پایان نامه نگهداری بهره ور فراگیر (TPM)

تعداد صفحات: 260 فرمت فایل: word کد فایل: 1000837
سال: 1383 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه مدیریت
قیمت قدیم:۳۲,۶۰۰ تومان
قیمت: ۳۰,۵۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه نگهداری بهره ور فراگیر (TPM)

    صنعت در ایران از دیرباز تاکنون به عنوان بخش مهمی از بدنه جامعه شناخته شده است. در قدیم صنعت بیشتر در خدمت اهداف نظامی مثل تولید وسایل جنگی، سپر، شمشیر و نیزه و… بوده که در مواقع خاص و شرایط ویژه از آن استفاده می شده است. البته ایرانیان در زمینه تولید وسایل تزئینی نیز ید طولایی دارند. آنها در این زمینه با استفاده از قدرت تولید صنعتی و با یاری روح هنرمندانه خود دست به خلق آثار زیبایی زده اند که امروزه نیز این ترکیب زیبای هنر و صنعت ایرانی زبانزد خاص و عام است. اما صنعت در قدیم اغلب به استفاده انسان از یکسری مواد اولیه که اغلب آهن، چوب، مفرغ و … بوده اند و انجام یکسری عملیات فیزیکی روی آنها برای تولید محصولی خاص گفته می شده است.

    صنعت به معنای امروزی و جدید آن تقریباً از اواخر دوران قاجاریه و با حضور قدرت های صنعتی جهان مثل بریتانیا، آلمان و فرانسه در ایران آغاز بکار نمود. به همین دلیل زیربنای ساختار صنعتی ایران را می توان وابسته به صنایع اروپایی دانست. همان طور که هم اکنون نیز شاهد آن هستیم، کارخانجات و صنایع ایران شباهت زیادی به صنایع اروپایی به ویژه آلمان و انگلستان دارند.

    روند مدیریت بخش صنعت در جهان بعد از پایان جنگ جهانی دوم به طور کامل دگرگون شد و سیستم های مهندسی نگهداری و تعمیر (نت) نیز از همان زمان به مرور وارد بخش تولید شد. هدف اصلی این قسمت به حداقل رساندن زمان تلف شده در محیط کاری و به حداکثر رساندن بازده تولید می باشد. مخترع اصلی این روش آمریکائیها می باشند که در دهه پنجاه میلادی روشهای مهندس نگهداری و تعمیر موسوم به PM را به وجود آوردند که در قسمت های بعدی به جزئیات آن می پردازیم. اما این پروژه سعی دارد به روش مهندسی نگهداری و تعمیر (نت) بهره‌ور فراگیر (TPM: Total Productive Maintenance) که محصول زحمت و تلاش مهندسین ژاپنی است بپردازد. دلیل اصلی انتخاب این موضوع را می توان اهمیت زیاد آن برای صنعت ایران دانست. TPM در حقیقت یک سیستم روان، ساده، کارآمد و از همه مهمتر ارزان قیمت می باشد که خصلت های آن با فرهنگ و سنت ایرانی تطابق زیادی دارد و می تواند برای صنعت کشور مفید فایده باشد. همان طور که می دانیم مشکل اصلی صنعت ایران در حال حاضر نبود یک سیستم مدیریتی قدرتمند و کارا می باشد که اعمال TPM می تواند راه حل خوبی مخصوصاً برای کارخانجات و کارگاههای نه چندان بزرگ کشور باشد.

    TPM  در حال حاضر در بسیاری از صنایع ژاپن بکار گرفته شده و شرکت معتبر JIPM (Japan Institute of plant Maintenance) نیز روز به روز نواقص آن را برطرف کرده و نسخه های جدید و کامل تر آن را به بازار عرضه می کند. از جمله شرکت های ژاپنی که TPM در آنها موفق بوده می توان به تویوتا (Toyota)، لاستیک توکایی (Tokai)، دایهافسو (Daihafsu)، فولاد نیپون (Nippon)، شرکت ایناکس (Inax)، شرکت کونیکا (Konica)، شرکت صنایع کایابا (Kayaba)، و شرکت کوبوتا (Kubota) اشاره نمود.

    اما سرآغاز ایجاد TPM به بعد از جنگ جهانی دوم بر می گردد. بعد از پایان جنگ جهانی دوم و با باز شدن فضای سیاسی حاکم بر نظام بین الملل کشورهای زیادی برای بدست آوردن قدرت های اقتصادی با هم به رقابت پرداختند. در این بین ژاپن نیز که بخش زیادی از کشورش را در جنگ از دست داده بود متکی بر نیروی جوان و کاری خود سعی داشت از مسابقه قدرت عقب نماند. در این راستا ژاپنی های تکنیک های ساخت و تولید و مدیریت را از آمریکا به کشور خودشان وارد کرده و آنها را با شرایط ویژه کشور خود سازگار نمودند. در نیتجه این اقدامات، محصولات کشور ژاپن در سراسر جهان با توجه به کیفیت بالای آن مشهور شده و توجه جهانیان به شیوه های مدیریتی ژاپنی مجذوب گردید.

    بنابردلایلی که گفته شد می توان به این نتیجه رسید که با توجه به شباهت زیاد شرایط فعلی کشور ما با ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم، سیستم های مدیریتی TPM در ایران می تواند به موفقیت های چشمگیری دست پیدا کند، البته تنها در صورتی این امر میسر می شود که ما هم همانند ژاپن دست از کپی برداری محض از سیستم های غربی برداشته و توجه به مزیت ها و مشکلات فرهنگی، اجتماعی اقتصادی را در دستور کار خود قرار دهیم.

     

     

     

    فصل دوم

     

     

     

     

    مدیریت فنی

    (حفاظت فنی، تروتکنولوژی)

     

    2-1 تعریف سیستم

    یک سیستم را می توان به صورت مجموعه ای از عناصر که برای انجام مأموریت و یا رسیدن به هدف خاصی با کمیت و کیفیت معلوم، طراحی و ساخته شده و با ترتیب معینی با یکدیگر ترکیب شده اند، تعریف نمود. برای مثال، یک شبکه سراسری مخابراتی در یک کشور، یک کارخانه تولیدی، یک شرکت هواپیمائی، یک ماشین تولید منفرد، و حتی یک وسیله ساده و کوچک نظیر قلم خود نویس نمونه هائی از هزاران نمونه قابل بیان در چهارچوب تعریف بالا می باشند.

    عناصر تشکیل دهنده سیستم به نحوی که در این مباحث مورد نظر خواهند بود به دو بخش اصلی قابل تقسیم می باشند:

    هسته اصلی، شامل عناصر اجرا کننده مأموریت

     عوامل و امکانات پشتیبانی، شامل وسائل و امکانات بررسی و آزمایش شرایط فنی، و تکنولوژیکی، ابزار نگهداری و تعمیرات، قطعات یدکی،‌ اسناد و مدارک فنی نظیر نقشه‌ها، دستورالعملهای نگهداری و تعمیر و بهره‌برداری، و… پرسنل آزموده و آماده برای بکارگیری روشها …

    توجه به این نکته لازمست که در صورتیکه از یک سیستم تنها هسته اصلی مورد ملاحظه قرار گیرد، و عوامل و امکانات پشتیبانی برای سیستم فراهم نباشد، آنگاه گو اینکه ممکنست هسته اصلی از عهده اجراء مأموریت بر آید، ولی این مأموریت نمی تواند در کمیت معلوم و از پیش تعیین شده، و با کیفیت مشخص و از پیش تعیین شده ای توسط هسته اصلی اجرا گردد. برای مثال، در یک سیستم هواپیمائی، هسته اصلی عبارت از هواپیما است که در آسمان مأموریت پرواز و انتقال بار و یا مسافر را انجام می دهد. برای هسته اصلی امکان پذیر نخواهد بود که بدون برخورداری از امکانات پشتیبانی نظیر بازرسیهای فنی، تعیرات پیشگیری، تعویض قطعات، … مأموریت های خود را با کمیت معین (مثلاً چند سال) و با کیفیت معین (مثلاً برخورداری از ایمنی و قابلیت اطمینان کافی) به انجام برساند. در شکل 1 یک سیستم که از دو زیرمجموعه “هسته اصلی” و امکانات پشتیبانی تشکیل شده است نشان داده شده. 

  • فهرست و منابع پایان نامه نگهداری بهره ور فراگیر (TPM)

    فهرست:

    مقدمه.................................. 1

    مدیرت فنی (حافظت فنی، تروتکنولوژی)..... 5

    تعریف سیستم ......................... 6

    تروتکنولوژی.......................... 8

    اهداف مدیریت فنی..................... 12

    جایگاه امور مدیرت فنی در صنایع....... 13

    شرایط فعلی نگهدار و تعمیرات و امور مدیریت فنی درصنایع ایران........................................ 15

    علل وجود نارسایی در امور نگهداری و تعمیرات    19

    برنامه ریزی و کنترل در نگهداری و تعمیرات 22

    تعریف عمومی.......................... 23

    بخشهای اصلی تشکیل دهنده امور مدیریت فنی  24

    فعالیت بخش امور اجرایی نگهداری و تعمیرات 25

    عوامل موثر در تعیین میزان اعمال تعمیرات پیشگیری   27

    هزینه های مورد نظر و روند تغییرات آنها 30

    مدل پیشنهادی برای کنترل عملیات و آمار و اطلاعات    32

    نقش بخش مهندسی در امور مدیریت فنی.... 34

     

     

    کاربرد کامپیوتر در برنامه ریزی و کنترل امور مدیریت فن (نت)........................................ 38

    کلیات...............................................................................................................................39

    لیست نمونه ای از خدمات قابل دریافت از کامپیوتر در امور مدیریت

     فنی..................................... 42

    نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر........ 45

    از نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه (PM) تا نگهداری و تعمیرات بهره ورفراگیر(TPM).................. 46

    تاریخه TPM.......................... 50

    ارتباط بین TPM، تروتکنولوژی و پشتیبانیهای فن 54

    معرفی TPM در کارخانه................ 56

    تهیه برنامه کلات TPM................. 59

    ساختار پیشرفت و تکامل TPM............ 60

    آموزشهای ابتدایی TPM................. 62

    اثر بخشی تجهیزات، ضایعات مزمن و سایر نظریه ها در توسعه و ترویج TPM............................... 65شش ضایعه بزرگ که باعث محدودیت اثر بخشی تجهیزات می شوند 66

    ضایعات خرابیهای اضطراری............................ 66

    ضایعات آماده سازی و تنظیم.............................. 68

    ضایعات حرکت بدون تولید.............................. 68

    ضایعات کاهش سرعت 69

    ضایعات کیفیت و دوباره کاری........................ 70

    ضایعات آغاز تولید................................... 71

     

     

    تحلیل P-M و ضایعات مزمن.............. 71

    روش تحلیل P-M   73

    افزایش سطح مهارتها از طریق TPM....... 77

    اهداف تحلیل مهارتها................................... 80

    طراحی و اجرا یک سیستم TPM............... 84

    مقدمه................................ 85

    مارپیچ مرگ یا سیستم ................. 87

    TPM در مقابل روشهای قدیمی........... 89

    تهیه چک لیست های مقدماتی TPM......... 90

    نقش ها و مسئولیت هایمشخص در یک سیستم TPM 95

    وظایف اصلی کاربران در خط تولید........................ 96

    وظایف بخش نگهداری و تعمیر TPM......................... 98

    طراحی یک سیستم نگهداری فر اگیر مستقل TPM 102

    کلیات................................ 103

    مرحله اول: آشنایی با کار در محیط تمیز و مرتب  104

    مرحله دوم: شناسایی ریشه اصلی مشکلات... 109

    مرحله سوم: جمع بندی و آنالیز کردن داده ها و اطلاعات 111

    مرحله چهارم: مشخص کردن و بیان نکات کلیدی انجام کار 115

    مرحله پنجم: آموزش کاربران، کارگران و مدیران   116

    مرحله ششم: تامین قطعات یدکی و لوازم مورد نیاز 119

     

     

    مرحله هفتم: چرخه را تکرار کن، TPM پایانی ندارد    121

    فاکتورهای قابل اندازه گیری در TPM... 126

    MTBF و MTTR    126

    کاربری سودمند واقعی (APU)............................. 130

    محاسبه APU  131

    اهداف نهایی TPM 134

    آموزش مهارتهای نگهدری و تعمیرات (نت).... 135

    مقدمه   136

    مسئولیتهای کارگران خط تولید و کارکنان بخش نت............ 137

    10-2-1-چهار وظیفه اصلی اپراتور......... 139

    آموزش مهارت های نت..................................... 142

    اهداف و برنامه ها 142................................

    درس اول: پیچ و مهره ها.............................. 142

    درس دوم: خارها و یاتاقانها.......................... 145

    درس سوم: انتقال نیرو............................... 146

    درس چهارم: هیدولیک، نیوماتیک و کاسه نمدها.............. 147

    پیاده سازی برنامه های آموزشی و کارورزی    149

    آموزش امور نت به کارگران خط تولید (اپراتورها)152

    سایر دورههای آموزشی مربوطه....... 154

    آموزش مدرسین 154

     

     

    دوره روشهای نت  155

    دوره آموزش سیم کشی برقی و ابزار دقیق.................. 157

    بررسی شرایط فنی ماشین ها........................... 158

    آهمیت آموزش در محل کار........... 159

    فعالیتهای گروههای کوچک TPM.............. 160

    ترکیب فعالیتهای گروههای کوچک با سازمان    161

    مقایسه گروههای QC,ZD............. 162

    مقایسه سازمان های رسمی وغیر رسمی..................... 164

    تفاوت در اهداف  165

    گروههای کوچک TPM متکی بر مدل ZD..................... 166

    مدیریت بر گروههای TPM............ 167

    اهداف گروهها با اهداف کلی شرکت تطابق دارند......... 169

    انگیزه و روحیه برتر=سودمندی بیشتر................. 169

    ترویج و توسعه فعالیتهای گروههای کوچک  170

    کارگران بازیکنان نقش اصلی هستند..................... 171

    نقش مدیران در ترویج و توسعه گروهها..................... 172

    رهبری در گروههای کوچک............................... 174

    نقش مدیریت تراز اول 175

    پرورش کارکنان توانمندی و دارای خود انگیزگی....... 176

    ایجاد یک فضا و محیط کار مناسب و مطلوب.................. 177

     

     

    ارزیابی پیشرفت گروههای کوچک....................... 179

    اندازه گیری اثر بخشی TPM................ 182

    دلیل نیاز به اندازه گیری اثر بخشی 183

    اندازه گیری اثر بخشی تجهیزات..... 184

    اثر بخشی کلی تجهیزات............................ 184

    قابلیت دسترسی (نسبت بهره برداری)....................... 184

    نسبت کارایی 185

    نسبت کیفیت  185

    زمان واحد آماده سازی............................... 185

    شاخصهای قابلیت اطمینان و قابلیت تعمیر 185

    شاخصهای قابلیت اطمینان............................ 185

    شاخصهای قابلیت تعمیر.............................. 186

    اندازه گیری کارایی فعالیت های نت. 186

    نسبت تعمیرات اضطراری (نسبت BM)................. 186

    نسبت نیروی انسانی اضطراری............................ 187

    نسبت دستیابی به تعمیارت پیشگیری.................... 187

    روند عملیات بهسازی و ارتقاء قابلیت تعمیر.............. 187

    اندازه گیری شاخصهای مرتبط با بهره وری، کیفیت، هزینه، زمان تحویل،                بهداشت صنعتی ایمنی و روحیه  187

    جمع بندی    187

     

    پیوست A: جایزه PM برای کارخانجات موفق در TPM   190

    پیوست B: ارائه تقاضا برای دریافت جایزه PM.. 193

    پیوست C: شاخصهای اهدایی جایزه PM........... 196

    واژه نامه................................... 204

    مراجع....................................... 209

    .

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت