روش تحقیق بررسی بهداشت روانی دانش آموزان ایذه

تعداد صفحات: 11 فرمت فایل: word کد فایل: 10003288
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه علوم تربیتی
قیمت قدیم:۴,۸۰۰ تومان
قیمت: ۴,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق بررسی بهداشت روانی دانش آموزان ایذه

    بیان مسئله :

    در این تحقیق به تعریف اضطراب و عملکرد خودم در مورد دانش آموزی که  در امتحان اضطراب داشت وراهکارهایی که برای درمان این دانش آموز انجام دادم اشاره خواهم داشت.

    نگرانی واضطراب لازمۀ ادامه حیات و تضمین کننده سعی وتلاش انسانهاست. اما هنگامی که آنقدر شدت می یابدکه منجر به کاهش عملکرد فرد می شود به عنوان یک اختلال مطرح می گردد.

    نگرانیها در مورد مسائل متعدد رخ می دهد و از جمله آنها اضطراب امتحان است که یکی از عوامل افت تحصیلی دانش آموزان نیز محسوب می شود. در این تحقیق به تعریف اضطراب و علائم نشانه های آن  اضطراحب امتحان از نتایج بدست آمده از این تحقیق می توان دریافت که آشنایی با علل ودلایل بوجودآمدن اضطراب امتحان می تواند ما را در بررسی هر چه بهتر این علل و پیشگیری و درمان یاری سازدکه علل اضطراب این فرد عبارتند از 1- عوامل فردی و شخصیتی 2- عوامل خانوادگی 3- عوامل  آموزشگاهی و در آخر راهکار هایی به والدین و دبیران و خود فرد توصیه شده است.

    کلید واژه : اضطراب، ترس دانش آموز،واژه، دلشوره ،

     

    ضرورت و اهمیت تحقیق :

    انسان از دیر باز تلاش کرده است با کلمات و واژه های مختلف حالات ،احساسات،هیجانات خویش را ابراز دارد به همین منظور ،درهنگام کشمکشهای درونی از اصطلاحاتی چون دلهره،دلشوره ونگرانی استفاده کرده است که در زبان کنونی روان شناسی اضطراب نامیده میشود.اضطراب است که استعداد ها را تخریب می کند،مشکلاتی را در تمرکز و حافظه به بار می آوردو باعث رفتارهای ناپخته می شود وفرد مبتلا نمی تواند با شرایط موجود و محیطش روبرو شود و با آنها کنار بیاید . بعضی از افراد در این موقعیت ها کنترل خود را از دست می دهند و دچار مشکلاتی اعم از جسمانی ،رفتاری و شناختی می شود و در نتیجه اضطراب در عملکرد تحصیلی آنها تأثیر میگذارد و مشکلاتی برای آنها فراهم می سازد حتی باعث شکست آنها در امتحان می شود اضطراب یک حالت بهنجار و امر ضروری در زندگی انسانهاست اما آنگاه که شدت اضطراب و نگرانی به حدی می رسد که بیشتر باز دارنده می شود تا برانگیزاننده و عملاً کارکرد فرد را تحت الشعاع قرارداده و آن را کاهش می دهد دیگر یک حالت بهنجار نیست.

    اصولاً هر امتحان و آزمونی هیجان و اضطراب خاص خود را دارد . همۀ هنر انسان در این است که با حداقل اضطراب از عهدۀ انجام بزرگترین امتحانات بر آید. بطور کلی انسان دوست ندارد رفتارهایش همواره مورد ارزیابی دیگران واقع گردد. به همین دلیل هر زمان که در موقعیت امتحان و آزمون قرار می گیرد به گونه ای دچار اضطراب می گردد .البته بدیهی است که وجود اضطراب به خودی خود امری غیر عادی نیست اما آنچه باید به عنوان یک عامل آزاردهنده و بازدارنده مورد توجه قرار گیرد شدت هیجان زدگی و اضطراب فوق العاده ای است که به هنگام حضور در محافل اجتماعی یا شرکت در آزمونهای مختلف دامنگیر بعضی از افراد می شود .بنابر این یکی از رسالتهای مهم مربیان توجه به عامل اضطراب و اتخاذ تدابیر لازم برای کاهش آن دربین نوجوانان مبتلاست .زمانیکه دانش آموز من بطور چشمگیری دچار اضطراب شد و چنین اضطرابی می تواند آثار زیستی و روانی زیانباری را به همراه داشته باشد .اضطراب امتحان می تواند به عنوان یک وضعیت و حالت جسمی و روانی باشد که نشانه های آن عبارتند از :عرق کردن ،پریدگی رنگ ،تنگی نفس و......می باشد.

    اهداف تحقیق :

    اهداف طرح پژوهشی  مهمولاً به صورت کلی و جرئی آورده شده است که باید به صورت روشن بیان شود و در ذکر آنها  از افعال رفتاری استفاده گردد .

    هدف اساسی در این پژوهش :

    1.       بررسی علل اضطراب امتحان در یکی از دانش آموزان این آموزشگاه

    2.       راههای کاهش اضطراب امتحان در این دانش آموز

    3.       نقش معلم در کاهش اضطراب امتحان

    4.      نوع برخورد خانواده نسبت به توانایی فرزندشان به میزان اضطراب اثر دارد.

    سؤالات پژوهش :

    1.       آیا والدین درایجاد اضطراب امتحان در دانش آموزان نقش دارند.

    2.       روشهای پیشگیری از اضطراب امتحان را نام ببرید.

    3.       چه عواملی باعث اضطراب امتحان در دانش آموزان می شود.

     

    تعریف واژه ها و اصطلاحات:

    اضطراب:یک ناراحتی دردناک درونی که در بیش بینی یک تهدید و یک عامل ناخوشی در آینده که منبع و منشأ آن مشخص نیست یاد می کند.

    امتحان : اندازه گیری و سنجش تغییرات حاصل در رفتار دانش آموزان با توجه به هدفهای آموزش و پرورش به منظور هدایت یادگیری آنهاست.

    متغیر های تحقیق :

    در این تحقیق محقق متغیرهای تحقیق را از هم تفکیک کرده و نوع ( مستقل یا وابسته  . معیار یا ملاک ) آنها را مشخص می کند

    فرضیه های تحقیق :

    بین بهداشت خانواده و بهداشت مدارس رابطه معنی داری وجود دارد

    بین مسیر مدرسه تا خانه دانش آموز از نظر بهداشت محیط رابطه معنی داری وجود دارد

    بین بهداشت خود معلم و ناظمین مدارس و بهداشت کلاس رابطمه معنی داری وجود دارد .

    بین بهداشت فردی پدر و مادر و بهداشت الگویی رفتاری دانش آموز رابطه معنی داری وجود دارد 

     

    روش تحقیق:

    محقق باید نوع تحقیق خود را مشخص کند ودلایل  انتخاب این روش خاص را بیان کرده به گونه ای که نتوان روش مناسب تری را برای تحقیق درباره سوژه جایگزین کرد.

    برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد.البته مصاحبات همراه  تکمیل پرسشنامه در تجزیه و تحلیل اطلاعات و ارایه ی پیشنهادات نقش بسزایی داشته است.به منظور افزایش  اعتبار اطلاعات جمع آوری شده در تهیه وتنظیم پرسشنامه ها حتی الامکان اصول و موازین مربوطه رعایت شد؛ مثلا" تعداد زیادی سوال در بعضی موارد سوالات  مشابه؛ ولی از لحاظ ساختار متفاوت گنجانده شد. ودر همگون کردن سوالات و افزایش پیوستاری آنها تلاش لازم انجام گرفت. 

    سوالات طوری طراحی و تنظیم شده است که دقیقاً بتواند ویژگی مورد نظر را بسنجد و در عین حال مفید، دارای مفهوم روشن و واضح باشد و بدین طریق روایی سوالات نیز تأمین گردیده است .

    کلیه مدیران و اعضای انجمن مدارس نواحی 1و2 ایذه  ، دهدز ، سوسن  و قلعه تل  جامعه آماری این تحقیق را تشکیل می داد.

    حدود 25% کل مدارس به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شد. در حقیقت از تعداد 1179 مدارس 325 مدرسه مورد مطالعه قرار گرفت.

     

    ادبیات و پیشینه تحقیق

    1- میرافضلی آرانی، فاطمه، علل اضطراب در کودکان، مرکز تحقیقات نظام وفا شهرستان آران و بیدگل،                 83 1382

    اضطراب از بزرگترین دشمنانی می‌باشد که بشر مجبور است با آن روبرو شود اضطراب درباره آسیب‌پذیری خودمان و ترس برای بقای خود

    2- عکاشه گودرز"بررسی فراوانی وعلل اضطراب در دانش آموزان"

    شورای تحقیقات اداره آموزش و پرورش شهرستان کاشان 1381

    در این تحقیق سنین نوجوانی یعنی سالهای بین 12 تا 18 سال را دوره ناکامل نامیده‌اند زیرا نوجوان عالم کودکی را پشت سر گذاشته و به دوره کامل بزرگسالی نیز نرسیده است در نتیجه احساس نوعی ناامنی و عدم اطمینان و اعتماد به خود و نقش اجتماعی خود دارد. دوره ای که در طول عمر انسان ؛تنشهای هیجانی؛در حد اعلای خود می رسد دوره نوجوانی است .در این دوره علاوه بر رشد و تغییرات بدنی و ترشحات غدد داخلی که تا حدی موجبات اضطراب و تنش را در نوجوانان پدید می آورد،عوامل محیطی و اجتماعی یکی از عوامل اصلی وجود تنشها در این دوره می باشد.

    تعریف اضطراب:

    بی شک یافتن تعریفی جامع و مانع برای اضطراب دشوار است در واقع اساسی توافق بر سر تعریف است که در رشته‌های مختلف به دشواری صورت می‌گیرد.

    روان شناسان تعریف جامعه‌شناسان و جامعه شناسان تعریف روان شناسان و روان پزشکان تعریف هیچکدام را جامعه و مانع نمی‌دانند اما اضطراب کلمه‌ای مشتق از لغت لاتینی به معنی سختی کشیدن است و در قرن 17 برای تشریح سختی یا محنت بکار برده می‌شود و در اواخر قرن 18 دلالت بر نیرو، فشار، کوشش سختی می‌کند که متوجه افراد یا عضوی از اعضاء یا نیروی  روانی او

    اضطراب یک حالت عاطفی است که در آن عامل مبهمی از ترس، ترس ناشی از پیش‌بینی حوادث نامطبوع وجود دارد و فیزیک ناراحتی دردناک ذهنی ناشی از یک پیش‌بینی در مورد یک تهدید و یا یک ناخوشی در آینده است.

    اضطراب احساس ناخوشایند و ناراحت کننده است که با نشانه‌های جسمی حاکی از بیش فعالی دستگاه عصبی خود مختار، همراه باشد

    ابزار گرد آوری داده ها :

    ابزار پژوهش برای جمع آوری اطلاعات و داده ها چک لیست مشکلات بوده است.

    جامعه آماری  و نمونه آماری :

    جامعه آماری در این پژوهش بررسی بهداشت روانی در مدارس ابتدایی شهرستان ایذه  آنها در سال های 88-87 مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای برابر با 1200 نفر از دانش آموزان   انتخاب شد.

  • فهرست و منابع روش تحقیق بررسی بهداشت روانی دانش آموزان ایذه

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت