پایان نامه مونوگرافی شهرستان بوکان با تکیه بر آداب و رسوم ازدواج

تعداد صفحات: 115 فرمت فایل: word کد فایل: 100049
سال: 1388 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۱۸,۱۰۰ تومان
قیمت: ۱۶,۰۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه مونوگرافی شهرستان بوکان با تکیه بر آداب و رسوم ازدواج

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)

    گرایش :مردم شناسی

    چکیده

    بررسی و شناخت یک فرهنگ در گرو شناخت همه عناصر آن می باشد. در هر حوزه فرهنگی ما شاهد عناصر به هم پیوسته ای در آن حوزه می باشیم. بازی و تفریحات نیز از اجزای و عناصر فرهنگ یک جامعه محسوب می شوند که با توجه به شرایط اکولوژیک و فرهنگی دارای ماهیتی جداگانه و متمایز می باشد.

    مردم شناسی متناسب با رویکرد علمی خود به مطالعه بازی ها وانواع کارکردهای آن می پردازد مردم شناسی آنرا در قالب «فولکلور» و به عنوان  اجزاء هویت بخشی و کارکرد فرهنگ مورد بررسی و مطالعه قرار می دهد.

    اهداف: شناخت بازیهای سنتی و معرفی بازیهای سنتی به عنوان جزئی از فرهنگ که دارای کارکردی خاص می باشند. و پی بردن به داشته‌های فرهنگی غنی کشور مان از گذشته تا به حال است.

     

     

    مقدمه :

         انسان از آغاز حیات اجتماعی خود به بازی گرایش داشته و در هر دوره و زمان و در هر جامعه و فرهنگ و در هر گروه سنی و جنسی که بوده به گونه ای خود را با بازی سرگرم می کرده و از آن لذت می برده است . به عبارت دیگر بازی در همه عرصه های زندگی ناسوتی و لاهوتی انسان ، حتی در رقص و نمایش آیینی – مذهبی به شکل های گوناگون حضور و تجلی داشته است .

    بازی مانند موسیقی ، رقص ، نقاشی و شعر صورتی فرهنگی دارد و همچون یک
     رفتار اجتماعی ، شکل و محتوای فرهنگی آن ، با شکل و محتوای فرهنگی جامعه ای که در آن پدید آمده و به کار می رود ، تطبیق می کند . دوران خردسالی انسان عموماً با بازی های انفرادی می گذرد ، رفته رفته کودک رشد می کند و بزرگ می شود و به جمع بزرگ سالان می پیوندد ، به بازی های جمعی روی می آورد . با این گونه هر فرد در دوره ی زندگی انواع بازی های حسّی ، حرکتی ، تخیلی ، تقلیدی ، کلامی ، هوشی ، رقابتی ، برد و باختی ، مهارتی ، هنری ، تن ورزی و نیروزایی را تجربه می کند و به صورت سرگرمی ، بازی و ورزش به کار می بندد.

    نظام های اجتماعی و فرهنگی جامعه بستگی دارد به شیوه و ابزار بازی ها و آفرینش نقش های متفاوت بازیکنان در بازی ها و عناصر سازنده ی زمینه و متن بازی ها ، کم و بیش بازتابنده ی ویژگی های زیست – محیطی و جامعه و فرهنگی است که از آنها برآمده اند . برخی بازیها ابتدایی و ساده و پرداختن به آنها نیاز به مهارت و فوت و فن ندارند ، در صورتی که برخی دیگر پیچیده اند و اجزای آنها به مهارت و قابلیت بازیکنان و به کارگیری اصول و قواعدی ویژه نیاز دارد .

    پایگاه اجتماعی و طبقاتی و شرایط اقتصادی و فرهنگی مردم جامعه نیز کم و بیش در نوع بازی های رایج میان آنان و گزینش بازیچه ها و همبازی ها و یا محل و مکان بازی تأثیر گذار و تعیین کننده است . از این روست که شماری از بازی ها در برخی جامعه ها و گروه های اجتماعی خصوصیت طبقاتی می یابد و در انحصار طبقه و قشری خاص در می آیند ، مانند بازی چوگان ، گنجفه که در هر یک به قشری مرفه از جامعه قدیم ایران اختصاص داشت و در میان عامه مردم ، به ویژه قشرهای پایین اجتماعی و اقتصادی ، معمول نبود .

    با گذشت زمان و آمد و رفت نسل ها و دگرگونی در نظام های اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی جامعه ها ، نام وشیوه ی بازی ها تطور می یابند و تغییر می کنند و یا بطور کلی از میان می روند و فراموش می شوند و بازی های دیگری جای آنها را می گیرند . بنابرین بازی نیز مانند عناصر دیگر فرهنگی به اقتضای وضع جامعه و فرهنگ رایج در جامعه تغییر صورت و ماهیت می دهد و با تطبیق خود با وضع و حالت اجتماعی و فرهنگی جامعه ،  حیات دوباره می یابد . از این رو بقا و دوام هر بازی بستگی به نیروی تغییر یابی و پویایی و سازگاری آن بازی با محیط اجتماعی و فرهنگی خود دارد .

      شناخت و درک خاستگاه  جغرافیایی و فرهنگی بازی ها و تعیین هویت و روند تحول و تطور تاریخی آنها در هر جامعه ، از سویی به شناخت کلی شکل زندگی اجتماعی مردم و رفتارهای عینی و ذهنی گروه ها و قشرهای اجتماعی جامعه نیاز دارد ؛ از سویی دیگر ، چون شمار بزرگی از بازی ها بیانگر نوع رفتار های فرهنگی و روان -  جمعی مردم جامعه برتابنده ی تجربه های دینی – آیینی و بعضاً تقلید و تکرار رفتارها و تجربه های نسل هستند  ، بنابراین بررسی زمینه ی بازی ها و تجربه و تحلیل عناصر و اجزای سازنده ی الگوهای رفتاری در بازی ها می تواند پژوهشگران را تا اندازه ای در شناخت نوع و شکل جامعه و روابط اجتماعی و فرهنگی مردم و اوضاع اقلیمی جامعه ای که بازی ها در آن زاده و رشد کرده و بالیده اند ، کمک کند.   

     

    1-1- بیان مسأله

    مردم شناسان کارکردگرا فرهنگ را به عنوان یک سیستم همبسته مطالعه می کنند . در این سیستم همبسته همه عناصر و اجزا در پیوستگی کامل با هم قرار دارند و هر کدام به نوعی نیازهای سیستم را بر آورده می کنند . مثلاً وقتی که به مطالعه یک جشن یا یک نوع بازی می پردازیم ، زمانی این مطالعه کامل است که ارتباط آنرا با خانواده ، سیاست ، دین ...مشخص شده باشد . « بازی و تفریحات » بخشی از نظام فرهنگی هر جامعه محسوب می شوند که باعث متمایز شدن آن از سایر گروهها و جوامع دیگر می باشند . با نگاهی به اقوام و گروههای مختلف به این نکته پی خواهیم برد که « بازی و تفریحات » در تمامی جامعه دارای شاخصه های متمایز خود می باشند .

    « مردم شناسان معتقدند یکی از ویژگیهای فرهنگ « فرهنگ عام ولی خاص است » ، که این امر بیانگر آن است که با وجود تشابه در کلیات و خطوط اصلی ، تفاوت های چشمگیری در اعمال ، رسوم و جلوه های فرهنگی دارند » . ( روح الامینی ، 1382 ، 19 )

    « بازی ها و تفریحات » علاوه بر اینکه نمایی ویژه از هویت فرهنگی یک جامعه را نشان می دهند دارای کارکردهای ویژه خود می باشند . هویت اجتماعی کودک در بازیهای پیش دبستانی شکل می گیرد ، ضمن اینکه بخشی از اوقات زمانی کودک بدون برنامه ریزی سازمان یافته در گروه های همسال با انجام بازی ها و تجدید قوای جسمانی سپری می شود . در دوره های بعد فرد به بازی های جمعی و سازمان یافته روی آورده و بدین ترتیب با ظرافت های جمعی آشنا می شود . در دوره بعد از نوجوانی « بازی و تفریحات » بیشتری دارای کارکرد « گذران اوقات فراغت » می باشند . در هر حال ، فرد در جریان انجام بازی از طریق تجربه اعمال متفاوت شخصیت متمایز پیدا می کند .

    در این پژوهش میدانی ، محقق بر آن است که به توصیف کامل « بازی و تفریحات » محلی « شهرستان گرمسار » متناسب با دوره های سنی متفاوت بپردازد .

     

     

     

    1-2- ضرورت و اهمیت موضوع

    بررسی و شناخت یک فرهنگ در گرو شناخت همه عناصر آن می باشد . در هر فرهنگی ما شاهد عناصر به هم پیوسته و ویژه آن حوزه می باشیم . بازی و تفریحات نیز از اجزاء و عناصر فرهنگ یک جامعه محسوب می شوند که با توجه به شرایط اکولوژیک و فرهنگی دارای ماهیتی متمایز و جداگانه می باشند . « بازی و تفریحات » دارای کارکردهای متعددی می باشند . رویکرد کارکرد گرا بیانگر آن است که « هر عمل اجتماعی و هر نهاد را با توجه به روابطی که با تمامی کالبد اجتماعی دارد در نظر بگیریم » ( روح الامینی ، 1382 ، 121 ) . کارکرد « بازی و تفریحات » با توجه به دوره های سنی تا حدودی متفاوت می باشد . شایسته یاد آوری است که انواع بازیها متناسب با دوره های سنی است ، به تدریج که به دوره های بالاتر می رسیم بازیها پیچیده تر و به عبارتی دیگر  دارای شاخصه « فکری - ذهنی» می باشند . مردم شناسی ، جامعه شناسی و روان شناسی متناسب با رویکرد علمی خود به مطالعه « بازی ها » و انواع کارکردها می پردازند .

    مردم شناسی بازیها را در قالب « فولکور » و به عنوان اجزاء هویت بخشی و کارکرد فرهنگ، و جامعه شناسی بازیها را در قالب تئوریهای اجتماعی شدن مورد بررسی و مطالعه قرار می دهند . روان شناسان نیز بازیها را بعنوان عاملی اساسی در تکوین شخصیت تلقی می‌کنند .  بازیهای سنتی نیز به عنوان بخشی از فرهنگ از نسلی به نسل دیگر منتقل می شوند و در جریان این انتقال بسیاری از آنها کارکرد خود را از دست داده اند و با بررسی آنها می توان عوامل موثر و تاثیر پذیر بر بازیها را شناسایی کرد و در این زمینه برنامه ریزی کرد و از آن استفاده نمود.

     

    1-3- س‍ؤالات تحقیق :

    در هر تحقیق علمی محقق به تعدادی از سئوالات در ذهن خود روبرو می شود و دراین تحقیق همانند سایر تحقیقات، کوشش شده که سئوالات مطرح شده پاسخ داده شود: که در زیر این سؤالات آورده شده است.

    1-  بازیهای سنتی چه تاثیری بر فرهنگ پذیری و جامعه پذیری کودکان دارد؟

    2-  آیا بازیهای سنتی با توجه به شرایط اکولوژیکی و فرهنگی ماهیتی متمایز دارند؟

    3- آیا بازیهای سنتی به عوامل جنسی و سنی مرتبط است؟

    4-  هر بازی در میان چه گروه های سنی برگزار می شود؟

     

    1-4-  هدف تحقیق :

    بازیهای محلی از زمانهای قدیم سخت مورد توجه مردم بوده و بخش مهمی از اوقات فراغت آنان را پر می کرده ، اینگونه بازیها ریشه در فرهنگ اصیل و ملّی و میهنی ما دارد که امروز با ورود بازیهای مدرن و رشته های اعجاب آور گرد فراموشی روی آنها پاشیده شده است .

    هدف اصلی تحقیق حاضر ، شناخت و بررسی بازیهای سنتی مردم شهرستان گرمسار می باشد که اهداف خاص تحقیق شامل موارد زیر می باشد .

    1-  شناخت و بررسی بازیهای سنتی شهرستان گرمسار

    2-  معرفی بازهای سنتی در شهرستان گرمسار به عنوان جزئی از فرهنگ خاص

    3- پی بردن به کارکرد های بازیها

    4- شناخت انواع بازیها با توجه به دوره های سنّی مختلف

     

    1-5- پیشینه تحقیق:

    در خصوص موضوع حاضر در شهرستان گرمسار تحقیق خاصی صورت نگرفته است ولی در کتاب سرزمین خورشید درخشان نوشته نوشین آذر اسدی در فصل نهم آن در جلد دوم کتاب در قسمت سرگرمیها به معرفی تعدادی بازیهای سنتی از قبیل توپ بازی،کشتی گری و اسب دوانی و ... پرداخته است.

    لادن کیان در کتاب « رموز سلامت کودکان»به اهمیت و انواع بازیها اشاره نموده ،  که در موضوع مورد نظر محقق بی تأثیر نبوده است و در کتاب « ورزشهای بومی ، سنتی ،  محلی » نوشته غلامحسین حسن پور بازیهایی از استانهای مختلف ایران بیان شده است که تعدادی از این بازیها همانند « هفت سنگ بازی ، الک دولک ، گرگم گله می گیرم » شباهت فراوانی به بازیهای منطقه مورد تحقیق ( گرمسار ) داشته و پژوهشگر نیز در تحقیق خود از آنها بهره جسته است .

    سیده مریم حسینی در کتاب « کودک ، بازی و اسباب بازی » به انواع بازیها و نظریه های مختلف درباره ی بازیها پرداخته ، که از نظریات جمع آوری شده در پژوهش حاضر استفاده شده است و در کتابهای دیگری همانند « کتاب معتقدات و آداب ایرانی » نوشته هانری ماسه و کتاب « مجموعه بازیهای کودکان و نوجوانان » نوشته ی هادی پزشپور که در هرکدام مطالبی درباره ی بازی و انواع بازی ایرانی ذکر شده ، که در اندیشه ی پژوهشگر تأثیر بسزایی داشته است .

    علی بلوک باشی در کتاب « بازیهای کهن در ایران » تعدادی از بازیهای کهن را نوشته و درباره گویشهای بازیهای ایرانی نیز اشاراتی داشته است . خانم ثریا قزل ایاغ با همکاری شهلا افتخاری به سفارش دفتر پژوهش های فرهنگ با همکاری کمیسیون ملی یونسکو در ایران کتابی تحت عنوان بازیهای محلی درایران تهیه و چاپ کرده اند که در این پژوهش 1745 بازی با شرح و 661 بازی بدون شرح گرد آوری شده است.

    و دراین زمینه می توان به تعدادی از پایان نامه ها از جمله: پایان نامه های نادر گنجی که به تحلیل مردم شناختی انواع بازیهای گلستان و بررسی مردم شناختی بازیهای سنتی ایلام توسط حبیب‌ا... رضا پسند که به عنوان پایان نامه کارشناسی ارشد مردم شناسی دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکز ارائه داده است اشاره نمود.

     

  • فهرست و منابع پایان نامه مونوگرافی شهرستان بوکان با تکیه بر آداب و رسوم ازدواج

    فهرست:

    فصل اول: کلیات پژوهش

    مقدمه: ............................................................................................... 2

    1-1- بیان مسئله ................................................................................... 4

    1-2- ضرورت و اهمیت موضوع .............................................................. 5

    1-3- سوالات تحقیق............................................................................... 5

    1-4- هدف تحقیق.................................................................................. 6

    1-5- پیشینه تحقیق................................................................................. 6

    1-6- روش تحقیق.................................................................................. 7

    1-7- محدودیت های تحقیق....................................................................... 9

    1-8- مفاهیم......................................................................................... 9

    1-9- زمان و جامعه تحقیق....................................................................... 10

    1-10- مکان تحقیق: جغرافیای تاریخی گرمسار.............................................. 12

    1-10-1-حدود و موقعیت ویژگی های طبیعی................................................. 13

    1-10-2- ویژگی های جمعیتی شهرستان گرمسار............................................ 14

    1-10-3- وضع سواد و وضعیت اجتماعی ................................................... 15

    1-10-4- تقسیمات داخلی........................................................................ 17

    1-10-5- نژاد مردم گرمسار..................................................................... 17

    1-10-6- زبان و لهجه های محلی گرمساری ................................................ 18

    1-10-7- مذهب مردم گرمسار.................................................................. 19

    1-10-8- آداب و اخلاق – عقاید و افکار...................................................... 19

    1 – 10-9- سرگرمیها ،‌جشنها و همگروهی ها............................................... 20

    1 – 10 – 10 – آب و هوا..................................................................... 23

    1 – 10 – 11 – رودها.......................................................................... 24

    1 – 10 – 12 – پستی و بلندی................................................................. 26

    1 – 10 – 13 – زندگی کشاورزی............................................................ 29

    1 – 10 – 14 – محصولات کشاورزی....................................................... 29

    1 – 10 – 15 – درختان میوه گرمسار (‌باغدار ی)‌......................................... 33

    1 – 10 – 16 – پوشش گیاهی................................................................. 37

    1 – 10 – 17 – حیوانات وحشی.............................................................. 38

    1 – 10 – 18 – زندگی دامپروری............................................................ 38

    1 – 10 – 19 – صنایع دستی.................................................................. 40

     

    فصل دوم : ادبیات پژوهش

    مقدمه................................................................................................ 43

    2 – 1 – تعریف بازی از دیدگاه صاحب نظران.............................................. 44

    2 – 2 – بازیهای کهن............................................................................ 45

    2 – 3- بازیهای ایرانی........................................................................... 46

    2 – 4 – طبقه بندی بازیهای سنتی............................................................. 48

    2 – 5 – برخی ویژگی های بازیهای سنتی................................................... 50

    2 – 6 – انواع بازی.............................................................................. 53

    2 – 7 – ریشه های بازیهای کودکانه........................................................... 55

    2 – 7 – 1 – عناصر بنیادین زندگی به ویژه خاک و آب................................... 55

    2 – 7 – 2 – پدیده های طبیعی................................................................. 57

    2 – 7 – 3 – پیوند انسان  با جانوران......................................................... 57

    2 – 7 – 4 – کار گروهی....................................................................... 58

    2 – 7 – 5 – آیین های اسطوره ای و جادویی............................................... 59

    2 – 7 – 6 – سنت ها و آیین های ملی و دینی و اجتماعی که ریشه های چندگانه دارند 61

    2 – 7 – 7 – جنگ ها و تمرین های جنگی از بن مایه های مهم در تقلید بازی کودکان 62

    2 – 7 – 8 – حرکت و کنش های بدنی....................................................... 63

    2 – 7 – 9 – بازیهایی که ریشه در اصل لذت جویی دارند................................ 64

    2 – 7 – 10 – زبان و  نیاز به پیوند اجتماعی............................................... 67

     

    فصل سوم : دیدگاه صاحب نظران در زمینه بازی

    مقدمه................................................................................................ 71

    3 – 1 – نظریات پیشوایان و بزرگان اسلامی................................................ 72

    3 – 2 – نظریه های دانشمندان................................................................. 74

    3 – 2 – 1 – نظریه کارایی یا انرژی اضافی................................................ 74

    3 – 2 – 2 – نظریه استراحت یا رفع خستگی .............................................. 74

    3 – 2 – 3 – نظریه اجمال فعالیت های اجدادی............................................. 75

    3 – 2 – 4 – نظریه پیش تمرین............................................................... 75

    3 – 2 – 5 – نظریه پویای دوران کودکی.................................................... 76

    3 – 2 – 6 – نظریه پیاژه....................................................................... 76

    3 – 2 – 7 – نظریه تصفیه و پالایش......................................................... 78

    3 – 2 – 8  -نظریه اجتماعی شدن............................................................. 78

    3 – 2- 9 – نظریه تکوین شخصیت........................................................... 79

    فصل چهارم : چارچوب نظری

    مقدمه................................................................................................ 81

    4 – 1 – کارکرد.................................................................................. 82

    4 – 2 – مکتب کارکردگرایی.................................................................... 82

    4 – 3- کارکرد اجتماعی بازی ها.............................................................. 84

    4 – 4 – بازی و فرایند جامعه پذیری.......................................................... 86

    4 – 5 – کارکرد جسمی و ذهنی بازی ها..................................................... 89

    4 – 6 – کارکرد بازی در رشد عاطفی........................................................ 90

    4 – 7 – مکتب اشارعه گرایی.................................................................. 90

    4 – 8 – مکاتب اشاعه گرا...................................................................... 91

    4 – 8 – 1 – مکتب اشاعه آلمان............................................................... 91

    4 – 8 – 2 – مکتب اشاعه انگلیس............................................................ 91

    4 – 8 – 3 – مکتب  اشاعه آمریکا............................................................. 91

    4 – 8 – 4 – نقطه محوری نظریه اشاعه گرایی............................................ 92

     

    فصل پنجم : یافته های تحقیق

    مقدمه :.............................................................................................. 94

    5 – 1 – مراحل بازی های سنتی............................................................... 95

    5 – 2 – نحوه یارگیری.......................................................................... 96

    5 – 3- بازیهای پیش دبستانی................................................................... 97

    1 – زنگوله پا..................................................................................... 97

    2 – دالی بازی..................................................................................... 98

    3 – دسی دسی..................................................................................... 98

    4 – اتل متل توتوله............................................................................... 98

    5 – عروسک بازی................................................................................ 99

    6 – کلاغ پر...................................................................................... 100

    7 – لیلی لیلی حوضک........................................................................... 100

    8 – سایه بازی.................................................................................... 101

    5 – 4 – بازیها و سرگرمی هایی که در دوران دبستان مرسوم می باشد ................ 101

    1 – قایم باشک..................................................................................... 101

    2 – هفت سنگ بالا.............................................................................. 102

    3 – بازی چال گردو............................................................................. 103

    4 – گل بازی یا خاک بازی...................................................................... 104

    5 – بازی جور کن............................................................................... 104

    6 – نخ بازی...................................................................................... 105

    7 – بازی کله شیطان............................................................................ 106

    8 – بادبادک بازی................................................................................. 106

    9 – فرفروک بازی............................................................................... 107

    10 – شمشیر بازی............................................................................... 107

    11 – الک دلک..................................................................................... 107

    12 – بازی لپ پره.............................................................................. 109

    13 – چارقد بازی................................................................................ 109

    14 – آسیا به چرخ............................................................................... 110

    15 – بالابلندی.................................................................................... 111

    16 – بازی گرگ آمده گله ببره................................................................. 111

    17- بازی اوستا بدو.............................................................................. 112

    18 – بازی سک سک............................................................................. 112

    19 – بازی جفتک چارکش...................................................................... 112

    5 – 5 – بازی های نوجوانی و جوانی....................................................... 113

    1 – بازی وسطی................................................................................. 113

    2 – کشتی یا زورآزمایی........................................................................ 114

    3 – طناب کشی.................................................................................. 114

    4 – ملق بازی.................................................................................... 115

    5 – قلاب سنگ بازی........................................................................... 115

    6 – بازی عروس و داماد....................................................................... 116

    7 – سوار سوار یا پیاده سوار.................................................................. 116

    8 – آقاج توپی.................................................................................... 117

    9 – اسب سواری................................................................................. 117

    10 – تیراندازی.................................................................................. 118

    11 – او بازی.................................................................................... 118

    5 – 6 – بازیهای عمومی : مخصوص تمام شرایط سنی ( بازیهای فکری )،‌به استثناء کودکان    119

    5 – 7 – تحلیل کلی.............................................................................. 121

    5 – 8 – نتیجه گیری............................................................................ 122

    پیوست............................................................................................. 126

    فهرست مصاحبه شوندگان....................................................................... 127

    منابع................................................................................................ 132

     

    منبع:

    آخته، ابوالقاسم، 1385، جشن و آئین های شادمانی در ایران،چاپ اول ،تهران،اطلاعات

    احمدوند،محمدعلی،1387،روانشناسی بازی،چاپ پنجم،تهران،دانشگاه پیام نور

    اسدی ،نوش آذر،1378،نگاهی به گرمسار سرزمین خورشید درخشان ،چاپ اول،تهران ،نشرپازینه

    ادیبی، انصاری، حسین ، عبدالمعبود، 1383، نظریه های جامعه شناسی، چاپ دوم ، تهران ، نشر دانژه

    انجوی شیرازی،ابوالقاسم، 1379:جشن ها و معتقدات زمستانی،ج2،تهران،امیر کبیر

    امینی، ابراهیم، 1363، آیین تربیت ، چاپ یازدهم، تهران ، نشر اسلامی

    بوتسوانا،با آوباب، ، 1382: فرهنگ کودکان و نوجوانان،زیرنظرتوران میرهادی،چاپ سوم،تهران،انتشارات فرهنگ کودکان و نوجوانان

    بلوک باشی،علی،1386،بازیهای کهن،چاپ اول،تهران،انتشارات علمی فرهنگی

    بشیریه، حمید، 1385: فرهنگ از دیدگاه انسان شناسی وقوم شناسی،تهران،نشرنگاه معاصر

    پهلوان، چنگیز، 1378، فرهنگ شناسی، چاپ اول،تهران،نشر قطره

    پزشپور،هادی،1382،مجموعه بازیهای کودکان ونوجوانان، چاپ اول،تهران،آشیانه کتاب

    پروین گنابادی،محمد،1355،بازیهای محلی،تهران، نشرتوس

    13- پانوف،پرن،میشل،1386، فرهنگ مردم شناسی،ترجمه دکتر عسکری خانقاه، چاپ سوم،تهران،نشرسمت

    14- تامپسون ، رودلف، 1384، مشاوره با کودکان، ترجمه جواد طهوریان ، چاپ اول، تهران، نشر آرین

    15- حسن پور،غلامحسین،1387،ورزشهای بومی،سنتی،محلی، چاپ دوم،تهران،بامداد کتاب

    16- حسینی، سیده مریم، 1387: کودک و بازی و اسباب بازی،چاپ سوم،قم،نشر نسیم کوثر

    17- روح الامینی، محمود، 1382: مبانی انسان شناسی ، تهران ، انتشارات عطار

    18- صدیق سروستانی، رحمت ا...، 1382: برخی کارکردهای اجتماعی بازی ، فصل  نامه پل فیروزه ( ویژه بازی ها ) شماره نهم ، تهران ، دفتر پژوهش های فرهنگی

    19- طیبی ، حشمت ا... ، 1380 ، مبانی جامعه شناسی و مردم شناسی ایلات و عشایر ، چاپ چهارم ، تهران ، دانشگاه تهران

    20- عسکری خانقاه، اصغر، 1373: مردم شناسی (روش ، بینش، تجربه) ، چاپ اول ، تهران ، نشر شب تاب

    21- غلامی، غلامعلی، 1378: تئوری های اولیه بازی ، ماهنامه تربیت ، شماره 5 ، سال پانزدهم

    22- فربد، محمد صادق، 1376، مبانی انسان شناسی ، چاپ دوم تهران ، تهران ، انتشارات عصر جدید

    23- فکوهی ، ناصر، 1386: تاریخ اندیشه ها و نظریه های انسان شناسی ، تهران ، چاپ سوم ، نشر نی

    24- قزل ایاغ ، ثریا ، 1379 ، راهنمای بازی های ایران ، تهران ، دفتر پژوهش های فرهنگی

    25- کافی ، شیخ کلینی ، 1369 ، اصول کافی ، جلد ششم

    26- ماسه، هانری، 1375: معتقدات و آداب ایرانی، ترجمه مهدی روشن ضمیر ، جلد 1 و 2 ، تهران ، انتشارات مؤسسه تاریخ و فرهنگ ایران

    27- معینی، جهانگیر، 1374: نظریه و فرهنگ ، چاپ اول ، تهران ، مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگی بین المللی

    28- محمدی، محمد هادی، 1379، ریشه ها و بنیاد های تاریخی بازی های سنتی،  فصل  نامه پل فیروزه ( ویژه بازی ها ) شماره نهم ، تهران ، دفتر پژوهش های فرهنگی

    29- مهجور، سیامک، 1376، روانشناسی بازی ، چاپ پنجم ، تهران ، انتشارات دلگشا

    30- نوابخش ، مهرداد ، 1382 ، نظریه های  مردم شناسی، تهران

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت