پایان نامه مقایسه خودافشایی هیجانی در دانش آموزان دختر و پسر فاقد و واجد والدین

تعداد صفحات: 80 فرمت فایل: word کد فایل: 1000797
سال: 1392 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۴,۶۰۰ تومان
قیمت: ۱۲,۵۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه مقایسه خودافشایی هیجانی در دانش آموزان دختر و پسر فاقد و واجد والدین

    چکیده

    پژوهش حاضر با عنوان مقایسه خودافشایی هیجانی در دانش آموزان دختر و پسر فاقد و واجد والدین است که جامعه آماری پژوهش، دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهرستان اردبیل از ناحیه 1 در سال 1392 می باشد. نمونه آماری مطالعه 120 نفر (60 دختر و 60 پسر) می باشد که در 4 گروه 30 نفری (هر گروه 15 دختر و 15 پسر) تحت عناوین فاقد پدر، فاقد مادر، فاقد والدین و واجد والدین قرار می گیرند .ابزار این پژوهش مقیاس خودافشایی هیجانی که در سال 1997 توسط اسنل[1]، برای سنجش میزان تمایل افراد به افشای هیجاناتشان ایجاد شد،می باشد . نتایج پس از بررسی و تجزیه و تحلیل داده ها بدست آمد بین این متغیر ها در بین کودکان واجد و فاقد والدین ، تفاوت معناداری وجود ندارد. مقایسه پیش آزمون و پس آزمون افراد فاقد و دارای والدین نشان میدهد میزان افسردگی،حسادت، اضطراب،خشم،بی حسی و ترس در کودکان فاقد والدین بالا گزارش شده است.

    1- بیان مسئله

    رشد در اوایل کودکی تحت تاثیر عوامل محیطی مانند خانواده، مراقبان، محیط اطراف و فرهنگ است. (گیاگازولگو، کولیوسی، سیدپروپولو و فاهانتیدو[2]، 2012).

    اهمیت شناخت نقش خانواده به عنوان نهادی که مفهوم پدری و مادری، نخستین بار از آن جا نشات می گیرد و بستر تاثیر پدر و مادر بر فرزندان را فراهم می نماید، مهم و اساسی است. (شفیع آبادی و ناصری، 1380). شخصیت فرد به طور مستقیم تحت تاثیر رفتارهای واقعی والدین و در جریان تعامل با آن ها شکل می گیرد (دیلون[3]، 2005). رشد سالم و موفقیت در زمینه های متعدد زندگی، متاثر از الگوهای ارتباطی حاکم بر محیط خانواده است. (فرخ زاد، 1387). میزان تاثیر والدین تا حدودی با فراوانی، مدت، شدت، و کیفیت تماس های اجتماعی آنان با فرزندانشان مرتبط است. (اصلی پور، کافی، خسروجاوید و فخری، 1392).

    با توجه به اهمیت نقش والدین در رشد فرزندان، فقدان یکی از والدین می تواند اثر زیادی بر روی شخصیت اعضای خانواده، به ویژه فرزندان بگذارد. (مینوچن،[4] 1994؛ ترجمه ثنایی، 1375).

    محرومیت از پدر یا مادر، یکی از شرایط خاص خانوادگی است که به عنوان یک متغیر مهم محیطی به طور مستقیم و غیرمستقیم می تواند اثرات ویژه ای بر روی رشد عمومی و ایجاد مختلف رفتار کودک به خصوص در زمینه ی سلامت روانی، جسمانی و عملکرد تحصیلی داشته باشد. (مجتهدزاده ونیسی، 1387).

    از جمله عواملی که به فقدان والدین منجر می شود، مرگ والدین یا طلاق می باشد (اصلی پور، کافی، خسروجاوید و فخری، 1392). اگر جدایی کودک از والدین به علت فوت یکی از آن ها باشد، تاثیر کمتری در پیدایش اختلال های روانی دارد تا اینکه ناشی از طلاق باشد.

    محرومیت از پدر، یکی از شرایط خاص خانوادگی  است که می تواند به عنوان یک متغیر محیطی به طور مستقیم و غیرمستقیم (حمایت) اثرهای ویژه ای بر رشد عمومی و ابعاد مختلف رفتار کودک، (محرومیت از الگوی نقش مذکر) به خصوص در زمینه سلامت روانی، سلامت جسمانی و عملکرد تحصیلی داشته باشد. در تئوری روانکاوی بر تاثیر مستقیم والدین، به خصوص پدر بر شخصیت پسران تاکید گردیده است. مطالعات اخیر، هم چنین نشان داده اند که غیبت پدر،  اثرات غیرمستقیم بزرگتری (مانند محرومیت اقتصادی، انزوای مادر و غیره) نسبت به اثرات مستقیم (مانند نداشتن پدر برای تعامل)، روی سازگاری کودکان دارد (نیسی، نجاریان و پورفرجی، 1380).

    مطالعات گوناگون نشان داده است که پسرها بیشتر از دخترها، تحت تاثیر فوت پدر قرار می گیرند. هم چنین کودکانی که هنگام مرگ پدر سن کمتری داشتند، در مقایسه با کودکانی که سن بیشتری داشتند، سازگاری بهتری از خود نشان می دهند (نریمانی، 1380). گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO) در سال 1951، گویای آن بود که سلامت روانی کودکان، رابطه ی مستقیمی با وجود پیوسته و شبانه روزی مادران در کنار آن ها دارد (راتر،[5] 1971). فقدان مادر، محرومیت بزرگی برای کودک است که لطمه شدیدی بر زندگی عاطفی او وارد می کند. از جمله مشکلات هیجانی ناشی از فقدان مادر می توان به افسردگی و اضطراب اشاره کرد. این مشکلات، زمانی شدیدتر بروز می کنند که سن کودک هنگام جدایی از مادر کمتر و طول مدت جدایی بیشتر باشد کندلر[6] (1986) نیز تاثر نبود مادر را در زیر سن 17 سال مورد تاکید قرار داده است. (نوری خواجوی، هلاکویی، 1382).

    طبق نظرات راتر(1979)، هترینگتون و کاکس[7] (1982)، کیفیت روابط پدر-فرزندی که به دنبال از دست دادن مادر ظاهر می شود، تاثیرات  غیبت مادر را بر رفتار و رشد بچه ها تعدیل می نماید. بر طبق نظر کردارشناسان، از جمله بالبی[8] (1958) که معتقد است کودکانی که دلبستگی شدید به مادرانشان دارند، انتظار می رود در آینده از لحاظ اجتماعی برون گرا شوند، به محیط اطرافشان توجه نشان دهند و با ناراحتی مقابله کنند. از طرفی، عواملی که محل این دلبستگی باشد (مانند فقدان مادر)، در رشد اجتماعی و سلامت روانی کودکان مشکلاتی را به وجود خواهد آورد. طبق نظر بالبی(1988)، جدایی های مکرر از مادر در دوران کودکی، باعث تکرار برانگیختگی هیجانی منفی می شود.(نیسی، پسهوندی، شکرکن، شهنی ییلاق، 1385). تحقیقات گوناگون نشان داده است کودکانی که پدرانشان را از دست داده اند نیز واکنش های عاطفی مثل اضطراب، خشم، پرخاشگری، غم و احساس ترس از خود نشان می دهند البته سن و جنس کودک و تربیت قبلی، بر رفتار او تاثیر می گذارد (نریمانی، 1380).

    یکی از عواملی که متاثر از وجود یا فقدان والدین می باشد، خودافشایی هیجانی[9] است خودافشایی هیجانی از ابعاد مهم و تعیین کننده سلامت هیجانی است.

    افشای هیجانی به نمایش بیرونی هیجان بدون توجه به ارزش (مثبت یا منفی) یا روش (چهره ای، کلامی، و حالت بدنی) اطلاق می شود.

    خودافشایی به عنوان تعامل بین حداقل 2 نفر، که در آن، یکی در نظر دارد اطلاعات شخصی خود را به عمد به دیگری فاش کند. (درگلا، متس، پترونیو و مارگولیس[10]، 1993).

    داروین با دیدی کارکردی به سبک های ابزار هیجان، آن ها را وسیله ای برای رساندن اطلاعات درونی شخص به دیگران می داند و معتقد است که جلوه های هیجانی برای سازگاری و تغییر دیگران به کار رفته اند و چون ارزش بقا داشته اند، حفظ شده اند (ورتمن[11]، و همکاران، 1999).

    در منابع مختلف از افشای هیجانی نوشتاری با عنوان «پارادایم نوشتن» یاد می شود (میلکاویچ ، میر و کوپر ،[12] 2005؛ اسلاچر و پنه بیکر ،[13] 2006؛ کاسویز ، اسلاچر و پنه بیکر،[14] 2007؛ چانگ و پنه بیکر،[15] 2008).

    افشای هیجانی نوشتاری برای نخستین بار در سال 1983 توسط چنه بیکر آزمایش شد (پنه بیکر، 1983). پژوهش های متعددی در چند سال اخیر بر نقش این شیوه از نوشتن در افزایش سلامت روانشناختی و کاهش مشکلات جسمی (اسمیت ،[16] 1998؛ کمپل[17] و پنه بیکر ، 2003)، کاهش افکار مزاحم و علایم افسردگی (لپور،[18] 1997؛ ینیل،[19] 2004؛

    گورتنر11، 2006؛ رود12 و پنه بیکر[20]، 2003) تاکید کرده اند.

     

  • فهرست و منابع پایان نامه مقایسه خودافشایی هیجانی در دانش آموزان دختر و پسر فاقد و واجد والدین

    فهرست:

    1-1- بیان مسئله. 1

    1-2- فرضیه های تحقیق. 11

    1-3- تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها 12

    1-3-1- خودافشایی هیجانی.. 12

    1-3-2- افسردگی.. 12

    1-3-3- شادی.. 13

    1-3-4- حسادت.. 13

    1-3-5- اضطراب.. 13

    1-3-6- خشم. 14

    1-3-7- آرامش... 14

    1-3-8- بی حسی.. 14

    1-3-9- ترس... 14

    1-4- اهداف پژوهش... 15

    1-4-1- اهداف کلی.. 15

    1-4-2- اهداف اختصاصی.. 15

    2-1 پیشینه داخلی و خارجی تحقیق. 17

    3-1- روش تحقیق. 26

    3-2- جامعه آماری، نمونه و روش نمونه گیری.. 26

    3-3- روش اجرا 26

    3-4- روش تجزیه و تحلیل داده ها 27

    3-5-1- مقیاس خودافشایی هیجانی.. 27

    4-1- آمار توصیفی.. 30

    4-2- آمار استنباطی.. 36

    بحث و نتیجه گیری.. 58

    محدودیت های پژوهش... 59

    پیشنهادات.. 60

    .

    منبع:

    منابع فارسی:

    مجتهدزاده، فاطمه السادات؛ نیسی، عبدالکاظم (1388). مقایسه اضطراب، افسردگی، پرخاشگری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای ناپدری، نامادری و پدر و مادر واقعی شهرستان اهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید چمران اهواز.

    فرخ زاد، پگاه (1387). تاثیر جو خانوادگی بر تمایلات روان رنجورانه فرزندان. مجله اندیشه و رفتار، 3 (9)، 11-1.

    اصلی پور، عادله؛ کافی، موسی؛ خسروجاوید، مهناز؛ فخری، محمدکاظم (1392). مقایسه ویژگی های روان شناختی دانش آموزان پرورشگاهی و ساکن در خانواده براساس آزمون اندریافت کودکان. مجله روان شناسی مدرسه، 2(1) 22-6.

    نریمانی، محمد؛ زاهد، عادل؛ ابوالقاسمی، عباس؛ محمودی، حدیثه (1390). سرسختی در نوجوانان فاقد و واجد والدین فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، 12 (44) 22-7.

    نیسی، عبدالکاظم؛ نجاریان، بهمن؛ پورفرجی، فرج (1380). مقایسه عملکرد تحصیلی، سلامت روانی و جسمانی دانش آموزان پسر فاقد و واجد پدر با توجه به نقش تعدیل کننده حمایت اجتماعی در پایه اول دبیرستان های شهرستان اهواز. مجله علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، 3 (3 و 4) 86-67.

    نریمانی، محمد (1380). آثار فقدان پدر بر کودکان. نشریه علوم تربیتی رشد معلم، 19 (7) 51.

    نوری خواجوی، مرتضی؛ هلاکویی، کورش (1382). افسردگی اساسی در بزرگسالان و از دست دادن والدین پیش از 18 سالگی. مجله اندیشه و رفتار 9 (3) 45-41.

    نیسی، عبدالکاظم؛ سپهوندی، محمدعلی؛ شکرکن، حسین؛ شهنی ییلاق، مینجه (1385). مقایسه سلامت روانی، سازگاری فردی اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه اول فاقد و واجد مادر در دبیرستان های اهواز با کنترل حمایت اجتماعی. مجله علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، 3 (3) 162-135.

    نوربالا، احمدعلی؛ علی پور، احمد؛ شقاقی، فرهاد؛ نجیمی، آویسا؛ آگاه هریس، مژگان (1390) و هوش دانش اموزان تاثیر آموزش افشای هیجانی نوشتاری به شدت افسردگی و کاربرد مکانیسم های دفاعی و بیماران افسرده. دو ماهنامه علمی پژوهشی دانشور پزشکی، دانشگاه شاهد، 18 (93) 11-1.

    احقر، قدسی (1387). پیش بینی میزان اضطراب امتحان براساس سبک های ابراز هیجان دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران. فصلنامه تازه ها و پژوهش های مشاوره. 7 (27) 118-97.

    زارع، مهدی؛ شفیع آبادی، عبدالله؛ پاشا شریفی، حسن؛ نوابی نژاد، شکوه (؟) اثر بخشی گروه درمانگری عقلانی- هیجانی- رفتاری و روان نمایشگری در تغییر سبک های ابراز هیجان.

    خواجه نصیری، فرحناز (1379). بررسی شیوع افسردگی و عوامل موثر بر آن در پرستاران بیمارستان امام خمینی (ره) تهران مجله دانشکده پزشکی 1، 14-11.

    جان بزرگی، مسعود؛ مستخدمین حسینی، خیرالنساء (1384). بررسی شیوع افسردگی در دانش آموزان مدارس شهر تهران. مجله پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی 10(6) 379-383.

    یعقوبی، حمید؛ برادران، مجید (1390). همبسته های سلامت روانی: شادکامی، ورزش و هوش هیجانی فصلنامه پژوهش های نوین روان شناختی 6(23) 223-204.

    کریمی، رقیه؛ تقوی لاریجانی، ترانه؛ مهران، بهمن؛ قلجانی، فرشته (1384). بررسی ارتباط اضطراب امتحان دانش آموزان دختر با نوع کنترل والدینی، حیات مجله دانشکده پرستاری و مامایی تهران 11(4-3) 88-83. مجله دانشکده پرستاری و مامایی تهران.

    بشارت، محمدعلی (1389). کمال گرایی و خشم. فصل نامه علمی- پژوهشی روان شناسی دانشگاه تبریز 5(17) 53-34.

    درّتاج، فریبرز؛ مصائبی، اسدالله؛ اسدزاده، حسن (1388). تاثیر آموزش مدیریت خشم بر پرخاشگری و سازگاری اجتماعی دانش آموزان پسر 15-12 ساله. فصلنامه روان شناسی کاربردی، 4 (12) 72-62.

    مشکانی، زهرا سادات (1377). بررسی شیوع اضطراب و عوامل موثر بر آن در دانش آموزان دبیرستانی قاسم آباد، اسلامشهر. مجله دانشکده پزشکی 5 ،94-90.

    نریمانی، محمد؛ روشن چسلی، رسول (1381). بررسی میزان شیوع و علل افسردگی در میان دانش آموزان مدارس متوسطه شهرستان اردبیل. دو ماهنامه علمی- پژوهشی دانشور پزشکی، 9(39) 59-66.

    کاملی، زهرا؛ علی قنبری هاشم آبادی، بهرام؛ آقامحمدیان شهرباف، حمید (1390). بررسی اثربخشی گروه درمانی شناختی متمرکز بر طرحواره های ناسازگار اولیه در دختران نوجوان بی سرپرست و بدسرپرست. پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد. 1(1) 98-84.

    حقیقی، جمال؛ خوش کنش، ابوالقاسم؛ شکرکن، حسن؛ شهنی ییلاق، منیجه؛ نیسی، عبدالکاظم (1385). مجله علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 3 (3) 188-163.

    کاهنی، سیما؛ حسن آبادی محسن؛ سعادتجو، علیرضا (1379). بررسی اضطراب- افسردگی- پرخاشگری و بزهکاری نوجوانان گروه سنی 19-12 سال در خانواده­های گسسته و پیوسته. مجله دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی سبزوار 7(4) 28-23.

    یافته های پژوهشی مربوط به خانواده و آموزش و پرورش [برگرفته از یکصد و بیست گزارش پژوهش] (1387). وزارت آموزش و پرورش. پژوهشگاه مطالعات آموزش- پرورش- پژوهشکده اولیا و مربیان [خانواده].

    احمدی طهور سلطانی، محسن; رمضانی، ولی الله; عبداللهی، محمدحسین; نجفی، محمود; ربیعی، مهدی. (1389). اثر بخشی افشای هیجانی(گفتاری و نوشتاری) بر علایم افسردگی، اضطراب و استرس دانشجویان. مجله روانشناسی بالینی، سال دوم، شماره 4 (پیاپی8).

    منابع انگلیسی

     1- Green, k .,  Derlega , V.J ., Mathews , A.(2003). Self-disclosure in personal relationships .the Cambridge handbook of personal  relationships , chapter 22, 409-427

    2- Reekum , R.V.,  Stuss ,D.T., Ostrander ,L.(2005).Apathy: why care? Journal of neuropsychiatry clinical neuroscience 17:1

    3-Marin R.S.(1996).Apathy: concept, syndrome, neural  Mechanisms and treatment. Journal Article 1(4):304-314

    4- (1990).Differental diagnosis and classification of Apathy . American Journal of psychitiary.147(1):22-30

    5-Marin, S.R., Frinciogullari, S (1993).The sources of convergence between Measures of apathy and Depression .Journal of Affective Disorder  28(2)117-124

    6-Gullone, E.(2000)The development of normal fear. Clinical psychology Review 20(4)429-451

    7-Shore, G.N ., Rapport  , M.D(1998).The Fear Survey Schedule of children-Revised(FSSC-HZ):Ethno cultural variations in children's Fear fullness.

    8-Goldberg ,J., Yinom, Y., saffir ,M.,Merbaum,M(1977).Fear in periods of stress and calm among Israeli students. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry 8(1)5-9

    9-Harris ,T., Brown, G.W ., Bifulco , A.(1986).Loss of parent in childhood and adult psychiatric disorder :The role of lack of adequate  parental  care. Cambridge Journal   16(3)641-659

    10- Papini, Dennis R.; Farmer, Frank F.; Clark, Steven M.; Micka, Jill C.; Barnett, J. K. (1990).Early adolescent age and gender differences in patterns of emotional self-disclosure to parents and friends. Adolescent  25(100), 959-976

    11-Kiraly,z.(1999).The relationship between emotional self-disclosure of male and female adolescents '' friendship'' 

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت