تحقیق مقاله نقش باورهای فراشناختی و کمال گرایی در پیش بینی اضطراب امتحان در دانشجویان

تعداد صفحات: 22 فرمت فایل: pdf - word کد فایل: 1586
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله روانشناسی
قیمت قدیم:۵,۲۰۰ تومان
قیمت: ۳,۱۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله نقش باورهای فراشناختی و کمال گرایی در پیش بینی اضطراب امتحان در دانشجویان

     

    هدف این پژوهش  بررسی نقش باورهای فراشناختی و کمال گرایی در پیش بینی اضطراب امتحان دانشجویان می باشد. پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. نمونه پژوهش شامل 100 دانشجوی دختر و پسر بود که از میان دانشجویان علوم تحقیقات اردبیل  به صورت تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه های فراشناختی، کمال گرایی و اضطراب امتحان استفاده شد. برای تحلیل داده ها از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. تحلیل داده ها نشان داد که بین باورهای فراشناختی و اضطراب امتحان رابطه منفی و معنادار و بین کمال گرایی مثبت و اضطراب امتحان رابطه منفی و  معنادار ولی بین کمال گرایی منفی و اضطراب امتحان رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. بر اساس نتایج رگرسیون چند متغیری وقوف شناختی از خرده مفیاس های متغیر باورهای فراشناختی قویترین پیش بینی کننده اضطراب امتحان در دانشجویان بود.

    کلیدواژه ها: باورهای فراشناختی، کمال گرایی، اضطراب امتحان

    مقدمه

    عصر کنونی عصر اضطراب است  و سرعت تغییر و مواجه شدن با موقعیت های مبهم وعدم پیش بینی دقیق، اضطراب بالایی در دانشجویان وگروههای کم سن ایجاد می- کند. مارکس ولدر با بررسی 22 مطالعه انجام شده در زمینه اضطراب برآورد کرده اند که تقریباً3 درصد جمعیت عمومی به حالت اضطراب دچار هستند. همچنین مطالعات نشان می دهد که از میان مشکلات رفتاری، اضطراب بالاترین فراوانی را بخود اختصاص داده است وبررسی عوامل اجتماعی، خانوادگی وعاطفی تاثیر معناداری بر روی اضطراب دانشجویان دارد و می توان گفت که اضطراب در دانشجویان از شایع ترین مسائلی است که مشاهده می شود و ضرورت شناسایی و ارائه خدمات درمانی برای کاهش آن بسیار محسوس است (بلک برن، 2000؛ ترجمه عراقی وهمکاران، 1390). همانطور که پژوهش لشکری پور و همکاران (1384) هم نشان می دهد بین اضطراب با عملکرد تحصیلی در دانشجویان رابطه منفی معنادار وجود دارد. بطوری که دانشجویان دارای اضطراب امتحان بالا عملکرد تحصیلی پایین و دانشجویان دارای اضطراب پایین عملکرد تحصیلی بالاتری داشتند. و نیز احمدی و سروانی سال 1380در پژوهشی نشان دادندکه بین اضطراب و سلامت روان رابطه منفی وجود دارد. بطوری که دانشجویان دارای اضطراب بالا از سلامت روان پایین تری نسبت به دانشجویان عادی برخوردار بودند (رجب پور، 1381). اضطراب وجه لاینفک زندگی انسان است، همین امر می تواند تیغ دو لبه سازش یافتگی یا سازش نایافتگی آدمی تلقی شود. با آنکه بدون اضطراب نمی توان زندگی انسان را تصور کرد، اما در مورد وجه مرضی نیز تلاش های زیادی در جهت درمان صورت می گیرد و زمان وهزینه های زیادی برای افراد به دنبال دارد (سادوک وسادوک، 2000). شناخت علل ایجاد اضطراب وپیامدهای آن همواره مورد توجه پژوهشگران بوده واز این رو پژوهش های زیادی در این حوزه به صورت مجزا یا ترکیب آن با سایر اختلالات صورت گرفته است وحجم وسیعی از منابع مالی وانسانی را به خود اختصاص داده است، اختلال اضطرابی در طی تاریخ روان شناسی به علت پیامدهای ناگوار وشیوع بالا مورد توجه قرار گرفته اند (اوبلاو و پاولو، 1989؛ به نقل ازمشهدی پور، 1392). باتوجه به شیوع بالا 1/15 درصد  اضطراب در دانشجویان واینکه درمانهای دارویی نیز به صورت رضایت بخش جوابگوی مشکلات این بیماران نیست و با عنایت به اینکه تحقیقات اندکی در زمینه روشهای موثر بر درمان دانشجویان مضطرب صورت گرفته و تاکنون هیچ گونه مطالعه ای در مورد زمیینه مقایسه دانشجویان مضطرب وعادی با در نظر گرفتن این متغیرهای (باورهای فراشناختی، کمال گرایی) در دانشجویان صورت نگرفته است، لذا انجام پژوهشی در این زمینه حداقل دو فایده خواهد داشت: اولا  نتایج این پژوهش در شناسایی و درمان شناخی دانشجویان مضطرب سود جست. دوم اینکه تاکنون پژوهشی در رابطه با این متغیر ها با اضطراب دانشجویان در داخل کشور صورت نگرفته و پژوهش حاضر می تواند مبانی نظری برای تحقیقات بعدی باشد. بسیاری از صاحب‏ نظران از جمله جکوبسن[1]بر این عقیده‏ هستند که هرگونه اصلاح در نظام تربیتی، مستلزم در نظر گرفتن‏ یافته‏های پژوهش‏های فراشناختی و استفاده از آن‏ها در برنامه‏های‏ آموزشی است (فولاد چنگ،1381). یکی از حوزه هایی که در سال های اخیر توجه پژوهشگران و متخصصین حوزه تعلیم و تربیت را به خود جلب کرده است، نقش باورهای فراشناختی بر اضطراب امتحان دانشجویان می باشد. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش باورهای فراشناختی در پیش بینی اضطراب امتحان در دانشجویان می باشد. باورهای فراشناختی مثبت به فواید و سودمندی درگیر شدن در فعالیت های شناختی مربوط می شود. مانند « متمرکز شدن بر تهدید مفید است » و « نگرانی درباره آینده به من کمک می کند تا از خطر اجتناب کنم ». باورهای فراشناختی منفی باورهایی هستند که به کنترل ناپذیری، معنی ، اهمیت و خطر افکار و تجربه شناختی مربوط می شوند. مانند « اگر افکار خصمانه ای داشته باشم ممکن است بر خلاف میلم به آنها عمل کنم » (ولز و متیوز،1994). از جمله متغیرهایی که می تواند در اضطراب امتحان دانشجویان موثر باشد، کمال گرایی است.کمالگرایی به عنوان مجموعه ای از معیارهای بسیار بالا برای عملکرد است که با خود ارزیابی های منفی، انتقادات و سرزنش خود همراه می باشد. کمال گرایی به عنوان سبک نوروتیک و منفی در رفتار مورد توجه قرار گرفته است (ابوالقاسمی  وهمکاران، 1386). رکابدار و سلیمانی (1387) در پژوهشی به مقایسه اضطراب ریاضی انواع مختلف کمال گرایی دانشجویان مقطع راهنمایی شهرستان خرمشهر پرداختند، نتایج تجزیه و تحلیل واریانس یک طرفه نشان داد که اضطراب ریاضی بین انواع گونه های کمال گرایی اختلاف معنادار دارد. با استفاده از آزمون تعقیبی شفه مشخص شد که دانشجویان کمال گرای بهنجار، اضطراب ریاضی کمتری در مقایسه با دانشجویان کمال گرایی نابهنجار و ناکمال گرا دارند. محمدخانی و همکاران (1392) طی پژوهشی به بررسی آزمون تجربی مدل فراشناختی نشخوار فکری و اضطراب در جمعیت غیر بالینی دانشجویی پرداختند، بررسی ها نشان داد که مدل فراشناختی اضطراب و نشخوار در این جمعیت غیر بالینی از برازش نسبتاًخوبی برخوردار است. با توجه به مطالعات فوق هدف پژوهش حاضر بررسی نقش باورهای فراشناختی و کمال گرایی در پیش بینی اضطراب امتحان دانشجویان می باشد.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله نقش باورهای فراشناختی و کمال گرایی در پیش بینی اضطراب امتحان در دانشجویان

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    - ابوالقاسمی، عباس و نریمانی، محمد. (1384).آزمونهای روانشناختی. اردبیل:  انتشارات باغ رضوان.

    - بیرامی، منصور؛ موحدی، یزدان و موحدی، معصومه. (1392). نقش هوش معنوی در پیش بینی استرس ادراک شده، اضطراب و افسردگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان. مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، دوره شانزدهم، شمارۀ 1، ص: 62-56.

    - ابوالقاسمی،عباس.(1390). ارتباط کمال گرایی استرس و خودکارآمدی با رضایت از زندگی در دانشجویان دارای پیشرفت تحصیلی بالا و پایین. مجله مطالعات روانشناختی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه الزهرا، دوره 7، شماره3،  ص151-131.

    - بشارت، محمد علی. (1383). بررسی رابطه کمال گرایی والدین واضطراب امتحان دانشجویان. مجله روان شناختی، دوره دوم، شماره8، ص: 346- 359.

    - سادوک، بنجامین و سادوک، ویرجینیا. (2000). خلاصه روانپزشکی. ترجمه: رفیعی، حسین و رضایی، فرزین. (1382). تبریز: انتشارات ارجمند.

    - سام خانیانی، نوش زاد؛ یزدان دوست، رخساره  و اصغر نژاد، علی اصغر. (1381). بررسی الگوهای ذهنی طرحواره ای کمال گرایی و تایید خواهدی در افسردگی. فصلنامه اندیشه و رفتار،  سال هشتم، شماره 3، ص: 74-65.

    - رکابدار و سلیمانی. (1387). مقایسه اضطراب ریاضی گونه های مختلف کمال گرایی دانشجویان مقطع راهنمایی شهرستان خرمشهر. فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان)، شماره 36، ص: 52-32.

    - رجب پور، سمیه. (1381). در بررسی ویژگی های شخصیتی با اضطراب امتحان و سلامت روان در دانشجویان دختر دبیرستان. پایان- نامه کارشناسی ارشد. تهران، دانشگاه تربیت معلم، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.

    - وزیری، شهرام و موسوی نیک، مریم. (1387). رابطه بین باورهای منفی فراشناختی و فرانگرانی بافوبی. فصلنامه اندیشه و رفتار، دوره سوم، شماره ی 10. ص:59-70.

    - خدایاری فرد، محمد. (1388). رابطه بین سبک اسنادی، اضطراب وپیشرفت تحصیلی کودکان به عنوان تابعی از سبک اسنادی، اضطراب، تحصیلات وحرفه والدین. مجله روان شناسی و علوم تربیتی، دوره: ۴، شماره: 1: ص 45 – 53.

    - لشکری پور، کبری؛ بخشایش، محمد و سلیمانی، محمدجواد. (1384). بررسی ارتباط اضطراب امتحان با عملکرد تحصیلی در دانشجویان راهنمایی شهر زاهدان. مجله طبیب شرق، سال هشتم، شماره4، ص: 258-252.

    - عراقی، یحیی؛ اصل فتاحی، بهرام و غلامی، فرزانه. (1390). اثر بخشی مشاوره گروهی به شیوه شناختی- رفتاری بر کاهش علایم اضطراب دانشجویان دختر دوره پیش دانشگاهی شهرستان شبستر. فصلنامه علوم تربیتی، سال چهارم، شماره 15، ص:24-13.

    - عاشوری، احمد؛ وکیلی، یعقوب؛ بن سعید، سارا و  نوعی، زهرا. (1388). باورهای فراشناختی و سلامت عمومی در دانشجویان . مجله ی علمی پژوهشی اصول بهداشت روانی ، سال یازدهم، صفحه 20-15.

    - مشهدی پور، مریم .(1392). مقایسه اثربخشی درمان یکپارچه توحیدی و درمان شناختی بر کاهش اختلالات اضطرابی دانشجویان دختر. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی بالینی، دانشگاه محقق اردبیلی.

    - محمدخانی، پورمند وحسن آبادی. (1392). بررسی آزمون تجربی مدل فراشناختی نشخوار فکری وافسردگی در جمعیت غیر بالینی دانشجویی . فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی، دوره چهارم، شماره 2، ص:184-163.

     

    -Schwarz, N  and Clare, G. L. (1983). admisattribution and judgments of well- being. Informative and directive function of affective states. Journal of Personality and Social Psychology, 45: 513-523.

    -Skitka, L. J. (2002). Do the means justify the ends, or do the ends justify  the means? Value protection model of justice. Reasoning. Journal of Personality and  Social Psychology Bulletin, 28, 452-461.

    -Spada, M.M., Georgiou, G.A., and Wells, A. (2010). The relationship among metacognitions, attentional control, and state anxiety. Journal of Cognitive and behavior Therapy, 39(1), 64-71.

    - Hedl, J.J. (2008). Test anxiety and causal attributions: Some evidence toward replication. Journal of Anxiety Research, 3(1), 73-84.

    -Cai, J. (1992). A Protocol analaytic of metacognation in mathematical problem solving. Paper presented at the 1992 annul meeting of the  American Educational Research Association

    -Tzuriel, D ;  Kanner,E ;  Kaniel, S and Haywood, C. (1999). Effects of the "Bright Start" program in kindergarten on transfer and academic achievement. Journal of Early Childhood Research Quarterly, 14(1), 111-141.

    - Markus, Z., Michael, H., & Andreas, H. (2010). Pessimism Predicts Anxiety, Depression and Quality of Life in Female Students. Journal of Personality Assessment;41(1), 87–94.

    - Mark, H., & Thomas, M. (2006). Relationships Between Attributional Style and Test Anxiety for Preadolescent Australian Boys and Girls. Journal of Learning didabilities research & practice, 20 (3), 172-145.

    -Matthews, G; Hillyard, E.J and Campell , S.E. (1999). Meta-cognition and maladaptive coping as components of  test anxiety. Journal of Clinical Psychology and Psychotherapy, 6, 111-126.

    -Montague , M. (1996). Assessing mathematical problem solving. Journal of Learning  Disabilities : Research  and Practice , 11, 238- 248.  

    -Wells A, and  Mathews G.(1994) Attention and emotion: a clinical perspective. Hove, UK, Erlbaum,  PP 145-6.

    -Wells, A. (2000). Emotional disorders and metacognition: Innovative cognitive therapy. Chichester, UK: Willey press.

    -Williams, W.M.; Blythe, T; White, N; Gandner, H and Sternberg, R.J. (2002). Practical intelligence for school: Developing meta-cognitive sources of achievement in adolescence. Journal of Developmental Review, 22(2), 162-210.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت