... 37

    مراحل صدور توسعه طرح :..................................................................................................................................... 37

    فصل دوم.................................................................................................................................................................. 39

    روش انجام کار......................................................................................................................................................... 39

    جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :........................................................................................... 40

    پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح................................................................................................................. 40

    وضعیت حمایت های اقتصادی و بازرگانی............................................................................................................. 41

    الف- حمایت تعرفه گمرکی (محصولات و ماشین الات) و مقایسه با تعرفه های جهانی....................................... 41

    ب- حمایت های مالی (واحدهای موجود و طرح ها ) بانک ها و شرکت های سرمایه گذار................................. 41

    ظرفیت طرح............................................................................................................................................................. 42

    فصل سوم................................................................................................................................................................. 43

    امور مالی طرح.......................................................................................................................................................... 43

    سرمایه گذاری ثابت طرح :...................................................................................................................................... 44

    خرید دفتر کار :........................................................................................................................................................ 44

    هزینه زمین :............................................................................................................................................................. 44

    هزینه محوطه سازی :................................................................................................................................................ 45

    هزینه ساختمان سازی :............................................................................................................................................ 45

    هزینه سرمایه گذاری ثابت :..................................................................................................................................... 46

    حقوق و دستمزد پرسنل اداری خدماتی :................................................................................................................ 46

    حقوق و دستمزد پرسنل تولیدی :............................................................................................................................ 47

    هزینه آب و انرژی و ارتباطات :............................................................................................................................... 47

    فصل چهارم.............................................................................................................................................................. 48

    جمع بندی – نتیجه گیری و پیشنهادات.................................................................................................................. 48

    نتایج حاصله از اجرای طرح :.................................................................................................................................. 49

     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت