پایان نامه بررسی رابطه چندگانه فرسودگی شغلی ، هوشی ، هیجانی و پنج مدل بزرگ شخصیتی

تعداد صفحات: 174 فرمت فایل: word کد فایل: 1000741
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی دسته بندی: پایان نامه علوم تربیتی
قیمت قدیم:۲۴,۰۰۰ تومان
قیمت: ۲۱,۹۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی رابطه چندگانه فرسودگی شغلی ، هوشی ، هیجانی و پنج مدل بزرگ شخصیتی

    رشته: علوم تربیتی گرایش: پیش دبستانی- دبستان

    چکیده

    اگر چه تدریس به دلیل توسعه منابع انسانی امری پاداش دهنده است. اما فشارهای روانی ویژه ای را ایجاد می کند که منجر به فرسودگی شغلی مسلش می شود. فرسودگی شغلی عبارت است از: خستگی عاطفی شخصیت و فقدان کارایی شخصی در کار. هدف این پژوهش تعیین میزان فرسودگی شغلی در میان اساتید دانشگاه و معلمان مدارس و بررسی رابطه فرسودگی شغلی با هوش هیجانی و پنج عامل بزرگ شخصیتی در بین آنها می باشد. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش عبارت است از کتب اعضای هیات علمی دانشگاه های استان اردبیل و دبیران مقطع متوسطه این استان که در سال تحصیلی 89-88 اشتغال دارند. نمونه پژوهش 250 نفر شامل 121 نفر مرد و 129 نفر زن می باشد که از طریق نمونه گیری خوشه ای چند جلسه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه ی فرسودگی شغلی * پرسشنامه هوش هیجانی برادبری و پرسشنامه نئوفرم کوتاه مک کرا و کاستا. داده ها توسط روش های آماری توصیفی (توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (همبستگی پیرسون، T مستقل و تحلیل رگرسیون چندگانه) تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که فرسودگی شغلی اساتید و معلمان در سطح خفیف بوده و هیچ تفاوت معنی داری بین موقعیت شغلی و فرسودگی شغلی وجود ندارد. نتایج همچنین نشان داد که بین هوش هیجانی و مولف های آن (خوداگاهی، خود مدیریتی، مدیریت روابط) با فرسودگی شغلی رابطه منفی معنی دار وجود دارد و بین آگاهی اجتماعی و فرسودگی شغلی رابطه معنی دار به دست نیامد. در رابطه با پنج عامل بزرگ شخصیتی نتایج نشان داد که روان رنجوری با فرسودگی شغلی رابطه مثبت داشته و برون گرایی، مقبولیت و وظیفه شناسی رابطه منفی معنی داری با فرسودگی شغلی دارد. در مورد مولفه گشودگی و فرسودگی شغلی رابطه معنی دار به دست نیامد. تجزیه و تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که روان رنجوری نقش معنی داری در پیش بینی فرسودگی شغلی بر عهده دارد. تفاوت جنسیتی معنی داری بین دو جنس از نظر فرسودگی شغلی وجود نداشت.

    اصطلاحات کلیدی: فرسودگی شغلی، هوش هیجانی، پنج عامل بزرگ شخصیتی

    -1 مقدمه:

    ارتقای بهداشت روانی محیط کار ، به عنوان یکی از مهمترین ایجاد توسعه و بهسازی منابع انسانی بوده و در چند دهه اخیر توسعه سازمانها به نیروهای سالم جسمی و فکری در موسسات آموزشی، اقتصادی، خدماتی و صنعتی، در بالا بردن سطح بهره وری تاثیر بسزایی دارد. کار در زندگی هر فرد بخش مهمی از حیات وی به شمار می آید که توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود جلب کرده است. صرف نظر از کسب درآمد، کارکردن تعدادی از نیازهای اساسی آدمی مانند تمرین روانی، جسمی، پیوندهای اجتماعی، احساس ارزشمندی، اعتماد به نفس و احساس کفایت یا صلاحیت را برآورده می سازد. با این همه ممکن است کار منبع عمده فشار روانی باشد. در زندگی همه افرادی که دارای شغلی هستند فشار روانی وجود دارد. تحولات شغلی مانند تغییرات سازمانی، تغییر حقوق و دستمزد، ترفیعات شغلی، کاهش یا افزایش نیروی انسانی و دگرگونی های اجتماعی موضوعاتی هستند که به شکلی بر فرد فشار آورده و با ایجاد فرسودگی شغلی و عوارض جسمی، روانی و رفتاری، سلامتی فرد را به خطر انداخته، اهداف سازمان را تهدید می کند (علوی، جنتی فرد و داوودی، 1388).

    با توجه به این نکته مهم، شناسایی متغیرهای پیش بینی کننده فرسودگی شغلی یکی از موضوع های اساسی در این عرصه است. واقعیت آن است که متغیرهای پیش بینی کننده چنان در هم تنیده شده اند و با یکدیگر کنش متقابل دارند که تعیین نقش و سهم هر یک به دشواری امکان پذیر است. با وجود این تحقیقات نشان می دهد که متغیرهای هوش هیجانی و پنج عامل بزرگ شخصیتی بر فرسودگی شغلی تاثیری معنادار دارند و می توانند پیش بینی کننده فرسودگی شغلی باشند که در پژوهش حاضر به این امر مهم توجه شده است.

    1-2 بیان مسئله:

    با پیچیده تر شدن روز افزون جوامع امروزی، رسالت مراکز آموزشی برای برآوردن انتظارات جوامع، حساس تر و مهمتر می شود. با توجه به حساسیت مدارس و موسسات آموزش عالی برای دستیابی و اجرای موفقیت آمیز هر فعالیت آموزشی افزون بر منابع مالی، وسایل و فناوری، وجود نیروی انسانی سالم و متعدد، نقش اساسی را ایفا می کند (گروین هاو، 1975؛ نقل از محمدی، 1385). میزان شیوع استرس شغلی[1] در سطح وسیع و تاثیرات این استرس در بروز بیماری روان تنی مانند فشار خون و مشکلات گوارشی موجب شده است که توجه به فرسودگی شغلی[2] و مطالعه آن به طور فزاینده ای گسترش یابد. به گونه ای که سازمان بهداشت جهانی[3] (1987) اعلام کرده است، 90% از جمعیت کارمندی از شغل خود ناراضی هستند و معتقدند که شغل شان در جهت اهداف زندگی آنها نیست و 75% از افراد به دلیل عدم رضایت شغلی به دنبال کمک های روان پزشکی هستند. هر حرفه ای با استرس همراه است اما استرس برخی از مشاغل بیشتر است. حرفه معلمی و تدریس نیز از جمله مشاغل پراسترس است. یکی از پیامدهای این استرس، فرسودگی شغلی است (محمدی، 1385)

    فریدنبرگ (1974)[4] برای اولین بار اصطلاح فرسودگی شغلی را به کار برد و آن را به صورت حالتی از تخلیه عاطفی و فیزیکی ناشی از کار تعریف کرد. بارون و گیرن برگ[5] (1990) بر این باورند که فرسودگی شغلی یک سندرم فرسودگی عاطفی، فیزیکی و ذهنی است که توام با احساس پایین بودن عزت نفس، احساس پایین بودن خود- ارزش مندی بوده و ناشی از حضور استرس های شدید و طولانی مدت است.

    رایج ترین تعاریف ارائه شده از فرسودگی شغلی به مسلش و جکسون[6] تعلق دارد. آنها فرسودگی شغلی را سندرمی می دانند که به صورت خستگی عاطفی،[7] مسخ شخصیت[8] و کاهش کارایی فردی[9] متجلی شده و در نتیجه استرس شغلی مزمن به وجود می آید (مسلش، جکسون، 1986؛ نقل از احقر، 1385).

    با این تعریف مسلش مفهومی سه بعدی از فرسودگی ارائه می دهد: مولفه خستگی عاطفی که به از دست دادن انرژی عاطفی شخص مربوط است. مولفه دگرسان بینی خود که در حرفه های خدمات انسانی اغلب بر اساس برچسبهای مورد استفاده آشکار می شود. مولفه کاهش کارایی فردی به منزله کاهش احساس موفقیت فردی است، در این حالت موفقیت ادراک شده جانشین موفقیت فردی می شود (محمدی، 1385).

    فرسودگی شغلی می تواند باعث افت کیفیت ارائه خدمات گردد و عاملی برای دست کشیدن از یک شغل، غیبت و یا روحیه پایین باشد و با علائمی چون علائم جسمانی، هیجانی و نگرشی همراه باشد (محسن زاده، 1384). تحقیقات نشان داده است که شماری از عوامل می توانند بر روی فرسودگی شغلی تاثیر گذار باشند. برای مقابله با فرسودگی شغلی عواملی که در شدت و تکرار فرسودگی موثر هستند بایستی به دقت شناسایی شوند. از جمله این عوامل، عوامل پنجگانه شخصیتی و هوش هیجانی است. عوامل پنجگانه شخصیتی از مولفه روان رنجوی،[10] برون گرایی،[11] گشودگی،[12] مقبولیت[13] و وظیفه شناسی[14] تشکیل یافته است.

    بنا بر تعریف لانس بری، استیل، لئولند (2005) روان رنجوری رگه ای از شخصیت است که با عواطف غیر منطقی، کم توانی در مهار رفتارهای برانگیختگی وار، ضعف، در کنار آمدن با مشکلات مشخص می شود. آلن و میلر (2002) در مطالعه ای از یک گروه پرستار به عمل آوردند، دریافتند که روان رنجوری رابطه معناداری با فرسودگی عاطفی و کاهش کارایی شخصی دارد.

     

    [1] - Job stress

    [2] - Hob burnout

    [3] - World Heath organization

    [4] - Freudenberger

    [5] - Bron & Gimberrg

    [6] - Maslach & Jackson

    [7] - Emotional exhaustion

    [8] - Depersonalization

    [9] - Reduced of personal accomplishmen

    [10] - Neurotictism

    [11] - Extraversion

    [12] - openness

    [13] - Agree ableness

    [14] - Conscien tinusness 

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطه چندگانه فرسودگی شغلی ، هوشی ، هیجانی و پنج مدل بزرگ شخصیتی

    فهرست:

    فصل اول: مقدمه و کلیات

    1- مقدمه .................................................................................................

    1-2 بیان مسئله..........................................................................................

    1-3 ضرورت پژوهش.................................................................................

    1-4 متغیرهای پژوهش ..............................................................................

    1-6 فرضیه های پژوهش ............................................................................

    1-7 تعریف مفهومی متغیرها.......................................................................

    1-8 تعریف عملیاتی متغیرها.......................................................................

    فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش

    2-1 مبانی نظری و پیشینه پژوهشی فرسودگی شغلی ....................................

    2-1-1 فرسودگی شغلی .............................................................................

    2-1-2 تاریخچه فرسودگی شغلی ................................................................

    2-1-3 نظریه های مربوط به فرسودگی شغلی ...............................................

    2-1-3-1 مدل سه عاملی مسلش..................................................................

    2-1-3-2 مدل تطابق فرد و شغل ................................................................

    2-1-3-3 مدل هشت مرحله ای گلمبیوسکی.................................................

    2-1-3-4 مدل مالاچ پاینز...........................................................................

    2-1-3-5 مدل هاریس................................................................................

    2-1-4 نشانه شناختی فرسودگی شغلی ........................................................

    2-1-5 علل فرسودگی شغلی ......................................................................

    2-1-6 مراحل فرسودگی شغلی ...................................................................

    2-1-7 پیامدهای فرسودگی شغلی ...............................................................

    2-1-8 شیوه های درمان و پیشگیری از فرسودگی شغلی................................

    2-1-9 تحقیقات انجام شده در مورد فرسودگی شغلی....................................

    2-2 مبانی نظری و پیشینه پژوهشی شخصیت ...............................................

    2-2-1 تعریف شخصیت ............................................................................

    2-2-2 نظریه های مربوط به شخصیت .........................................................

    2-2-2-1 نظریه های صفات شخصیت .........................................................

    2-2-2-2 نظریه های یادگیری اجتماعی شخصیت ........................................

    2-2-2-3 نظریه های صفات و شرایط .........................................................

    2-2-2-4 نظریه روان تحلیل گری شخصیت ................................................

    2-2-2-5 نظریه پدیدار شناختی .................................................................

    2-2-2-6 نظریه روانی اجتماعی اریک اریکسون............................................

    2-2-2-7 نظریه ارگانیستیک گلداشتاتن.......................................................

    2-2-3 پدیدآیی شخصیت ...........................................................................

    2-2-4 مراحل تحول شخصیت ....................................................................

    2-2-5 عوامل موثر در تکوین شخصیت .......................................................

    2-2-6 رگه های شخصیتی .........................................................................

    2-2-7 تاریخچه رگه های شخصیتی ............................................................

    2-2-8 فهرست رگه های شخصیتی .............................................................

    2-2-9 طرح پنج رگه شخصیتی ..................................................................

    2-2-10 پژوهش های انجام شده در رابطه با پنج عامل بزرگ شخصیتی و فرسودگی شغلی    

    2-3 مبانی نظری و پیشینه پژوهشی هوش هیجانی ........................................

    2-3-1 هیجان............................................................................................

    2-3-2 مفهوم هوش هیجانی........................................................................

    2-3-3 مدل های هوش هیجانی ..................................................................

    2-3-3-1 مدل مایر، سالووی و کاروسو........................................................

    2-3-3-2 مدل گروس................................................................................

    2-3-3-3 مدل ترکیبی بار- ان ....................................................................

    2-3-3-4 مدل هوش هیجانی گلمن ............................................................

    2-3-4 تاریخچه هوش هیجانی....................................................................

    2-3-5 ویژگی های هوش هیجانی................................................................

    2-3-6 کفایت هیجانی................................................................................

    2-3-7 کفایت اجتماعی...............................................................................

    2-3-8 ارتباط الکسی تایمی و هوش هیجانی.................................................

    2-3-9 هوش هیجانی و هوش شناختی.........................................................

    2-3-10 هوش هیجانی و سلامتی.................................................................

    2-3-1 پژوهش های انجام شده در رابطه با هوش هیجانی و فرسودگی شغلی...

    2-4 جمع بندی..........................................................................................

    فصل سوم: مواد و روشها ............................................................................

    3-1 نوع پژوهش .......................................................................................

    3-2 جامعه آماری و گروههای نمونه گیری، روش نمونه گیری .....................

    3-3 ابزارهای پژوهش ................................................................................

    3-3-1 پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش.....................................................

    3-3-2 پرسشنامه هوش هیجانی برادبری.......................................................

    3-3-3 پرسشنامه نئوفرم کوتاه مک کرا و کاستا.............................................

    3-4 روش اجرای پژوهش ..........................................................................

    3-5 روش تجزیه و تحلیل آماری.................................................................

    فصل چهارم: یافته ها

    4-1 مقدمه ...............................................................................................

    4-2 داده های توصیفی ...............................................................................

    4-3 تحلیل داده ها......................................................................................

    4-4 یافته های جانبی..................................................................................

    4-5 جمع بندی..........................................................................................

    فصل پنجم:

    5-1 بحث و نتیجه گیری ............................................................................

    5-2 محدودیت های پژوهش........................................................................

    5-3 پیشنهادهایی برای پژوهش های آینده ...................................................

    5-4 پیشنهادات کاربردی.............................................................................

    فهرست منابع.............................................................................................

    الف) منابع فارسی.......................................................................................

    ب) منابع انگلیسی ..................................................................................... 

    .

    منبع:

    الف) منابع فارسی

    آقایاری، شریفی درآمدی، پ 1386، هوش هیجانی سازمانی تهران، انتشارات سپاهان، چاپ اول، ج 3، ش 4، ص 37-45

    احقراق، 1385، بررسی نقش فرهنگ سازمانی مدارس در فرسودگی شغلی دبیران دوره راهنمایی شهر تهران، فصلنامه تعلیم و تربیت، ج 5، ش 86، ص 93-123

    احمدی، خلیفه ساداتی، 1386، بررسی فرسودگی شغلی مدیران آموزشی در مقاطع سه گانه شهر اصفهان، ج 3، ش 2، ص 1-5

    احمدی ازغندی، ع، فراست معمار، ف، تقوی، ح، ابوالحسنی، آ، 1385، رایی و اعتبار پرسشنامه رگه هوش هیجانی پترایدز و فارنهام، فصلنامه روان شناسان ایرانی، ج سوم، ش 10، ص 157-168

    اسدی، ج، برجعلی، ا، جمهری، ف 1386، رابطه بین هوش هیجانی، فرسودگی شغلی و سلامت روان کارکنان شرکت ایران خودرو، تازه ها و پژوهش های مشاوره، ج 6، ش 22، ص 4-56

    بدری گرگوی، ر، 1374، سندرم روان شناختی و فرسودگی شغلی و مکانیزم های مقابله، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه تهران، ص 32-41

    بی ریا، ن، رهنما، آ، آقاتهرانی، م، حقانی، ا، شاملی، ع، زارعان، م، ح، مصباح، ع، ساجدی، ا، 1375، روانشناسی رشد (2) با نگرش به منابع اسلامی، تهران، انتشارات سمت، چاپ اول، ص 944-968

    برادبری، ت، گریوز، ج، 1384، آزمون هوش هیجانی، ترجمه مهدی گنجی، انتشارات نشر ساوالان، چاپ اول، ص 24

    ترنس، آ، م، 1383، مردم در سازمانها، زمینه رفتار سازمانی، ترجمه شکرکن، ح، تهران، انتشارات رشد، چاپ سوم، ص 174-175

    جعفرپور، ح 1376، ارتباط بین سخت رویی و فرسودگی شغلی در معلمان مدارس عادی و استثنایی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ص 48-58پ2

    حسن زاده، ر، 1388، هش هیجانی مدیریت احساس، عاطفه و قلب، تهران، انتشارات نشر روان، چاپ اول، ص 6

    حسینی، ف، لطیفیان، م 1388، پنج عامل بزرگ شخصیت و نیاز به شناخت، فصلنامه روان شناسان ایرانی، ج 6، ش 21، ص 61-68

    حق شناس، ح 1385، طرح پنج عاملی ویژگی های شخصیت، انتشارات دانشگاه علوم پزشکی شیراز، چاپ اول، ص 4-16.

    خسروجردی، ر، خانزاده، ع، 1386، بررسی رابطه هوش هیجانی با سلامت عمومی، مجله دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی، ج 14، ش 110، 2-116

    خورشیدی، ر، 1385، هوش هیجانی و تاثیر آن بر روی خودکارآمدی دانش آموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی پردیس نمین، ص 20-27

    دهشیری، غ، 1383، بررسی رابطه هوش هیجانی و مدیریت زمان، تازه ها و پژوهش های مشاوره، ج 3، ش 12، ص 53، 640

    رهنما، ا، عبدالمکی، ج، بررسی رابطه بین هوش هیجانی و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه شاهد، اندیشه های نوین تربیتی، ج 5، ش 2، ص 55-78

    ساعتچی، م، 1376، روان شناسی بهره وری، تهران، موسسه نشر ویرایش، چاپ اول، ص 343-350

    شاملو، س، 1382، مکتب ها و نظریه ها در روان شناسی شخصیت، تهران، انتشارات رشد، چاپ هفتم، ص 125-127

    شریفی نژاد، ع، 1364، هوش هیجانی و معنویت، تهران، انتشارات سپاهان، چاپ دوم، ص 17-26

    شعاری نژاد، ع، 1364، روان شناسی رشد، تهران، انتشار اطلاعات چاپ پنجم، ص 367-373

    شعبانی، بهار، غ، مشرف جوادی، ب، امیرتاش، ع 1383، ارتباط ویژگی های شخصیتی با اثربخشی مدیران تربیت بدنی دانشگاههای سراسر کشور، نشریه علوم حرکتی و ورزش، ج 1، ش 3، ص 12-30

    شفیعی تبار، م 1385، بررسی مقایسه ای هوش هیجانی و عوامل پنجگانه شخصیت گلدبرگ در دانش آموزان مقطع متوسطه، دانشگاه شهید بهشتی، ص 2-3

    شفیعی تبار، م، خداپناهی، م، صدق پور، ص، 1387، بررسی رابطه هوش هیجانی و عوامل پنجگانه شخصیت در دانش آموزان، مجله علوم و فناوری، ج 2، ش 2، ص 173-182

    صفایی،ر، 1386، بررسی رابطه بین فرسودگی شغلی و رضایت شغلی و سطوح نقش کارکنان عملیاتی شرکت گاز پارسیان، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی الزهرا، تهران، ص 22-35

    عزیزنژاد، پ، 1382، بررسی میزان و علل فرسودگی شغلی پرسنل پرستاری شاغل در دانشگاه علوم پزشکی بابل، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی و بهداشتی درمانی بابل ص 7-8

    عزیزی، فیض آبادی، ز، صالحی، م 1387، تحلیل عامل اکتشافی و تاییدی پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش در کارکنان دانشگاه تهران، مطالعات روان شناختی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه الزهرا ص 74-92

    علوی، سف جنتی فرد، ف، داوودی، ع، 1388، بررسی و مقایسه سلامت روانی و فرسودگی شغلی در کارکنان و کارگران شرکت سایپا، ماهنامه مهندسی خدرو – صنایع وابسته، ج 1، ش 6، ص 21-25

    غباری، ب، نبوی، م، شیرکول، 1384، عوامل موثر بر بروز فرسودگی شغلی معلمان دانش آموزان نابینا، ناشنوا، عادی در مقطع راهنمایی شهر تهران، مجله روانشناسی و علوم تربیتی ج 25، ش 2، ص 109-135

    کرباسی، م 1387، شیوع منابع و علائم استرس در استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، فصلنامه اصول بهداشت روانی، ج 10، ش 37، ص 25-32

    کشانی، ع، 1377، بررسی رضایت شغلی و فرسودگی شغلی در معلمان کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ص 33-43

    گرینبرگ، ج 1، 1387، کنترل فشار روانی، ترجمه دهقانی، م، تجاریان، ب، شیرافکن، ع، خدارحیمی، تهران، انتشارات رشد، چاپ اول، ص 398-399

    گل پرور، م، آقایی، ا، خاکسار، ف 1384، دانش و پژوهش در روانشناسی، ج، ش 25، ص 75-106

    گل پرور، م، آقایی، ا، خاکسار، ف 1384، رابطه هوش هیجانی و مولفه های آن با پیشرفت گرایی شغلی در بین کارگران کارخانجات و صنایع، ش 25، ص 75-106

    گلمن، د، 1383، هوش هیجانی مترجم: نسری پارسا، تهران، انتشارات رشد، چاپ اول، ص 67-73

    گنجی، ح 1378، روان شناسی عمومی، تهران، انتشارات بعثت، چاپ یازده، ص 307-312

    ماری لی، ر، 1368، ساخت، پدیدآیی و تحول شخصیت، ترجمه منصور، م، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ سوم، ص 110-120

    محسن زاده، ف، 1384، رابطه کارایی خانواده و فرسوگی شغلی معلمان مقطع ابتدایی اموزش و پرورش منطقه 19 شهر تهران در سال تحصیلی 82-83، پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره، دانشکده روان شناسی و علوم تربیت، دانشگاه تربیت معلم تهران، ص 48-52

    محمدی، ش، 1385، فرسودگی شغلی و سلامت روان شناختی در دبیران، فصلنامه روان شناسان ایرانی، ج 3، ش 9، ص 15-23

    میراب زاده، آ، ایرانی، ش، سمیعی، مرسده، فیض زاده، گ، 1386، فرسودگی شغلی و عوامل مرتبط با آن در کارمندان بیمارستان روانپزشکی رازی، ویژه نامه توانبخشی در بیماریهاو اختلالات روانی، ج 8، ش 29، ص 64-70

    نجفی، م، صولتی دهکردی، ک، فروزبخش، ف، 1379، رابطه فرسودگی شغلی با سلامت روان در بین کارکنان مرکز تحقیقات و تولید سوخت هسته ای اصفهان، مجله دانشگاه علوم پزشکی شهر کرد، ج 2، ش 2، ص 41-34

    نقی زاده، ح، توکلی، م، میری، م، اکبرزاده، ح 1388، بررسی رابطههوش هیجانی با تنش شغلی در مدیران و کارکنان بیمارستانهای آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز، مجله علمیدانشگاه علوم پزشکی بیرجند، ج 4، ش 16، ص 57-64

    هومن، ح، ع، 1383 استنباط آماری در پژوهش رفتاری، تهران، انتشارات سمت، چاپ اول، ص 56

    یوسفی، ف، 1385، رابطه هوش هیجانی و مهارت های ارتباطی در دانشجویان، فصلنامه روان شناسان ایرانی، ج 3، ش 9، ص 5-12

    ب) منابع لاتین:

    Allen, J. Mellor, D. 2002, work context.personal control, and burnout among nurses. Western Joumal of nursing Research, 24:905

    Augusto, J.M,Zafra, E.L, Martos, M.P.B, Luzon, M.C.A.2008, the relationship between emotional intelligence, occupational stress and health in nurses: A questionnaire survey. Journal of nursing studies. 45:881-901

    Austin, E.J,Soklofske, D.H & Egan, V,2003. Personality, well-being and helth corolates of trait emotional intelligence. Personality and individual Differences, 38: 457-558

    Bakker, A.B,Van dear zee, k.I, lewig, K.A, Dollard, M.F.2006. the relationship between the big five personality factors and burnout: a study among volunteer counselor. Journal of social psychology. 1:31-50

    Bar-on, Girnberg. 1990. Relationship between hardiness and risk of burnout in a sample of 92 nureses working in cology and AIDS wards. Psychotherapy and psychosomatics, 66:78-82

    Borg, M.G. Riding, R.J. Falzon, J.M. 1991. Towards a model for the determianants of occupational stress among schoolteachers. European Journal of psychology of Education 6:355-373.

    Costa, P,T.Mc Rae, R,R. 1992. Revised NEO personality inventory and neo five- factor inventory. Professional manual psychological assessment resources. 12:45-62

    Cano- Garcia. F.J. padilla- Munoz, E.M, Ortiz, M.A.2005. personality and contextual variables in teacher bumout. Personality and individual Differences, 38:929-940

    Ceslowiz, S.B. 1989 Burn out and coping strategies among hospital staff nurses joumal of advanced nursing 14:553-557

    Chan, D.W. 2006. Emotional intelligence and components of burnout among Chinese secondary school teacherin bong kong. Teaching and teacher education 22.1042-1054.

    Cote, S. Sake, A.M, Zikic, J 2006. Trait affect andjob search outcomes. Journal of vocational behavior 68, 233-252

    Deary, l, Blenking, H, Agius, R. Endler, N, Zeally, H, wood, R, 1996 Models of job related stress and personal achievement among consultant doctors, British joumal of psychology, 87:3-29

    De Vries, J, Van Heck, G.L, 2002. Fatigue: relationships with basic personality and temperament dimensions. Personality and individual dimentions, 33:1311-1324

    Duran, A, Extremetra. N, Rey L, 2004. Self- reported emotional intelligence, bumout and engagement among staff in services for people with intellectual disabilities. Psycho Rep. 95: 386-90

    Ferrandez, p. Extremera, B. N. 2006. Specialissue on emotional intelligence: an overview psicothema. 18:1-6

    Freudenberger, H.J. 1974. Staff burnout. Journal of social Issues. 30:159-165

    Garcia, F. J.C, Munoz, E.M.P.ortiz, M.A.C. 2005. Personality and contextual variables in teacher burnout. Personality and individual differences, 38:292-940

    Ghorpade, J. Kackritz, J. Singh, G. 2007. Burnout and personality. Journal of career assessment. 15:240-256

    Gmelch, W.H, Lovrich, N.P. 1984. Sources of stress in academe: A nationa perspective. Research in higher education. 20:447-490

    Goddard, R, patton, W. Creed, p.2010. the importance and place of neuroticism in predicting bumout in employment service case managers. Journal of applied social. 14:422

    Green berg, L, S, 2002, Emotion focused therapy. American psychology Association. 12:401-428

    Green glass, S. 1990. The role gender in coping and burnout. Applied psychology. 395-110

    Gyust, M. Greenglass, S. Ester, S, 1990, The role of gender differences occupational stree and depersonalization. Journal of social behavior and personality. 5:387-392

    Huebner, E. 2000. Professional sunder strees, psychology in the shool. Personality and individual dimentions. 3:40-43

    Kania, M.L, meyer, B.B, Ebersole, k.T. 2009. Personal and environmental predicting burnout among certified athletic traniners at national collegiate athletic association institution. Journal of athletic training. 44:58-66

    Kim, J.J. shin, k.H. unbert, w, 2007. Hotel job burnout, the role of personality charscaristies. Intemauonal jounal of Hospltaliy management, 26:421-434

    Lackritz, J. R. 2004, exploring bumout among university faculty, inacidence, performance, and demographic issues. Teaching and teacher educatior 20:713-729

    Lu, K. Y, chang.L.C, Wu, H.L, 2007. Relationships between profess ional commitment job satisfaction, and work stress in publis health nurses in Taiwan. Jcurnal of nursing studies. 23.6-110

    Lunsbury. J, W. Steel, R.P, Loveland, J.M, 2004. An investigation of personality trails inrelationto adoleseent school absenteeism, journal of youth and Adolesence, 33:457-466

    Manassero, M. A, Buades, E.G, Torrens, G. Ramis, C. Vazquez, A, Ferrer, A. 2006 Teacher burnout: Atributional aspects Journal of psychology in spairl 10:66-74

    Maslach, C, liter, M.P, 1997. The result about burnout. San Francisco: Jossey- Ba. 12:45-50

    Maslach, C. lackson, S.E. 1986. Maslach burnout inventory 4:78

    Mills, L, Huebner, E. 1998. Aprospective study of personality characteristics occupational stressors, and burnout among school psychology practicioners. Journal of shool psychology. 36.103-120

    Mohammady far. M. khan, M, kord Tamini, B. 2009. The effect of emotional intelligence and job burnout on mental and physical health. Journal of the ndian academy of applied psychology. 35:219-226

    Nikolaov, I, Tsaousis, 2002, Emotional intelligence in the work place. Expioring its effects on occupational stress and organizational commitment. Journal of organizational  analiysis. 10:327-342

    Palomera, R, Fernandez-Berrocal, P. Berrocal, p, Brackett, M. A. 2008. Emotional interlligence as a basic competency in pre-service teacher traning: some evidence. Juranal of research in educational psychology. 6:437-456

    Piedmont, R. L. 1993. A longitudinal analysis of burnout in the care Setting: the role of personal disposition Journal of personality Assessmet, 61: 61:273-457

    Schabracq, M. J, winnubst, J. A. m, cooper, C.l, 2003. The Hanbook of work and heaith psychology, Chapter, 19: 384-418

    Schotte, N.S, Malouff. J. M. Thorsteinsson, E. B, Bhullar, N, Rooke, S,E. 2007. Ameta- analyticinvestigtion of the relationship between emotional interlligence and health personality and individual dimentions. 42:921-933.

    Slasski, M, Cartwright, S, 2002, Heulthg performuce and emotional intelligence: An expioratory study of relail maragers. Stress and health. 18:63-68

    Socinelli, M. D. Oregory. M. W. 1987. Teacher stress the tention between career demanas and having it all. Journal of school psychology. 15:221-25

    Spector, A. 2000. Factors related to nursing barnout: Areview of empirical knowledge. Jssuess mental health hursing. 15:331-358

    Swider, B. W, Zimmerman. R, D. 2010 Born to Born to burnout: A meta- analytic path model of  personality, Job burnout and work outcomes. Journal of vocational behavior- 5:1-20

    Van Hom, J. E, Schaufeli, W.B, Enzmann, A.D. 1999. Teacher burnout and lack of reciprocity. Journal of applied social psychology. 29: 91-108

    Van- servellen, G, Leale, B. 1993. Burnout in hospital nurses: a comparision of ocquired immunodeficiency syndrome oncology. General medical and intersive care unit nurse sample. Jurnal- prof – Nurses. 9:16

    Watson, R. Deary, I, Thompson, D. L. G, 2008. Study of shess and burmout in nursing students in hong kong: A questionnaire survery. Infernational journal of nursing studies, 45: 1534-1542

    Zellars, K. l, Hochwarter, W.A, perrewe, p.l.Hofinan, N. Ford, E.W, 2004. Experiencing Job burnout: the roles of positive and negative ltats and states Journal of Applied social psychology, 34: 887-911.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت