پایان نامه شیوه های تبلیغات پیشبردی برای جذب مشتریان (مورد مطالعه بانک سپه در شهر اردبیل)

تعداد صفحات: 122 فرمت فایل: word کد فایل: 1000705
سال: 1392 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه مدیریت
قیمت قدیم:۱۸,۸۰۰ تومان
قیمت: ۱۶,۷۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه شیوه های تبلیغات پیشبردی برای جذب مشتریان (مورد مطالعه بانک سپه در شهر اردبیل)

    پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانیM.A

     

    گرایش: بازاریابی

    چکیده

    تبلیغات پیشبردی یکی از چهار عنصر اصلی ترکیب عناصر بازاریابی شرکت است. ابزارهاى اصلی تبلغات پیشبردی، شامل پیشبرد فروش، روابط عمومی ، فروش شخصی، بازاریابی مسقیم،آگهی های تبلیغاتی میباشند. این ابزارها در هماهنگی با یکدیگر، امکان نیل به اهداف ارتباطی شرکت را فراهم مى‌سازند.

    هدف اصلی این تحقیق  بررسی تاثیر شیوه های مختلف تبلیغات پیشبردی بر جذب مشتریان بانک سپه در شهر اردبیل میباشد.

    روش تحقیق از نوع توصیفی – پیمایشی بوده و جامعه آماری نیز شامل کلیه مشتریان شعب بانک سپه در شهراردبیل میباشد.که با توجه به نمونه گیری صورت گرفته 196 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شده اند.پرسشنامه اجرا شده در بین افراد نمونه نشان از روایی محتوای مناسب  و همچنین پایایی قابل قبول (771/0)داشته (با استفاده از روش آلفای کرونباخ) و نتایج حاصل از آزمون تجزیه و تحلیل پرسشنامه با استفاده از آزمون t تک نمونه ای حاکی از آن است که فروش شخصی نسبت به بقیه متغیر های تبلیغات پیشبردی شعب بانک سپه شهر اردبیل بر جذب مشتریان تاثیر بیشتری دارد و سایر متغیر ها به ترتیب اولویت عبارتند از بازاریابی مستقیم،پیشبرد فروش،آگهی های تبلیغاتی و روابط عمومی. در این تحقیق از بین ذینفعان فقط به بررسی نظرات مشتریان پرداخته شده است.

     

     

    واژگان کلیدی: آمیخته ترفیعی و تشویقی ،تبلیغات،فروش شخصی،پیشبرد فروش، روابط عمومی،بازاریابی مسقیم، ارتباطات بازاریابی یک پارچه، ارتباطات بازاریابی

    فصل اول :

     

    کلیات تحقیق

     

    1 مقدمه

    تبلیغات و اطلاع رسانی در کسب و کار ، امروز به جزئی لاینفک در واحدهای اقتصادی مبدل شده ؛ به گونه ای که بقا و تداوم هر تجارتی تا حدود زیادی به موفقیت و یا عدم موفقیت فعالیت های اطلاع رسانی، بازاریابی، بازارسازی و تبلیغاتی محصولات آن واحد بستگی دارد. تبلیغات یعنی برنامه ریزی و مفهوم برنامه ریزی؛ یعنی اینکه چه مطلبی را در چه زمانی، با کدام رسانه و به چه شیوه ای به مخاطبان معرفی کنیم تا حداکثر تاثیرگذاری را به دست آوریم (حکیمیان،1386 ،68).محیط کسب و کار جهانی امروز با پیچیدگی روزا فزون، تغییرات سریع و تحولات غیرمنتظره بازارها همراه است.انتخاب و گز ینش بازارهای هدف، پایه و مبنایی برای جایگاه یابی بنگاه به منظور تأمین و برآورده ساختن نیازهای مشتریان و دستیابی به اهداف بنگاه است تبلیغات پیشبردی اثربخش در قالب مد لها ی مختلف ارتباطات یکپارچه بازاریابی مجموعه اقداماتی است که سازمان در راستای برقراری ارتباط با بخش های موردنظر خود در بازار هدف و تحت تأثیر قرار دادن آن ها به منظور جایگاه یابی هرچه بهتر محصولات و خدمات انجام میدهد و از این طریق نقش بسیار مهمی در پیشبرد سیاست ها و استراتژی های بازاریابی شرکت، نظیر ارتباط با مشتریان، معرفی محصولات جدید،اصلاح و تغییر ذهنیت مشتریان و مخاطبان نسبت به شرکت و نام تجاری آن، ایفا می کند. از این رو هرکدام از عناصر آمیخته ترفیع علاوه بر هماهنگی با یکدیگر و با نیازهای متنوع بازارهای هدف منتخب بنگاه باید با سایر مؤلفه های برنامه بازاریابی بنگاه نیز منطبق و همسو شده باشند. (رضوانی، حسینی،1389،61)

    تبلیغات یکی از ابزارهای مهم ارتباطی در کسب و کار است. موفقیت و عدم موفقیت بسیاری از سازمان ها و شرکت ها در کیفیت فعالیت های تبلیغاتی آنها نهفته است. به دلیل اهمیت و نقش مهم تبلیغات، هر ساله شاهد افزایش بودجه آن در سازمان ها و شرکت های مختلف ایرانی هستیم.(فاربی،ای دی،1386 ،51)

    در کشور ما از تبلیغات به وفور استفاده میشود و یکی از استفاده کنندگان آن بانک سپه میباشد. بانک سپه یکی از معتبر ترین بانک های ایران و به عنوان اولین بانک ایرانی شناخته میشود.در تحقیق حاضر در نظر است به کار گیری شیوه های تبلیغات پیشبردی و تاثیر آن بر جذب مشتری در بانک سپه را مورد بررسی قرار دهیم.

     

     

     

     

     

     

     

    1-2 تعریف موضوع پژوهش

    اشباع بازارها ،تشدید رقابت، تغییر در سلیقه ها و نیازهای مشتریان شرکت های ایرانی را با چالش های متعددی در فعالیت های بازرگانی و صنعتی مواجه کرده است.در این شرایط شرکت هایی که بتوانند از ابزار و امکانات در دست رس خود همانند طراحی و توسعه محصولات جدید ،تجدید ساختار کانال توزیع و ارائه محصولات با کیفیت بالا و قیمت مناسب و همچنین تبلیغات موثر به درستی استفاده کنند ،میتوانند بر این چالش ها فایق آیند و بقای مداوم خود را تضمین کنند. تبلیغات به عنوان یکی از ابزار های آمیخته بازاریابی میتواند نقش بسیار مهمی در سیاست ها و استراتژی های بازاریابی شرکت ، از قبیل ارتباط با مشتریان، معرفی محصول جدید  ،اصلاح و تغییر ذهنیت مشتریان و مخاطبان نسبت به شرکت و آرم تجاری آن و ... ایفا کند.

    متاسفانه به سبب فقدان ارتباطات منسجم و علمی بین تحقیقات بازاریابی و تبلیغات در ایران، شرکت ها و صنایع ایران نمی توانند استفاده لازم و اثر بخشی از تبلیغات خود داشته باشند.(حبیبی،1389 ،66)

    مدیران سازمانهای امروزی با در نظر گرفتن عواملی چند مثل رقابت حاکم بر بازار،ویژگی های محصول و سازمانشان، ویژگی های مشتریان هدف و غیره به تهیه ترکیب خاصی از شیوه های برقراری ارتباط،که شامل تبلیغات ،پیشبرد فروش، روابط عمومی، فروش شخصی و بازاریابی مستقیم است تلاش میکنند. ترکیب بالا که برای تحت تاثیر قرار دادن مشتریان بازار هدف تهیه میشود ،آمیخته ارتباطی نامدیده میشود . هرکدام از عناصر آمیخته ارتباطات متاثر از عوامل مختلفی است که نقش اساسی در تدوین موثر این آمیخته دارد. ضمن اینکه هر یک از عناصر آمیخته ارتباطات ویژگی هایی دارند که آنها را برای ترفیع در صنایع خاص موثر تر مینماید. در حقیقت هر صنعت باید با توجه به ویژگی های آن صنعت و خصوصیات هر کدام از عناصر ارتباطات به تهیه و تدوین این آمیخته بپردازد.(عابدی،1388، 2)

    از این رو این پژوهش در پی آن است تا شیوه های مناسب تبلیغات پیشبردی برای جذب مشتریان در بانک سپه را مورد بررسی قرار دهد.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    1-3 بیان مساله

    در دنیای رقابتی امروز، بازاریابی  برای هرنوع حرکت آگاهانه و هدف مند در بازار ضروری بوده و نقش آن در آغاز انجام تلاش ها از جمله تولید محصولات و ارایه خدمات مطلوب به جامعه به وضوح قابل مشاهده است، در عصر کنونی که مفاهیم ارتباطات، رقابت و مشتری گرایی با هم پیوند خورده است تبلیغات به عنوان عنصری از آمیخته بازاریابی نقش محوری در حفظ و بقاء سازمان با شناساندن و معرفی محصولات و خدمات ایفا میکنند.تبلیغات در لغت به معنای رساندن یک پیام از شخصی به شخص دیگر میباشد و از لحاظ تکنیکی عبارت است از هر نوع ارتباط غیر شخصی در مورد یک سازمان ،کالا،خدمت یا ایده که یک کار فرمای مشخص برای عبور از آن از یک رسانه جمعی به منظور رسیدن آن به جمع کثیری از مخاطبان پول پرداخته است.        (karlsson ,2007, 7)

    مطالعات گوناگون نشان میدهد که سازمانهای خدماتی در مقایسه با سازمان های تولیدی توجه کمتری نسبت به تبلیغات دارند که ناشی از خصیصه منحصر به فرد خدمت یعنی نا ملموس بودن آن است.

    تبلیغات پیشبردی  موثردر بخش خدمات مالی، بخصوص خدمات بانکداری بسیار تعیین کننده هستند زیرا این خدمات از نوع محصولات نا مشهود هستند، و برجسته کردن آنها بسیار دشوار میباشد، و باید به این مطلب نیز توجه کرد که  که همه بانک ها  اغلب محصولات مشابه ارائه میکنند. خدمات بانک ها به ندرت منحصر به فرد هستند و به آسانی توسط رقبا کپی بر داری میشوند علاوه بر این، بسیاری از مردم نمی توانند بین خدمات بانک های مختلف تمایز قایل شوند، و اغلب آنها  از طیف گسترده ای از خدمات مختلف مالی موجود آگاه نیستند.

    در حوزه بانکی کشور نیز به رغم سابقه نسبتاً طولانی فعالیت، بهره گیری از روشها و الگوهای سنتی هنوز هم بر بیشتر فعالیت های بازاریابی و تبلیغات سایه گسترده است، به گونه ای که به اذعان کارشناسان این حوزه، نداشتن تخصص، عدم استفاده از تحقیقات در تبلیغات، نا آگاهی از نیازهای مشتریان شبکه بانکی، عدم توجه به عنصر خلاقیت در تبلیغات، عدم ایجاد تمایز در فعالیت های تبلیغاتی ، از جمله عمده ترین ضعف های تبلیغات بانکی کشور محسوب میگردند. (قاضی زاده،سلیمانی بشلی، 1389،52)

    از آنجاییکه حیطه کلیه بانکها چه از نظر تعداد و چه از نظر تفاوت در کار آنها از حوصله یک پایان نامه خارج است  برای بررسی شیوه های تبلیغات برای جذب مشتری یکی از این بانک ها یعنی بانک سپه و در شهر اردبیل جهت بررسی انتخاب شده است.

  • فهرست و منابع پایان نامه شیوه های تبلیغات پیشبردی برای جذب مشتریان (مورد مطالعه بانک سپه در شهر اردبیل)

    فهرست:

    فصل اول کلیات پژوهش

    چکیده. 7

    1-1 مقدمه. 11

    1-2 تعریف موضوع پژوهش. 12

    1-3 بیان مساله. 13

    1-4 اهمیت و ضرورت. 14

    1-5 اهداف پژوهش. 15

    1-6 سوالات پژوهش. 15

    1-7 فرضیه های پژوهش. 15

    1-8  روش شناسی تحقیق. 16

    1-8-1 روش تحقیق. 16

    1-8-2 روش گرد آوری اطلاعات. 16

    1-8-3 جامعه آماری. 16

    1-8-4 نمونه آماری. 16

    1-8-5 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات. 16

    1-9 قلمرو پژوهش. 17

    1-9-1 قلمرو موضوعی. 17

    1-9-2 قلمرو مکانی. 17

    1-9-3 قلمرو زمانی. 17

    1-10 تعریف مفهومی و عملیاتی متغیر ها. 17

    1-11 خلاصه فصل : 19

    1-12 ساختارگزارش تحقیق : 19

     

    فصل دوم: ادبیات پژوهش

    2-1 مقدمه. 21

    گفتار اول : بازاریابی و آمیخته بازاریابی. 22

    2-2 ترکیب عناصر بازاریابی (آمیخته بازاریابی ). 22

    2-3  انواع بازاریابی. 23

    2-3-1 بازاریابی خدمات. 23

    2-3-2  بازاریابی خدمات بانکی  و موسسات پولی و مالی. 25

    گفتار دوم: تبلیغات پیشبردی (ارتباطات بازاریابی). 27

    2-4 فرایند ارتباطات. 27

    2-4-1 جایگاه ارتباطات و تبلیغات در بازاریابی. 28

    2-5 ارتباطات بازاریابی. 28

    2-6 وظایف و ابزارهای تبلیغات پیشبردی (ارتباطات بازاریابی). 29

    2-6-1 پیشبرد فروش. 30

    2-6-2 روابط عمومی. 31

    2-6-3  فروش شخصی. 33

    2-6-4 بازاریابی مستقیم. 34

    2-6-5 آگهی های تبلیغاتی. 35

    2-7   عوامل موثردرترکیب تبلیغات پیشبردی ( ترفیع و تشویق): 37

    گفتار سوم : تبلیغات در بانک ها. 37

    2-8  اهداف تبلیغات در بازاریابی بانکی. 37

    2-9  انواع تبلیغات. 39

    2-10 تهیه و اداره‌ یک برنامه تبلیغاتی. 40

    2-10-1 انتخاب یک پیام تبلیغاتی. 41

    2-10-2 تصمیم درباره رسانه. 42

    2-11 ویژگی های تبلیغات بانکی اثر بخش و جذاب. 45

    2-11-1 استراتژی. 45

    2-11-2  خلاقیت. 46

    2-11-3 اجرا. 46

    2-12  سیاست‏های ترفیعی و تشویقی در بخش خدمات بانکی. 46

    گفتار چهارم : ارتباطات یک پارچه بازاریابی. 49

    2-13  ارتباطات یکپارچه بازاریابی. 49

    2-13-1 آمیخته ترفیعی و تشویقی و اهمیت مدل ارتباطات بازاریابی یک پارچه. 50

    2-13-2 اهداف ارتباطات یک پارچه بازاریابی(ترفیع). 51

    2-13-3  تحول ارتباطات منسجم بازاریابی. 52

    2-13-4  حرکت به سوی ارتباطات منسجم . 53

    2-13-5  برنامه ریزی ارتباطات یکپارچه بازاریابی(برنامه جامع تبلیغاتی). 54

    2-13-6  مدل برنامه ریزی IMC از دید مایکل بلیچ. 55

    2-14  تدوین استراتژی مناسب برای تبلیغات خدمات. 57

    2-14-1  شناساندن نام تجاری. 57

    2-14-2 موضع یابی نام تجاری. 57

    2-14-3 ایجاد تقاضا. 58

    گفتار پنجم : تبلیغات پیشبردی در بخش خدمات مالی( بانک ها ). 59

    2-15 مفهوم و ویژگی های خدمات  بانکی. 59

    2-16 فعالیت های  ترفیعی و تشویقی در بخش خدمات مالی. 60

    2-17 تبلیغات و ترفیعات در بانک ها. 61

    2-17-1  رویکرد بازاریابی و تبلیغات در خدمات بانکی. 61

    2-18 مدل مفهومی پژوهش. 64

    2-19 تحقیقات انجام یافته در داخل و خارج از کشور. 65

    2-19-1 واکاوی ادبیات پژوهش در ایران. 65

    2-19-2 واکاوی ادبیات پژوهش در جهان. 66

    2-20 معرفی بانک سپه. 70

    خلاصه و نتیجه گیری. 72

    فصل سوم: روش شناسی تحقسق

    3-1 مقدمه. 74

    3-2 نقشه عملی تحقیق. 74

    3-3 روش تحقیق. 75

    3-3-1 جامعه آماری. 76

    3-3-2 روش نمونه گیری و حجم نمونه. 76

    3-3-3 روش جمع آوری اطلاعات. 77

    3-3-4 ابزار جمع آوری داده ها. 78

    3-3-5 تعیین روایی و پایایی پرسشنامه. 78

    3-4 متغیرهای پژوهش. 80

    3-5 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات. 80

    خلاصه فصل. 81

    فصل چهارم : تجزیه و تحلیل اطلاعات

    مقدمه. 83

    4-1 روش های آماری مورد استفاده. 83

    یافته ها. 83

    4-2 تحلیل آمار توصیفی اطلاعات جمعیت شناختی. 83

    4-2-1 جنسیت پاسخ دهندگان. 83

    4-2-2 سن پاسخ دهندگان. 84

    4-2-3سطح تحصیلات پاسخ دهندگان. 85

    4-2-3 نوع حساب پاسخ دهندگان. 86

    4-2-4 سابقه همکاری پاسخ دهندگان. 87

    4-3 تجزیه و تحلیل استنباطی. 88

    4-3-1 بررسی فرض نرمال بودن داده ها. 88

    4-4 آزمون فرضیه ها. 89

    4-4-1 آزمون فرضیه اول . 89

    4-4-2  آزمون فرضیه دو. 90

    4-4-3  آزمون فرضیه شماره سه. 91

    4-4-4 آزمون فرضیه شماره چهار. 92

    4-4-5  آزمون فرضیه شماره پنج. 93

    4-5  آزمون فرید من برای رتبه بندی فرضیات. 94

    خلاصه فصل چهارم. 95

    فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهاد

    مقدمه. 97

    5-1 نتایج بررسی فرضیات با استفاده از آزمون های آماری. 97

    5-1-1 فرضیه اول. 97

    5-1-2 فرضیه دوم. 97

    5-1-3 فرضیه سوم. 97

    5-1-4 فرضیه چهارم. 97

    5-1-5 فرضیه پنجم. 98

    5-2 پیشنهادات محقق به سازمان مورد مطالعه. 98

    5-3  پیشنهاد برای تحقیقات آینده. 99

    5-4  موانع و محدودیت های تحقیق . 99

    فهرست منابع. 102

     

     

     

     

    فهرست جداول

     

    جدول 2-1 ترکیب عناصر بازار یابی و متغیرهای اصلی هر p از دیدگاه فیلیپ کاتلر.............................. 21

    جدول 2-2 هدف های مختلف ارتباطی................................................................................................... 38

    جدول 2-3  نقاط قوت و ضعف ابزارهای تبلیغاتی.................................................................................. 43

    جدول 2-4 استراتژیهای تبلیغاتی مرتبط با هر یک از اهداف تبلیغاتی برای محصولات خدماتی............. 57

    جدول 2-5  متغیر های مستقل و وابسته پژوهش..................................................................................... 70

    جدول 2-6  طبقه بندی شعب بانک........................................................................................................ 76

    جدول 4-1 فراوانی مردان و زنان در نمونه مشتریان................................................................................ 82

    جدول 4-2 فراوانی سن در نمونه مشتریان.............................................................................................. 83

    جدول 4-3 سطح تحصیلات پاسخ دهندگان........................................................................................... 84

    جدول 4-4 نوع حساب پاسخ دهندگان................................................................................................... 85

    جدول 4-5 سابقه همکاری پاسخ دهندگان............................................................................................. 86

    جدول 4-5 آزمون کلوموگروف- اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن داده............................................ 88

    جدول 4-6 نتایج آزمون فرضیه اول........................................................................................................ 89

    جدول 4-7 نتایج آزمون فرضیه دوم........................................................................................................ 90

    جدول 4-8 نتایج آزمون فرضیه سوم........................................................................................................91

    جدول 4-9 نتایج آزمون فرضیه چهارم.................................................................................................... 92

    جدول 4-10 نتایج آزمون فرضیه پنجم.....................................................................................................93

    جدول 4-11 آزمون فریدمن جهت رتبه بندی تبلیغات پیشبردی..................................................................... 93

    جدول 4-12 میانگین رتبه های تبلیغات پیشبردی..................................................................................... 94

    .

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت