پایان نامه بررسی رابطه بین اعتماد به نفس با ویژگی های شخصیتی درون گرایی و برون گرایی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر

تعداد صفحات: 76 فرمت فایل: word کد فایل: 10003864
سال: 1390 مقطع: کارشناسی دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۴,۲۰۰ تومان
قیمت: ۱۲,۱۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی رابطه بین اعتماد به نفس با ویژگی های شخصیتی درون گرایی و برون گرایی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر

    پایان نامه  برای دریافت  درجه کارشناسی

    گرایش: مشاوره و راهنمایی

    فصل اول

    مقدمه

    بیان مسأله

    اهمیت موضوع

    اهداف

     

    مقدمه:

     

    از دیدگاه یونگ (1913) پدیده های برونگرایی Extraversion)) و درونگرایی
    (introversion) دو جنبه ی مهم از شخصیت انسانی را تشکیل می دهد.

     

    برونگرایی: هنگامی که توجه به اشیاء و امور خارج چنان شدید باشد که افعال ارادی و سایر اعمال اساسی آدمی نتیجه ی ارزیابی ذهنی نباشد بلکه معلول مناسبات امور و عوامل خارجی باشد برونگرایی خوانده می شود.(سیاسی،1371)

     

    افراد درونگرا از لحاظ روانی دارای سرعت فعالیت مغزی بالاتر از حد طبیعی هستند و این امرسبب می شود که افراد درونگرا به قوای محرکه (stimulation) کمتر از حد طبیعی نیاز پیدا نمایند.افراد درونگرا دارای دیدگاه درونی و ذهنی هستند و آمادگی بیشتری را برای خودداری و تسلط بر نفس خویش از خود نشان می دهند.این افراد اوقات خود را به مطالعه و بیشتر در تنهایی سپری نموده و کمتر مایل به معاشرت با دیگران هستند.(آیزنک.به نقل از سید محمدی.1386) از سوی دیگر افراد برونگرا  دارای سرعت فعالیت مغزی پایین تر از حد طبیعی هستند و از این رو این افراد برای اداره ی امور زندگی خویش به قوای محرکه ی بالاتر از حد طبیعی نیاز دارند.افراد برونگرا بیشتر دارای دیدگاه عینی و خارجی بوده و دارای فعالیت عملی عالی تری هستند.(آیزنک.به نقل از سید محمدی.1386) ولی میزان تسلط آنها بر نفس خودشان نسبت به افراد درونگرا کمتر است.این افراد مایل اند که بر محیط افراد خود تأثیر گذارده و به رقابت با دیگران پرداخته و در مجامع عمومی بیشتر ظاهر می شوند.(همان منبع) بنابراین اگر درونگرایی و برونگرایی در حد کمال در افراد ظاهر شود ما را در برابر دو شخصیت نابهنجار قرار
    می دهند که اولی به صورت اختلال اسکیزوفرنی و دومی به صورت اختلال هیستری تظاهر خواهد نمود.تعداد این افراد البته بسیار کم است و اکثریت مردم میان این دو قطب نهایی جای دارند.عده ای نزدیکتر به قطب نهایی درونگرایی و گروهی نزدیکتربه قطب نهایی برونگرایی هستند و عده ای کثیری هم هر دوجنبه ی برونگرایی و درونگرایی را به صورت متعادل دارا می باشند که اصطلاح آن آم بی ورت(Am bi verth ) به آنها اطلاق می شود.(سیاسی، به نقل از یونگ،1913)

     

    از سوی دیگر اضطراب(عامل منفی اعتماد به نفس) یک ترس درونی است از اینکه مبادا تجارب درد آور تکرار شوند از دیدگاه فروید اضظراب هسته ی مرکزی روان نژندی است و علامت اخطاری است به خود و یک رابطه ی غیرمستقیم دارد با اعتماد به نفس.

     

    بیان مسأله:

     

    اگرچه اختلافات بی حد و آشکار بین رفتارهای آدمی وجود دارد ولی کوشش های معینی وجود دارد که برای تمام مردم دنیا یکسان است در اینجا تلاش عمده بر این است که نقش اصلی و اساسی اعتماد به نفس انسان شود.زمانی که افراد به مدت نسبتا طولانی در معرض اعتماد به نفس پایین یا (اضطراب مزمنchronic anxiety) سیستم های عصبی رتیکولو آندوتلیال آنها به گونه ای خود را تنظیم می نمایند که فرد بطور طبیعی در حالت بیداری،هشیاری بیشتری را نسبت به وقایع اطراف خویش نشان می دهد.این امر طبیعتا سبب می شود که نیاز به محرک خارجی در آنها کمتر شده و تا زمانی که اعتماد به نفسشان پایین است منبع اضطراب کشف و رفع نگردد و به سوی درونگرایی متمایل
    می شوند(شاملو.1378)

     

     

    با توجه به موارد فوق مشاهده می شود که وجود اضطراب به علت کمبود اعتماد به نفس در افراد جامعه تأثیر بسزایی در میزان درونگرایی و برونگرایی آنها دارد به گونه ای که ممکن است یک فرد برونگرا در اثر شدت فشارهای وارد ناشی از اضطراب حاصل از نبود اعتماد به نفس به تدریج به فرد درونگرا تبدیل شود و در صورتی که این فشار همچنان ادامه داشته باشد ممکن است در افرادی که با مشاغل اجتماعی سروکار دارند و باید در تعامل دائم با جامعه باشند سبب کاهش شدید کارآیی آنها بشود و اعتماد به نفس آنها رفته به رفته کمرنگ تر شود.این موضوع در جامعه معلمان بسیار حائزاهمیت است بر اساس دیدگاه آیزنگ نظریه ی یونگ مبنی بر اینکه درونگرایی به عنوان یک حالت روانشناختی طبیعی در شرایط خاص محیطی است کاملا صحیح می باشد و این امر مبتنی بر خواص فیزیولوژیکی بدن است و به عنوان یک واکنش طبیعی در برابر اعتماد به نفس تلقی
    می شود.از سوی دیگر افراد درونگرا در مواردی که جامعه شان افراد برونگرا مورد تقدیر و ستایش قرار می گیرند دچار خجالت زدگی شده و احساس کم ارزشی
    می کنند.(یونگ.به نقل از سید محمدی.1386) همچنین بسیاری از افرادی که در معرض کاهش اعتماد به نفس مداوم قرار می گیرند ممکن است نسبت به زندگی دارای دیدگاه منفی شوند ولی باید اعلام نمود که اعتماد به نفس در زندگی افراد به علت انتخابی است که آنها برای ادامه ی زندگی خویش انجام داده اند و این انتخاب بنا به هر دلیلی ممکن است آنها را با مشکلات مواجه کرده باشد اما نکته ی مهم این است که تمایل افراد به درونگرایی در زمان رویارویی تقلیل اعتماد به نفس این توانایی را به آنها می دهد که با تمرکز بیشتری به مشکل خود توجه نموده ونهایتا در حل آن مشکل کوشش نموده و موفق شوند.در این موارد افراد درونگرا با دقت هرچه تمامتر که به جمع آوری اطلاعات در خصوص علل بروز مشکلات و چگونگی رفع آنها می پردازند و آنقدر کوشش می کنند تا نهایتا با حل مشکلات مورد نظر بطور طبیعی به دیدگاه مثبت نسبت به زندگی دست
    می یابند.در اینجا باید به نظریه ی آیزنگ اشاره نمائیم که بروز درونگرایی و برونگرایی در افراد همیشه حالت نسبی داشته و درارتباط با وقایع خارجی زندگی آنها می باشد.به صورتی که در شرایط مناسب افراد دارای یک حد تعادل در رفتارهای درونگرا وبروگرای خویش بوده و بر اساس شرایط زندگی خویش ممکن است بیشتر بسوی  درونگرایی و برونگرایی متمایل شوند.

     

    بطور مثال فردی که در حالت عادی برونگرا است ممکن است پس از تماس طولانی مدت با وقایع خارجی که با اعتماد به نفس در ارتباط است تبدیل به یک فرد درونگرا شود و پس از رفع آن وقایع می تواند دوباره به شخصیت برونگرایی خویش برگشت نماید(آیزنگ.به نقل‌از سید محمدی.1386)بنابراین با توجه به روابط پویا و دینامیک مابین دو بعد رفتاری درونگرایی و برونگرایی و ارتباط آن با اعتماد به نفس اهمیت این امر مشاهده می شود.

    اهمیت موضوع:

    با توجه به پشرفت علوم و تکنولوژی نیاز شدید افراد ماهر و دارای اعتماد به نفس بالا احساس می شود و چون شناسایی این افراد از طریق تستهای روانشناسی کارزیاد آسانی نیست ولی اگر بین درونگرایی و برونگرایی و اعتماد به نفس رابطه باشد و تشخیص اینکه فردی دروگرا یا برونگرا است از طریق مشاهده و یا مصاحبه آسانتر است.راحت تر میتوان تشخیص داد که فردی درونگرا است یا برونگرا و این مطالب اهمیت این موضوع را مشخص می کند.

    اگر تصویر ذهنی شما از خودتان مثبت باشد خود را آن طورکه هستید می پذیرید این برخورد صحیح باعث می شود بتوانید از سایر جنبه های رشد کردنتان بهره بگیرید مثل محکم کردن پایه های دوستی،مستقل تر شدن از والدین و رقابت خود چه از نظر فیزیکی و چه از نظر عقلی توسعه ی این جنبه ها می توان اعتماد به نفس را افزایش داده و تقویت کند.یک برخورد مثبت و خوشبینانه می توان افراد را دردستیابی به اعتماد به نفس کمک کرد تا خود را تواناترو قوی تر بیان کرد مثلا اگر افراد هنگام ارتکاب اشتباه به جای گفتن" من یک شکست خورده هستم" "من یک آدم هستم و جایزالخطا".دست از سرزنش و ملامت کردن دیگران بردارند اعتماد به نفس بیشتری خواهند داشت.داشتن اینکه چه چیزهایی باعث خوشحالی و رضایت شما می شود به شما کمک می کند تا خود را تواناتر و قوی تر ببینید. برخورد مثبت و شیوه زندگی سالم برای دست یابی به اعتماد به نفس اهمیت زیادی دارد.برخی افراد ازخود راضی با خود برترپنداری به حقوق دیگران تجاوز کرده اند.روانشناسان نوین علمی مفهومی به نام اعتماد به نفس دارند که هر انسانی برای برخورداری از بهداشت روانی واکنش سالم و تعامل رشد یافته با محیط باید به این ویژگی روان شناختی دست یابد.کسی که این ویژگی هایی را داراست استعدادها و توانایی های خود را به خوبی می شناسد و بر آن واقف است. بر اساس آن در محیط اجتماعی خود نقش آفرین می گردد.این ویژگی ها موجب اعتماد به نفس و مثبت گرایی می شود ولی کسی که به این ویژگی دست نیابد یا دچار روان آزردگی ناشی از احساس کمتری می گردد یا با اعتماد به نفس کاذب خود را فراتر از آن چه است می پندارد که در این صورت نمی توان به تعاملی نمو یافته با محیط پیرامون بپردازد که رابطه ای با شخصیت درونگرایی و برونگرایی خواهد داشت و عاملی نیز خواهد بود که دیر یا زود ارکان شخصیتی او را در هم خواهد ریخت.

    گاهی اوقات مشکل اعتماد به نفس پایین آنقدر بزرگ است که فرد به تنهایی قادر به کنار آمدن و برطرف کردن آن نخواهد بود.به موجب پایین بودن اعتماد به نفس برخی از نوجوانان ممکن است افسرده شوند میل به فعالیت را از دست بدهند و نتوانند با اطرافیان خود  ارتباط برقرار کنند حتی ممکن است به خودشان نیز صدمه بزنند،معتاد شوند یا اقدام به خودکشی کنند و بیشتر برونگرایان به این آفت های اجتماعی و جنبه های مثبت و منفی گرفتار می شوند.

    اهداف:

    بررسی رابطه بین اعتماد به نفس،درونگرایی وبرونگرایی

    بررسی میزان اعتماد به نفس در بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه شبستر

    بررسی میزان درونگرایی و برونگرایی در بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه شبستر

     

    فصل دوم

    نظریه ها

    پیشینه ی تحقیق

    جمع بندی

    فرضیه ها

    بررسی نظریه های موضوع:

     

    شخصیت:واژه ی شخصیت در زبان روزمره معانی گوناگونی دارد مثلا وقتی در مورد کسی گفته می شود که بسیار با شخصیت است غالبا درجه کاردانی و جاذبه ی اجتماعی مورد نظر است و گاه کلمه ی شخصیت به منظور توصیف بارزترین ویژگی های شخص بکار می رود مثلا گفته می شود فلان کس شخصیت پرخاشگر و یا شخصیت خجولی دارد.روانشناسان در بحث از شخصیت بیش از هر چیز به تفاوتهای فردی توجه دارند یعنی ویژگی هایی که یک فرد را از افراد دیگر متمایز می کند.روانشناسان در مورد تعریف شخصیت اتفاق نظر ندارند با این حال در بحث حاضر مراد ما از شخصیت الگوهای معینی از رفتار و شیوه های تفکر است که نحوه ی سازگاری مشخصی را با محیط تعیین
    می کنند.

     

    نظریه پردازان شخصیت اتفاق نظر ندارند که تا چه اندازه رفتار تحت کنترل عوامل درونیست یعنی  ناشی از ویژگی های شخصی فرد است و یا تحت کنترل عوامل بیرونی یعنی ناشی از شرایط خاصی است که رفتار در آن رخ می دهد هنگامی که درباره ی رفتار بحث می کنیم به شخصیت اجتماعی اشاره داریم یعنی به آن قسمت از شخص که دیگران می بیند و می شنوند همان تصویری که شخص از خودش به دنیا عرضه می کند شخصیت اجتماعی هر کس شامل حرکات واطوار ظاهری مانند طرز سخن گفتن و نحوه ی راه رفتن،خلق و خوی کلی یعنی خوش خلق یا بد خلق بودن و نحوه ی واکنش دو، برابر شرایط تهدید کننده و همچنین نگرش های مشاهده شده و بسیاری از واکنش های دیگر وی است. اگرچه رفتار آدمی در اجتماعات بزرگ ممکن است با رفتاری که در بین گروه کوچکی از دوستان صمیمی خود دارد متفاوت باشد با این حال دیگران می توانند جنبه ی اجتماعی شخصیت وی را مشاهده و با روشهای گوناگون مورد سنجش قرار دهند.با این حال شخصیت دارای جنبه خصوصی و نا آشکاری نیز است.جنبه خصوصی شخصیت شامل تخیلات،تفکرات  و تجاربی است که شخص نمی خواهد دیگران را در آن سهیم کند ممکن است شما تجربه های خاصی داشته باشید که آنها را هیچگاه وبه هیچ کس نگفته اید رویاها و خاطراتی که فقط در ذهن خودتان می مانند بخشی از شخصیت خصوصی شماست.(فروید.به نقل ازدکتر گنجی) لغت شخصیت درزبان لاتین (Persona) و در زبان آنلوگاکسون (Personality) خوانده می شود ریشه در کلمه لاتین دارد.این کلمه نقاب یا ماسک گفته می شود که بازیگران تئاتردر یونان قدیم بصورت خود می زدند،به مرور معنای آن گسترده ترشد ونقش را که بازیگرادا می کرد نیز در برگرفت بنابراین مفهوم اصلی و اولیه ی شخصیت،تصویر صوری و اجتماعی است و بر اساس نقشی که فرد در جامعه بازی می کند ترسیم می شود یعنی در واقع فرد به اجتماع خود شخصیتی ارائه می کند که بر اساس آن او را ارزیابی می کند.در زمان ما و ازدیدگاه عامه این مفهوم از شخصیت هنوز هم به معنای اصلی آن را در بر می گیرد و با شهرت حیثیت اجتماعی خصوصیات پسندیده جسمی و روانی،سنگینی و متانت،خوشرویی و بسیاری از صفات مطلوب و اجتماعی دیگر برابر است. چنانچه می گوییم: از آدم با شخصیت است(شاملو،1370)

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطه بین اعتماد به نفس با ویژگی های شخصیتی درون گرایی و برون گرایی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر

    فهرست:

    فصل اول..........................................................................................................................................................................1

    مقدمه.......................................................................................................................................................................................2

    بیان مسأله..............................................................................................................................................................................4

    اهمیت موضوع........................................................................................................................................................................7

    اهداف.......................................................................................................................................................................................9

    فصل دوم.......................................................................................................................................................................10

    بررسی نظریه های موضوع................................................................................................................................................11

    نظریه هایی در مورد اعتماد به نفس..............................................................................................................................17

    جمع بندی...........................................................................................................................................................................20

    تعاریف شخصیت.................................................................................................................................................................22

    فرضیه های تحقیق............................................................................................................................................................33

    پیشینه ی تحقیق...............................................................................................................................................................34

    فصل سوم.....................................................................................................................................................................36

    جدول متغیر های تحقیق.................................................................................................................................................37

    تعاریف مفهومی متغیرها ..................................................................................................................................................37

    تعاریف عملیاتی  متغیرها.................................................................................................................................................38

    روش تحقیق........................................................................................................................................................................39

    نوع تحقیق از نظر هدف....................................................................................................................................................39

    ابزارهای پژوهش.................................................................................................................................................................40

     روایی و اعتبار.....................................................................................................................................................................40

    روش ها و آزمونهای آماری ..............................................................................................................................................42

    جامعه و نمونه آماری.........................................................................................................................................................43

    روش های نمونه گیری......................................................................................................................................................43

    حجم نمونه...........................................................................................................................................................................43

    فصل چهارم................................................................................................................................................................45

     توصیف متغیرها.................................................................................................................................................................46

    آزمون  فرضیه ها................................................................................................................................................................55

    فصل پنجم...................................................................................................................................................................59

    بحث و نتیجه گیری..........................................................................................................................................................59

    پیشنهادات............................................................................................................................................................................65

    محدودیت های پژوهش....................................................................................................................................................66

    منابع و مآخذ.......................................................................................................................................................................67

     

     

    منبع:

     

    1- سیدمحمدی،یحیی(1386).نظریه های شخصیت.تهران:نشرویرایش.

    2- پاشا شریفی،حسن(1380).روش های تحقیق در علوم رفتاری.تهران: انتشارات سخن.

    3- دلاور،حسن(1387).روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: نشر ویرایش.

    4- سیاسی ، سید علی اکبر (1376).نظریه های شخصیت.انتشارات سخن.

    5- شاملو، سعید(1378). بهداشت روانی، انتشارات رشد.

    6-کریمی،یوسف،(1386).روانشناسی تربیتی.تهران: نشر ارسباران.

    7- کریمی،یوسف،(1379).روانشناسی اجتماعی. انتشارات ارسباران.

    8- محمودی،غلام رضا(1376).بررسی اعتماد به نفس .ارومیه:انتشارات دانشگاه.

    9- اسلامی نسب،علی،(1373).روانشناسی اعتماد به نفس.تهران:انتشارات مهرداد.

    10-کریمی،یوسف،(1379).روانشناسی شخصیت.انتشارات موسسه نشر ویرایش.

      11- گنجی،حمزه(1385).روانشناسی عمومی. تهران:نشر ساوالان .                   

     

    منابع اینترنتی:

    www.moshaver.mihanblog.com

    www.nedayemoshaver.com

    www.ravanshenas.blogsky.com

    www.daneshnameh.roshd.ir

    www.sid.ir

    www.hamdardi.net

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت