مشخصات تهیه کننده طرح
توجه: در صورتی که طرح کسب و کار به صورت گروهی تهیه شده است، مشخصات همکاران اصلی در پیوست آورده شود.
خلاصه اجرایی (مدیریتی):
در این طرح، سعی شده که برای یک واحد تولیدی رب گوجه فرنگی ارزیابی سرمایه، بازار کار و اشتغالزائی بررسی گردد.
در بخش ارزیابی سرمایه گذاری طرح، سعی شده از حداقل امکانات لازم جهت تولید استعلام نرخ و نوع صورت گرفته و سپس هزینه شود.
در بخش بازار کار، تمام عوامل مؤثر بر تولید مطلوب و عرضه و فروش محصول بررسی شود تا سهم بیشتری از بازار در اختیار گرفته شود.
اشتغالزائی طرح نیز به طور مستقیم و غیرمستقیم بررسی شده و سعی شده با عدم اتلاف سرمایه در بخش های دیگر اشتغالزایی مستقیم بیشتر مد نظر قرار گیرد.
بخش اولیه (نمای ذهنی):
بیان آرمان های کسب و کار:
هدف ابتدایی از این طرح، پیدا کردن روش های توجیه پذیر در مورد تولید با کیفیت ربّ گوجه فرنگی است به طوری که این محصول بتواند ضمن عرضه در سطح وسیع بازار به خوبی از لحاظ کیفیت پاسخگوی پسند مشتری باشد.
بیان ماموریت کسب و کار:
مأموریت این طرح اشتغالزایی مناسب، کیفیت عالی تولید و رقابت کیفی و نرخی با دیگر رقباست. مهمترین اصل این طرح 3 عنصر سرمایه گذاری بهتر، کیفیت محصول، و اشتغالزائی است.
برنامه مدیریتی و سازماندهی
مزیت های رقابتی مدیریتی
مدیریت سرمایه امروزه بعنوان یکی از مهمترین اصول سرمایه گذاری می باشد و منظور از آن هزینه کردن در مواردی که ضروری است می باشد. لذا این مدیریت اجازه می دهد که با قیمت تمام شده کمتر به جنگ رقبا رفت و کیفیت به عنوان یک شاخص دیگر که البته مهمترین شاخص تولیدات می باشد دست ما را در سبقت از رقبا باز می گذارد.
توصیف کسب و کار
معرفی کسب و کار
شرکت تولیدی صنایع غذایی با هدف تولید رب گوجه فرنگی
معرفی محصول یا خدمت
رب گوجه فرنگی بسته بندی شده در بسته های یک کیلوگرمی.
تحلیل صنعت
صنعت فرآورده های غذایی با عوامل ناخواسته ای در ارتباط است که می تواند بر روند کمی تولید اثر گذار بیشتر باشد. سوخت، دستگاه ها و مواد اولیه از جمله این موارد است.
نقاط ضعف اساسی
1- عدم دسترسی به سوخت به صورت مناسب
2- ضعف تکنسین های تأسیسات در تعمیر دستگاه ها و تجهیزات
3- عدم فراوانی مواد اولیه
4- قوانینی است و باید که هر روز با تغییرات مواجه است.
مدل کسب و کار
نقاط قوت اساسی
1- امکانات مناسب جهت تولید
2- حمل و نقل و بسته بندی مناسب محصول
3- عدم برگشت کالا
تهدیدات قابل ملاحظه
1- عدم وفور مواد اولیه در طول سال
2- انبارش محصول فله جهت بسته بندی در ماه های بعد
3- سوخت رسانی نامناسب جهت تأسیسات بخار
فرصت های قابل ملاحظه
1- امکان در اختیار داشتن بازار فروش کشورهای همسایه
2- کشت مواد اولیه در مزارع پیش خرید گردد.
بررسی بازار
انبارداری
فرآیند محصول
خرید مواد اولیه (گوجه فرنگی)
توزیع
تحلیل SWOT (قوت- ضعف- فرصت- تهدید)
الف: SO (قوت- فرصت)
گنجایش بازار این فرصت را فراهم کرده که ظرفیت تولید را بالا برد.
ب: ST (قوت- تهدید)
این ظرفیت بالا علاوه بر این که شاید بتوان در حال حاضر پاسخگو باشد ولی در آینده با تک محصول نمی توان به سهم بازار امیدوار بود.
ج: WO (ضعف- فرصت)
ضعف سیستم سوخت رسانی این فرصت را فرام کرده تا در آینده با بهره گیری از نعمت گاز بتوان این نقیصه را برطرف کرد.
د: WT (ضعف- تهدید)
ضعف در تهیه مواد اولیه مرغوب خود تهدیدی سنگین به شمار می رود به طوری که عدم وجود مواد اولیه مرغوب امکان دستیابی به تولید مرغوبتر را دور از دسترس خواهد کرد.
برنامه بازار و بازاریابی
توصیف بازار (شامل بخش بندی بازار، بازار هدف، جایگاه محصول و...)
بازار خرد و بازار کل بازار جزء: خرده فروش در نمایندگی بازارخرها: بخشی از عمده فروش ها
بازار هدف: فروشگاه های بزرگ سطح کشور و عمده فروش ها
منازل، آشپزخانه ها و سربازخانه ها و مراکز پذیرائی به عنوان جایگاه محصول در سبد غذایی خانواده ها می باشد و این جایگاه به دلیل مصرف زیاد از وضع خوبی برخوردار است.
تحلیل رقبا (تعداد رقبا، رقبای بالقوه، توان رقبا، موانع ورود و خروج و...)
رقبای تولید کننده از نظر تعداد زیاد بوده بخصوص تولید کنندگان قدیمی و پویای حال حاضر صنعت حجم بیشتری از بازار را در خود جای داده اند. رقبای بالقوه نیز زیاد است وجود دارند شرکت هایی که در حال اخذ مجوزهای لازم جهت تولید می باشند. توان این رقبا بدلیل سهولت دسترسی به امکانات بالای تولید زیاد می باشد.
استراتژی بازاریابی
1- استراتژی محصول
سعی شده محصولی تولید گردد که تمام پارامترهای بهداشتی و کیفی در آن لحاظ گردد و با کمترین برگشت پذیری مواجه باشد.
2- استراتژی قیمت
سعی شده که به نسبت رقبا با پایین آوردن هزینه ها و کم کردن قیمت تمام شده و با کمترین سود ممکن محصول وارد بازار گردد.
3- استراتژی مکان
سعی شده با توجه به وفور یا کمبود تولید کنندگان در هر منطقه و نیز بیشینه مصرف جهت فروش مکان یابی شود.
4- استراتژی توزیع
توزیع در سطح وسیع عوامل کل فروش و فروشگاه ها یا پخش و عرضه مواد غذایی
5- استراتژی جذب مشتری
ابتدا توجه به کیفیت مطلوب، بسته بندی مناسب و تبلیغات محیطی
برآورد میزان تقاضای بازار (برای یک و دو سال آینده)
نام محصولات |
میزان بازار بالقوه |
میزان بازار بالفعل |
میزان بازار بالفعل |
میزان بازار بالفعل |
تعدیل بر مبنای |
مقدار |
سال قبل |
جاری |
یکسال آینده |
تحقیق و مشاهده |
1- رب گوجه فرنگی |
100% |
65% |
60% |
70% |
60%
|
برآورد میزان عرضه رقبا (برای یک و دو سال آینده)
نام رقبا |
میزان بازار بالقوه |
میزان تولید |
میزان تولید سال |
میزان تولید |
تعدیل بر مبنای |
مقدار |
سال قبل |
جاری |
یکسال آینده |
تحقیق و مشاهده |
1- یک و یک |
7% |
000/000/200 قوطی |
000/000/220 قوطی |
000/000/000/2 قوطی |
000/000/200 قوطی |
2- مسماء |
5/5% |
000/000/175 قوطی |
000/000/160 قوطی |
000/000/160 قوطی |
000/000/160 قوطی |