پایان نامه اولویت بندی و انتخاب مکان مناسب برای شعب بانک اقتصاد نوین

تعداد صفحات: 111 فرمت فایل: word کد فایل: 1000650
سال: 1391 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه مهندسی کامپیوتر
قیمت قدیم:۱۷,۷۰۰ تومان
قیمت: ۱۵,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
کلمات کلیدی: روش TOPSIS فازی - مکان یابی
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه اولویت بندی و انتخاب مکان مناسب برای شعب بانک اقتصاد نوین

    چکیده:

    تعیین مکان مناسب از جمله برای یک کارخانه یا شعبه ای جهت یک بانک ویا ... یکی از کلیدی ترین و مهمترین تصمیمات استراتژیک می باشد چرا که نتایج این تصمیم گیری در درازمدت موجب ایجاد تاثیراتی در اقتصاد ،محیط زیست ، مسائل اجتماعی ، و ... می شود از جمله مهمترین تاثیرات درون سازمانی مکان یابی عبارتست از تاثیر آن بر سود دهی سازمان. تاسیس و افتتاح شعبه در مکانهای بهینه نه تنها موجب ارائه خدمات موثر و بهتر به مشتریان می گردد بلکه در مجموع کل مجموعه بانک را در یک وضعیت مطلوب و موفق قرار می دهد تصمیم های مرتبط با مکان یابی یک شعبه می تواند اثر بزرگی بر توانایی کسب و حفظ مزیت رقابتی باشد .دراین پژوهش معیارهای جمعیت ، ترافیکی ، استخدامی دربخشهای مختلف ، بانکدار و پراکندگی کسب و کار و خدمات شهری و شاخصهای مربوط به هرکدام از معیارها باتوجه به نظرخبرگان انتخاب گردیده و باتوجه به آنها پرسشنامه هایی طراحی و بین خبرگانی که با استفاده از روش دلفی انتخاب  شده بودندتوزیع گردید و پس از جمع آوری داده ها ، وزن شاخصها با استفاده از روش AHP فازی تعیین شد و درنهایت بوسیله روش TOPSIS فازی مکانها اولویت بندی گردید

    کلیات پ‍ژوهش

    دردهه اخیر مسائل مربوط به مکان یابی (facility location) به عنوان یکی از فاکتورهای بسیار مهم در موفقیت یا شکست سازمانها مطرح بوده است به گونه ای که مطالعات مربوط به مکان یابی هم در سطح داخلی و هم بین المللی بطور جدی مطرح بوده است تصمیم گیری درمورد مکان یابی و گزینش جایگاه ویژه و استراتژیک شامل روشها و عناصر خاص می باشد که این روشها قبلا بصورت سنتی و بسته به نظر و دیدگاه تصمیم گیرندگان بود ولی در عصر حاضر مراحل کار بصورت کاملا علمی و حرفه ای انجام می پذیرد. با پیشرفت علوم در مورد مکان یابی روشهای علمی از جمله مدل تخصیص،مدل کمترین هزینه ،مدل افرویسمن ،مدلهای پوششی،و... مطرح می باشد درمکان یابی برای تصمیم گیری از شاخصهای متفاوتی استفاده می گردد از جمله روش AHP  و روش TOPSIS که روش AHP جهت وزن دهی شاخصها و روش TOPSIS برای رتبه بندی گزینه ها مورد استفاده قرار می گیرد .

     

    1-2-بیان موضوع

    تعیین مکان مناسب از جمله برای یک کارخانه یا شعبه ای جهت یک بانک ویا ... یکی از کلیدی ترین و مهمترین تصمیمات استراتژیک می باشد چرا که نتایج این تصمیم گیری در درازمدت موجب ایجاد تاثیراتی در اقتصاد ،محیط زیست ، مسائل اجتماعی ، و ... می شود از جمله مهمترین تاثیرات درون سازمانی مکان یابی عبارتست از تاثیر آن بر سود دهی سازمان. تاسیس و افتتاح شعبه در مکانهای بهینه نه تنها موجب ارائه خدمات موثر و بهتر به مشتریان می گردد بلکه در مجموع کل مجموعه بانک را در یک وضعیت مطلوب و موفق قرار می دهد تصمیم های مرتبط با مکان یابی یک شعبه می تواند اثر بزرگی بر توانایی کسب و حفظ مزیت رقابتی باشد .[1]

     انتخاب مکان مناسب برای سازمانها وشرکتها یک تصمیم استراتژیک بسیار مهم می باشد انتخاب مکان به دلیل ریسک موفقیت یا عدم موفقیت ،هزینه ،وجه و اعتبار سازمان ،زمان صرف شده و... یک تصمیم بسیار مهم می باشد همچنان که انتخاب یک مکان نامناسب موجب از دست رفتن مزایای رقابتی ،کیفیت کار ،هزینه جابجایی ،و لطمه وارد شدن بر برند سازمان می گردد .تصمیم گیری در مورد مکان یابی از تجارتی به تجارت دیگر متفاوت می باشد اما نکته مهم عبارتست از ماکزیمم نمودن سود شرکتها از مکان یابی .

    استراتژی بانکها در مکان یابی شعبات به 2صورت انجام می گیرد :

    الف) مکان یابی برای شعبات جدید

    ب) مکان یابی برای شعبات موجود[2]

    هربانکی با توجه به امکانات خود جهت انتخاب مکان فاکتورهایی از قبیل سطح درآمد ،کارکرد شعبه ،رقابت ،ارزش زمین ،رشد بالقوه ،جذابیت بازار ،نرخ رشد بازار ،تعداد موسسات مالی و اعتباری موجود ،عوامل جمعیت و بوم شناسی ،فرهنگ منطقه نسبت به مصرف یا پس انداز ،...را در نظر می گیرد.[3]

    رویه معمول جهت تصمیم گیری مکان یابی شامل مراحل 3 گانه زیر است

    تصمیم گیری درمورد معیاری که گزینه های مکان را ارزیابی نماید

    انتخاب بهترین معیار ارزیابی

    توسعه گزینه های مکان و انتخاب گزینه های ارزیابی شده.[4]

    جهت تصمیم گیری درمورد مکان یابی روشهای متفاوتی وجود دارد مکان یابی یک تصمیم چند معیاره است چون نیاز مند هردو فاکتور کمی و کیفی می باشد AHP فاکتورهای تصمیم گیری چند معیاره را رتبه بندی می نماید و نتیجه بدست آمده در هر سلسله مراتب را ترکیب می کند اما قضاوتهای انسانی که معمولا تاثیر بسزایی در تصمی گیری داردرا نشان نمی دهد بنابر این از AHP فازی جهت دخیل نمودن قضاوت انسان در تصمیم گیری استفاده می گردد تکنیک TOPSIS جهت بدست آوردن بهترین گزینه نزدیک به راه حل ایده آل مثبت و دور از راه حل ایده آل منفی استفاده می گردد راه حل ایده آل مثبت معیار سود آوری را ماکزیمم و معیار هزینه را مینیمم می کند در حالی که راه حل ایده آل منفی معیار هزینه را ماکزیمم و معیار سود آوری را مینیمم می نماید .[5]

    ارائه یک الگوی مناسب جهت تصمیم گیری درباره مکان یابی شعبات بانک اقتصاد نوین یکی از مسائلی است که مدیران عالی بانک اهمیت ویژه ای بر آن قائل می باشند تا تصمیم گیری بعدی سازمان را در این زمینه سریعتر و علمی تر نمایند .

    دراین پژوهش با استفاده از روش AHP فازی ابتدا معیارهای مورد نظر برای مکان یابی اولویت بندی می گردند و وزن هرکدام از این معیارها محاسبه می گردد و سپس با استفاده از تکنیک TOPSIS  مکانهای مورد نظر برا ی احداث شعبه جدید اولویت بندی می گردد .

     

    1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق

    با توجه به اینکه ارائه یک سیستم علمی و بهینه برای هر سازمانی یک امر ایده آل و ضروری است ارائه یک مدل بهینه مکان یابی شعب بانک اقتصاد نوین نیز هم تصمیم گیری بعدی سازمان را در زمینه مکان یابی شعبات سریعتر و علمی تر مینماید و هم از نظر هزینه موجب صرفه جویی  می گردد با توجه به اینکه صرف هزینه های گزاف به منظور ایجاد بنگاههای اقتصادی و نیز توجه به ارتباطات و دسترسی سریع به مشتریان بیانگر اهمیت موضوع مکان یابی می باشد ضرورت موضوع مکان یابی هنگامی محسوس تر می گردد که روند افزایش جمعیت و به تبع آن رشد شهر نشینی و افزایش هزینه های مکان و نیز عدم پراکنش یکسان جمعیت در بخشهای مختلف شهر مورد توجه قرار می گیرد با توجه به اینکه مطالعه این پژوهش بانک اقتصاد نوین می باشد و این بانک به عنوان نخستین بانک خصوصی کشور یکی از استراتژیهای اصلی آن تمایز و تمرکز می باشد در پی افزایش شعبات خود می باشد بنابر این در این پژوهش سعی بر این شده است تا با استفاده از روشهای علمی تصمیم گیری بهینه در انتخاب مکان مناست جهت افتتاح شعب جدید بانک را فراهم سازد .تا در نتیجه موجب افزایش سود آوری و رشد سهم بازار بانک و در نهایت موجب موفقیت استراتژیهای بانک گردد .

     

    1-4- اهداف اصلی تحقیق :

    هدف اصلی تحقیق انتخاب مکان مناسب جهت افتتاح شعبات جدید که منجر به افزایش رضایت مندی مشتریان ،رشد سهم بازار ،سودآوری و کاهش هزینه ها خواهد شد با استفاده از روش AHP فازی و TOPSISفازی .

    انجام یک تحقیق علمی و استفاده از تجربیات خبرگان که بصورت مدلی منسجم جهت افتتاح شعب به کار خواهد آمد

    بهبود کمی و کیفی تصمیم گیری درموردمکان یابی شعبات جدید بانک افتصاد نوین

     

    1-5- سوالات تحقیق

    سوال اصلی تحقیق :اولویت بندی مکان های مناسب جهت افتتاح شعب جدید بانک به چه صورت می باشد ؟

    1-5-1 سوالات فرعی

    معیارهای افتصادی بانک افتصاد نوین در انتخاب شعب جدید بانک کدامند؟

    معیارهای جغرافیایی بانک افتصاد نوین در انتخاب شعب جدید بانک کدامند ؟

    بانک افتصاد نوین کدام معیارهای بانکداری را در انتخاب مکان شعب جدید خود بکار برده است ؟

     

    1-6- نوع روش تحقیق

    روش تحقیق یک تحلیل ریاضی است که بصورت زیر بیان می گردد :

    بانکها جهت رسیدن به اهداف خود که عبارتند از تامین و جذب منابع و تخصیص تسهیلات ازشاخصهای مختلفی استفاده می نمایند. جهت انجام تحقیق ابتدا معیارها و شاخصهای مورد استفاده بانکها شناسایی می گردد سپس با استفاده از معیاها و شاخصهای تعیین شده ماتریس تصمیم نرمال را تشکیل می دهیم سپس با استفاده از فرمولهای ریاضی ماتریس های تصمیم گیری به ماتریس واحد تبدیل می گردد در مرحله بعدی ماتریس زوجی با توجه به نظریات خبرگان و از طریق اطلاعاتی که توسط پرسشنامه تهیه می گردد تشکیل می شود سپس به منظور محاسبه وزن هر معیار ،ستون ماتریس تصمیم نرمال در وزن مربوطه ضرب میگردد داده های حاصل از پرسشنامه مربوطه به روش FTOPSIS  را جمع آوری می نماییم سپس برای نرمالیده کردن ماتریس میانگین حسابی داده های پرسشنامه ها را محاسبه می کنیم که در نتیجه تبدیل به یک پرسشنامه واحد می گردد تک تک درایه های عدد فازی ماتریس واحد مربوط به هر گزینه را در وزن شاخص مربوط ضرب می کنیم سپس ماهیت سود یا زیان بودن شاخصها را تعیین می کنیم و باتوجه به فرمول FTOPSIS رتبه بندی گزینه هارا انجام می دهیم .[6]

     

    [1] - ( mazzrol-choo 2003 )

    [2] - (نیهان سینار ،2010)

    [3] -  (پارک1993)

     

    [4]-  (نیهان سینار )

    [5] - (چی سان ،2010)

    [6] - (ابوسیناو همکاران ،2008 )

  • فهرست و منابع پایان نامه اولویت بندی و انتخاب مکان مناسب برای شعب بانک اقتصاد نوین

    فهرست:

    - کلیات پ‍ژوهش................................................................................................................... 1

    1-2-بیان موضوع ................................................................................................................. 2

    1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق .................................................................................... 3

    1-4- اهداف اصلی تحقیق...................................................................................................... 4

    1-5- سوالات تحقیق............................................................................................................. 4

    1-5-1 سوالات فرعی ........................................................................................................... 4

    1-6- نوع روش تحقیق ......................................................................................................... 4

    1-7- روش و ابزار گردآوری اطلاعات .................................................................................. 5

    1-8- قلمرو انجام تحقیق....................................................................................................... 5

    1-9-تعریف واژگان ............................................................................................................. 5

    1-10 متغییر های تحقیق ........................................................................................................ 6

    فصل دوم: ادبیات تحقیق

    2-1- مقدمه ......................................................................................................................... 7

    2-2- سیر تحول موضوع ....................................................................................................... 8

    2-3- عوامل موثر در مکان یابی بانکها ................................................................................... 10

    2- 3-1- انواع مدلهای مکان یابی ......................................................................................... 10

    2-3-2- تشریح برخی مدلهای مهم در مکان یابی ................................................................... 10

    2-4-  روش AHP............................................................................................................. 14

    2-4-1- اصول فرایند تحلیل سلسله مراتبی ............................................................................ 14

    2-4-2- ویژگیهای فرایند AHP .......................................................................................... 15

    2-4-3- فرایند تحلیل سلسله مراتبی AHP  ......................................................................... 16

    2-5- روش AHP فازی ..................................................................................................... 17

    2-5-1- فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی ............................................................................. 17

    2-5-2- تاپسیس فازی ........................................................................................................ 17

    2-5-3- متغییر های تحقیق ................................................................................................... 18

    2-5-4- سابقه تحقیقات و پژوهشهای مشابه........................................................................... 19

     2-5-5-  تحقیقات انجام شده در خارج از کشور................................................................... 20

    2-6- آشنایی با بانک اقتصاد نوین ........................................................................................ 23

    2-6-1- تاریخچه بانک و بانکداری ...................................................................................... 23

    2-6-1-1- تاریخچه بانکداری .............................................................................................. 23

    2-6-1-2- تاریخچه اسکناس ............................................................................................... 24

    2-6-2- بانک‌های نوین در ایران............................................................................................ 27

    2-6-3- تاریخچه بانک اقتصاد نوین ..................................................................................... 34

    2-6-3-1- معرفی بانک........................................................................................................ 34

    2-6-3-2- اعضای هیات مدیره بانک..................................................................................... 35

    2-6-4- وضعیت فعلی شعب بانک اقتصاد نوین در کل ایران و منطقه یک استانها...................... 36

    2-6-5- وضعیت شعب فعلی بانک در منطقه یک استانها ........................................................ 36

    2-6-6-  سهامداران عمده بانک اقتصاد نوین ......................................................................... 37

    2-6-7- چارت سازمانی بانک اقتصاد نوین............................................................................. 38

    فصل سوم:  روش تحقیق

    3-1- مقدمه......................................................................................................................... 39

    3-2- روش تحقیق .............................................................................................................. 40

    3-3- مدل انجام تحقیق ........................................................................................................ 40

    3-4- متغییرهای پژوهش ...................................................................................................... 41

    3-5- جامعه آماری .............................................................................................................. 41

    3-6- روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه ......................................................................... 41

    3-7- ابزار های گرد آوری اطلاعات ..................................................................................... 41

    3-8- معرفی پرسشنامه ........................................................................................................ 42

    3-8-1- روایی و پایایی ابزار سنجش .................................................................................... 42

    3-8-1-1- روایی ابزار سنجش ............................................................................................. 42

    3-8-1-2- پایایی ابزار سنجش.............................................................................................. 43

    3-8-1-3- روش تجزیه و تحلیل داده ها .............................................................................. 43

    3-8-4- روش دلفی............................................................................................................. 44

    3-8-4-1- تاریخچه............................................................................................................. 44

    3-4-8-2- روش دلفی......................................................................................................... 44

    3-8-4-3- مراحل انجام روش دلفی...................................................................................... 46

    3-8-4-4- موارد استفاده روش دلفی..................................................................................... 47

    3-8-4-5- فواید و نقاط قوت روش دلفی............................................................................. 47

    3-8-4 -6- خروجی‌های روش دلفی..................................................................................... 47

    3-8-4-7- محدودیت‌های روش دلفی................................................................................... 47

    3-8-4-8- نمودار روش دلفی .............................................................................................. 49

    3-9- روش AHP فازی ..................................................................................................... 50

    3-9-1- محاسبه وزن نهایی................................................................................................... 51

    3-9-2- تجزیه و تحلیل یافته ها............................................................................................ 56

     3-9-3- مدل مفهومی پژوهش :رویکرد ترکیبی (FAHP-FTOPSIS ) ............................... 58

    3-9-4-مرحله دوم تشکیل ماتریس مقایسات زوجی .............................................................. 59

    3-9-5- نتایج سایرمعیار ها .................................................................................................. 61

    3-10- پاسخ به سوالات تحقیق.............................................................................................. 71

    فصل چهارم: نتیجه گیری و پیشنهادات

    4-1- مقدمه ........................................................................................................................ 78

    4-2- محدودیتهای تحقیق..................................................................................................... 79

    4-3- نتیجه گیری ................................................................................................................ 80

    4-4-  پیشنهادات................................................................................................................. 81

    4-5- راهکارها و پیشنهادات تحقیق ...................................................................................... 81

    4-6- پیشنهادهایی برای تحقیقات و پژوهشهای آینده ............................................................. 82

    منابع و ماخذ........................................................................................................................ 83

    پیوست ها............................................................................................................................ 87

     

    .

    منبع:

    منابع فارسی

    1- اصغر پور، محمد جواد، 1377، تصمیم گیری های چند معیاره، دانشگاه تهران

    2- پولاد دژ، محمد، 1378، مکان یابی و کارائی پروژه صنعتی، نشر بنیاد

    3- دارایی، هوشنگ، 1372، تصمیم گیری به کمک AHP، مجله مهندسی صنایع سال اول شماره 3

    4- دانش شکیب، معصومه & فضلی، صفر، 1388، تفکیک شرکت های موفق و ناموفق با استفاده از رویکرد ترکیبی (TOPSIS-FAHP) در بورس اوراق بهادار، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال چهارم، شماره 15

    5- زیاری، یوسفعلی & رضوانی، مهرناز، 1389، بررسی و مکان یابی خدمات پستی با استفاده از روش AHP در محیط GIS، دانشگاه سمنان

    6- سکاران، اوما، 1381، روش های تحقیق در مدیریت، محمد صائبی و محمود شیرازی، موسسه آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی

    7- خلیلی شورینی، سیاوش، 1375، روش های تحقیق در علوم انسانی، تهران انتشارات ادواره

    8- طالقانی، محمد، مقاله مکان یابی صنایع، مدیریت، بهمن و اسفند، 46 و 47

    9- فرقانی، علی، 1386، ارائه چارچوبی برای مکان یابی مراکز صنعتی در سطح ملی، نشریه دانش مدیریت شماره 77

    10- قذسی پور، سید حسن، 1379، فرایند سلسله مراتبی AHP، دانشگاه صنعتی امیر کبیر

    11- قدسی پور، سید حسن، 1382، فرایند تحلیل سلسله مراتبی گیری چند معیاره، برنامه ریزی چند هدفه، دانشگاه امیر کبیر

    12- مهرگان، محمدرضا، 1386، مدل های تصمیم گیری با چندین هدف، تهران موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.

    منابع خارجی:

    1- Abo-Sinna,M.-A.,Amer,A.-H.,&Ibrahim ,A.-S.{2008) .Eextensions of TOPSIS

    for larg scale multi-objective non-linear programming problems with block angular structure .Applied Maathematical Modeling.

    2-Boufou,P.V,1995;Evaluation bank branch location and performance .European

    Journal of Operational Reserch.

    3-Chi Sun, C.(2010) A performance evaluation model by integrating fuzzy AHP and

    fuzzy TOPSIS methods,Institute of Technology Management, National Chiao Tung University.

    4- ChanF.T.S..Kumar.N.,Tiwari,M.K.,Lau.H.C.W.,&Choy,K.L.(2007).Globa

    supplier selection :a fuzzy-AHP approach. International Journal of production

    Reaserch

    5- Chen. C.T(2000). Extension of the TOPSIS for group decision-making under

    fuzzy environment. Fuzzy Sets and Systems.

    6- Cinar,N; A Decision Support Model for Bank Branch Location Selection ,International Journal of Business and Economic Sciences,2010

    7- Heizer,J.And B.Render ;production and Prentice –Hall, 2001

    8- Hong Jae. W ; .The Study of Location Strategy for Bank through the Analysis of

    Inter- regional Financial Transaction Network .Dotigseo university,2010

    9- Hwang .Ching-Lai & Yoon .Kwanysum .Multiple Apttrihute Decision Making

    .Spring _Verlag ,1981

    10- Iannou ,G , A.Karakerezis and M.Mavri. Branch network and modular service

    optimization for community banking .Intrnational Transaction in Ooerational Reserch ,2002

    11-Kahraman,C.,Ruan,D.,&Dogan.I.(2003).Fuzzy group decision for facility location

    selection.

    12-Kulak,0..&Kahraman.C.(2005).Fuzzy miilti-attribute selection among

    transportation companies using axiomatic design and analytic hierarchy process.

    13-Park,B.,Yook,J.,&Park,H.(2002).The determination of base_station placement

    and transmit power in an inhomogeneous traffic dis.

    14-Tahucanon,Mario. Multiple Criteria Decision Making in industry .Elsevier,1988.

    15-R.K.Klimberg, S.J.Ratick . "Modeling data envelopment analysis (DEA) efficient location /allocation decision "'Computer &Operation Research,35,457-474,2007

    16-Saaty XL. .The Analytical Hierarchy Process ,Pl;nning .Priority .Resource

    Allocation ,RWS Publication ,USA,1980.

    17-S.Onut. S.Soner.'' Transshipment site selection using the AHP and TOPSIS : approaches under fuzzy environment" .Waste Management ,2007

    18-S.Y.Chou, Y.H.Chang .C.Y.Sheri. "A fuzzy simple additive weighing system under group decision-making for facility location selection with objective /subjective attributes " European Journal of Operational Research ,2007

    19-Tabucanon .Mario .Multiple Criteria Decision Making in industry .Elsevier, 1988

    20- vwang,Y.-M.,Luo.Y..&Hue Z.(2008) .on the extent analysis method for fuzzy AHP and its

    application. Ear

    21-Zeleny,Milan.Multiple Criteria Decision Making .MC Grow- Hill,1982

     

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت