پایان نامه بررسی شرایط قاضی در فقه اسلامی

تعداد صفحات: 237 فرمت فایل: word کد فایل: 100083
سال: 1386 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه حقوق
قیمت قدیم:۳۰,۳۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۲۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی شرایط قاضی در فقه اسلامی

    پایان نامه برای دریافت کارشناسی ارشد (M.A)

    گرایش :فقه مبانی و حقوق

     

    چکیده :

    از آنجا که مبانی استنباط احکام شرعی در فقه شیعه با توجه به حجیّت احادیث ائمه (ع)

    متفاوت با منابع اهل سنّت می باشد لذا در اغلب موارد نظریه فقهای شیعه و مستندات ایشان بطور جداگانه مورد بررسی قرار گرفته و سپس دیدگاه فقهای مکاتب اهل سنت آورده شده، در انتخاب آراء فقها نیز سعی شده است تا معروفترین و معتبرترین نظریات از کتب موجود ارائه شود.

    قبل از ورود به بحث اصلی یعنی شرایط قاضی، مباحث مقدماتی و لازم مبنی بر بررسی واژه قضاء، نگرش اسلام به دادرسی، رابطه دادرسی با وظایف رهبری، چگونگی انتصاب قاضی در زمان غیبت نزد شیعه و انتخاب قاضی از دیدگاه اهل سنّت ، ثبوت قضاء و حکم آن در اسلام و راههای اثبات ولایت قاضی بیان گردیده و آنگاه وارد محور اصلی بحث یعنی شرایط قاضی شده ایم، از میان شرایط مختلف سه شرط عدالت، اجتهاد و رجولیت (مرد بودن قاضی) به لحاظ اهمیت موضوع پرداخته و پس از آن، بیان شرایط قاضی التنصیف و قاضی التحکیم و تفاوت حکمیت با دادرسی و نیز قانون موضوعه در ایران و نتیجه کلی ملحقات آن، معرفی اجمالی اعلام و اشخاصی که نام ایشان در متن و پاورقی آمده و فهرست منابع می باشد.

     

    مقدمه:

    یا داود انّا جعلناک خلیفته فی الارض فاحکم بین النّاس بالحّق.سوره ص آیه 22.

    اسلام دینی جهانی و جامعترین و آخرین آیین الهی است، دین مبین اسلام تنها به بیان احکام عبادی و رابطه انسان با خالق نپرداخته، بلکه در تمامی جنبه های حیات فردی و اجتماعی بشر دارای مکتب و روش و احکام خاص خود می باشد.

    با توّجه به جایگاه رفیع علم فقه در مجموعه علوم اسلامی و فقیه بعنوان متخصص در این علم که با آموخته های خود به استخراج و تبیین و ارائه احکام شرعی و کلیه دقائق و ظرایف افعالی و رفتاری انسان که برگرفته حکمی از احکام است می پردازد و گستردگی و دامنه علم فقه اعم از سیاسی اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی، فردی، خانوادگی و بطور کلی نیاز انسان را از تولد تا مرگ را شامل می گردد. امور قضایی و چگونگی حل و فصل دعاوی و منازعات مردم که واقعیت انکارناپذیر اجتماع بشری می باشد از جمله مسائلی است که فقه اسلام به تفصیل و بر اساس جهانبینی خود احکام آن را بیان نموده و با نگرش به تحول و تکامل جامعه انسانی و روابط اجتماعی موجب تحوّل و توسعه رشته های مختلف علوم اسلامی و از جمله علم فقه گردیده است.

    تعدد مذاهب  بطور طبیعی نشان از اختلاف مسلمانان در پاره ای از باورها ی کلامی وفقهی دارد .

    که این نتیجه طبیعی ازادی اجتهاد واختلاف انسانها در برداشتهای فکری تحت تاثیر ظروف وشرایط تربیتی است ولی نباید فراموش کرد که اصول اعتقادی ،کلامی ، فقهی واخلاقی ما ،وجوه  اشتراک بسیاردارد ، برخی از علما ء مشترکات را تا95%درامور فقهی و حتی  اعنتقادی بر آورد می کنند و این امر در مورد امور اخلاقی به صد رد صد می رسد .

    همکاری و  تعاون پیروان مذاهب اسلامی بر اساس اصول مسلم و مشترک اسلامی و اتخاذ موضع عملی واحد برای تحقق اهداف و مصالح عالیه امت اسلامی و موضع گیری واحد در برابر دشمنان  اسلام و احترام به الترام قلبی و عملی هر یک از مسلمانان به مذهب خود همان وحدت اسلامی است و این شیوه اسلام راستین ، به فرموده امام خمینی (ره) " اسلام ناب محمدی " است  و هر گونه نغمه ای که  ساز شود  و موجد کینه و دشمنی بین مسلمانان هم کیش و هم دین گردد به دور از روح و قلسقه ی بعثت انبیا ء و  بر خواسته از توطئه های دشمنان اسلام و استعمار گران حاکم بر جهان است . بدیهی است که گستردگی فقه اسلامی و فراوانی آراء و نظریات فقها ء مانع از آن است تا در ضمن یک رساله  مختصر تمام اقوال فقها ی شیعه و علمای مکاتب فقهیه اهل سنت را جدا گانه با ذکر مستندات هر یک ارائه نمود ، که چنین کاری مجموعه ای عظیم و حجیم را طلب  می کند ،  لذا شییوه ی نگارش مطالب بدین ترتیب اتخاذ شده که نخست موضوع مورد بحث به طور کلی مطرح و آراء فقهاء بر اساس تعدد و تنوع نظریات دسته بندی شده    و در همان صحفه و صفحات بعد عین اقوال فقهاء که نظریات ایشان در دسترس بوده  ارائه گردیده است و پس از آن مجموعه دلایل و مستنداتی  که مورد استناد یک یا چندین از فقها ء قرار گرفته با رعایت اختصار بیان شده ، و در اغلب موارد و ارزیابی و نقد نظریات پرداخته ایم ،  بنا بر این چنین  نیست که کلیه مستنداتی که در مورد هر نظریه فقهی بیان گردیده مورد قبول و استناد تمامی فقهاء معتقد به آن نظریه باشد ،

    علی ای حال علیرغم مشکلات فراوان و وقت زیادی که مصروف گردیده با عنایات الهی و توجهات امام زمان (عج) و راهنمایی اساتید بزرگوار موفق به گردآوری مجموعه حاضر شده و  از این  بابت خدای مهربان را سپاس گفته و به حکم وظیفه انسانی و اسلامی آز آن عزیزان تشکر میشود. 

    هدف پژوهش: بررسی شرایط قاضی در فقه اسلامی

    روش نمونه­گیری: فیش برداری از منابع اصلی و منابع قانونی

    روش پژوهش: تطبیق و تلفیق نظرات فقهای مشهور و مقایسه آنها با یکدیگر و استفاده از منابع و متون قدیم و جدید فقهی معتبر

    ابزار اندازه گیری: کتب و منابع مرجع فقهی

    بررسی اجمالی نظرات فقهای مشهور در مذاهب خمسه و شناخت آنها در ما تخن فیه

    مقدمه:

    یا داود انّا جعلناک خلیفته فی الارض فاحکم بین النّاس بالحّق.سوره ص آیه 22.

    اسلام دینی جهانی و جامعترین و آخرین آیین الهی است، دین مبین اسلام تنها به بیان احکام عبادی و رابطه انسان با خالق نپرداخته، بلکه در تمامی جنبه های حیات فردی و اجتماعی بشر دارای مکتب و روش و احکام خاص خود می باشد.

    به سخن دیگر دین اسلام مجموعه ای به هم پیوسته از بینشها و ارزشها، قوانین و احکامی است که از یک سو با دیدی واقع گرایانه به تبیین نظام هستی و چگونگی عالم خلقت و تعریف جایگاه انسان در این مجموعه پرداخته و از سوی دیگر با وضع مجموعه ای از احکام و مقررات، آدمی را در مسیر رشد و کمال خود مرحله به مرحله و گام به گام هدایت و همراهی نموده است.

    جامع نگری اسلام سبب پیدایش و توسعه رشته های مختلف علوم اسلامی گردیده و آن را از دیگر مکاتب ممتاز نموده است.

    با توّجه به جایگاه رفیع علم فقه در مجموعه علوم اسلامی و فقیه بعنوان متخصص در این علم که با آموخته های خود به استخراج و تبیین و ارائه احکام شرعی و کلیه دقائق و ظرایف افعالی و رفتاری انسان که برگرفته حکمی از احکام است می پردازد و گستردگی و دامنه علم فقه اعم از سیاسی اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی، فردی، خانوادگی و بطور کلی نیاز انسان را از تولد تا مرگ را شامل می گردد. امور قضایی و چگونگی حل و فصل دعاوی و منازعات مردم که واقعیت انکارناپذیر اجتماع بشری می باشد از جمله مسائلی است که فقه اسلام به تفصیل و بر اساس جهانبینی خود احکام آن را بیان نموده و با نگرش به تحول و تکامل جامعه انسانی و روابط اجتماعی موجب تحوّل و توسعه رشته های مختلف علوم اسلامی و از جمله علم فقه گردیده است.

    بی تردید تنها راه باقیمانده برای برپایی مجدد دوباره اسلام در ممالک اسلامی که متأسفانه بشدت تحت نفوذ و سلطه حکومتهای وابسته به تفکرات شرقی و غربی می باشند بازگشت به هویت فطری و اسلامی خود و به کار بستن احکام الهی است.

    خوشبختانه مجموعه عوامل مساعد برای ایجاد وحدت بین مسلمانان فراهم است، قرآن بی هیچگونه تحریفی در میان ما، و سنّت پیامبر و احکام و سیره اهل بیت و صحابه راستین آن بزرگوار چراغ راه ماست.

    وقتی که سخن از وحدت مسلمین جهان و تقریب مذاهب اسلامی به میان می آید مسلماً منظور آن نیست که یکباره همه فرق و مذاهب اسلامی به کلیه عقاید مذهبی که به دلایل مختلف در عمق باور آنان جای گرفته، پشت پا زده و به یک مذهب و گرایش خاص جدید روی آورند، هر چند نهایتاً حق یکی است و رسیدن به کمال نهایی جامعه انسانی گذر از مسیر چنان وحدتی است، امّا تحقق این آرمان مقدس جز در سایه برخورد سالم آراء و اندیشه های مختلف و بکارگیری عقل و فطرت الهی در انتخاب نیکوترین آن و پرهیز از هرگونه وسوسه نفسانی و القائات شیاطین درونی و بیرونی امکان پذیر نیست.

    تعدّد مذاهب، بطور طبیعی نشان از اختلاف مسلمانان در پاره ای از باورهای کلامی و فقهی دارد که این نتیجه طبیعی آزادی اجتهاد و اختلاف انسانها در برداشتهای فکری تحت تأثیر ظروف و شرایط تربیتی است، ولی نباید فراموش کرد که اصول اعتقادی، کلامی، فقهی و اخلاقی ما، وجوه اشتراک بسیار دارد، برخی از علماء مشترکات را تا 95% در امور فقهی و حتّی اعتقادی برآورد می کنند و این امر در مورد امور اخلاقی به صد درصد می رسد.

    همکاری و تعاون پیروان مذاهب اسلامی بر اساس اصول مسلّم و مشترک اسلامی و اتخاذ موضع عملی واحد برای تحقق اهداف و مصالح عالیه امت اسلامی و موضع گیری واحد در برابر دشمنان اسلام و احترام به التزام قلبی و عملی هر یک از مسلمانان به مذهب خود همان وحدت اسلامی است و این شیوه اسلام راستین، بفرموده امام خمینی (ره) " اسلام ناب محمدی" است و هرگونه نغمه ای که ساز شود و موجد کینه و دشمنی بین مسلمانان هم کیش و همدین گردد به دور از روح و فلسفه بعثت انبیاء و برخاسته از توطئه های دشمنان اسلام و استعمارگران حاکم بر جهان است.

     

    هدف:

    هدف از انتخاب این موضوع این نکته است که طرح آراء مختلف فقها و مکاتب فقهی نه تنها زمینه و بهانه تشدید اختلافات مذهبی نبوده بلکه برعکس، ارائه تطبیقی نظریات گوناگون فقهی در جوی سالم، کوششی است در جهت یافتن دیدگاههای فقهی مشترک و دستیابی به علل واقعی اختلاف آراء.

    عنوان پایان نامه حاضر شرایط قاضی از دیدگاه فقهای اسلامی است که اولاً تناسب آن با رشته تحصیلی و نیز گردآوری اختلاف نظرات مختلف فقهای اسلامی و از سوی دیگر طرح موضوع شرایط قاضی در اسلام بعنوان مسئله روز و مورد ابتلاء جوامعی است که عزم اجرای احکام الهی را نموده اند و می تواند راهگشای نیازمندیهای قضایی گردد.

    بدیهی است که گستردگی قفه اسلامی و فراوانی آراء و نظریات فقهاء مانع از آنست تا در ضمن یک رساله مختصر تمام اقوال فقهای شیعه و علمای مکاتب فقهی اهل سنت را جداگانه با ذکر مستندات هر یک ارائه نمود، که چنین کاری مجموعه ای عظیم و حجیم را طلب می کند، لذا شیوه نگارش مطالب بدین ترتیب اتخاذ شده که نخست موضوع مورد بحث بصورت کلی مطرح و آراء فقهاء بر اساس تعدد و تنوع نظریات دسته بندی شده و در  همان صفحه و صفحات بعد عین اقوال فقهاء که نظریات ایشان در دسترس بوده ارائه گردیده است و پس از آن مجموعه دلایل و مستنداتی که مورد استناد یک یا چندین از فقها قرار گرفته با رعایت اختصار بیان شده، و در اغلب موارد به ارزیابی و نقد نظریات پرداخته ایم بنابراین چنین نیست که کلیه مستنداتی که در مورد هر نظریه فقهی بیان گردیده مورد قبول و استناد تمامی فقهاء معتقد به آن نظریه باشد، چه بسا مواردی که فقیهی به استناد یکی از ادله نظریه ای را ثابت و معتبر دانسته ولی فقیه دیگری در عین قبول آن نظریه دلیل ارائه شده را کافی ندانسته و مستند دیگری ارائه نموده باشد.

    از آنجا که مبانی استنباط احکام شرعی در فقه شیعه با توجه به حجیت احادیث ائمه (ع) متفاوت با منابع اهل سنّت می باشد در اغلب موارد نظریه فقهای شیعه و مستندات ایشان بطور جداگانه مورد بررسی قرار گرفته و سپس دیدگاه فقهای مکاتب اهل سنت آورده شده، در انتخاب آراء فقهاء نیز سعی شده است تا معروفترین و معتبرترین نظریات از کتب موجود ارائه شود، تمامی آرائی که مطرح گردیده عیناً از روی متن کتابهای فقهی پیاده شده و در موارد معدودی که نظریه ای به نقل از نوشته دیگری آمده، منبع و مأخذ نقل نیز ذکر گردیده است.

    در طول مباحث سعی شده تا توضیح اصطلاحات و واژه های خاص در متن و یا پاورقی آورده شود، و در مسائل مهم به ریشه اختلاف آراء بر اساس دیدگاه اصولی فقهاء اشاره شده است و به تناسب موضوع کوشش گردیده تا رابطه بین شرایط و مسائل روز و نظریات ارائه شده ضمن حفظ امانت در نقل آراء حداقل از طریق طرح سؤال برقرار شود، قبل از ورود به بحث اصلی یعنی شرایط قاضی، مباحث مقدماتی و لازم مبنی بر نگرش اسلام به دادرسی، بررسی واژه قضاء، رابطه دادرسی با وظایف رهبری، چگونگی انتصاب قاضی در زمان غیبت نزد شیعه و انتخاب قاضی از دیدگاه اهل سنت، ثبوت قضاء و حکم آن در اسلام و راههای اثبات ولایت قاضی بیان گردیده و آنگاه وارد محور اصلی بحث یعنی شرایط قاضی شده ایم، از میان شرایط مختلفی که برشمرده اند سه شرط عدالت، اجتهاد و رحولیت ( مرد بودن قاضی) بلحاظ اهمیت موضوع و طرح آن در شرایط کنونی به ویژه در مورد شرط اخیر با تفصیل بیشتری مورد بررسی قرار گرفته است.

    پس از بررسی شرایط قاضی در انتهای مباحث، داوری و حکمیت و شرایط قاضی التّحکیم و تفاوت حکمیت با دادرسی به معنای عام و مصطلح آن بیان گردیده است.

    در پایان رساله به معرفی اجمالی اعلام و اشخاصی که نام ایشان در متن و یا پاورقی آمده پرداخته ایم و همچنین تمامی منابعی که مورد استفاده قرار گرفته و مطلبی از آنها نقل گردیده و با ذکر نام کتاب، نویسنده ، مترجم و مصحّح ، موضوع، انتشارات و تاریخ چاپ و تعداد مجلدات در بخش کتابنامه آمده است.

    علی ای حال علیرغم مشکلات فراوان و وقت زیادی که مصروف گردیده، با عنایت الهی و راهنمایی اساتید محترم جناب آقای دکتر عظیمی (استاد راهنما) و جناب آقای دکتر کاویانی (استاد مشاور) موفق به گردآوری مجموعه حاضر شده و از این بابت خدای مهربان را سپاس گفته و به حکم وظیفه انسانی و اسلامی صمیمانه از آن عزیزان تشکر می شود.

    در پایان ضمن اعتراف و اذعان به نقص و کاستی در بیان مطالب و استدلال و استنتاج مباحث موجود که ناشی از بضاعت مزجاه علمی و زمانی این جانب بوده انتظار غمض عین و پوزش را دارم.

    از خداوند متعال توفیق روزافزون تمامی دست اندرکاران و دلسوزان نشر و گسترش فرهنگ و معارف اسلامی را مسئلت داشته و با آرزوی برقراری حکومت جهانی اسلام به رهبری یگانه عدالت گستر جهان امام مهدی (عج) و اتحاد تمام فرق و مذاهب اسلامی.

    بررسی واژه قضاء:

    قضاء واژه ای است عربی، اصل آن قضایٌ بوده است که به خاطر قاعده صرفی یای بعد از الف تبدیل به همزه شده و جمع آن اقضیه می باشد، واژه قضیه نیز به معنای حکم آمده که جمع آن قضایا است.

    واژه قضاء در فارسی به داوری، دادرسی و حکم ترجمه شد و در کتب فقهی احکام قضا را تحت عنوان کتاب القضاء، کتاب القضایا، کتاب القضیه، آداب القضاء و ادب القاضی می توان یافت.

    عده ای از فقهاء معنای عرفی قضاء را معادل معنای لغوی آن یعنی حکم گرفته اند و گروه دیگر از آن به " ولایت بر حکم" یا " الزام به حکم" تعبیر نموده اند.

    Abstract

    Because of the basic inference of the juridical orders in shi’a fegh with care of definiteness Emam’s narrations is different between sonni’s Sources

    so it has been cared about shi’s jurisprudents views separately first and then we did about Sonni’s jurisprudentُs views.

    It  has been tried to bring the most famous and greatest views of jurisprudents from the ready books of them.

    Before entrance to the mainly dispute “judge stipulations”  we talked about the basic disputes, like the word of judge , looking to the judgment   in Islam, relation between judgment and Leader’s duty, how to appointment the judge in absent time of Imam in view of shi’a and Sonni  too.

    We have discussed also about the confirmation ways of judge’s guardianship.

    Then we have contined with the main subject “judge stipulations” , we noticed more about three items including justice, practice of divine (Ejtehad) and male judge.

    Through the different stipulation’s judge it has been discussed a bout appointment judge and fortification judge, difference between arbitration and judgment , Running rule in Iran and the total Result of subject  at the end additions are short introduction of the ulema and the table of sources. 

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی شرایط قاضی در فقه اسلامی

    فهرست:

    فصل اول

    بررسی واژه فضاء

    معنای اصطلاحی قضا در فقه

    دادرسی در اسلام

    حکم مشروعیت قضا در اسلام

    اقسام قضاء

    مشروعیت و ثبوت قضا در اسلام

    قضاء بخشی از وظایف رهبری است

    انتصاب فاضی از دیدگاه رهبری است

    اذن عام و اذن خاص

    انتصاب قاضی در زمان غیبت

    انتصاب قاضی در دیدگاه اهل سنّت

    خلافت بر اساس شورا چیست

    چگونگی گماردن قاضی

    فصل دوم

    طرق اثبات ولایت قاضی

    استماع

    بینّه

    استفاضه

    مکاتبه

    ادعای قاضی

    چگونگی اثبات ولایت قاضی در شرایط کنونی

    چگونگی قبول یا ردّ حکم

    دلیل تشتّت آراء  چیست

    دلایل وجوب قضاء

    مستندات استجناب قضاء

    فصل سوم

    شرایط قاضی

    بلوغ

    عقل

    اسلام (ایمان)

    عدالت

    عدالت از دیدگاه فقهای اسلام

    نشانه های عدالت

    علم و اجتهاد

    علم قاضی از دیدگاه فقهای اسلام

    فصل چهارم

    اجتهاد در لغت

    اجتهاد از دیدگاه مامیه

    اجتهاد از دیدگاه اهل سنّت

    ارکان اجتهاد

    اعتبار شرط اجتهاد   از نظر امامیه نظریه اول

    عدم اعتبار شرط اجتهاد       از نظر امامیه  نظریه دوّم

    اعتبار شرط اجتهاد از نظر اهل سنّت

    اقسام اجتهاد

    مجتهد مطلق و متجزی

    دادرسی غیر مجتهد

    استخلاف و نیابت در قضاء

    قضاء غیرمجتهد در شرایط اضطرار

    تجزی در اجتهاد نزد اهل سنت

    قضاء مقلد نزد اهل سنت

    فصل پنجم

    رجولیت یا مرد بودن در قاضی

    فقه شیعه و دادرسی زن

    فقه اهل سنّت و دادرسی زن

    شرط طهارت مولد

    شرط بینایی، شنوایی، گویایی ، حافظه  و توانایی خواندن و نوشتن

    حافظه

    کتابت

    بینایی

    شنوایی و گویایی

    نتیجه

    فصل ششم

    6-1      قضاء تحکیم و یا حکمیت در دعاوی

    6-1-1   قضاء تحکیم از دیدگاه فقهای شیعه

    6-1-2   قضاء تحکیم از دیدگاه فقهای اهل سنت

    6-1-3   حوزه عمل قاضی التحکیم

    6-1-4   تحکیم در زمان غیبت

    6-1-5   شرایط قاضی در حقوق موضوعه

    فصل هفتم

    نتیجه پایان نامه

    چکیده انگلیسی 

    .

    منبع:

    الاجتهاد والتقلید  رضا صدر  اصول فقه شیعه  دارالکتاب اللبنانی، بیروت 1976 ه.ق
            - احمدبن علی الطبرسی با تعلیقات احادیث مربوط به احتجاجات معصومین  دارالنعمان نجف 1386 ه ق 
     سیدمحمد باقر خراسانی 
    احکام سلطانیه  قاضی ابی یعلی و ماوردی  احکام فقهی حکومت از دیدگاه دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم 
     فقه حنفی و شافعی 
    احکام القرآن  ابی بکر احمدالرازی الحصّاص  بررسی احکام فقهی در آیات قرآن دارالفکر للطباعه والنشر 
     ( فقه حنفی) 
    احکام القرآن  محمدبن ادریس شافعی،  بررسی احکام فقهی در آیات قرآن  دارالکتب العلمیه 
    گرداوری توسط : بیهقی نیشابوری  (فقه شافعی) 
              - شیخ مفید با تصحیح علی اکبر غفاری  احادیث مربوط به اعتقادات شیعه  جامعه مدرسین حوزه علمیه قم 
    ادب القاضی  ماوردی تحقیق از: احکام فقهی قضاء در فقه حنبلی  رئاسه دیوان اوقاف بغداد 1391 ه.ق
     محیی هلال السرهان 
    المبسوط  شیخ طوسی تعلیق و تحقیق از  یکی از چهار کتاب معروف حدیث  دارالکتب الاسلامیه نجف ، 
    موسوی خراسانی  فقهی شیعه  چاپ دوم 1380 ه ق 
    الانتصار  علم الهدی سید مرتضی  مسائل اختلافی فقهای شیعه و اهل سنت  (چاپ شده در کتاب جوامع الفقیه)
    الانصاف  علاءالدین، المرداوی ، با تصحیح  مسائل اختلافی در فقه حنبلی  دارالحیاء التراث العربی، بیروت 
    محمد حامد  1377 ه.ق
    ایضاح الفوائد  فخرالمحققین  شرح کتاب قواعد الاحکام علامه حلی مطبعه العلمیه قم ، چاپ اول  
     (فقه شیعه) 1389 ه.ق 
    بحارالانوار  علامه مجلسی  مجموعه ای کامل از احادیث شیعه  موسسه الوفاء بیروت چاپ دوم  
    1403 ه.ق
    بدایه المجتهد  ابن رشد اندلسی  فقه ( با اشاره به آراء فقهای مذاهب اربعه  دارالمعرفه بیروت 1399 ه.ق 
    اهل سنت) 
    بدایع الصنایع  کاسانی  فقه حنفی  مطبعه الجمالیه مصر، چاپ اول 
    1328 ه.ق
    السالک الاقرب  احمدبن محمد الصاوی  فقه مالکی  دارالمعرفه بیروت ، 1398 ه.ق
    قواعد الاحکام  علامه حلی  فقه شیعه  مؤسسه آل البیت مشهد ، 1314 ه.ق
    تحریرالوسیله  امام خمینی  فقه شیعه (رساله عملیه)  مطبعه الاداب نجف ، 1387، ه.ق
    ایدئولوژی حقوق  دکتر جعفر لنگرودی  شرح واژه های حقوقی  بنیاد استاد 1363 ه.ق 
    الاستبصار  شیخ طوسی تحقیق و تعلیق از  یکی از چهار کتاب معروف حدیث دارالکتب الاسلامیه نجف چاپ دوم 
    موسوی خراسانی   فقهی شیعه  1380 ه.ق
    رساله عملیه  شیخ بهایی با حاشیه سید اسماعیل صدر رساله عملیه منسوب به شیخ بهائی از مطبع گلزار حسنی ، بمبئی ، 1323 ه.ق
     فقهای شیعه 
    جامع المقاصد  محقق کرکی، با مقدمه ای از شرح حال  شرح کتاب قواعد علامه حلی  انتشارات جهان تهران 
    فی شرح القواعد مؤلف و چگونگی شهادت وی  (فقه شیعه ) 
    جواهرالکلام  شیخ محمد حسن نجفی  فقه استدلالی شیعه  دارالحیاء الترات العربی ، چاپ 
    هفتم 1981 م 
    حاشیه ابن عابدین  ابن عابدین  فقه حنفی (استدلالی)  مطبعه الکبری الامیریه بولاق مصر 
    چاپ سوم 1325 ه.ق
    النهایه   ابی الضیاء شبرا ملسی  حاشیه بر کتاب نهایه المحتاج در فقه شافعی  چاپ شده در ذیل متن کتاب مذکور
    الحاوی للفتاوی  جلال الدین سبوطی  آراء سبوطی در فقه، تفسیر، حدیث و  دارالکتب العلمیه ، بیروت 1403 ه ق 
    اصول و نحو 
    الامالی  شیخ صدوق مقدمه و ترجمه و تصحیح حدیث  علمیه اسلامیه تهران  بی تا
    از سید احمد فهری 
    الخلاف فی الفقه شیخ طوسی  فقه  خلافی استدلالی  چاپخانه تابان تهران، 1382 ه.ق
    الدروس الشرعیه  شهید اول با رساله ای از آیت اله نجفی  فتاوای فقهی شهید اول (فقه شیعه )  انتشارات صادقی بی تا
    فی فقه الامامیه در رابطه با روایت احادیث شیعه 
    الرّجال  نجاشی  بررسی رجال احادیث شیعه  مرکز نشر کتاب چاپخانه مصطفوی بی تا
    ارشادالاذهان علامه حلی به همراه رساله ای کوتاه  بررسی رجال احادیث شیعه  چاپ تهران (تاریخ چاپ در عصر 
    در علم حدیث از شیخ بهایی  ناصرالدین شاه) 
    الروضه البهیه فی  شهید ثانی مقدمه از محمد کلانتر  فقه شیعه ( شرح کتاب اللمغه الدمشقیه  مطبعه الاداب نجف 1387 ه.ق 
    شرح لمعه الدمشقیه  شهید اول ) 
    روضه المتقین  مجلسی با تصحیح سید حسین موسوی  شرح کتاب لایحضره الفقیه از کتب  بنیاد فرهنگ اسلامی ، تهران 1393ه.ق
    و شیخ علی پناه  معروف 
    ریاض المسائل  سیدعلی طباطبایی  شرح کتاب مبتصرالنافع محقق حلی  تاریخ تألیف 1292 ه.ق 
    زبده البیان فی شرح  مقدس اردبیلی بررسی آیات قرآن در احکام فقهی شیعه   
    آیات الاحکام 
    السرائر  ابن ادریس حلی  فقه شیعه   
    سنن نسائی  احمدبن شعیب بن علی بن بحرالنسائی احادیث و روایات (اهل سنت) المکتبه العلمیه بیروت بی تا
    شرایع الاسلام  محققّ حلی  فقه شیعه  مکتبه العلمیه الاسلامیه تهران  1377ه.ق
    منع القدیر  احمدبن محمدبن احمدالدّردیر  فقه مالکی  دارالمعرفه بیروت 1398 ه.ق 
    شرح نهج البلاغه  ابن ابی الحدید، تحقیق از محمد  شرح خطبه ها و نامه های امام علی (ع)   
    ابوالفضل ابراهیم 
    شرح نهج البلاغه  محمد عبده  شرح خطبه ها و نامه ها و سخنان امام علی  سفارت جمهوری اسلامی ایران دمشق 
    شرح نهج البلاغه  فیض الاسلام  ترجمه و شرح سخنان امام علی (ع)  چاپ آفتاب ، تهران 
    جوامع الفقهیه  ابن زهره  فقه شیعه  چاپ شده در کتاب جوامع الفقهیه 
    الکافی  شیخ کلینی با تصحیح علی اکبر غفاری احادیث فقهی شیعه  داردالکتب الاسلامیه ، تهران، 1391 ه.ق
    فقه الشیعه  تقریرات درس آیت اله خوئی ، نوشته :  فقه شیعه  مطبعه الآدب نجف اشرف 
    محمد مهدی خلخالی 
    قضاوت  محمدی گیلانی ، مقدمه و پاورقی از  دادرسی در فقه شیعه  المهدی تهران ، چاپ چهارم ، سال 
    حسین انصاریان  1363 ه.ش 
    قواعد الاحکام  علامه حلی  فقه شیعه  منشورات الرضی قم 
    کتاب القضاء  میرزا حسن آشتیانی  دادرسی در فقه شیعه ( فقه استدلالی )  چاپ رنگین تهران 
    کتاب القضاء  جبیب ا... رشتی از سید احمد حسینی  دادرسی در فقه شیعه  دارالقرآن الکریم قم 1401 ه ق 
    کتاب القضاء  ضیاءالدین عراقی با حاشیه محمد  ( شرح                      بصره المتعلمین )  چاپخانه مهر قم 
    مهدی معرفت 
    کتاب القضاء  تقریرات درس آیت ا... گلپایگانی   احکام قضاء در فقه شیعه  مطبعه الخیام قم – 1401 ه .ق 
    توسط سیدعلی حسینی میلانی
    کفایه الاخیار  تقی الدین الحصنی الدمشقی الشافعی فقه شافعی (شرح کتاب غایه الاختصار)  دارالمعرفه بیروت ، چاپ دوم 
    فقه الاصول  آخوند ملامحمد کاظم خراسانی، اصول فقه ( با حاشیه میرزا ابوالحسن نگینی )  کتابفروشی اسلامیه قم 
    تصحیح میرزا محمدعلی طهرانی 
    کنزالعرفان فی فقه فاضل مقداد با حاشیه : محمد باقر شریف آیات الاحکام (فقه شیعه)  مکتبه المرتضویه ترهان، 1348 ق ق
    المبسوط  سرخسی  فقه اهل سنت  مطبعه السعاده مصر ، چاپ سوم، سال 
    1390 ه .ق 
    النهایه  شیخ طوسی  فقه شیعه  مکتبه المرتضویه، لاحیاء الاثار الجعفریه 
    تهران 
    مجمع الفائده البرهان مقدّس اردبیلی  فقه شیعه (شرح کتاب ارشاد الاذهان)  (چاپ قدیم سنگی بیش از یکهزار ص 
    بدون شماره 
    النافع  محقق حلی  فقه شیعه  دارالکتاب العربی مصر چاپ مجدد 
    مکتب مصطفوی قم 
    مختلف الشیعه  علامه حلی  آراء فقهی فقهای شیعه (بصورت تطبیقی)  مکتبه النینوی الحدیثیه، تهران ) 
    مراه الرشاد  عبدالله مامقانی  فقه شیعه (به همراه کتب مرآه الکمال)  (تاریخ تألیف 1324 ه.ق) بدون شماره
    صفحه 
    مرآه العقول  علامه مجلسی تصحیح ومقابله از سید  شرح احادیث کتاب اصول کافی  دارالکتب الاسلامیه ، تهران، چاپ دوم 
    هاشم رسولی  سال 1394 ه ق 
    مسالک الافهام شهید ثانی  فقه شیعه (شرح کتاب شرایع الاسلام)  
    تحریرالوسیله  احمد فهری  فقه شیعه (مستند تحریرالوسیله امام خمینی)  
    مستند الشیعه فی  فاضل نراقی  فقه شیعه ( بیان دلایل و مستندات احکام  (قطع بزرگ، بدون شماره صفحه)
    احکام الشریعه  فقهی)
    المسند  احمدبن حنبل  احادیث فقهی اهل سنت  دارصادر بیروت 
    معانی الاخبار  شیخ صدوق تصحیح از :  احادیث و روایات (شیعه) جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ، سال 
     علی اکبر غفاری 1361 ه ش 
    المعتبر فی شرح محقق حلی  فقه شیعه (شرح کتاب مختصر النافع) مؤسسه سیدالشهدا قم، 1364 ه.ش
    المختصر
    مؤلفین عمررضا کحاله   شرح حال مؤلفین کتابهای عربی  مکتبه المثنی بیروت 
    مفتاح الکرامه محمدجوادحسینی عاملی  فقه شیعه(شرح قواعد الاحکام علامه) مؤسسه آل البیت مشهد 
    (الهدایه)  شیخ صدوق  فقه شیعه (بهمراه کتاب الهدایه) مکتبه الاسلامیه، تهران، 1377 ه.ق
    مکارم الاخلاق  الحسن بن الفضل الطبرسی با حاشیه  احادیث و روایات اهل بیت  مؤسسه اعلمی بیروت ، چاپ ششم ، 
    محمد حسین اعلمی  1392 ه.ق 
    العمال  (چاپ شده بر حاشیه کتاب مسند احمد حدیث چاپ آفتاب، تهران، 1376 ه.ق
    بن حنبل)
    من لا یحضرهُ الفقیه شیخ صدوق به تصحیح موسوی زندی ( یکی از چهار کتاب معروف حدیث شیعه)  
    داد رسی در اسلام محمدحسین ساکت  پژوهشی در روند دادرسی در اسلام  انتشارات آستان قدس رضوی، مشهد 
    چاپ اول ، 1365 ه ش 
    النّهایه  شیخ طوسی  فتاوای فقهیه شیخ طوسی با مقدمه ای از شرح قدس محمدی قم 
    حال نویسنده 
    نهایه المحتاج الی  محمد بن احمد الرملی المنوفی  ( شافعی فقه شافعی  شرکه مکتبه و مطبعه مصطفی البابی ، 
    شرح المنهاج صغیر)  مصر ، 1357 ه ق 
    ونیل الاوطار محمدبن علی الشوکانی  شرح منتقی الاخبار (احادیث پیامبر«ص») دارالکتب العلمیه بیروت 
    الوجیز  ابی حامد الغزالی  فقه شافعی (با بیان آراء دیگر مکاتب فقهی) دارالمعرفه بیروت 1399 ه.ق
    وسائل الشیعه  شیح حُرّ عاملی  جامع احادیث فقهی شیعه  دارالحیاء الترات العربی بیروت 
    الهدایه  شیخ صدوق  فقه شیعه  ( این کتاب بهمراه کتاب المقنع)

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت