پایان نامه بررسی رابطه بین هوش هیجانی و اثربخشی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پارس آباد مغان

تعداد صفحات: 159 فرمت فایل: word کد فایل: 10003867
سال: 1387 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۲۲,۵۰۰ تومان
قیمت: ۲۰,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی رابطه بین هوش هیجانی و اثربخشی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پارس آباد مغان

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد «M.A.»

    گرایش : مدیریت آموزشی

     

    چکیده پایان نامه

     

           هدف از این پژوهش « بررسی رابطه هوش هیجانی اعضای هیأت علمی با اثربخشی آنها در دانشگاه آزاد اسلامی پارس آباد مغان در سال 1386 » بوده است.

          هدف اساسی این پژوهش بررسی رابطه بین هوش هیجانی و اثربخشی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی پارس آباد مغان  است . این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شده است . جامعه آماری متشکل از کلیه اعضای هیأت علمی و دانشجویان و مدیران گروه آموزشی در سال 1386که به ترتیب به تعداد 45 نفر،2054 نفر و 5  مدیرگروه آموزشی که با استفاده از جدول مورگان نمونه آماری به ترتیب 40 ، 800 و 5 نفر می باشد ؛ نمونه آماری با روش نمونه گیری به روش تصادفی ساده است . برای جمع آوری اطلاعات ازچهار نوع پرسشنامه که پایایی و روایی آنها محاسبه شده بود استفاده گردید . در این تحقیق با توجه به موضوع ، از آمار توصیفی برای تهیه جدول فراوانی ها ، رسم نمودارها ، محاسبه شاخص های مرکزی مناسب و در آمار استنباطی برای آزمون فرضیه های 1،2،3،4،5،6 از همبستگی پیرسون و از آزمون رگرسیون چندگانه به روش گام به گام برای پیش بینی استفاده شده است .

          نتایج آزمون فرضیه های تحقیق نشان می دهد که بین هوش هیجانی و مؤلفه های آن و اثربخشی اعضای هیأت علمی رابطه معنی داری وجود دارد ( 05/0) p<  ، و نتایج بدست آمده از تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که از میان 5 مؤلفه هوش هیجانی ، سه مؤلفه آن یعنی خودانگیختگی ، همدلی و مهارتهای اجتماعی پیش بینی کننده مناسبی برای اثربخشی اعضای هیأت علمی هستند .

    -1 مقدمه

    در سال‌های اخیر هوش هیجانی[1] به عنوان عاملی که بالقوه در درک و پیش‌بینی عملکرد فرد، مفید است مورد توجه زیادی قرار گرفته است. اگرچه چندین دهه است که روانشناسان جنبه‌های مختلف هوش هیجانی در سازمان‌ها را بدون استفاده از این اصطلاح مورد بررسی قرار داده‌اند. مفهوم هوش هیجانی آن طور که در حال حاضر به کار می‌رود، نسبتاً جدید است.

    هنوز موارد زیادی نظیر روش اندازه‌گیری و تأثیر آن بر عملکرد فردی و اثربخشی سازمانی در حوزه هوش هیجانی وجود دارد که مبهم است. تا آنجا که در برخی موارد وجود ابهام منجر به تضاد بین محققان و متخصصان شده است. اصطلاح هوش هیجانی، اولین بار به وسیله جان. د. مایر و پیتر سالوی[2] در مجموعه مقالات دانشگاهی مطرح شد که در آن زمان، این نوشته‌ها چندان مورد توجه قرار نگرفت. در سال 1995، واژه هوش هیجانی با پر تیراژترین کتاب هوش هیجانی دانیل گُلمن[3]، پارادایم‌ فکری حاکم شد و توانست بیشتر از بهره‌ هوشی اهمیت پیدا کند. اخیراً جدیدترین کتاب گلمن تحت عنوان «کار کردن با هوش هیجانی» (1998)، توجه متخصصین منابع انسانی را به خود جلب کرده است (کی یرستد[4]، 1999).            

    به نظر می رسد هوش هیجانی یکی از عوامل مرتبط با اثربخشی اعضای هیأت علمی می باشد. هوش هیجانی در زمینه‌هایی از قبیل بکارگیری ، حفظ و نگهداری کارکنان ، روحیه و تعهد کارکنان ، نوآوری ، کارایی ، بهره‌وری ، وفاداری مشتریان ، کیفیت خدمات و ... با اثربخشی هیأت علمی ارتباط دارد. با وجود این اختلاف نظرهای زیادی در رابطه با مفهوم هوش هیجانی وجود دارد. طرفداران هوش هیجانی معتقدند هوش هیجانی متفاوت از بهره هوشی است و تأثیر آن بر موفقیت فرد از بهره هوشی بیشتر است.

    به نظر می‌رسد اعضای هیأت علمی یک دانشگاه می‌توانند نقشی تعیین‌کننده در اثربخشی آن دانشگاه ایفاء نمایند، بنابراین سنجش میزان هوش هیجانی این اعضاء به عنوان یکی از عوامل اثربخشی آنها در دانشگاه از اهمیت خاصی می‌تواند برخوردار باشد. تحقیق حاضر به بررسی ارتباط بین هوش هیجانی اعضای هیأت علمی و اثربخشی آنها در دانشگاه آزاد اسلامی پارس آباد مغان می‌پردازد. در این تحقیق سعی بر این است که بدانیم آیا هوش هیجانی اعضای هیأت علمی می‌تواند با اثربخشی  آنها در دانشگاه آزاد اسلامی ارتباط مثبت داشته باشد یا خیر.

     

    2-1 بیان مسئله

    تئوری هوش هیجانی دیدگاه جدیدی را درباره ی پیش‌بینی عوامل مؤثر بر موقعیت و همچنین پیشگیری اولیه از اختلالات روانی فراهم می‌کند که تکمیل‌کننده علوم شناختی نیز می‌باشد. قابلیت‌های هیجانی برای تدبیر ماهرانه روابط با دیگران بسیار حائز اهمیت است. گُلمن(1995) اظهار می‌دارد که هوش شناختی (IQ)[5] در بهترین شرایط تنها 20 درصد از موفقیت‌ها را باعث می‌شود و 80 درصد از موفقیت‌ها به عوامل دیگر وابسته است و سرنوشت افراد در بسیاری از موقعیت‌ها در گرو مهارت‌هایی است که هوش هیجانی (EQ)[6] را تشکیل می‌دهد. در واقع هوش هیجانی عدم موفقیت‌ افراد با ضریب هوشی بالا و همچنین موفقیت غیرمنتظره افراد دارای هوش متوسط را تعیین می‌کند. یعنی افرادی با داشتن هوش عمومی متوسط و هوش هیجانی بالا خیلی موفق‌تر از کسانی هستند که هوش عمومی بالا و هوش هیجانی پایین دارند . به نظر گُلمن (1995) هوش هیجانی هم شامل عناصر درونی است و هم عناصر بیرونی ، عناصر درونی شامل میزان خودآگاهی ، خودانگاره ، احساس استقلال و ظرفیت خودشکوفایی و قاطعیت می‌باشد.

    عناصر بیرونی شامل روابط بین فردی ، سهولت در همدلی و احساس مسئولیت می‌شود. او مفهوم هوش هیجانی را در پنج حوزه قرار می‌دهد 1. آگاهی از هیجانات خود 2. کنترل هیجانات 3. خودانگیختگی 4. تشخیص هیجانات در دیگران 5. کنترل روابط .

    امروزه پیچیدگی محیط های شغلی، سازمان‌ها را ملزم به بکارگیری مدیران ماهر و توانا که دارای هوش هیجانی و اثربخشی رهبری بالایی باشند می‌کند. اگرچه هوش شناختی ممکن است برای مدیران مهم و ارزشمند قلمداد شود ، اما همیشه تضمین‌کننده و کافی نیست ، بلکه عامل مهم دیگری تحت عنوان هوش هیجانی برای ارتباط مؤثر با زیردستان مورد نیاز می‌باشد (ویزینگر[7]، 1998).

    با توجه به اینکه دانشگاه ‌ها نقش مهم و اساسی را در تأمین نیروی انسانی متخصص و اثربخش در تمامی زمینه‌ها دارند و دانشگاه آزاد اسلامی نیز به عنوان مجموعه ای که در تربیت و تأمین نیروی انسانی کارا و اثربخش در کشور نقش مهمی ایفاء می‌کند ، مقوله هوش هیجانی اعضای هیأت علمی  می‌تواند به عنوان یک عامل اثربخش به شمار‌آید . در این راستا محقق بر آن شد که به بررسی هوش هیجانی اعضای هیأت علمی و ارتباط آن با اثربخشی آنها در دانشگاه آزاد اسلامی بپردازد، بنابراین با توجه به مطالب بیان شده فوق سؤال اصلی تحقیق این است که :

    آیا بین هوش هیجانی اعضای هیأت علمی و اثربخشی آنها در دانشگاه آزاد اسلامی پارس آباد مغان ارتباطی وجود دارد؟

     

    3-1 ضرورت و اهمیت تحقیق

    در دهه اخیر، شاهد ظهور و گسترش بی‌سابقه تحقیقات علمی درباره ی هیجانات و عوامل مختلف (عشق، ترس، نفرت ...) بوده ایم. علت این تمرکز ویژه را شاید بتوان بیش از هر چیز، حساسیت و اهمیت نگران‌کننده این موضوع در سال‌های اخیر دانست.

    همه ما افرادی را می‌شناسیم که در تحصیل موفق بوده اما در زندگی شکست خورده‌اند ، همه ما مردمانی را می‌شناسیم که دارای خلاقیت و عقل سلیم بوده ، اما در آزمون‌های علمی موفق نبوده‌اند. آنها همواره به ما یادآور می‌شوند که موفقیت‌های مهم‌تر از این نیز وجود دارد. ما هنوز به این واقعیت پی نبرده‌ایم که هوش شناختی تنها 4 درصد از سهم موفقیت در دنیای واقعی را به خود اختصاص می‌دهد(گلمن ،1998)

    به عبارت دیگر، بیش از 90 درصد از موفقیت‌ها مرهون انواع دیگر شعور است. به طور خلاصه‌ دارای استعدادهای نهفته‌ای بیش از آنچه تصور می‌کنیم هستیم. ما هرگز نباید این واقعیت را نادیده انگاریم که آنچه در دنیا اهمیت دارد ، کندذهنی نیست بلکه عدم شناخت و استفاده از هوش هیجانی است (عزیزی ، 1377).

    بنابراین انتظار می‌رود که هوش هیجانی اعضای هیأت علمی پیش‌شرط لازم برای اثربخشی آنها باشد و به اعضاء کمک کند به طور مؤثری با احساسات و عواطف دیگران برخورد کنند و نیازهای افراد را تشخیص داده وآنان را به طور مؤثری برانگیزانند. با توجه به گرایش‌ها و توجهات روزافزونی که نسبت به روابط انسانی در سازمان‌ها می‌شود و این نکته که هوش هیجانی اعضای هیأت علمی بر اثربخشی آنها تأثیرگذار می‌باشد و از آنجا که این تحقیق موضوع جدیدی در ایران است ، ضرورت انجام این تحقیق احساس می‌گردد.

     

     

    4- 1 اهداف تحقیق

    هدف کلی

      بررسی رابطه بین هوش هیجانی و اثربخشی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پارس آباد مغان

    اهداف اختصاصی

    تعیین رابطه خودآگاهی واثر بخشی اعضای هیأت علمی  دانشگاه آزاد اسلامی واحد پارس آباد مغان

    تعیین رابطه خودتنظیمی واثر بخشی اعضای هیأت علمی  دانشگاه آزاد اسلامی واحد پارس آباد مغان

    تعیین رابطه خود انگیختگی واثر بخشی اعضای هیأت علمی  دانشگاه آزاد اسلامی واحد پارس آباد مغان

    تعیین رابطه همدلی واثر بخشی اعضای هیأت علمی  دانشگاه آزاد اسلامی واحد پارس آباد مغان

     

    تعیین رابطه مهارت‌ های اجتماعی واثر بخشی اعضای هیأت علمی  دانشگاه آزاد اسلامی واحد پارس آباد مغان.

     

    5-1 فرضیه‌های تحقیق

    فرض کلی

    بین هوش هیجانی و واثر بخشی اعضای هیأت علمی  دانشگاه آزاد اسلامی رابطه وجود دارد.

    فرض های اختصاصی 

    بین خودآگاهی و اثربخشی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی رابطه وجود دارد.

    بین خودتنظیمی و اثربخشی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی رابطه وجود دارد.

    بین خودانگیختگی و اثربخشی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی رابطه وجود دارد.

    بین همدلی و اثربخشی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی رابطه وجود دارد.

    بین مهارت‌های اجتماعی و اثربخشی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی رابطه وجود دارد.

     

    6-1 تعریف متغییر ها

    اثربخشی[8]                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  تعریف نظری:

    اثربخشی عبارت است از درجه و میزان نیل به اهداف تعیین شده. به بیان دیگر اثربخشی نشان می دهد که تاچه میزان از تلاشهای انجام شده ، نتایج موردانتظار حاصل شده است (کاظمی و ابطحی ، 1379، صص 10-9).

    تعریف عملیاتی

         در این تحقیق منظور از اثربخشی اعضای هیأت علمی نمره ای  است که آزمودنی ها  اعم از دانشجویان ، مدیران گروه و اعضای هیأت علمی که به ترتیب 20سئوال ،10سئوال و 10سئوال با پرسشنامه ای جداگانه کسب کرده باشند.

    پرسشنامه های اثربخشی اعضای هیأت علمی ، شامل 4 حیطه اعم از: برنامه ریزی و آمادگی ، محیط کلاس ، آموزش و مسولیت های حرفه ای که بر گرفته ازکتاب جزئیات روشهای تدریس حرفه ای دکتر نادر قلی قورچیان است ، می باشند.

    حیطه اول توسط اعضای هیأت علمی آزمون می شود که شامل مولفه های زیر می باشند :

    1-نشان دادن دانش محتوا و آموزش

    2-نشان دادن دانش مربوط به یادگیرندگان

    3-انتخاب اهداف آموزشی

    4- نشان دادن مربوط به منابع

    5-طراحی آموزش منسجم و قابل فهم

    6-ارزیابی یادگیری فراگیران

    حیطه دوم(محیط کلاس ) و سوم(آموزش)  توسط دانشجویان آزمون می شود که شامل مؤلفه های زیر می باشند:

    1-  ایجاد محیط توأم با احترام و صمیمیت

    2-  ایجاد فرهنگ یادگیری

    3-  روشهای کلاسداری

    4-  مدیریت رفتار یادگیرندگان

    5-  سازماندهی فضای فیزیکی

    6- برقراری ارتباط واضح و درست

    7- استفاده از تکنیکهای پرسش و پاسخ و مباحثه

    8- درگیرکردن یادگیرندگان در یاد گیری

    9- دادن بازخورد به یادگیرندگان

    10- حساسیت و انعطاف پذیری نشان دادن

    حیطه چهارم توسط مدیران گروه  دانشگاه آزمون می شود که شامل مؤلفه های زیر می باشند :

    1- تفکر در امر تدریس

    2- نگهداری گزارشهای درست

    3- برقراری ارتباط با خانواده ها در صورت لزوم

    4- همکاری با گروه ، دانشکده و دانشگاه

    5- رشد و توسعه حرفه ای

    6- نشان دادن مهارت های حرفه ای

    هوش هیجانی[9]

    تعریف نظری:

    عبارتند از توانایی تشخیص و درک احساسات خود و دیگران به منظور برانگیختن خود و کنترل بهتر احساسات خود و کنترل داشتن بر روابط خود با دیگران( گلمن،1998) .

    تعریف عملیاتی

    در این پژوهش منظور از هوش هیجانی نمره‌ای است که فرد در آزمون سیبریا شرینگ کسب کرده است.

    خودآگاهی[10]

    تعریف نظری:

    توانایی‌ این که بفهمیم در یک لحظه خاص ما چه احساسی داریم و بتوانیم از آن به عنوان راهنمایی در تصمیم‌گیری استفاده کنیم(گلمن ،1998).

    تعریف عملیاتی : منظور نمره‌ای است که فرد در سؤالات 6، 10، 12، 14، 24، 27، 2 و33 پرسشنامه هوش هیجانی کسب کرده اند.

    خودتنظیمی[11]

    تعریف نظری:

     توانایی اداره کردن احساسات تا بتوان بر کاری که انجام گیرد کنترل داشته باشد(گلمن ،1998).

    تعریف عملیاتی : منظور نمره‌ای است که فرد در سؤالات 2، 5، 11، 16، 18، 23 و30 کسب کرده اند.

    خود انگیختگی[12]

    تعریف نظری:

    استفاده از عمیق‌ترین علائق برای حرکت دادن و هدایت به سمت اهداف(گلمن ،1998).

    تعریف عملیاتی : منظور نمره‌ای است که فرد در سؤالات 1، 9، 15، 20، 21، 26 و 31 کسب کرده اند.

    همدلی[13]

    تعریف نظری:

    توانایی حس کردن آنچه که دیگران احساس می‌کنند و این که قادر باشنددیدگاه آنها درک شوند(گلمن ،1998).

      تعریف عملیاتی : منظور نمره‌ای است که فرد در سؤالات 3، 4، 17، 22، 25 و 29 کسب کرده اند.

    مهارت‌ های اجتماعی[14]

    تعریف نظری:

    توانایی تشخیص موقعیت‌های اجتماعی و کنترل داشتن بر احساسات خود تا بتوان روابط خوبی با دیگران برقرار گردد (تعاریف مربوط به هوش هیجانی و ابعاد آن، از منبع گُلمن، 1998).

    تعریف عملیاتی : منظور نمره‌ای است که فرد در سؤالات 7، 8، 13، 19 و 28 کسب کرده اند.

     

    فصل دوم

    مبانی نظری

    و

    پیشینه تحقیق

    1-2 مقدمه

             فصل حاضر ادبیات تحقیق این پژوهش را شامل می شود که بخش اول این فصل به ماهیت هوش و انواع آن ، سپس هیجان واجزاء آن و نقش هیجانها در هوش راشامل می شود در ادامه مطالبی تحت عنوانهای : تاریخچه و تعریف هوش هیجانی ، تفاوت هوش هیجانی و هوش عمومی، مدل های هوش هیجانی، چگونگی اندازه گیری آن وآموزش آن در سازمانها و چگونگی افزایش هوش هیجانی معلمان سپس به رسالت‌ها و وظایف آموزش عالی و نقش دانشگاهها در تحقق آن پرداخت شده است. بخش دوم این فصل نیز به مفهوم و تعاریف اثربخشی ، ضرورت اثر بخشی آموزشی در دانشگاهها ، تعاریف ارزشیابی اثر بخشی و الگوهای مرتبط با آن ، طراحی سیستم ارزشیابی استاد ، اثر بخشی هیأت علمی در کلاس درس ، ارائه چارچوب جامع برای تدریس حرفه ای ، افزایش اثر بخشی معلمان و خصوصیات معلمین اثر بخش ، ارتباط هوش هیجانی با اثربخشی و تفاوت بین آنها ، هوش هیجانی در محیط کار و ابعاد آن در سازمان مربوط می شود.

     

    Abstract

    This research aims to investigate The relationship between emotional lntelligence and effectiveness of   universityFaculty members of Ahar Azad university. It is, in terms of objective, applied and descriptive of correlation type in terms of methodology. The statistical population consists of all universityFaculty members , students and educational groups managers in 2007 including 45, 2054 and 5 subjects, out of whom 40 , 800 and 5 people were chosen as statistical sample by means of Morgan Table. The statistical sample is accidental and simple. To collect data, three types of questionnaire the validity and reliability of which have been already calculated were used.

    Considering the subject, the descriptive statistics was used to prepare Frequency Table, draw Diagrams and to compute appropriate central indices from the inferential statistics, and the r2 Test was used for testing the hypothesis 1, 2 , 3, 4 , 5 , 6 and related Multiple regression(stepwise) for testing the prediction.

    The results from the hypotheses show that there is a significantly relationship between emotional lntelligence & indicators of them with effectiveness of university faculty members (P>0/05), and optained Results of regression Analysis shows that across 5 indicators Emotional Intelligence , 3 indicators of it , that is , Self - motivation, Empathy, Social Skills were appropriate predicators for effectiveness of university faculty members.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطه بین هوش هیجانی و اثربخشی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پارس آباد مغان

    فهرست:

    فصل اول - طرح تحقیق

    1-1- مقدمه    ................................................................................................................................................ 2

    1-2- بیان مسئله ............................................................................................................................................ 3 

    1-3- ضرورت و اهمیت تحقیق   .................................................................................................................. 4

    1-4- اهداف تحقیق ........................................................................................................................................ 5

    1-5- فرضیات تحقیق ................................................................................................................................... 6

    1-6- تعریف واژه ها و اصلاحات تحقیق...................................................................................................... 7

     

    فصل دوم -  مبانی نظری و پیشینه تحقیق

    2-1 - مقدمه  ................................................................................................................................................ 12

    2-2- ماهیت هوش .........................................................................................................................................12 

    2-3- انواع هوش.... ......................................................................................................................................  15  

    2-4-  هیجان و اجزاء آن ............................................................................... .............................................  16  

    2-5-  نقش هیجانها در هوش ........................................................................................................................ 18

    2-6- تاریخچه و تعریف هوش هیجانی.......................................................................................................... 19

    2-6-1- تعاریف هوش هیجانی  .................................................................................................................... 19

    2-6-2- نگاهی اجمالی به تاریخچه هوش هیجانی ........................................................................................ 21

    2-7 - هوش هیجانی و بهره هوشی ............................................................................................................... 26

    2-8 - مدلهای هوش هیجانی ........................................................................................................................ 29

    2-8-1- ساختار هوش هیجانی در مدل توانایی............................................................................................. 30

    2-8-2- مدل بار - آن  .................................................................................................................................. 32

    2-9- در حال حاضر هوش هیجانی چگونه اندازه گیری می شود؟ ................................................................33

    2-10- آموزش هوش هیجانی ....................................................................................................................... 33

    2-11- روش های صحیح اجرای برنامه آموزش هوش هیجانی .....................................................................34

    2-12- چگونه می توان هوش هیجانی معلمان را افزایش داد؟ ...................................................................... 35

    2-13- رهنمودهای لازم برای موفقیت برنامه های هوش هیجانی ...................................................................37

    2-13-1- ده توصیه برای بهبود هوش هیجانی ............................ ................................................................. 37

    2-14- رسالت ها .و وظایف آموزش عالی ...................................................................................................... 39

    2-15 - نقش دانشگاه ها در تحقق وظایف آموزش عالی ................................................................................40

    2-16- مفهوم و تعاریف اثربخشی ................................................................................................................. 40

    2-17- تعاریف ارزشیابی اثربخشی و الگو های مرتبط با آن ........................................................................ 43

    2-17-1- اثربخشی به عنوان میزان تحقق هدفها........................................................... ............................... 45

    2-17-2- اثربخشی به عنوان نتایج واقعی برنامه  ..........................................................................................45

    2-17-3- اثربخشی به عنوان تأمین رضایت گروه ذینفع.... .......................................................................... 46

    2-17-4- اثربخشی به عنوان رعایت استاندارد های آموزشی........................................................................ 46

    2-17-5- اثربخشی به عنوان نقد هنری و خبرگی آموزشی.......................................................................... 47

    2-18- الگوی کرک پاتریک : رهیافت جامع در ارزشیابی اثربخشی............................................................. 47

    2-18-1- سطح عکس العمل...........................................................................................................................48

    2-18-1- سطح یادگیری ................................................................................................................................49

    2-18-2 - سطح رفتار  ..................................................................................................................................49

    2-18-3- سطح نتایج ..................................................................................................................................... 49

    2-19 -  هدف و ضرورت اثربخشی آموزشی در دانشگاه ها ........................................................................ 49

    2-20- ارزیابی اثربخشی استاد....................................................................................................................... 50

    2-20-1- طراحی سیستم ارزیابی استاد ........................................................................................................ 52

    2-20-2- ارزیابی اثربخشی استاد در کلاس درس ......................................... ............................................. 53

    2-21- چارچوب جامع برای تدریس حرفه ای ............................................................................................ 55

    2-22- خصوصیات معلمین اثربخش ............................................................................................................. 57

    2-23- چگونه می توان اثربخشی معلمان را افزایش داد ؟ ................................................... ....................... 58

    2-23-1- رهیافتها............................................................................................................................................ 58

    2-23-2- حمایت از تلاشهایی که به اصلاح می انجامد...................................................................................60

    2-23-3- دستورالعملهای برای سیاستگذاران و برنامه ریزان آموزشی ............................................................60

    2-24- هوش هیجانی شاخص جدیدی برای سنجش عملکرد اثربخش ...................................................... 61

    2-25- ارتباط هوش هیجانی با اثربخشی....................................................................................................... 62

    2-25-1- تفاوت میان هوش هیجانی و اثربخشی  ........................................................................................ 63

    2-26-  هوش هیجانی و اثربخشی سازمان................................................  .................................................. 63

    2-26-1- هوش هیجانی در محیط کار...........  ........................................................................................... 70

    2-26-2- ابعاد هوش هیجانی در محیط کار ................................................................................................ 71

    2-27-  تحقیقات انجام شده در مورد هوش هیجانی و اثربخشی ................................................................ 72

    2-27-1- پیشینه تحقیقات داخلی  ................................................................................................................72

    2-27-2-  پیشینه تحقیقات خارجی  ............................................................................................................ 76

    2-28- جمع بندی تحقیقات........................................................................................................................... 83

    فصل سوم-  روش تحقیق

    3-1- مقدمه ................................................................ .................................. ..............................................85

    3-2- روش تحقیق ............................. .......................................................................................................85

    3-3- جامعه آماری تحقیق ..........................................................................................................................85

    3-4-  نمونه آماری..................................................................................................................................... 85

    3-5- متغیرهای تحقیق ...............................................................................................................................86

    3-6- ابزار های  اندازه گیری تحقیق............................................ ..............................................................87

    3-6-1- پرسشنامه ویژگیهای شخصی نمونه ها ........................................................................................ 87

    3-6-2-  پرسشنامه هوش هیجانی سیبریا شرینگ.......................................................................................87

    3-6-3- پرسشنامه اثربخشی اعضای هیأت علمی.......................................................................................89

    3-7- روایی و پایایی پرسشنامه ها ............................... ............................................................................89

    3-7-1-  روایی  ........................................................................................................................................89

    3-7-2-  پایایی  .......................................................................................................................................90

    3-8 - روش های آماری .......................................... ............................................. ................................ 92

    فصل چهارم - یافته ها و نتایج تحقیق

    4-1- مقدمه  ............................................................................................................................................94

    4-2- توصیف ویژگیهای فردی اعضای هیأت علمی................................................................................94

    4-2-1 - سن  .........................................................................................................................................94

    4-2-2 - سابقه خدمت ...........................  .............................................................................................96

    4-2-3- وضعیت تحصیلی و مرتبه علمی ..............................................................................................97

    4-2-4-گروه های آموزشی.....................................................................................................................97

    4-3- آزمون فرضیه ها................................. ..........................................................................................98

    4-3-1- آزمون فرضیه شماره 1 .................... .......................................................................................99

    4-3-2- آزمون فرضیه شماره 2.............................................................................................................99

    4-3-3- آزمون فرضیه شماره 3............................... ..........................................................................100

    4-3-4- آزمون فرضیه شماره 4..........................................................................................................100

    4-3-5- آزمون فرضیه شماره 5..........................................................................................................102

    4-3-6- آزمون فرضیه شماره 6.........................................................................................................102

    4-4- یافته های جانبی پژوهش  .......................................................................................................103

    فصل پنجم -  بحث و نتیجه گیری وپیشنهادات

    5-1- مقدمه  .................................................................................................................................... 107

    5-2- خلاصه تحقیق ...................................................................................... ..................................107

    5-3- یافته های تحقیق ...................................................................................... ...............................109

    1-5-3- یافته های توصیفی .............................................................................................................. 109

    5-4- بحث و نتیجه گیری فرضیه ها......................... ....... .................................................................109

    5-5-  پیشنهادهای مبتنی بر نتایج تحقیق ........................................................................................... 121

    5-6-  پیشنهادات برای تحقیقات آتی  ............................................................................................... 121

    5-7- محدودیت های تحقیق ............................................................................................................. 122

    5-7-1-  محدودیت های در کنترل محقق.......................................................................................... 122

    5-7-2-  محدودیت های خارج از کنترل محقق ............................................................................... 122

    منابع .....................................................................................................................................................124

    فهرست منابع فارسی.............................................................................................................................124

    فهرست منابع انگلیسی .........................................................................................................................129

    پیوست ................................................................................................................................................134

    چکیده انگلیسی ............................................................................................................................

     

    منبع:

     

    - آراسته حمیدرضا و محمودی راد ، مریم . (1382) . آموزش اثربخش : رویکردی بر اساس ارزیابی تدریس توسط دانشجویان . مجله علمی  دانشگاه علوم پزشکی سمنان ، جلد پنجم ، ویژه نامه آموزش پزشکی ، پائیز و زمستان 1382

    - اسماعیلی معصومه، احدی حسن,دلاور علی,شفیع آبادی عبداله. (1386) . تاثیر آموزش مولفه های هوش هیجانی بر افزایش سلامت روان . تهران ، نشریه جهاد دانشگاهی ،صص165-158  

    - آقاملایی ،تیمور و عابدینی ، صدیقه . (1386) . مقایسه ارزشیابی عملکرد آموزشی اعضای هیأت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی هرمز گان توسط دانشجویان با خودارزیابی استادان . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی ، بهار و تابستان 86 .

    - آقایار، سیروس و شریفی درآمدی،پرویز . (1386) . هوش هیجانی ((کاربرد هوش درقلمرو هیجان)) .انتشارات سپاهان اصفهان ، چاپ دوم ،بهار .

    - اچ.اس.بولا.(1375).ارزشیابی طرحها و برنامه های آموزشی برای توسعه ، ترجمه : ابیلی خدایار،انتشارات موسسه بین المللی روشهای آموزش بزرگسالان.
    -اندرسون ،لورین . (1384) . افزایش اثربخشی معلمان در فرایند تدریس . ترجمه : محمد امینی . تهران ،انتشارات مدرسه . چاپ چهارم . (انتشار به زبان اصلی ، 1998). 

    - اکبر زاده، نسرین.(1383) . هوش هیجانی، دیدگاه سالووی و دیگران،انتشارات فارابی.

    - اچ.اس.بولا. (1375) . ارزشیابی طرحها و برنامه های آموزشی برای توسعه. ترجمه : خدایار ابیلی، انتشارات موسسه بین المللی روشهای آموزش بزرگسالان .

    - بنکداری، نسرین . (1384) . بررسی رابطه هوش هیجانی والدین با سازگاری اجتماعی فرزندان، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.

     

    - برادبری، تراویس، گریوز، جین.( 1384) . هوش هیجانی، مهارت ها و آزمون ها . ترجمه: مهدی گنجی، تهران ،انتشارات ساوالان . (انتشار به زبان اصلی ، 2005  ) .

    - پاشا خوارزمی، رقیه . (1380) . بررسی مبانی سبکهای رهبری مدیریتی و میزان اثربخشی آنان درمدیریت آموزشی، پایان نامه کارشناسی ارشد . مرکز آموزش مدیریت دولتی.

    - پورافکاری، نصرت­الله . (1382). فرهنگ جامع روانشناسی و روانپزشکی . تهران، انتشارات فرهنگ معاصر.

    - ترابی، منوچهر. (1382). بررسی رابطه بین هوش هیجانی و عملکرد مدیران میان گروه هتلهای هما، پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی

    - جویبار، منوچهر. (1384). مقایسه هوش هیجانی در میان سطوح سه گانه مدیران (عالی ، میانی ، پایه ) سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و سازمان های تابعه ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی . موسسه ی عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی .

    - حسنخوئی ، سیما. (1385).  به بررسی رابطه هوش هیجانی و مهارشغلی با رضایت شغلی مدیران مدارس شهر بیرجند در سال تحصیلی 85-1384، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مشاوره . دانشگاه الزهراء ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی .

    - خائف الهی، احمدعلی. دوستار، محمد. (1382) . «ابعاد هوش هیجانی»، مدیریت وتوسعه، ، شماره 18، ص52-62.

    - خسروجردی، راضیه . (1383) . بررسی رابطه هوش هیجانی با سلامت عمومی در دانشجویان دانشگاه سبزوار، پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه .

    - خشنودی فر، مهرنوش. (1384) . هوش هیجانی وتعلیم وتربیت ، فصلنامه نواندیش، شماره چهارم.

    - دهشیری ، غلامرضا . (1383) . بررسی رابطه هوش هیجانی و مدیریت زمان با استرس شغلی معلمان مقطع متوسطه شهرستان یزد . تازه های و پژوهشهای مشاوره ،جلد 4 ،شماره 12.

    - سرمد زهره ، بازرگان عباس ، حجازی الهه . (1385) . روشهای تحقیق در علوم رفتاری . تهران ، انتشارات آگاه ، چاپ دوازدهم .

    - سلطانی ،ایرج . (1385). تعامل نیازسنجی و اثربخشی آموزش درسازمانهای یادگیرنده . اصفهان ، انتشارات ارکان دانش .

    - شعبانی بهار ،غلامرضا وهمکاران. (1383). ارتباط ویژگیهای شخصیتی با اثربخشی مدیران تربیت بدنی دانشگاهای سراسر کشور.نشریه علوم حرکتی و ورزش،ج اول ،ش 3 ،بهار 1383  ،صص12-30.

    - صالحی ،شایسته . (1380) . تدریس اثربخش . مجله دانشگاه علوم پزشکی شهر کرد ، دوره سوم ،شماره دوم ، صص21-12 .

    - صالحی، سید محمد . (1381). بررسی اعتبار، روایی، عملی بودن و هنجاریابی پرسشنامه هوش هیجانی سیبریا شرینک، پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی.

    - طبائیان ،احمد . (1381) . رابطه بین پایگاه های قدرت با اثربخشی و عملکرد روسای دانشکده ها و مدیران گروه های تربیت بدنی دانشگاه های کشور . رساله دکترای تربیت بدنی ،دانشکده تربیت بدنی ، دانشگاه تربیت معلم تهران

    - طیبی ،سید جمال .(1373) . نقش دانشگاه و پژوهش در توسعه ملی . فصلنامه پژوهش برنامه ریزی در آموزش عالی ، ش7و8 ،صص23-22 .

     - عزیزی، علیرضا. (1377). ارزش شعور عاطفی در مدیریت سازمان‏ها. مجله تدبیر، شماره 89: 58 56.

    -  علاقه بند، علی. (1375). مدیریت عمومی. نشر روان.

    - عیدی ، امیرحسین . (1386) . بررسی ارتباط بین هوش هیجانی اعضای هئیت علمی تربیت بدنی و اثربخشی دانشکده‌های تربیت بدنی (دولتی) تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه تهران .

    فتحی و اجارگاه کورش،دیبا واجاری طلعت . (1384) . ارزشیابی و اثربخشی دوره های آموزشی(براساس الگوی کرک پاتریک) تهران ،انتشارات آییژ،چاپ اول .

    فرقدانی، آزاده . (1383) . بررسی رابطه بین هوش هیجانی و سازگاری اجتماعی دانشجویان دختر دوره کارشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.

    - قورچیان ،نادر قلی . (1385) . جزئیات روشهای تدریس .تهران : انتشارات فراشناختی اندیشه،چاپ چهارم .

    - کاظمی، بابک و ابطحی، سیدحسین.(1379). بهره وری. انتشارات موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی

    - کرمدوست ، نوروز علی . (1383 ). بررسی رابطه ارزشیابی دانشجویان دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی از تدریس   با میانگین نمرات آنان از درس  در سالهای تحصیلی 78-77 و 80-79 ، مجله روان شناسی و علوم تربیتی ،سال 34، شماره 1 ،صص76-57 .

    - گلمن، دانیل. (1383). هوش هیجانی در کار. ترجمه: بهمن ابراهیمی، محسن جوینده. انتشارات بهین دانش.

    - گلمن، دانیل.(1382). هوش هیجانی. ترجمه نسرین پارسا. انتشارات رشد

    - مختاری ،پورمرضیه,سیادت سیدعلی,امیری شعله . (1386) . بررسی رابطه بین هوش هیجانی وبازدهی های رهبری ( مدل برنارد باس) مدیران گروه های آموزشی در دانشگاه اصفهان . دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان .

    - مرادی، محمد. (1384) . بررسی رابطه بین هوش عاطفی و رهبری تحول آفرین در شرکت البرز چلیک ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.

    مهانیان خامنه، زهرا . (1380) . بررسی رابطه هوش هیجانی و رضایت زناشویی معلمان زن شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد .تهران، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.

     

    منصوری، بهزاد . (1380). هنجاریابی آزمون هوش هیجانی سیسبر یا شرنیک در بین دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه­‏های دولتی شهر تهران پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.

    - معین ،م.(1353).فرهنگ فارسی . تهران .انتشارات امیر کبیر.

    - نجفلوی ،محمد .(1371). برسی ارتباط میان کارکنان از اهداف موسسه وکارایی آنان. دانش مدیریت.شماره 18.ص90.

    - وین .ک. هوی وسیسل ج .میسکل .(1382) . تئوری ، تحقیق و عمل در مدیریت آموزشی . ترجمه : میرمحمد سید عباس زاده ، انتشارات دانشگاه ارومیه ، چاپ چهارم .

    - هریس ، آلما . (1383) . آموزش و یادگیری در مدارس اثربخش . ترجمه : محمد نریمانی ، اسماعیل ولی زاده حقّی . اردبیل ،انتشارات باغ رضوان .انتشار به زبان اصلی ، 1999). 

     

    منابع لاتین :

    - Al-Hamdan, Jasem .(2007). Higher Education Classroom Management: Kuwait University Students' Views. Project Innovation, Inc. P.O. Box 8508 Spring Hill Station, Mobile, AL 36689-0508. Journal Articles; Reports – Research.

                                                                                                                                         - Bar-on. R. & Parker. J. D. A. (2000). Handbook of Emotional Intelligence. San Francisco: Josse – Bass.

    - Baker, Wendy. (2002). Mentoring – Improving The quality of work life and organizational effectiveness: A Case Study of a Formal Mentoring Program Implemented in Higher Education Organization.

    - Barsade,S. G.(2000). The ripple effect: Emotional contagion in groups . working paper: New Haven. CT Yale University press.

    - Caruso, D. R,.&Wolff, C.(2001). Emotional intelligence in the workplace In the emotional intelligence in everyday life: A Scientific inquiry . Edited by: Joseph Ciarrochi , Joseph .P.Forgas,. &John D. Mayer psychology press .

    - Capobinaco, S., Davis, M.H. and Kraus, L.A. (2003). Managing Conflict Dynamics:A Practical Approach. St. Petersburg, FL: Eckerd College Management DevelopmentInstitute.

    - Cherniss, Cary. (2001). Emotional Intelligence and Organizational Effectiveness. Annual Meeting of society for Industrial and organizational Psychology New.  Chapter one. LA, Aprill 15.

    - Cherniss, Carry ,Ph.D..(2002). The" Business Case for Emotional Intelligence", Rutgers University, 2002, www.einconsortium.org

    - Collins,D.B , & Holton , EF.(2003). The effectiveness of managerial leadership development programs : A meta-analysis of stadies from 1982-2001.Human Resource Development Quarterly75(2),217-248

     - Cox, Judith E.; Nelson, Darwin B.(2008). Quantifying Emotional Intelligence: The Relationship between Thinking Patterns and Emotional Skills . American Counseling Association. 5999 Stevenson Avenue, Alexandria, VA 22304. Tel: 800-422-2648; Tel: 800-347-6647; Fax: 800-473-2329; Web site: http://www.counseling.org

    - Drew, Todd L.(2006). The Relationship between Emotional Intelligence and Student Teacher Performance. Dissertations/Theses - Doctoral Dissertations; Tests/Questionnaires

    -  Golman, D. (1998) Working with Emotional Intelligence. Bantam Book-

    -  Golman, D. (1995) Emotional Intelligence New York. Bantam Books-

    - Goleman, D.Boyatzis, R.E,. & Rhee,k.(1999). Clustering competence in emotional intelligence insights from the emotional competence inventory. (ECI). from the world wide web http:// www. eiconsortium. Org

    - Golman, D. Boy Yatzis, R. Mckee, A. (2002). Primal leadership. T + D, psycho Info 56 Issue 3. 81-83.

    - Gerits, L. et al. (2005). Emotional Intelligence Profiles of Nurses Caring for People with Severe Behavior Problems. Personality and Individual Differences.  36, 1, 33-43.

    - Haber, Jennifer; Mills, Michael .(2008).Perceptions of Barriers Concerning Effective Online Teaching and Policies: Florida Community College Faculty. Community College Journal of Research and Practice, v32 n4-6 p266-283 Apr 2008.

    -Hardy, Kimberly A .( 2001). Faculty Teaching Goals in the Online Environment. Dissertations/Theses - Doctoral Dissertations.

    - Hein, S. (2004). Short definition of emotional intelligence. Emotional Intelligence, Homepage .

    - Jordan, R.J. Ashanasy, N. M. Hartel, C.E, J, .& Hooper, G.S.(1999). Workgroup emotional intelligence: Scale development and relationship to team process effectiveness and goal focus. Manuscript .Submitted for ?? publication .

    - Kierstead, J. (1999). Human Resource Management Trends and Issues. Emotional Intelligence in The work place. Research directorate-PSC.

    - Kobe, Lisa, Reite – Palmen, Roni & Rickers, Jon. D. (2002). self Reported leadership Experiences in Relation to Inventoried Social and Emotional Intelligence current psychology. Development, learning Personality, social 20 (2), 154-163. 

    - Majeski, L. M. et al. (2004). Academic Achievement in high school: Dose Emotional Intelligence Matter? Personality and Individual Differences, 37, 7, 1321-1330 .

    - Mayer, J. D. Salovey, P. & Caruso. D,. (2000). Ability Model, Miyed Models, Emotional Intelligence. In Reuren Bar-on and James. D. A. Parker (Eds) The Handbook of Emotional Intelligence. Sanfranciso: Jossey  Bass, Wiley company.

    - Mayer,J.D.Salovey, p,.& Caruso, D.R. (1999). Emotional intelligence meets traditional standards for?an intelligence .Journal of Intelligence 27.pp:267-269.

    - Poon Teng Fatt. J. (2002). Emotional Intelligence for Human Resource Managers. Management Research News. Vol. 25. No.11, 57.

    - Sternberg, R. J. & Kafman. (1998). Human Ablities. Annual Review of psychology, 479-509.

    - Sy, Thomas; Tram, Susanna; O'Hara, Linda A.(2006). Relation of Employee and Manager Emotional Intelligence to Job Satisfaction and Performance . Journal Articles; Reports – Research. Journal of Vocational Behavior, v68 n3 p461-473 Jun 2006.

    - Weisinger, H. (1998). Emotional Intelligence at work. 1th Ed. Jossey Bass.

    - Wong, C. S. & Law, K. S. (2004). The Effects of leader and follower Emotional Intelligence performance and attitude: An Explanatory study. The leadership quarterly, 13, 3, 243-274 .

    - Wright, Mary.(2005) . Always at Odds? Congruence in Faculty Beliefs about Teaching at a Research University . Journal Articles; Reports – ResearchT. Journal of Higher Education, v76 n3 p331 May-Jun 2005.

    - Zhou, J. & George, J. M. (2003). A waking Employee Creativity: The Role of leader emotional Intelligence. The Leadership quarterly, 14, 45, 545-568.

    - Zembylas, Michalinos .(2007).Emotional Ecology: The Intersection of Emotional Knowledge and Pedagogical Content Knowledge in Teaching . Teaching and Teacher Education: An International Journal of Research and Studies, v23 n4 p355-367 May 2007.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت