پایان نامه بررسی رابطه هوش معنوی و سلامت روان با تاب آوری در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور اردبیل

تعداد صفحات: 88 فرمت فایل: word کد فایل: 1000663
سال: 1390 مقطع: کارشناسی دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۵,۴۰۰ تومان
قیمت: ۱۳,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی رابطه هوش معنوی و سلامت روان با تاب آوری در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور اردبیل

    پایان نامه جهت دریافت مدرک کارشناسی روانشناسی عمومی

    مقدمه

     

    هوش مفهومی است که از دیرباز آدمی به پژوهش و تفحص در مورد ابعاد و تظاهرات و ویژگی ها و انواع آن علاقه مند بوده است . در این بین یکی از ابعاد هوش تحت عنوان هوش معنوی جزو عرصه هایی است که تحقیقات چندان منسجم و نظام مندی در جهت شناخت و تبیین ویژگی ها و مولفه های آن در حد و اندازه سایر انواع هوش صورت نپذیرفته است و همین امر خود دشواری های بسیاری را در راستای تمییز دقیق مولفه ها و ویژگی های آن بر سر راه محققین ایجاد مینماید (حسن لطف آبادی 1366).

    در طول قرن بیستم انسان پیش از تمام تاریخ بشریت دستخوش دگرگونی از نظر شیوه های زندگی ‌، روابط اجتماعی و مسائل اقتصادی گردیده است. تلاش در جهت صنعتی شدن و گسترش شهر نشینی و زندگی مکانیزه که لازمه آن قبول شیوه های نوین برای زندگی است، اثر معکوس بر سلامت انسان گذاشته و در ارتباط با مقوله سلامت ابعاد  دیگری را  مشخص نموده است. یکی از این ابعاد سلامت روان افراد جامعه است . مقوله ای که اگر چه تازگی ندارد لیکن از نظر تخصصی دیر زمانی نیست که به آن توجه گردیده است. با توجه به شیوی بیماری روانی در جامعه اهمیت تلاش در جهت اعتلای سلامت روانی افراد هر اجتماعی بارزتر می گردد. مهمترین مسأله در این ارتباط پیشگیری از مسائلی است که باعث می گردد سلامت روان افراد جامعه مختل گردد و بالطبع پیامدهای منفی در پی داشته باشد. پیشگیری از بروز این عوامل نیز جز با آشنایی با وضعیت موجود سلامت روان در افراد جامعه ای که قصد پیشگیری در آن را داریم ممکن نیست. چرا که آشنایی با وضع موجود ما را به اوضاع امیدوار می سازد و یا ما را جهت به کارگیری ابزارهای مناسب در این جهت یاری می نماید، (حسن لطف آبادی 1366).

    تاب آوری در مورد کسانی بکار می رود که در معرض خطر قرار می گیرند ولی دچار اختلال نمی شوند از این رو شاید بتوان نتیجه گیری کرد که مواجه شدن با خطر شرط لازم برای آسیب پذیری هست اما شرط کافی نیست . واژه تاب آوری را می توان به صورت توانایی بیرون آمدن از شرایط سخت یا تعدیل آن تعریف نمود. در واقع تاب آوری ظرفیت افراد برای سالم ماندن و مقاومت و تحمل در شرایط سخت و پر خطر است که فرد نه تنها بر آن شرایط دشوار فائق می شود بلکه طی آن و با وجود آن قوی تر نیز می گردد . پس تاب آوری به معنای توان موفق بودن، زندگی کردن و خود را رشد دادن در شرایط دشوار (با وجود عوامل خطر) است . این فرایند خودبه خود ایجاد نمی شوند مگر اینکه فرد در موقعیت دشوار و ناخوشایندی قرار گیرد تا برای رهایی از آن یا صدمه پذیری کمتر ، حداکثر تلاش را برای کشف و بهره گیری از عوامل محافظت کننده (فردی و محیطی) در درون و بیرون خود که همواره به صورت بالقوه وجود دارد بکار گیرد (کریلو[1]، 2002). هدف اصلی در پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش معنوی و سلامت روان با تاب آوری در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور اردبیل بود.

    بیان مسئله

    هوش معنوی[2] را می توان همان توانایی دانست، که به ما قدرتی می دهد و رویاها و تلاش و کوشش برای به دست آوردن آن رویاها را می دهد. این هوش زمینه تمام آن چیزهایی است که ما به آنها معتقدیم و نقش باورها، هنجارها، عقاید و ارزش ها را در فعالیت هایی را که بر عهده می گیریم در بر می گیرد. هوشی که به واسطه آن سوال سازی در ارتباط با مسائل اساسی و مهم در زندگی مان می پردازیم و به وسیله آن در زندگی خود تغییراتی را ایجاد می کنیم. (باری، بناب، 1374).

    در واقع با استفاده از هوش معنوی به حل مشکلات با توجه به جایگاه، معنا و ارزش آن مشکلات می پردازیم. هوشی که قادریم توسط آن به کارها و فعالیت هایمان معنا و مفهوم بخشیده و با استفاده از آن بر معنای عملکردمان آگاه شویم و دریابیم که کدامیک از اعمال و رفتارهایمان از اعتبار بیشتری برخوردارند، و کدام مسیر در زندگی مان بالاتر و عالی تر است، تا آن را الگو و اسوه زندگی خود سازیم. (باری، بناب، 1374).

    دومین متغیر مورد بررسی در پژوهش حاضر سلامت روانی است. و تاکنون تعاریف متعددی از «سلامت روان» ارائه شده که همگی بر اهمیت تمامیت و یکپارچگی شخصیت تاکید ورزیده اند. گلدشتاین [3] ، سلامت روانی را تعادل بین اعضا و محیط در رسیدن به خود شکوفایی می داند.چاهن[4] (1991) نیز سلامت روانی را وضعیتی از بلوغ روان شناختی تعبیر می کند که عبارت است از حداکثر اثربخشی و رضایت به دست آمده از تقابل فردی و اجتماعی که شامل احساسات و بازخوردهای مثبت نسبت به خود و دیگران می شود.(حسنی،1374)

    طبق تحقیقات انجام شده توسط (حسنی، 1374) عامل پیدایش بسیاری از ناسازگاری ها و نابهنجاری های روانی ناشی از تضادهای ارزشی و عدم استقرار یک نظام ارزشی سازمان یافته در فرد ذکر شده است.

    اسلام ویژگی های شخصیت نابهنجار و بیمار و به تعبیر اسلامی «فی قلوبهم مرض» را در بعد عقیدتی ، عاطفی ، عقلانی، شناختی و خصوصیات بدنی بیان کرده است (نویدی، 1380).

    یکی از شرایط لازم جهت دست یابی به سلامت روان، برخورداری از یک نظام ارزشی منسجم می باشد.

    سومین متغیر مورد بررسی تاب آوری میباشد. واژه تاب آوری را می توان به صورت توانایی بیرون آمدن از شرایط سخت یا تعدیل آن تعریف نمود. در واقع تاب آوری ظرفیت افراد برای سالم ماندن و مقاومت و تحمل در شرایط سخت و پر خطر است که فرد نه تنها بر آن شرایط دشوار فائق می شود بلکه طی آن و با وجود آن قوی تر نیز می گردد .

    لذا در پژوهش حاضر سوالهایی از قبیل :آیا بین هوش معنوی و سلامت روان و تاب آوری دانشجویان رابطه وجود دارد؟آیا بین مولفه های سلامت روان و هوش معنوی رابطه وجود دارد ؟ آیا هوش معنوی در بین دانشجویان دختر و پسر متفاوت است ؟ آیا سن نقشی در میزان هوش معنوی و سلامت روان و تاب آوری دانشجویان دارد ؟

    ضرورت و اهمیت تحقیق

     

    با توجه به این که سلامت روان یکی از عوامل ایجاد کننده رضایت و موفقیت در ابعاد گوناگون زندگی می باشد ضرورت دارد تا در مورد پیشگیری و کمک به بهبود آن در بین دانشجویان قدمی برداشته شود (گنجی، 1376).

    با توجه به این که معنویت در جامعه اسلامی ما یکی از هنجارهای جدا نشدنی است بنابراین میزان هوش معنوی در بین دانشجویان نیز می تواند تاثیر بسزایی در زندگی فردی و اجتماعی فرد داشته باشد .

    و در مورد تاب آوری  تاب آوری به سه دلیل می تواند در تحقیقات و تجربیات مفید واقع شود:

    1- اطلاع از تاب آوری و آسیب پذیری و عوامل محافظت کننده و خطرساز، پیچیدگی اختلالات روانی (از جمله اعتیاد) و علل آنها را روشن می کند و این موضوع بر نیاز به توجه به روابط بین حوادث قبلی و نتایج فعلی زندگی تأکید می کند و به استثناها بیش از عواقب پیش بینی شده توجه می نماید.

    2- پی بردن به اینکه چرا بعضی از دانشجویان علیرغم قرار گرفتن در شرایط دشوار ، موفق می شوند در شناختن امکانات ناشناخته قبلی برای پیشگیری کمک می کند .

    3- ایده تاب آوری باعث امیدواری در تجارب بالینی می شود و به هر حال مزیت عمده آن این است که خواهیم دانست که بسیاری از دانشجویان به سرنوشت محتومشان گردن نمی نهند و تسلیم نمی شوند.

    بی شک سلامت روان هر فرد بر میزان تاب آوری و همچنین هوش معنوی آن تاثیرات بالقوه خواهد گذاشت که در این پژوهش در پی تاثیرات سلامت روانی بر تاب آوری و هوش معنوی افراد هستیم .

    اهداف پژوهش

    هدف کلی

     

    تعیین رابطه هوش معنوی و سلامت روان با تاب آوری در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور اردبیل .

    اهداف جزئی

     

    تعیین رابطه مولفه اختلال کارکرد اجتماعی ، سلامت روانی با تاب آوری

    تعیین رابطه مولفه افسرگی ، سلامت روانی با تاب آوری

    تعیین رابطه مولفه اضطراب  ، سلامت روانی با تاب آوری

    تعیین رابطه مولفه اختلال جسمانی ، سلامت روانی با تاب آوری

    تعیین رابطه بین سلامت روان با تاب آوری

    تعیین رابطه بین هوش معنوی با تاب آوری

    پیش بینی تاب آوری بر اساس سلامت روان و هوش معنوی

    فرضیه های پژوهش

     

    فرضیه اول: بین مولفه اختلال کارکرد اجتماعی ، سلامت روانی با تاب آوری رابطه وجود دارد .

    فرضیه دوم: بین مولفه افسرگی ، سلامت روانی با تاب آوری رابطه وجود دارد .

    فرضیه سوم: بین مولفه اضطراب  ، سلامت روانی با تاب آوری رابطه وجود دارد .

    فرضیه چهارم:بین مولفه اختلال جسمانی ، سلامت روانی با تاب آوری رابطه وجود دارد .

    فرضیه پنجم: بین سلامت روان (کل) با تاب ۀوری رابطه وجود دارد.

    فرضیه ششم: بین هوش معنوی با تاب آوری رابطه وجود دارد.

     

    [1] corelio

    [2] Spiritual Intelligence

    [3] GOLDSTEIN

    [4] chauhnass

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطه هوش معنوی و سلامت روان با تاب آوری در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور اردبیل

    فهرست:

    مقدمه. 1

    بیان مسئله. 2

    ضرورت و اهمیت تحقیق. 3

    اهداف پژوهش... 4

    هدف کلی.. 4

    اهداف جزئی.. 4

    فرضیه های پژوهش... 5

    تعریف نظری و عملی متغیر های پژوهش... 5

    هوش معنوی.. 5

    سلامت روان. 6

    تاب آوری.. 6

    سلامت روانی چیست؟. 8

    دیدگاه های مختلف در مورد سلامت روان. 9

    تاریخچه ی سلامت روان. 11

    معیارهای سلامت روان. 11

    هدف سلامت روان. 12

    پیشگیری از بیماری های روانی.. 13

    اصول سلامت روان. 16

    سلامت روانی در دوره های مختلف زندگی.. 17

    سلامت روانی در دوران قبل از تولد و زمان تولد. 18

    سلامت روانی در دوران شیرخوارگی و کودکی.. 18

    سلامت روانی دوران بلوغ( نوجوانی) 19

    سلامت روانی در دورن بزرگسالی.. 20

    سلامت روان در دوره سالمندی.. 20

    رابطه سلامت جسمی با سلامت روانی.. 22

    علامت شناسی در بیماری های روانی.. 22

    مذهب و سلامت روان. 23

    ایمان و استرس... 23

    قرآن کریم و سلامت روانی.. 25

    نقش اجتماع در سلامت روان. 28

    عوامل مؤثر بر بیماری های روانی.. 29

    هوش معنوی.. 34

    موانع اصلی هوش... 36

    تاب آوری چیست؟. 39

    ویژگی های افراد تاب آور. 39

    نقش محیط در تاب آوری.. 40

    منابع باورهای خودکارآمدی.. 44

    تاب آوری و کاربرد آن در پیشگیری از اعتیاد. 46

    نتایج مطالعات انجام شده 48

    تحقیقات انجام شده در خارج از کشور. 54

    ب) تحقیقات انجام شده در داخل کشور. 55

    روش پژوهش... 58

    جامعه آماری.. 58

    نمونه آماری و روش نمونه گیری.. 58

    روش جمع آوری اطلاعات.. 58

    ابزارهای پژوهش... 59

    روش تجزیه و تحلیل داده ها 60

    بخش اول آمار توصیفی.. 62

    آمار استنباطی.. 72

    نتیجه گیری.. 76

    محدودیت های  پژوهشی.. 77

    پیشنهادها 77

    منابع و ماخذ. 80

    .

    منبع:

    -  حسنی ، سید ابولقاسم (1374) اصول سلامت روانی مشهد:آستان قدس رضوی.

    2-  دلاور ، علی .(1380) .احتمالات وامار کاربردی در روانشناسی وعلوم تربیتی.تهران : نورتکس

    3- سرمد،زهره ، وبازرگان ، عباس ، و حجازی ، الهه (1378) روشهای تحقیق درعلوم رفتاری.تهران :نیل .

    4-  طهماسبی پور، نجف ، وکمانگری ، مرتضی (1375) بررسی ارتباط نگرش مذهبی با میزان افسردگی وسلامت روان .فصلنامه تعلیم و تربیت ،66.

    5- باری بناب ، باقر (1374).باورهای مذهبی واثرات آن در سلامت روانی.تهران : نشریه اندیشه ورفتار.

    6-  کریمی، یوسف(1379) روان شناسی اجتماعی .تهران : ارسباران .

    7- گنجی ، حمزه ،(1376) سلامت روانی.تهران : ارسباران .

    8-  لطف آبادی ، حسین (1366) سلامت روانی کودکان ومدرسه .فصلنامه تعلیم وتربیت ،11.12،ص29.

    9-  نجاریان ، بهمن (1370) رابطه بین عزت نفس وافسردگی دانش اموزان شاهدفصلنامه تعلیم و تربیت ،25.

    10- نصری ، عبدا لله (1368) مبانی انسان شناسی در قران تهران : واحد انتشارات بخش فرهنگی دفتر مرکز ی جهاد دانشگاهی.

    11- نویدی ، احد ، وعبدالهی ، حسین (1380)بررسی رابطه افسردگی والتزام عملی به اعتقادات اسلامی فصلنامه تعلیم وتربیت ،66صص11و29.

    12-  هومن ، حیدر علی (1371) پایه های پژوهش درعلوم رفتاری.تهران : دیبا

    13-هارولد کاپلان و بنیامین سادوک، خلاصه روان‏ پزشکى، علوم رفتارى و روان ‏پزشکى بالینى، ترجمه نصرت‏ الله پورافکارى، تهران، آزاده، 1373.

    14- حمزه گنجى، سلامت روانى، تهران، ارسباران، 1376.

    15- آراهام مزلو، انگیزش شخصیت، ترجمه احمد رضوانى، مشهد آستان قدس رضوى، 1372.

    16- آبراهام مزلو، روان ‏شناسى شخصیت ‏سالم، ترجمه شیوا رویگریان، تهران، گلشایى، 1367.

    17-  دوآن شولتس، روان شناسى کمال، ترجمه گیتى خوشدل، تهران، نشرنو، 1368.

    18-  حسن محمد شرقاوى، گامى فراسوى روان ‏شناسى اسلامى یا اخلاق و سلامت روانى در اسلام، ترجمه سید محمد باقر حجتى، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1366، ص 285.

    19- راز موفقیّت در بازار کار، اصغر کیهان نیا، تهران: یاسمن، 1375، ص 42.

    20- سلامت روانی، حمزه گنجی، تهران: ارسباران، 1376، ص 194.

    21-  ماهنامه کارمند، سال اوّل، شماره 9، ص 10.

    22-اخوت، ولی الله و جلیل، احمد (1362) افسردگی ، انتشارات رز

    23-پور افکاری، نصرت الله، (1369) نشانه شناسی بیماری های روانی،انتشارات رسالت

    24-معانی، ایرج، (1358)، بیماری های نامرئی، افسردگی های روانی، انتشارات جانبخش

    25-راس، میچل (ترجمه خواجه پور، غلامرضا 1369)، افسردگی، انتشارات مینا  

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت