پایان نامه تاثیر نگرش والدین بر روی خود پنداره فرزندان دختر شهر سرعین در سال تحصیلی 92-91

تعداد صفحات: 68 فرمت فایل: word کد فایل: 1000618
سال: 1392 مقطع: کارشناسی دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۳,۴۰۰ تومان
قیمت: ۱۱,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه تاثیر نگرش والدین بر روی خود پنداره فرزندان دختر شهر سرعین در سال تحصیلی 92-91

    چکیده

    هدف از این پژوهش بررسی نگرش ترتیبی والدین بر روی خود پنداری فرزندان دختر است . جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش شامل تمامی کودکان دختر دبستانی شهر سرعین بوده که در سال تحصیلی 92-91 مشغول به تحصیل بودند و همچنین والدینی که فرزندان دختر دبستان دارند. نمونه به لحاظ حجم جامعه شامل 90 کودک دختر و والدین آنها می باشد. با توجه به وسیع بودن جامعه تحت مطالعه از روش تصادفی ساده استفاده شد. به منظور گردآوری اطلاعات از ابزارهای آزمون خود پنداری کارل راجرز و آزمون نگرش سنج کوپر اسمیت استفاده شده است .نتایج بدست آمد بین خود پنداری کودکان و نگرش های مادران همبستگی معناداری وجود دارد بطوری که با بالا رفتن نمرات نگرش های مادران خودپنداری کودکان بالا رفته است .در بررسی فرضیه والدینی که نگرشهای تربیتی هماهنگتری دارند کودکان دخترشان خودپنداره قویتری دارند. بدست آمد بین خود پنداری کودکان و نگرش های مادران همبستگی معناداری وجود دارد بطوری که با بالا رفتن نمرات نگرش های مادران خودپنداری کودکان بالا رفته است .یعنی والدینی که نگرشهای تربیتی هماهنگتری دارند کودکان دخترشان خودپنداره قویتری دارند.

     

    مقدمه

     

    نگرش یک حالت عصبی و روانی آمادگی است که از طریق تجربه سازمان یافته و تاثیری هدایتی یا پویا بر پاسخ های خود در برابر کلیه اشیا یا موقعیت هایی که به آن مربوط می شود دارد (آلبورت، 1935)پندار هر کس نسبت به خود تعیین کننده سرنوشت فردی و اجتماعی و به طور کلی زندگی اوست خود پنداره اساس ارزیابی خویشتن و عالم و آدم است.همه ما بعنوان افراد بشر دارای این احتیاج اساسی هستیم که خود را به عنوان فرد مستقل و واحد بشناسیم. خودشناسی اساسی احتیاجات بشری است.دوره های رشد آدمی دارای فراز و نشیب های فراوانی است اما در این میان مرحله کودکی منحصر به فرد است زیرا برای عبور از مرحله ی کودکی به مرحله ی جوانی بایستی از صخره های لغزان نوجوانی گذشت تحولات گوناگون در این مرحله حاکی از حساسیت آن است. کودکی دوران رشد و تکامل جسمانی، فکری، عاطفی، معنوی و اجتماعی است.در کودکی هویت خود رشد می یابد و با توانایی شناختی جدیدی که پیدا می کنند، هویت خود را جستجو می کند. در نتیجه ممکن است آنها بیشتر حساس شوند که دیگران آنها را چگونه تصور می کنند. باید با تغییرات رشدی که با خود پنداری ارتباط دارد توجه شود. زیرا بعضی کودکان در این سن ممکن است سرنوشت یا زندگی خود را منفی ببیند یکی از کارهایی که می توان برای آنها انجام داد هویت یا بی مثبت است. بخصوص تفکر ذهنی کودک را باید کاملاً بررسی کرد.زیرا در این دوره کودک قبل از هر گونه تغییری ظاهری از درون تغییر می یابد. به طور کلی مجموعه عوامل متعددی و پیچیده ای دست اندر کار شخصیت کودک و نوجوان اند. شخصیت آدمی به گستردگی و ژرفای اقیانوس بیکران است که تمامی حیات پر ملاتم او را در سیطره خود می گیرد و بنام نیروی اراده سرنوشت و تقدیر وی را رقم می زند. گاهی شخص را بر تارک آرزوهایش نشاند و گاهی به قعر مذلتش می کشاند و سعادت و شور بختی هر فرد را که در رابطه ای تنگاتنگ با چگونگی بهره گیری از قدرت لایزال الهی دارد، پی ریزی می کند. همین مجموعه ترس ها و اضطراب ها، وسواس ها، تردیده ها، کینه ها، خشم ها، هیجانات، ترفندها، احساس حقارت هاست که زندگی را به کاممان تلخ می کند. در فصل های بعدی به اثرات هماهنگی نگرشهای تربیتی والدین بر خود پنداری کودکان دختر پرداخته شده است امید است نتایج این پژوهش های مشابه روشنگر و راهگشای تبعات و تفحص های آتی گردد و به حول و قوه الهی زمینه ای ایجاد گردد تا نوجوان و جوانان این امت به ارزیابی درستی از امکانات و استعدادها و محدودیتهای خویش برسند و نردبان تکاملی حیات نفسانی را به نحو احسن کنند و شیوه های درست زندگی کردن را تجربه کنند نه زنده ماندن را.

  • فهرست و منابع پایان نامه تاثیر نگرش والدین بر روی خود پنداره فرزندان دختر شهر سرعین در سال تحصیلی 92-91

    فهرست:

    فصل اول : گلیات پژوهش

    مقدمه. 1

    بیان مسئله. 3

    ضرورت و اهمیت تحقیق. 5

    فرضیه های پژوهش... 6

    متغیرهای اساسی پژوهش... 7

    هدفهای تحقیق. 7

    بخش اول: مفاهیم نظری پژوهش... 9

    تعریف عملیاتی مفاهیم و واژگان. 9

    فصل دوم : ادبیات و پیشینه پژوهش

    تشویق بیان. 9

    مساوات طلبی.. 10

    اشترک مساعی و رفاقت با فرزندان. 11

    سرکوب تمایلات فرزند. 11

    سختگیری در تربیت فرزند. 11

    تایید فعالیت فرزند. 12

    بعد دموکراسی- تحکم. 13

    آبراهام مزلو انسان خواستار تحقق خود 31

    کوپر اسمیت: کوپر اسمیت.. 33

    پژوهشهای انجام شده در زمینه خود پنداری.. 35

    فصل سوم : روش پژوهش

    روش تحقیق. 39

    جامعه آماری.. 39

    حجم نمونه. 39

    روش نمونه گیری.. 40

    متغیرهای پژوهش... 40

    روش آماری برای تجزیه و تحلیل. 40

    ابزار جمع آوری اطلاعات.. 41

    فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها

    بخش اول : آمار توصیفی.. 43

    بخش دوم آمار استنباطی.. 47

    فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

    نتیجه گیری.. 51

    محدودیت های پژوهش... 52

    پیشنهادات.. 53

    .

    منبع:

    آسیب شناسی روانی : تالف : دیوید ال روزنهان. پی . سیلیگهن (ترجمه) یحیی سید محمدی. ناشر : ساوالان. نوبت چاپ دوم.

    بردبار (1388)، مقلیسه خودپنداره و سبک های عشق در مرددان تک همسر و چند همسر، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه محقق اردبیلی

    خلاصه روانپزشکی . کاپلان . سادوک (ترجمه) دکتر حسن فرزین رضایی. ناشر . نشر سالمی ویراست هشتم.

    رحیم زادگان، شیوا، 1388، مقلیسه خودپنداره و سبک های عشق در مرددان تک همسر و چند همسر، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه محقق اردبیلی

    مظفری، شهباز. (1382). همبسته های روان شناختی شادکامی ذهنی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شیراز.

    نامداری، کوروش و همکاران، 1388، مجله روانشناسی بالینی سال اول، شماره 3، پاییز 1388 صفحات:34-21

    احدی،بتول و عباسی،مسلم. (139). بررسی اثر بخشی مدل خودپنداره فوردایس بر کیفیت زندگی بیماران دیابتی و سرطانی. گروه روان شناسی،دانشگاه محقق اردبیلی.

    پاییزی،مریم. شهرآرای،مهرناز. فرزاد،ولی الله و صفایی،پریوش. (1386). بررسی اثر بخشی آموزش ابراز وجود بر خودپنداره و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه دوم رشته تجربی دبیرستان های تهران.مطالعات روان شناختی.

    پارسا منش،ف. (1389). آموزش مهارت های مقابله ای و خودپنداره،پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روان شناسی،دانشگاه آزاد اسلامی کرج.

    تمنایی فر و همکاران. (1390). بررسی رابطه بین سلامت روان و خودپنداره با موفقیت تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده علوم انسانی.

    حقیقی،جمال. خوش کنش،ابوالقاسم و همکاران. (1385). رابطه الگوی پنج عاملی شخصیت با احساس خودپنداره در دانشجویان دوره کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز. مجله علوم تربیتی و روان شناسی،دوره سوم،سال سیزدهم،شماره 3.(صص63-188).

    خوش کنش،ابوالقاسم و کشاورز افشار،حسین. (1387). رابطه خودپنداره و سلامت روانی دانشجویان. فصلنامه اندیشه و رفتار، دوره دوم،شماره 7. (صص41-52).

    دلاور،علی. (1380). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و علوم اجتماعی. تهران انتشارات رشد.

    دهدشتی لسانی،معصومه. آهن کوب نژاد،محمدرضا. ممینی،ایمان و علوی،سید رضا. (1389). رابطه خودپنداره با عملکرد تحصیلی در دانشجویان بومی و غیر بومی دانشگاه شهید چمران اهواز.

    رحیم زادگان،شیوا. (1388). مقایسه خودپنداره و سبک های عشق در مردان تک همسری و چند همسری. گروه روان شناسی،دانشکده ادبیات و علوم انسانی،دانشگاه محقق اردبیلی.

    سرمد،زهره. بازرگان،عباس و حجازی،الهه.(1389). روش های تحقیق در علوم رفتاری. انتشارات آگاه.

    ظهوری،ع و فکری،ع. (1382).وضعیت شادمانی دانشجویان دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی  دانشگاه علوم پزشکی ایران.

    ظهیری،بیژن و رجبی،سوران. (1389). بررسی عوامل مرتبط با کاهش انگیزش تحصیلی دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی،دانشکده ادبیات پردیس نمین،دانشگاه محقق اردبیلی.

    عابدی،محمدرضا. میرشاه جعفری،س و لیاقتدار،م. (1383). هنجاریابی پرسشنامه خودپنداره آکسفورد در دانشجویان دانشگاه های اصفهان. اصفهان،معاونت پژوهشی دانشگاه.

    عابدی،محمدرضا. (1381). بررسی و مقایسه اثر بخشی روش های مشاوره شغلی به سبک نظریه یادگیری اجتماعی و سازگاری شغلی و مدل شناختی و رفتار شادمانی فوردایس بر کاهش فرسودگی شغلی مشاوران آموزش و پرورش شهر اصفهان. پایان نامه دکتری روان شناسی،دانشگاه علامه طباطبایی.

    علی پور،احمد و آگاه هریس،مژگان. اعتبار و روایی فهرست خودپنداره آکسفورد در ایرانی ها.

    عسگری،پرویز و همکاران. (1386). رابطه بین خودپنداره و خود شکوفایی،سلامت روان و عملکرد تحصیلی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی واحد علوم و تحقیقات مرکز اهواز.

    علیزاده،مهرناز و سودی،تهمینه. (1390). بررسی رابطه عزت نفس و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه شهر اردبیل. پایان نامه کارشناسی،دانشکده ادبیات پردیس نمین،دانشگاه محقق اردبیلی.

    کار،آلن.روان شناسی مثبت. ترجمه حسن پاشا شریفی و جعفر زند با همکاری باقر ثنایی. (1385). انتشارات سخن.

    کشاورز،امیر و وفاییان،محبوبه. بررسی عوامل تاثیر گذار بر میزان خودپنداره. پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه اصفهان. مجله روان شناسی کاربردی.

    نیازی میرک،ژیلا. (1390). تعیین رابطه بین سبک هویت،کیفیت زندگی و خودپنداره در بین دانش آموزان. گروه روان شناسی،دانشکده ادبیات پردیس نمین،دانشگاه محقق اردبیلی.

    هومن،حیدر علی.(1370).استنباط آماری در پژوهش های رفتاری.بی جا.

    فصل نامه: به روان شناسی و دین، شماره سوم، سال اول، پاییز 1387.

    سید محمدحسین، طباطبایی، قرآن در اسلام، چاپ اول(تهران، دارالکتاب اسلامیه 1370).

    علی اصغر، الهامی نیا و دیگران، اخلاق عبادی، مرکز تحقیقات اسلامی ولی فقیه در سپاه، قم 1379.

    علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلام، شکوه السادات بنی جمالی، دکتر حسن احدی.

    عابدی، محمدرضا؛ امیر شاه جعفری. و ک. لیاقتدار.(1385)، «هنجاریابی خودپنداره آکسفورد در دانشجویان دانشگاه های اصفهان»، مجله روان پزشکی و روان شناسی، شماره 45.

    دین و سلامت روان (مسعود گنجی، سیف الله آقاجانی، سوزان رجبی، مظفر غفاری).

    Veenhoven, R. (1999) "Comparative Study of Satisfaction with Life inEurope", Budapest: Eovos University Press.

    Heryes, C. J. (2001) "Feminist Solidarity after Queer Theory: The Case of Transgender" , Journal of Women in Culture and Society”, 28 (4): 1093-1120.

    Bass (2000). Suicidal ideation among Italian elderly and to investigate possible socio-demographic and psychopathological features of suicide attempters in a population-based study. European psychiatry، volume 24، upplement 1، 2009، page 1088

    davis، k. (1979). Human behavior at work: organization behavior. At mc graw- hill inc.

    koivumaa- honkanen، h؛ honkanen، r؛ viinamaki، heikkila،K؛ kaprio،  j& koskenvou.m(2001). Life satisfaction and suicide: a-20 year fallow-up study .American journal of psychiatry، 158(3): 433-439

    laux، john . m.(2002). A primer on suicidology: implications for Counselors. Journal of counseling and development، 80: 380-383

    Hackman، j.r؛& old ham، g.r.(1975). Development of job diagnostic survey . journal of applied psychology. 60، 159-170

    miotto.p and a.preei،(2007). Suicide ideation and social desirability among school-aged young people journal ofAdolescence voloume 31 ، issue 4، august 2008 ، pages519-533

    Argyle, M. Martin, & Crossland, J. (1989). Happiness as a function of personality and social encounter. In J. M. Innes & J. p. Forgas (Eds), Recent advanced in social psychology: an international perspective (pp. 73-95). North Holland: Elsevier.

    Furnham, A, & Cheng, H. (1998). Personality as predictors of mental health and happiness in the east and west. Personality and Individual Differences, 27, 395-403.

    Lykken, D., & Tellegen, A. (1996). Happiness is a stochastic phenomenon. Psychological Science, 7, 186-189.

    Furnham, A, & Cheng, H. (1998). Personality as predictors of mental health and happiness in the east and west. Personality and Individual Differences, 27, 395-403.

    Lyubomersky, S., Sheldon, K. M. & Schkade, D. (2005). Pursuing Happiness: The Architecture of Sustainable Chenge. Review of General Psychology, 2, 111-131.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت