پایان نامه بررسی میزان و علل بهره مندی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور اردبیل از شبکه های اجتماعی اینترنت

تعداد صفحات: 99 فرمت فایل: word کد فایل: 1000525
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۱۶,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۴,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی میزان و علل بهره مندی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور اردبیل از شبکه های اجتماعی اینترنت

    چکیده

    استفاده از اینترنت امروزه نسبت به سایر رسانه ها از فراوانی بیشتری برخوردار گردیده است کما اینکه رسانه های قبلی نیز در موقع ظهور خود ، مشکلاتی را برای جوامع ایجاد نمودند اما بحث اینترنت به جهت تنوع و استفاده از مکانیسم های تصویری و صوتی ، توانسته اخبار واطلاعات را بدون فوت ارائه نموده و در بسیاری از مواقع با دخالت دادن تحلیل های شخصی ، مسیر وهدف خبررسانی را نیز تحت الشعاع قراردهد. ضمن آنکه قریب به اتفاق موسسان سایت های اجتماعی در کشورهای اروپایی و یا با فرهنگ غربی رشد یافته و خوراک فکری جوامع شرق و آفریقا را با معیارها و ارزشهای جامعه خود تغذیه می نمایند و این تفاوت بین فرهنگ ها و ارزش ها ، موجب گردیده که جوانان به جهت عدم تجربه و پویایی و سرشار بودن از انرژی ،‌نسبت به ارزش های خود بی توجه و رغبت بیشتری به استفاده از سایتهای مذکور داشته باشند. تحقیق حاضر که از روش توصیفی پیمایشی اجرا گردیده است با طرح  فرضیه هایی قصد بررسی میزان و علل بهره مندی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور اردبیل را نسبت به استفاده از شبکه های اجتماعی اینترتی داشته است که با استفاده ازپرسشنامه محقق ساخته به این نتیجه دست یافت که دانشجویان دختر و پسر به صورت فراوان از این سایتهای اجتماعی استفاده می نمایند ودراین میان دختران با رتبه میانگین 07/62 بیشتر از پسران از سایت های اجتماعی استفاده می نمایند . در سایر فرضیه ها نیز اثرات و تبعات استفاده غیر اصولی از سایت اجتماعی از سوی دانشجویان پسر ودختر مورد اثبات واقع گردیده است.

    مقدمه

    اینترنت رسانه‌ای جدید با ماهیتی متفاوت از رسانه‌های پیش از خود است و در عین‌ حال تقریبا همهء آن رسانه‌ها را در خود دارد.اینترنت با خود تغییرات اجتماعی به همراه‌ می‌آورد و این تغییرات بیش از همه در میان جوانان که بیشترین تعداد کاربران اینترنت را تشکیل می‌دهند،رخ می‌دهد.اینترنت در فاصلهء سال‌های 1380 تا 1385 در ایران رشدی‌ حدود 2500 درصد داشته است.این وضعیت امکان ایجاد یک نسل را در ایران مطرح‌ می‌کند،نسلی که در سال‌های نوجوانی با تکنولوژی‌های نوین ارتباطی آشنا شده و در حال‌ حاضر به سمت سنین میانسالی حرکت می‌کند.

    از طرفی دیگر جوانان ایرانی از قابلیت‌های ارتباطی اینترنت به طرز مؤثری بهره‌ گرفته‌اند.گروه‌های اجتماعی مختلف بنا به ویژگی‌های خاص جامعهء ایران،اینترنت را مکان‌ خوبی برای خودابرازی و ایجاد ارتباط یافته‌اند.زنان ایرانی برای دستیابی به اهداف‌ اجتماعی و گروهی خود پابه‌پای مردان و گاهی پیش از آن‌ها از امکانات اینترنت استفاده‌ کرده‌اند.اینترنت در ایران امکان نوع خاصی از هنجارشکنی را پدید آورده که امکان برخورد با آن به روش‌های سنتی وجود ندارد.اینترنت در سال‌های اخیر به عنوان رسانه‌ای برای‌ تأثیرگذاری مذهبی و ترویج مذهب در میان جوانان ایران مورد استفاده قرار گرفته است. بر این اساس تغییر و تحولات چند سال اخیر در فضای سایبری و اضافه شدن سایت های اجتماعی و از سویی دیگر جذابیت این سایت ها توانسته قشری از جوانان ایرانی را به سمت و سوی خود جذب نموده و در پاره ای از مواقع در سبک زندگی و تفکر جوانان اثرگذار باشد. از آنجایی که قریب به اتفاق جامعه ایران اسلامی را جوانان تشکیل می دهد لزوم بررسی پدیده هایی که می تواند در جوانان اثرگذار باشد از اهمیت بالایی برخوردار است 

     

     

    1-2- بیان مسئله

    اینترنت از ابتدای ظهور خود،بسیار سریع‌تر از رسانه‌های پیش از خود، در دنیا رواج یافت. گسترش سریع اینترنت باعث شده که در سال‌های اخیر تحقیقات گسترده‌ای در مورد اثرات و کاربردهای آن انجام شود.به دلیل جوان بودن این رسانه هنوز بر سر اثرات مثبت و منفی آن‌ توافقی حاصل نشده و نظرات مختلفی در مورد اینترنت وجود دارد.گروهی آن را آزادی‌بخش، سودآور و تعاملی و گروهی دیگر،آن را دشمن موقعیت،تولیدکنندهء واقعیت غلط و سرکوب‌گر می‌دانند. [1]

    با گسترش شبکه های اینترنتی در کشورهای مختلف دنیا ، واستقبال شایان توجه مردم سراسر دنیا از آن و همچنین وابستگی بسیاری از عوامل اجتماعی همچون تجارت و اقتصاد به اینترنت موجب گردید که برخی از افراد در قالب شرکت های بزرگ و کوچک دست به ابتکاراتی زده تا به جذابیت های این پدیده بیفزایند. در این میان از آنجایی که جذابیت اینترنت برای نوجوانان و جوانان بیشتر از سایر اقشار جامعه بوده است ، لذا ترتیباتی اتخاذ گردیدکه مخاطبان بیشتری جذب اینترنت شده و از  آن استفاده نمایند که صد البته هستند کشورها و سازمانهایی که هدف اصلی شان از بین بردن بسیار از آرمان ها وارزش های جوامع مختلف بوده و در اصل آن را هدف قرار داده اند . کشور ما نیز که به لحاظ ترکیب جمیعتی از کشورهای جوان منطقه محسوب می گردد نیز از این وضعیت بدور نبوده و وجود صدها سایت داخلی و خارجی با عنوان های اجتماعی سعی در جذب و مخاطب قراردادن جوان ایرانی را نموده اند برخی از این سایتها دارای مضامین اسلامی و انسانی بوده وبرخی دیگر متاسفانه از آرمانها و ارزش های جامعه ایران فاصله زیادی دارند.از طرفی برخی عدم برنامه ریزها در سطح کلان که موجب بی توجهی به نوجوانان وجوانان گردیده ، آنان را به سمت این سایتها سوق داده است و جذب جوانان ایرانی نسبت به سایتهای مضر در اینترنت ضربات شدیدی را به نظام خانواده و در نهایت به جامعه آورده است . لذا باتوجه مواردفوق مسئله ای که مطرح می گردد این است که چرا جوانان ایرانی از این سایتها استفاده می نمایند؟ آیا موارد مطروحه در این سایتهای مجازی از مواردمطروحه در داخل جامعه بهتر است ؟ در تحقیق حاضر سعی گردیده تا با استفاده از بضاعت اندک موضوع فوق را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

    .

     

     

    1-3- اهداف پژوهش

    تحقیق حاضر نیز همچون سایر تحقیقات علمی اهدافی را دنبال می نماید که بشرح زیر می باشد.

    بررسی  تفاوت استفاده از سایت های اجتماعی در دختران وپسران دانشجو .

    بررسی رابطه بین استفاده از سایت های اجتماعی و توجه به خواسته های دانشجویان.

    بررسی رابطه بین استفاده از سایت های اجتماعی  و تغییر رفتار دانشجویان با اعضای خانواده .

    بررسی رابطه بین استفاده از سایت های اجتماعی و ترغیب  دانشجویان  به ارتباط با جنس مخالف بررسی رابطه بین استفاده از سایت های اجتماعی و کم توجهی با فرائض دینی از سوی دانشجویان

     

    [1] - میر فردی،علی اصغر(1387)چیستی و چرایی هویت ایرانی،فصلنامهء تحلیلی پژوهشی فراسو،شمارهء اول، صص 4-7.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی میزان و علل بهره مندی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور اردبیل از شبکه های اجتماعی اینترنت

    فهرست:

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    1-1- مقدمه................................................................................................................................................ 3

    1-2- بیان مسئله....................................................................................................................................... 4

    1-3- اهداف پژوهش................................................................................................................................. 6

    1-4- سوالات پژوهش ............................................................................................................................. 6 

    1-5- فرضیه های پژوهش ..................................................................................................................... 7

    1-6- مفاهیم نظری ................................................................................................................................. 7

    فصل دوم

    ادبیات تحقیق

    2-1- دوره جوانی...................................................................................................................................... 9

    2-2- شبکه های اجتماعی...................................................................................................................... 12

    2-3-اینترنت و جوانان در ایران............................................................................................................. 36

    2-6-شبکه‌های اجتماعی اینترنتی در ایران....................................................................................... 50

     

    فصل سوم

    روش  تحقیق

    31 مقدمه................................................................................................................................................. 67

    3-2- روش تحقیق.................................................................................................................................... 67

    3-3- جامعه آماری.................................................................................................................................... 67

    3-4- روش نمونه گیری........................................................................................................................... 67

    3-5- ابزار جمع آوری.............................................................................................................................. 67

    3-6- پایائی پرسشنامه.............................................................................................................................. 68

    3-7- روش تجزیه وتحلیل داده ها ...................................................................................................... 68

    فصل  چهارم

    تجزیه وتحلیل داده ها

    4-1- آمار توصیفی.................................................................................................................................... 70

    4-2- آمار استنباطی................................................................................................................................. 83

    فصل پنجم

    بحث و نتیجه گیری

    5-1- بحث ................................................................................................................................................. 90

    5-2- نتیجه گیری..................................................................................................................................... 91

    منابع وماخذ................................................................................................................................................. 94

    .

    منبع:

    اشتینبرگ،لارنس(1384)نوجوانی،ترجمهء فرهاد ماهر،تهران:انتشارات سازمان ملی جوانان.

    بوربور حسین‌بیگی،مریم(1383)بررسی رابطهء اینترنت و شکاف ارزش‌ها در بین دو نسل،پایان‌نامه برای‌ اخذ درجهء کارشناسی ارشد،استاد راهنما اعظم راودراد،دانشکدهء علوم اجتماعی دانشگاه تهران.

    جباری،محمد علی(1383)بررسی جایگاه اینترنت در ایران و نقش آن در توسعهء اجتماعی آموزش، پایان‌نامه برای اخذ درجهء کارشناسی ارشد،استاد راهنما جمشید ایرانیان،دانشکدهء علوم اجتماعی‌ دانشگاه تهران.

    جلیلی فیروزی،شقایق(1385)بازنمایی هویت دینی در فضای مجازی،بررسی تأثیر حضور در گروه‌های‌ دینی مجازی بر شکل‌گیری هویت دینی کاربران جوان ایرانی،پایان‌نامه برای اخذ درجهء کارشناسی ارشد، استاد راهنما هادی خانیکی،دانشکدهء علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی

    سازمان ملی جوانان(1383)بررسی اسنادی خرده فرهنگ‌های جوانان در شهر تهران ،تهران: پژوهشکدهء  ملی مطالعات جوانان.

    سازمان ملی جوانان(1383)سنجش اشکال و سطوح مشارکت سیاسی دانشجویان و نگرش‌های آنان دربارهء مشارکت سیاسی،تهران:انتشارات سازمان ملی جوانان.

    سازمان ملی جوانان(1383)سنجش اشکال و سطوح مشارکت سیاسی دانشجویان و نگرش‌های آنان دربارهء مشارکت سیاسی،تهران:انتشارات سازمان ملی جوانان.

    سید علوی،سید مسعود(1384)ساختار وبلاگ‌های فارسی روزنامه‌نگاری:تحلیل محتوای وبلاگ‌های فارسی‌ روزنامه‌نگاران ایرانی،پایان‌نامه برای اخذ درجهء کارشناسی ارشد،استاد راهنما سید رضا نقیب السادات، دانشکدهء علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی.

    عیاری،آذرنوش(1384)هویت قومی در اینترنت بررسی عملکرد اینترنتی گروه‌های قومی آذری،بلوچ، ترکمن،عرب و کرد)،پایان‌نامه برای اخذ درجهء کارشناسی ارشد،استاد راهنما ناصر فکوهی،دانشکدهء علوم اجتماعی دانشگاه تهران.

    قاسمی،وحید(1382)وبلاگستان شهر شیشه‌ای،تهران:تهران:انتشارات ناقوس.

    محبی،علی(1385)بررسی عوامل مؤثر بر نگرش نخبگان علمی کشور نسبت به فیلترگذاری اینترنت از طرف حکومت،پایان‌نامه برای اخذ درجهء کارشناسی ارشد،استاد راهنما علی اصغر کیا،دانشکدهء علوم‌ ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی.

    معتمدنژاد،کاظم(1371)وسایل ارتباط جمعی،تهران:انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.

    منتظر قائم،مهدی و تاتار،عبد العزیز(1384)، اینترنت،سرمایهء اجتماعی و گروه‌های  اموش،فصلنامهء انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات،سال اول،شمارهء 4.

    میر فردی،علی اصغر(1387)چیستی و چرایی هویت ایرانی،فصلنامهء تحلیلی پژوهشی فراسو،شمارهء اول، .

    نمازی خواه،سحر(1368)قدرت وبلاگ،مجلهء خبری تحلیلی شهروند امروز،سال دوم،شمارهء 2. .

    نمازی خواه،سحر(1386)قدرت وبلاگ،مجلهء خبری تحلیلی شهروند امروز،سال دوم،شمارهء . .

    سایت ویکی پدیا.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت