پایان نامه تجزیه و تحلیل فرآیند رنگ آستر در شرکت ایران خودرو دیزل

تعداد صفحات: 125 فرمت فایل: word کد فایل: 10003623
سال: 1383 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه مهندسی مکانیک
قیمت قدیم:۱۹,۱۰۰ تومان
قیمت: ۱۷,۰۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه تجزیه و تحلیل فرآیند رنگ آستر در شرکت ایران خودرو دیزل

    پیشگفتار:

    دنیای امروز با سرعتی ماورای تصور به سوی مدرنیسم صنعتی در حال پیشروی است. که آهنگ این حرکت پرشتاب آن قدر سریع است که نمی توان برای آن حد و مرزی قائل شد. انسان و صنعت جز لاینفک دنیای فردا خواهند بود. صنعتی شدن با هر آهنگ که  صورت گیرد نیاز به بهبود و اصلاح با هماهنگی سایر ارکان این جامعه خواهد داشت. چه بسا، زیان پیشرفت ناهماهنگ با دیگر اعضاء بسیار بیشتر از بهره آن خواهد بود. هر حرکتی درهر جهتی و به سوی هر هدفی که باشد بدون برنامه ریزی و مدیریت صحیح ممکن نخواهد بود. امروزه حرکت به تنهایی ایده آل هیچ نوع جامعه ای نیست بلکه حرکت هماهنگ و برنامه ریزی شده است که در عین پویایی، نویدی برای پیشرفتهای آینده، تاکتیکی، تکنولوژی و غیره خواهد بود.

    بی شک صنعت کشور ما نیز از جنبه های فزاینده صنعتی مستثنی نخواهد بود و برماست که ضمن هماهنگی با این جنبش استراتژیک قبل از آغاز هر مرحله ای پایه های مدیریت صنعتی کشور را در جهت رشد و تعالی صنایع مختلف مستحکم سازیم و از این مسیر نوین به برنامه ریزی خرد  و کلان صنعت و در نهایت صنعتی امروز و فردا بیندیشیم.

    این نوشتار هر چند کوششی است ابتدای و در سطحی بسیار کوچک و لیکن مقدمه ایست در گسترده وسیع صنعت این مرز و بوم که امید می رود این تلاش کوچک مقبول خوانندگان محترم واقع شود و از سوی پویندگان و تلاشگران کشور در مسیر تعالی قرار گرفته و شاهد صنعتی پویا و مدیریتی کوشا در کشور عزیزمان باشیم. به امید آن روز.

    مقدمه:

    شرکتی که امروز با نام شناخته شده ایران خودرو دیزل در عرصه جاده های کشور و حتی در پهنه ترانزیت بین المللی، موجب غرور و افتخار ملی گردیده یکی از بزرگترین تولید کنندگان خودروهای کار در خاورمیانه محسوب می‎شود که با بیش از 40 سال سابقه درخشان تولید ، وظیفه ساخت انواع خودرو های سنگین را بر عهده دارد.

    شرکت ایران خودرو دیزل ، تشکیلات سازمان یافته ای است که ابتدا با نام صنعتی خاور در سال 1338 با سرمایه اولیه 26 میلیون ریال در کارگاه کوچکی تاسیس و با مونتاژ روزانه یک دستگاه اتومبیل، فعالیت خود را آ‎غاز کرد و در سال 1343 با توجه به گسترش تقاضا در بازار خودرو کشور به محل کنونی واقع در جنوب غربی تهران در محدوده ای به مساحت 520 هزار مترمربع انتقال یافت و با احداث سالنهای مناسب، تجهیز خطوط تولید، جذب و آموزش نیروهای کارآمد و ارتقا کیفیت محصولات موفق به افزایش تولید و ساخت تیپهای متنوع کامیون گردید.

    شرایط بازار رقابتی و لزوم توجه روز افزون به تغییرات تکنولوژی و تحولات سریع ناشی از آن در صنعت حمل و نقل از یک سو و نیاز به تولید نسلهای پیشرفته انواع خودروهای کار از سوی دیگر و همچنین توجه به ضرورت ارتقاء نظام مدیریت کیفیت و تولید قابل قبول سازمانهای استاندارد جهانی برای ورود به ناوگان حمل و نقل بین المللی و بازارهای فروش خارج از کشور، این ضرورت مسلم را ایجاب کرد تا تغییرات بنیادین در سازماندهی و ماهیت شرکت به تناسب اهداف پیش بینی شده پی ریزی شود.

    درسال 1378 شرکت ایران خودرو با خرید سهام عمده گروه صنعتی خاور و الحاق خط تولید اتوبوس و مینی بوس شرکت ایران خودرو دیزل را تاسیس کرد و ایران خودرو دیزل با طراحی و اجرای پروژه عظیم ساخت و تاسیسات و راه اندازی خط تولید اتوبوس برضرورت توسعه صحه گذاشته و حیات حرفه ای نوینی را پیش روی این صنعت قرار داد تا پس از این ایران خودرو دیزل بعنوان قویترین قطب صنعت خودروسازی و نقطه عطف تولید و ارائه خدمات خودروسنگین در حیطه صنعت حمل و نقل بار و مسافر در داخل و خارج از کشور باشد.

    شرکت ایران خودرو دیزل به موازات بازسازی و بهینه سازی محیط درون سازمانی تلاش نمود تا با تقویت و گسترش شرکتهای اقماری تحت پوشش نظیر:

    شرکت گواه، طراحی و مهندسی خودروهای سنگین، موتورسازی، تاپ سرویس چرخشگر و تولید قطعات خاور توسعه زیربنایی تحقیقات خودرو ، شرایط مطلوبی را برای افقهای آینده خود متبلور سازد.

    این شرکت با انجام طرحهای توسعه و راه اندازی بزرگترین خط تولید اتوبوس در خاورمیانه و توان تولید سالانه 5500 دستگاه اتوبوس و 15000 دستگاه کامیون، مینی بوس و ون افتخار دارد تا بعنوان طلایه دار سازندگان خودروهای کار در کشور، با تولید محصولات کیفی مطابق با استانداردهای زیست محیطی بین المللی جلوه گاه غرور ملی جامعه قدرشناس ایران اسلامی در عرصه صنعت بوده و می رود تا با اجرای برنامه های راهبردی سهمی از بازار خودرو کار را در کشورهای هدف به خود اختصاص دهد. ایران خودرو دیزل در تحقق سیاست توسعه اقتصادی کشور در برنامه سوم با صدور تولیدات خود به کشور عربستان، مصر، اردن، امارات متحده عربی، کویت، ترکمنستان، لیبی، تاجیگستان و آفریقا گامهای اثربخشی برداشته است.

    معرفی سازمان:

    درسرزمین پهناوری چون ایران نگرش به شرایط خاص اقلیمی حمل و نقل یکی از مهمترین ارکان اقتصادی را تشکیل می‎دهد. گروه صنعتی ایران خودرو دیزل (گروه صنعتی خاور سابق) بر مبنای یک ارزیابی از میان بهترین تولید کنندگان جهانی خودرو با مونتاژ سالیانه 186 دستگاه کامیون مرسدس بنز در سال 1338 پی ریزی و تاسیس شد و با بهره جویی ازشرایط زمان ضمن ارائه بهترین خدمات فروش و بعد از فروش تدریجا سهم خود را در صنعت حمل و نقل به نسبت کیفیت بالا و تنوع تولیدات مطابق با نیاز کشور افزایش داد. به طوری که بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران اعتقاد به اصل توانمندی نسبت به توسعه کارخانه و افزایش ظرفیت خطوط تولید تا مرز 80 دستگاه مشارکت فعالی را در شبکه حمل و نقل داخلی ایفا نموده و زمینه های لازم را برای صادرات فراهم نموده و پیوسته با سرمایه گذاری در صنایع اقماری از جمله فنرسازی ، صنایع ریخته گری و تولید موتور گامهای موثری در زمینه خودکفایی برداشته است. ارزیابی عملکرد شرکت با توزیع بیش از 13000 دستگاه انواع مختلف تولیدات تا سال 1370 در ناوگان حمل و نقل داخلی کشور جزء توانایی های بالقوه و بالفعل موجود به حساب می آید.

    در حال حاضر در این کارخانه کامیون هایی با ظرفیت های مختلف شامل مدل های 2624، 1921، 608 LP مونتاژ می‎شود. همچنین در این کارخانه خط تولید خودروی ون راه اندازی شده است. پیش بینی می‎شود که گروه صنعتی ایران خودرو دیزل با راه اندازی این خط تولید بتواند بخش عمده ای از نیاز کشور را در زمینه خودروهای آمبولانس و توریستی تأمین نماید.

    موقعیت جغرافیایی:

    کارخانه ایران خودرو دیزل در کیلومتر 8 جاده تهران- ساوه واقع شده است. کل این مجموعه تا سال 1371 در زمینی به وسعت 124500 مترمربع بنا گشته است. مطالعات نشان می‎دهد در طرح اولیه مجموعه 85919 مترمربع بنا به خط تولید، 8732 مترمربع بنا به فضاهای وابسته به تولید و 2952 مترمربع بنا به فضاهای خدماتی اختصاص داده شده است.

    تاریخچه:

    شرکت ایران خودرو دیزل با نزدیک به 43 سال تجربه و گردآوری کم نظیر پرسنل مجرب و کارآزموده داشتن تاسیسات مدرن و توان تولید سالیانه 15000 دستگاه کامیون تحت لیسانس بنز، نامی آشنا در صنعت خودرو سازی ایران و جهان است.

    کارخانجات شرکت ایران خودرو دیزل، بیش از 75 درصد ظرفیت تولید کامیون جمهوری اسلامی ایران را در اختیار داشته و حضور بیش از 16000 دستگاه کامیون بنز در جاده های ایران گواه توان فوق العاده تولیدی این مجموعه بزرگ صنعتی است.

    شرکت ایران خودرو دیزل که در سال 1338 در نزدیکی تهران بزرگ امروز تاسیس شد و از قدیمیترین و پرسابقه ترین کارخانجات تولید کامیون در منطقه محسوب می‎شود.

    در ضمن مدرنترین و بزرگترین کارخانه تولید کننده انواع کامیون های سبک نیمه سبک، نیمه سنگین و سنگین (6 تا 26 تن) در خاورمیانه و مجموعه تولیدکننده کامیون های بنز در جهان می‎باشد.

    لازم به توضیح است که این شرکت تا قبل از تاریخ 27/4/78 با نام گروه صنعتی خاور فعالیت می نمود و از آن پس به شرکت ایران خودرو تغییر نام یافت. گروه صنعتی خاور درسال 1338 با مونتاژ 186 دستگاه کامیون بنز در سال فعالیت خود را شروع کرد و با بهره جویی از شرایط زمان ضمن ارائه خدمات فروش و بعد از فروش به نحوی مطلوب به تدریج سهم خود را در صنعت حمل و نقل کشور افزایش داد. این شرکت با سرمایه بیست و شش میلیون ریال که به 260 سهم یکصد هزار ریالی تقسیم شده بود، تاسیس گردید. درسال 1342 با تولید روزانه 18 دستگاه (6 دستگاه در هر شیفت) حرکت رو به جلو را اغاز کرد و درسال 1352 این تولید سالیانه به 2700 دستگاه رسید و در سال 1356 به بالاترین رقم یعنی 9000 دستگاه رسید و درسال 1358 مونتاژ کامیون به 2712 دستگاه کاهش یافت. درسال 1364 جهت جلوگیری از ضرر و زیان گروه و بهبود وضعیت تولید سالن L کارخانه راه اندازی شد. این سالن شامل دو خط مونتاژ جداگانه است. با افتتاح این سالن باید ظرفیت اسمی تولید به 25000 دستگاه در سال می رسید، که به علت کمبود بودجه ارزی هرگز حتی به این رقم هم نزدیک نشد و در روز حدود 57 دستگاه کامیون مونتاژ می شد.

    در حال حاضر گروه صنعتی ایران خودرو دیزل حدود 17 الی 25 دستگاه کامیون در یک شیفت کاری تولید می کنند. سرمایه گذاری این واحد صنعتی توسط سرمایه داران ایرانی و با امتیازات کارخانجات دایملر بنز آلمان می‎باشد. در سال 1352 نوع شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل گردید و پس از انقلاب این شرکت در ردیف صنایع ملی شده اعلام گردید و در حال حاضر تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار دارد که وابسته به وزارت صنایع می‎باشد. به طور کلی شرکت ایران خودرو دیزل وظیفه تولید و مونتاژ کامیون های دایملر بنز از انواع کامیون های سبک، نیمه سنگین، و سنگین دار بر عهده دارد.

     

    کارگاههای زیرمجموعه این شرکت:

    گروه صنعتی ایران خودرو دیزل در حال حاضر همواره کوشیده است تا با سرمایه گذاری در صنایع مشروحه گامهای موثری در زمینه خودکفایی بردارد. این شرکت در حال حاضر دارای واحدهای و کارگاههای زیر است:

    الف- شرکت گواه:

    که مسئولیت تهیه و توزیع لوازم یدکی انواع کامیون های سبک و نیمه سنگین گروه را برعهده دارد.

    ب- شرکت خدمات فنی خاور

    که مسئولیت رفع عیب موتورهای مونتاژ شده بر روی کامیون ها و همچنین مسئولیت خدمات پس از فروش کالاهای تحویل شده به مشتری را بر عهده دارد.

    ج- کارخانه رادیاتورسازی ایران:

    این کارخانه مسئولیت ساخت رادیاتورهای مصرفی شرکت و کارخانه های ماشین سازی  و شرکت های داخل کشور را بر عهده دارد.

    د- فنرسازی شهرستان ساوه:

    جهت تولید فنر و کمک فنر مصرفی شرکت و سفارشات واحدهای دیگر فعالیت می‎کند.

    ه-کارخانه ریخته گری اراک:

    جهت تولید قطعاتی که امکان ساخت آنها وجود دارد.

    مواد اولیه مصرفی شرکت:

    نحوه تأمین قطعات و مواد مصرفی در شرکت ایران خودرو دیزل به صورت زیر می‎باشد:

    الف- ریسندگی فومنات:

    این واحد جهت تولید و تهیه انواع نخهای پنبه ای است.

    ب- انواع موتور کامیون:

    که از کشورآلمان وارد می‎شود و در کارخانه ایدم تبریز پوسته موتور ریخته می‎شود.

    ج- انواع رادیاتور:

    که از کارخانه رادیاتور سازی ایران تهیه می‎شود.

    د- باطری:

    که از شرکت باطری نیرو این قطعه تهیه می‎شود.

    ه-لاستیک:

    که از کارخانجات کیان تایر، بارز، کویر تایر و … تهیه می‎شود.

  • فهرست و منابع پایان نامه تجزیه و تحلیل فرآیند رنگ آستر در شرکت ایران خودرو دیزل

    فهرست:

    پیشگفتار..................................................................................................................... 1

    مقدمه.......................................................................................................................... 3

    فصل اول:................................................................................................................... 6

    معرفی سازمان........................................................................................................... 7

    موقعیت جغرافیایی سازمان........................................................................................ 8

    تاریخچه...................................................................................................................... 8

    ماموریت .................................................................................................................... 8

    شرکت های زیرمجموعه............................................................................................ 11

    مواد اولیه................................................................................................................... 12

    معرفی سیستم مورد کارآموزی................................................................................ 14

    تعریف واژه های خاص.............................................................................................. 20

    محصولات شرکت با مشخصات ............................................................................... 21

    فصل دوم: شیوه های تجزیه و تحلیل..................................................................... 23

    بخش اول- مفاهیم سیستم.......................................................................................................................... 24                                        

    تعریف سیستم............................................................................................................ 24

    اجزای سیستم............................................................................................................ 25

    انواع سیستم............................................................................................................... 32

    بخش دوم- رویکرد سیستمی به عنوان روش تجزیه و تحلیل..................................................... 33

    رویکرد سیستمی و تجزیه و تحلیل ........................................................................... 34

    رویکرد سیستم و ترکیب ........................................................................................... 35

    ورش کلی حل مسئله در رویکرد سیستمی................................................................ 35

    روش تجزیه و تحلیل رویکرد سیستمی...................................................................... 38

    نقش تحلیل گر در فرآیند تجزیه و تحلیل .................................................................. 39

    بخش سوم- مروری کلی بر روشهای سنتی تجزیه و تحلیل......................................................... 40

    چرخه تکاملی سیستم................................................................................................. 41

    چرخه تکاملی و روش های تجزیه و تحلیل................................................................ 41

    چرخه تکاملی سنتی (تجزیه و تحلیل سنتی)................................................................ 42

    چرخه تکاملی سنتی و نارساییهای آن........................................................................ 44

                                

    بخش چهارم- مروری کلی بر روشهای ساخت یافته تجزیه و تحلیل.......................................... 45

    چرخه تکاملی ساخت یافته (تجزیه و تحلیل ساخته یافته)........................................... 45

    متدولوژی ساخت یافته............................................................................................... 45

    ابزار ساخت یافته تجزیه و تحلیل .............................................................................. 46

    چرخه تکاملی ساخت یافته و مزایای آن نسبت به چرخه تکاملی سنتی .................... 51

    بخش پنجم: تکنیکها و روش های عمومی  مورد استفاده در تجزیه و تحلیل ......................... 52

    سیاستها و روش های جمع آوری اطلاعات .............................................................. 52

    انواع روشهای جمع آوری اطلاعات........................................................................... 53

    فصل سوم:................................................................................................................. 76

    پوشش دهی الکتریکی از طریق غوطه وری .............................................................. 77

    مزیت روش ED......................................................................................................... 77

    غوطه وری آنیونی (AED) ........................................................................................ 79

    غوطه وری الکتریکی کاتیونی (CED)......................................................................... 80

    عملیات آماده سازی سطح در CED........................................................................... 82                                                                                    

    شرایط مخزن رنگ CED............................................................................................ 86

    واکنش الکترولیز داخل مخزن CED........................................................................... 87

    دستگاههای اعمال CED............................................................................................. 89

    سایر پوشش های ED................................................................................................ 98

    فرآیند ED بدنه خودرو درسالن رنگ ED................................................................. 99

    فصل چهارم:.............................................................................................................. 112

    مشکلات ..................................................................................................................... 112

    پیشنهادات................................................................................................................... 113

    ایجاد پرده هوا در ابتدای وان PT-B20 ..................................................................... 114

    بکارگیری واترجت در ابتدای خط ED....................................................................... 114

    طراحی یک گاری جهت جمع آوری فیکسچرها ......................................................... 115

    ایجاد یک برنامه نظارت بر تجهیزات سالن................................................................. 116

    ایجاد سیستم گزارش دهی به مدیریت....................................................................... 116

    بهینه سازی فرآیند رنگ پیکان وانت.......................................................................... 117

    منابع و مآخذ.............................................................................................................. 118

     

    منبع:

    روشهای ساخت یافته تجزیه و تحلیل و طراحی سیستمها - بطول ذاکری.

    دکتر حسن صالحی، برنامه ریزی و تجزیه و تحلیل سیستمهای تولیدی.

    مجله صنعت رنگ و رزین، تابستان 82

    مجله پیام ایران خودرو و مجله صنعت ایران خودرو دیزل، مرداد 83، شهریور 83

    اداره اسناد و مدارک (IKD)

    سایت اینترنتی ایران خودرو دیزل 

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت