پایان نامه بررسی تاثیر سبک های دلبستگی در طرح واره های ناسازگار اولیه در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد سراب

تعداد صفحات: 112 فرمت فایل: word کد فایل: 1000354
سال: 1393 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۷,۸۰۰ تومان
قیمت: ۱۵,۷۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی تاثیر سبک های دلبستگی در طرح واره های ناسازگار اولیه در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد سراب

    بررسی تاثیر سبک های دلبستگی در طرح واره های ناسازگار اولیه در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد سراب

    چکیده

    هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر سبک دلبستگی بر طرح واره ناسازگار اولیه در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد سراب می باشد. جامعه آماری در پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان دانشگاه دانشگاه پیام نور سراب که در سال 1393 مشغول تحصیل هستند . نمونه آماری پژوهش حاضر شامل 90 نفر از دانشجویان که بصورت نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند . روش تحقیق حاضر از نوع همبستگی است.ابزار مورد استفاده از پژوهش پرسشنامه دلبستگی کولینز و رید، نسخه کوتاه پرسشنامه طرحواره یانگ، در این تحقیق برای توصیف داده ها از روش آمار توصیفی یعنی فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار استفاده شده است و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شده است. در بررسی رابطه بین طرح واره ناسازگار  با سبک دلبستگی در بین دانشجویان بدست آمد طرح واره ناسازگار  و سبک دلبستگی دانشجویان رابطه مثبت وجود دارد.یعنی با بالارفتن نمرات طرح واره ناسازگار  نمرات افراد بیشتر به سوی سبک دلبستگی ایمن سوق یافته است .در بررسی رابطه بین کیفیت زندگی با سبک دلبستگی ایمن در بین دانشجویان بدست آمد بین طرح واره ناسازگار و سبک دلبستگی ایمن رابطه معناداری وجود دارد و بین طرح واره ناسازگار و سبک دلبستگی ایمن دانشجویان رابطه مثبت وجود دارد

    مقدمه

    طرحواره های ناسازگار اولیه یعنی موضوعات ثابت و دراز مدتی که در دوران کودکی به وجود می آیند به زندگی بزرگسالی راه می یابد و تا حد زیادی ناکارآمدند، این طرحواره ها الگوهایی برای پردازش تجارب بعدی محسوب می شوند طرحواره های نازسازگار اولیه برای اثبات یا تایید تجارب کودکی عمل می کنند و به نشانه های بالینی نظیر اضطراب، افسردگی و اختلالات شخصیت، تنهایی به دلیل روابط بین فردی مخرب و سوء مصرف الکل و مواد مخدر، پر اشتهایی یا زخم معده منجر می شوند (گرین هاوس، کولنیزو شاو، 2003؛ سلیگمن، شولمن و ترایون، 2007). پردازش طرحواره ای به راحتی و بدون اینکه نیازمند توجه از سوی بیمار باشد صورت می گیرند و حالتی خود آیند دارد (صاحبی، حمیدپور، 1383) طرحواره های ناسازگار اولیه در تعامل خلق و خوی فطری کودک با تجارب ناکارآمد او با والدین، خواهر و برادرها، همسالان در طی سال های اولیه زندگی بوجود می آیند( دیده روشن 1388). یانگ (1999) بر این باور است که طرحواره ای ناسازگار در افراد به تجربه رویدادهایی منفی در زندگی منجر می شود و حضور چنین رویدادهایی در زندگی شخص باعث احساس فشار روانی بیش از حد می شود. کسانی که از طرحواره های ناسازگار به طور افراطی استفاده می کنند، تحت تاثیر حوادث منفی زندگی قرار می گیرند (مک کالوگ، بلا، کیل پاتریک و جانسون، 2001).

    رایکر بوئر و دی یو (2009) بیان داشته اند که طرحواره ای یکسانی در سنین کودکی وجود دارد و افرادی که از طرحواره ای سازگار استفاده می نمایند، توانایی بهتری برای مقابله فشار روانی داشته و زمانی که در زندگی با حادثه ای فشارزا مواجه می شوند، کمتر احتمال دارد که دچار مشکلات روانی شوند.

    نظر رامستد (2001) بر این است که چگونگی فایق آمدن افراد بر حوادث منفی زندگی ممکن است در کیفیت زندگی آنها نقش موثری داشته باشد. چنین افرادی حوادث منفی زندگی را از حوادث مثبت جدا کرده و توجهشان را بر حوادث مثبت متمرکز می کنند.

    دلبستگی یک پیوند عاطفی است که با تمایل به جستجو در مجاورت یک فروپاشی و ماندن در کنار آن، که در موقعیت استرس زا مشخص می شود تعریف میشود. (بالبی[1] ، 1969. برگ [2]، لورا[3]، 2007). به طور کلی دلبستگی را می‌توان جوّ هیجانی حاکم بر روابط کودک با مراقبش تعریف کرد. این که کودک مراقب خود را که معمولاً مادر اوست، می‌جوید و به او می‌چسبد، مؤید وجود دلبستگی میان آن‌ها است. نوزادان معمولاً تا پایان ماه اول عمر خود شروع به نشان دادن چنین رفتاری می‌کنند و این رفتار برای تسریع نزدیکی به فرد مطلوب طراحی شده است.پیوند را گاه مترادف با دلبستگی بکار می‌برند درحالی که این دو پدیده متفاوت هستند. پیوند به احساس مادر درباره نوزادش مربوط است و با دلبستگی فرق دارد. مادر به طور طبیعی نوزاد را منبع احساس امنیت تلقی نمی‌کند و به او تکیه نمی‌کند در حالی که در دلبستگی چنین است. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که پیوند مادر با نوزاد زمانی شکل می‌گیرد که تماس پوستی با سایر انواع تماس نظیر صوتی یا چشمی برقرار می‌شود.هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر سبک دلبستگی بر طرح واره های نا سازگار اولیه در بین دانشجویان می باشد.

     

    بیان مسأله

    نظریه ساختارهای معنا گذاری/ طرحواره بر این باور است که شناخت‌ها و طرحواره‌ها خاستگاه آغازین پردازش بوده و پردازش شناختی به کمک طرحواره‌های موجود در فرد هدایت می‌شوند (بک[4]،1967؛ اینگرام[5]،1984 و همکاران،1988؛ کلارک[6] و همکاران،1999) به باور یانگ (1990) طرحواره‌های ناسازگار اولیه ساختارهای شناختی عمیق شامل باورهای درباره‌ی خود، دیگران و محیط هستند که از ارضاء نشدن نیازهای اولیه بویژه نیازهای هیجانی در دوران کودکی سرچشمه می‌گیرند. طرحواره‌ها سازمان‌هایی از واقعیات هستند که به صورت نتیجه تجربیات عینی از محیط رشد می‌یابند و به ویژه آنهایی که از اوایل زندگی به وجود آمده‌اند، تأثیر معنادارتری دارند. رشد طرحواره‌ها اغلب به دوران کودکی باز می‌گردد (یانگ[7]،1990) مطابق نظر یانگ (1999) بعضی از افراد به خاطر تجارب کودکی منفی طرحواره‌های ناسازگار اولیه‌ای را ایجاد می‌کنند که بر شیوه‌های تفکر، احساس و رفتار آنها در روابط بعدی و سایر جنبه‌های زندگی‌شان تأثیر می‌گذارد. طرحواره‌هایی که در سنین اولیه رشد یافته اند اغلب خارج از حوزه‌ی آگاهی قرار دارند و زمانی که محرک‌های زندگی یک یا چند طرحواره را تحریک کند آن وقت فعال می‌شوند و اطلاعات شخصی را مطابق با این طرحواره‌ها به صورت اتوماتیک پردازش می‌کنند. یانگ معتقد است که طرحواره‌ها به دلیل ارضاء نشدن نیازهای هیجانی اساسی دوران کودکی، به وجود می‌آیند که این نیازها عبارتند از دلبستگی ایمن به دیگران، خودگردانی، کفایت و هویت، آزادی در بیان نیازها و هیجان‌های سالم، خود انگیختگی و تفریح، محدودیت‌های واقع‌بینانه و خویشتن‌داری (یانگ و همکاران 2003، ترجمه حمیدپور و اندوز،1386).

    از سوی دیگر با توجه به مراحل رشد روانی‌‌اجتماعی دیدگاه اریکسون (1950) می‌توان چنین استدلال کرد که حل موفقیت‌آمیز هر یک از مراحل به یک طرحواره‌ی سازگار منجر می‌شود، در حالیکه شکست در آن مرحله باعث ایجاد یک طرحواره‌ی ناسازگار می‌گردد. معمولاً ماهیت ناکارآمد طرحواره‌ها وقتی که افراد در روند روزمره خود و راههای ناکارآمدی که یاد گرفته اند از طریق آن با دیگران کنار بیایند را از خود نشان می دهند ظاهر می شود. از طرفی طرحواره‌ها حالت ابعادی دارند؛ بدین معنا که از نظر شدت و گستره‌ی فعالیت در ذهن با یکدیگر فرق دارند. بدین معنا که از نظر شدت و گستره فعالیت در ذهن با یکدیگر فرق دارند. هر چه طرحواره ها شدیدتر باشد، شمار بیشتری از موقعیت ها می توانند آن را فعال کنند (ایلوت و لاسن[8]، 1997).

    به نظر جان بالبی (1969)  دلبستگی باعث تکامل و ضامن بقای کودکان است چون باعث می شود مراقبان کودک از او محافظت کنند و زمینه ساز رشد وی شوند (کاپلان[9]، 1386) اینزورث[10]  نیز اثبات کرد دلبستگی به کاهش اضطراب کمک میکند. آن چه او تاثیر پایه ایمنی می نامد کودک را قادر می سازد تا شخص مورد دلبستگی را ترک کند و در محیط پیرامون خود به جستجو بپردازد. حساسیت و پاسخ دهی مادر عوامل اصلی دلبستگی ایمن هستند ولی هنگامی که دلبستگی ناایمن است نوعی احساس عدم اطمینان( دوریگزینی، اضطراب و تردید) در مزاج کودک پدید می آید (کاپلان و سادوک، 1387 ) شکل گیری دلبستگی نیاز به زمان دارد و همپای توانایی های شناختی کودکان عمیق تر می شود. به اعتقاد اریکسون 1963 ، ایجاد حس اعتماد به مراقبان نقش مهمی در رشد کودک دارد چون مبنای رفع دیگر بحران های روانی و اجتماعی خواهد شد. حس اعتماد وقتی در خردسالان ایجاد می شود که نیازهای جسمی و هیجانی آن ها با مهربانی و به طور یکنواخت ارضا شود. در غیر این صورت، در کودک بی اعتمادی به وجود می آید که بر روابط میان فردی آتی او تاثیر منفی خواهد گذاشت(کاپلان ،1386).تحقیقات نشان داده در نوجوانانی که دارای سبک های دلبستگی نا ایمن اجتنابی و ناایمن دو سوگرا هستند بیشترین مشکلات را در افسردگی و سو مصرف مواد از خود نشان می دهد (ویلیامز وکلی،2005).بنابراین محقق در پی پاسخ به این سوال است که آیا سبک دلبستگی در طرح واره های ناسازگار اولیه  دانشجویان  تاثیر گذار است ؟

     

    [1] Bowlby

    [2] Brg

    [3] Lora

    [4]. Beak

    [5]. Ingram

    [6] .Clark

    [7]. Young

    [8]- Elliott & Lassen

    [9] Kaplan

    [10] Ainsworth 

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی تاثیر سبک های دلبستگی در طرح واره های ناسازگار اولیه در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد سراب

    فهرست:

    فصل اول

    مقدمه. 1

    بیان مسأله. 2

    ضرورت اهمیت تحقیق. 5

    اهداف پژوهش: 6

    هدف کلی : 6

    اهداف جزئی.. 6

    تعریف نظری و عملیاتی متغیرهای پژوهش... 7

    سبک دلبستکی.. 7

    طرحواره های ناسازگار اولیه. 8

    فصل دوم :پیشینه پژوهش

    طرح‌واره‌های ناسازگار اوّلیه. 11

    تاریخچۀ سازۀ طرح‌واره 11

    تعریف طرحواره 13

    - تعریف طرحواره از نظر یانگ... 13

    - ویژگی‌هایی طرحواره‌های غیرانطباقی اولیه: 13

    ریشه‌های تحولی طرح‌واره‌ها 17

    تجارب اولیۀ زندگی.. 18

    خلق‌وخوی هیجانی.. 21

    حوزه‌های طرح‌واره و طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه. 22

    حوزۀ دوم: خودگردانی و عملکرد مختل. 24

    حوزۀ سوم: محدودیت‌های مختل. 26

    حوزۀ چهارم: دیگر جهت‌مندی.. 27

    حوزۀ پنجم: گوش به زنگی بیش از حد و بازداری.. 29

    عملکردهای طرح‌واره 31

    تسلیم طرح‌واره 32

    اجتناب طرح‌واره 32

    جبران افراطی طرح‌واره 33

    پاسخهای مقابله‌ای.. 35

    ذهنیت‌های طرح‌واره‌ای.. 35

    ده ذهنیت طرح‌واره‌ای.. 36

    مراحل طرحواره درمانی.. 38

    هدف تصویرسازی ذهنی در سنجش... 40

    مرحله ی سنجش و آموزش... 40

    تحقیقات انجام گرفته در خصوص طرحواره‌های ناسازگار اولیه. 46

    سبک دلبستگی.. 53

    تعریف دلبستگی.. 55

    انواع سبک های دلبستگی در بزرگسالان. 58

    نگرش ها و باور های مربوط به دلبستگی.. 59

    مفروضه‌های اساسی نظریه دلبستگی.. 60

    ارتباط نظریه دلبستگی با نظریات دیگر. 62

    نظریه روان تحلیل گری.. 62

    نظریه رفتار گرایی.. 64

    دیدگاه کردار شناسی.. 65

    پژوهش‌های هارلو. 67

    دلبستگی و آسیب شناسی روانی.. 68

    نظریه درمانی دلبستگی.. 68

    نتایج پژوهش سبک دلبستگی.. 69

    فصل سوم : روش پژوهش

    روش پژوهش... 78

    جامعه آماری.. 78

    نمونه های آماری و روش نمونه گیری.. 78

    روش جمع آوری اطلاعات.. 78

    ابزار های پژوهش... 79

    پرسشنامه دلبستگی کولینز و رید RAAS (1990) 79

    نسخه کوتاه پرسشنامه طرحواره یانگ (YSQ-SF): 80

    روش تجزیه و تحلیل داده ها: 81

    فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها

    الف)یافته جمعیت شناختی.. 83

    ب)یافته های توصیفی.. 86

    یافته های مربوط به فرضیه ها 88

    فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

    بحث و نتیجه گیری.. 93

    محدودیت های پژوهش... 95

    پیشنهادات.. 96

    منابع. 97

    .

    منبع:

    - احمدیان گرجی معصومه، متی لادن، علی اصغرنژاد فرید علی اصغر، ملکوتی، سیدکاظم،1387، مقایسه طرحواره‌های ناسازگار اولیه در بیماران افسرده اقدام کننده به خودکشی با بیماران افسرده غیراقدام کننده به خودکشی و جمعیت غیربالینی، فصلنامه تازه‌های علون شناختی سال 10، شماره 4، 59-49.

    - خسروی، زهره، 1376، نقش خود طرحواره­ی منفی در شکل گیری و تداوم افسردگی دوران کودکی و نوجوانی، فصلنامه­ی  علمی پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهرا، سال هفتم، شماره 21.

    - خسروی، زهره؛ سیف، سوسن؛  عالی، شعر بانو، 1386، بررسی رابطه­ی  بین نوع فرآیند طرحواره ای و نگرش به ازدواج، فصلنامه­ی  پژوهشی در سلامت روانشناسی، دوره­ی  اول، شماره چهارم.

    - ذوالفقاری، مریم؛  فاتحی زاده، مریم؛ عابدی، محمدرضا؛ 1387، تعیین رابطه­ی بین طرحواره های ناسازگار اولیه با ابعاد سوزان س، اسعلتزر، 1998، RN, END, FAAN، کلیه و مجاری ادراری، ترجمه حضرتی، مریم؛  نسابه، زهرا، نشر سالمی، چاپ اول 1382.

    - دیده روشنی سونیا، 1388، با عنوان بررسی ارتباط طرحواره‌های ناسازگار اولیه با نشانه‌های بیماران افسرده  و مضطرب، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اردبیل.

     

    1. Aghanwa Hs. Marakinyoo.psychiatric complication of item dialysis at a Kidney center in Nigeria. q. psychiatry Res: 1997, 42(5):445-451.

    2. AL- Arabis. social support, coping methods and quality of life in hemodialysis patients. PHD Dissertation, Galveston, university of Texas, 2003

    3. Amir M, Roziner I, Knoll A, Neufeld Mr.slelf efficacy and social support as mediators in the relation between disease severity and quality of life in patients with epilepsy. Epilepsia journal (1999) 40(2):216-224.

    4. Ashley E. Harris, and Lisa curtin ( 2002) parental perceptions, Early adaptive schemas, and Depressive symptoms in young Adults: cognitive Therapy, 26, 405- 416.

    5. Ball, S,A,& cecero, J.J. ( 2001). Addicted patients with personal. Sorders: symptoms schemas, and traits. Journal of personality Disorders, 15, 72- 83.

    6. Beak. A.T.(1967). Depression: clinical, experimental, and theoretical aspects. New York: Harper & Row.

    7. Bonomi A, Patric D, Bushnell D. (2000). Validation of the united states Version of the  world Health organization Quality of life (WHOQ) instrument Journal of clinical Epidemiology; 53:1-12.

    8. Carr Aj, Givson B, Robin son PG. measuring quality of life: is quality of life determined by expectations or or experience? Br medg.2001.

    9. Fairclough, D. (2002). Design and Analysis of Quality of life studies in clinical trials. Chapman & Hall. London.

    10. Fairclugh, D. ( 2002). Design and Analysis of Q uality of life studies in clinical trials. Chapman &  Hall. London.

    11. Fayers, P.M., and Machin, D. ( 2000) . Quality of life Assessment,  Analysis and Inter pretation, Jhon willy, New York.

    12. Ferrans CE, powers MJ. Quality of  life of hemodialysis patients. ANNAJ. 1993 oct; 20(5): 575-81.

    13. Harircho M.comparison of quality of life in hem dialysis and kidney Trans plant patients. Payesh.2004, 3(2):111-21(Persian).

    14. Kutner NG, Brogan. D, Hall M, Daniels DS. Functional impairment, depressin, and Life satisfaction among older hemodialysis patients and ego- Matched controls: a perspective study. Arch phys med Rehabil; 2000. 81(4): 453- 459.

    15. Kutner NG. Quality of life and daily hemodialysis semindial.2004 mar-Apr.

    16. Morsch CM, Goncalves LF, Barros E. Health – related quality of life among haemodial ysis patients relation ship with clinical in dicators, morbidity and mortality. J clin Nurs. 2006; 15: 498- 504.

    17. Robinson, L.C. (2000). Inter personal relation ship quality in young adulthood: A gender analy sis. Adolescence .35, 775-784.

    18. Rocco mv, Gassman JJ, wang SR, Kaplan RM. Cross- sectional study of quality of life and symptoms in chronic renal disease patients: the  modification of  Diet in Repal Disease study. Am J kidney Dis. 1997 Jun; 29 (6): 888-94.

    19. sayin A, Mutluay R, sindel s. Quality of life in hemodialysis, peritoneal dialysis and transplantation patients. Kidney Transplant. 2007; 10 (39): 3047-53.

    20. Sayin A, Mutluay R, sindel. S Quality of life in hemodialysis, dialysis, dialysis and trans plan’t tion patients. Kidney Trans plant 2007.

    21. WHO. ( 1996). Life skills Education planning for researeh Derision of mental Health and prevention of sub stance abuse: Gevena.

    22.Barafsky Ivan, (2011). Can guality or quality – of life be defined

    The Quality of life In statute.

    23.Dean, B.B, Aguilar, D (2005). Im Pairment in Work Produtivity and health related quality of life in pati ents IBS. Am J Mang care  11 (1):Fayers, 42.P. M, Machin, D. (2000)- Quality of life assess ment, Analysis and interpret tation, John willy, Newyork: 132- 140.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت