پایان نامه بررسی کودکان استثنایی (کم توان ذهنی)

تعداد صفحات: 63 فرمت فایل: word کد فایل: 1000514
سال: 1388 مقطع: کارشناسی دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۲,۹۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی کودکان استثنایی (کم توان ذهنی)

    جهت اخذ درجه ی کارشناسی

    رشته روانشناسی عمومی

    چکیده

    آنچه که ذهن نگارنده را به خود مشغول و موضوع بحث موجود گردیده یک پدیده ی اجتماعی و انسانی است که باید به آن توجه مذبول داشت. موضوعی که باعث شد که برای توجه به انسان و توانایی های او به کنکاش و جستجو بپردازم. این که چه چیزی باعث می شود انسانی دارای توانایی های می باشد و دیگری فاقد آن توانایی ها و این که چگونه بتوانیم با ناتوانایی های آن کنار بیاییم و به آن کمک کنیم تا بتواند با توانایی های اندکی که دارد با محیط اطراف ارتباط برقرار کند و بتواند زندگی روزمره خود را بگذراند و موضوع تحقیق و پژوهش کودکان عقب مانده ذهنی است که افکار مرا بر آن داشت که درجه و توانایی های این کودکان را شناسایی و با دنیای آنها بیشتر آشنا شوم. دیدگاههای متفاوتی مطرح شد که در صفحه های آتی با آن رو به رو خواهیم شد. در ابتدا با تاریخچه ی کودکان استثنایی و دسته بندی آن و سپس در مورد کودکان کم توان ذهنی و گروه بندی های مطرح شده است . در جایی دیگر علل به وجود آمدن کودکان کم توان ذهنی از جمله علل ژنتیکی و پدیده های قبل و بعد از تولد را مطرح کرده ایم. و در پایان نتیجه گیری آن را عنوان خواهیم کرد. امیدواریم که روزی رسد که انسانها دیدی وسیع و درست نسبت به کودکان کم ذهنی داشته باشند و برخوردی صحیح و فاقد ترحم به آنها داشته باشند.

    مقدمه

    انسان به عنوان اشرف مخلوقات ایزد منان، خلق شده تا از فرصت های به دست آمده کمال استفاده را ببرد و به کمال واقعی که همان قرب خداست، دست یابد. یکی از ویژگی های مهم انسان، قوای ذهنی رشد یافته و عقل و هوشی است که در وجود او به عنوان یک موهبت الهی به ودیعه نهاده شده و همین ویژگی او را از سایر موجودات متمایز ساخته و به دلیل دارا بودن این نعمت ، خداوند او را اشرف مخلوقات و مسجود فرشتگان و خلیفه خود بر روی زمین قرار داده است. اما به دلایل متعددی، معدودی از افراد انسانی از داشتن چنین توانایی و ظرفیتی یا محروم بوده یا از حد طبیعی متناسب با سن خود پایین تر می باشند، این محرومیت یا کمبود و نقصان آنان را از سایر افراد متمایز ساخته و برای آنان نیازها و محدودیت ها و ناتوانایی ها را تحمیل می نماید که این افراد با توجه به ویژگی ها و خصوصیات خاصی که دارند در گروه افراد استثنایی قرار می گیرند. البته باید توجه نمود که واژه استثنایی به طور اعم و به معنای دقیق علمی خود نمی تواند فقط به گروههای خاصی از افراد جامعه اطلاق شود، چرا که در حقیقت همه افراد از نظر خصوصیات مختلف جسمانی، ذهنی، روانی و عاطفی و اجتماعی و غیره یکسان نبوده و نسبت به همدیگر دارای تفاوت های خاصی می باشند. لذا بدین ترتیب هر فرد نسبت به افراد دیگر استثنایی می باشد. آنچه غالباً «کودک استثنایی» می گوئیم بدین معناست که کودک از نظر هوشی و جسمی و روانی و اجتماعی به میزان قابل توجهی نسبت به دیگر همسالان خود متفاوت می باشد که ناگزیر، نیازمند به توجه خاص و آموزش و خدمات فوق العاده ای می باشد. استثنایی بودن مشکلی است که نه فقط برای افراد استثنایی، بلکه مشکلی است که زندگی همه را تحت تأثیر قرار میدهد.

    وقتی کودک بر اثر برچسب منفی که به او زده شده و باعث جدا شدن از دیگر کودکان می شود، وقتی کودکی در اثر معلولیتی که دچار آن است در برخورد با نیازهای اجتماعی و همچنان به کمک دیگران نیازمند باشد، در تمام این موارد سایر افراد جامعه تحت تاثیر قرار می گیرند چه از جهت اقتصادی و چه از لحاظ عاطفی .

    بنابراین باید گفت که افراد استثنایی قبل از هر چیز یک انسانند، اما با یک سری کمبودها و ناتوانیها. که وظیفه تک تک افراد جامعه است که در جهت خدمت به این قشر، عزم خود را جزم کرده و در راه رسانیدن آنان به حداکثر توانمندیهایشان تلاش نموده و خدمت به این قشر عزیز جامعه را برای خود سعادت و نیکبختی قلمداد نمایند.

    یکی از گروههای که در تقسیم بندیهای مختلف که از طرف محققین و صاحب نظران در مورد افراد استثنایی شده است و دارای جایگاه خاص و ویژه ای می باشد، گروه «عقب مانده ذهنی» و کسانی که از نظر عملکرد هوشی پایین تر از حد متوسط عمل می کنند، می باشند.

    عقب ماندگان ذهنی را می توان از یک طرف به عنوان یک مشکل تربیتی، روانی و پزشکی مورد بررسی قرار داد و از طرف دیگر به عنوان یک مشکل اجتماعی به حساب آورد. مشکل اجتماعی بودن آن، این حقیقت را آشکار می سازد که در طول تاریخ عقاید و نظریات مردم نسبت به کسانی که عقب افتادگی روانی، ذهنی داشته اند، منعکس کننده نظریات اجتماعی آن زمان بوده و فرهنگ خاص آن ملت در شکل گیری آن عقاید و نظریات تاثیری شگرف داشته است و چگونگی برخورد با این گروه متأثر از شرایط اجتماعی و سطح فرهنگ و تمدن هر جامعه بوده و این رابطه متقابل تا به آن حد ملموس و دقیق است که به باور برخی از محققان می تواند آئینه تمام نمای فرهنگ و تمدن یک جامعه باشد. (هاشمی)

    عقب ماندگی ذهنی همانطوری که یک مشکل اجتماعی به حساب می آید شاید قبل از هر چیز یک مشکل و معضل خانوادگی باشد که خانواده را با مشکلات روانی، اجتماعی و اقتصادی، عاطفی و غیره مواجه می سازد.

    اهمیت و ضرورت پژوهش :

    چون علل ایجاد کننده عقب ماندگی ذهنی خصوصاً عوامل مربوط به هنگام تولد و بعد از تولد قابل پیشگیری می باشد می توان با شناخت اولیه از بروز تعدادی از این عقب ماندگیها جلوگیری نمود.

    شناخت کودکان عقب مانده ذهنی و سطح هوشی و طبقه بندی آن قابل توجه است. اینکه این کودکان دارای مهارتهایی هستند و می توانند در اجتماعی پذیرفته شوند در آن شکی نیست.

    شناخت عوامل مهم ایجاد کننده عقب ماندگی ذهنی و آموزش آن به خانواده ها به عنوان آموزش های پیش از ازدواج یا آموزش های پیش از بارداری و دوران بارداری درصد قابل توجهی از تولد کودکان عقب مانده ذهنی را کاهش خواهد داد.

    عقب مانده ذهنی بار اقتصادی زیادی را به دوش جامعه و وزارت آموزش و پرورش و خانواده ها می نهد که این شامل هزینه های آموزش، هزینه های تأمین وسایل حمایتی مورد نیاز (عینک، سمعک، عصا و ... ) هزینه مشاوره و درمانهای روان پزشکی و ... می باشد. که اگر این بودجه برای کودک عادی در زمینه های تحصیلی، فرهنگی، ورزش و ... صرف شود بازده بسیار بالاتری خواهد داشت، که با انجام این تحقیق و یافتن بارزترین علل عقب ماندگی ذهنی می توانیم با شناخت عوامل و ارائه پیشنهادها و راهکارها جهت کاهش این پدیده و عوارض نامطلوب آن برای افراد و جامعه قدمی هر چند کوچک برداریم .

    سابقه و پیشینه ی این تحقیق در ایران :

    در ایران تحقیقات زیادی در مورد کودکان استثنائی و علل عقب ماندگیها صورت پذیرفته است در زیر چکیده تحقیقات انجام شده بیان می شود.

    1- در سال 1373 تحقیقی توسط آقای عبدا... آژیر در استان خوزستان صورت پذیرفته است. موضوع تحقیق بررسی عوامل موثر بر عقب ماندگی ذهنی در کودکان استثنایی استان خوزستان می باشد. جامعه ی آماری عبارتست از کودکان و نوجوانان عقب مانده ذهنی زیر پوشش اداره ی آموزش و پرورش استثنائی و سازمان بهزیستی استان خوزستان . 

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی کودکان استثنایی (کم توان ذهنی)

    فهرست:

    چکیده .............................................................................................................. 4

    مقدمه .............................................................................................................. 5

    اهمیت و ضرورت پژوهش ............................................................................. 7

    پیشینه و تاریخچه ی تحقیق در ایران.............................................................. 8

    تاریخچه کودکان استثنایی.............................................................................. 10

    تعریف کودکان استثنایی ................................................................................ 11

    گروه بندی دانش آموزان استثنایی................................................................. 12

    جدول براورد شیوع دانش آموزان استثنایی ................................................. 13

    تاریخچه ی کودکان کم توان ذهنی ............................................................... 14

    رویدادهای مهم در رابطه با عقب ماندهای ذهنی ......................................... 15

    انجمن حمایت از کودکان عقب مانده (AHRC)............................................... 16

    انجمن کودکان و خانواده (ACF)................................................................... 17

    دیدگاه تردگلد................................................................................................. 18

    دیدگاه کانر .................................................................................................... 18

    تعریف بر اساس نمره ی آزمون ترمن.......................................................... 20

    تعریف AAMD............................................................................................... 20

    ویژگی های رشد افراد عقب مانده ی ذهنی از نظر AAMD.......................... 22

    دیدگاه ریچارد هانگر فورد............................................................................. 22

    دیدگاه ادگاردال.............................................................................................. 23

    تعریف عقب ماندگان و کم توانان ذهنی در DSM.......................................... 23

    ویژگی های کودکان عقب مانده ذهنی............................................................ 26

    مقایسه ی کودک نرمال و کودک عقب مانده ذهنی........................................ 28

    طبقه بندی کودکان کم توان ذهنی یا عقب مانده ذهنی .................................. 32

    گروه کودکان دیر آموز ................................................................................ 32

    گروه کودکان آموزش پذیر ........................................................................... 34

    گروه کودکان تربیت پذیر .............................................................................. 37

    گروه کودکان حمایت پذیر (کاملاً متکی)......................................................... 39

    رفتارهای جنسی در کودکان عقب مانده ذهنی ............................................. 40

    مشکل ها و مسایل جنس افراد عقب مانده ذهنی ........................................... 41

    نقاشی کودکان عقب مانده ذهنی..................................................................... 44

    سبب شناس.................................................................................................... 46

    علل قبل از تولد............................................................................................... 47

    علل مربوط به هنگام تولد............................................................................... 56

    علل بعد از تولد............................................................................................... 54

    عوامل فرهنگی و تربیتی و عقب ماندگی فرهنگی............................................ 57

    پیشگیری......................................................................................................... 58

    راهنمای گسترش برنامه ها و خدمات برای کودکان عقب مانده ذهنی ......... 60

    از بین بردن مرز میان آموزش عادی و ویژه................................................ 61

    نتیجه گیری .................................................................................................... 64

    منابع .............................................................................................................. 65

    پیوست............................................................................................................ 67

    .

    منبع:

    دکتر افروز ، غلام علی . (1371) . مقدمه‌ای بر روان شناسی و آموزش و پرورش کودکان عقب مانده ذهنی . انتشارات دانشگاه تهران .

    دکتر افروز ، غلام علی ( 1375) . مقدمه‌ای بر آموزش و پرورش کودکان استثنائی . انتشارات دانشگاه تهران .

    بحرینی ، حمید رضا .( 1378). پایان نامه . بررسی علل عقب ماندگی ذهنی دانش آموزان استثنائی استان یزد .

     پوشنه ، کامبیز .( 1373) . پایان نامه .کارایی روش آموزش بالینی ( BEERY) به بهبود بخشی مشکلات ترسیمی کودکان عقب مانده ذهنی .

    دکتر سیف نراقی ، مریم و نادری ، عزت ا... .( 1380)‌. روان شناسی کودکان استثنائی . انتشارات ارسباران .

    رضائی ، صدیقه و دکتر فرامرزی ، سالار .( بهمن 1386) : نشریه تعلیم و تربیت . رفتارهای جنس در کودکان عقب مانده ذهنی.

    رابینسون ، نانسی ام و رابینسون ،‌ هالبرت . بی .( 1374) . کودکان عقب مانده ذهنی . ترجمه فرهاد ماهر . انتشارات آستان قدس رضوی .

     فراری ، آنااولیوریو.( 1371). نقاشی کودکان و مفاهیم آن . ترجمه پریرخ دادستان و محمود منصور . انتشارات تهران ژرف .

     کاپلان ، ( 1379) . خلاصه‌ی روان پزشکی و علوم رفتاری روان پزشکی بالینی .ترجمه نصرت ا.. پورافکاری .

     کرک ، ساموئل و جیمزجی ،‌کالاگر .( 1376). آموزش و پرورش کودکان استثنائی . ترجمه مجتبی جوادیان . انتشارات آستان قدس رضوی .

    کافمن ، جیمزام و هالاهان دانیل پی .(1372). کودکان استثنائی ،‌ترجمه‌ی مجتبی جوادیان . انتشارات آستان قدس رضوی .

    دکتر نوابی نژاد ، شکوه و فتح الدین ،‌محمود .( 1362) . شناخت و آموزش کودکان استثنائی ، انتشارات فرهنگ چاپ اول .

    سایت (2002).acf.dhhs.gov

    The administvation for children and families

    سایت ،AHRC Nassau,(2001).ahrc.org

    سایت ، excch.blogfa.com ( اردیبهشت 1385) ِ

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت