بررسی موانع صادرات غیر نفتی در استان اردبیل؛ مورد مطالعه کالاهای منتخب استان

تعداد صفحات: 123 فرمت فایل: word کد فایل: 1000460
سال: 1393 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه مدیریت
قیمت قدیم:۱۸,۹۰۰ تومان
قیمت: ۱۶,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه بررسی موانع صادرات غیر نفتی در استان اردبیل؛ مورد مطالعه کالاهای منتخب استان

    پایان نامه کارشناسی ارشد (M.A)

    رشته: مدیریت اجرایی

    مقدمه

    جوامع توسعه یافته کنونی در جریان گذر تاریخی خود به کشف قانونمندیهای اساسی علم اقتصاد دست یافته و با بکارگیری این قانونمندیها به امور اقتصادی خود سرو سامان بخشیده­اند. این جوامع در راستای این حرکت خود امکانات تامین نیازها و تداوم حیات و افزایش رفاه را نیز بدست آورده­اند. هر چند بدیهی است که برای آنان نیز هنوز مشکلات فراوانی حل نشده باقی مانده است. اما جوامع در حال گذر در این میان دچار مشکلات بسیار اساسی‌تر گردیده‌اند( عظیمی، 1390 : 32-31).

    امروزه هدف اصلی بسیاری از کشورهای در حال توسعه رسیدن به توسعه صنعتی و رهایی از فقر و عقب ماندگی است در این زمینه با توجه به روند روز افزون همگرایی بین­المللی چه در پهنه سیاسی و چه در عرصه اقتصادی و شکل اخیر آن که با نام جهانی شدن از آن سخن می­رود ایجاب می­کند که کشورها برنامه­هایی را برای ورود از پیش تعیین شده و از پیش اندیشیده به این عرصه داشته باشند گسترش تجارت، تنوع بخشیدن به محصولات صادراتی ( توجه به صادرات صنعتی و کمک به رشد آن ) از جمله عواملی هستند که برای ورود به صحنه رقابت لازم هستند این مسئله  برای آن دسته از کشورهایی که متکی به یک با چند دسته از کالاهای صادراتی هستند از جمله ایران، که معمولاً نیز این کالاها مواد خام معدنی و یا کشاورزی هستند از اهمیت مضاعفی برخوردار است چرا که اقتصادهای تک محصولی بسیار ناپایدار و در مقابل تغییرات خارجی اعم از سیاسی و اقتصادی آسیب­پذیر هستند این کشورها معمولاً کنترل چندانی بر قیمت محصول صادراتی خود ندارند و از این رو همواره با تغییر قیمت این محصولات اقتصاد این کشورها دچار شوک­های شدیدی می­شود این مساله باعث می­شود که برنامه­گذاری اقتصادی عملاً  برای این دسته از کشورها معنی خود را از دست بدهد بسیاری از کشورهای در حال توسعه درک کرده­اند که تقاضا برای محصولات این کشورها را نیازهای کشورهای صنعتی تعیین می­کند. سالهاست که کشورهای جهان سوم که تامین کننده اصلی مواد اولیه کشورهای صنعتی هستند در تلاش برای رهایی از این وابستگی متقاعد شده­اند که باید به سمت اقتصادهای گوناگون­تری روی بیاورند که هم نیروی کار را مشغول بدارد و هم کالاهای معدنی اصلی آنها را تولید کند کشورهای در حال توسعه احساس می­کنند باید دست کم محصولات کشاورزی و تولیدات صنعتی متنوعی داشته باشند که در صورت بروز نوسان در قیمت یک یا دو محصول صادراتی هیچ خللی در روند اقتصادی آنها به وجود نیاید تنوع بخشیدن به صادرات بویژه صادرات کالاهای صنعتی گذشته از آن که سپری در مقابل نوسانات بین المللی است راهی به سوی بازارهای بین المللی و قدمی در جهت وارد شده به اقتصاد جهانی می­باشد(پور مقیم ، 1370: ).

    وضعیت اقتصادی کشور ما ( ایران) به عنوان کشوری در حال گذر است که متاسفانه تا کنون موفق به طی دوران گذری تاریخی نگردیده است و لذا اساسی ترین مشخصه آن عدم تعادل و بحران در زمینه های مختلف اقتصادی اجتماعی و فرهنگی است. بدیهی است که حل مشکلات جامعه ما در گروه توفیق در این گذر تاریخی است و نمی­توان در شرایط فقدان این موفقیت به ایجاد تامین­های اقتصادی – اجتماعی و فرهنگی برای جمعیت حال و آینده کشور امید زیادی داشت (عظیمی، 1390 : 32-31 )

    بنابراین در برنامه­ریزی­های اقتصادی و سیاستهای رشد و توسعه توجه ویژه به صادرات باید در کانون توجه برنامه­های اقتصاد کلان کشوری قرار بگیرد.استان اردبیل یکی از استانهای با قابلیت بالا در مورد صادرات می­باشد به دلیل وجود عوامل درونی و بیرونی فراوان هنوزصادرات این استان نتوانسته جایگاه واقعی خود را پیدا نمایند. بنابراین از طریق تحقیقات علمی و آکادمیک و با استفاده از تجربیات سایر کشورها در رفع موانع صادراتو رشد وتوسعه بازرگانی خارجی باید اقدام گردد. در اکثر کشورهای موفق فعالیتهای وسیعی در این زمینه صورت گرفته وبه راهکارهای علمی وعملی مثبت دست یافته­اند. شناخت فرصتهای بازرگانی و تجاری کشورهای همسایه بویژه کشورهای حوزه قفقاز و CIS می­تواند کمک شایانی دراین امور بنماید و نیز با اطلاع رسانی دقیق و به موقع می­توان تهدیدهای منطقه­ای ازقبیل تحریم را به فرصتهای تجاری خوبی تبدیل نمود. فراهم آوردن شرایط و حضور فعال ودائمی و ثمربخش در امرصادرات غیرنفتی خصوصا در این کشورها نیازمند ارتباطات فعال سیاسی و تجاری و حقوقی در منطقه می­باشد. با اتخاذ استراتژی هوشمندانه، بازارکشورهای حوزه قفقاز و CIS می­تواند فرصت طلایی شکوفایی تجاری ایران در آسیای مرکزی باشد، و بازوی توانمندی برای توسعه اقتصادی کشور باشد. دروازه ورود به این بازار وسیع و پرجاذبه و دارای مزیت نسبی فراوان برای کشورمان، استانهای شمال و شمال غربی بویژه استان اردبیل می­باشد.

    تصویب قوانین و مقررات برای سهل و روان­تر کردن امر صادرات، اتخاذ استراتژی همگرایی منطقه­ای، استفاده از قابلیتهای بخش خصوصی و ارائه تسهیلات برای آنها، انجام تحقیقات تجاری و بازاریابی برای آگاهی از موقعیت فعلی و روند حیات تجاری کشورهای منطقه ونیز پیش­بینی نیازهای آینده­ی این کشورها می­تواند نویدبخش توسعه­ی همه جانبه در این بازارهای وسیع گردد. امید است این تحقیق با عنایت به موارد بیان شده و نتایج بدست آمده از پژوهش در زمینه رفع موانع، رشد وگسترش و بهبود فعالیتهای اقتصادی بویژه صادرات غیرنفتی دراستان اردبیل گامی مفید و اقدامی در خور توجه باشد.

     

    1-2  بیان مسأله تحقیق

    در جهان متلاطم و شتابان امروز، رفاه و آسایش، و افزایش سطح کیفیت زندگی[1] از اهداف اساسی انسانها و جوامع می­باشد. افزایش سطح رفاه مردم در گرو رشد[2] و توسعه اقتصادی3 است و یکی از مولفه­های رشد اقتصادی  کشور­ها، موفقیت در بخش صادرات  می­باشد.

    در حال حاضر یکی ازراهبردهای مهم در رشد اقتصادی در کشور ما، توسعه صادرات غیرنفتی است. کاهش صادرات نفتی و جایگزینی صادرات غیرنفتی از اولویتهای بخش صادرات کشور است .

    صادرات، نقطه آغاز برقراری ارتباطات فرامرزی است که عبارتست از: فروش تولیدات و خدمات به کشورهای دیگر برای کسب درآمد ارزی، برقراری موازنه تجاری و ایجاد تعادل اقتصادی. نقش صادرات به کسب و افزایش درآمد ارزی محدود نمی­شود، بلکه فراتر و مهمتر از آن صادرات از قوی­ترین اهرم اجرای استراتژی رشد و توسعه اقتصادی محسوب  می­شود (میرزائیان،1387 : 1).

    تجارت خارجی4و در راس آن صادرات اهمیت ویژه­ای برای کشورهای در حال توسعه دارد، صادرات و توجه به این مقوله پیامدهایی مانند 1- رعایت الزامات صنعتی شدن 2- رعایت استانداردهای تولید 3- رهایی از محدودیتهای بازارهای داخلی 4- استفاده از انواع استراتژیهای بازار و گسترش و حفظ بازار و مشتری 5- بهره وری از طریق صرفه­جویی به واسطه مزیتهای نسبی5 در تولیدات 6 - استفاده کامل از ظرفیتهای فنی و انسانی را در بردارد (عبدی و تبادلی، 1388: 2).

    ­­­­­­­­­­­­­­انجام صادرات بایدها و الزاماتی دارد که در بستر این قواعد، صادرات می­تواند با موفقیت نقش­های اساسی خود را ایفا کند و به عنوان عامل برتر در توسعه اقتصادی درآید که سایر عوامل را نیز تحت تاثیر خود قرار می­دهد.

    عوامل اساسی که باید در ایجاد و بهبود ساختار توسعه صادرات به آن توجه ویژه شود عبارتند از:  منابع انسانی وتوجه به آموزش و بهسازی هدفمند و پرورش خلاقیت و ارتقای سطح تخصص، تعهد، رفاه و... آنها در راستای اهداف صادرات - توجه به مدیریت صادرات و استفاده از استراتژیها و سبکهای پیش برنده6در مدیریت آن و توجه ویژه به مدیریت بازاریابی- اهتمام به تامین زیرساختها و تکنولوژیهای مورد نیاز در بخش تولید و صنایع بسته بندی، ایجاد زیرساختهای ارتباطی و مبادلات بین المللی و سیستم بانکی و ... - روان­سازی قوانین و مقررات مربوط به حوزه تجارت خارجی بویژه صادرات کالا.

    بی­شک شناخت شرایط، موانع و چالش­ها مقدمه هر حرکت صحیح و علمی است در این تحقیق موانع موجود در مسیر  صادرات استان اردبیل بررسی و پنج کالای استان که بیشترین سهم صادرات را در سبد کالاهای صادراتی استان دارند مورد مطالعه قرار گرفته است، این کالاها طبق آمار ارائه شده توسط گمرکات استان در طی شش سال اخیر (از سال 90-1385) عبارتند از:  1- مصنوعات پلاستیکی 2- سیب زمینی 3- پیاز 4- مصالح ساختمانی 5- عسل .

    در این پژوهش تاثیر متغیرهای: 1-موانع انسانی و مدیریتی[3] 2- موانع قانونی و سیاسی[4] 3 -موانع ساختاری و اقتصادی [5]موجود در مسیر صادرات  بر میزان سهم صادرات کالاهای استان اردبیل در بازارهای هدف مورد مطالعه قرار گرفته است.

    این پژوهش در پی پاسخگویی به این مسائل است که، با توجه به نقش اساسی و موثر منابع انسانی در موفقیت سازمان­ها، میزان آشنایی نیروی انسانی سازمان از سطوح مدیریت عالی تا عملیاتی با  اصول تجارت و بازار و تغییرات محیط تجاری و میزان توانایی­های ادراکی و اجرایی آنها در فرآیند اولیه تا نهایی صادرات چه تاثیری  در موفقیت  صادرات دارد؟

    در خصوص وضعیت ساختاری،از لحاظ زیرساختهای فنی،اطلاعاتی، خدماتی و... چه شرایطی بر صادرات استان اردبیل حاکم است و این زیرساختها چه میزانی از موفقیتها، یا عدم موفقیتهای صادرات استان را شامل می­شود، و نیز مزیتها و قابلیتهای تولیدی و تجاری حاصل از شرایط ساختاری استان شامل کدام  موارد است و آیا تاکید بر این مزیتها و تقویت آنها تاثیری در افزایش صادرات استان خواهد داشت؟

    قوانین و مقررات داخل کشور در خصوص صادرات و قوانین و مقررات کشورهای دیگر در این  خصوص برای دستیابی به اهداف صادراتی تا چه میزان می­تواند موثر باشد؟ و آیا در بستر این قوانین و مقررات و با افزایش میزان آشنایی و تطابق  با الزامات قانونی و هماهنگی با تغییرات آن می­توان در راستای افزایش صادرات گام برداشت.

     با در نظر داشتن وضعیت فوق الذکر وبا عنایت به استعدادهای ویژه­ی طبیعی، ژئوپولوتیکی، انسانی و اجتماعی استان اردبیل در خصوص تولید و صادرات کالاهای مورد بحث این پژوهش، وضعیت  این کالاها بررسی می­شود و موانع توسعه صادرات غیر نفتی استان مورد مداقه قرار داده می­شود و درصد تاثیر هریک از این  دسته مسایل در سه قالب موانع انسانی و مدیریتی، موانع ساختاری و اقتصادی و موانع قانونی و سیاسی با توجه به شواهد موجود تعیین می­شود.

    و در پایان با بهره­گیری از یافته­های پژوهش راهکارهای مقابله با این موانع را با توجه به قوانین و مقررات کشور و در دامنه­ی استعدادهای بالفعل و موجود انسانی، طبیعی و فنی استان و با دیدگاهی واقع گرایانه ارائه می­گردد، و پیشنهادهایی عملی برای اصلاح ساختارهای مشکل آفرین مطرح می­شود.

    1-3   اهمیت و ضرورت تحقیق

    نظر به اهمیت صادرات در توسعه اقتصادی کشورها بدیهی است که پژوهش در حوزه صادرات و عوامل مرتبط با آن گامی در جهت کمک به توسعه اقتصادی و تسریع روند رشد اقتصادی محسوب می­شود .

    استان اردبیل به دلیل گستردگی در محور جغرافیایی و تنوع پدیده زمین شناسی همراه با عوامل ارتفاع و وجود دشتها و کوهستانها و نیز معادن غنی و بکر و همجواری با دریا ی خزر، مجاورت با استان مرزی آذربایجان شرقی به عنوان یکی از قطب های  صنعتی کشور و استان مرزی گیلان و دیگر استعدادها و قابلیتهای طبیعی بالقوه و بالفعل  یکی از قطبهای مهم تولید محصولات کشاورزی محسوب می­شود. دیگر قابلیتهای استان عبارتد از:  وجود مزیتهای نسبی مانند داشتن مرز مشترک با جمهوری آذربایجان، سهولت دسترسی به کشور روسیه و کشورهای اروپای شرقی و بازارهای حوزه قفقاز و آسیای میانه، داشتن موقعیت برتر از لحاظ ترانزیت و حمل و نقل بین­المللی، وجود نیروی کار ارزان و فراوان و ماهر در استان، وجود بازارچه­های مرزی در استان، مشمول قوانین مربوط به مناطق کمتر توسعه یافته بودن و تخصیص یارانه­های حمایتی از جمله تسهیلات بانکی کم بهره، معافیتهای مالیاتی ناشی از درآمد، معافیت حقوق ورودی ماشین­آلات، امکان ایجاد صنایع پایین­دستی، وجود کارخانه سیمان به عنوان زیربنای کارهای عمرانی، نزدیکی به مراکز عمده تولید کالا، وجود پتانسیل عمده برای صادرات مصالح ساختمانی و سنگ­های تزئینی، زمینه مناسب تولید و پرورش ماهی و عسل و ...(شامی و عاصمی زاده ، 1387).

     

    Quality of Life.1

    Growth.2

    3.Economic Development         

    4.Foreign Trade

    Relative advantages.5

    6.Leading styles

     

    Human and Administrative Barriers.1

    Legal and Political Barriers.2

    Structural and Economic Barriers.3

  • فهرست و منابع بررسی موانع صادرات غیر نفتی در استان اردبیل؛ مورد مطالعه کالاهای منتخب استان

    فهرست:

    فصل اول:

    1-1 مقدمه. 8

    1-2  بیان مسأله تحقیق.. 10

    1-3   اهمیت و ضرورت تحقیق.. 12

    1-4  اهداف تحقیق.. 13

    1-5  سؤالات تحقیق.. 13

    1-6  فرضیههای تحقیق.. 13

    1-7تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای مستقل تحقیق.. 13

    1-7-1 موانع انسانی و مدیریتی صادرات... 13

    1-7-2 موانع ساختاری و اقتصادی صادرات... 14

    1-7-3 موانع قانونی و سیاسی صادرات... 14

    1-7-4تعریف مفهومی و عملیاتی متغیر وابسته تحقیق.. 15

    فصل دوم..

    2-1 مقدمه. 17

    2-2-2 تجارت خارجی(صادرات) و کشورهای در حال توسعه. 18

    2-2-2-1 تعریف تجارت خارجی(صادرات) 18

    2-2-2-2 اهمیت تجارت خارجی(صادرات) 18

    2-2-2-3 کشورهای در حال توسعه و وضعیت صادرات آنها 19

    2-2-3  صادرات و نقش آن در رشد و توسعه اقتصادی کشورها 20

    2-2-3-1 تعریف و مفهوم توسعه اقتصادی.. 20

    2-2-3-2 رابطهی صادرات و توسعه اقتصادی.. 20

    2-2-4 فرصتهای صادراتی.. 21

    2-2-5 موانع صادراتی.. 26

    2-2-7 انواع همکاریهای تجاری و اقتصادی.. 31

    2-2-7-1 موافقتنامه تجارت ترجیحی.. 31

    2-2-7-2 منطقه آزاد تجاری.. 32

    2-2-7-3 اتحادیه گمرکی.. 32

    2-2-7-4 بازار مشترک... 32

    2-2-7-5 اتحادیه اقتصادی.. 32

    2-2-8 تاریخچه صادرات غیرنفتی در ایران. 33

    2-2-8-1 صادرات ایران از سال 1300 تا سال 1357(وقوع انقلاب اسلامی ایران) 33

    2-2-9 صادرات غیرنفتی در ایران و فرصتها و چالش های فراروی آن. 37

    2-2-9-1 سند چشم انداز20 ساله کشور. 37

    2-2-9-2 فرصتها و موانع صادراتی در ایران. 38

    2-2-10 استان اردبیل و صادرات غیرنفتی.. 39

    2-2-10-1معرفی استان اردبیل.. 39

    2-2-10-2 نقاط قوت استان اردبیل در صادرات... 46

    2-2-10-3 فرصت‌های استان اردبیل در صادرات... 48

    2-2-10-4 وضعیت صادرات استان اردبیل.. 48

    2-2-10-5راهبردهای میان‌مدت و کوتاه‌مدت: 55

    2-3 مدل مورد نظر در تحقیق.. 59

    2-3-1 تعریف متغیرهای مورد نظر. 60

    2-3-2 موانع انسانی و مدیریتی.. 60

    2-3-3 موانع ساختاری  اقتصادی.. 60

    2-3-4 موانع قانونی و سیاسی.. 60

    2-3-5 میزان صادرات استان اردبیل در بازارهای هدف... 61

    2-4 پیشینه تحقیق.. 61

    2-4-1 پیشینه تحقیق در خارج.. 61

    2-4-2 پیشینه تحقیق در ایران. 62

    فصل سوم:

    3-1-مقدمه. 65

    3-2- روش تحقیق.. 66

    3-3- جامعه و نمونه آماری.. 67

    3-4 ابزار گردآوری اطلاعات... 67

    3-5 نحوهی تدوین پرسشنامه. 68

    3-6  روایی پرسشنامه. 68

    3-7 پایایی پرسشنامه. 69

    3-8 تجریه و تحلیل داده ها و اطلاعات ( روش های آماری ): 69

    فصل چهارم:

    4-1  مقدمه. 71

    4-2  توصیف پاسخ دهندگان. 71

    4-2-1 میزان تحصیلات... 71

    4-2-2 سابقه عضویت در اتاق  بازرگانی.. 72

    4-2-3 زمینه اصلی فعالیت شرکت... 72

    4-3  توصیف متغیرهای تحقیق.. 73

    4-3-1 موانع انسانی و مدیریتی صادرات... 73

    4-3-2 موانع ساختاری و اقتصادی  صادرات... 73

    4-3-3 موانع قانونی و سیاسی صادرات... 74

    4-4 آزمون فرضیه های تحقیق.. 74

    فصل پنجم:

    5-1 خلاصه تحقیق.. 78

    5-2 بحث و نتیجه گیری آمار توصیفی تحقیق.. 78

    5-3  بحث و نتیجه گیری آمار استنباطی تحقیق: 79

    5-4  نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات اجرایی.. 80

    5-4-1 فرضیه اول و پیشنهادها 80

    5-4-2 فرضیه دوم و پیشنهادها 81

    5-4-3 فرضیه سوم و پیشنهادها 83

    5-5 پیشنهادات پژوهشی آتی.. 83

    5-6 محدودیتهای تحقیق.. 84

    پیوست ها 85

    منابع و مآخذ: 102

     

    .

    منبع:

    1- اسماعیل پور ، حسن . مدیریت بازار یابی بین المللی تهران : نگاه دانش ، 1380.

    2- اسماعیل پور، حسن. 1390. مبانی مدیریت بازاریابی . چاپ چهارم ، تهران : انتشارات نگاه دانش ، ص 372

    3- اشراق ، آرمان؛ درگاهی ، حسین؛ اصلانی،سروش و مجبوری ، مهدی . 1389 .دانش مسایل روز در زمینه های مدیریت موسسات تولیدی خدماتی و طرح های عمرانی .چاپ هشتم ،تهران : انتشارات نگاه دانش ، صص 206-194

    4- آقاجانی، زهرا. 1385. بازارشناسی استانی(قسمت اول).دوماهنامه بررسی های بازرگانی، شماره 18، مرداد و شهریور1385، ص 120-117.

    5- آمار به نقل از : گمرک ایران ، سالنامه آمار بازرگانی خارجی سالهای مختلف(تهران: گمرک ایران، سالهای مختلف

    6- امان الله امینی ،" صادرات غیرنفتی ایران آزمونی دشوار" ، اطلاعات سیاسی –اقتصادی، شماره 3 (آدر ماه 1365) ، ص 15

    7- امید بخش ، اسفندیار . سمینار بررسی تبعات الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی wto . اهواز : مدیریت منابع انسانی شرکت توسعه و نیشکر و صنایع جانبی ، 1381 .

    8-

    9- بازرگانی خارجی (بدون نفت)"، نشریه جهاد، شماره 104، (آدر و دی ماه 1366)، ص 9

    10- بانک مرکزی  جمهوری اسلامی ایران ، حسابهای ملی ایران 1353 -1366 (تهران : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران 1370، ص 21

    11- پور مقیم ، سید جواد . 1370 .تجارت بین الملل ( نظریه ها و سیاستهای بازرگانی ) . تهران: نشرنی

    12- تجارت خارجی ایران (2)، نشریه شماره 267، فروردین 1361، ص 1029

    13- تودارو، مایکل.(1363).برنامه ریزی توسعه مدلها و روشها ، ترجمه دکتر عباس عرب مازار ،تهران : سازمان برنامه و بودجه

    14- تودارو، مایکل، 1362 ،توسعه اقتصادی در جهان سوم ، ترجمه غلامعلی فرجادی ، جلد اول ، تهرا : انتشارات مرکزی مدارک اقتصادی – اجتماعی ع چاپ اول ، 1364 ، ص

    15- جان بست. 1369.روشهای تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری ،ترجمه حسن پاشا شریفی و نرگس طالقانی.چاپ 3، تهران: انتشارات رشد،ص 286

    16- جولیان باریر، 1363، اقتصاد ایران، تهران: موسسه حسابرسی سازمان صنایع ملی، ص 164

    17- حافظ نیا ، محمدرضا. 1382. مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی .چاپ نهم، تهران: انتشارات سمت، ص 155و12

    18- حسین عرفانی،صادرات غیر نفتی و راه های مشارکت مردم در توسعه آن ،گمرک جنوب تهران، تهران: بی تا ، ص 8

    19-

    20- حقیقی ، محمد. 1389 .بازرگانی بین الملل . چاپ هشتم ،تهران : موسسه انتشارات دانشگاه تهران (دانشکده مدیریت ) صص 42 و 43

    21- خدادادحسینی ،سیدحمید و شاه طهماسبی ، اسماعیل .1389، اندازه گیری کارایی کشور ایران در مقایسه با کشورهای  منتخب بر اساس صادرات غیر نفتی رویکردDEA. چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت بازاریابی، تهران ، 2-1 تیرماه 1389. بر گرفته از آدرس اینترنتی:  (http://www.aryanabook.com/dea.html)

    22- دژ پسند ، فرهاد.عبدیان . مسعود. منافع ومضار پیوستن به سازمان تجارت جهانی ، مجله برنامه وبودجه ، سازمان مدیریت وبرنامه ریزی، شماره 13و14

    23- راسخی ، سعید؛ شهرازی, میلاد؛ عبداللهی،محمدرضا. اثرنامتقارن نرخ ارز و نوسان آن بر صادرات غیر نفتی ایران. فصلنامه علمی – پژوهشی ، پژوهش های رشد و توسعه اقتصادی – سال دوم – شماره هفتم ، تابستان 1391، ص

    24- رناتورو جیرو ، آزاد سازی تجارت وحاکمیت قانون درجهانی به هم وابسته . رضا پاکدامن ( مترجم ) ،تهران ، موسسه مطالعات وپژوهشهای بازرگانی ، 1375 .

    25- روزبهان ، محمود . 1390 .مبانی توسعه اقتصادی  . چاپ پانزدهم (سال 1390) ،گیلان ، انتشارات تابان ، ص 5

    26- روستا، احمد؛ ونوس، داور وابراهیمی، عبدالمجید.1389.مدیریت بازاریابی.چاپ چهارم، تهران: انتشارات سمت، ص448

    27-

    28- ساده، مهدی. 1375. روش های تحقیق با تاکید بر جنبه های کاربردی .تهران: مولف

    29- سعید دادخواه، افزای ش صادرات غیرنفتی و ضرورت تغییر ساختار اقتصادی ، اطلاعات سیاسی، اقتصادی ، ش 7 (فروردین ماه 1366)، ص 26

    30- سیف ، احمد . جهانی کردن : واپسین مرحله امپریالیسم ، اطلاعات سیاسی – اقتصادی شماره 194 -193 مهر و آبان 1382 ص 21-8)

    31- سیف ، احمد . جهانی کردن و فرضیه چارز داروین . اطلاعات سیاسی – اقتصادی شماره 202-201، خرداد و تیر 1383، ص 157-155                        

    32- شکیبایی، علیرضا.شاه سنایی، حسن. 1391. بررسی همگرایی اقتصادی و همزمانی چزخه های تجاری در گروه شانگهای. فصلنامه پژوهشنامه اقتصادی ، سال دوازدهم، شماره سوم ، پاییز 1391، ص 90

    33- عابدین، محمدرضا. پیامدهای بازرگانی و برقراری ترتیبات ترجیحی میان ایران و کشورهای عربی و تهران : موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگاین ، 1384.

    34- عارفی ، شهرام . 1378. بررسی نوع و کیفیت و ارزش اقتصادی کالاهای صادراتی غیر نفتی استان آذربایجان شرقی . پایان نامه کارشناسی ارشد  ، رشته اقتصاد،دانشگاه علوم و فنون مازندران

    35- عبدی، ابراهیم و تبادلی مسعود . 1388 .اولویت بندی بازارهای هدف صادراتی استان اردبیل با استفاده از روش تصمیم گیری چند معیاره فازی:  مطالعه موردی محصول سیب زمینی،ششمین کنفرانس اقتصاد کشاورز ایران، تهران. بر گرفته از آدرس اینترنتی:  (http://www.civilica.com/Paper-IAECHYPERLINK "177.html%22http://www.civilica.com/Paper-IAEC07-IAEC07_177.htm"07HYPERLINK "177.html%22http://www.civilica.com/Paper-IAEC07-IAEC07_177.htm"-IAECHYPERLINK "177.html%22http://www.civilica.com/Paper-IAEC07-IAEC07_177.htm"07HYPERLINK "177.html%22http://www.civilica.com/Paper-IAEC07-IAEC07_177.htm"_HYPERLINK "177.html%22http://www.civilica.com/Paper-IAEC07-IAEC07_177.htm"177HYPERLINK "177.html%22http://www.civilica.com/Paper-IAEC07-IAEC07_177.htm".htm)

    36- عظیمی (آرانی)، حسین . 1390،مدارهای توسعه نیافتگی در اقتصاد ایران – چاپ دوازدهم تهران: نشر نی ص 32-31 و 108

    37- علیرضا راشدی اشرفی ،مروری برسیاستهای بازرگانی خارجی ایران ، ضمیمه اقتصادی اطلاعات، (یکشنبه 7/6/1361) ، ص 15

    38- فرجی ، نصراله . آمار توصیفی و استنباطی در روان شناسی و علوم تربیتی . چاپ چهارم ، تهران ، انتشارات پوران پژوهش ، ص 225

    39- قاضی زاده ،مصطفی. 1384 .بررسیوتعیینعواملمؤثربرموفقیتشرکتهایصادراتیایرانیدربازارهای آسیایمیانهوارائهراهکارهای مناسبجهتافزایشسهمبازار، سومین کنفرانس بین المللی مدیریت. بر گرفته از آدرس اینترنتی: http://www.civilica.com/Paper-IRIMCHYPERLINK "http://www.civilica.com/Paper-IRIMC03-IRIMC03_127.html"03HYPERLINK "http://www.civilica.com/Paper-IRIMC03-IRIMC03_127.html"-IRIMCHYPERLINK "http://www.civilica.com/Paper-IRIMC03-IRIMC03_127.html"03HYPERLINK "http://www.civilica.com/Paper-IRIMC03-IRIMC03_127.html"_HYPERLINK "http://www.civilica.com/Paper-IRIMC03-IRIMC03_127.html"127HYPERLINK "http://www.civilica.com/Paper-IRIMC03-IRIMC03_127.html".html))

    40- قره باغیان، مرتضی. 1370 .اقتصاد رشد و توسعه . جلد اول.تهران:  نشر نی  ، ص 139

    41- متانی، مهرداد.1386.مبانی روش تحقیق در مدیریت. قائمشهر: مهرالنبی ،صص 108

    42- محمود روزبهان، مبانی توسعه اقتصادی ،  چاپ اول ، تهران: مولف. 1371، ص 42   ص 26 جهرمی خودم

    43- محنت فر، یوسف و خاکپور ، حسین. ارزیابی میزان صادرات غیر نفتی و اثر آن بر رشد اقتصادی در ایران یک تحلیل تجربی (1383-1355)، مجمومه مقالات برگزیده دوازدهمین همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی کشور با محوریت تدوین استراتژی توسعه صادرات ، تبریز 21 و 22 مرداد 1385

    44- مدنی ، فرشاد . تعیین نقش و جایگاه نقاط تجاری در توسعه صادرات کالا و خدمات . تهران : موسسات مطالعات و پژوهشهای بازرگانی ،1384.

    45- مریدی  ، سیاوش ، فرهنگ اقتصادی . انتشارات نگاه

    46- مطهری ، مرتضی. فلسفه شناخت . چاپ چهارم، تهران: انتشارات صدرا، 1368،ص 50

    47- معاونت بازرگانی سازمان صنایع ملی ایران، بررسی روند صادرات و واردات و پیچیدگی های توسعه اجتماعی –اقتصادی ایران ، اطلاعات سیاسی اقتصادی ، ش 1(آذر 1365، ص 18)

    48- مهرابی بشرآبادی، حسین و نشاط، اکرم .1384 .  بررسی عوامل موثر بر مزیت نسبی صادراتی و اولویت بندی بازارهای هدف  پسته ایران ، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی ، شماره 55، برگرفته از آدرس اینترنتی: hvttp://www.ensani.ir/fa/content/HYPERLINK "http://www.ensani.ir/fa/content/248758/default.aspx"248758HYPERLINK "http://www.ensani.ir/fa/content/248758/default.aspx"/default.aspx))

    49- میرزائیان،رحمن . 1387.  بررسی موانع توسعه فعالیتهای صادرات غیر نفتی استان ایلام ، اولین همایش ملی توسعه فعالیتهای اقتصاد، تهران، 4-3 دی ماه 1387. بر گرفته از آدرس اینترنتی: (22،اولین"http://www.civilica.com/Paper-ICEADHYPERLINK "030.html)%22،اولین%22http://www.civilica.com/Paper-ICEADHYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%2201HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22-ICEADHYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%2201HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22_HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22030HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22.html)HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22%22HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22،اولین"01HYPERLINK "030.html)%22،اولین%22http://www.civilica.com/Paper-ICEADHYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%2201HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22-ICEADHYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%2201HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22_HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22030HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22.html)HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22%22HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22،اولین"-ICEADHYPERLINK "030.html)%22،اولین%22http://www.civilica.com/Paper-ICEADHYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%2201HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22-ICEADHYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%2201HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22_HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22030HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22.html)HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22%22HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22،اولین"01HYPERLINK "030.html)%22،اولین%22http://www.civilica.com/Paper-ICEADHYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%2201HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22-ICEADHYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%2201HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22_HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22030HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22.html)HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22%22HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22،اولین"_HYPERLINK "030.html)%22،اولین%22http://www.civilica.com/Paper-ICEADHYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%2201HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22-ICEADHYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%2201HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22_HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22030HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22.html)HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22%22HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22،اولین"030HYPERLINK "030.html)%22،اولین%22http://www.civilica.com/Paper-ICEADHYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%2201HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22-ICEADHYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%2201HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22_HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22030HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22.html)HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22%22HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22،اولین".html)        

    50- ناصرزاده ، محمدرضا ؛ جلیلیان ، حسین و اصلانی ، سروش . 1390 .نظریه های عمومی مدیریت . تهران ، انتشارات نگاه دانش ، صص 153-150

    51- نراقی، یوسف.(1370). توسعه و کشورهای توسعه نیافته (تحلیلی از جنبه های نظری تاریخی  توسعه نیافتگی )، تهران: شرکت سهامی انتشار ص 47

    52- موسوی جهرمی، یگانه ،1379، توسعه اقتصادی و برنامه ریزی، چاپ ششم تهران: انتشارات پیام نور

    1- Aaby N.E., S.F. Slater. Management Influences of Export Performances: A review of the

    2- Adams G., G. Hall. Influences on the Growth of SMEs: An International Comparison // Entrepreneurship and Regional Development, 1993. 1. – pp. 73-84

    3- Anderson, J. E. & van Wincoop, E. (2004). Trade costs. Journal of Economic Literature, 42(3), 691-751

    4- Artur Lewis , The Theory of Economic Grouth , 1951.

    5- Axinn C.N. Export Performance: Do Managerial Perceptions Make A Difference? // International Marketing Review, 1988. 5. – pp. 61-71.

    6- Ayres, Robert (1989). Technological Transformations and Long Waves. p. 9

    7- Bailey, M.J. , Trvias , G.S. and Ulan , M. (1987) The Impact of Exchange Rate Volatility on Export Growth: Some Theoretical Considerations and the Empirical Results , Journal of Policy Modeling , 9 (1) , p. 225-244.

    8- Bank, Policy Research Working Paper 1871.

    9- Bell, J. (1997). A comparative study of the export problems of small computer oftware exporters in Finland, Ireland and Norway. International Business Review 6(6): 585-604

    10- Bilkey W.J. An Attempted Integration of the Literature on the Export Behavior Firms // Journal of International Business Studies, 1978. 9. – pp. 33-46.

    11- Cavusgil S.T., J.R. Nevin. Internal Determinants of Export Marketing Behavior: An Empirical Investigation // Journal of Marketing Research, 1981. 􀊋18. – pp. 114-119.

    12- Cavusgil S.T., V.H. Kirpalani. Introducing Products into Export Markets: Success Factors // Journal of Business Research, 1993. 􀊋27. – pp. 1-15.

    13- Dean D., B. Menguc, C. Myers. Revisiting Firm Characteristics, Strategy, and Export Performance Relationship: A Survey of the Literature and an Investigation of New Zealand Small Manufacturing Firms // Industrial Marketing Management, 2000. 􀊋5.– pp. 461-477.

    14- Dichtl E., H. Köglmayr, S. Müller. International Orientation as a Precondition for Export Success // Journal of International Business Studies, 1990. 􀊋1. – pp. 23-41.

    15- Empirical Literature 1978-1988 // International Marketing Review, 1989. 4. – pp. 7-26.

    16- Ethier , w . (1973) International Trade and the Forward Exchange Market , American Economic Review , 63 (3) , pp. 494 – 503.

    17- Evidence from aggregate data , Contemporary Economic Policy , 18 (1) , pp. 70-80.

    18- Fang , w.s. , Lai , Y.H. and Miller , s.m. (2006) Export Promotion through Exchange Rate Changes: Exchange Rate Depreciation of Sfabilization? , Southern Economic Journal. , 72(3) , pp . 611 – 626.

    19- Friedman. G. IngrowTw center in Regional EconomicDevelopment (ed). N.M. Hansen. 1972.

    20- Frledmann , J. InGrow Thn center in Regional Economic Development (cd) , N.Mhansen , 1972.

    21- Gunnar. Murdal. Agaenst The stream .certical Essayson Economics , The macmillanpress LTD. London. 1925 . 182

    22- Haidar, Jamal Ibrahim, 2009. "Investor protections and economic growth," Economics Letters, Elsevier, vol. 103(1), pages 1-4, April

    23- Jaco van der Walt, Barriers to exports faced by manufacturing SMEُs in South Africa, Gordon Institute of Bussiness Science, University of Pretoria, 2007

    24- Jain S.C., L.R. Tucker. The Influence of Culture on Strategic Constructs in the Process of Globalization: An Empirical Study of North American and Japanese MNCs // International Business Review, 1995. 􀊋1. – pp. 19-37.

    25- Joseph J, Stern&Mary Kay, Gugerty1996Structural barriers to trade in Africapp. 34-36

    26- Katsikesas C.S. & Morgan R.E. (1994). Difference In Perception of Exporting Problems Based on Firm Export Market Experience. European Journal of Marketing.Vol.28, No5:17-35

    27- Kendrick, J. W. 1961 "Productivity trends in the United States," Princeton University Press.

    28- Kneffer , M.M. (1994) Is Export Price Adjustment Asymmetric? Evaluating the Market Share and Marketing Bottlenecks Hypotheses , Journal of International Money and Finance , 13(1) , pp. 55-70.

    29- Koh A.C. Relationships among Organizational Characteristics, Marketing Strategy and Export Performance // International Marketing Review, 1991. 􀊋3. – pp. 46-60.

    30- Leonidou L.C., C.S. Katsikeas, S. Samiee. Marketing Strategy Determinants of Export Performance: A Meta Analysis // Journal of Business Research, 2002. 􀊋55. – pp. 51-67.

    31- Lee C.S., Y.S. Yang. Impact of Export Market Expansion Strategy on Export Performance // International Marketing Review, 1990. 􀊋4. – pp. 41-51.

    32- Leonidou, L. C. (1995a). Empirical research on export barriers: Review, assessment and synthesis. Journal of International Marketing, 3(1): 29–43.

    33- Leonidou, L. C. (2004). An analysis of the barriers hindering small business export development. Journal of Small Business Management, 42 (3): 279-303.

    34- Louter P.J., C. Ouwerker, B.A. Bakker. An Inquiry into Successful Exporting // European Journal of Marketing, 1991.􀊋6. – pp. 7-23.

    35- Lucas, R. E. 1988. "On the mechanics of economic development," Journal of monetary economics, 22(1), 3-42.

    36- Mahdevi , s . (2000) Do German , Japanese , and U.S. Export Prices Asymmetrichlly Respond to Exchange Rate Changes?

    37- Marston , R.C. (1990) pricing to Matket in Japanese Manufacturing , Journal of International Economics , 29 (3-4) , pp. 217-236.

    38- Moodley S. E-commerce and Export Markets: Small Furniture Producers in South Africa // Journal of Small Business Management, 2003. 3. – pp. 317-327.

    39- Morgan, R.E. (1997) Export stimuli and export barriers: evidence from empirical research studies. European Business Review, 97(2) 68-79

    40- Myrdal. Gunnar , Against The stream , critical Essags on Economics. The macmillan press LTD. London , 1934 , p . 182

    41- Narayanan.K. & Reddy.V.(1992) . Trade Experience of India Agricultural: Behaviour of Net Export supply function for Dominant Commodities . Indian Journal of Agricultural Economics , 47, pp. 48-61

    42- Panagariya A. E-commerce, WTO and Developing Countries // World Economy, 2000. 8. – pp. 959-978.

    43- Parker B., M.M. Helms. Generic Strategies and Firm Performance in a Declining Industry // Management International Review, 1992. 􀊋1. – pp. 23-39.

    44- Performance Evaluation of Foreign Trade and Economic Growth in Nigeria, Usman owolabi Akeem, Faculty of Manangement Science, PMB 4000, Ladoke Akintola University,2011

    45- Raven P.V., J. McCullough, P. Tansuhaj. Environmental Influences and Decision Making Uncertainty in Export Channels: Effects on Satisfaction and Performance // Journal of International Marketing, 1994. 3. – pp. 37-59

    46- Sullivan, Arthur; Steven M. Sheffrin (2003). Economics: Principles in Action. Upper Saddle River, New Jersey 07458: Pearson Prentice Hall. pp. 471.

    47- Testom , G. and lutz, C. (2006) A classification of export marketing problems of small and medium sized manufacturing firms in developing countries. International journal of Emerging Market, 1(3), 262-281

    48- -UNKTA.Handbook of International Trade and Development Statistics. 1987. Suppplement. Table 3.1.c.pp.64-65

    49- Vivers, W .and Calof, J. (1999) A framework for creating an export society in South Africa. International Journal of Social Economics, 26(7/8/9), 915-924

    50- Vivers, W .and Calof, J. (1999) A framework for creating an export society in South Africa. International Journal of Social Economics, 26(7/8/9), 915-924

    51- Yeats, A. J. (1998) Just How Big is Global Production Sharing?, Washington DC, World

    52- UNCTAD(2002) Trade points Reviwe2001-2002 UNCTAD,New York

    53- Zou S., S.T. Cavusgil. Global Strategy: A Review an Integrate Conceptual Framework // European Journal of Marketing, 1996.􀊋30. – pp. 52-69.

     

    منابع پرسشنامه

    منبع : مقیمی، سید محمد و رمضان، مجید، 1390، پژوهشنامه مدیریت، جلد هفتم، انتشارات راه‌دان، تهران.

    Paulo Azzi da Silva, Angela da Rocha, ”Perception of export barriers toMercosur by Brazilian Firms”, International Marketing Review, vol.18, no.6, 2001, pp.589-610)

     

    فاخری، مهدی. 1382 . سازمان جهانی تجارت و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران.تهران: وزارت امورخارجه، مرکز چاپ و انتشارات. ص 60-41

    بشیری، عباس و حکمتی، صمد. 1385. جایگاه صادرات غیرنفتی استان آذربایجان شرقی در سال افق چشم انداز توسعه کشور . مجمومه مقالات برگزیده دوازدهمین همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی کشور با محوریت تدوین استراتژی توسعه صادرات ، تبریز 21 و 22 مرداد 1385. ص

     

    Yamada, H. (1998) A Note on the causality between export and producitivy; Economics Letters 61: 111-114.

    Awokuse, T. O. (2003) Is the export-led gowth hypothesis valid for Casnada?; Canadian Journal of Economics 36: 126-136.

    Edwards, S. (1993) Openness, trade liberalization,and gowth in developing countries; Journal of Economic Literature 31: 1358-1393.

    Helpman, E. And Krugman, P. (1985) Market structure and Foreign Trade; MIT Press, MA.

    Love, J., and Chandra, R. (2005) Testing export=led growth in Bangladesh in a multivariate VAR framework; Journal of Asian Economics, 15: 1155-1168.

     

     

    رازینی، ابراهیم علی و یاستانی، علیرضا.(1381)تحلیلیبرنقشوعملکردبازارچههایمرزی. تهران: معاونتبرنامهریزیوبررسیهایاقتصادی  وزارت بازرگانی:دفترمطالعاتاقتصادگروهتجارتخارجیشمارهثبتاسنادمعاونت

    .(معاونت اقتصادی سازمان امور دارایی استان اردبیل، 1390. نگاهی به وضعیت اقتصادی استان اردبیلدر سال1389.ناشر: معاونت اقتصادی سازمان امور دارایی استان اردبیل.ص )

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت