فهرست و منابع پایان نامه بررسی عوامل اجتماعی موثر درافت تحصیلی در میان دانش آموزان دختر و پسر در مقطع متوسطه
فهرست:
فصل اول: کلیات
1-1- مقدمه............................................................................................................ 2
1-2- بیان مساله...................................................................................................... 3
سوال اصلی تحقیق.......................................................................................... 6
1-3- اهمیت وضرورت تحقیق................................................................................. 8
1-4- اهداف تحقیق................................................................................................. 12
فصل دوم : ادبیات تحقیق.......................................................................................... 12
2-1- پیشینه تحقیق................................................................................................. 12
2-1-1- پیشینه تحقیق درجهان................................................................................ 14
2-1-2- پیشینه تحقیق درایران................................................................................. 17
2-2- مفهوم آموزش وپرورش.................................................................................. 20
2-3- جامعه شناسی آموزش وپرورش....................................................................... 21
2-4- هدف جامعه شناسی آموزش وپرورش.............................................................. 22
2-5- نظام جدید آموزش وپرورش درایران............................................................... 24
2-6- نظام آموزش وپرورش جمهوری اسلامی ایران.................................................. 26
2-7- آموزش وپرورش دوره متوسطه........................................................................ 29
2-8- افت تحصیلی................................................................................................. 34
2-9- عوامل افت تحصیلی....................................................................................... 48
2-10- بررسی افت تحصیلی وعوامل موثر درآن درچند کشور خارجی........................ 48
2-11- دلایل ترک تحصیل در منطقه خاورمیانه.......................................................... 51
2-12- افت تحصیلی درچند کشور پیشرفته صنعتی وشیوه های مقابله با آن................. 51
2-13- مقابله با افت تحصیلی درکشورهای آسیا واقیانوس آرام................................... 51
2-13-1- اقدام های سازمانی.................................................................................. 51
2-13-2- اقدام های تربیتی .................................................................................... 52
2-13-3- اقدام های انگیزشی ومادی....................................................................... 52
2-13-4- مشارکت اولیاء وجامعه محلی................................................................... 52
2-13-5- اقدامهای غیر رسمی................................................................................. 53
2-14- افت تحصیلی درغرب وشیوه های مبارزه باآن................................................. 53
2-14-1- افت تحصیلی وعوامل فردی..................................................................... 53
2-14-2- افت تحصیلی وکمبود خانوادگی............................................................... 54
2-14-3- افت تحصیلی وعوامل درون مدرسه.......................................................... 55
2-15- شیوه های برخورد با پدیده افت تحصیلی درغرب........................................... 56
2-15-1- روشهای ترمیمی وجبرانی مقابله با افت تحصیلی....................................... 56
2-15-2- روشهای تغییر وتحول بنیادی مدرسه......................................................... 56
2-16- روشهای اصلاحی ودرمان آموزش وپرورش................................................... 58
گرایش اول تامل آموزش وپرورش جبرانی ، کلاسهای تطبیقی ، آموزش متقابل و خدمات حمایتی در مدرسه است.
2-16-1- آموزش وپرورش جبرانی......................................................................... 59
2-16-1-1- برنامه های متنوع جبرانی...................................................................... 59
2-16-1-2- اثرات آموزش وپرورش جبرانی........................................................... 60
2-16-2- خدمات حمایتی...................................................................................... 61
2-16-2-1- خدمات حمایتی در فرانسه.................................................................. 61
2-16-2-2- خدمات حمایتی در بلژیک : کلاسهای تطبیقی....................................... 62
2-16-3- آموزش متقابل......................................................................................... 63
2-16-4- جنبشهای مبارزه با نابرابریها...................................................................... 64
2-16-5- آموزش خانواده....................................................................................... 66
2-16-6- پیوند خانه ومدرسه.................................................................................. 68
2-16-7- پروژه های محلی ومنطقه ای مبارزه با افت تحصیلی................................... 69
2-17- بررسی مساله افت تحصیلی وارائه راه حلهای پیشنهادی در ایران...................... 72
2-18- خسارتهای ناشی از شکست تحصیلی درایران................................................. 77
2-19- راه حلهای پیشنهادی واجرایی....................................................................... 78
2-20- روش دیگر جلوگیری از افت تحصیلی.......................................................... 79
2-21- رویکردهای جامعه شناسی به آموزش وپرورش.............................................. 83
2-22- مفاهیم کلیدی.............................................................................................. 93
2-23- چارچوب نظری تحقیق................................................................................ 98
نقد وبررسی رویکردهای جامعه شناسی به آموزش وپرورش
2-24- مدل تحلیلی تحقیق...................................................................................... 105
2-25- فرضیه های تحقیق....................................................................................... 106
مدل تحلیلی عوامل اجتماعی موثر بر افت تحصیلی
2-26- تعاریف نظری وعملیاتی مفاهیم..................................................................... 108
فصل سوم : روش شناسی تحقیق............................................................................... 117
3-1- جامعه آماری.................................................................................................. 117
3-2- شیوه برآورد حجم نمونه.................................................................................. 118
3-3- روش نمونه گیری........................................................................................... 119
3-4- واحد وسطح مشاهده...................................................................................... 120
3-5- شیوه جمع آوری اطلاعات.............................................................................. 121
3-6- اعتبار وپایایی................................................................................................. 122
3-7- روش تجزیه وتحلیل داده های آماری............................................................... 123
3-8- محدودیتها..................................................................................................... 123
فصل چهارم : نتیجه گیری ویافته های تحقیق
4-1- نتایج توصیفی................................................................................................. 128
4-2- نتایج همبستگی ها.......................................................................................... 143
4-3- نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چند متغیره...................................................... 151
4-4- نتایج حاصل از تحلیل مسیر............................................................................. 154
فصل پنجم : نتیجه گیری وپیشنهادات
5-1- خلاصه نتایج حاصل از توصیف داده ها............................................................ 159
5-2- خلاصه نتایج حاصل از تبیین داده ها................................................................ 160
5-3- پیشنهاد ها..................................................................................................... 166
منبع:
گلشن فومنی، محمدرسول (1382)، جامعه شناسی آموزش و پرورش، تهران: دیدآور.
شعاری نژاد، علی اکبر (1381)، فلسفه آموزش و پرورش، تهران: امیرکبیر.
سیف الهی، سیف الله (1381)، جامعه شناسی مسایل اجتماعی ایران، تهران: انتشارات جامعه پژوهان سینا.
خاکی، غلامرضا (1382)، روش تحقیق با رویکردی به پایاننامه نویسی، تهران: انتشارات بازتاب.
عبداللهی، محمد (1383)، «طرح مسائل اجتماعی در ایران / اهداف و ضرورتها»، در مجموعه مقالات مسایل اجتماعی ایران / انجمن جامعه شناسی ایران، تهران: انتشارات آگاه.
صفوی، امان الله (1365)، «افت تحصیلی در ایالات متحده آمریکا و علل آن»، فصلنامه تعلیم و تربیت، سال دوم، شماره 7 و 8، تهران
حاجی زاد، محمد (1382)، «عوامل آموزشی - اجتماعی موثر بر کاهش قبولی دانش آموزان مراکز پیش دانشگاهی در کنکور 80 در شهرستان بهشهر»، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه علامه، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی.
وفادار مرادی، مرضیه (1377)، «بررسی نگرش دبیران و دانش آموزان نسبت به عوامل موثر بر افت تحصیلی دانش آموزان در نظام جدید آموزش متوسطه - دبیرستانهای دخترانه شهرستان مشهد»، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
مجیدی، بهرام (1375)، «بررسی رابطه برخی از ویژگیهای اجتماعی - اقتصادی خانواده با موفقیت و افت تحصیلی دانش آموزان سال سوم راهنمایی شهرستان میانه»، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی.
دلاکه، حسن (1380)، «تحلیل عوامل موثر بر دانش آموزان در معرض افت تحصیلی از دیدگاه معلمان مدارس ابتدایی تهران»، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی.
ساکی، رضا (1373)، «نگرش معلمان در مورد علل شکست و موفقیت تحصیلی دانش آموزان و ارتباط آن با میزان موفقیت آنان در تدریس»، فصلنامه تعلیم و تربیت، پاییز و زمستان سال دهم، شماره 3 و 4.
شکوهی، غلامحسین (1375)، مبانی و اصول آموزش و پرورش، تهران: انتشارات آستان قدس رضوی.
نیک زاد، محمود (1375)، کلیات فلسفه تعلیم و تربیت، تهران: انتشارات کیهان.
دورکیم، امیل (1376)، تربیت و جامعه شناسی، ترجمه علیمحمد کاردان، تهران: موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
علاقه بند، علی (1382)، جامعه شناسی آموزش و پرورش، تهران: نشر روان.
صافی، احمد (1382)، آموزش و پرورش - ابتدایی، راهنمایی تحصیلی و متوسطه، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
نفیسی، عبدالحسین (1371)، «خسارتهای ناشی از شکست تحصیلی و وضعیت آن در سال 1369»، فصلنامه تعلیم و تربیت، پاییز سال هشتم، شماره 3.
بازرگان، زهرا (آبانماه 1379)، «نگاهی دیگر به مسأله افت تحصیلی و شیوههای موثر مقابله با آن در برخی از کشورهای پیشرفته صنعتی»، نشریه ماهانه آموزشی - تربیتی - پیوند، تهران: انتشارات انجمن اولیاء و مربیان، شماره 253.
منادی، مرتضی (1372)، «تفسیر شکست های تحصیلی از دیدگاه جامعه شناسی»، فصلنامه تعلیم و تربیت، پاییز و زمستان سال نهم، شماره 3 و 4.
جزوه درسی کلاسهای ضمن خدمت تربیت معلم شهرستان آمل، در آفتهای رشد تحصیلی و راههای مقابله با آن.
معیری، محمد طاهر (1370)، مسائل آموزش و پرورش، تهران: انتشارات امیرکبیر.
صفوی، امان الله (1369)، «پیشرفت تحصیلی افتراقی از دیدگاه جامعه شناسی آموزش و پرورش»، فصلنامه تعلیم و تربیت، تابستان و پاییز سال ششم، شماره 2 و 3.
دانشنامه، فاطمه (1380)، «بررسی عوامل موثر در نابرابریهای آموزشی در دوره آموزش عمومی به منظور ارائه مدل نظری برای آموزش دختران»، فصلنامه تعلیم و تربیت، پاییز سال هفدهم، شماره 4.
حسنی، محمد (1383)، «بازاندیشی در پدیده تکرار پایه»، فصلنامه تعلیم و تربیت، بهار سال بیستم، شماره 1.
مهران، گلنار (1375)، «بررسی علل ترک تحصیل دختران در مقطع آموزش ابتدایی در منطقه خاور میانه و شمال آفریقا و بویژه در ایران»، فصلنامه تعلیم و تربیت، تابستان سال دوازدهم، شماره 2.
امینی فر، مرتضی (1365)، «افت تحصیلی یا اتلاف در آموزش و پرورش»، فصلنامه تعلیم و تربیت»، پاییز و زمستان، شماره 7.
شیخی، محمد تقی (1373)، جامعه شناسی جهان سوم، تهران: انتشارات اشراقی.
بازرگان، زهرا (آذرماه 1379)، «نگاهی دیگر به مسأله افت تحصیلی و شیوههای موثر مقابله با آن در برخی کشورهای پیشرفته»، نشریه ماهانه آموزشی - تربیتی پیوند، تهران: انتشارات انجمن اولیاء و مربیان، شماره 254.
بازرگان، زهرا (دیماه 1379)، «نگاهی دیگر به مسأله افت تحصیلی و شیوههای موثر مقابله با آن در برخی از کشورهای پیشرفته صنعتی»، نشریه ماهانه آموزشی - تربیتی پیوند، تهران: انجمن اولیاء و مربیان، شماره 254.
ادیب، محمد حسین (1372)، جامعه شناسی ایران، اصفهان: نشر هشت بهشت، چاپ دوم.
رئیس دانا، فرخ لقا (1365)، «درصد قبولی و مردودی دورههای تحصیلی»، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 7 و 8.
احدی، محمدحسین (1372)، «بررسی اسنادهای علی در دانشجو معلمان دختر و پسر مراکز تربیت معلم مشهد پس از موفقیت و شکست»، فصلنامه تعلیم و تربیت، پاییز و زمستان سال یازدهم شماره 3 و 4.
عزیززاده، هادی (1373)، «تفکر درباره تحولات آینده آموزش و پرورش / روشهای برخورد با بحران آموزش و پرورش در دهه 70»، در مجموعه مقالات سمینار جامعه شناسی (جلد اول)، تهران: انتشارات سمت.
شارع پور، محمود (1383)، جامعه شناسی آموزش و پرورش، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
رفعت جاه، مریم (1376)، «بررسی عوامل موثر در عملکرد تحصیلی دانش آموزان مدارس غیر انتفاعی تهران»، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته جامعه شناسی، تهران: دانشگاه تهران، دانشکده علوم اجتماعی.
داریاپور، زهرا (1370)، «بررسی عوامل موثر در افت تحصیلی دانش آموزان دوره راهنمایی (دختران) پایه سوم منطقه 16 آموزش و پرورش تهران»، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته جامعه شناسی، تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش (1382)، مجموعه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش، تهران: انتشارات مدرسه.
آزاد ارامکی، تقی (1377)، بررسی مسائل اجتماعی، تهران: موسسه نشر جهاد وابسته به جهاد دانشگاهی.
کیوی، ریمون و لوک وان کامپنهود (1375)، روش تحقیق در علوم اجتماعی، ترجمه عبدالحسین نیک گهر، تهران: انتشارات فرهنگ معاصر.
بیرو، آلن (1370)، فرهنگ علوم اجتماعی، ترجمه دکتر باقر ساروخانی، تهران: انتشارات کیهان
پورافکاری، نصرت الله (1382)، فرهنگ جامع روانشناسی - روانپزشکی: انگلیسی - فارسی، جلد اول، تهران: فرهنگ معاصر.
ارونسون، الیوت (1369)، روانشناسی اجتماعی، ترجمه حسین شکرتن، تهران: انتشارات رشد.
مرادیان، فیض الله (1384)، «بررسی نگرش دینی دانشجویان / مطالعه موردی: دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و بالاتر، دانشکده علوم انسانی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی و دانشکده علوم پایه دانشگاه تهران»، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته جامعه شناسی، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات.
خدایاری، سیاوش (1383)، «عوامل اجتماعی موثر در ارتقای منزلت اجتماعی معلمان از دیدگاه معلمان شهرستان دره شهر»، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته جامعه شناسی، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
کرلینجر، فرد. ان.(1377)، مبانی پژوهش در علوم رفتاری، ترجمه پاشا شریفی و نجفی زند، تهران: انتشارات آوای نور.
نبوی، بهروز (1380)، مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم اجتماعی، تهران: کتابخانه فروردین.
کرلینجر، فرد. ان. (1376)، «مبانی پژوهش در علوم رفتاری»، ترجمه پاشا شریفی و نجفی زند، تهران: انتشارات آوای نور.