پروژه کارآفرینی کارگاه تولید درب پیش ساخته

تعداد صفحات: 50 فرمت فایل: word کد فایل: 400003544
سال: نامشخص مقطع: صنایع دسته بندی: طرح توجیهی کارآفرینی صنایع ساختمانی و مصالح ساختمانی
قیمت قدیم:۷,۸۰۰ تومان
قیمت: ۴,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه کارآفرینی کارگاه تولید درب پیش ساخته

    خلاصه طرح :

    در این طرح به بررسی کارگاه تولید درب پیش ساخته پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .

     

    فصل اول

    کلیات

    مقدمه :

    مطالعات امکان سنجی، مطالعات کارشناسی است که قبل از اجرای طرح های سرمایه گذاری اقتصادی انجام می گیرد. در این مطالعات از نگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد بررسی و آنالیز قرار گرفته و نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی برای تصمیم گیری سرمایه گذاران مورد استفاده قرار می گیرد.

    گزارش حاضر مطالعات امکان سنجی مقدماتی تولید درب های پیش ساخته چوبی می باشد. این مطالعات در قالب متدولوژی مطالعات امکان سنجی تهیه گردیده است و مطابق متدولوژی فوق ، ابتدا محصول مورد مطالعه به طور دقیق معرفی شده و سپس بررسی های لازم روی بازار آن صورت خواهد گرفت و در ادامه مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت و نرم افزاری مورد نیاز نیز شناسایی شده و در نهایت ظرفیت های اقتصادی و حجم سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد و ارائه خواهد شد تا با استفاده از آن سرمایه گذران و علاقه مندان محترم بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را کسب و در جهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی با دید باز و مسیر شفاف اقدام نمایند . امید است این مطالعات کمکی هرچند کوچک در راستای توسعه صنعتی کشورمان بعمل بیاورد .

     

    نام کامل طرح و محل اجرای آن :

    تولید  درب پیش ساخته

    دلایل انتخاب طرح :

    با بررسی میزان تقاضای مسکن در کشور و توان تولید و عرضه آن ، می توان گفت که میزان نیاز مسکن در کشور حدود 1,5 میلیون دستگاه در سال است و این در حالی است که حداکثر توان تولید مسکن در کشور 700 هزار دستگاه می باشد . وضعیت فوق سبب ایجاد کمبود در کشور و رشد قیمت ها شده است . لذا کلیه عواملی که سبب کاهش زمان ساخت مسکن و در نتیجه افزایش قابلیت تولید می گردد ، از اهمیت خاص بر خوردار خواهد بود . درب های پیش ساخته با توجه بر اینکه سبب نصب سریع و کاهش نسبی دوره ساخت ساختمان می گردد ، دارای اهمیت می باشد

    وضعیت و میزان اشتغالزایی :

    تعداد اشتغالزایی این طرح 23 نفر میباشد .

    تاریخچه و سابقه مختصر طرح :

    نام و کد محصولات

    درب پیش ساخته چوبی ، درب هائی هستند که از تخته های MDF , HDF  ساخته می شوند . تخته های فوق علاوه بر اینکه از استحکام بالائی نسبت بر چوب معمولی ، تخته های چند لایه و فیبر ها برخوردار می باشند، مقاومت بسیار خوبی نیز در مقابل رطوبت و آب از خود نشان می دهند .

    درب های پیش ساخته بصورت مدولار ( ابعاد و اندازه های استاندارد شده و مشخص ) طراحی و ساخته شده و در دسترس مشتریان قرار می گیرند . لذا ساختمان سازان با تامین آن ، تنها اقدام به نصب درب می نمایند و دلیل اطلاق درب پیش ساخته بر این محصولات نیز همین موضوع می باشد . پیش ساخته بودن سبب می گردد که عملیات تامین و نصب درب با سرعت بالاتری انجام گیرد و بدینوسیله طول کل احداث بنا کاهش پیدا نماید و این موضوع برای تولید کنندگان ساختمان بسیار خوشایند است .

    ورود این محصولات به کشور از دهه گذشته آغاز گردیده است ولی در این مدت کوتاه گسترش بسیار قابل توجهی پیدا کرده و جایگاه بالائی را در میان سایر محصولات مشابه پیدا کرده است و این موضوع مقبولیت آنرا نزد مصرف کنندگان نشان می دهد .در شکل زیر نمونه ای از درب پیش ساخته آماده نشان داده شده است .

           

     

    کد محصول

    انواع درب پیش ساخته چوبی مطابق طبقه بندی وزارت صنایع و معادن دارای کد آیسیک 20221120 می باشد.

     

    شماره تعرفه گمرکی

    با مراجعه به کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگا نی شماره تعرفه 441820 بر ای درب ها ی آماده استخراج شده است .

     

    شرایط واردات

    با مراجعه به کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگا نی، نتیجه گیری شده است که محدودیت خاصی برای واردات محصول مورد مطالعه وجود ندارد. حقوق گمرکی در واردات این محصول 45 درصد می باشد .

     

    بررسی و ارائه استاندارد ملی یا بین المللی

    با مراجعه به اطلاعات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ، نتیجه گیری شده است که هنوز مؤسسه فوق بر ای درب ها ی پیش ساخته استاندارد خاص ی را تدوین نکرده است . البته شماره استاندارد 6840 در ارتباط با پرو فیل مورد استفاده در درب ها است که در مورد محصول مورد مطالعه نیز صدق می نماید .

     

    بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی

    بررسی قیمت های داخلی

    قیمت درب های پیش ساخته چوبی بر اساس عوامل زیر تعیین می گردد .

    کیفیت چوب بکار رفته در ساخت درب

    طرح و نقشه اجرا شده روی درب

    متعلقات و قطعات ( کیفیت دستگیره ، قفل و یراق آلات نصب شده روی درب )

    دکوراسیون کار شده روی درب

    کلیه عوامل فوق الذکر سبب اثرگذار ی در قیمت می گردد و لی در حالت کلی می توان گفت که قیمت این درب ها از یک صد هزار تومان تا 150 هزار تومان متغ ییر است و همانطور یکه ذکر شد عامل اص لی در این تغییرات قیمت ، عوامل ذکر شده در بالا می باشد.

     

    بررسی قیمت های جهانی

    جنس چوب درب های پیش ساخته از MDF , HDF است و لذا نظر بر اینکه بخش عمده این نوع چوب ها واردا تی است لذا قیمت جهانی درب پیش ساخته نیز نسبتا معادل با سطح قیمت در کشور بوده و یا اندکی از آن بالاتر می باشد . ارزان بودن نیروی کار در ایران با هزینه ها ی پرداخت تعرفه گمرکی 20 درصد بر ای وار دات چوب مصر فی در ساخت درب تهاتر شده و این امر سبب شده است که قیمت جهانی درب ها تنها اندکی از قیمت مشابه آن در ایران بالاتر باشد.

     

    موارد مصرف و کاربرد

    درب ها ی پیش ساخته بعنوان درب داخل منازل ، ادارات ، شرکت ها و موارد مشابه می باشد . این درب ها بصور ت مدولار ساخته شده و طراح ساختمان متناسب با آنها اقدام به تعبیه فضای نصب در دیوارها می نمایند .

    اجرای سر یع خرید و نصب درب در ساختمان ساز ی ها و همچنین قیمت نسبتا مناسب این درب ها بواسطه تو لید سری و انبوه آنها ، مطلو بیت بالا ئی را در بازار در جهت استفاده از این درب ها بوجود آورده است .

     

    در مورد انواع درب ها که سبب ایجاد موارد کاربرد مختلف نیز بر ای آنها ایجاد م ی کند، که می توان به موارد زیر اشاره کرد .

    درب ورودی

    درب های اتاق ها

    درب های پارتیشن

    درب های دکوری

    شکل ظاهری ز یبا و استحکام مکانیکی بالا ، کاربرد این درب ها را روز به روز افز ایش داده و مصرف آنرا عمومی می سازد .

    بررسی کالاهای جا یگزین و تجزیه تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول

    اصلی ترین کالا ی جا یگزین درب ها ی پیش ساخته چو بی ، درب ها ی چو بی معمو لی می باشد که از چوب معمولی ، سه لایه و فیبر ساخته می شود . از طرف دیگر بعضا درب های آهنی و آلومینیومی نیز می توانند برای این نوع درب ها بعنوان جایگزین محسوب گردند ، لیکن همانطوریکه عنوان شد اصلی ترین جایگزین ، درب های چوبی معمولی است که در جدول زیر توضیحات مختصر ی در خصوص اثرات کالاهای جایگزین فوق و قدرت جایگزینی برای درب های پیش ساخته ارائه شده است.

    (جداول و نمودار در فایل اصلی موجود است)

    با توجه به جدول بالا، در مجموع می توان گفت درجه جایگزینی دو نوع درب نسبتا بالا است و در صورتی که بالانس این جایگزینی مورد بررسی قرار گیرد، نتیجه گیری خواهد شد که وزنه سنگ ین جایگزینی در خانوارها ئی با در آمدها ی بالاتر برای درب پیش ساخته و در خانوارهائی با در آمد متوسط و پائین تر برای درب های چوبی معمولی خواهد بود .

    کشور های عمده تولید کننده و مصرف کننده

    کشور های عمده تولید کننده درب های پیش ساخته در جهان شامل کشور های زیر می باشد.

    آمریکا

    ایتالیا

    آلمان

    فرانسه

    کانادا

    برزیل

    ترکیه

    اندونزی

    تولید و مورد استفاده قرار می گیرد و لی در کشورها ئی که تولید چوب در آنها بیشتر است از میزان تولید بالاتری برخوردار می باشند . از اینرو می توانیم از این کشورها بعنوان کشورهای مطرح در تولید یاد کنیم . ذیلا به کشورهای فوق اشاره شده است .

  • فهرست و منابع پروژه کارآفرینی کارگاه تولید درب پیش ساخته

    فهرست:

    خلاصه طرح :............................................................................................................................................................. 5

    فصل اول..................................................................................................................................................................... 6

    کلیات........................................................................................................................................................................... 6

    مقدمه :......................................................................................................................................................................... 7

    نام کامل طرح و محل اجرای آن :............................................................................................................................... 7

    محل اجرا :.................................................................................................................................................................. 8

    مشخصات متقاضیان :.................................................................................................................................................. 8

    دلایل انتخاب طرح :................................................................................................................................................... 8

    وضعیت و میزان اشتغالزایی :...................................................................................................................................... 8

    تاریخچه و سابقه مختصر طرح :................................................................................................................................. 9

    نام و کد محصولات..................................................................................................................................................... 9

    کد محصول............................................................................................................................................................... 10

    شماره تعرفه گمرکی................................................................................................................................................. 10

    شرایط واردات.......................................................................................................................................................... 10

    بررسی و ارائه استاندارد ملی یا بین المللی............................................................................................................. 11

    بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی..................................................................... 11

    بررسی قیمت های داخلی........................................................................................................................................ 11

    قیمت درب های پیش ساخته چوبی بر اساس عوامل زیر تعیین می گردد ........................................................... 11

    بررسی قیمت های جهانی........................................................................................................................................ 11

    موارد مصرف و کاربرد............................................................................................................................................. 12

    در مورد انواع درب ها که سبب ایجاد موارد کاربرد مختلف نیز بر ای آنها ایجاد م ی کند، که می توان به موارد زیر اشاره کرد .   12

    بررسی کالاهای جا یگزین و تجزیه تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول............................................................... 13

    کشور های عمده تولید کننده و مصرف کننده......................................................................................................... 14

    کشور های عمده تولید کننده درب های پیش ساخته در جهان شامل کشور های زیر می باشد............................ 14

    شرایط صادرات........................................................................................................................................................ 15

    وضعیت عرضه و تقاضا............................................................................................................................................ 16

    بررسی ظرفیت بهره برداری و روند تولید از آغاز برنامه سوم تاکنون.................................................................... 16

    الف) بررسی ظرفی تهای بهره برداری.................................................................................................................... 16

    ب ) بررسی روند ظرفیت نصب شده تولید درب پیش ساخته چوبی در کشور.................................................... 17

    بررسی روند تولید واقعی درب های پیش ساخته در کشور.................................................................................... 18

    د)  بررسی سطح تکنولوژی تولید در واحدهای فعال............................................................................................. 19

    فرایند تولید درب های پیش ساخته به صورت زیر است:...................................................................................... 19

    ه) نگاهی به راندمان تولید (درصد استفاده از ظرفیت اسمی) در واحدهای تولیدی فعال..................................... 19

    و)  نام کشورها و شرک تهای سازنده ماشی نآلات مورد استفاده تولید.................................................................. 20

    از اینرو با توجه به وضعیت فوق ، فهرست منابع تامین ماشین آلات در جدول زیر آمده است............................ 20

    پیش بینی عرضه در بازار آینده کشور..................................................................................................................... 22

    الف)  پیش بینی تولید داخل واحدهای فعال.......................................................................................................... 22

    ب ) پیش بینی تولید داخل واحدهای در حال ایجاد.............................................................................................. 23

    با توجه به جدول بالا ، ظر فیت طرح های در حال ایجاد که در آ ینده به ظرفیت نصب شده کشور اضافه خواهد شد، به صورت زیر قابل پیش بینی است:................................................................................................................................................................ 23

    بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا نیمه اول سال 85................................................................. 24

    جمع بندی عرضه..................................................................................................................................................... 24

    در جدول زیر جمع بندی عرضه درب پیش ساخته آمده است ............................................................................ 24

    بررسی روند مصرف از آغاز برنامه.......................................................................................................................... 24

    بررسی روند صادرات محصول از آغاز برنامه سوم تا نیمه اول سال 85................................................................ 26

    بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات تا پایان برنامه چهارم........................................................................... 26

    برآورد میزان تقاضای داخل در آینده....................................................................................................................... 26

    پیش بینی صادرات................................................................................................................................................... 27

    مطالعات فنی و تکنولوژیکی..................................................................................................................................... 27

    بررسی اجمالی تکنولوژی و روش های تولید و عرضه محصول در کشور و مقایسه آن با دیگر کشورها.............. 27

    الف ) نگاهی به روش تولید درب پیش ساخته چوبی آماده................................................................................... 27

    فرایند تولید درب های پیش ساخته به صورت زیر است:...................................................................................... 28

    ب ) مقایسه روش تولید معمول کشورمان با دیگر کشورهای جهان........................................................................ 28

    تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوژی های مرسوم (به صورت اجمالی)  در فرآیند تولید...................................... 29

    مجوز های قانونی :................................................................................................................................................... 29

    مراحل صدور جواز تاسیس :................................................................................................................................... 29

    شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس.......................................... 30

    1-   اشخاص حقیقی............................................................................................................................................... 30

    2-   اشخاص حقوقی.............................................................................................................................................. 30

    مدارک مورد نیاز:...................................................................................................................................................... 30

    اصلاحیه جواز تاسیس :........................................................................................................................................... 31

    تعریف:...................................................................................................................................................................... 31

    صدور پروانه بهره برداری :..................................................................................................................................... 32

    مراحل صدور توسعه طرح :..................................................................................................................................... 32

    فصل دوم.................................................................................................................................................................. 33

    روش انجام کار......................................................................................................................................................... 33

    جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :........................................................................................... 34

    مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار :.................................................................. 34

    روش های بازاریابی و تبلیغات جهت جذب مشتریان............................................................................................. 35

    برآورد حداقل ظرفیت اقتصادی طرح..................................................................................................................... 35

    لحاظ کردن نقطه سربسر تولید................................................................................................................................. 35

    لحاظ کردن حداقل سود مورد انتظار....................................................................................................................... 35

    میزان مواد اولیه عمده مورد نیاز سالانه، محل تامین و قیمت ارزی و ریالی آن...................................................... 36

    الف ( معرفی نوع مواد اولیه عمده........................................................................................................................... 36

    ب ( معرفی منابع تأمین مواد اولیه عمده.................................................................................................................. 36

    ج(  برآورد میزان مصرف سالانه مواد اولیه.............................................................................................................. 37

    د ( برآورد قیمت های مواد اولیه مصرفی................................................................................................................ 37

    ه ( بررسی تحولات اساسی در روند تأمین اقلام عمده مورد نیاز در گذشته و آینده............................................. 37

    پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح................................................................................................................. 38

    انتخاب محل اجرای یک طرح تولیدی عموماً براساس معیارهای زیر صورت می گیرد:........................................ 38

    -1 بازار تأمین مواد اولیه........................................................................................................................................... 39

    -2 بازار فروش......................................................................................................................................................... 39

    -3 احتیاجات و نیازمند یهای دیگر طرح................................................................................................................. 39

    -4 امکانات زیر بنایی مورد نیاز............................................................................................................................... 40

    -5 حمایت های خاص دولتی.................................................................................................................................. 40

    فصل سوم................................................................................................................................................................. 41

    امور مالی طرح.......................................................................................................................................................... 41

    سرمایه گذاری ثابت طرح :...................................................................................................................................... 42

    خرید دفتر کار :........................................................................................................................................................ 42

    هزینه زمین :............................................................................................................................................................. 42

    هزینه محوطه سازی :................................................................................................................................................ 43

    هزینه ساختمان سازی :............................................................................................................................................ 43

    هزینه ماشین آلات و تجهیزات :............................................................................................................................... 44

    هزینه تاسیسات و تجهیزات عمومی :....................................................................................................................... 45

    وسایل اداری و خدماتی............................................................................................................................................ 45

    ماشین آلات حمل و نقل درون/ برون کارگاهی....................................................................................................... 45

    تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی............................................................................................................................ 46

    هزینه های قبل از بهره برداری................................................................................................................................ 46

    هزینه های پیش بینی نشده...................................................................................................................................... 46

    هزینه سرمایه گذاری ثابت :..................................................................................................................................... 47

    فصل چهارم.............................................................................................................................................................. 48

    جمع بندی – نتیجه گیری و پیشنهادات.................................................................................................................. 48

    نتایج حاصله از اجرای طرح :.................................................................................................................................. 49

     

     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت