پایان نامه بررسی رابطه بین خوش بینی و شادکامی روان شناختی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل

تعداد صفحات: 112 فرمت فایل: word کد فایل: 1000377
سال: 1394 مقطع: کارشناسی دسته بندی: پایان نامه علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۱۷,۸۰۰ تومان
قیمت: ۱۵,۷۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی رابطه بین خوش بینی و شادکامی روان شناختی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل

    بررسی رابطه بین خوش بینی و شادکامی روان شناختی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل

    چکیده

    پژوهش حاضر بررسی رابطه بین خوش بینی و شادکامی روان شناختی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل است که جامعه آماری پژوهش حاضررا کلیه دانشجویان (اعم از دختر و پسر) که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل با گرایش های مختلف در سالتحصیلی91-92مشغول به تحصیل بوده و حداقل 4 نیمسال تحصیلی را پشت سر گذاشته اند تشکیل می دهد. از بین این جامعه 30 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل هستند که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده اند .نتایج در نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد و بدست آمد بین خوش‌بینی و شادکامی روان شناختی رابطه وجود ندارد،وافرادی که خوشبینی بالایی دارند شادکامی بالاتری تجربه میکنند .در بررسی وضعیت جنسیت و تاهل در شادکامی و خوشبینی نیز رابطه معناداری ملاحظه نشد .

    مقدمه

    در جنگ جهانی دوم، روان شناسی به یک علم مداوای بیماران تبدیل شده است. خوش‌بینی یکی از خصوصیات مثبت انسان است که طی دو دهه گذشته، توجه ویژه‌ای را در روانشناسی و علوم اجتماعی به خود جلب کرده است. خوش‌بینی به جهت گزینی اشاره دارد که در آن معمولاً پیامدهای مثبت مورد انتظارند و این پیامدها به عنوان عوامل ثابت، کلی و درونی در نظر گرفته می شوند. پیترسون[1] (2000).

    خوش‌بینی و به طور کلی، باورهای مثبت بر بیماری و سلامت روانی و جسمانی انسان تاثیر زیادی می‌گذارند. تایلر، کمنی، رید،گروئنوالد[2] (2000).

    در این زمینه بیان می‌کنند که اگر ادراکات عادی انسان با یک مفهوم مثبت از خود و از کنترل شخصی و یک دیدگاه خوشبینانه، حتی کاذب در مورد آینده همراه شود، نه تنها در اداره جزر و مد زندگی روزانه بلکه در کنار آمدن با حوادث بسیار استرس زا او تهدیدزای زندگی، به افراد کمک می‌کند. طی بررسی‌های دیگر خوشبینی در بین زنان بالاتر از مردان گزارش شده است و خوشبینی افراد جوانتر بیشتر از افراد پیر است همچنین سلامت روان ابراد جوانتر بیشتر از افراد پیر است.روان شناسی مثبت نگر به عنوان رویکرد تازه‌ای در روان شناسی، بر فهم و تشریح شادکامی و احساس ذهنی بهزیستی  و همچنین پیش‌بینی دقیق عوامل که بر آنها موثرند، تمرکز دارد. این رویکرد از منظری مثبت گرایانه با ارتقای احساس ذهنی بهزیستی و شادکامی در عوض درمان نواقص و اختلالات سروکار دارد. بنابراین، روان‌شناسی مثبت نگر تکمیل کننده روان شناسی بالینی سنتی است. فهم، درک و شفاف سازی شادکامی و احساس ذهنی بهزیستی، موضوع محوری روان شناسثی مثبت نگر هست. (سلیگمن، 2005)[3].

    شادکامی ذهنی عبارتست از «ارزیابی‌های شناختی و هیجانی فرد از زندگی‌اش». این ارزیابی از سویی واکنش‌های هیجانی به حوادث و در سویی دیگر قضاوت‌های شناختی 5 درصد رضایت و به سرانجام رساندن وظیفه را در بر می‌گیرد. بنابراین، شادکامی ذهنی مفهوم وسیعی است که تجربه هیجانهای مطلوب، سطوح پائین هیجان‌های منفی و رضایت بالا از زندگی را در بر می‌گیرد. شادکامی ذهنی، ادراکات و ارزیابی‌های افراد از زندگی‌شان در ابعاد هیجانی، عملکردهای روان شناختی و اجتماعی، منعکس می‌شود. جزء هیجانی شادکامی ذهنی شامل دو مولفه شادکمی 6 و رضایت از زندگی 7 است. در پژوهش حاضر نیز به این بخش از شادمانی ذهنی پرداخته شده است. (کار، 2003)[4].

    شادکامی چندین جزء اساسی را در بر می‌گیرد؛ جزء هیجانی که فرد شادکام از نظر خلقی، شاد و خوشحال است. جزء اجتماعی که فرد شادکام از روابط اجتماعی خوبی با دیگران برخوردار است و می تواند از آنها حساسیت اجتماعی دریافت کند و سرانجام جزء شناختی، که باعث می‌شود فرد شادکام اطلاعات را به روش خاصی پردازش کرده، مورد تغییر و تفسیر قرار دهد که در نهایت، باعث احساس شادی و خوش‌بینی در وی می‌گردد. از این رو، در شادکامی، ارزشیابی افراد از خود و زندگی‌شان می‌تواند، جنبه‌های شناختی، مثل قضاوت در مورد خشنودی از زندگی و یا جنبه‌های هیجانی از جمله خلق یا عواطف، در واکنش به رویدادهای زندگی را در بر می‌گیرد. (والویس و همکاران، 2004)[5]

    احساس شادکامی عبارت است از مقدار ارزش مثبتی که یک فرد برای خود قائل است و همچنین متغیری چند جزئی است که عبارت از خشنودی از زندگی، خلق و هیجانات مثبت و خوشایند و نبود خلق منفی و شادکامی هدف مشترک انسانها است که همه برای رسیدن به آن در تلاش هستند.

    شاد بودن آرزوی قلبی بسیاری از افراد بشر است یکی از موضوعاتی که به تازگی مورد توجه روان شناسان قرار گرفته است «دانش شاد بودن» روان شناسان امروزه  به سلامت روانی و شادکامی اهمیت فراوان می‌دهند.

    سلیگمن (2003)[6] پیش‌بینی کرده تا سال 2015 از هر دو نفر انسان ساکن کره زمین یک نفر دچار افسردگی باشد به همین دلیل امروزه مطالعات مربوط به شادمانی و عوامل مرتبط با آن از جمله مهمترین اولویت‌های روان قرار گرفته است. شادی عامل بسیار مهمی در زندگی است که از آن طریق، فرد همیشه دارای یک حس خوب درباره ی زندگی خود و دیگران است و فرد احساس نومیدی را از خود دور می‌کند و ضعف‌های خود را می‌پذیرد (آرجیل، آرکایل، 1975).[7] شادی در افراد با کارایی بیشتر، امید، قدرت تفکر بیشتر، موقعیت تحصیلی و کیفیت زندگی همراه بوده است و برعکس افسردگی از قدرت استدلال و کارایی می‌کاهد. (ویلیام، گرتمام، 2001)[8]

    ما در این پژوهش به دنبال بررسی رابطه بین خوش بینی و شادکامی روانشناختی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل می باشیم.

     

     

    [1] "peterson".

    [2] Taylor, Kemeny, Reed, Bower & Gruenewald

    [3]  Seligman

    [4]  car

    [5]  Valvis

    [6]  Seligman (2003)

    [7]  Arjil (2001)

    [8]  Viliam, gartham (2001)

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطه بین خوش بینی و شادکامی روان شناختی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل

    فهرست:

     

    فصل اول : کلیات پژوهش

    مقدمه. 1

    بیان مسئله. 4

    اهمیت و ضرورت تحقیق. 9

    اهداف پژوهش... 12

    اهداف کلی.. 12

    اهداف اختصاصی.. 12

    فرضیه‌های پژوهش... 12

    تعاریفل مفهومی و عملیاتی متغیرهای پژوهش: 13

    تعریف مفهومی خوش بینی.. 13

    تعریف عملیاتی خوش بینی.. 13

    تعریف مفهومی شادکامی روان شناختی.. 13

    تعریف عملیاتی شادکامی.. 14

    فصل دوم(ادبیات و پیشینه پژوهش) 15

    پیشینه نظری پژوهش... 16

    خوش بینی.. 16

    عملکرد فرد خوش بین و فرد بدبین.. 21

    پیشینه نظری شادکامی.. 26

    شادکامی.. 26

    تعریف شادکامی.. 28

    تعاریف عاطفی.. 31

    تعاریف شناختی.. 32

    تعاریف نگرشی.. 33

    نظریه‌های مرتبط با شادکامی.. 33

    نظریه سطح سازگاری.. 34

    نظریه شناختی.. 35

    نظریه‌ عاطفی.. 36

    نظریه‌های میان فرهنگی.. 36

    انواع شادکامی.. 37

    نتیجه‌گیری.. 55

    دیدگاه‌های مربوط به شادکامی.. 59

    سلامت روانی و شادکامی.. 62

    ویژگی های شخصیتی و شادکامی.. 63

    شادکامی و موفقیعت.. 64

    شادی و اهداف.. 64

    شادکامی و نیازها 65

    ارزش و شادکامی.. 66

    سازگاری و شادکامی.. 67

    پیشینه های عملی تحقیق. 68

    پژوهش های خارجی انجام شده در رابطه با  خوش بینی.. 68

    پژوهشهای داخل کشور در مورد شادکامی.. 70

    پژوهش خارج کشور در مورد شادکامی.. 72

    فصل سوم(روش پژوهش) 75

    طرح کلی پژوهش... 76

    جامعه آماری.. 76

    نمونه آماری.. 76

    روش نمونه گیری.. 77

    ابزار گردآوری اطلاعات.. 77

    پرسشنامه شادکامی آکسفورد 77

    پرسشنامه خوشبینی 79

    فصل چهارم(تجزیه و تحلیل داده ها) 80

    بخش اول:آمار توصیفی.. 81

    بخش دوم : آمار استنباطی.. 86

    فصل پنجم(بحث ونتیجه گیری) 91

    بحث و نتیجه گیری.. 92

    محدودیت پژوهشی.. 94

    پیشنهادات.. 94

    منابع و ضمائم  96.

    منبع:

    آسیب شناسی روانی : تالف : دیوید ال روزنهان. پی . سیلیگهن (ترجمه) یحیی سید محمدی. ناشر : ساوالان. نوبت چاپ دوم.

    خلاصه روانپزشکی . کاپلان . سادوک (ترجمه) دکتر حسن فرزین رضایی. ناشر . نشر سالمی ویراست هشتم.

    رحیم زادگان، شیوا، 1388، مقلیسه شادکامی و سبک های عشق در مرددان تک همسر و چند همسر، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه محقق اردبیلی

    مظفری، شهباز. (1382). همبسته های روان شناختی شادکامی ذهنی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شیراز.

    نامداری، کوروش و همکاران، 1388، مجله روانشناسی بالینی سال اول، شماره 3، پاییز 1388 صفحات:34-21

    احدی،بتول و عباسی،مسلم. (139). بررسی اثر بخشی مدل شادکامی فوردایس بر کیفیت زندگی بیماران دیابتی و سرطانی. گروه روان شناسی،دانشگاه محقق اردبیلی.

    پاییزی،مریم. شهرآرای،مهرناز. فرزاد،ولی الله و صفایی،پریوش. (1386). بررسی اثر بخشی آموزش ابراز وجود بر شادکامی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه دوم رشته تجربی دبیرستان های تهران.مطالعات روان شناختی.

    پارسا منش،ف. (1389). آموزش مهارت های مقابله ای و شادکامی،پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روان شناسی،دانشگاه آزاد اسلامی کرج.

    تمنایی فر و همکاران. (1390). بررسی رابطه بین سلامت روان و شادکامی با موفقیت تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده علوم انسانی.

    حقیقی،جمال. خوش کنش،ابوالقاسم و همکاران. (1385). رابطه الگوی پنج عاملی شخصیت با احساس شادکامی در دانشجویان دوره کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز. مجله علوم تربیتی و روان شناسی،دوره سوم،سال سیزدهم،شماره 3.(صص63-188).

    خوش کنش،ابوالقاسم و کشاورز افشار،حسین. (1387). رابطه شادکامی و سلامت روانی دانشجویان. فصلنامه اندیشه و رفتار، دوره دوم،شماره 7. (صص41-52).

    دلاور،علی. (1380). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و علوم اجتماعی. تهران انتشارات رشد.

    دهدشتی لسانی،معصومه. آهن کوب نژاد،محمدرضا. ممینی،ایمان و علوی،سید رضا. (1389). رابطه شادکامی با عملکرد تحصیلی در دانشجویان بومی و غیر بومی دانشگاه شهید چمران اهواز.

    رحیم زادگان،شیوا. (1388). مقایسه شادکامی و سبک های عشق در مردان تک همسری و چند همسری. گروه روان شناسی،دانشکده ادبیات و علوم انسانی،دانشگاه محقق اردبیلی.

    سرمد،زهره. بازرگان،عباس و حجازی،الهه.(1389). روش های تحقیق در علوم رفتاری. انتشارات آگاه.

    شکری،الف. کدپور،پ و سنگری،ع. (1385). نقش صفات شخصیت و رویکردهای یادگیری در پیشرفت تحصیلی دانشجویان. پژوهش های روان شناختی ،دوره 9،شماره 3 و4.

    ظهوری،ع و فکری،ع. (1382).وضعیت شادمانی دانشجویان دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی  دانشگاه علوم پزشکی ایران.

    ظهیری،بیژن و رجبی،سوران. (1389). بررسی عوامل مرتبط با کاهش انگیزش تحصیلی دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی،دانشکده ادبیات پردیس نمین،دانشگاه محقق اردبیلی.

    عابدی،محمدرضا. میرشاه جعفری،س و لیاقتدار،م. (1383). هنجاریابی پرسشنامه شادکامی آکسفورد در دانشجویان دانشگاه های اصفهان. اصفهان،معاونت پژوهشی دانشگاه.

    عابدی،محمدرضا. (1381). بررسی و مقایسه اثر بخشی روش های مشاوره شغلی به سبک نظریه یادگیری اجتماعی و سازگاری شغلی و مدل شناختی و رفتار شادمانی فوردایس بر کاهش فرسودگی شغلی مشاوران آموزش و پرورش شهر اصفهان. پایان نامه دکتری روان شناسی،دانشگاه علامه طباطبایی.

    علی پور،احمد و آگاه هریس،مژگان. اعتبار و روایی فهرست شادکامی آکسفورد در ایرانی ها.

    عسگری،پرویز و همکاران. (1386). رابطه بین شادکامی و خود شکوفایی،سلامت روان و عملکرد تحصیلی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی واحد علوم و تحقیقات مرکز اهواز.

    علیزاده،مهرناز و سودی،تهمینه. (1390). بررسی رابطه عزت نفس و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه شهر اردبیل. پایان نامه کارشناسی،دانشکده ادبیات پردیس نمین،دانشگاه محقق اردبیلی.

    غایبی،معصومه. (1389). بررسی تفاوت های سنی و جنسی و رابطه کمال گرایی و اهمال کاری و تصویر بدنی با عزت نفس و پیشرفت تحصیلی. گروه روان شناسی،دانشکده ادبیات و علوم انسانی،دانشگاه محقق اردبیلی.

    فتحی نوران. (1372). بررسی عوامل اقتصادی-اجتماعی بر موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه شیراز.

    فرهادی،علی. جواهری،فرزانه. غلامی،یزدان بخش و فرهادی،پریوش. (1384). میزان نشاط و ارتباط آن با اعتماد به نفس در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان. فصلنامه اصول بهداشت روانی،شماره 25 و 26. (صص57-62).

    قمری گیوی،حسین و غفاری،مظفر. (1387). مقایسه عملکرد تحصیلی و کنترل خشم در دانش آموزان استفاده کننده و بدون استفاده از رایانه. گروه روان شناسی،دانشگاه محقق اردبیلی.

    کار،آلن.روان شناسی مثبت. ترجمه حسن پاشا شریفی و جعفر زند با همکاری باقر ثنایی. (1385). انتشارات سخن.

    کشاورز،امیر و وفاییان،محبوبه. بررسی عوامل تاثیر گذار بر میزان شادکامی. پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه اصفهان. مجله روان شناسی کاربردی.

    نیازی میرک،ژیلا. (1390). تعیین رابطه بین سبک هویت،کیفیت زندگی و شادکامی در بین دانش آموزان. گروه روان شناسی،دانشکده ادبیات پردیس نمین،دانشگاه محقق اردبیلی.

    هومن،حیدر علی.(1370).استنباط آماری در پژوهش های رفتاری.بی جا.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت