پایان نامه بررسی علل تمایل معلمان ابتدایی به تغییر مقطع از دوره ابتدایی به دوره متوسطه در شهرستان قوچان

تعداد صفحات: 125 فرمت فایل: word کد فایل: 100085
سال: 1387 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه علوم تربیتی
قیمت قدیم:۱۹,۱۰۰ تومان
قیمت: ۱۷,۰۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی علل تمایل معلمان ابتدایی به تغییر مقطع از دوره ابتدایی به دوره متوسطه در شهرستان قوچان

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)

    گرایش: تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش (تعلیم و تربیت اسلامی)

    مقدمه

    معلم در مکتب مقدس اسلام از پایگاه و موقعیت والایی برخوردار است به طوری که حضرت رسول اکرم (ص) فرموده است انما بعثت معلماً به همین سبب توجه به معلمان یک جامعه، یعنی توجه به مقام بشری و توجه به سرچشمه خوبی‌ها , اگر عزت نفس معلمان حفظ شود عزت نفس جامعه حفظ و تأمین می‌شود.

    بی‌شک نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی و تداوم آن ناگزیر است که به نظام آموزش و پرورش توجه کند و نظام آموزش و پرورش برای تحقق اهداف خود باید به تأمین و تربیت نیروی انسانی لایق و شایسته برای عصر حاضر و آتی بیندیشد. در این راه مهم‌ترین نیروی انسانی همان معلم است.

    در فرآیند یاد دهی و یادگیری مهم‌ترین و موثرترین کسی که نقش‌های متعدد و سازنده بر عهده دارد معلم است. جایگاه و نقش معلمان به حدی است که صاحب نظران تعلیم و تربیت بدون وجود معلمان شایسته بازسازی و اصلاح نظام آموزش و پرورش را موفقیت‌آمیز نمی‌دانند.

    امروزه کارگزاران اصلی تعلیم و تربیت معلمان‌اند زیرا آن چه دانش‌آموزان کسب می‌کنند متأثر از خصوصیات، کیفیات و شایستگی‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی و معنوی معلمان است و تعامل مستمر و چهره به چهره معلم با دانش‌آموزان وی را در موقعیت ممتاز و منحصر به فردی قرار می‌دهد که هیچ انسان دیگری از چنین موهبتی برخوردار نیست که پژوهش‌های گوناگون نیز موید این امر است.

    بنابراین با توجه به رسالت و نقش معلمان در رشد ابعاد وجودی کودکان، نوجوانان و جوانان و تربیت نیروی انسانی هر جامعه باید بگوییم که معلمان، نقطه آغاز هر تحول آموزشی‌اند آموزش و پرورش کلید و فاتح آینده است و معلمان فاتح عرصه تعلیم و تربیت و تمدن‌اند.

    لذا توجه جدی و همه جانبه به جذب، انتخاب و تربیت معلمان شایسته، ارتقای علمی،‌ نگهداری و تکریم شخصیت آنان وظیفه مسئولان بالای کشو ر، مدیران عالی و اجرایی وزارت آموزش و پرورش و اولیای دانش‌آموزان است.

     

     

    1-1 بیان مسأله

    در نظام آموزش و پرورش نقش عامل نیروی انسانی بسیار مهم است و معلم از مهمترین عوامل موثر در رشد و توسعه کیفی و محتوی تعلیم و تربیت به شمار می‌آید. با توجه به افزایش روز افزون تعداد دانش‌آموزان مدرسه رو به طبع نیاز به جذب و نگهداری آموزگاران دوره ابتدایی بیشتر محسوس است.

    بنابراین در نظام آموزشی ایران نیز باید به امر نگهداری و استفاده بهینه از معلمان توجه بیشتری مبذول گردد چرا که کم توجهی نسبت به این امر مهم مسائل و مشکلات عدیده‌ای را در امر آموزش به وجود می‌آورد.از این رو سرمایه‌گذاری در مورد نیروی انسانی آموزش و پرورش به ویژه معلمان در ابعاد کمی و کیفی به مساعد ساختن محیطی تربیتی و ایجاد شرایطی که معلم را به کار خود دلگرم کند امری اساسی است لذا نظام آموزش و پرورش باید با استفاده صحیح از سیستم نگهداری و ایجاد انگیزه و رغبت در معلمان و اجرای طرح‌های مناسب جهت حل مشکلات مرتبط با آن از بروز مسائل و مشکلات آموزگاران جلوگیری نماید.

    علل و عوامل متعددی هستند که باعث گردیده است معلمان ابتدایی به مقاطع بالاتر انتقال یابند که این عوامل با آموزش و پرورش و بعضاً با جامعه در ارتباط هستند بدین جهت این تحقیق به دنبال پاسخ به سئوال و مسأله زیر است:

    دلایل تمایل معلمان دوره ابتدایی به انتقال به مقاطع تحصیلی بالاتر چیست ؟

     

     

      1-2 اهداف تحقیق

    هدف اصلی:

    بررسی علل تمایل معلمان دوره ابتدایی به تغییر مقطع و انتقال به مقطع بالاتر

    اهداف فرعی:

    1- بررسی تأثیر سطح درآمد در افزایش تمایل معلمان ابتدایی به تغییر مقطع

    2- بررسی تأثیر جایگاه و منزلت اجتماعی در افزایش تمایل معلمان ابتدایی به تغییر مقطع

    3- بررسی تأثیر میزان سختی کار در افزایش تمایل معلمان ابتدایی به تغییر مقطع

    4- بررسی تأثیر مشکلات ناشی از تعیین محل خدمت در افزایش تمایل معلمان ابتدایی به تغییر مقطع

     

     

    1-3 ضرورت و اهمیت تحقیق

    تعلیمات دوره ابتدایی، مهمترین دوره نظام آموزش و پرورش رسمی کشور را تحت پوشش قرار داده و به این سبب از اولویت خاصی برخوردار است تعلیمات این دوره نخستین گامی است که در جهت آموزش افراد برای زندگی کردن برداشته می‌شود با توجه به همین نقش تعیین کننده آموزش ابتدایی در شکل دادن به زندگی است که تقریباً کلیه کشورهای جهان آموزش ابتدایی را به مثابه یک اصل مهم و همگانی پذیرفته‌اند و آن را به عنوان زیربنا و رکن اصلی نظام آموزش و پرورش تلقی می‌کنند.

    پیاژه معتقداست که بهترین طرح‌های اصلاح و بازسازی آموزش و پرورش در صورتی که معلم به تعداد کافی و با کیفیت مطلوب در اختیار نباشد با شکست مواجه خواهد شد

    حتی نتایج حاصل از تحقیقات روان‌شناسی تربیتی نیز تنها از طریق آموزگاران با تجربه و علاقه‌مند به مدرسه راه می‌یابد و بار ترقی جوامع و پیشرفت و تحول روش‌های آموزشی هم به دوش معلمان سنگینی می‌کند.

    از طرف دیگر می‌دانیم ساخت‌های ذهنی تشکیل شده در دوره ابتدایی شرط اصلی حیات تحصیلی آینده کودک است و تشکیل ساخت‌های ذهنی دوره بالاتر (نوجوانی) در گرو تشکیل ساخت ذهنی دوره پائین‌تر (کودکی) است و شخصیت کودک در این دوره تشکیل می‌گیرد و بسیاری از قوانین اجتماعی را فرا می‌گیرد.

    از آنجا که شرط ورود به دوره های تحصیلی بالاتر گذراندن دوره ابتدایی است سرمایه گذاری برای این دوره و توجه به بهبود کمی و کیفی آن زمینه را برای توفیق دانش آموزان در دوره های تحصیلی بعد فراهم کرده و افت تحصیلی و تربیتی آنان را در این دوره کاهش می دهد .

     

     1-4 سئوالات پژوهش

    علل و عواملی متعددی هستند که باعث انتقال معلمان ابتدایی به مقاطع بالاتر می‌گردد که این عوامل از جامعه و نظام آموزش و پرورش نشأت می‌گیرند سئوالاتی که در رابطه با این پژوهش به ذهن می‌رسد به صورت زیر مطرح می‌گردند.

    سئوال اصلی:

    علل تمایل معلمان دوره ابتدایی به تغییر مقطع و انتقال به مقاطع بالاتر چیست؟

    سئوالات فرعی:

    1- آیا سطح درآمد پائین مقطع ابتدایی منجر به تمایل ترک مقطع در معلمان ابتدایی گردیده است؟

    2- آیا کم اهمیت بودن جایگاه و منزلت اجتماعی مقطع ابتدایی منجر به تمایل ترک مقطع در معلمان گردیده است؟

    3- آیا سختی کار بالای مقطع ابتدایی منجر به تمایل ترک مقطع ابتدایی در معلمان گردیده است؟

    4- آیا مشکلات ناشی از تعیین محل خدمت مقطع ابتدایی منجر به تمایل ترک مقطع ابتدایی در معلمان گردیده است؟

    1 -5 مدل تحقیق :

      تحقیق حاضر از جمله تحقیقات توصیفی پیمایشی علّی است که محقق در این پژوهش قصد دارد به تبیین علت های تمایل به تغییر مقطع معلمان ابتدایی بپردازد .

     

     1-6 تعاریف نظری و عملیاتی واژه‌ها

    تعریف دوره ابتدایی

    نظری :

    نخستین مرحله از مراحل تعلیم و تربیت رسمی است که همه کودکان اعم از پسر و دختر از سن 6 تا 11 سالگی را در بر می‌گیرد ( صافی ، 1378 ص79 ).

    عملیاتی :

     منظور کودکان 6 تا 11 ساله هستند که دوره ابتدایی در قوچان تحصیل می کنند که طول مدت  دوره تحصیل آن 5 سال است .

    تمایل:

    نظری :

    تمایل توجه مستمر فعالیت انسان به سوی جنبه‌ای از جنبه‌های زندگی است یعنی هر وقت فرصت ظهور پیدا کنند آثار خارجی خود را نشان می‌دهند.( سیف ، 1375 ، ص98 )

    عملیاتی

    منظور میل و رغبتی است که یک معلم دوره ابتدایی تمایل دارد دوره ابتدایی را ترک نماید و به مقطع تحصیلی متوسطه رغبت پیدا کند .

    تغییر مقطع:

    نظری

     منظور حرکت و انتقال از یک دوره تحصیلی پائین (ابتدایی) و ارتقاء به یک دوره تحصیلی بالاتر (متوسطه) است که طول دورهای تحصیلی در ابتدایی در کشور ما 5 سال و در دوره متوسطه با احتساب پیش دانشگاهی 4 سال است.

     

     عملیاتی

    در این تحقیق درصدی از معلمان ابتدایی هستند که به دلیل اخذ مدرک تحصیلی و دیگر عوامل متقاضی انتقال به مقطع تحصیلی بالاتر هستند .

    سطح در آمد

    نظری

    میزان حقوق و مزایایی است که یک معلم در دوره ابتدایی در طول یک ماه خدمت دریافت می‌کند که میانگین آن به طور متوسط کمتر از چهارصد هزار تومان است.

    عملیاتی

    منظور درآمد ماهیانه ای است  که فرد در مقابل انجام کار موظفی دریافت می کند.

    سختی کار

    نظری :

     یعنی مقدار رنج و ناراحتی که فرد در حین انجام وظیفه متحمل می شود .

    عملیاتی:

     منظور کارکردن با قشری از کودکانی است که از محیط خانواده بدون زمینه قبلی تحصیلی و آموزشی پا به دبستان می‌گذارند که معلمان مجبورند وقت و انرژی بیشتری را به منظور دریافت مطالب درسی صرف کنند و در نهایت تحت فشارهای جسمانی و روحی قرار می‌گیرند.

    محل خدمت

    نظری

    محلی است که معلم آنجا را برای تدریس برای مدت یکسال انتخاب می‌کند

    عملیاتی :  منظور محلی است که یک معلم آنجا را برحسب امتیاز و شرایط به مدت یک سال تحصیلی برای تدریس انتخاب می کند .

     

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی علل تمایل معلمان ابتدایی به تغییر مقطع از دوره ابتدایی به دوره متوسطه در شهرستان قوچان

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    دلاور، علی، روش تحقیق در روان‌شناسی و علوم تربیتی، 1385، چاپ بیستم، تهران، نشر ویرایش

    دلاور، علی، احتمالات و آمار کاربردی در روان‌شناسی و علوم تربیتی، 1385، چاپ بیستم، تهران، انتشارات رشد

    سیف، علی اکبر، روان‌شناسی پرورشی، 1375، چاپ پانزدهم، تهران، انتشارات آگاه

    شعبانی ، حسن، مهارتهای آموزش و پرورش، 1374، چاپ سوم، تهران، انتشارات سمت

    فیوضات، یحیی، مبانی برنامه‌ریزی آموزشی، 1376، چاپ چهارم، تهران، نشر ویرایش

    اقتداری، علی محمد، سازمان و مدیریت، 1370، چاپ بیست و چهارم، تهران انتشارات موسوی

    علاقه‌بند، علی، اصول مدیریت آموزشی، 1374، چاپ پنجم، تهران، انتشارات بعث

    شریعتمداری، علی، اصول و فلسفه تعلیم و تربیت، 1375، چاپ نهم، تهران، انتشارات امیر کبیر

    تقی پورظهیر، علی، اصول و مبانی آموزش و پرورش، 1368، چاپ هشتم، تهران، انتشارات پیام نور

    شعاری‌نژاد، علی اکبر، فلسفه آموزش و پرورش، 1369، چاپ یازدهم، تهران، انتشارات امیرکبیر

    شکوهی، غلامحسین، تعلیم و تربیت و مراحل آن، 1369، چاپ هشتم، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی

    نقیب‌زاده، میر عبدالحسین، نگاهی به فلسفه آموزش و پرورش، 1375، چاپ هفتم، تهران انتشارات سمت

    مومنی و آذر، عادل، آمار و کاربرد آن در مدیریت، 1376، چاپ ششم، تهران، انتشارات سمت

    حافظ‌نیا، رضا، مقدمه‌ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، 1377، چاپ پنجم، تهران انتشارات سمت

    سرمد و دیگران، روش‌های تحقیق در علوم رفتاری، 1377، چاپ هفتم، تهران، انتشارات آگاه

     صافی , احمد , آموزش و پرورش ابتدایی , راهنمایی و متوسطه , 1378 , چاپ ششم , تهران  انتشارات مدرسه

    عمید، حسن، فرهنگ فارسی عمید، 1369، چاپ سوم، تهران، انتشارات امیرکبیر

    هرسی، پال و بلانچارد، کنت، مدیریت رفتار سازمانی، 1371، ترجمه دکتر علی علاقه بند، چاپ ششم، انتشارات امیرکبیر

    باتاچاریا، جانسون، مفاهیم و روش‌های آماری، 1375، ترجمه فتاح میکائیلی، چاپ سوم، نشر دانشگاهی

    بیابان گرد، قدرت الله، ویژگی‌های آموزش اثر بخش، ماهنامه پیوند، شماره 319، 1385، ص37-41

    محمودی، حسن، کوچ معلمان ابتدایی از دبستانهای کشور، رشد آموزش ابتدایی، شماره 47، 1381 ص 50 تا 54

    به پژوه، احمد، نقش‌های معلم، ماهنامه پیوند، شماره 260،1380، ص 36 تا 44

    افروز، غلامعلی معلمی و ضرورت رضامندی شغلی، ماهنامه پیوند، شماره 279، 1381 ص 3

    صافی، احمد، اهمیت و ضرورت تکریم شخصیت معلمان، ماهنامه پیوند، شماره 271، 1381 ص 54 تا57

    ملکی، حسن، صلاحیت‌های حرفه معلمی، رشد معلم، شماره 119 تا 125، 1375

    ملکی، حسن، صلاحیت‌های عاطفه معلمی، رشد معلم، شماره 121 تا 123، 1375

    جهانیان، رمضان، بررسی رضایت شغلی دبیران بر مبنای نظر یه هرزبرگ، فصل نامه مدیریت در آموزش و پرورش، شماره 19، 1377، ص 59-61

    صافی، احمد، سیمای معلم، ماهنامه پیوند، شماره 223، 1377، ص 20 تا 26

    افروز، غلامعلی، جایگاه معلم در جامعه ایران اسلامی، ماهنامه پیوند، شماره 211،1376، ص 5-13

    30- صیادی ، سیمین ، بررسی تطبیقی مشکلات حرفه ای معلمان در چند کشور پیشرفته پایان نامه کارشناسی ارشد ، 1374 ،دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران

    31- حیدری ، زهرا ، بررسی عوامل موثر در رضامندی از شغل معلمان دوره راهنمایی شهر اصفهان ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، 1378 دانشگاه علامه طباطبایی

    32- فضایلی، علی اصغر بررسی و شناخت مشکلات معلمان روستاهای مناطق جنوبی کشور ، پایان نامه کارشناسی ارشد 1378 ، دانشگاه تربیت معلم

    33- معتمدیان ، احمد ،بررسی و مشکلات معلمان ابتدایی و راهنمایی تحصیلی مناطق شهری با تاکید بر بررسی شغل دوم آنان ،پایان نامه کارشناسی ارشد 1381، شورای تحقیقات آموزش و پرورش

     

     

     

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت