فهرست و منابع پایان نامه بررسی میزان تاثیر آموزش های دوره کاردانی و کارشناسی دانشگاه علوم انتظامی در ایجاد مهارتها و تخصص های شغلی افسران فارغ التحصیل
فهرست:
فصل اول – کلیات
مقدمه ------------------------------------------------------------- 2
طرح مساله --------------------------------------------------------- 4
بیان و اهمیت و فایده تحقیق -------------------------------------------- 7
بیان اهداف تحقیق ---------------------------------------------------- 9
فرضیه های تحقیق ---------------------------------------------------- 10
تعاریف نظری و عملی مفاهیم ------------------------------------------- 11
آموزش ------------------------------------------------------------ 11
محیط آموزشی ------------------------------------------------------ 13
مهارت شغلی ------------------------------------------------------- 14
خصوصیات اساتید ---------------------------------------------------- 20
فضای آموزشی ------------------------------------------------------ 20
کارورزی ---------------------------------------------------------- 21
نیازهای شغلی دستگاه های اجرایی ناجا ------------------------------------- 21
سازمان دهی برنامه های درسی ------------------------------------------- 21
محتوای آموزش ------------------------------------------------------ 22
انعطاف پذیری دانشجویان نسبت به تحولات فناوری --------------------------- 22
خلاقیت ----------------------------------------------------------- 23
فصل دوم – ادبیات تحقیق
مرور پژوهشی منابع --------------------------------------------------- 25
تحقیق آقای رضا علیزاده در بانک مرکزی ----------------------------------- 25
تحقیق آقای محمد اسماعیل حسینی فشمی در کمیته امداد ------------------------ 30
تحقیق آقای علی نقی زمانی در دانشگاه علوم انتظامی --------------------------- 32
تحقیق خانم ماری حریه در دانشگاه علوم انتظامی ------------------------------ 37
آموزش و نظریات آموزشی ---------------------------------------------- 39
کلیات آموزش------------------------------------------------------- 44
1-تاریخچه آموزش -------------------------------------------- 44
2-اهمیت آموزش در سازمان ها ----------------------------------- 46
3-مزایای آموزش --------------------------------------------- 49
4-انواع آموزش ---------------------------------------------- 51
آموزش مستمر ضمنی ------------------------------------------ 51
آموزش رسمی ----------------------------------------------- 52
آموزش غیر رسمی ---------------------------------------------------- 53
نیاز سنجی آموزش---------------------------------------------------- 56
نیاز آموزشی ------------------------------------------------- 56
دلایل تعیین نیازهای آموزشی ------------------------------------- 57
منابع نیازهای آموزشی ------------------------------------------ 58
انواع نیاز آموزشی کارکنان --------------------------------------- 60
ارتباط نیاز آموزشی با سازمان و نحوه انجام کار فرد --------------------- 61
مسئول تعیین نیازهای آموزشی ------------------------------------ 62
برنامه ریزی آموزشی--------------------------------------------------- 63
1-برنامه ریزی آموزشی چیست ----------------------------------- 64
2-نکات قابل توجه در برنامه ریزی آموزشی -------------------------- 65
3-فرایند برنامه ریزی آموزشی استراتژیک ---------------------------- 65
الف)باز اندیشی ---------------------------------------------- 66
ب)باز سازی ساختارها ----------------------------------------- 66
ج)بازآفرینی ------------------------------------------------- 67
4-مولفه های برنامه ریزی آموزشی --------------------------------- 67
5-تعین اهداف آموزشی ----------------------------------------- 69
6-توصیه های اجرایی برای تعیین اهداف آموزشی ---------------------- 70
7-تعیین محتوای آموزش ---------------------------------------- 70
8-مولفه های چهارده گانه تهیه درس ------------------------------- 73
اثربخشی آموزش----------------------------------------------------- 73
1-مفهوم اثر بخشی آموزش -------------------------------------- 73
2-جایگاه ، فلسفه و ضرورت اثر بخشی آموزشی در سازمان ها ------------ 74
3-شاخص های اثر بخشی آموزش --------------------------------- 75
4-تعیین بازده آموزش ------------------------------------------ 76
5-ارتقا کیفیت آموزش ----------------------------------------- 77
6-توسعه اعتماد جمعی ----------------------------------------- 78
7-تعاریف ارزشیابی ------------------------------------------- 80
8-اصول ارزیابی ---------------------------------------------- 81
9-تعیین اثر بخشی دوره های آموزشی ------------------------------ 82
انواع مدل های ارزشیابی ------------------------------------------------ 84
1-مدل هدف دار ناهمخوانی ------------------------------------- 84
2-مدل ارزشیابی اختلاف ناهمخوانی -------------------------------- 84
3-مدل ارزشیابی مبتنی بر مدافعه ---------------------------------- 85
4-آموزش بر مبنای ارزیابی عملکرد -------------------------------- 85
5-مدل سی – ای – پی – اَ-------------------------------------- 88
6-مدل سالیوان ----------------------------------------------- 90
7-روش تی . وی . سی ------------------------------------------- 91
8-مدل فرایندی ارزیابی برنامه های آموزشی ------------------------------ 92
9-انواع روش های ارزیابی براساس روش تحقیق -------------------------- 93
جمع بندی و ارائه مدل نظری تحقیق---------------------------------------- 94
مدل ارزشیابی 4 مرحله ای پاتریک --------------------------------- 95
سطح یک – واکنش -------------------------------------------- 96
سطح دو – یادگیری ------------------------------------------- 97
سطح سه – رفتار ---------------------------------------------- 98
سطح چهارم – نتایج ------------------------------------------- 100
فصل سوم – روش اجرای تحقیق
روش شناسی تحقیق -------------------------------------------------- 103
روش گرد آوری اطلاعات ---------------------------------------------- 103
شیوه اجرا ---------------------------------------------------------- 105
سطح تحلیل -------------------------------------------------------- 105
واحد تحلیل -------------------------------------------------------- 105
سطح مشاهده ------------------------------------------------------- 106
جامعه آماری و نمونه آماری --------------------------------------------- 106
واحد نمونه ای ------------------------------------------------------ 107
حجم نمونه --------------------------------------------------------- 107
شیوه انتخاب نمونه ---------------------------------------------------- 108
محیط تحقیق -------------------------------------------------------- 109
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ------------------------------------------- 110
روایی پرسشنامه ----------------------------------------------------- 110
پایایی پرسشنامه ----------------------------------------------------- 111
فصل چهارم – تجزیه و تحلیل
مقدمه-------------------------------------------------------------- 113
توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنس و گروه آموزشی(جدول شماره 1)---------- 114
نمودار های توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنس و گروه آموزشی -------------- 115
مقایسه آماری میانگین امتیاز مهارت افسران زن با افسران مرد(جدول شماره 2)--------- 117
توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سن و گروه آموزشی (جدول شماره 3) ---------- 118
نمودارهای توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سن و گروه آموزشی ---------------- 119
توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب مقطع تحصیلی و گروه آموزشی (جدول شماره 4)--- 121
نمودارهای توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب مقطع تحصیلی و گروه آموزشی -------- 122
مقایسه آماری میانگین امتیاز مهارت افسران فارغ التحصیل گروه آموزش تخصصی در مقطع کاردانی با افسران فارغ التحصیل در مقطع کارشناسی (جدول شماره 5)-------------------------------- 124
توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب محل تولد و گروه آموزشی (جدول شماره 6)------- 125
نمودارهای توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب محل تولد و گروه آموزشی ----------- 126
توزیع فراوانی پاسخگویان در دو گروه آموزش عمومی و آموزش تخصصی بر حسب معدل مدرک تحصیلی (جدول شماره 7)---------------------------------------------------------------- 128
نمودارهای توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب معدل مدرک تحصیلی و گروه آموزشی --- 129
توزیع فراوانی پاسخگویان در دو گروه آموزش عمومی و آموزش تخصصی بر حسب نوع دیپلم (جدول شماره 8) 131
نمودارهای توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب نوع دیپلم و گروه آموزشی ----------- 132
میانگین نمره مهارت افسران فارغ التحصیل از دانشکده های تخصصی دانشگاه علوم انتظامی (جدول شماره 9) 134
میانگین نمره مهارت افسران فارغ التحصیل رشته علوم انتظامی در رشته های مختلف (جدول شماره 10) 135
مقایسه آماری میانگین امتیازات افسران فارغ التحصیل آموزش تخصصی با فارغ التحصیلات آموزش عمومی در زمینه مهارت شغلی (جدول شماره 11)----------------------------------------- 136
نتایج ارزشیابی میزان مهارتهای شغلی و تحصیلی افسران فارغ التحصیل دانشگاه علوم انتظامی در دو گروه آموزش عمومی و آموزش تخصصی (جدول شماره 12)------------------------------------- 137
تفسیر جدول شماره 12------------------------------------------------ 139
مقایسه میزان توانایی یادگیری افسران فارغ التحصیل گروه آموزش تخصصی با گروه آموزش عمومی (جدول شماره 13) 141
مقایسه میزان علاقه مندی به شغل و تخصص افسران فارغ التحصیل گروه آموزش تخصصی با گروه آموزش عمومی جدول شماره 14)--------------------------------------------------------- 142
مقایسه نوع دیپلم افسران فارغ التحصیل گروه آموزش تخصصی با گروه آموزش عمومی (جدول شماره 15) 144
مقایسه فضای زیستی افسران فارغ التحصیل گروه آموزش عمومی با گروه آموزش تخصصی قبل از ورود به دانشگاه (جدول شماره 16) --------------------------------------------------- 145
مقایسه سن شناسنامه ای افسران فارغ التحصیل گروه آموزش تخصصی با گروه آموزش عمومی (جدول شماره 17) 146
مقایسه سنوات خدمتی افسران فارغ التحصیل گروه آموزش تخصصی با گروه آموزش عمومی (جدول شماره 18) 147
مقایسه آماری میانگین امتیازات اساتید افسران فارغ التحصیل آموزش تخصصی با افسران فارغ التحصیل آموزش عمومی دانشگاه علوم انتظامی (جدول شماره 19)------------------------------------ 148
نتایج ارزشیابی ویژگی های اساتیداز دیدگاه هر دو گروه افسران فارغ التحصیل (جدول شماره 20) 149
تفسیر جدول شماره 20------------------------------------------------ 150
مقایسه آماری میانگین امتیازات فضای آموزشی افسران فارغ التحصیل آموزش تحصصی با افسران فارغ التحصیل آموزش عمومی (جدول شماره 21)---------------------------------------------- 151
نتایج ارزشیابی فضای آموزشی دانشگاه از دیدگاه هر دو گروه افسران فارغ التحصیل (جدول شماره 22) 152
تفسیر جدول شماره 22)------------------------------------------------ 153
مقایسه آماری میانگین امتیازات برنامه های درسی افسران فارغ التحصیل آموزش تخصصی با افسران فارغ التحصیل آموزش عمومی (جدول شماره 23)---------------------------------------------- 154
نتایج ارزشیابی میزان انطباق برنامه های درس دانشگاه با نیازهای شغلی ناجا از دیدگاه هر دو گروه افسران فارغ التحصیل (جدول شماره 24) --------------------------------------------------- 155
تفسیر جدول شماره 24 ------------------------------------------------ 156
مقایسه آماری میانگین امتیازات افسران فارغ التحصیل آموزش تخصصی و آموزش عمومی در میزان انعطاف پذیری نسبت به تحولات فن آوری (جدول شماره 25) ----------------------------------- 157
نتایج اندازه گیری میزان انعطاف پذیری افسران فارغ التحصیل هر دو گروه نسبت به تحولات فن آوری (جدول شماره 26) ------------------------------------------------------------------ 158
تفسیر جدول شماره 26 ------------------------------------------------ 159
مقایسه آماری میانگین امتیازات محتوای آموزش های ارائه شده افسران فارغ التحصیل آموزش تخصصی با افسران فارغ التحصیل آموزش عمومی دانشگاه علوم انتظامی (جدول شماره 27)------------------ 160
نتایج ارزشیابی محتوای آموزش ارائه شده در دانشگاه از دیدگاه هر دو گروه از افسران فارغ التحصیل (جدول شماره 28 )------------------------------------------------------------------ 161
تفسیر جدول شماره 28)------------------------------------------------ 162
مقایسه آماری میانگین امتیازات دوره کارورزی افسران فارغ التحصیل آموزش تخصصی با افسران فارغ التحصیل آموزش عمومی دانشگاه علوم انتظامی (جدول شماره 29)------------------------------ 163
نتایج ارزشیابی وضعیت کارورزی ازدیدگاه هر دو گروه افسران فارغ التحصیل (جدول شماره 30)
تفسیر جدول شماره 30------------------------------------------------ 165
مقایسه آماری میانگین امتیازات خلاقیت شغلی افسران فارغ التحصیل آموزش عمومی با افسران آموزش تخصصی (جدول شماره 31) --------------------------------------------------------- 166
تفسیر جدول شماره 31 ------------------------------------------------ 166
نتایج اندازه گیری میزان خلاقیت شغلی افسران فارغ التحصیل هر دو گروه(جدول شماره 32) 167
تفسیر جدول شماره 32------------------------------------------------ 168
فصل پنجم – نتیجه گیری
بحث و نتیجه گیری ---------------------------------------------------- 179
پیشنهادها ----------------------------------------------------------- 184
محدودیتهای تحقیق ---------------------------------------------------- 186
منابع و ماخذ --------------------------------------------------------- 187
.
منبع:
1)ابطحی ،سیدحسین .(1377) مدیریت منابع انسانی و فنون امور استخدامی( چاپ اول) . تهران : انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی.
2)ادوارد ،سالیس. ( 1380) مدیریت کیفیت فراگیر در آموزش ( چاپ اول) ، ترجمه سیدعلی حدیقی ، تهران : انتشارات چکاد چاپ.
3) اسلومن، مارتین، (1382) استراتژی آموزشی حرفهای (چاپ اول) ، ترجمه محمد ضیائی بیگدلی . تهران : نشرسارگل.
4)ای، جی ،رمی زفسکی. ( 1379). طراحی نظامهای آموزشی ( چاپ اول) ،ترجمه هاشم دانشفر . تهران : انتشارات سمت.
5)تقیپور ظهیر، علی . ( 1371). برنامهریزی آموزشی و درسی . تهران : انتشارات آگاه.
6)سیلور، جی گالن . ویلیام ام،الکساندر و آرتوجی. لوئیس. ( 1378). برنامهریزی درسی برای تدریس و یادگیری بهتر ( چاپ پنجم) ، ترجمه غلامرضا خوی نژاد . انتشارات آستان قدس رضوی.
7)سعادت اسفندیار. (1379) . مدیریت منابع انسانی ( چاپ چهارم) . تهران : انتشارات سمت .
8)سلطانی ، ایرج . (1380). اثربخشی آموزشی در سازمانها و نشریه تدبیر ، سازمان مدیریت صنعتی . سال دوازدهم ، شماره 118 ، صص 31-26.
9)سیف ، علیاکبر .(1382) . اندازهگیری ، سنجش و ارزیابی آموزشی
( ویرایش سوم ) ، تهران: نشر دوران.
10)صدری، سیدصدرالدین و پاکدل ، رحمتاله . (1383) . آموزش پودمانی(چاپ دوم) . تهران: انتشارات سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور.
11)عباسزادگان ، سیدمحمد و ترک زاده ، جعفر . (1379) . نیازسنجشی آموزشی در سازمانها. (چاپ اول) . تهران: نشر شرکت سهامی انتشار.
12)علاقهبند، علی .(1371) . مبانی و اصول مدیریت آموزشی . تهران : موسسه انتشارات بعثت.
13)علاقهبند، علی .(1371) . مقدمات مدیریت آموزشی . تهران : موسسه انتشارات بعثت.
14)فتحی و اجارگاه، کورش.(1381) نیازسنجی آموزشی ،الگوها و فنون. تهران : انتشارات آیینه.
15)قاسمی، جعفر.(1382) . توانمند سازی. نشریه تدبیر. سازمان مدیریت صنعتی . سال چهاردهم ، شماره 132، صص 27-22.
16)کافمن، راجر و هرمن ، جری .(1374) . برنامهریزی استراتژیک در نظام آموزشی (چاپ اول) ، ترجمه فریده مشایخ و عباس بازرگان . تهران : انتشارات مدرسه.
17)کیامنش ، علیرضا. ( 1380) روشهای ارزشیابی آموزشی (چاپ هشتم) . تهران : انتشارات دانشگاه پیام نور.
18)گروه مشاوران یونسکو.(1369). فرآیند برنامهریزی آموزشی . ترجمه فریده مشایخ . تهران : انتشارت مدرسه.
19)مشایخ ، فریده. (1379). دیدگاههای نو در برنامه ریزی آموزشی. تهران . انتشارات سمت.
20)مطهری نژاد، حسین .(382). نظام آموزش کارکنان . نشریه تدبیر ، سازمان مدیریت صنعتی . سال چهاردهم ، شماره 131. صص 70-68.
21)میرکمالی ، سیدمحمد.(1379). رهبری و مدیریت آموزشی ( چاپ ششم). تهران : نشر یسطرون.
22)میرسپاسی، ناصر.(1366) . مدیریت منابع انسانی و روابط کار(چاپ پنجم) . تهران: انتشارات نقش جهان.
23)نصرتیه ، غلامرضا. ( 1380). مدیریت آموزشی در مراکز آموزشی سازمان ( چاپ اول). انتشارت سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور.
24)ونتلینگ ،تیم .(1376). برنامهریزی برای آموزش اثربخش (چاپ اول) . ترجمه محمد چپذری ، تهران : انتشارات دانشگاه تربیت مدرس.
25)کیامنش ، علیرضا و همکاران (1375) چهارمین ارزشیابی جامع از نظام جدید آموزش متوسطه ،تهران : وزارت آموزش و پرورش ،معاونت آموزش متوسطه .
26)گرت لوز(1991) آموزش حرفهای در حالگذار: پژوهشی در برنامههای درسی هفت کشور برای حرفه آموزش مداوم (ترجمه علی اعظم محمدبیگی ، 1378)، تهران : انتشارات مدرسه.
27)گوردن هانتیگ و همکاران ( مشاوران بانک جهانی) ارزیابی نظامهای آموزش فنی و حرفهای ( ترجمه فریده مشایخ ، 1373) . تهران : وزارت آموزش و پرورش ، اداره کل آموزشهای ضمن خدمت.
28)مرجانی ،بهناز (1370) بررسی عوامل موثر در ایجاد مدارس فنی و حرفهای در ایران از دارالفنون تا به امروز (پایان نامه کارشناسی ارشد)، تهران : دانشگاه تهران ، دانشکده علومتربیتی.
29)نجفی ، محمدعلی(1370) کلیات نظام جدید آموزش متوسطه ( چاپ چهارم ، 1373). تهران: وزارت آموزش و پرورش ، معاونت آموزش متوسطه.
30)نویدی، احد ( 1374) بررسی رابطه بین رشته تحصیلی و شغل مورد انتظار دانشآموزان شاخه کاردانش در شهر تهران (گزارش تحقیق). تهران : معاونت آموزش متوسطه.
31)ولف ، ریچارد (1984) ارزشیابی آموزشی: مبانی سنجش توانایی و بررسی برنامه ( ترجمه علیرضا کیامنش، 1371) . تهران : مرکز نشر دانشگاهی.
32) هوشنگ فتحی ، یونس(1372) ، تحقیقی پیرامون وضع کارمندان وزارت آموزش و پرورش ، رساله کارشناسی ارشد ، دانشکده علوم اداری ومدیریت .
33) صادق پور ، ابوالفضل، (1376) چند مقاله آموزشی تهران : مرکز آموزش مدیریت دولتی 1376.
34) زمردیان ، اصغر، (1377) بررسی مسائل آموزشی کارکنان بانک کشاورزی ایران ، رساله کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران ، 1377.
35) بیرو ، آلن ،(1372) فرهنگ علوم اجتماعی ، ترجمه ساروخانی ، باقر نشردوران..
36) بلوم ، بنجامین ، اس ،(1379)، طبقه بندی هدفهای پرورشی ، ترجمه سیف ، علی اکبر ، آگاه ،1379.
37) بازرگان ، عباس ،(1381)، ارزشیابی آموزشی ، سمت ، 1381.
38) نویدی ، احد ،(1383) راهنمای عملی ارزشیابی برنامه آموزش فنی و حرفه ای ،آموزش و پرورش .
39) هس ، لیندا ، اس ، میلر ، (1382)پلیس در اجتماع ، ترجمه رضا کلهر ، دانشگاه علوم انتظامی ، 1382.
40) میلر ، دبلیو ،آر ،(1382) راهنمای تدریس در دانشگاه ها ، ترجمه ویدا امیری ، سمت.
41) نتایج ارزیابی دوره کارورزی تخصصی سال 82، معاونت آموزشی دانشگاه علوم انتظامی .
منابع انگلیسی
Interninal standard .(1999) quality Management ,Guidelines for training , Iso,10015.
International Labour Office (I.L.O)(1999) .Teaching and training methods for management development.Geneva.Discussin method pp15-21.
HTPP//WWW.ed.gov/tech,(1999) Evaluating training programs.chapter 7 and 8.
Richard ,S.J.(1993) Quality training practices,quality press. Pp 40 and 41 .
Sharon ,B.G.(1998) .Training needs analysis ,gower press.