پایان نامه بررسی رابطه سبک های مدیریت کلاس با مهارت های فراشناختی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی ناحیه یک اردبیل

تعداد صفحات: 49 فرمت فایل: word کد فایل: 1000508
سال: 1392 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه علوم تربیتی
قیمت قدیم:۷,۷۰۰ تومان
قیمت: ۴,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی رابطه سبک های مدیریت کلاس با مهارت های فراشناختی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی ناحیه یک اردبیل

    چکیده :

     

    امروزه، تجهیز معلمان به مهارتهای کارآمد مدیریتی، در برنامه ریزی برای آموزشهای حرفه ای، ضرورتی غیر قابل انکار است؛ بنابراین شناخت عوامل موثر بر سبکهای اثربخش مدیریتی کلاس به منزله پیش نیازی در طراحی روشهای توسعه سبکها و مهارتهای مدیریتی، اهمیت دارد. این تحقیق سبکهای مدیریت کلاس مبتنی است بر چارچوب نظری ولفگانگ و گلیکمن (1996) که عبارتند از: سبک مداخله گر، سبک غیر مداخله گر و سبک تعاملی. در این جا از این پرسش پیش می آید که؛ آیا میان عوامل مربوط به معلمان (مدرک تحصیلی، رشته تحصیلی، سابقه خدمت و جنسیت معلمان) و سبک مدیریتی آنها رابطه وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوال، در میان جامعه معلمان پایه پنجم ابتدایی مدارس درشهر اردبیل  در سال تحصیلی(1391-1392) پرسشنامه ای تکمیل شد که نتایج آن نشان می دهد: تفاوت میان سبک مدیریت کلاس معلمان بر اساس مدرک تحصیلی معنادار است؛ یعنی معلمان دارای مدرک کارشناسی بیشتر به سبک تعاملی تمایل دارند در حالی که معلمان دارای مدرک دیپلم به سبک مداخله گر گرایش دارند.

    هدف کلی ما در این تحقیق بررسی رابطه سبک های مدیریت کلاس معلمان با  مهارتهای فرا شناختی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی ناحیه یک  اردبیل و همچنین هدف های جزئی ما بررسی موارد زیر می باشد: 

    * بررسی سبک های مدیریت کلاس معلمان  پایه پنجم ابتدایی ناحیه یک  اردبیل

    * بررسی سبک های مدیریت کلاس معلمان پایه پنجم ابتدایی ناحیه یک  اردبیل به تفکیک جنسیت

     *بررسی میزان دانش ومهارت های فراشناختی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی ناحیه یک اردبیل         

    * بررسی میزان بهره مندی دانش‌آموزان از فراشناخت (دانش فراشناختی، ‌مهارتهای فراشناختی)پایه پنجم ابتدایی شهر اردبیل   به تفکیک جنسیت آنها

    با توجه به این که در کشور ما بصورت مدون نقش سبک های مدیریت کلاس بر مهارت های فرا شناختی دانش آموزان وبالاخص در شهر اردبیل در پایه پنجم ابتدایی تحقیق وبررسی نگردیده است و از آنجایی که انجام چنین پژوهش هایی برای ارایه راهکار هایی برای بهبود مدیریت کلاس وارتقاء مهارت های فراشناختی لازم بود ، انجام این تحقیق در این محیط پژوهشی می تواند مثمر ثمر و بسیار نو وجدید باشد . هدف  پژوهش حاضر بررسی متغیر سبک های مدیریت کلاس و مهارتهای فرا شناختی دانش آموزان  که در قلمرو مکانی شهر اردبیل و دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی در طی شش ماهه دوم سال 1391 انجام خواهد گرفت که می توان از نتایج حاصل از پژوهش در ارایه راهکارهای علمی برای برنامه ریزان و مدیران آموزش وپرورش استان اردبیل جهت بهبود وضعیت موجود و گام برداشتن در راه هایی نو با بازدهی عملکرد بیشتر واصلاح خطاها وکاستی ها ونارساییهای موجود بهره جست.

    1 مقدمه:

    با اهمیت یافتن نقش دانش‌آموز درفرایند یاددهی – یادگیری متغیرهای دانش‌آموزی[1] اعم ازانگیزه، استعداد، تواناییهای شناختی و فراشناختی، دانش، مهارت فرد و غیره به عنوان عوامل موثر بر یادگیری مطرح شدند.

    وانگ[2] و همکاران (1990) در یک فراتحلیل جامع برمتون و تحقیقات مربوط به یادگیری، دریافتند که، متغیرهای دانش‌آموزی نسبت به دیگر متغیرهای موثر بر یادگیری الویت داشته و از این بین، عامل توانایی فراشناختی دانش‌آموزان با بالاترین نمره در بین کل متغیرها بعنوان یک عامل بسیار مهم بر یادگیری شناخته شده که در متون علمی معاصر تاکید فراوانی برآن شده است.
    (وانگ و همکاران، 1990).

    طبق جدیدترین تئوریهای یادگیری، کیفیت یادگیری بستگی به تواناییهای یادگیرندگان در هدایت و جهت دهی  به یادگیری خودشان، توسعه مهارتهای پرسشگری، یادگیری[3] تفکر و کنترل فرایندهای یادگیریشان دارد؛ در این بین « مهارتهای فراشناختی » مفاهیم اصلی و کلیدی هستند.

    اصطلاح فراشناخت برای اولین با در سال 1976 توسط جان فلاول وارد حیطه روان شناسی شناختی شد؛ وی این                            اصطلاح را به عنوان هر گونه دانش یا عمل شناختی که موضوع آن فعالیتهای شناختی وتنظیم آن است تعریف می‌کند.                    درحیطه روانشناسی شناختی فراشناخت دو بعد اساسی را در بر می‌گیرد؛ دانش فراشناختی[4] و مهارتهای کنترل شناخت                        یاخود - تنظیمی[5] (مک یوزد، 1997).

    2

    به گفته فلاول (1988) بعد اول شامل دانش و باورهای فرد درباره عوامل و متغیرهایی استکه با هم در فرایند شناختی تعامل دارند، که این عوامل یا متغیرها عبارتند از دانش درباره تواناییهای خود، ویژگیهای تکلیف و راهبردهای شناختی است. و جزء دوم تنظیم شناختی است که اشاره به فرایندهایی دارد که شناخت را هماهنگ می‌کنند. این بعد شامل مهارتهای فراشناختی است و در انواع فعالیتهای شناختی از جمله رد وبدل کردن اطلاعات بصورت کلامی، نوشتن، فراگیری زبان، ادراک، توجه حافظه، حل مساله، شناخت اجتماعی و اشکال مختلف خود آموزی و کنترل خود نقش مهمی‌بازی می‌کند (فلاول، 1377).این مهارتها عبارتند             از ؛ برنامه ریزی، سازمان دهی، مدیریت اطلاعات، ارزیابی واشکال زدایی[6] (اسکراو، 1994).

    اسکراو[7] و مشمن[8]، گستره وسیعی ازمتغیرها را در شکل گیری فراشناخت موثر میدانند و معتقدند سه عامل در ایجاد و پایه گذاری فراشناختفرد دخالت دارد؛

     یادگیری‌های فرهنگی[9]،  ساخت یابی فردی[10] و تعامل با همگنان[11].

    2.1  بیان مساله تحقیق:

     

    نظریه‌های فراشناختی فرد از درونی شدن فرهنگ از طریق یادگیری اجتماعی ساخته می‌شود و مفاهیم مشترک اجتماعی از طریق آموزش رسمی و غیر رسمی‌به کودکان انتقال داده می‌شوند.

    بنابراین خود افراد نیز ساختارهای مشخصی را بنا می‌کنند تا مهارتها و راهبردهای شناختی خود را توسعه و دانش فراشناختی خود را تنظیم  کنند و نیز بتوانند شرایطی را بوجود آورند تا در یادگیری، خود تنظیم شوند. تعامل همگنان شامل یک فرایند سازمان دهی اجتماعی است و از انتقال فرهنگی و ساخت فردی متمایز است. همگنان شامل افرادی دارای سطح مشابه شناخت هستند که تعامل با آنان باعث افزایش عملکرد فرد درتکالیف شناختی می‌شود (اسکراو، 1995).

    با توجه به نقش این عوامل، شکل گیری مهارتهای فراشناختی را درکلاس باید در ارتباط با محدوده وسیعتری از متغیرهای کلاس درس بررسی کرد. کمیت و کیفیت تعاملات و ارتباطات  دانش‌آموزان با یکدیگر و با معلم، شیوه‌هایی که جهت کنترل             فعالیتها و رفتار دانش‌آموزان اعمال میشود همچنین آموزش، همگی می‌توانند عواملی اثرگذار بر میزان تحقق                        مهارتهای فراشناختی  دانش‌آموزان باشد.

    این متغیرها  که درمجموع به آنها مدیریت کلاس[12] گفته می‌شود، به وجود آورنده  محیط روان شناختی – اجتماعی کلاسی‌اند و میتوانند  اثرات متفاوتی بر درک یادگیرنده ازخود وتوانایی او در کنترل یادگیری و نظام شخصی بگذارند(مارتین، 1996).

    3

    معلمان بر اساس نگرشها و باورهایشان در خصوص ماهیت رفتار دانش‌آموزان شیوه‌های گوناگونی از مدیریت در کلاس را بکار می‌برند که هرکدام می‌تواند اثرات متفاوتی بر عملکرد دانش‌آموزان بگذارد. پژوهشگران با مشاهده رفتار معلمان شیوه‌های مختلفی از مدیریت کلاس گزارش داده‌اند. آنچه برای پژوهشگران در این حیطه اهمیت دارد، شناخت تفاوتهاست؛ اینکه چه شیوه‌ای از مدیریت کلاس موثر و مفید است. گلیکمن[13] و تامشایر[14] (1980) و ولفگانگ[15] (1995) با توجه به سه متغیر                                  مدیریت کلاس یعنی؛ مدیریت آموزش[16]، مدیریت رفتار[17] و مدیریت افراد[18]، در یک پیوستار، سه رویکرد به مدیریت کلاس را شرح میدهند؛ رویکرد غیرمداخله گرایا[19]ن، رویکرد تعامل گرایان[20]، و رویکرد مداخله گرایان[21].

    در رویکرد غیر مداخله گرایان با فرض اینکه افراد بر اساس فطرت وذات خود رفتارمی‌کنندوتربیت فقط فراهم کردن زمینه برای بروز این استعداد‌های ذاتی است، اعتقاد بر این است که کنترل کمی‌بر فعالیتهای دانش‌آموزان اعمال میشود. از طرفداران این سبک می‌توان، گردن[22] (1991). و هیم‌گیوت[23] (1972) را نام برد.

     

    اما درمقابل، رویکرد مداخله گرایان بر این مفروضه استوار است که محیط بیرونی، رشد را شکل می‌دهد؛ و تغییر رفتار پایه تئوریک اندیشه این مکتب است. کانتر (1992) بیان می‌کند انضباط یک نمونه از ایدئولوژی مداخله گرایان است. دراین سبک هدایت وکنترل زیادی بر دانش‌آموزان صورت می‌گیرد. چند نمونه از طرفداران مداخله گرایی عبارتند از؛ لی کانتر[24] (1992) و فردریک جانز[25](1987).

    رویکرد تعامل گرایان در بین دو سبک بالا قرار دارد که هم بر فعالیتهایی که افراد برای تغییر محیط انجام  می‌دهند وهم بر تاثیر عوامل محیطی بر افراد تاکید دارند. در چنین فضای مدیریتی، فرصت برای تعامل دانش‌آموزان و معلم بیشتر است و دانش‌آموزان شانس بیشتری برای کنترل مطلوب بر فعالیتهای خود دارند. اصول نظری این سبک توسط آلفرد آدلر و دریکرز توسعه یافته است. (مارتین وهمکاران ، 2000). معلمان طبق باورهایشان درباره یادگیری و رشد دانش‌آموزان شیوه خاصی از مدیریت را درکلاس اعمال می‌کنند و بر این اساس که کدام رویکرد بر اعتقادات وعمل آنان مسلط است سبک مدیریتی آنان مشخص میشود و هر سبک با ایجاد شرایطی خاص ومتفاوت در جو اجتماعی کلاس می‌تواند تاثیر متفاوتی بر رشد مهارتهای فراشناختی دانش‌آموزان بگذارد.

     

     

    [1]- Student Variabels

    [2]- Wang

                                                                                                                                                                                               3-lerning

    [4]- Metacognitive Knowledge

    5- Self-regulation

    [6]- Debugging

    [7]- Scraw

    [8]- Moshmen

    [9]- Cultural Learning

    [10]- Individual Construction

    [11]- Homogeneity In Teraction

    [12]- Classroom Management

    [13]- Glickman

    [14]- Tamshrio

    [15]- Wolfgang

    [16]- Instraction Management

    [17]- Behavior Management

    [18]- People Management

    [19]- Non-Interventionist

    [20]- Interactionist

    [21]- Interventionist

    [22]- Gordon

    [23]- HaimGinott

    [24]- Lee Canter

    [25]- Ferdric Jones

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطه سبک های مدیریت کلاس با مهارت های فراشناختی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی ناحیه یک اردبیل

    فهرست:

    فصل اول. د‌

    1.1 مقدمه: 1

    2.1  بیان مساله تحقیق: 2

    3.1   اهمیت و ضرورت انجام تحقیق : 3

    4.1  اهداف تحقیق: 4

    1.4.1  اهداف اصلی : 4

            2.4.1  اهداف جزیی : 4

    5.1  فرضیه های تحقیق: 5

    6.1 تعاریف نظری: 5

    5.6.1  مهارتهای فراشناختی.. 6

    7.1 تعاریف عملیاتی.. 6

    فصل دوم. 7

    1.2  پیشینه نظری : 8

    2.2 تعاریف فراشناخت.. 9

    3.2  ابعاد فراشناخت.. 9

    4.2 دانش فراشناختی.. 9

    5.2  مهارتهای فراشناختی.. 11

    6.2 پیشینه عملی : 11

    1.6.2 تحقیقات انجام یافته در داخل کشور : 11

    2.6.2 تحقیقات انجام یافته در خارج از کشور : 12

    فصل سوم. 15

    1.3  روش تحقیق : 16

    2.3   متغیرهای مورد بررسی: 16

    3.3   شرح کامل روش (میدانی، کتابخانه‏ای) و ابزار (مشاهده و آزمون، پرسشنامه، مصاحبه، فیش‏برداری و غیره) گردآوری داده‏ها : 16

    4.3  روش ها وابزار تجزیه وتحلیل داده ها : 16

    5.3  پرسشنامه مدیریت کلاس.. 17

    6.3  روایی و پایایی.. 17

    7.3  پرسشنامه فراشناخت.. 17

    9.3   جامعه آماری ، روش نمونه گیری وحجم نمونه تحقیق : 18

    2.9.3   بر آورد حجم نمونه : 19

    10.3  روش ها و ابزار تجزیه وتحلیل داده ها : 19

    فصل چهارم. 20

    یافته های جمعیت شناختی دانش آموزن. 21

    یافته های جمعیت شناختی معلمان. 25

    بخش دوم یافته های استنباطی.. 28

    فصل پنجم. 31

    1.5 جمع‌بندی.. 32

    2.5 بحث و تفسیر. 32

    3.5 محدودیت‌های تحقیق. 34

    1.4.5 پیشنهاد به سیاستگذاران  و مسئولین. 34

    3.4.5 پیشنهاد به پژوهشگران بعدی.. 35

    بخش منابع. 36

    منابع داخلی : 37

    منابع خارجی : 38

    پیوست ها: 40.

    منبع:

    منابع داخلی :

    آقازاده، محرم ؛ احدیان، محمد .(1377).  مبانی نظری و کاربردهای آموزش نظریه فراشناخت، چاپ اول، تهران: نشر پیوند.

    ابراهیمی ، اردشیر . (1374). بررسی عوامل موثر بر رشد دوره های کوتاه مدت آموزشی مجتمع عالی آموزشی وپژوهشی آذربایجان ، پایان نامه کارشناسی ارشد کرج ، موسسه تحقیقات آموزش مدیریت

    ابوالقاسمی ،عباس ؛ نریمانی ،محمد ؛ قمری ، حسین ؛ گاپور ، رضا .(1388).بررسی رابطه باور های فرا شناختی مختل با موفقیت تحصیلی دانش آموزان دارای اضطراب امتحان ،فصلنامه روانشناسی وعلوم تربیتی ،سال دهم ، شماره 3 ، ص ص20-5  

    امین یزدی ،سید امیر ؛ عالی ، آمنه .(1387) . بررسی تاثیر سبک های مدیریت کلاس بر رشد مهارت های فراشناختی دانش آموزان ، فصلنامه روان شناسی وعلوم تربیتی ، بهار شماره 93 ، ص ص 90-73.

    پاکدامن، آذر. (1376). بررسی تاثیرآموزش راهبردهای فراشناختی بر درک مطلب دانش‌آموزان با مشکل درک خواندن، (پایان نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه تهران.

    ثاقب دوست ، محبوبه.(1385). بررسی مهارتهای فراشناختی دانش آموزان عادی و نابینای پایه اول دبیرستان شهر مشهد ،پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی تهران  مرکز ی ، دانشکده علوم اجتماعی وروان شناسی ، گروه روان شناسی

    حسن زاده، رمضان (1382) ، روشهای تحقیق در علوم رفتاری،  تهران: نشر ساوالان. 320ص

    رحیم پور، شکوفه. (1384)، بررسی نقش آموزش اجزاء دانش فراشناخت در حل مسائل ریاضیات،پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.

    رمضانی نژاد ، رحیم ؛ ذبیحی ، اسماعیل و جورابلو ، مسعود .(1390) . بررسی عوامل آموزشی اثر گذار بر مدیریت کلاس های تربیت بدنی مدارس محروم و بر خوردار از امکانات ورزشی ،فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی ، دانشگاه آزاد واحد گرمسار ، سال پتجم ، شماره 1 ،ص ص 61-47

    ساروخانی ، باقر .(1385) . روش تحقیق در علوم اجتماعی ، تهران : نشر دیدار ، ص 378

    سالاری ،محمد حسین .(1380) . مقایسه طبقات دانش فراشناختی دانش‌آموزان و توانش حل مساله ریاضی و ارائه رهنمودهایی به برنامه ریزی آموزشی ریاضی، فصلنامه روانشناسی وعلوم تربیتی  ، شماره 10 ، ص ص 27-16

    صالحی، رضا. (1383). مطالعه رابطه فراشناخت و ادراک یادگیری با عملکرد زبان انگلیسی دانش‌آموزان مرکز پیش دانشگاهی شهرستان یزد، (پایان نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه تربیت معلم، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی.

    صفری ،یحیی و مرزوقی ، رحمت اله.(1388).ارزیابی برنامه ی درسی علوم دوره ی راهنمایی از منظر آموزش های                فراشناختی ، فصل نامه مطالعات برنامه درسی ، سال سوم شاره 10 ، ص ص 38-20

    طالب زاده، هادی . (1381). بررسی رابطه دانش فراشناخت اخلاقی با استدلال ورفتار اخلاقی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی.

    عالی آمنه و امین یزدی ، سید امیر .(1387) . تاثیر ویژگی های معلم بر سبک مدیریت کلاس ، فصلنامه روانشناسی وعلوم تربیتی ، شماره 33 ،  ص ص 136-103

    180

    عالی، آمنه. (1383). تاثیر سبکهای مدیریت کلاس بر رشد مهارتهای فراشناختی دانش‌آموزان،پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد

    غلامی، رحیم. (1379)،  بررسی سبکهای مدیریت کلاس از دیدگاه معلمان و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی،پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تربیت معلم.

    فرخ نژاد، نصرالله. (1380). بررسی  عوامل موثر در مدیریت اثربخشی کلاس از دیدگاه دبیران مقطع متوسطه، پایان نامه کارشناسی ارشد،  دانشکده تحصیلات تکمیلی شیراز.

    فلاول، جان. (1377) . رشد شناختی، ترجمه فرهاد ماهر، تهران: انتشارات رشد.350ص

    فهیم زاده، صدیقه.(1381). بررسی تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی برانگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه اراک،  پایان نامه کارشناسی ارشد،  دانشگاه الزهرا دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.

    گلسر ، ویلیام .(1373) . مدارس بدون شکست ، ترجمه ساده حمزه ، تهران : انتشارات رشد 298 ص

    منابع خارجی :

    - Dinsmore , Terris. (2003)."classroom management" , ERIC Identifier؛ ED 478771.

    - Doyle , w (1986)." classroom organization and management" . In Mwittrok (Ed).Handbook  of research  on  teaching (3. ed). New york: Macmillan.

    - Fernandez . D and  Baird. j. (2000)  , " Executive   Attention  and Metacognitive  Regulation  ", consciousness   and cognition  ,vol: 9.288-307.

    - Jones, F. V ,& jones ,L.S. (1990). " comprehensive  classroom management " Florida Department  of Education office of  school Improvement.

    - Jones ,V. (1996) "classroom management". In. j. sikula  (ed) , Handbook  of  research  on education  (2 ed. , pp. 503-521). new york : simon & schuster.

    - Martin , N. k &shoho ,A.K.,(2000). " The  Influence  of teacher  characteristic  on classroom management   " ,Research  in The  schools  , vol: 10 , 2, 29-34

    - Martin ,Nancy,  k. (2003). " The student – centered  classroom  Environment " , Middleschool journal  ,vol:28 , 3-9

    .- Martin  , N.k. & others  , (1996) " Beliefs   Regarding  classroom   management style  " , journal ofResearch  in Rural  Education  ,vol: 15, 2,1-5.

    Maqsud , M. (1997) , "effect  of metacognitive  skills  on  academic achievement ". journal  of   Educational psychology . vol: 17,4.

    Niemi  ,Hannele , (2002)." classroom  management " , Teaching  and  Teacher  Education , 18,763-780.

    Nolan ,jim (1991)." vulnerability  Index : A planning  tool for the prevention  of  classroom  management problems  Education"  ,vol  111  Issue  4 ,p527.

    19

    Schraw. , G. &Moshman , D. , (1995). "Metacognition  theories", Educational   psychology  Review ,vol: 7,351-371.

    Schraw ,G (1998). "promoting  general  metacognitive awaeness  Instructional  science " ,contemporary Educational  psychology  ,vol:26, 113-125.

    Schraw , G , Dunkle , M. E . &Bendixen  , l. D. , (1995)" . Does  a general  Monitoring  skill Exist "  ,  journal  of educational  psychology  ,vol: 81,433-444.

    Wang , M. C. , Walberg  , H. J. & Herbert , G. D. (1990)"what  Influences  learning "  journal  of Educational  Reasearch ,vol: 84, 1,30-43.

    Zackerman , june , T. (2000)." student science Teacher Account  of  a well – remembered  event  about classroom  management " ERIC  Identifier  : ED 438283.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت